Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kaapo - 24.10.14 - klo:19:47

Otsikko: varmolift
Kirjoitti: kaapo - 24.10.14 - klo:19:47
Kysymyksiä varmosta kokeneemmilta. Kuinkas varmo sopii kuivan rehun leikkaamiseen, esim. Paali säilöheinä. Kuinka nopeasti rehun jakaa 20m ruokintapöydälle molemmin puolin. Mikä on minimi ruokintapöydän leveydelle että jako vielä onnistuu.... tämmöstä nyt alkuunsa
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: JD6630 - 24.10.14 - klo:20:15
- Ei hyvin
- 2m
- 20-40%ka rehulla kaikkea 5 ja 60 minuutin välillä + remontit ::) Varmaan sellainen 20 minuuttia olisi sellainen veikattava keskiarvo.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: kolapoika - 24.10.14 - klo:20:20
kuiva paali on hieman hidas koska kuljettimelle putovan ominaispaino on pieni, niin ssiinä se saatanana hyppii mut ei liiku,no se on vain pahimmillan tommosta jos parempi versio tulee eri valmistajilta niin kokeilen mielellään,varmo on kuitenkin PARAS paaleiile kun ruokinta pöytä on kapea.nimimerkillä jo vuodesta-96.tällä hetkellä pääsato jaetaan appeena ja nuoriso ja umpparit varmolla.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: kolapoika - 24.10.14 - klo:20:22
höpöhöpö aikanaan kellotettiin aika pitkä jakso niin 38 lehmää 8 min. kauiten meni 14min ja vähiten 6min.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: kolapoika - 24.10.14 - klo:20:26
ne remontit jos et kiristä poikittaiskuljetinta säännöllisesti niin  remonttia on.se kuljetin kestää noin 3000 PAALTA eli 30 lehmän karjas noin 4-vuotta,mutta ei ilman HUOLTOA.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: JarJar - 24.10.14 - klo:20:30
Kyllä tuo 7-8min on aika lähellä totuutta. Riippuen tietysti haluaako purkaa mahdollisimman nopeasti vai semmoista "nättiä" 5-7cm siivua vuollen. Kaikenlaiset paalit tuosta on läpi menneet ilman suurempia ongelmia. Myöskin käytettynä ostettu vm.2003 mallinen diesel laite on ollut yllättävän varma toiminen vaikka ei ollut järin kallis investointi. Yli 4vuotta tuo ollut ja kahtena päivänä on jäänyt sillä rehut jakamatta (moottorin käynti ongelmia).
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Petri - 24.10.14 - klo:21:36
- Ei hyvin
- 2m
- 20-40%ka rehulla kaikkea 5 ja 60 minuutin välillä + remontit ::) Varmaan sellainen 20 minuuttia olisi sellainen veikattava keskiarvo.
Kuivalla paalilla suurin ongelma on mielestäni paalin "turpoaminen", jolloin päällimäisin kerros menee terän ylöpuolelta ja sitä joutuu joskus säveltämään. Muuten ei ongelmia, kunhan on terä kunnossa. Parimetrinen pöytä meilläkin, kyllä alle kymmenen minuutin tuon jakaa, meillä vielä tehdään aika "ohuita" leikkoja. Paalin muovien poistaminen ja kyytiin lataaminen  on sitten oma aikansa.  Kahden tonnin Sähkövarmoon on nyt neljän vuoden ja noin 2000 paalin aikana vaihdettu nosto/siirtopiikkien hydeletku muutaman kerran, johtokelan jouset vaihdettu ja yksi rengas. Päiväkään ei ole jätetty jakamatta, tosin kerran aamutöillä paalisiirron hydesylinterin irtoaminen toisesta päästä teetti kyllä aamu- ja iltaruokinnan välisen ajan täystyöllisyyden...
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: jusu - 24.10.14 - klo:21:45
kans haaveellu jos joskus sais tehtyä paremman version tuosta joka sopiis myös silppurirehullekki.. vaikka tuo aikojen aluun rehumatti ny viä pelaaki muttaku meinaa vain käyrä pieneksiki ja kulunukki alakaa olehen..
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: maidontuottaja - 24.10.14 - klo:22:04
Reilut 10 000 paalia jaettu varmolla! Alkuun diesel, nyt sähkö siihen nähden juhlaa. Ei oo montaa kohtaa, mitä en olis varmosta rassanut, vähän pehmee kone, mut menettelee.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: kölli - 24.10.14 - klo:22:19
Itellä kans varmo harkinnassa. Miten se pelittää siilorehulla? Täyttäsin sen pienkuormaajalla. Nykysin jakelen pöydän avantilla täyteen ja siitä sitten taikolla eteen....loppus taikkohommat. ;D

Kumpi parempi  sähkö vai diesel??
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: nissan - 24.10.14 - klo:22:20
ilman Varmoliftiä talosta ois karjan pito loppunut aikoja sitten  ;D
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: JD6630 - 25.10.14 - klo:03:30
Itellä kans varmo harkinnassa. Miten se pelittää siilorehulla? Täyttäsin sen pienkuormaajalla. Nykysin jakelen pöydän avantilla täyteen ja siitä sitten taikolla eteen....loppus taikkohommat. ;D

Kumpi parempi  sähkö vai diesel??
Ilmeisesti se sähkö on aika paljon parempi.
Ikinä en ole sellaisella ajanut, mutta diisselillä tahtoo voima loppua kesken noilla kuivilla ja tiukoilla paaleilla vaikka olisi kuinka terävä terä.

