Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kantola - 10.01.15 - klo:16:19
-
Jälleen kerran tällainen tapaus. Aijai. :(
http://yle.fi/uutiset/mies_jumiutui_jalastaan_lumilinkoon__irrotus_kesti_puolitoista_tuntia/7729445
-
Tosiaan. 1,5 tuntia työaikaa tuhraantui ja varmaan löpöäkin paloi.
-
noo, muistaa sitten seuraavalla kerralla vaikka aina kertakaan ei riitä.
-
ja linkona tietysti joku hiton nokka tai alatolkkari! niitä ei taho saaha työn jälkeen traktorin perästäkään irti alle tunnin, meltorauta muotoutuna vääriin asentoihin. näpän olen puottannu alle puolminsaa kun kiire on tullu ja siihenpä ei jalkaa saa edes sisään millään jollei sitten ole agropaatti!
-
On se kyllä kumma juttu, että ei vieläkään täysikäiset ihmiset tajua, että pyörivään linkoon on turha mennä jalkaansa tarjoamaan :( Näitä juttuja kuitenkin tapahtuu joka talvi.
-
mutta jos se täys alkaan jo läikkymään niin ei maha mittään, sinne on vaan pakko tyrkkiä! mutta perikunta varmasti ostaa jo seuraavaks lingon, jolla lumi lentää, ei tartte törkkiä.
-
Lingon mukana pitäisi olla aina lapio tai joku yksinkertainen rauta, jolla torvea putsaa. Vaikka linko olisikin pysähtynyt, koskaan ei tiedä vaikka kytkentäpakka nappaakin kiinni :(
Itsellä Nokan lingossa mukana putki, jossa kulmaraudan pätkä poikittain päässä. Sillä saa paukuteltua lumia irti torvista ja ajoittain jumin aiheuttavat kivet väänneltyä irti...ja murtopulttia vaihtaessa sillä saa teljettyä nivelakselin jumiin.
-
Se on nää tietyt voimanotonkytkimet, jotka eivät katkaise vetoa vaikka vivun vääntääkin off-asentoon. Siis jos pyöriminen on loppunut tuollaiseen jumitukseen. Esim. noiden vanhojen Deerejen veto ei katkea vaikka vivun vääntääkin alas... eli niillä voisi tuollaisia vahinkoja sattua :( Mut tuo vika tulee niihinkin vasta vanhoina ja vetisillä öljyillä.
Joskus olen havainnut ko. ilmiön, mutta jalkoihin/käsiin ongelma ei päässyt etenemään 8)
-
kyllä rautakanki on parempi kuin takajalka noissa lingon siivouksissa.
-
Ne työsuojelijan vaatimat torvet on yksi sielunvihollisen keksintö. Minulla on kaksi linkoa ollut ja ensi töikseni olen ne kyllä ladon nurkkaan heittänyt. Eipä silloin mene torvi tukkoon, eikä siis tarvitse mennä sinne sorkkimaan :)
-
torvet mitään ole mutta net helevetin rimpulat suojat niissä! itellä 250 nokassa niin tiukka välisiä että voi vain luojalta kysyä että millasta lunta ovattten inssit meinannu linkota noilla! näpästäkin olen poistannu kaikki tangot siitä torvesta ja ei yhtään tukkia ja kokkareet lentää hyvin mäjelle. työltäsuojelijat olis joskus ihan tosissaan laitettava käyttämään jotain koneita. ei niitten ajatusmaailmaa voi aina ymmärtää!
-
Jos joutuu hieman himmaaman kierroksia esim. läheisten ikkunoiden takia, niin ainakin nuoskalumi alkaa kerääntyä noihin torviin. On niistä kait jotain hyötyä, ehkä lumi lentää hieman kauemmaksi. Kyllä ne varmaankin käyttäjää suojaavat, mutta aina näitä hulluja löytyy, jotka sinne torveen tuppavat, vaikka kone käy. Jos on hydraulisesti kytkettävä Voa ja siis nivelakselissa räikkä, se jonkin aikaa pyörii, vaikka on kytketty pois päältä. Se roottori painaa leveässä lingossa varmaankin lähes sata kiloa, joten hitausmomenttia löytyy kyllä yhden koiven katkaisuun :(
-
itellä aikoinaan tuossa lingossa oli väljälukitteinen akseli ja sitten puskin tien penkkaan levikettä kauhalla ja se tökkäs kiveen. lukitus antoi periks ja akseli putos maahan ja linko pyöri liki vartin nennenkuin pysähty ja sain akseli takasin. ei edes keppiä ollu saatavilla että olis jarruttannu pyörintää sillä! ketutti, mutta tiesipä että on lakerit kunnossa.
