Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: W124 - 09.09.14 - klo:11:20

Otsikko: Perkins AT4.236
Kirjoitti: W124 - 09.09.14 - klo:11:20
Perkins 4.236, 6000 h ajettu. Tuntuu, että on alkanut pölläytellä putkesta. Olisiko vielä harmahtavaa... lisäksi huohotinputki tiputtaa oljyä. Kun kone lepäilee yön yli, niin hallin lattialla on merkki huohottimen alapuolella. Vuosimalli on 1990, pitääkö tässä jo valmistautua koneremonttiin. Koneen käydessä huohottimesta tulee vaimea puhallus. Ja tuo 4.236 on siis 3,8 litrainen nelosturbo.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: icefarmer - 09.09.14 - klo:11:29
Perkins 4.236, 6000 h ajettu. Tuntuu, että on alkanut pölläytellä putkesta. Olisiko vielä harmahtavaa... lisäksi huohotinputki tiputtaa oljyä. Kun kone lepäilee yön yli, niin hallin lattialla on merkki huohottimen alapuolella. Vuosimalli on 1990, pitääkö tässä jo valmistautua koneremonttiin. Koneen käydessä huohottimesta tulee vaimea puhallus. Ja tuo 4.236 on siis 3,8 litrainen nelosturbo.
liian kevyillä töillä ollu :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: W124 - 09.09.14 - klo:11:43
Perkins 4.236, 6000 h ajettu. Tuntuu, että on alkanut pölläytellä putkesta. Olisiko vielä harmahtavaa... lisäksi huohotinputki tiputtaa oljyä. Kun kone lepäilee yön yli, niin hallin lattialla on merkki huohottimen alapuolella. Vuosimalli on 1990, pitääkö tässä jo valmistautua koneremonttiin. Koneen käydessä huohottimesta tulee vaimea puhallus. Ja tuo 4.236 on siis 3,8 litrainen nelosturbo.
liian kevyillä töillä ollu :-\ :-\ :-\ :-\
syksyllä on viljakärryjen kanssa ainakin ollut tiukoilla. Muuten kyllä kevyitä etukuormaajatöitä.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Hervast - 09.09.14 - klo:12:26
Mikä oljy käytössä ?
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: mike - 09.09.14 - klo:13:39
Mikä oljy käytössä ?

Heti arvasit..universal eli joku harvella shell?
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: W124 - 09.09.14 - klo:14:25
Mikä oljy käytössä ?
Mobil 15w40.

Ensimmäiset 10 vuotta ajettiin farmoililla.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: icefarmer - 09.09.14 - klo:14:32
öljyt on ollu ihan asialliset :) :) :) :)
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: mike - 09.09.14 - klo:14:42
Farmoil on vastaus huohotukseen.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: piki1 - 09.09.14 - klo:15:11
Farmoil on vastaus huohotukseen.
vai olisko sittenki perkins
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: metsajussi - 09.09.14 - klo:17:36
Yksi tuollainen täälläkin kalisee. Ja huohottaa. Tainnut tehdä sitä viimeiset 5000 h. Sitä edeltävät 6500 h oli vähän siistimpi.

En ole viitsinyt tuolle mitään muuta tehdä, kansi (=venttiilit) ja turbo laitettiin. Eiköhän tuo vielä yhden 5000 h lisääkin pyörine ... ei tunnu muuttuvan sen pahemmaksikaan. Todellinen öljynkulutus on kuitenkin vielä kohtuuden rajoissa.

Kones merkkaa reviiriään muutenkin niin runsaasti, että huohottimesta tuleva ei erotu :-)

Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: arzyboy - 09.09.14 - klo:18:57
Täällä kanssa kyseisellä moottorilla oleva fergu vuotaa ja syö öljyä jonkin verran. Keväällä kun vaihdoin 15w-40 öljyt niin huohotinputkesta alkoi tulla öljyä aika reilusti ja turbo otettiin irti ja kävin pajalla sen kanssa. Ei mitään vikaa siinä. Venttiilikopan kun aukaisi niin löytyi syyllinen venttiileille tulevan öljykanavan päältä oli lähtenyt pieni ruuvi pois ja oli jäänyt ventiilikannelle killumaan, eikä ollut onneksi mennyt venttiilikoneistoon tms. mikä olisi tietänyt isoa remonttia. Sama ruuvi laitettiin takaisin paikoilleen kierrelukitteen kanssa ja ongelma loppui siihen. Mutta edelleen moottorin öljytilannetta pitää katella aika usein ja lisäillä tarvittaessa. Litra kuukkaudessa keskimäärin...
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: SAS - 09.09.14 - klo:19:08
Sylinterit saa varmimmin kiillottumaan kun käyttää universalöljyä. ;D
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.09.14 - klo:19:33
Sylinterit saa varmimmin kiillottumaan kun käyttää universalöljyä. ;D
Missä niitä universuja uskaltaa käyttää jos ei moottorissa :P
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Terminator II - 09.09.14 - klo:19:42
Perkin valmiiksi väljä ei rautajauho öljyn seassa haittaa.