Laadunvaihtelu noissa on kyllä niin helkatinmoinen vaikka samanlaisenenhan se on kuin silloin 20v sitten kun se julkaistiin ::)
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Oksa - 25.10.14 - klo:08:21
mistä ihmeestä noi laadunvaihtelut mahtaa johtua kun joillain on toiminu todella pienellä laitolla hyvin ja toislla sitten on jo uudesta asti ollu kaikkea harmia.   molemmissa jotka tunnen on aika viksuja käyttäjiä, eikä mitään reuhaajia.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: jupexx - 25.10.14 - klo:14:24
Aikoinaan 2 varmoliftiä ollu. Eka oli käytettynä hommattu bensakoneella ja toinen lyhyt super dieselikoneella uutena. Todella näppäriä jakaa rehua ja jopa puhistaa pöytä sopivan kolavirityksen kanssa mutta laadultaan niin susia kuin vaan voi olla. Ja mikä pahinta pari kertaa ootettiin osia toista viikkoa kun ei ollu koko maassa hyllyssä valmiina. Kaks jos nuita on niin voi rehunjako tapahtua. Toinen remontissa ja toinen töissä :D
Laatua kuvastaa hyvin se kun viimesimpään vaihoin sen piikkejä kannattelevan kelkan pari viikkoa ennen myyntiä. Sitten kun sitä pesin myyntikuntoon niin kaikki maalit pölis pois siitä pari viikkoa vanhasta osasta. Ei tuu ikävä sitä vehettä!
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: kolapoika - 25.10.14 - klo:14:29
mulla -96 ja 2000 malliset ja molemmat toimii.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Terminator II - 25.10.14 - klo:14:51
Kun jakaa oikealle puolen pelkästään, niin ketju kestää paremmin. Edullinen rehunjako aparaatti. Toinen Dieseli menossa ja kohtuu remonteilla.

Jos pystyy valitsemaan, niin 3 vetonen superi "kahden " paalin varmo. On pikkuisen vakaampi kuin se lyhyt malli. Säästää renkaita kun veto on myös siellä telillä. Yksi vetoisessa vetopyörä on lujilla lun sillä ajetaan paalu kyydissä.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: JD6630 - 25.10.14 - klo:15:22
Kun jakaa oikealle puolen pelkästään, niin ketju kestää paremmin. Edullinen rehunjako aparaatti. Toinen Dieseli menossa ja kohtuu remonteilla.

Jos pystyy valitsemaan, niin 3 vetonen superi "kahden " paalin varmo. On pikkuisen vakaampi kuin se lyhyt malli. Säästää renkaita kun veto on myös siellä telillä. Yksi vetoisessa vetopyörä on lujilla lun sillä ajetaan paalu kyydissä.
Voihan sen ketjun myös kääntää toisinpäin.

Noista laadunvaihteluista: Meillä on ollu 3 eri varmoa tässä vuosien aikana, pari tuolta vuosituhannen vaihteesta joista toinen on nyt "ykköskoneena", ne ovat olleet paljon parempia kuin uutena ostettu ~2007vm varmo joka oli jotenkin kieroon kasattu alunperinkin, koko runko lähti nimittäin repeämään muutaman kuukauden käytön jälkeen..

Toki nytkin on molemmat varmot olleet poissa pelistä viikon ajan, hangot ja kottikärry ovat sentään kestäneet ::)
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Terminator II - 25.10.14 - klo:15:34
Kun jakaa oikealle puolen pelkästään, niin ketju kestää paremmin. Edullinen rehunjako aparaatti. Toinen Dieseli menossa ja kohtuu remonteilla.

Jos pystyy valitsemaan, niin 3 vetonen superi "kahden " paalin varmo. On pikkuisen vakaampi kuin se lyhyt malli. Säästää renkaita kun veto on myös siellä telillä. Yksi vetoisessa vetopyörä on lujilla lun sillä ajetaan paalu kyydissä.
Voihan sen ketjun myös kääntää toisinpäin.

Noista laadunvaihteluista: Meillä on ollu 3 eri varmoa tässä vuosien aikana, pari tuolta vuosituhannen vaihteesta joista toinen on nyt "ykköskoneena", ne ovat olleet paljon parempia kuin uutena ostettu ~2007vm varmo joka oli jotenkin kieroon kasattu alunperinkin, koko runko lähti nimittäin repeämään muutaman kuukauden käytön jälkeen..

Toki nytkin on molemmat varmot olleet poissa pelistä viikon ajan, hangot ja kottikärry ovat sentään kestäneet ::)

Voi sen tietysti kääntää, mutta pikkusen työläs operaatio tehdä joka rehun jako kerta. ;D

Väittäsin että vetävänä se ketju pysyy paremmin kasassa kun hydrauli moottori on sielä oikealla puolen.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: JD6630 - 25.10.14 - klo:16:06
Kun jakaa oikealle puolen pelkästään, niin ketju kestää paremmin. Edullinen rehunjako aparaatti. Toinen Dieseli menossa ja kohtuu remonteilla.

