Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Waltteri - 09.11.08 - klo:19:15

Otsikko: N sarjalainen
Kirjoitti: Waltteri - 09.11.08 - klo:19:15
Harkinnassa olisi n141a hankkiminen kuormainkoneeksi. Vaihdossa olisi menossa 8150 valtra. Mietityttää vaan kuutosesta neloseen siirtyminen? Kuormainhommaan n:läinen olisi tietysti huomattavasti parempi, mutta entäpä sitten vetohommat: 14 motin paskavaunun vetäminen, samanpainoinen maansiirtokärri yms. Miten ännä pärjää näissä. Koeajossa tuntui ainakin vetävän vähintäänkin yhtä hyvin, kun piristetty mega. Painohan näissä on juuri sama ja akselivälikin taitaa olla samaa luokkaa. Saakos ännään muuten 42" renkaat? Millä kierroksilla mahtaa kulkea 50 km/h 650/38 renkailla?
Toinen vaihtoehto olisi tietysti t131, mutta sitä ei ilmeisesti saa advance versiona. En tiedä olisiko 131 hitek kuormainhommaan parempi kuin entinen mega? Ainakin akseliväli olisi vähän pidempi, mutta keula on ainakin yhtä pitkä. Kuinka 75 litran hydrauliikan tuotto riittää 65 kuormaimelle? onko ero advancen hydrauliikkaan kuinka suuri, hydrauliliittimet kuitenkin kuristavat virtausta huomattavasti.
Laittakaapas kommenttia tulemaan kyseisestä aiheesta!! Ennenkaikkea kiinnostaa jos jollain on kokemusta kutosesta neloseen siirtymisestä, onko harmittanut jälkikäteen?
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: Jack - 09.11.08 - klo:19:55
Tuli puolitoista vuotta sitten 141 advance eikä ole tullut kaduttua. Kulkee hienosti tienpäällä (jouset edessä ja hytissä). Jaksaa vetää yllättävän hyvin nelos koneeksi, keväällä kylvökoneen veturina (4m rapidi)  syksyllä perässä 20 kuution viljakärrit eikä ole vielä tarvinnut naapuria päästää mäessä ohi. Ennen kylvetty 6 pyttysellä piristetyllä nh lla molemmissa tietenkin omat hyvät ja huonot puolensa. 53 ajellessa kierrokset on 2300 paikkeilla. Vikoja ei ole ollut muita 400h kohdalla pakosarja vuosi lohkon välistä (vaihdettiin takuuna) ainut puute on ollut että jossain tietyssä työssä olisi kaivannut vähän pikavaihteita lisää (joita nyt viimein saatiin) Ainakin omasta mielestä 141 olisi parempi vaihtoehto kuormainkäyttöön.
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: juumassi - 09.11.08 - klo:20:01
Harkinnassa olisi n141a hankkiminen kuormainkoneeksi. Vaihdossa olisi menossa 8150 valtra. Mietityttää vaan kuutosesta neloseen siirtyminen? Kuormainhommaan n:läinen olisi tietysti huomattavasti parempi, mutta entäpä sitten vetohommat: 14 motin paskavaunun vetäminen, samanpainoinen maansiirtokärri yms. Miten ännä pärjää näissä. Koeajossa tuntui ainakin vetävän vähintäänkin yhtä hyvin, kun piristetty mega. Painohan näissä on juuri sama ja akselivälikin taitaa olla samaa luokkaa. Saakos ännään muuten 42" renkaat? Millä kierroksilla mahtaa kulkea 50 km/h 650/38 renkailla?
Toinen vaihtoehto olisi tietysti t131, mutta sitä ei ilmeisesti saa advance versiona. En tiedä olisiko 131 hitek kuormainhommaan parempi kuin entinen mega? Ainakin akseliväli olisi vähän pidempi, mutta keula on ainakin yhtä pitkä. Kuinka 75 litran hydrauliikan tuotto riittää 65 kuormaimelle? onko ero advancen hydrauliikkaan kuinka suuri, hydrauliliittimet kuitenkin kuristavat virtausta huomattavasti.
Laittakaapas kommenttia tulemaan kyseisestä aiheesta!! Ennenkaikkea kiinnostaa jos jollain on kokemusta kutosesta neloseen siirtymisestä, onko harmittanut jälkikäteen?

t131:stä ei saa advance versiona mutta t151:sen saa.

kannattaa ottaa molemmista tarjous siis n141 ja t151.
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: Ala-Pertti - 09.11.08 - klo:21:20
JOS sinulla ei ole omaa öljylähdettä ja JOS tarvitset töissäsi useimmiten yli sadan heposen tehoja, heitä helevettiin se nelonen.
Kun mennään reilusti yli sadan hevon tehontarpeen, huutaa nelonen solmu punaisena ja vastaavasti kuutonen hörisee "pintakaasuvaiheessa" ja löpön kulutus on sen mukaista kun puhutaan SAMAN AIKAKAUDEN verrokeista.

