Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: aretus84 - 24.11.14 - klo:15:40

Otsikko: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: aretus84 - 24.11.14 - klo:15:40
Onkos täälä muita epäonnisia ketkä ovat erehtyneet ostamaan tuon talkkarin 250V Alennusvaihdelinkoa? Lingon mukanahan tulee sellainen pulttikytkimellä oleva nivelakseli mukana. Onkos kukaan saanut koskaan siitä akselista sitä pulttia poikki? Ite oon saanu kyl koneen sammutettua monta kertaa ja lingon siivetkin solmuun mutta murtopultti ei vaan anna periksi. Saiskohan tuon murtopulttisysteemin toimimaan ohuemman pultin kanssa vai hakkaantuukohan se kokoajan poikki kun on väljä.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: nestori2 - 24.11.14 - klo:15:47
Minulla Ala-Talkkari 260 noin 15 vuotta vanha ja ilman alennusvaihdetta. Siinäkin olemassa murtopulttisysteemi ja tasan kerran on pultit katkenneet, siis melkoiseen murikkaan saa ajaa, jotta jotain tapahtuu. Tätä ennen oli kapeampi Nokka-linko ja se taas oli turhankin herkkä, ei tar***** kuin olematon kivi ja meni pulttisulkeisiksi.
Voimansiirtoakseli on levykytkimellä, joten se tuossa ennemmin alkaa käryämään.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: aretus84 - 24.11.14 - klo:15:58
no ainankin tuossa V mallissa pienet kivet on osottautunu kaikkein pahimmiks, semmoset reilu 10cm menee läpite mut sit se pien julli yleensä osuu luukun reunan ja siiven väliin niin sit alkaa tapahtumaan. Kunnon isot kivet toki pitää jo niin kovaa mekkalaa sielä syöttölavoilla et niitä ei heittosiipiin asti ees tarvi ajaa.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Ala-Pertti - 24.11.14 - klo:16:34
on tuollainen talkkari yhdessä koneessa ja sen pulttiakselin hylkäsin heti ensimmäisen reissun jälkeen. loppui siitä pussista joka tuli mukana pultit. joka helkkarin risteys kun putsasi nuoskalumesta ja sen jälkeen kytki ulosoton päälle kuului vaan pamaus lingosta ja pultti poikki.
nyt lingossa levykytkinakseli ja se toimii.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: aretus84 - 24.11.14 - klo:17:12
on tuollainen talkkari yhdessä koneessa ja sen pulttiakselin hylkäsin heti ensimmäisen reissun jälkeen. loppui siitä pussista joka tuli mukana pultit. joka helkkarin risteys kun putsasi nuoskalumesta ja sen jälkeen kytki ulosoton päälle kuului vaan pamaus lingosta ja pultti poikki.
nyt lingossa levykytkinakseli ja se toimii.

No johan on kummallista. meillä on ne siivet menny niin häkkyrään ettei mahtunu ees pyörimään mut pultti ei vaan katkea. Minkäslainen levykytkin on käytössä?
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: AJL - 24.11.14 - klo:17:25
Ei oo kyllä alennusvaihteellinen linko, mutta on se alkuperänen nivelakseli ollu paikoillaan sen 10v, muutama pultti siitä yleensä talvessaan katkiaa, on ainakin omasta mielestä toiminu niinku pitääkin.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: koivumaki - 24.11.14 - klo:17:43
Kyllä ulla ainakin akselin murtopultti katkeaa Helkkarin helposti.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: kylmis - 24.11.14 - klo:17:57
Kyllä ulla ainakin akselin murtopultti katkeaa Helkkarin helposti.
Se yksi pultti, joka pitelee heittosiivikkoa akselissa?
Jotenkin tuntuu, että näinkin yksinkertaisen asian kuin lumilinko, voisi toteuttaa hieman paremmin.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: koivumaki - 24.11.14 - klo:18:25
Kyllä ulla ainakin akselin murtopultti katkeaa Helkkarin helposti.
Se yksi pultti, joka pitelee heittosiivikkoa akselissa?
Jotenkin tuntuu, että näinkin yksinkertaisen asian kuin lumilinko, voisi toteuttaa hieman paremmin.