Jos pystyy valitsemaan, niin 3 vetonen superi "kahden " paalin varmo. On pikkuisen vakaampi kuin se lyhyt malli. Säästää renkaita kun veto on myös siellä telillä. Yksi vetoisessa vetopyörä on lujilla lun sillä ajetaan paalu kyydissä.
Voihan sen ketjun myös kääntää toisinpäin.

Noista laadunvaihteluista: Meillä on ollu 3 eri varmoa tässä vuosien aikana, pari tuolta vuosituhannen vaihteesta joista toinen on nyt "ykköskoneena", ne ovat olleet paljon parempia kuin uutena ostettu ~2007vm varmo joka oli jotenkin kieroon kasattu alunperinkin, koko runko lähti nimittäin repeämään muutaman kuukauden käytön jälkeen..

Toki nytkin on molemmat varmot olleet poissa pelistä viikon ajan, hangot ja kottikärry ovat sentään kestäneet ::)

Voi sen tietysti kääntää, mutta pikkusen työläs operaatio tehdä joka rehun jako kerta. ;D

Väittäsin että vetävänä se ketju pysyy paremmin kasassa kun hydrauli moottori on sielä oikealla puolen.
Meinaatko että pitäis sitten eestaas käydä ajamassa :o
Ahdasta tulee 2m pöydällä jos tuollain tekis ???
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Realisti - 25.10.14 - klo:18:04
Kaksi varmoa ollut, toinen -99 jolla ajettiin joku 15 000 paalia, oli edelleen hitsaamaton kun jäi reilu 3v sitten pois käytöstä. Tosin pohjapellit ja kelkka oli aika kuluneet ja leikkuuterä vaihdettiin kun oli niin kulunut ettei kunnolla mennyt pohjaan. Ostin 3v ikäisen toisen vaunun kun halvalla sain, niin jäi nuo pohjaosat korjaamatta.
Tässä -08 mallissakaan ei ole ollut oikeastaan mitään vikaa, tosin jaettiin vain vuosi paalia ja nyt appeen jaossa pääsee helpolla niin ei taida heti särkyäkään.
Tietty jotain renkaita on vaihdettu ja vanhaan yksi ewart-ketju kun entinen kului puhki mutta nämä nyt on kuluvia osia.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: maidontuottaja - 25.10.14 - klo:18:11
Kun jakaa oikealle puolen pelkästään, niin ketju kestää paremmin. Edullinen rehunjako aparaatti. Toinen Dieseli menossa ja kohtuu remonteilla.

Jos pystyy valitsemaan, niin 3 vetonen superi "kahden " paalin varmo. On pikkuisen vakaampi kuin se lyhyt malli. Säästää renkaita kun veto on myös siellä telillä. Yksi vetoisessa vetopyörä on lujilla lun sillä ajetaan paalu kyydissä.
Voihan sen ketjun myös kääntää toisinpäin.

Noista laadunvaihteluista: Meillä on ollu 3 eri varmoa tässä vuosien aikana, pari tuolta vuosituhannen vaihteesta joista toinen on nyt "ykköskoneena", ne ovat olleet paljon parempia kuin uutena ostettu ~2007vm varmo joka oli jotenkin kieroon kasattu alunperinkin, koko runko lähti nimittäin repeämään muutaman kuukauden käytön jälkeen..

Toki nytkin on molemmat varmot olleet poissa pelistä viikon ajan, hangot ja kottikärry ovat sentään kestäneet ::)
7 lehmää ja kaks vasikkaa?
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Terminator II - 25.10.14 - klo:18:26
Kun jakaa oikealle puolen pelkästään, niin ketju kestää paremmin. Edullinen rehunjako aparaatti. Toinen Dieseli menossa ja kohtuu remonteilla.

Jos pystyy valitsemaan, niin 3 vetonen superi "kahden " paalin varmo. On pikkuisen vakaampi kuin se lyhyt malli. Säästää renkaita kun veto on myös siellä telillä. Yksi vetoisessa vetopyörä on lujilla lun sillä ajetaan paalu kyydissä.
Voihan sen ketjun myös kääntää toisinpäin.

Noista laadunvaihteluista: Meillä on ollu 3 eri varmoa tässä vuosien aikana, pari tuolta vuosituhannen vaihteesta joista toinen on nyt "ykköskoneena", ne ovat olleet paljon parempia kuin uutena ostettu ~2007vm varmo joka oli jotenkin kieroon kasattu alunperinkin, koko runko lähti nimittäin repeämään muutaman kuukauden käytön jälkeen..

Toki nytkin on molemmat varmot olleet poissa pelistä viikon ajan, hangot ja kottikärry ovat sentään kestäneet ::)

Voi sen tietysti kääntää, mutta pikkusen työläs operaatio tehdä joka rehun jako kerta. ;D

Väittäsin että vetävänä se ketju pysyy paremmin kasassa kun hydrauli moottori on sielä oikealla puolen.
Meinaatko että pitäis sitten eestaas käydä ajamassa :o
Ahdasta tulee 2m pöydällä jos tuollain tekis ???