Toinen huomionarvoinen jutska nelonen/kuutonen on alarekisterin vääntö.
Kuorma, jonka nelonen ottaa liikkeelle jostakin pehmeästä pellon nurkasta pakat savuten kaasupoljin liki lattiaa, selvittää kuutonen yleensä lähes tyhjäkäynnillä. Monessakin hommassa vääntö on nimellistehoa tärkeämpi tekijä.

Jos ajattelet viritysasteita tehot liki sataviiskymmentä hp nelonen/kutonen, siitä nelosesta on kiusattu jo lähes kaikki ulos ja se kuutonen on vielä liki katepillariviritystä.

Siinäpä joitakin tekijöitä, joita ainakin itse vertailen nelosen ja kuutosen välillä kokemuksella joka on kertynyt 24 vuoden ajalta molempia moottorityypin edustajia rinnatusten omistaen.

Vielä noista nelosista. Olen aina sanonut tuota ämmää (150) maailman laiskimmaksi lähes sataviiskymmen heppaiseksi, mutta täytyy tunnustaa tietämättömyyteni. Oli se sataneljäykkönen vielä, jos mahdollista, koeajon perusteella vielä laiskempi.


Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: Jack - 09.11.08 - klo:22:56
Totta toinen puoli ala-pertin kirjoituksessa.. samassa työssä samalla koneella samantehoisten  6 ja 4 pyttysen polttoaineen kulutus on kyllä samaa tasoa. ei tule voima 6 seekaan ilman löpöä. sitä ihmettelen jos katepillari virityksinen 150hp kuutonen on sähäkkä verrattuna "tappiin" viritettyyn 4 seen kannattaa laittaa kokeilla töissä sitä eikä tyhjää konetta liikkeen pihalla ;) eri asia on kun aletaan puhua 200+ kuutos koneista sitten tippuu nelonen kyydistä tai otetaanhan uudesta fergusonnista 370hp ja nelonen samalla viritys asteella olisi 235 heppanen...
 
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: merheres - 09.11.08 - klo:23:20
käytäntö on osoittanut että kuutonen vie vähemmän soppaa. Luultavasti johtuu siitä, että kuutoskonetta voi käyttää paremman alaväännön vuoksi pienemmillä kierroksilla.
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: Radon - 10.11.08 - klo:02:09
Kuormainkonetta ei ilman muuttuvatilavuuksista pumppua PISTE, ja tosiaan renkaisiin kannattaa panostaa.

Parempi tuo nelonen on kuormainkoneena muutenkin.

Kulutus nousee jos liian tiukille laitetaan kone se ei liene yllätys kenellekään, ja nuhaisia ovat vakiona kaikki mutta onneksi siihen on lääke.
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: Ala-Pertti - 10.11.08 - klo:06:04
Lainaus
Totta toinen puoli ala-pertin kirjoituksessa.. samassa työssä samalla koneella samantehoisten  6 ja 4 pyttysen polttoaineen kulutus on kyllä samaa tasoa. ei tule voima 6 seekaan ilman löpöä. sitä ihmettelen jos katepillari virityksinen 150hp kuutonen on sähäkkä verrattuna "tappiin" viritettyyn 4 seen kannattaa laittaa kokeilla töissä sitä eikä tyhjää konetta liikkeen pihalla  eri asia on kun aletaan puhua 200+ kuutos koneista sitten tippuu nelonen kyydistä tai otetaanhan uudesta fergusonnista 370hp ja nelonen samalla viritys asteella olisi 235 heppanen...

Jos huomasit, tuossa aiemmin oli maininta "solmu punaisena" ts siinä vaiheessa, jossa nelonen antaa kaikkensa, murisee se kutonen paremman vääntönsä ansiosta vielä "pintakaasuvaiheessa" ja soppaa säästyy, koska sen tehoja ei tarvitse kiusaamalla kiusata esille.