Putket soikeat. Yleinen vika perskiiselissä vakiona. Täydelisen konerempan jälkeen laukia kytkin ja sitten perä.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: lynx700500 - 09.09.14 - klo:19:50
Perkin valmiiksi väljä ei rautajauho öljyn seassa haittaa.

Putket soikeat. Yleinen vika perskiiselissä vakiona. Täydelisen konerempan jälkeen laukia kytkin ja sitten perä.
Oho uutta tietoa. Tälläkin hetkellä  kuusi perkinssin moottorilla olevaa konetta pihassa ja yhdestäkään ei ole konetta aukaistu. Neljässä niissä alkaa olemaan 10000 tuntia mittarissa ja vielä näitä hitaita tunteja. Tuskin uuden kamppeen sisukiisseli yhtä vähällä päästää. Jos päästää niin ylistän kyllä suuresti.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.09.14 - klo:19:53
Perkin valmiiksi väljä ei rautajauho öljyn seassa haittaa.

Putket soikeat. Yleinen vika perskiiselissä vakiona. Täydelisen konerempan jälkeen laukia kytkin ja sitten perä.
Täh! Mistä lähtien kytkin tahi perä on ollu moottorin varusteita? En ole sen enempää Perkinssin puolesta tai vastaan, päinvastoin.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Make - 09.09.14 - klo:19:57
Soikeaputkiset leikkasivat kiinni jo melko uutena. Taisivat pääsääntöisesti olla  A4 248
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Ala-Pertti - 09.09.14 - klo:20:55
se universaali olis sopivaa uutena jäteöljyastiaan. ja uutta dieselmoottoria ei pitäisi alkuun ajaa liian hyvillä öljyillä.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: bouli - 09.09.14 - klo:20:56
Sylinterit saa varmimmin kiillottumaan kun käyttää universalöljyä. ;D
Missä niitä universuja uskaltaa käyttää jos ei moottorissa :P
Tippakannussa?  ???
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: SAS - 09.09.14 - klo:21:05
Perkin valmiiksi väljä ei rautajauho öljyn seassa haittaa.

Putket soikeat. Yleinen vika perskiiselissä vakiona. Täydelisen konerempan jälkeen laukia kytkin ja sitten perä.
Oho uutta tietoa. Tälläkin hetkellä  kuusi perkinssin moottorilla olevaa konetta pihassa ja yhdestäkään ei ole konetta aukaistu. Neljässä niissä alkaa olemaan 10000 tuntia mittarissa ja vielä näitä hitaita tunteja. Tuskin uuden kamppeen sisukiisseli yhtä vähällä päästää. Jos päästää niin ylistän kyllä suuresti.
Onko jokaisen perkinsin alla öljyntorjuntamatto kun pihalla seisovat?
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.09.14 - klo:21:49
Sylinterit saa varmimmin kiillottumaan kun käyttää universalöljyä. ;D
Missä niitä universuja uskaltaa käyttää jos ei moottorissa :P
Tippakannussa?  ???
Toki, mutta jos ajatellaan niitä kohteita mihin tarkoitettu.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Vekkuli - 09.09.14 - klo:21:51
Ei noi perkinsit alleen laske(7kpl).Yks vallu ennen täys remppaa sai koko pihan öljysoraks.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: SKN - 09.09.14 - klo:21:54
Perkins 4.236, 6000 h ajettu. Tuntuu, että on alkanut pölläytellä putkesta. Olisiko vielä harmahtavaa... lisäksi huohotinputki tiputtaa oljyä. Kun kone lepäilee yön yli, niin hallin lattialla on merkki huohottimen alapuolella. Vuosimalli on 1990, pitääkö tässä jo valmistautua koneremonttiin. Koneen käydessä huohottimesta tulee vaimea puhallus. Ja tuo 4.236 on siis 3,8 litrainen nelosturbo.

Onks toi niinkus 3070?
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: W124 - 09.09.14 - klo:22:00
Perkins 4.236, 6000 h ajettu. Tuntuu, että on alkanut pölläytellä putkesta. Olisiko vielä harmahtavaa... lisäksi huohotinputki tiputtaa oljyä. Kun kone lepäilee yön yli, niin hallin lattialla on merkki huohottimen alapuolella. Vuosimalli on 1990, pitääkö tässä jo valmistautua koneremonttiin. Koneen käydessä huohottimesta tulee vaimea puhallus. Ja tuo 4.236 on siis 3,8 litrainen nelosturbo.

Onks toi niinkus 3070?