Varmaan tulee ahdasta kun 4 metrin pöydälläkin saa miettiä minne jaetaan ensin.

Sitä vaan tuolla ajattelin että voisi olla toisella puolen kanssa hydrauli moottori. Voisi ketjun kasassa pysymistä parantaa.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: JD6630 - 25.10.14 - klo:18:49
Kun jakaa oikealle puolen pelkästään, niin ketju kestää paremmin. Edullinen rehunjako aparaatti. Toinen Dieseli menossa ja kohtuu remonteilla.

Jos pystyy valitsemaan, niin 3 vetonen superi "kahden " paalin varmo. On pikkuisen vakaampi kuin se lyhyt malli. Säästää renkaita kun veto on myös siellä telillä. Yksi vetoisessa vetopyörä on lujilla lun sillä ajetaan paalu kyydissä.
Voihan sen ketjun myös kääntää toisinpäin.

Noista laadunvaihteluista: Meillä on ollu 3 eri varmoa tässä vuosien aikana, pari tuolta vuosituhannen vaihteesta joista toinen on nyt "ykköskoneena", ne ovat olleet paljon parempia kuin uutena ostettu ~2007vm varmo joka oli jotenkin kieroon kasattu alunperinkin, koko runko lähti nimittäin repeämään muutaman kuukauden käytön jälkeen..

Toki nytkin on molemmat varmot olleet poissa pelistä viikon ajan, hangot ja kottikärry ovat sentään kestäneet ::)
7 lehmää ja kaks vasikkaa?
On niitä ainakin 6 kertaa enemmän molempia ::)
Ei vaan mitään muutakaan ole millä jakaa kun on niin valtavan suuret traktoritkin ettei niillä ole ruokintapöydälle asiaa 8)
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 25.10.14 - klo:18:50
Itellä kans varmo harkinnassa. Miten se pelittää siilorehulla? Täyttäsin sen pienkuormaajalla. Nykysin jakelen pöydän avantilla täyteen ja siitä sitten taikolla eteen....loppus taikkohommat. ;D

Kumpi parempi  sähkö vai diesel??

Eikös Avantilla saa siilorehun samoin eteen kuin Varmollakin? Itte ainakin pukin 4sen vuotta aumarehua avantilla turvan alle. silloin ei talikko kyllä kulunut. Nyt 13v vuotta paalirehua ja SITÄ kyllä pitää tasata ja siirrellä lopuksi talikolla :( Tuokin onnistuis paremmin, jos olis kapeampi pöytä, jotta ylettyisivät syömään tyhjäksi. Nyt on sellainen puolihullu (3m - turvat molemmin puolin), joten keskelle ei jää enää kulkuväylää. Varmoliftkin ollut joskus mietinnässä, mutta Avantti on monipuolinen vehje. Sillä saa lykättyä sen pöydän tyhjäksi ilman kikkailujakin  ;) Piti muuten oikein laskea 17v vanha Avantti. Pari viikkoa sitten ruuvasin Uuden rengas sarjan alle , järjestyksessään siis toiset  ;D Bensa Honda on vaihdettu joku 2-3 v sitten. Muuta remonttia ei ole ollut , paitsi pihdin hydeletkuja silloin tällöin. Hitsattu ei ole (paitsi sitä pihtiä) , hyvä kone  ;D
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: JD6630 - 25.10.14 - klo:18:56
En tiedä tuosta avantista ja siilorehusta, mutta ainakin paalirehulla se on huonompi kuin varmolifti.
Syönti laskee heti kun sellaisia myttyjä laittaa lehmien revittäväksi ja sitten se pöytäkin on paljon likaisempi loppujen lopuksi.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: massikka_mies - 25.10.14 - klo:20:57
Itellä kans varmo harkinnassa. Miten se pelittää siilorehulla? Täyttäsin sen pienkuormaajalla. Nykysin jakelen pöydän avantilla täyteen ja siitä sitten taikolla eteen....loppus taikkohommat. ;D

Kumpi parempi  sähkö vai diesel??

Eikös Avantilla saa siilorehun samoin eteen kuin Varmollakin? Itte ainakin pukin 4sen vuotta aumarehua avantilla turvan alle. silloin ei talikko kyllä kulunut. Nyt 13v vuotta paalirehua ja SITÄ kyllä pitää tasata ja siirrellä lopuksi talikolla :( Tuokin onnistuis paremmin, jos olis kapeampi pöytä, jotta ylettyisivät syömään tyhjäksi. Nyt on sellainen puolihullu (3m - turvat molemmin puolin), joten keskelle ei jää enää kulkuväylää. Varmoliftkin ollut joskus mietinnässä, mutta Avantti on monipuolinen vehje. Sillä saa lykättyä sen pöydän tyhjäksi ilman kikkailujakin  ;) Piti muuten oikein laskea 17v vanha Avantti. Pari viikkoa sitten ruuvasin Uuden rengas sarjan alle , järjestyksessään siis toiset  ;D Bensa Honda on vaihdettu joku 2-3 v sitten. Muuta remonttia ei ole ollut , paitsi pihdin hydeletkuja silloin tällöin. Hitsattu ei ole (paitsi sitä pihtiä) , hyvä kone  ;D
Lypsyukko ehtikin jo ensin mutta kommentoinpa silti ;D Samanlaisia ajatuksia siis. Ite ainakin saan siilorehun lehmien eteen ihan ongelmitta 320:llä, aluksi tosin mentiin meilläkin tuolla ed. mainitulla kaavalla eli ensin rehut keskelle pyötää ja siintä talikolla eteen mutta parissa kuukaudessa oppi kyllä ajamaan siten että saa ne rehut turvan alle asti, jopa pikkuveli 10v osaa jakaa tuolla rehut riittävän lähelle  ;D Paaleilla ei kyllä tosiaan pääse aivan niin tarkkaan tulokseen kuin siilorehulla, vähän on helpottanut kun oon paalit nykyisin halkonut 2-4 osaan rehuleikkurilla niin saa vähän tarkemmin ne paalirehut eteen.

