Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: tr - 02.01.15 - klo:15:32

Otsikko: lantaraapat
Kirjoitti: tr - 02.01.15 - klo:15:32
Mitäs valmistajia löytys vielä perinteisille lantaraapoille parsinavetan kouruihin? Olis hyvä olla semmoset että toimis ilman olkee olevassa tavarassakin ilman että pitää seistä päällä painona ja olis helpot vaihtaa tarvittaessa ilman koko rivin purkua. On nuorisokarsinoissa hyödynnetty noi vanhat kourut eikä viittis valaa uusiks koko lattiaa vaikka kyllä pitäis. Vähentäs kolahommaa paljon mutta leveen köysiraapan kasa olis hankala annostella puristimeen vai olisko kellään ideaa tähän?
Otsikko: Vs: lantaraapat
Kirjoitti: arzyboy - 02.01.15 - klo:16:01
Pellinpajalta tuli uudet kiskot ja raapat vanhaan navettaan... Yhtä juhlaa nykyään kun paskakin oikeasti kulkee raappojen mukana. Raapat ei pääse nousemaan pois tapista kun on saksisokalla päältä kiinni.
Otsikko: Vs: lantaraapat
Kirjoitti: K.Kusti - 02.01.15 - klo:19:51
De lavalilta kai saa vielä noita raappoja. Vaihdettiin vanhalle puolelle uudet oisko jotain 5v sitten hyvin on pelittäneet. Puristin on vissiin alfalaval 1000. Noi raapat on kyllä kiskoon pujotettavaa mallia mutta yhtään ei kyllä ole tarvinnut vaihtaa??
Otsikko: Vs: lantaraapat
Kirjoitti: antti-x - 02.01.15 - klo:21:18
Ransuco edustaa nykyään jotain ruotsalaista firmaa joka Lavalille noita raappoja teki, eli sieltä kannattaa kysyä. En ole varma onko kyse enemmän varaosakuvioista vai voiko uutta järjestelmää saada inhimillisesti.

Ransucolle muutenkin iso respecti siitä että kova yrittämisen meininki vaikka suhdanteet ovat mitä ovat. Niiden kautta voi nykyään saada mitä vaan, oli sitten Kraitburgin petejä, Jourdainin kalusteita tai Buvetten kuppeja, yleensä kai vielä suoraan valmistajalta eikä toisen maahantuojan kautta.

edit:

http://www.ransuco.fi/index.html?n=22153&Lannanpoisto
Otsikko: Vs: lantaraapat
Kirjoitti: Make - 02.01.15 - klo:22:12
Tuo Svean valuraappa, jota Ransu nykyään edustaa on kulutuskestävä, mutta jos raappa törmää johonkin katkeaa aika helposti. Mulla on vanhan navetan yksi kouru ollut käytössä 20 vuotta ja edelleen kaikki raappojen liikerata on niinkuin kuuluukin. Ei tuo katkenneen raapan vaihtokaan ihan mahdoton tehtävä ole, vaikka palkin joutuukin avaamaan jatkoksesta.
Uudemman navetan poikkikouruun asennettiin juuri kolmas toisenmerkkinen raappalinjasto kun tapit ja raapat olivat loppuunkuluneet. Uudempi on ollut käytössä 14 vuotta.
Otsikko: Vs: lantaraapat
Kirjoitti: massikka_mies - 02.01.15 - klo:23:27
http://www.akomit.fi/hydrauliset-lannanpoistolaitteet.html Tuolta uusi ruoto kokoomokouruun kaikkine kolineen, parempana pidän tuota kuin lavalin raappaa, ja paaaljon halvempana :) Parasta tuossa varmasti lavaliin verrattuna on että raapat on kiinni ihan vaan tapeilla ja saksisokat päällä, ei tarvi ujuttaa sinne U-palkkiin niitä, pura ensin liitos auki ja sitten edessä olevat kolat pois.. >:( Ja pultit on aina niin ihanan jumissa. Kun muutenkin tuntuu että nuo lavalin valuraapat katkeaa paljon herkemmin... ??? Tosin harvoinhan niitä kyllä katkeaa mutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: lantaraapat
Kirjoitti: Make - 03.01.15 - klo:10:41
Oma kokemus noista erilaisista tappiin kiinnitetyistä raapastoista on tappien ja silmien kulumine, jolloin raappa kääntyy paluuliikkeessä tankoa vasten eikä sitten työliikkeessä avaudukaan. Työliikkeessä nuo sitten kääntyvät selälleen, evätkä vie tavaraa kunnolla eteenpäin. Raapat j a tapit pystyttäisiin varmaankin tekemään paremmastakin materiaalista.  ::) Valukaavin on tuntunt pelaavan luotettavasti jossei törmää mihinkään esteeseen.
Otsikko: Vs: lantaraapat
Kirjoitti: lypsyukko - 03.01.15 - klo:11:25
Oma kokemus noista erilaisista tappiin kiinnitetyistä raapastoista on tappien ja silmien kulumine, jolloin raappa kääntyy paluuliikkeessä tankoa vasten eikä sitten työliikkeessä avaudukaan. Työliikkeessä nuo sitten kääntyvät selälleen, evätkä vie tavaraa kunnolla eteenpäin. Raapat j a tapit pystyttäisiin varmaankin tekemään paremmastakin materiaalista.  ::) Valukaavin on tuntunt pelaavan luotettavasti jossei törmää mihinkään esteeseen.