-
Valitettavasti tekevälle sattuu,näln se vaan menee, :(
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1420876189777.html
-
Mitähän tuokin isän päässä on oikein pyörinyt. >:(
-
kyllä rautakanki on parempi kuin takajalka noissa lingon siivouksissa.
Sulla ei sitä vaara enää ole.... ::) ;D
Kylänmies menetti kätensä kun siivikossa pyörivä johdonpätkä veti vanttuun sisuksiin.
-
Vaikea sanoa mitä päässä on liikkunu, mutta käytiin tossa pienellä lammella niin siellä oli jo jää 30cm ja koko matka "teräs jäätä". Joten kyllä jossain muualla voi olla jo enemmän mikä kestäis pientä traktoria.. Autoa tuntui ainakin hyvin kestävän.. ;D
-
Vaikea sanoa mitä päässä on liikkunu, mutta käytiin tossa pienellä lammella niin siellä oli jo jää 30cm ja koko matka "teräs jäätä". Joten kyllä jossain muualla voi olla jo enemmän mikä kestäis pientä traktoria.. Autoa tuntui ainakin hyvin kestävän.. ;D
Onko vikkis Petulla? ;D
-
Vaikea sanoa mitä päässä on liikkunu, mutta käytiin tossa pienellä lammella niin siellä oli jo jää 30cm ja koko matka "teräs jäätä". Joten kyllä jossain muualla voi olla jo enemmän mikä kestäis pientä traktoria.. Autoa tuntui ainakin hyvin kestävän.. ;D
No sit ilman muuta kaikkien pitää huomenna lähteä testaamaan pillareilla miten rutisee
-
Onko skänän puimakone naksuttan?
-
Onko skänän puimakone naksuttan?
On on. :)
-
Vaikea sanoa mitä päässä on liikkunu, mutta käytiin tossa pienellä lammella niin siellä oli jo jää 30cm ja koko matka "teräs jäätä". Joten kyllä jossain muualla voi olla jo enemmän mikä kestäis pientä traktoria.. Autoa tuntui ainakin hyvin kestävän.. ;D
Voihan surku näitä tapahtumia.
Onhan se lumi tarttunu linkoon typerästi.
Ja jäätä oli selällä yhtenäisesti parhaillaan 25 cm, mutta lammella lumen ja väliveden alla kokonaiset 6 senttiä. Kumpaankaan EI traktorilla vielä.
-
Hukin jos saa tukkoon, niin sen putsaamisessa ei raajoista onneksi ole juuri apua. En kyl muista että sitä olis tarvinnut rassailla kesken auruureissujen. Kotona vasta sitten katuharjalla putsailu ennen halliin ajoa.
Nuo upotusjutut on kyl karmeata luettavaa... mitä vithua sitä päässä liikkuu ihmisillä vai liikkuuko yhtikäs mitään.
-
ja kaikkein parasta että otetaan kersat mukaan! onneks nyt ei ollu kuin yks.
-
Muutama vuos sitten joku kuppe putosi Fordin ja rankakuorman kanssa seitsemän metrin syvyyteen. Äijä pääsi kuitenkin avannosta ylös, mikä ei ole helppo tehtävä kun jäälohkareet nousee takas reiän tukoksi. Myöhemmin armeijan helikopteri nosti Fordin kuiville harjoitustehtävänä, kun harrastesukeltajat oli kiinnittäneet nostoliinat traktorin takarenkaisiin.
Linko mokatkin ihmetyttää, mutta kai niitä ajatuskatkoksia sattuu itse kullekin.
-
Joskus 90 luvun alus upotin kaverin kans setorin järveen.Ja senjälkeen en jäälle ole ajanu,enkä aja 8)
On muuten jännä ettei akut tyhjene,vaikka kone on parivuorokautta vedenalla :o
-
On muuten jännä ettei akut tyhjene,vaikka kone on parivuorokautta vedenalla :o
Merivesi olisi eri juttu.
-
Joskus 90 luvun alus upotin kaverin kans setorin järveen.Ja senjälkeen en jäälle ole ajanu,enkä aja 8)
On muuten jännä ettei akut tyhjene,vaikka kone on parivuorokautta vedenalla :o
Saattaa jopa vesi lisääntyä :o
-
Joskus 90 luvun alus upotin kaverin kans setorin järveen.Ja senjälkeen en jäälle ole ajanu,enkä aja 8)
On muuten jännä ettei akut tyhjene,vaikka kone on parivuorokautta vedenalla :o
Saattaa jopa vesi lisääntyä :o
No sitä en muista,mutta ei akut siitä pilalle menny.