Siinä viritysasteessa en maininnut sähäkkyydestä mitään.
Tarkoitin sillä vaan sitä, jotta mitä viritetympi moottori, sen kapeampi vääntöalue joka sijaitsee siten yleensä myös korkeammilla kierroksilla.
Siitä se kutosen "katepillariviritys", josta voima ja vääntö tulee luonnostaan ja alemmilla kierroksilla eikä siihen tarvita vippaskonsteja siinä määrin, kuin neloseen.
Sitä kautta se virtysaste vaikuttaa moottorin luonteeseen ja siihen polttoaineen kulutukseen ja on sillä oma vaikutuksensa myös moottorin kestävyyteen.

Siitä koeajotilanteesta olen samaa mieltä, nuo liikkeen pihalla järjestettävät tilaisuudet ovat kyllä enemmänkin kirkonkylän poikia varten. ;)



Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: handetonttu - 10.11.08 - klo:15:39
paikallisella maansiirtofirmalla on N141a 9motin maakärryn veturina ja talvella lumitöissä. Ero m150 on kuulemma suuri niin vetohommissa kuin kuormainomiaisuuksissa ännän eduksi. Ilman kutostakin pärjännee?
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: N - 10.11.08 - klo:16:48
Tuossa 4/6 sylinterin erossa ei kannata olla ennakkoluuloinen. Koeajokone väänsi mukavasti ja menee oikeasti vähällä löpöllä kun ajaa viisaasti. Kyseessä olivat N121 ja N141 koeajossa.
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: agricult - 10.11.08 - klo:17:14
JOS sinulla ei ole omaa öljylähdettä ja JOS tarvitset töissäsi useimmiten yli sadan heposen tehoja, heitä helevettiin se nelonen.
Kun mennään reilusti yli sadan hevon tehontarpeen, huutaa nelonen solmu punaisena ja vastaavasti kuutonen hörisee "pintakaasuvaiheessa" ja löpön kulutus on sen mukaista kun puhutaan SAMAN AIKAKAUDEN verrokeista.

Toinen huomionarvoinen jutska nelonen/kuutonen on alarekisterin vääntö.
Kuorma, jonka nelonen ottaa liikkeelle jostakin pehmeästä pellon nurkasta pakat savuten kaasupoljin liki lattiaa, selvittää kuutonen yleensä lähes tyhjäkäynnillä. Monessakin hommassa vääntö on nimellistehoa tärkeämpi tekijä.

Jos ajattelet viritysasteita tehot liki sataviiskymmentä hp nelonen/kutonen, siitä nelosesta on kiusattu jo lähes kaikki ulos ja se kuutonen on vielä liki katepillariviritystä.

Siinäpä joitakin tekijöitä, joita ainakin itse vertailen nelosen ja kuutosen välillä kokemuksella joka on kertynyt 24 vuoden ajalta molempia moottorityypin edustajia rinnatusten omistaen.

Vielä noista nelosista. Olen aina sanonut tuota ämmää (150) maailman laiskimmaksi lähes sataviiskymmen heppaiseksi, mutta täytyy tunnustaa tietämättömyyteni. Oli se sataneljäykkönen vielä, jos mahdollista, koeajon perusteella vielä laiskempi.

No eipä tämä mitään salatiedettä ole. Vääntö/tehokäyristähän ne moottorin ominaisuudet ja myöskin se salaperäinen "luonne" selviää, eikä siihen vaikuta litrat tai sylinterien määrä. Lämpöopillisesti pienempi moottori on mahdollista saada isoa taloudellisemmaksi, eikä näitten mallien juuret missään hölynpölyssä ole.

Saadaan tällekin keskustelulle loppu, kun Perkinsiltä tulee se uusi 175 hevosvoimainen tuplaturbonelonen :)
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: JIIWEE - 10.11.08 - klo:18:19
Harkinnassa olisi n141a hankkiminen kuormainkoneeksi. Vaihdossa olisi menossa 8150 valtra. Mietityttää vaan kuutosesta neloseen siirtyminen? Kuormainhommaan n:läinen olisi tietysti huomattavasti parempi, mutta entäpä sitten vetohommat: 14 motin paskavaunun vetäminen, samanpainoinen maansiirtokärri yms. Miten ännä pärjää näissä. Koeajossa tuntui ainakin vetävän vähintäänkin yhtä hyvin, kun piristetty mega. Painohan näissä on juuri sama ja akselivälikin taitaa olla samaa luokkaa. Saakos ännään muuten 42" renkaat? Millä kierroksilla mahtaa kulkea 50 km/h 650/38 renkailla?
Toinen vaihtoehto olisi tietysti t131, mutta sitä ei ilmeisesti saa advance versiona. En tiedä olisiko 131 hitek kuormainhommaan parempi kuin entinen mega? Ainakin akseliväli olisi vähän pidempi, mutta keula on ainakin yhtä pitkä. Kuinka 75 litran hydrauliikan tuotto riittää 65 kuormaimelle? onko ero advancen hydrauliikkaan kuinka suuri, hydrauliliittimet kuitenkin kuristavat virtausta huomattavasti.
Laittakaapas kommenttia tulemaan kyseisestä aiheesta!! Ennenkaikkea kiinnostaa jos jollain on kokemusta kutosesta neloseen siirtymisestä, onko harmittanut jälkikäteen?