Jostain n. 11 000€ välirahasta puhui Jyväskylässä Norcarin mies jos vaihtais ton vm 07 320:pin siihen 755 malliin, pientä kuumetta kyllä pukkasi.. ;) Olis vaan linkulla näppärämpi työskennellä tuolla pihalla, tuossa rehunjaossa välttää kyllä tuo liukuohjattukin.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 25.10.14 - klo:21:26
Paaleilla ei kyllä tosiaan pääse aivan niin tarkkaan tulokseen kuin siilorehulla, vähän on helpottanut kun oon paalit nykyisin halkonut 2-4 osaan rehuleikkurilla niin saa vähän tarkemmin ne paalirehut eteen.




Kilvellä mäkin halkaisen kahtia. Joskus yritin jopa silputa sillä appelsiinimaisesti, mutta silloin pitää ottaa muovit ja verkot pois jo etukäteen. Eikä se onnistu oikeastaan kuin jäisillä paaleilla ja silloinkin huonosti. Tai pitäis olla se Kilpi siinä avantis ja kiertää sitä sitten lados ja möyhentää pystyyn  ;) Ehkä jos jakais rehun kaks kertaa päivässä sulan paalin vois saada jo nykyään (Welger 235 Suomi silppu) ihan turvan eteenkin - kaikki, mutta 46Rc:n silpulla opittu paali / jako on säilynyt. Tosin noita 46 paaleja meni 2/päivä nyt piisaa paali lähes päivän. Riippuen tietysti niin monesta asiasta  :o
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: massikka_mies - 25.10.14 - klo:22:04
Paaleilla ei kyllä tosiaan pääse aivan niin tarkkaan tulokseen kuin siilorehulla, vähän on helpottanut kun oon paalit nykyisin halkonut 2-4 osaan rehuleikkurilla niin saa vähän tarkemmin ne paalirehut eteen.




Kilvellä mäkin halkaisen kahtia. Joskus yritin jopa silputa sillä appelsiinimaisesti, mutta silloin pitää ottaa muovit ja verkot pois jo etukäteen. Eikä se onnistu oikeastaan kuin jäisillä paaleilla ja silloinkin huonosti. Tai pitäis olla se Kilpi siinä avantis ja kiertää sitä sitten lados ja möyhentää pystyyn  ;) Ehkä jos jakais rehun kaks kertaa päivässä sulan paalin vois saada jo nykyään (Welger 235 Suomi silppu) ihan turvan eteenkin - kaikki, mutta 46Rc:n silpulla opittu paali / jako on säilynyt. Tosin noita 46 paaleja meni 2/päivä nyt piisaa paali lähes päivän. Riippuen tietysti niin monesta asiasta  :o
Varmon rehuleikkurilla oon pilkkonu, käy sillä aika näppärästi kun ensin halkaisee keskeltä ja pudottaa ne puolikkaat se leikattu puoli lattialle ja sitten työntää piikit alle ja taas halki, on jo todella helppo sen jälkeen jakaa mutta yleensä laiskana oon vetäny vaan keskeltä halki, ''toisella navetalla'' kun joutuu kottareilla jakamaan niin oon pilkkonu sitte enemmän ni on vähä helpompaa mättää hangolla. Tolla varmolla kun saa näppärästi muovit ja verkotkin pois kopista poistumatta eikä tarvi mitään monta tonnia maksavaa Tancoa.. 8)
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 25.10.14 - klo:22:29
Paaleilla ei kyllä tosiaan pääse aivan niin tarkkaan tulokseen kuin siilorehulla, vähän on helpottanut kun oon paalit nykyisin halkonut 2-4 osaan rehuleikkurilla niin saa vähän tarkemmin ne paalirehut eteen.




