Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Köyhäpoika - 19.11.08 - klo:09:45
-
Eilen oli sopiva hetki ja tein varikko käynnit (tavilaatua tankkiin).Mikään ei ole turhempaa työtä kuin alkaa vaihtaan suodattimia ja ilimaan konetta pakkasella tien päällä kun se hyyty sinne omasta syystä. Kun yritetään ajaa kesälaadulla mahdollisimman pitkään.Mites muilla montako diesel moottorilla liikkuvaa konetta joudut tankkaan. ;)
-
6 kpl riiseleitä huollettavana, melekeen kaikis jo talavi sopat...
-
Periaatteessa kuusi konetta, tosin kaksi viettää eläkepäiviä ja niitä ei talvella kiusata.
Yksi traktori käytännössä seisoo talvet, tosin siihen kuitenkin tankataan syksyisin talvilaatua jos vaikka tarvitsee..
Trukilla ajetaan kesällä niin vähän että siinä aina talvilaatu tankissa.
Eli jää yksi kone missä varsinaisesti kumpaakin laatua käytetään ja siinäkin on talvilaadut ollut jo pari viikkoa.
-
En oo talvilaatua käyttäny traktoreissa 3 vuoteen, koneet käyntiin tallista ja tankkaus illalla ennen talliin laittoa. ;D
Toki näissäkin jo nyt ns. välilaatua joka kestää muutaman asteen pakkasta.
Kaivuriin tuli tankattua talvilaatua jo viimekuussa.
-
8 riisseliä joista kuudessa talvilaatu.
-
Tällä hetkellä 3 konetta kiisselikäyntisiä. Talavisoppa jo 4 viikkoa tankissa, osassa joskus ollut ympäri vuodenkin. Vanhemmat koneet kyllä käy kesäkeitolla pitempäänkin. Klimppisoppaa kuulemma tarjotaan perinteisesti Pohojanmaalla, tosin pakkasilla se ei herkkua ole. Hyvissä ajoin siis eri tankille, hinnan ero laaduilla kuitenkin niin pieni.
-
Eilen oli sopiva hetki ja tein varikko käynnit (tavilaatua tankkiin).Mikään ei ole turhempaa työtä kuin alkaa vaihtaan suodattimia ja ilimaan konetta pakkasella tien päällä kun se hyyty sinne omasta syystä. Kun yritetään ajaa kesälaadulla mahdollisimman pitkään.Mites muilla montako diesel moottorilla liikkuvaa konetta joudut tankkaan. ;)
8. Ja mitähän tossakin muka säästöä syntyis kesälaadulla?
-
Kuuteen koneeseen talvilaatua,pari konetta pärjää ilmankin eli puimuri ja yks traktori. Vaihdettu on jo ajat sitten,imuletkun vaihto tankista toiseen. Talvella tosin ajossa oleva traktori lämpimässä hallissa joten menis kyllä kesälaadullakin tietyin varauksin.
Ymmärrä "säästäjiä" jotka nyhrää pakkasessa suodattimia vaihtaen,parhaassa tapauksessa tätä tekee vieläpä palkka kuskit. Saa siinä kauan "säästää" suodattimen+työn hintaa...
-
kyllä talvilaatuun tulee vaihdettua hyvissä ajoin, ei paljon naurata jos kone hyytyy tielle pakkasella. tulee jo lietten ajossa ja kyntäessä vaihdettua niin kerkeää vaihtua kunnolla. lämpimästä hallista on mukava lähteä liikkeelle pakkasella. ja tankit täyteen illalla ei kerry vettä tankkiin.
-
Eilen oli sopiva hetki ja tein varikko käynnit (tavilaatua tankkiin).Mikään ei ole turhempaa työtä kuin alkaa vaihtaan suodattimia ja ilimaan konetta pakkasella tien päällä kun se hyyty sinne omasta syystä. Kun yritetään ajaa kesälaadulla mahdollisimman pitkään.Mites muilla montako diesel moottorilla liikkuvaa konetta joudut tankkaan. ;)
3 konetta aktiivikäytössä. yhdessä vasta talvilaatua tankissa.
-
No ei ole tullut vielä yhteenkään vaihettua, kolme-neljä traktoria ja pari kaivinkonetta ja autot, no näkee nyt koska saa kesät loppuun farmarista, tilataan sitten talvea....
Jos tarve vaatii, niin tallista tulille...
-
Pikkuhiljaa on tullut talvilaatua tankkailtua, kolme traktoria,yksi pienkuormaaja ja pakettiauto käy dieselillä.
-
Ei sitä melkeen muuta tule tilattukaan ,kun talvilaatua koneisiin . Hintaero niin pieni kumminkin.