Siis nivelakselin momenttia vaihteelle välittävä pultti....saivarkorva...on ne siivet muutamalla pultilla kiinni....
ÄläHelkkarista kyllä sitten lumenohjaustorvet varisee mennen tulle.Pultit pysyy kiinni mutta vain paloilla ohjaimiin kuuluvaa peltiä jolloin ohjainten muu osuus erkaantuu omiksi vapaakappaleiksi. ;D 8)
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: kylmis - 24.11.14 - klo:18:29
Kyllä ulla ainakin akselin murtopultti katkeaa Helkkarin helposti.
Se yksi pultti, joka pitelee heittosiivikkoa akselissa?
Jotenkin tuntuu, että näinkin yksinkertaisen asian kuin lumilinko, voisi toteuttaa hieman paremmin.

Siis nivelakselin momenttia vaihteelle välittävä pultti....saivarkorva...on ne siivet muutamalla pultilla kiinni....
ÄläHelkkarista kyllä sitten lumenohjaustorvet varisee mennen tulle.Pultit pysyy kiinni mutta vain paloilla ohjaimiin kuuluvaa peltiä jolloin ohjainten muu osuus erkaantuu omiksi vapaakappaleiksi. ;D 8)
Meillä ei ehkä ole ihan sama malli. Lumenohjaustorvet on hyvässä kunnossa. Voin luopua niistä, jos on tarvetta. Ne otettiin irti heti uutena ja vietiin varastoon. Sama homma kuin klapikoneen suojienkin kanssa. Lisää jälleenmyyntiarvoa... 8)
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: (O) - 24.11.14 - klo:18:49
On se vaikeeta taas.nivelakselin levykytkinpitää olla sellaisella momentilla että antaa periksi ensimmäisenä.Ja testataan että ei ole jumittunut.Pääsee niistä murtopulttisulkeisista ym .vähemmällä.Ottaa päähän kun jossain 20-30 km päässä viimonen murtopultti menee metsäautötiellä propsipölkyssä poikki klo 23.55 ja vielä pitäs aamuksi aurata toiset mokomat.Siinä mielellään lingon hifistelee siihen malliin että säästyy noista pulttiongelmista.
PS 30 vuotta erilaisia metsänpolkuja tullut lingottua. ja opiksi otettu(myös omat mokat)
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: milkboi - 24.11.14 - klo:18:52
Kyllä ulla ainakin akselin murtopultti katkeaa Helkkarin helposti.
määkin repeen välillä,ainakin jos murtopultti katkiaa ;D
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Ala-Pertti - 24.11.14 - klo:20:07
on tuollainen talkkari yhdessä koneessa ja sen pulttiakselin hylkäsin heti ensimmäisen reissun jälkeen. loppui siitä pussista joka tuli mukana pultit. joka helkkarin risteys kun putsasi nuoskalumesta ja sen jälkeen kytki ulosoton päälle kuului vaan pamaus lingosta ja pultti poikki.
nyt lingossa levykytkinakseli ja se toimii.

No johan on kummallista. meillä on ne siivet menny niin häkkyrään ettei mahtunu ees pyörimään mut pultti ei vaan katkea. Minkäslainen levykytkin on käytössä?



niinkuin joku tuossa jo mainitsi, niin momenteillahan tässäkin asiassa pelataan.

jos sinne linkoon menee ylimääräistä tavaraa lingotessa, niin se on sen lingon syöttöruuvin+siivikon  pyörintämassa/momentti lisättynä traktorin tuottamalla momentilla, joka sen rikkoo sen siivikon ja siinä vaiheessa itse murtopultti ei välttämättä kuormitu maksimiinsa koskapa äkkipysäyksessä jo tuo lingon oma massa riittää vääntämään sen siivikon. jatkossa riippuen traktorin tuottamasta momentista se murtopultti kestää tai katkeaa.

linkoa käynnistäessä taas sen käynnistysmomentti voi olla isompi, esim. linko täynnä märkää lunta, kuin mitä se murtopultti kestää. itse siivikko säilyy ehyenä, koskapa se ei silloin pyöri.