valmetti ei ole koskaan ollut edes huono kompromissi jos siihen laittanut etukuormaimen. Samaan hintaan saa jo ihan kunnon traktoreita. Mut toki hyvä jos suosii suomalaista  :-\
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: Sandy - 10.11.08 - klo:18:21
To vetäis jo nelosena kirjaimetkin näytöltä, kuutosesta ei uskaltais haaveillakaan...
http://es.youtube.com/watch?v=EWu45VSdQo8 (http://es.youtube.com/watch?v=EWu45VSdQo8)
... toisen ääripäänä 3050, joka suunnilleen stumppaa, kun kääntää ratin hätäisesti tappiin...
Jos lyhyttä konetta kaipaat, niin sitten Ännä... ja kuormantunteva pumppu,jos enemmän kuormailet.
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: apumies - 10.11.08 - klo:18:33
Vajaan kahden vuoden kokemukset 141 AASTA. Kevyessä kuormain työssä näppärämpi kuin Teekkari mutta vetokoneena nuhaisempi kuin kutoskone.  Jos vetokonetta tarvitset enempi niin T 151 Advance parempi. Renkaiksi ei mahdu 20,8 x 38 korkeempaa, tankin ja takarenkaan väli niin pieni ettei  ketjut mahdu. Vikakoodia ja hydrauliikka vuotoa ollut jatkuvasti  syynä vialliset hydrauliikka lohkot MADE IN DANFOSS. Eipä voi ainakaan kestävyyttä kehua on meinaan sen verran työllistänyt huoltoa.             
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: samppaj76 - 10.11.08 - klo:18:56
kyllä se jaksaa vetää samat koneet kuin tuo 8150  on n läinen paljon kätevämpi kuormauskoneena. mukavasti vääntöä noissa 580/620 nm. joten kyllä tuollakin voi ajaa väännöllä. säästää polttoainetta. eihän nelosesta ikinä kuutosta tule mutta tuo riittää aika pitkälle. hitecit on olleet ainakin varmoja koneita.
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: makke00 - 10.11.08 - klo:20:27
ei vejetä n sarjalaisella lietekärryä/paalikärryä pehemeillä mailla
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: Waltteri - 11.11.08 - klo:18:48
Mistä muuten johtuu että esim. 141:ssä kun tallan polkee pohjaan niin kerkii juoda kahvit ennenkuin kone ottaa täydet kierrokset?? Eihän perinteisissä nelosissa ole samaa ongelmaa?? Johtuuko cr koneesta vai mistä. Kuinkas sitten t131:n. Kuinka kierrosherkkä kone se on verrattuna 141:seen? (pitää vissiin ottaa koeajoon) ???
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: juumassi - 11.11.08 - klo:23:09
Vajaan kahden vuoden kokemukset 141 AASTA. Kevyessä kuormain työssä näppärämpi kuin Teekkari mutta vetokoneena nuhaisempi kuin kutoskone.  Jos vetokonetta tarvitset enempi niin T 151 Advance parempi. Renkaiksi ei mahdu 20,8 x 38 korkeempaa, tankin ja takarenkaan väli niin pieni ettei  ketjut mahdu. Vikakoodia ja hydrauliikka vuotoa ollut jatkuvasti  syynä vialliset hydrauliikka lohkot MADE IN DANFOSS. Eipä voi ainakaan kestävyyttä kehua on meinaan sen verran työllistänyt huoltoa.             

varustelistassa on et saa kokoa 480/80 r42 taakse n141:seen
etupään koko on 16.9 r28.