-
Tyhjäättekö tankin kuinka tarkkaa kesälaadusta? Vai eikö tuolla oo enään merkitystä kun käytetään traktoridieseliä. Ennen ei ainakaan saanu tupaöljyä paljoakaan jäädä,kun jo kovemmalla kelillä suodattimessa hyyty?
-
onkos noissa uuremmis raktoriis tankis jo lämmittimet niin kun joissain kuorma-autois ? ilmeisesti vois olla aivan hyvä systeemi laittaa tankkiin kieppi putkea ja nesteet kiertoon ei olis hyytymis vaaraa kovillakaan pakkasilla ja kondensio vesikin haihtuis taivaan tuuliin ?
-
Tyhjäättekö tankin kuinka tarkkaa kesälaadusta? Vai eikö tuolla oo enään merkitystä kun käytetään traktoridieseliä. Ennen ei ainakaan saanu tupaöljyä paljoakaan jäädä,kun jo kovemmalla kelillä suodattimessa hyyty?
Ikinä ei ole kyllä tyhjätty, ajoissa syksyllä alkaa tankkaamaan talvilaatua ei muuta.
-
onkos noissa uuremmis raktoriis tankis jo lämmittimet niin kun joissain kuorma-autois ? ilmeisesti vois olla aivan hyvä systeemi laittaa tankkiin kieppi putkea ja nesteet kiertoon ei olis hyytymis vaaraa kovillakaan pakkasilla ja kondensio vesikin haihtuis taivaan tuuliin ?
Uuremmis traktoreis on polttoaineellakin jäähdytys... Polttoaine lämpenee melkoisesti edestakaisin pumpatessa.
-
onkos noissa uuremmis raktoriis tankis jo lämmittimet niin kun joissain kuorma-autois ?
Uuremmis traktoreis on polttoaineellakin jäähdytys... Polttoaine lämpenee melkoisesti edestakaisin pumpatessa.
Joo. vm1989 JD 3350:ssä on polttoaineen lämmitin ja vm2004 JD 6920S:ssä on polttoaineelle oma syyläri keulalla.
-
Siis minkä ihmeen takia viitsii tollasia löpösulkeisia pitää joka syksy.Perustelkaapa,hinnanero ei ainakaan ole kovin iso.
-
Siis minkä ihmeen takia viitsii tollasia löpösulkeisia pitää joka syksy.Perustelkaapa,hinnanero ei ainakaan ole kovin iso.
Sulkeiset? Letku imuletku säiliöstä toiseen tai toinen hana kiinni ja toinen auki.
Jos ei tuon vertaa viitti kerran syksyssä ja kerran keväällä tehdä,sama jättää kokonaan tankkaamatta. Joutuuhan siinäkin tankin korkin aukaisemaan ???
Polttoaineissa hintaeroa reilu sentti,tehossa eroa taitaa olla enemmänkin
-
Olen jo ainakin 15 vuotta ajanut ympäri vuoden kesälaadulla, enkä kertaakaan ole tielle jäänyt. Nykyinen kesälaatuinen moottoripolttoöljy suodattuu vielä päälle 15 asteen pakkasessa ja minulla ei ole minkäänlaista pakkoa lähteä liikenteeseen kylmemmissä olosuhteissa. Traktoreina on pari satasarjan valtraa, jotka eivät muutenkaan ole kovin pakkasherkkiä. Käytän saman farmaritankin polttoainetta myös kuivurissa, joten ei sitä ihan talvilaadulla viitsi viljaa kuivata ja toisaalta erillinen tankki talvilaadulle ei ihan kannata, kun talvikäyttö ei kuitenkaan ole kovin merkittävää, vähän lumi- ja metsätöitä.
-
Tänään tuli talvilaatua ja nyt ajetaan tankki tyhjiin ja talvilöpöö tankkii
-
Olen jo ainakin 15 vuotta ajanut ympäri vuoden kesälaadulla, enkä kertaakaan ole tielle jäänyt. Nykyinen kesälaatuinen moottoripolttoöljy suodattuu vielä päälle 15 asteen pakkasessa ja minulla ei ole minkäänlaista pakkoa lähteä liikenteeseen kylmemmissä olosuhteissa. Traktoreina on pari satasarjan valtraa, jotka eivät muutenkaan ole kovin pakkasherkkiä. Käytän saman farmaritankin polttoainetta myös kuivurissa, joten ei sitä ihan talvilaadulla viitsi viljaa kuivata ja toisaalta erillinen tankki talvilaadulle ei ihan kannata, kun talvikäyttö ei kuitenkaan ole kovin merkittävää, vähän lumi- ja metsätöitä.