Pellinpajan raappa on limoonut reilut 20 vuotta ja mun mielestäni vieläpä ongelmitta. Tosin ulosmeno mäntä ja sylinteri on vaihdettu 2-3 vuotta sitten uudenvuoden aattona  ;) Itte kyhäilin muutamaa vuotta myöhemmin lisää raappalinjaa ja laitoin Pellon raapat, mutta nyt täytyy sanoa, että Pellon raappalinja on laadukkaampaa kuin tuo mun omatekemä  ;D Nuo oma tekemät olis pitänyt heittää pois jo toissa kesänä tai viimeistään viime kesänä  ;D Mutta kuten arvata saattaa, niin ehdoton takaraja on ens kesä ::)
Otsikko: Vs: lantaraapat
Kirjoitti: T-Bone - 03.01.15 - klo:11:47
Oma kokemus noista erilaisista tappiin kiinnitetyistä raapastoista on tappien ja silmien kulumine, jolloin raappa kääntyy paluuliikkeessä tankoa vasten eikä sitten työliikkeessä avaudukaan. Työliikkeessä nuo sitten kääntyvät selälleen, evätkä vie tavaraa kunnolla eteenpäin. Raapat j a tapit pystyttäisiin varmaankin tekemään paremmastakin materiaalista.  ::) Valukaavin on tuntunt pelaavan luotettavasti jossei törmää mihinkään esteeseen.

Pellinpajan raappa on limoonut reilut 20 vuotta ja mun mielestäni vieläpä ongelmitta. Tosin ulosmeno mäntä ja sylinteri on vaihdettu 2-3 vuotta sitten uudenvuoden aattona  ;) Itte kyhäilin muutamaa vuotta myöhemmin lisää raappalinjaa ja laitoin Pellon raapat, mutta nyt täytyy sanoa, että Pellon raappalinja on laadukkaampaa kuin tuo mun omatekemä  ;D Nuo oma tekemät olis pitänyt heittää pois jo toissa kesänä tai viimeistään viime kesänä  ;D Mutta kuten arvata saattaa, niin ehdoton takaraja on ens kesä ::)

Vaihdettiin keväällä poikkikuiluun uusi linja, vanhalla olikin ikää jo reilut 29 vuotta .Palkki ja raapat oli kuluneet aikalailla ,mutta kyllä ne tehtävänsä oli hoitanut tähän asti.  Puristinkelkka on kuitenkin jo kolmas joka vaihdettiin siinä samalla .

Ensimäistä puristinta korjailtiin ja vaihdettiin pakko-ohjauksen osia ja tappeja kunnes se sitten lopullisesti laukesi 16 v vanhana jouluaatonaatto iltana . Otettiin palkkilinja irti kelkasta ja sylinteri molemmista päistä ja vedettiin se kelkka kourua pitkin parsien alle jotta päästiin hitsaamaan läpän korvakkeet paikoilleen . Kivaahan se oli kun kuilu oli tavaraa täynnä  ::) . Taisi olla jotain kolme aamuyöllä kun saatiin sonta pihalle . Aatto-aamuna menikin sitten vielä letku poikki sieltä kuilusta ja sekin piti sitten vielä konttia vaihtoon . >Saman vuoden keväällä se puristin sitten vaihdettiin uuteen ja nyt viime keväällä  13v päästä edellisestä suosiolla uusiksi . 

Lantakouruissa on  kai jo kolmas palkkilinja sylintereineen menossa ja ensi kesänä vaihdetaan uusiin .Jospa se sitten kestäisi meidän ajan  :D . Ensinmäiset kourupalkit olivat kyllä huonoja ,mutta nykyinen linja on kestänyt jo liki 15 vuotta