akselina itselläni on bondiolin luokkaa 140-160 hevosen akseli, jossa levykytkin takana ja vapaakytkin edessä säädettynä siten, että kestää jonkinverran nojata ennen kuin antaa periksi, kuitenkin enemmän kuin mitä tuo pulttikytkin kestäisi.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Reiskako - 24.11.14 - klo:20:26
Koita ottaa se pultti siitä akselista pois ja pyöritä sitä hetken. Voitele nipan kautta ja laita pultti takaisin. Ettei vaan olisi ruoste jumittanu.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: FMJ - 24.11.14 - klo:20:59
Itsellä aataminaikanen waltterin akseli räikkäkytkimellä, jonka kireyttä voi säätää...hieno keksintö, tiukassa paikassa kuulee naksutuksesta kun alkaa linko tukkimaan. Rasvavoideltu, ei kulu tai ruostu jumiin.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Last Man Standing - 25.11.14 - klo:00:19
Sen verran vituttaa ala-talkkarin niittokone ,että ikinä  en muita heitin romuja nurkkiin tule ottamaan.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Hervast - 25.11.14 - klo:07:25
On se vaikeeta taas.nivelakselin levykytkinpitää olla sellaisella momentilla että antaa periksi ensimmäisenä.Ja testataan että ei ole jumittunut.Pääsee niistä murtopulttisulkeisista ym .vähemmällä.Ottaa päähän kun jossain 20-30 km päässä viimonen murtopultti menee metsäautötiellä propsipölkyssä poikki klo 23.55 ja vielä pitäs aamuksi aurata toiset mokomat.Siinä mielellään lingon hifistelee siihen malliin että säästyy noista pulttiongelmista.
PS 30 vuotta erilaisia metsänpolkuja tullut lingottua. ja opiksi otettu(myös omat mokat)

Tuommosia urakoita jos on, niin kannattaa jo hylätä nuo peltiheikki lingot ja panostaa irtolavoilla varustettuun linkoon. Onhan näitä: Huki, oxsa, karhu ja varila ainakin.
Levykytkinkin toimii paljon paremmin alennusvaihdelingossa. Peltieskossa täytyi pitää levykytkimen lisäksi murtopultitkin kunnossa, ja silti oli peleko perseessä että mitä tällä reissulla hajoaa...
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: jep jep - 25.11.14 - klo:17:22
Mulla lähti ensimmäisen aurauslenkin jälkeen ATS 250v mukana tullut nivelakseli murtopultilla hyllyyn ja siellä on pysynyt. Ei niitä pulttia jaksa kymmeniä sinne vaihtaa saman päivän aikana, linkossa ei ollut muuta sisällä kuin lunta, kun murtopultti katkesi  >:( Tossa ei kyllä ole sitä alennusvaihdetta.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Ala-Pertti - 25.11.14 - klo:19:51
On se vaikeeta taas.nivelakselin levykytkinpitää olla sellaisella momentilla että antaa periksi ensimmäisenä.Ja testataan että ei ole jumittunut.Pääsee niistä murtopulttisulkeisista ym .vähemmällä.Ottaa päähän kun jossain 20-30 km päässä viimonen murtopultti menee metsäautötiellä propsipölkyssä poikki klo 23.55 ja vielä pitäs aamuksi aurata toiset mokomat.Siinä mielellään lingon hifistelee siihen malliin että säästyy noista pulttiongelmista.
PS 30 vuotta erilaisia metsänpolkuja tullut lingottua. ja opiksi otettu(myös omat mokat)

Tuommosia urakoita jos on, niin kannattaa jo hylätä nuo peltiheikki lingot ja panostaa irtolavoilla varustettuun linkoon. Onhan näitä: Huki, oxsa, karhu ja varila ainakin.
Levykytkinkin toimii paljon paremmin alennusvaihdelingossa. Peltieskossa täytyi pitää levykytkimen lisäksi murtopultitkin kunnossa, ja silti oli peleko perseessä että mitä tällä reissulla hajoaa...



no tuota. kun siinä mun alatalkkarissa on nimenomaan alennusvaihde, irtolavat, verkkoterät ja levykytkin ja painoakin siinä on karvan vajaa tuhannen kiloa.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: nuffieldmaster - 25.11.14 - klo:21:23
On se vaikeeta taas.nivelakselin levykytkinpitää olla sellaisella momentilla että antaa periksi ensimmäisenä.Ja testataan että ei ole jumittunut.Pääsee niistä murtopulttisulkeisista ym .vähemmällä.Ottaa päähän kun jossain 20-30 km päässä viimonen murtopultti menee metsäautötiellä propsipölkyssä poikki klo 23.55 ja vielä pitäs aamuksi aurata toiset mokomat.Siinä mielellään lingon hifistelee siihen malliin että säästyy noista pulttiongelmista.
PS 30 vuotta erilaisia metsänpolkuja tullut lingottua. ja opiksi otettu(myös omat mokat)