Meil oli ennen kax säiliöö. Toisessa kesälaatu, josta myös kuivuriin ja toisessa talvilaatu. Valmetilla ajettiin kesälaadulla kesät talvet, muihin tankattiin talveksi talvilaatua.
Nykyisinkin on kaksi säiliöö. Toisessa LÄMMITYSpolttoöljyä joka siis käytetään kuivurissa. Toisessa MOOTTORIpolttoöljyä, jota käytetään koneissa. Kulutus on noin 3000 litraa vuodessa ja kun säiliö on pieni (ja isäntä rahaton) niin täyttö on yleensä 1000 litraa. Keväällä ja kesällä kesälaatua, syystäyttö talvilaatua.
Ennevvanhaan ku ei ollu ku yx säiliö ja talvikäyttö oli kovin vähäistä, niin vanhaisäntä pruukasi käydä kauppareissulla kylillä tankkaamassa mittarista talvilaatua.
-
Nykyään pieninkin farmaritankki maksaa 1500 eurosta ylöspäin, joten halvempi vaihtoehto on tankata trakroriin kylältä vaikkapa hätätilassa talvilaatuista dieseliä, jos talvilaatuista moottoripolttoöljyä ei huoltoasemalla ole tarjolla, jos talvikäyttö on vähäistä.Myös moottoripolttoöljyn ja lämmityslöpön hintaero on niin pieni, että ei ainakaan vähäisempään viljankuivaukseen ei kannata omaa tankkia hankkia. Moottoripolttoöljy palaa lisäksi puhtaammin, joten tiedä sitten kompensoiko sekin kulutusta, joten polttoainekulu on todellisuudessa lähes sama.
Traktoreissa on todella suuria eroja, joskus omistin 584:n natikan ja tuo jo syyskynnöillä "röpötti", kun maa oli aamusella hieman kuurassa. 900:lla Valtralla olen pahimmillaan ajellut 25 asteen pakksessa kesälaadulla, joka kuitenkin oli TB:n idästä tuomaa, joka taisi olla parempaa kuin nesteen talvilaatu.
Monelle ei myöskään tule mieleen, että talvilaadun lämpöarvo on pienempi kuin kesälaadun, joten ei se ympärivuotinen käyttökään ole aina järkevää, kalliiman hinnan lisäksi sitä kuluu vielä enemmän eli jos vaikka kesässä tuhat tuntia pyörittää, eroa kuluissa kyllä tulee satoja euroja.
-
900:lla Valtralla olen pahimmillaan ajellut 25 asteen pakksessa kesälaadulla, joka kuitenkin oli TB:n idästä tuomaa, joka taisi olla parempaa kuin nesteen talvilaatu.
***Taitaa kaikki firmat myydä Nesteen valmistamia polttoaineita, lisäaineistuksessa vaan on eroa. :-\
Monelle ei myöskään tule mieleen, että talvilaadun lämpöarvo on pienempi kuin kesälaadun, joten ei se ympärivuotinen käyttökään ole aina järkevää, kalliiman hinnan lisäksi sitä kuluu vielä enemmän eli jos vaikka kesässä tuhat tuntia pyörittää, eroa kuluissa kyllä tulee satoja euroja.
***Juurikin näin ;D
-
Tuota TB:n kesälaatuista normaalilöpöä käytin silloin, kun tämä moottoripolttoöljy ei ollut vielä markkinoilla.
-
Kuuteen koneeseen talvilaatua,pari konetta pärjää ilmankin eli puimuri ja yks traktori. Vaihdettu on jo ajat sitten,imuletkun vaihto tankista toiseen. Talvella tosin ajossa oleva traktori lämpimässä hallissa joten menis kyllä kesälaadullakin tietyin varauksin.
Ymmärrä "säästäjiä" jotka nyhrää pakkasessa suodattimia vaihtaen,parhaassa tapauksessa tätä tekee vieläpä palkka kuskit. Saa siinä kauan "säästää" suodattimen+työn hintaa...
On muuten niitä hienoimpia hommia tuo suotimien vaihto/ilmaus savotta mitä voipi housut jalassa tehä pikku pakkasessa... ;D
-
On talvilaadun käyttö hyvin perusteltua jatkuvassa ammattikytössä, kun pitää säässä kuin säässä päästä liikkeelle ja usein kone seisoo yöt paukkupakkasessa jossain kuusen alla.
Sitä en kyllä ymmrrä, että koneella ajetaan ehkä alle sata tuntia pakkaskudella ja sitä varten hankintaan erillinen farmaritankki ja siihen sitten tätä talvilaatua. Ei tuo pönttö maksaa itseään ikinä takaisin, halvemmaksi tulee käydä huoltoaseman tankilla.