-
No sitä en muista,mutta ei akut siitä pilalle menny.
Akkujen mahdollisten korkkien tuuletusreiät ovat niin pienet että ei niistä juuri liemet vaihdu vaikka upottaa veteenkin. Sieltä pitää tulla jotain samasta reiästä pois jotta jotain uutta mahtuu tilalle. Ja muutama tippa ylimääräistä vettä ei vielä kennon toimintaa tuhoa ellei se nyt ihan kuravettä..
Huoltovapaiden tuuletussokkelot eivät ainakaan päästäne vettä helpolla sisään saakka.
Suolainen tai muuten riittävän epäpuhdas vesi toisiaan lähellä olevien jännitteisten osien ympärillä saa sitten aikaan kaikkea mielenkiintoista elektrolyysiin ja sähköiseen syöpymiseen liittyvää. Ajan mittaan näin syntyvät hituvirrat myös tyhjentävät akun, tähän kyllä menee vähintään päiviä.
-
Saattaa akunkengät vaan puhdistua! Eikös niiden puhdistus onnistunut +ja - kenkä irti ja lämpöiseen veteen?
-
Joskus 90 luvun alus upotin kaverin kans setorin järveen.Ja senjälkeen en jäälle ole ajanu,enkä aja 8)
On muuten jännä ettei akut tyhjene,vaikka kone on parivuorokautta vedenalla :o
Oli puhdasvetinen järvi. Pelkkä vesi ei johda sähköä.
-
Joskus 90 luvun alus upotin kaverin kans setorin järveen.Ja senjälkeen en jäälle ole ajanu,enkä aja 8)
On muuten jännä ettei akut tyhjene,vaikka kone on parivuorokautta vedenalla :o
Oli puhdasvetinen järvi. Pelkkä vesi ei johda sähköä.
Meri oliskin jo jakautunut vedyksi ja hapeksi ;D
-
On muuten jännä ettei akut tyhjene,vaikka kone on parivuorokautta vedenalla :o
Kaverin kone oli järven pohjassa pidempään jäädytysoperaation vuoksi. Lähes kaikki sähköjohdot hapettui pilalle vihreiksi akun purkautuessa hitaasti. Eli muista sammuttaa päävirta ennenkuin tuut ylös järvestä.
-
Muutama vuos sitten joku kuppe putosi Fordin ja rankakuorman kanssa seitsemän metrin syvyyteen. Äijä pääsi kuitenkin avannosta ylös, mikä ei ole helppo tehtävä kun jäälohkareet nousee takas reiän tukoksi. Myöhemmin armeijan helikopteri nosti Fordin kuiville harjoitustehtävänä, kun harrastesukeltajat oli kiinnittäneet nostoliinat traktorin takarenkaisiin.
Linko mokatkin ihmetyttää, mutta kai niitä ajatuskatkoksia sattuu itse kullekin.
Toiset ovat Hannu Hanheja, vaikka vähän sattuukin. Paljonkohan mies tunteja menisi jos vintturin rakentaa ja siten nostaa pois. Kun on niin syvää.
Vakuutus yhtiön edustaja kuitenkin sanoo:"Mitäs täällä pienellä präntätyssä sanotaankaan..."
https://www.youtube.com/watch?v=uC6G-m6aAiw (https://www.youtube.com/watch?v=uC6G-m6aAiw)
Nopeasti uppoaa
https://www.youtube.com/watch?v=1WgwpwFq2qA (https://www.youtube.com/watch?v=1WgwpwFq2qA)
-
on se vaan hyvä että luonto osaa harventaa porukkaa kun eivät ite muuten osaa....
-
Naapurin eläkeläiset oli muutama päivä sitten harrastaneet lingonpuhdistusta. Toinen sankari oli työntänyt rautakangin pyörivään linkoon --> peukalo irtipoikki. ::)
-
järjenjättiläiset! eihän sitä koskaan tiiä että miten .......!
-
Naapurin eläkeläiset oli muutama päivä sitten harrastaneet lingonpuhdistusta. Toinen sankari oli työntänyt rautakangin pyörivään linkoon --> peukalo irtipoikki. ::)
"Hyvällä onnella" rautakangasta saadaan 7kg painava keihäs, joka lentää sen 80km/h. Lävistää tukevammankin miehen ja aika varmaa on ettei ehdi väistää.
-
eli. rajalle vaan vanhat lingot valmiiksi rautakankineen. nyt kun jalkaväkimiinat kielletty.