Kilvellä mäkin halkaisen kahtia. Joskus yritin jopa silputa sillä appelsiinimaisesti, mutta silloin pitää ottaa muovit ja verkot pois jo etukäteen. Eikä se onnistu oikeastaan kuin jäisillä paaleilla ja silloinkin huonosti. Tai pitäis olla se Kilpi siinä avantis ja kiertää sitä sitten lados ja möyhentää pystyyn  ;) Ehkä jos jakais rehun kaks kertaa päivässä sulan paalin vois saada jo nykyään (Welger 235 Suomi silppu) ihan turvan eteenkin - kaikki, mutta 46Rc:n silpulla opittu paali / jako on säilynyt. Tosin noita 46 paaleja meni 2/päivä nyt piisaa paali lähes päivän. Riippuen tietysti niin monesta asiasta  :o
Varmon rehuleikkurilla oon pilkkonu, käy sillä aika näppärästi kun ensin halkaisee keskeltä ja pudottaa ne puolikkaat se leikattu puoli lattialle ja sitten työntää piikit alle ja taas halki, on jo todella helppo sen jälkeen jakaa mutta yleensä laiskana oon vetäny vaan keskeltä halki, ''toisella navetalla'' kun joutuu kottareilla jakamaan niin oon pilkkonu sitte enemmän ni on vähä helpompaa mättää hangolla. Tolla varmolla kun saa näppärästi muovit ja verkotkin pois kopista poistumatta eikä tarvi mitään monta tonnia maksavaa Tancoa.. 8)

No perhana "toisella navetalla" mä vedän suoraan siitä paalista talikolla  ;D Jos on jäisiä niin sitten neljään osaan ja pahimmat käyn repimäs avantilla ja survon liian kapeasta ovesta sisään  8)
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Make - 25.10.14 - klo:22:35
Kuulostaa aika helpolta erillisruokinta ja paalirehu.  ::)
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Terminator II - 26.10.14 - klo:06:58
Kuulostaa aika helpolta erillisruokinta ja paalirehu.  ::)

Juu. Niin siinä käypi pienkuormaajan kanssa.

Muistelisin erään apetilan tehneen vaunulla soosin, purkaneen lattialle ja siitä avantilla täyttöpöydälle.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: mää vai - 26.10.14 - klo:07:55
Kuulostaa aika helpolta erillisruokinta ja paalirehu.  ::)

Juu. Niin siinä käypi pienkuormaajan kanssa.

Muistelisin erään apetilan tehneen vaunulla soosin, purkaneen lattialle ja siitä avantilla täyttöpöydälle.

Tapaus kohtaista se on.

Helppoa se erillisruokinta on, kun viljat, valkuaiset, kivennäiset menee automaattisesti kioskeilta ja muistaa vain täyttää siiloja joskus ja syöttömääriä koneelta muuttaa kuukauden välein.
Pienkuormaajalla paali on pihalta lehmän eteen levitettynä n.10min ja pari paalia päivässä menee, polttoainetta ei 28hv kubota vie nimeksikään.

Tietysti kun paalia silvotaan ensiksi traktorilla, kirveellä, moottorisahalla ja revitään hometta talikolla jne. niin aikaa kuluu puuhatessa ;D
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: TDK - 26.10.14 - klo:08:41
Onneks ei kuulosta muillakaan olevan nii yksinkertasta. Mää leikkaan paalit ensin elhon leikkurilla helvetin pieneen varastoon. Semmoseen mihin ei ees kilpi mahu.  :P Miten nii pieni ovenreikä... Siitä pyödälle mennään talikolla+hamsterilla. Varmolifti löytyy muttaku ei se mahu vieläkään mistään pöydälle....
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: kaapo - 26.10.14 - klo:09:09
Kuinkas varmon mäennousukyky,  miten jyrkkään nousee perä edellä ettei jää sutimaan ?
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 26.10.14 - klo:09:09
Paali ladon edestä Kilpi leikkuriin ja halkaisu latoon. Vanhojen moskien lykkäys Avantilla. Muovien poisto ja rehun jako 7min. Just kellotin  ;D Iltalypsyllä voi pitää jo vähän potkia ja iltakierrolla  oikein tasata. Pellon sukkula jakaa sitten pölyt  ;) Ei tässä mitään , mutta noi hiehot asustelee naapurin vanhassa navetassa, joka ei ole mun , eikä edes vuokralla. Siellä ruokinta hieman työläämpää. Tosin laidunti ne nytkin vähän reilun 5kk , mutta ...
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Ketku - 26.10.14 - klo:11:25
Mä syötin siilosta avantilla suoraan pöydälle rehut silloin kun siilot oli vielä käytössä, nyt oli kesällä paaleja niin muovit pois ja pyöritin paalin matoksi ruokintapöydälle lehmien eteen.
Toimis muuten kohtuudella tuo mutta sitä rehua on ritilällä sitten toinen puoli paalista, nyt on koko syksyn saanut huuhtoa ja hämmentää lietekuiluja.
Mieluummin otan rehut kasasta latoon ja siitä avantilla silppu sisälle, aikaa ei mee jaossa kuin muutama minsa.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Red Bull - 26.10.14 - klo:11:40
Sehän se tuon varmon suurin plussa pienkuormaimeen verrattuna on että se silppuaa sitä rehua.
Joskus tulee aperuokinnasta haaveiltua, mutta eipä oo mitään järkiä pikkukarjalle alkaa tuusailemaan.  ::) Rahtimylläri käy täyttämässä pöntöt kuuden viikon välein ja ite tuon latoon muutaman lavetillisen paaleja kerralla jotka jaetaan varmolla. Ilman traktoria saattaa selvitä navetalla kolme viikkoakin.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: JD6630 - 26.10.14 - klo:11:41
Otatteko muuten paalit kyytiin pystyssä vai kyljeltään?
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Terminator II - 26.10.14 - klo:11:45
Otatteko muuten paalit kyytiin pystyssä vai kyljeltään?