Itsellni ei ongelmia ole kesälaadun kanssa ollut ja noita valtran runkotankkeja voi kyllä lämmittää vaikka kosanilla, jos alkaa pakkanen peloittamaan. Jos valtran käymään saa ja vartin lämmityskäytön jälken liikeelle lähtee, niin ei se kyllä kirveveelläkään enää ajossa jämähdä, kun tankki lämpiää moottorin ja vaihdelaatikon välissä. Moni muu merkki tosiaan on varsin herkkä pakkaselle ja niillä on parempi unohtaa ajo kesälaadulla.
-
Jos tuota talvilaatua kuluu vähintään 500 l vuodessa kannattaa jo säiliönkin hankkiminen. Huoltoaseman löpö maksaa vähintään 30 snt/ enemmän, kuin kotiin tuotu. Jos joutuu tankkaamaan dieseliä hintaero on jo 50 snt. Kerran olen käynyt Casen tankkaamssa huoltiksella ja totesin senverran kalliiksi touhuksi. 270 l meni.
Nyt hankin uuden ison säiliön ja 2200 litrainen vuodelta 1966 jää talvilaadulle. Valmeteilla on meilläkin ajettu kesälaadulla ympärivuoden. Jontikan kurottajassa hydrauliöljy lämmitti polttoaineen.
-
-Sitä en kyllä ymmrrä, että koneella ajetaan ehkä alle sata tuntia pakkaskudella ja sitä varten hankintaan erillinen farmaritankki ja siihen sitten tätä talvilaatua. Ei tuo pönttö maksaa itseään ikinä takaisin, halvemmaksi tulee käydä huoltoaseman tankilla.-
Sitä kun kaikki ei asu siinä huoltoaseman vieressä. Nuo vanhemmat pienet pöntöt käy hyvin talvilaadun varastointiin, kesälaadulle sitten uusi isompi pönttö. Enpä oikein uskalla lähtee talvelle ilman talvilaatua, joskus on täällä tar***** jopa arktista laatua. Ne nuo tosi pakkaset saattaa tulla ihan yllättäen.
-
Sitä en kyllä ymmrrä, että koneella ajetaan ehkä alle sata tuntia pakkaskudella ja sitä varten hankintaan erillinen farmaritankki ja siihen sitten tätä talvilaatua. Ei tuo pönttö maksaa itseään ikinä takaisin, halvemmaksi tulee käydä huoltoaseman tankilla.
Riippuu aika pitkälti paljonko matkaa sinne huoltamolle kertyy.
Ja kuinka paljon haluaa panna painoa siihen tankkausreissuun kuluvalle ajalle.
Sitten tietysti jos tynnyrillä kuskaa.. Oma aikansa niittenkin kanssa pelatessa kyllä menee
-
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan. Aspan kanssa vääntöä siitä pientoimituslisästä. Minulla vielä se ongelma että se toinen säiliö on 1000 l jolloin siihen ei koskaa mahdu sitä määrää. Viime talvena kävin hakemassa huoltamolta kun käyttö ei ole kuin korkeintaan se tankillinen talvessa.
Piti vielä lisätä että jos talvitankki olisi iso niin silloin tavara ei kierrä eli sen tankin täyttö olisi 10 vuoden välein. Taas ympärivuotiseen käyttöön se on liian pieni, joutuisi ottamaan pieniä täyttöjä jotka kalliimpia. No se säiliö nyt jokunen vuosi sitten tuli hankittua lähinnä tuon "uuden" traktorin takia. Silloin oli vielä suht edullinen. Nyt kunta määrää jo laittamaan suoja-altaalla varustetun. Nyt ostaisin semmoisen "kahvallisen" mallin. Siitä olisi kätevä taloon aina välillä tankata vähennyskelpoista öljyä. ;)
-
Miten se on niitten paraffiinien kanssa? Onko perrää ku ennen väittivät että kesälaatunen ku makkaa tankisa talaven yli niinne paraffiinikitteet saostuu sinne säilijön pohojalle. Eikä se paraffiini moska sieltä sitte omia aikojaan liukene ennään vaikka ilimat lämpeneeki seuraavana kevväänä. Elikkä meinasivat että laatu huononee ku talaven yli makkuuttaa säiliösä kesälaatua.
Talavi laatusesa ei em. ilimiötä kuulemma ole.
Ohjeistivat ottamaan aina talavilaatua jos pakkasesa joutuu säilyttämmään, vaikka käyttäski vain kesäaikaan.
Mainosmiesten puhheitako lie?