Kyllä on ja vielä E
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: SKN - 09.09.14 - klo:22:06
Perkins 4.236, 6000 h ajettu. Tuntuu, että on alkanut pölläytellä putkesta. Olisiko vielä harmahtavaa... lisäksi huohotinputki tiputtaa oljyä. Kun kone lepäilee yön yli, niin hallin lattialla on merkki huohottimen alapuolella. Vuosimalli on 1990, pitääkö tässä jo valmistautua koneremonttiin. Koneen käydessä huohottimesta tulee vaimea puhallus. Ja tuo 4.236 on siis 3,8 litrainen nelosturbo.

Onks toi niinkus 3070?

Kyllä on ja vielä E

Ihan ku sillä sammutinhuollon pojalla joka nykyään viihtyy tuolla asiafoorumilla. ;D

Jokos sun on etuakseli porsinu siitä? Entäs ne vaihteet?
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.09.14 - klo:22:14
Perkins 4.236, 6000 h ajettu. Tuntuu, että on alkanut pölläytellä putkesta. Olisiko vielä harmahtavaa... lisäksi huohotinputki tiputtaa oljyä. Kun kone lepäilee yön yli, niin hallin lattialla on merkki huohottimen alapuolella. Vuosimalli on 1990, pitääkö tässä jo valmistautua koneremonttiin. Koneen käydessä huohottimesta tulee vaimea puhallus. Ja tuo 4.236 on siis 3,8 litrainen nelosturbo.

Onks toi niinkus 3070?

Kyllä on ja vielä E

Ihan ku sillä sammutinhuollon pojalla joka nykyään viihtyy tuolla asiafoorumilla. ;D

Jokos sun on etuakseli porsinu siitä? Entäs ne vaihteet?
Että vielä moottorikin :o
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: W124 - 09.09.14 - klo:22:14
Perkins 4.236, 6000 h ajettu. Tuntuu, että on alkanut pölläytellä putkesta. Olisiko vielä harmahtavaa... lisäksi huohotinputki tiputtaa oljyä. Kun kone lepäilee yön yli, niin hallin lattialla on merkki huohottimen alapuolella. Vuosimalli on 1990, pitääkö tässä jo valmistautua koneremonttiin. Koneen käydessä huohottimesta tulee vaimea puhallus. Ja tuo 4.236 on siis 3,8 litrainen nelosturbo.

Onks toi niinkus 3070?

Kyllä on ja vielä E

Ihan ku sillä sammutinhuollon pojalla joka nykyään viihtyy tuolla asiafoorumilla. ;D

Jokos sun on etuakseli porsinu siitä? Entäs ne vaihteet?
3070:ssä on kuutosen palikat eli kestää hyvin. E -mallissa ei ole sitä A ja B aluevaihtoa eikä niitä tietokoneita. Kun vain olisi joku saksalainen moottori niin...
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Varjo79 - 09.09.14 - klo:22:22
Tohon universaali ööliin niin ei ole propleemia tullu sen suhteen.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: icefarmer - 10.09.14 - klo:00:59
se universaali olis sopivaa uutena jäteöljyastiaan. ja uutta dieselmoottoria ei pitäisi alkuun ajaa liian hyvillä öljyillä.
taitaa lähes kaikki kuorma-autot olla uusina merkkihuollon piirissä eivätkä pistä niihin mitään huonoja öljyjä ja silti mennään miljoona kilometriä lähes usein aina...taitaa nuo ohjeet koskea vaan harrikkaa ;) ;D 8) ::)
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: kantola - 10.09.14 - klo:02:24
se universaali olis sopivaa uutena jäteöljyastiaan. ja uutta dieselmoottoria ei pitäisi alkuun ajaa liian hyvillä öljyillä.
taitaa lähes kaikki kuorma-autot olla uusina merkkihuollon piirissä eivätkä pistä niihin mitään huonoja öljyjä ja silti mennään miljoona kilometriä lähes usein aina...taitaa nuo ohjeet koskea vaan harrikkaa ;) ;D 8) ::)
Onkos tämä rinnastettavissa siihen että Ala-Perttilässä juodaan vain vastajauhettua, ei edes Presidenttiä, puhumattakaan Kulta-Katriinoista ym. :o

- Sanonpa vain että moottori on kuin kissa, jos sen opettaa hyville ruoille, ei sille huonommat enää sen jälkeen kelpaa.  ;D
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: roadman - 10.09.14 - klo:07:29
Ei noi perkinsit alleen laske(7kpl).Yks vallu ennen täys remppaa sai koko pihan öljysoraks.