hintaa sarjalla on 2040€ tehdastilauksen yhteydessä.
Otsikko: Vs: N sarjalainen paukkuu !
Kirjoitti: Ojala - 11.11.08 - klo:23:19
Pidetään vaan mopot mopojen hommis.
Kun aletaan kurittaa koneita kovilla taka-akseli kuormilla on
siihen oltava mitoitukset kohillaan, alkaa paukkua ja rutista  :P
Kun taka-aksilakuormat vetelee yli 10 tn ja tehoja otetaan ulos
niin erottuu jyvät akanoista. Katkee pulttia, halkee banjoa, lähtee
laippaa vanteesta, menee laakeria akselilta yms alimitoituksesta
johtuvaa oireyhtymää...
Ihan turhaa päänvaivaa ..meniskö N:llä tää ja tuo ?  :P
Korjaamot väärällään porsinieta uusia koneita, mistä johtuu,
mikä mättää ?
Otsikko: Vs: N sarjalainen paukkuu !
Kirjoitti: juumassi - 11.11.08 - klo:23:27
Pidetään vaan mopot mopojen hommis.
Kun aletaan kurittaa koneita kovilla taka-akseli kuormilla on
siihen oltava mitoitukset kohillaan, alkaa paukkua ja rutista  :P
Kun taka-aksilakuormat vetelee yli 10 tn ja tehoja otetaan ulos
niin erottuu jyvät akanoista. Katkee pulttia, halkee banjoa, lähtee
laippaa vanteesta, menee laakeria akselilta yms alimitoituksesta
johtuvaa oireyhtymää...
Ihan turhaa päänvaivaa ..meniskö N:llä tää ja tuo ?  :P
Korjaamot väärällään porsinieta uusia koneita, mistä johtuu,
mikä mättää ?

tämä ei liity aiheeseen mutta miksi 7920 deere ei jaksanut erään isännän mukaan vetää 10m leveää äestä kun tiedän et hiukan ruuvatulla 3640 deerellä on vedetty 9m leveää äestä?
Otsikko: Vs: N sarjalainen paukkuu !
Kirjoitti: Ojala - 11.11.08 - klo:23:36
Pidetään vaan mopot mopojen hommis.
Kun aletaan kurittaa koneita kovilla taka-akseli kuormilla on
siihen oltava mitoitukset kohillaan, alkaa paukkua ja rutista  :P
Kun taka-aksilakuormat vetelee yli 10 tn ja tehoja otetaan ulos
niin erottuu jyvät akanoista. Katkee pulttia, halkee banjoa, lähtee
laippaa vanteesta, menee laakeria akselilta yms alimitoituksesta
johtuvaa oireyhtymää...
Ihan turhaa päänvaivaa ..meniskö N:llä tää ja tuo ?  :P
Korjaamot väärällään porsinieta uusia koneita, mistä johtuu,
mikä mättää ?

tämä ei liity aiheeseen mutta miksi 7920 deere ei jaksanut erään isännän mukaan vetää 10m leveää äestä kun tiedän et hiukan ruuvatulla 3640 deerellä on vedetty 9m leveää äestä?
   

Tää on just tätä: Power boost kytkeytyy vasta 22km/h vauhdissa ja
enne sitä 7920 on 180 hp laiskapaskapökäle... sit vasta kun ollaan
kotio menos niim kurvataan *illurallia 240 hp voimalla  :P
Vanhassa Deeressä on kaikki pollet aina töissä ja hereillä  8)
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: roadman - 12.11.08 - klo:17:53
Seurailinpa kun läheinen maitotilallinen vaihtoi MC halen combipaalaimen eteen konetta. ajossa oli T151 ja n141
suora kommentti kun kysyin. Ännästä loppuu vääntö ja puhti paalaimen edessä T151 verrattuna.

Sekä kaverin 6850 meni vesipumppu sen aikaa oli 141 nelisiipisten kääntöaurojen edessä, eipä paljon kehunut paremmaksi suhteessa omaansa.

Jos epäilet että nelonen ei ole riittävä. Mutta ethän millään voi ostaa muuta merkkiä et sitten millään :)))
nh steerin akselilla nelosen ketteryys ja kuutos kone
Mitä tässä noita molempia merkkejä pyörinyt niin yhtä lailla valtrakin kaipaa "lääkäriä" kuin muutkin merkit.

Mielestäni megat viimeisiä kunnon kestäviä koneita. hiteckitkin enemmän olleet remontissa kun tuo vm 95 mega mikä meillä on. vetääkin paremmin yläkierroksilla kuin nuo vastaavan kokoiset hiteckit.