-
Miten se on niitten paraffiinien kanssa? Onko perrää ku ennen väittivät että kesälaatunen ku makkaa tankisa talaven yli niinne paraffiinikitteet saostuu sinne säilijön pohojalle. Eikä se paraffiini moska sieltä sitte omia aikojaan liukene ennään vaikka ilimat lämpeneeki seuraavana kevväänä. Elikkä meinasivat että laatu huononee ku talaven yli makkuuttaa säiliösä kesälaatua.
Talavi laatusesa ei em. ilimiötä kuulemma ole.
Ohjeistivat ottamaan aina talavilaatua jos pakkasesa joutuu säilyttämmään, vaikka käyttäski vain kesäaikaan.
Mainosmiesten puhheitako lie?
Totta kai kauppiaat myyvät kalliimpaa talvilaatua jos vain mahdollista. Parafiini kyllä liukenee takaisin nesteeksi kun polttoaineen lämpötila nousee samepisteen yläpuolelle, siitä ei kahta sanaa. Kyllä pahemmat ongelmat aiheuttaa tankissa oleva vesi ja muut epäpuhtaudet.
-
Moni tuossa on pohtinut tuota eri laatujen sekoittuutta. Joskus olen jostain Nesteen kirjasesta lukenut, että + 8 asteen lämpötilassa nuo sekoittuvat. Se kuulemma on vihoviimeinen temppu, että vaikeuksien jo alkaessa mennään kylmään tankkiin lisäämään talvilaatua, silloin vielä pahennetaan tilannetta. Monissa moottoreissa takasinkierätys on jo niin voimakasta, että talvellakin polttoaineen lämpötila tankissa nousee selvästi plussalle. Joissain kuormaautoissa jopa lumet sulavat tankin päältä, niin paljon aine lämpiää.
-
Eli melkoista sekoilua on jos käyttää kahta ainetta,mutta jos aikaa on niin voi todellakin polttoaineidenkin kanssa läträtä.Suomessa on korkeitaan vuodessa kaksi kuukautta jolloin lämpötila " saattaa" nousta jopa +20 asteen yläpuolelle harvemmin on liki + 30.Et kyllä se talvilaatua voi käyttää ympäri vuoden.Ja nuo Valmetin runkotankit ovat ihanteellisia ruostepesiä,siinä on suodatin poikineen tukossa muutaman tunnin ajolla. :P
-
Eli melkoista sekoilua on jos käyttää kahta ainetta,mutta jos aikaa on niin voi todellakin polttoaineidenkin kanssa läträtä.Suomessa on korkeitaan vuodessa kaksi kuukautta jolloin lämpötila " saattaa" nousta jopa +20 asteen yläpuolelle harvemmin on liki + 30.Et kyllä se talvilaatua voi käyttää ympäri vuoden.Ja nuo Valmetin runkotankit ovat ihanteellisia ruostepesiä,siinä on suodatin poikineen tukossa muutaman tunnin ajolla. :P
Talvilaadusta tulee vähemmän tehoja kuin kesälaadusta.
Valmetin runkotankkeja käytetty tilalla vuodesta 1957 lähtien kuudessa eri Valmetissa, eikä ole ollut ruoste ongelmia!! Massikan peltitankkia on sen sijaan jouduttu paikkaamaan.
Valmetin vedenerottimen kyljessä oleva 90 asteen banjo-liitin voi mennä oljista tukkoon jos esim. kyntänyt sänkipeltoja ilman polttoainesäiliön täyttökorkkia jolloin etupyörä on viskonut olkia tankkiin.
-
Jos tuota talvilaatua kuluu vähintään 500 l vuodessa kannattaa jo säiliönkin hankkiminen. Huoltoaseman löpö maksaa vähintään 30 snt/ enemmän, kuin kotiin tuotu. Jos joutuu tankkaamaan dieseliä hintaero on jo 50 snt. Kerran olen käynyt Casen tankkaamssa huoltiksella ja totesin senverran kalliiksi touhuksi. 270 l meni.
Nyt hankin uuden ison säiliön ja 2200 litrainen vuodelta 1966 jää talvilaadulle. Valmeteilla on meilläkin ajettu kesälaadulla ympärivuoden. Jontikan kurottajassa hydrauliöljy lämmitti polttoaineen.
Teboilin D-kortilla sieltä rekkapuolelta oon tankkaillu moottoripolttöljyä ja se on jotain 0.5 centtiä/litra halvempaa kuin jos tilais sen 3000 l kotiin. On toki pönttö kotonakin mutta aika vähä tankkailen sieltä, Teboililla voi käydä samalla kaffillakin..