Kylellään. Pääsee lopussa kaatumaan nostohaarukkaa kohti ettei terää tarvii nostaa niin korkealle.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 26.10.14 - klo:12:09
Sehän se tuon varmon suurin plussa pienkuormaimeen verrattuna on että se silppuaa sitä rehua.
Joskus tulee aperuokinnasta haaveiltua, mutta eipä oo mitään järkiä pikkukarjalle alkaa tuusailemaan.  ::) Rahtimylläri käy täyttämässä pöntöt kuuden viikon välein ja ite tuon latoon muutaman lavetillisen paaleja kerralla jotka jaetaan varmolla. Ilman traktoria saattaa selvitä navetalla kolme viikkoakin.

Tiedän yhden jo maidontuotannosta luopuneen tilan , muistaakseni 18 lehmää ja omat vasikat kasvatuksessa siis sonnitkin. Rehunjako kalustona oli varmolift, 520 Avatti ja Junkkarin apevaunu, jolla tehtiin ape vain rehusta. Sukkula ruokkija jakoi osalle jauhot ja väkirehun, mihin se ei päässyt niin kottikärryllä samoin kuin osa rehusta hamsterilla  ;D Mulle ei oikein avautunut varsinkaan tuon apevaunun tarve. Sillä myllättiin ape pihalle laataalle ja siitä avantilla välivärastoon ja pöydälle. Varmo oli kait vain tumpeloita lomittajia varten. Ja ne lomittajat jotka osas käyttää Junkkaria harmittelivat miksi yksin kertaisesta asiasta on voitukin tehdä noin vaikea. Kait naapurillakin oli apevaunu  ;)
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: mää vai - 26.10.14 - klo:12:11
Sehän se tuon varmon suurin plussa pienkuormaimeen verrattuna on että se silppuaa sitä rehua.
Joskus tulee aperuokinnasta haaveiltua, mutta eipä oo mitään järkiä pikkukarjalle alkaa tuusailemaan.  ::) Rahtimylläri käy täyttämässä pöntöt kuuden viikon välein ja ite tuon latoon muutaman lavetillisen paaleja kerralla jotka jaetaan varmolla. Ilman traktoria saattaa selvitä navetalla kolme viikkoakin.

Eikös se paali silputa jo paalatessa? Jopa 255 claasi 14-terällä silppuaa riittävästi saati sitten joku 25-teräinen. :o
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: lypsyukko - 26.10.14 - klo:12:16
Sehän se tuon varmon suurin plussa pienkuormaimeen verrattuna on että se silppuaa sitä rehua.
Joskus tulee aperuokinnasta haaveiltua, mutta eipä oo mitään järkiä pikkukarjalle alkaa tuusailemaan.  ::) Rahtimylläri käy täyttämässä pöntöt kuuden viikon välein ja ite tuon latoon muutaman lavetillisen paaleja kerralla jotka jaetaan varmolla. Ilman traktoria saattaa selvitä navetalla kolme viikkoakin.

Eikös se paali silputa jo paalatessa? Jopa 255 claasi 14-terällä silppuaa riittävästi saati sitten joku 25-teräinen. :o

Paalaajan rehut saattaa olla pätkittyjä, mutta ei silputtuja  :D Lisäksi pakkasella alkaa noi pätkätkin kiinnittymään toisiinsa  ;)
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: mty - 26.10.14 - klo:13:16
meidän uutena ostetusta varmosta tippui ketju jatkuvasti jos se ei ollut niin kireällä että soi. hitsattiin harjateräksen pätkät jokaiseen ketjunlenkkiin ja johan pysyy kasassa. kumma kun ei ole kiinteällä ketjulla.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Terminator II - 26.10.14 - klo:13:57
meidän uutena ostetusta varmosta tippui ketju jatkuvasti jos se ei ollut niin kireällä että soi. hitsattiin harjateräksen pätkät jokaiseen ketjunlenkkiin ja johan pysyy kasassa. kumma kun ei ole kiinteällä ketjulla.

Niinhän se tippuu jos ei jollain rautakangilla väännä kireälle. Itse olen nyt koe luontoisesti jakanut vain oikealle puolen katsoen kauanko ketju pysyy kasassa ilman kirimistä. Nyt on mennyt jo pari kuukautta ilman ketju sulkeisia ja kirimisiä eikä tuo nyt ollut mitenkään erikoisen kireällä enää kun roikkui mahan alla.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: JD6630 - 26.10.14 - klo:14:36
Varmoliftissä kuuluu aina olla vähintään 1 rautakanki ja leka mukana ::)

Ei ne ketjut todellakaan pysy paikoillaan jos ei väännä niitä kättä pidemmällä kireälle.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Petri - 26.10.14 - klo:19:09
Kuinkas varmon mäennousukyky,  miten jyrkkään nousee perä edellä ettei jää sutimaan ?
Perä edellä en ole testannut, meillä on eteenpäin ajaessa 65 cm nousua 6 metrin matkalla ja siitä nousee kyllä hyvin. Viime vuonna tuli pieni virhe ajopöytää kasatessa ja kolmen metrin matkalla oli 45 cm nousua ja se oli märillä paaleilla "hiinä ja hiinä". Ja meillä niitä RC46:n "paaleja". Kovilla pakkasilla saattaa filmivaneripintainen käytävä olla joskus vähän kuurassa, mutta pienellä annoksella hiekkaa on selvitty hyvin. Karhennusteipit on toki siinä vetorattaan kohdalla.