Kuinka paljon tulee tunteja kuormain käytössä vuoden aikana. jos ostaist käytetyn nelosen ja jätät kutosen kotiin?

Itse olen myös tullut samoihin päätelmiin kuin ALA-PERTTI
jos hevosia tarviit 120 ja enemmän niin kutonen on ainoa ja oikea.

Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: apumies - 12.11.08 - klo:21:14
Voihan varustelistaan merkitä mitä vaan, mutta ei siihen 42 pyörää mahdu, käyppä vaikka mittailemassa itse. Aamulla taas viedään Ännää "huoltoon" . Mikähän lie kun alkaa pientä traktorikuumetta olla ?
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: juumassi - 12.11.08 - klo:21:32
Voihan varustelistaan merkitä mitä vaan, mutta ei siihen 42 pyörää mahdu, käyppä vaikka mittailemassa itse. Aamulla taas viedään Ännää "huoltoon" . Mikähän lie kun alkaa pientä traktorikuumetta olla ?

no pitää kysyä myyjältä et pitääkö se tieto paikkaansa.
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: Metsähake - 12.11.08 - klo:21:47
Niin itse en ymmärrä tätä nelipyttysen ihanointia,niin mitä tässä sillä saadaan...kun on kankianpi ja saman painoinen mitä muiden merkkien kutoset..Ja janoisenpikin tuntuu olevan,mitä meillä koeajo koneella vedettiin 4metristä lautasäestä,niin tankilla piti ennen iltaa käydä.Oma 150hp kuutonen meni samassa työssä 35 % vähenmällä polttoaineella.Ja minä en ainakkaan saanut lukkoventtillillä varustettua takalanaa pyörähtään ympäri..siis kysessä oli advance 141,Soitettiin sitten myyjälle ja hänenkään neuvoilla terän kääntö ei kuolleen kohdan yli onnistunut,onko muilla ollut samaa huomiota.Joten entisenä valtralaisena  vajaan viikon koeajo ei vakuutanut :-[ Sääli sinäänsä kun ootokset oli tosi korkealla.
Ja nyt mitä tästä kestävyydestä olen kuullu ihan läheltäkin niin ainakin yhden 141 tiedän josta laatikko porsi, no takuu hoiti mutta ei sekään ikuisuuksia korvaa.
Otsikko: Vs: N sarjalainen
Kirjoitti: PigBoss - 13.11.08 - klo:14:32
Voihan varustelistaan merkitä mitä vaan, mutta ei siihen 42 pyörää mahdu, käyppä vaikka mittailemassa itse. Aamulla taas viedään Ännää "huoltoon" . Mikähän lie kun alkaa pientä traktorikuumetta olla ?

Mikä on markkinoiden korkein 38? Taitaa nois merkeissäkin olla jotain eroja. Kun puhutaan vastaavuustaulukon rivistä 650/65-38, 20.8-38 jne.
Otsikko: Vs: N sarjalainen paukkuu !
Kirjoitti: merjukka - 13.11.08 - klo:18:51
Pidetään vaan mopot mopojen hommis.
Kun aletaan kurittaa koneita kovilla taka-akseli kuormilla on
siihen oltava mitoitukset kohillaan, alkaa paukkua ja rutista  :P
Kun taka-aksilakuormat vetelee yli 10 tn ja tehoja otetaan ulos
niin erottuu jyvät akanoista. Katkee pulttia, halkee banjoa, lähtee
laippaa vanteesta, menee laakeria akselilta yms alimitoituksesta
johtuvaa oireyhtymää...
Ihan turhaa päänvaivaa ..meniskö N:llä tää ja tuo ?  :P
Korjaamot väärällään porsinieta uusia koneita, mistä johtuu,
mikä mättää ?

tämä ei liity aiheeseen mutta miksi 7920 deere ei jaksanut erään isännän mukaan vetää 10m leveää äestä kun tiedän et hiukan ruuvatulla 3640 deerellä on vedetty 9m leveää äestä?
   

Tää on just tätä: Power boost kytkeytyy vasta 22km/h vauhdissa ja
enne sitä 7920 on 180 hp laiskapaskapökäle... sit vasta kun ollaan
kotio menos niim kurvataan *illurallia 240 hp voimalla  :P
Vanhassa Deeressä on kaikki pollet aina töissä ja hereillä  8)

lisäteho kytkeytyy 15km/h ja lakkaa kun nopeus alittaa 10km/h