-
Kyllä tuo on lähinnä kateellisten panettelua väittää, että Vallun runkotankki on ruostepesä. Itse olen ajellut runkotankillisilla jo 22 vuotta, eikä ikinä ole vielä ruoste tukkinut mitään paikkaa polttoainejärjestelmässä. On kuitenkin erittäin hyvä systeemi Suomen talvioloissa ainakin minun kokemusteni perusteella. Metsässäkin saa aivan rauhassa pyöritellä kivien ja kantojen päällä ilman pohjapanssarivarustusta.
-
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan.
Siis täh, ainahan ne laskee tilauksen yhteismäärän mukaan, ainakin maatalouskauppiaat ja paikallinen TB.
-
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan.
Siis täh, ainahan ne laskee tilauksen yhteismäärän mukaan, ainakin maatalouskauppiaat ja paikallinen TB.
Jees noinhan se menee, mutta tota maanviljelijää tuntuu kaikki potkivan päähän... :o
-
Eli melkoista sekoilua on jos käyttää kahta ainetta,mutta jos aikaa on niin voi todellakin polttoaineidenkin kanssa läträtä.Suomessa on korkeitaan vuodessa kaksi kuukautta jolloin lämpötila " saattaa" nousta jopa +20 asteen yläpuolelle harvemmin on liki + 30.Et kyllä se talvilaatua voi käyttää ympäri vuoden.Ja nuo Valmetin runkotankit ovat ihanteellisia ruostepesiä,siinä on suodatin poikineen tukossa muutaman tunnin ajolla. :P
Talvilaadusta tulee vähemmän tehoja kuin kesälaadusta.
Valmetin runkotankkeja käytetty tilalla 51 vuotta, eikä ole koskaan ollut ongelmia ruosteesta !!
Massikan peltitankkia on sen sijaan jouduttu paikkaamaan.
Valmetin vedenerottimen kyljessä oleva 90 asteen banjo-liitin voi mennä oljista tukkoon jos esim. kyntänyt sänkipeltoja ilman polttoainesäiliön täyttökorkkia jolloin etupyörä on viskonut olkia tankkiin.
No meillä ei valitettavasti ole tuollaisia 51 vuotta vanhoja koneita,eikä myöskään peltitankillisia massikoita ;D.Konekannassa eletään 2000 lukua nykyisin.
-
Eilen oli sopiva hetki ja tein varikko käynnit (tavilaatua tankkiin).
Kun itsellä on vain yksi farmisäiliö, kolme dieseltraktoria pihalla ja talviset käyttökoneet (2) noita runkosäiliöllä varustettuja kotimaisia, niin olen ratkaissut ongelmat käyttämällä ns. välilaatua kesät talvet. Toistaiseksi on pärjätty hyvin, -20 asteessa ei ole ongelmia ilmennyt (puun koputusta) ja sitä kylmemmällä ei vielä ole ollut paineita laittaa konetta käyntiin. Kesällä tietty lautasäkeen edessä mietityttää, saisiko kesälaadulla vähän enemmän potkua...
Jos joskus vaurastuminen yllättää, niin saatan ostaa toisenkin säiliön ja alkaa pelaamaan kahdella eri laadulla. Mutta toistaiseksi nykymeno näyttää toimivan, vaikka talvella linkousten (4-5 tuntia/keikka) pitäisikin olla aika varma lähtö. Yleensä tosin kovemmilla kuin 15 asteen pakkasilla on vähemmän noita lumitöitä.
Näin napapiirin tuntumasta,
Petri
-
Menkää sivuille: http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,63,310,355
Ja ladatkaa dieselpolttoaineopas. Tietoa piisaa, mm. sivulla 32 -> on eri laatujen sekoittamisesta kertova taulukko, miten käy samepisteelle ja suodatettavuudelle.... 8)
-
Kesälaadun DIR -5/15 ja talvilaadun DIR -29/34 tehoeroksi on mitattu noin
1.....
3 % moottorista riippuen.Näin luki siellä sivuilla.Pyöränluistosta ja alamittaisista työkoneista tulee enempi tehonhäviöitä kuin tuosta ihmeellisestä ja jokasyksyisestä kesä/talvilöpöjen lutraamisesta.
Tämän hetken Nesteen hinnoilla 2000 litran erä talvi 29/34 mpö-5/15 kesälaadun hinta ero on 64€.Suodattimien hinta noin 6-10€kpl.Kannattaako?
-
Jos kesälöpöä kuluu vuodessa 15000 litraa tulee hintaeroksi 480 €/ vuosi. 2% kulutuslisällä ainetta kuluu 300 l enemmän. Tuo tekee 200 €/ vuosi lisäkulua. Ei vaihdossa mitään lutraamista oo. Ajetaan tankki suhtkoht tyhjäksi ja tankataan puolilleen. Sitten ajetaan tankki taas suhtkoht tyhjäksi ja tankataan täyteen.