Se poikkikuljettimen ketju on tosissaan vasemmalle purettaessa vähän kun hammastahnan työntäminen takaisin tuubiin. Tosin näin 2000 paalin kokemuksella ei ole vielä kertakaan katkennut, olisinkohan kerran vai kaksi kiristänyt tänä aikana. Nyt vähän helisee, kun vasemmalle työntää isompaa mälliä, eli ensi viikolla herätellään CRC:llä taas ne pultit säätökuntoon.

Petri
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Terminator II - 26.10.14 - klo:19:35
Kuinkas varmon mäennousukyky,  miten jyrkkään nousee perä edellä ettei jää sutimaan ?
Perä edellä en ole testannut, meillä on eteenpäin ajaessa 65 cm nousua 6 metrin matkalla ja siitä nousee kyllä hyvin. Viime vuonna tuli pieni virhe ajopöytää kasatessa ja kolmen metrin matkalla oli 45 cm nousua ja se oli märillä paaleilla "hiinä ja hiinä". Ja meillä niitä RC46:n "paaleja". Kovilla pakkasilla saattaa filmivaneripintainen käytävä olla joskus vähän kuurassa, mutta pienellä annoksella hiekkaa on selvitty hyvin. Karhennusteipit on toki siinä vetorattaan kohdalla.

Se poikkikuljettimen ketju on tosissaan vasemmalle purettaessa vähän kun hammastahnan työntäminen takaisin tuubiin. Tosin näin 2000 paalin kokemuksella ei ole vielä kertakaan katkennut, olisinkohan kerran vai kaksi kiristänyt tänä aikana. Nyt vähän helisee, kun vasemmalle työntää isompaa mälliä, eli ensi viikolla herätellään CRC:llä taas ne pultit säätökuntoon.

Petri

Ota vaan ne ketjun kiristimet suosiolla pois ja heitä niillä vesilintua. Rautakangilla vaan ketju niin kireälle kun menee ja tarvittaessa ota paloja välistä pois.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Petri - 26.10.14 - klo:20:01
Oikeastaan yksi ongelma on: koneen alla pitäisi olla pelti, joka ohjaa niiden paalipiikkien hydrauliletkun sievästi sen takapyörän "kääntökehän" päälle. Se on omassani ratkennut hitsauksistaan jo edellisellä omistajalla. Näyttää olevan monella muullakin samaa ongelmaa. Kerran koetin pulttailla jonkun pellin, mutta ei kestänyt kauaa. Nyt voimistelen joka paalin kanssa niin, että sopivasti paali terää vasten letkun voi nostaa sieltä kuljettimen välistä sen kehän päälle. Ei iso kiusa, mutta jos monta kertaa unohtaa tehdä, niin kohta on taas asiaa hydrauliletkukauppiaalle. Onko siihen vain hitsattava tarpeeksi paksu plootu vai onko muita ideoita ko. ongelmaan?

Petri
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: Terminator II - 26.10.14 - klo:20:12
Ostaa takuu letkun ja toivoo että katkiaa ennen takuun päättymistä. ;D

Mulla lähti se pelti pois ja vedin vaan letkutuksen sen verran kireälle että ei pääse tippumaan liian alas. Sehän suojaa vain sen että ei letku sotkeudu poikittaiskuljettimeen.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: bauer - 27.10.14 - klo:09:09
Ei siellä tarvi olla umpinainen pelti. Mulla on kaksi pitkää lattarautaa pitkittäin koneen alla jotka ajaa saman asian. Joskus ongelmia tulee teleskooppisylinterin päästessä pyörähtämään itsekseen. Silloin letku pääsee mutkalle.

ketjuihin kannattaa ehdottomasti hitsata lenkkeihin lukot ettei pääse irtoamaan.

Lisäksi ketjun poishyppimistä helpottaa ratkaisevasti kun hitsaa kuljettimen takaseinää vasten 20x40 mm neliöpalkin pystyyn - silloin kelkan työntämä rehumassa ei pääse väännättämään ketjua ohi vetorattaan linjasta.
Otsikko: Vs: varmolift
Kirjoitti: JD6630 - 02.10.18 - klo:14:40
Ootteko vaihtanu varmoon erilaisia renkaita? Nykyään on tuo 3 vetoinen ja kaikki renkaat on siis vetävällä vanteella. Niitä menee ihan liian paljon, vaikka konetta ei edes parkiteta täysi paali päällä.

Menisikö vaikka jotkin trukin renkaat? Maastokelpoisuudella ei ole väliä kun ei betonilta poistuta.