Tuommosia urakoita jos on, niin kannattaa jo hylätä nuo peltiheikki lingot ja panostaa irtolavoilla varustettuun linkoon. Onhan näitä: Huki, oxsa, karhu ja varila ainakin.
Levykytkinkin toimii paljon paremmin alennusvaihdelingossa. Peltieskossa täytyi pitää levykytkimen lisäksi murtopultitkin kunnossa, ja silti oli peleko perseessä että mitä tällä reissulla hajoaa...



no tuota. kun siinä mun alatalkkarissa on nimenomaan alennusvaihde, irtolavat, verkkoterät ja levykytkin ja painoakin siinä on karvan vajaa tuhannen kiloa.

Mutta kun ei se auta mitään, mötkyä mitä mötkyä. Todella pehmeitä kaikki nuo markettilingot, koskahan alkavat herätä nämä Ala-Talkkari - NokkaEsko linkojen valmistajat, että paremmista materiaaleista tehdyt lingot ovat saapuneet.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Terminator II - 25.11.14 - klo:21:30
Naapuri veti 250 eskon kahtia jontikalla kun kanto sattu tielle. Mulla on samalaisesta kapistuskesta siivet ja kierukat solomussa kun kivet on käyny pitämässä murtopultit ruoste vapaana.

Esko kun näkeekin kiven niin  vähintään 2 murtopulttia poikki. Parhaillaan viis kipaletta.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Lassukka - 25.11.14 - klo:21:41
Niin, peltiähän se esko on...meillä ja tutulla 3292 esko ja molemmat hitsattu, vetokorvakkeista solmuun kun kulma tarraa. No ei, kyllä tuon aine vahvuus on mielestäni hyvä, pienemmistä ei kokemusta. En tiedä mitä on käynyt, eikä voi enää kysyä mutta yksi eskon nivelakseli on hallissa katkenneena. Miksiköhän ei mikään ole toiminut sulakkeena? ???
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: firebird - 26.11.14 - klo:00:01
Niin, peltiähän se esko on...meillä ja tutulla 3292 esko ja molemmat hitsattu, vetokorvakkeista solmuun kun kulma tarraa. No ei, kyllä tuon aine vahvuus on mielestäni hyvä, pienemmistä ei kokemusta. En tiedä mitä on käynyt, eikä voi enää kysyä mutta yksi eskon nivelakseli on hallissa katkenneena. Miksiköhän ei mikään ole toiminut sulakkeena? ???
Tr lingoissa sulakkeena toimi lingon puoleinen ulosotto-akselin tumppi aina juuresta poikki ::)
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Terminator II - 26.11.14 - klo:07:44
Niin, peltiähän se esko on...meillä ja tutulla 3292 esko ja molemmat hitsattu, vetokorvakkeista solmuun kun kulma tarraa. No ei, kyllä tuon aine vahvuus on mielestäni hyvä, pienemmistä ei kokemusta. En tiedä mitä on käynyt, eikä voi enää kysyä mutta yksi eskon nivelakseli on hallissa katkenneena. Miksiköhän ei mikään ole toiminut sulakkeena? ???

Voimaa ja alennusvaihteet, niin saattaa muualta alkaa pettämään kuin murtopultista.
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Oksa - 26.11.14 - klo:08:47
koskahan noissa aletaan laskea kuormituspisteitä?       monessa on ihan kivasti rautaa mutta siinä yhessä paikassa ei sitten ole tarpeeksi!                              mutta mistä löytyis lingon alle pyörät noitten liukujalaksien jääkiulujen tilalle?
Otsikko: Vs: Älä-helkkari 250V
Kirjoitti: Lassukka - 26.11.14 - klo:17:52
Pöyrät saa nykyään tehtaalta. Tuttava on laittamassa, eskon jälkiasenteiset ovat kuulemma kalliit joten itse tekemät->parhaat.