Lämpimässä säilytettävissä koneissa käytetään yleensä kesälaatua ympärivuoden. Nämä ovat talvellakin päivittäin käytössä. 30 vuoteen ei oo suodattimet hyytyneet.
-
Se pakkanen kun yllättää silti joka syksy.Siellä rannikolla nyt ei talvilaatua tarvitakaan. :P
PS kuten mainitsin säästöt tulee aivan muualta polttoaineessa kuin tuosta kahden aineen lutraamisesta.Kyllä siitä kokemusta on mutta en näe siinä mitään hyötyä.Ja jos ja kun on vierasta työvoimaa kuskeina niinkuin meillä systeemien pitää olla selkeitä.Palkkatyövoima maksaa vaikka se vaihtaisis putsareita ja urakat kusee.Talvilaatua palaa 25-30000 litraa vuodessa.Mut ei ole vara ostaa kesälaatua.
-
Suodattimien hinta noin 6-10€kpl.Kannattaako?
Aika heikoilla on matkas, jos suodattimien vaihtoon homma kaatuu...
Eivaan kyllähän ne soppasuorattimet pitäs joka tapaukses vaihtaa kerran vuodessa. Ei oo kustannuskysymys eikä aikakysymyskään. Suhteellisen nopea operaatiohan tuo on.
-
Millä hintaa dieseliä myydään kotiin toimitettuna? Kun tässä hinnat laskee, voisi olla varmuusvarastoinnin paikka. Olis kans yksi vm -66 säiliö joutilaana. Pitäisi tuolle säiliölle muutenkin jotain deaktivointia tehdä.
-
auto polttais kesälaatua mutta lämmitin on nirso sille.vaihtelee laadut,välillä kestää 15 välillä20.parempi kun tankkaa talvilaatua.silloin lämmitin idiootti varma
-
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan.
Siis täh, ainahan ne laskee tilauksen yhteismäärän mukaan, ainakin maatalouskauppiaat ja paikallinen TB.
Ei ole paikallista TB:tä. Noita hintoja kyselen netistä ja puhelinpalvelusta. TB:llä eivät aikoinaan suostuneet edes siitä pientoimituslisästä heivaamaan saati että olisivat laskeneet alennuksen yhteismäärän mukaan. Netissähän tuo alennus on myös määrästä riipuvainen mutta tuotekohtainen. Vähän tuo vaihtelee myyjästä riippun mutta jos vastassa on naismyyjä niin mitään isoja alennuksia on turha toivoa >:( Mitä viimeksi korjuuaikaan pyytänyt tarjouksia niin Neste ollut halvin mutta otin ST1:ltä kun antoivat pisimmän maksuajan, ensi viikolla erääntyy 6000€. ???
-
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan.
Siis täh, ainahan ne laskee tilauksen yhteismäärän mukaan, ainakin maatalouskauppiaat ja paikallinen TB.
Ei ole paikallista TB:tä. Noita hintoja kyselen netistä ja puhelinpalvelusta. TB:llä eivät aikoinaan suostuneet edes siitä pientoimituslisästä heivaamaan saati että olisivat laskeneet alennuksen yhteismäärän mukaan. Netissähän tuo alennus on myös määrästä riipuvainen mutta tuotekohtainen. Vähän tuo vaihtelee myyjästä riippun mutta jos vastassa on naismyyjä niin mitään isoja alennuksia on turha toivoa >:( Mitä viimeksi korjuuaikaan pyytänyt tarjouksia niin Neste ollut halvin mutta otin ST1:ltä kun antoivat pisimmän maksuajan, ensi viikolla erääntyy 6000€. ???
ei tuollaisiin hankintoihin mitään maksuaikoja tarvita.
-
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan.
Siis täh, ainahan ne laskee tilauksen yhteismäärän mukaan, ainakin maatalouskauppiaat ja paikallinen TB.
Ei ole paikallista TB:tä. Noita hintoja kyselen netistä ja puhelinpalvelusta. TB:llä eivät aikoinaan suostuneet edes siitä pientoimituslisästä heivaamaan saati että olisivat laskeneet alennuksen yhteismäärän mukaan. Netissähän tuo alennus on myös määrästä riipuvainen mutta tuotekohtainen. Vähän tuo vaihtelee myyjästä riippun mutta jos vastassa on naismyyjä niin mitään isoja alennuksia on turha toivoa >:( Mitä viimeksi korjuuaikaan pyytänyt tarjouksia niin Neste ollut halvin mutta otin ST1:ltä kun antoivat pisimmän maksuajan, ensi viikolla erääntyy 6000€. ???
ei tuollaisiin hankintoihin mitään maksuaikoja tarvita.
Ilmeisesti tarvii jos on maanviljelijä ja käy töissä muualla...
-
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan.
Siis täh, ainahan ne laskee tilauksen yhteismäärän mukaan, ainakin maatalouskauppiaat ja paikallinen TB.
Ei ole paikallista TB:tä. Noita hintoja kyselen netistä ja puhelinpalvelusta. TB:llä eivät aikoinaan suostuneet edes siitä pientoimituslisästä heivaamaan saati että olisivat laskeneet alennuksen yhteismäärän mukaan. Netissähän tuo alennus on myös määrästä riipuvainen mutta tuotekohtainen. Vähän tuo vaihtelee myyjästä riippun mutta jos vastassa on naismyyjä niin mitään isoja alennuksia on turha toivoa >:( Mitä viimeksi korjuuaikaan pyytänyt tarjouksia niin Neste ollut halvin mutta otin ST1:ltä kun antoivat pisimmän maksuajan, ensi viikolla erääntyy 6000€. ???
ei tuollaisiin hankintoihin mitään maksuaikoja tarvita.
Ilmeisesti tarvii jos on maanviljelijä ja käy töissä muualla...
Ainahan rahan on parempi maata omalla tilillä (olematonta) korkoa kasvamassa kuin muualla, jossa se ei tuota itselle senkään vertaa.
-
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan.
Siis täh, ainahan ne laskee tilauksen yhteismäärän mukaan, ainakin maatalouskauppiaat ja paikallinen TB.
Ei ole paikallista TB:tä. Noita hintoja kyselen netistä ja puhelinpalvelusta. TB:llä eivät aikoinaan suostuneet edes siitä pientoimituslisästä heivaamaan saati että olisivat laskeneet alennuksen yhteismäärän mukaan. Netissähän tuo alennus on myös määrästä riipuvainen mutta tuotekohtainen. Vähän tuo vaihtelee myyjästä riippun mutta jos vastassa on naismyyjä niin mitään isoja alennuksia on turha toivoa >:( Mitä viimeksi korjuuaikaan pyytänyt tarjouksia niin Neste ollut halvin mutta otin ST1:ltä kun antoivat pisimmän maksuajan, ensi viikolla erääntyy 6000€. ???
ei tuollaisiin hankintoihin mitään maksuaikoja tarvita.
Siis yli 30 000 mummoa, edelleen tissinkoittajilla joku Andy McCoy-syndrooma että pitää perstaskusta löytyä ja varmaan löytyykin on sen verran korskeeta niiden elämä. Se ei viljanviljelijän maksuvalmius oikein ole terävimmillään näillä hinnoila.Eikä ne öljy-yhtiöt mitään käteisalennuksia kuitenkaan anna. :(
-
Kyllä kuivuriehto kannattaa hyödyntää kun saa maksuaikaa.Tänä syksynä ei ollut kyllä varsinaista hyötyä hinnan pudottua näinkin reilusti.
-
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan.
Siis täh, ainahan ne laskee tilauksen yhteismäärän mukaan, ainakin maatalouskauppiaat ja paikallinen TB.
Ei ole paikallista TB:tä. Noita hintoja kyselen netistä ja puhelinpalvelusta. TB:llä eivät aikoinaan suostuneet edes siitä pientoimituslisästä heivaamaan saati että olisivat laskeneet alennuksen yhteismäärän mukaan. Netissähän tuo alennus on myös määrästä riipuvainen mutta tuotekohtainen. Vähän tuo vaihtelee myyjästä riippun mutta jos vastassa on naismyyjä niin mitään isoja alennuksia on turha toivoa >:( Mitä viimeksi korjuuaikaan pyytänyt tarjouksia niin Neste ollut halvin mutta otin ST1:ltä kun antoivat pisimmän maksuajan, ensi viikolla erääntyy 6000€. ???
ei tuollaisiin hankintoihin mitään maksuaikoja tarvita.
Ilmeisesti tarvii jos on maanviljelijä ja käy töissä muualla...
Ainahan rahan on parempi maata omalla tilillä (olematonta) korkoa kasvamassa kuin muualla, jossa se ei tuota itselle senkään vertaa.
Saahan sille rahalle koron, kun käy pankista kysymässä. Tosin tällä hetkellä käyttötilille tulee vaan reilu 3% kun toi euribor on niin matalalla.
-
37 diesel moottorista 12 käyttää talvilaatua