Tosta tulikin mieleen eräs tarina tältä kylältä.Urakoitsija oli lupautunut toiselle rehuntekoon (kelasilppuriaikaa) Tuli jonnulla rehun tekoon. Tilaaja katteli pellon laidalta kuis se homma alkaa sujua. Äkkiä naama valkenee ja alkaa huitoa kauhiasti rehuntekijälle. Pyssäyttää sitten vermeet ja kyselemään isännältä mikä hätänä, ei mulla ole mitään hätää mut sun traktorista on moottoriöljyt loppu. Urakoitsija siihen ihmettelemään kun mitään vuotoa ei näy ulospäin ja mutenkin kone oli päältäpäin öljytön. Isäntä oli silloin töissä vapon sahalla ja siellä valmet merkkine trukki. Sano jotta valmetin moottori öljynkorkeuden tilan tarkistus menee niin, ett kun kupeet alkaa kuivuman niin moottori öljyt on vähissä ja pitää lisätä.
Niin se näkyy olevan molemmissa mezzoissa myös 5000h jälkeen nykyaikanakin..
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.09.14 - klo:07:43
Ei noi perkinsit alleen laske(7kpl).Yks vallu ennen täys remppaa sai koko pihan öljysoraks.

Tosta tulikin mieleen eräs tarina tältä kylältä.Urakoitsija oli lupautunut toiselle rehuntekoon (kelasilppuriaikaa) Tuli jonnulla rehun tekoon. Tilaaja katteli pellon laidalta kuis se homma alkaa sujua. Äkkiä naama valkenee ja alkaa huitoa kauhiasti rehuntekijälle. Pyssäyttää sitten vermeet ja kyselemään isännältä mikä hätänä, ei mulla ole mitään hätää mut sun traktorista on moottoriöljyt loppu. Urakoitsija siihen ihmettelemään kun mitään vuotoa ei näy ulospäin ja mutenkin kone oli päältäpäin öljytön. Isäntä oli silloin töissä vapon sahalla ja siellä valmet merkkine trukki. Sano jotta valmetin moottori öljynkorkeuden tilan tarkistus menee niin, ett kun kupeet alkaa kuivuman niin moottori öljyt on vähissä ja pitää lisätä.
Niin se näkyy olevan molemmissa mezzoissa myös 5000h jälkeen nykyaikanakin..
Kerro mistä se valmettin kone vuotaa? Ja jos tuhansia tunteja samasta kohtaa vuotaa, niin miksi ei ole korjattu?  Niitä on 10000-20000h tuntia ajettujakin kuivakylkisiä!
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Terminator II - 10.09.14 - klo:07:50
Ei noi perkinsit alleen laske(7kpl).Yks vallu ennen täys remppaa sai koko pihan öljysoraks.

Tosta tulikin mieleen eräs tarina tältä kylältä.Urakoitsija oli lupautunut toiselle rehuntekoon (kelasilppuriaikaa) Tuli jonnulla rehun tekoon. Tilaaja katteli pellon laidalta kuis se homma alkaa sujua. Äkkiä naama valkenee ja alkaa huitoa kauhiasti rehuntekijälle. Pyssäyttää sitten vermeet ja kyselemään isännältä mikä hätänä, ei mulla ole mitään hätää mut sun traktorista on moottoriöljyt loppu. Urakoitsija siihen ihmettelemään kun mitään vuotoa ei näy ulospäin ja mutenkin kone oli päältäpäin öljytön. Isäntä oli silloin töissä vapon sahalla ja siellä valmet merkkine trukki. Sano jotta valmetin moottori öljynkorkeuden tilan tarkistus menee niin, ett kun kupeet alkaa kuivuman niin moottori öljyt on vähissä ja pitää lisätä.
Niin se näkyy olevan molemmissa mezzoissa myös 5000h jälkeen nykyaikanakin..
Kerro mistä se valmettin kone vuotaa? Ja jos tuhansia tunteja samasta kohtaa vuotaa, niin miksi ei ole korjattu?  Niitä on 10000-20000h tuntia ajettujakin kuivakylkisiä!

Valmetti on tehty ajamista varten! Perkins naapurille leuhkimista varten. ;D
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: (O) - 10.09.14 - klo:07:59
Onkos tuo huohotus isokin ongelma,jos kovin häiritsee höyryt niin ongelma poistuu kun tukkii huohotinputken puutapilla. ;D.tosin tilapäisesti.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Oksa - 10.09.14 - klo:08:10
eikös jossain itänihmeessä net johdettu putkella palosarjan luo vai pakoputkeenko ne mäni, en muista enää.
   ei huohottannu kone kuumanakaan.    savutti vaan.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: metsajussi - 10.09.14 - klo:11:23
Hyvin monessa autossakin on/oli ns suljettu huohotusjärjestelmä. Huohotinputki päätyy jonnekin kohtaan imusarjaa tms. Näin saadaan sekin sotkettua.

Ei kai siitä pienestä huohotuksesta ole kuin esteettistä haittaa. Saasteiden puoleenkin taitaa useimmilla  kuitenkin tulla sieltä pakoputkesta enemmän nokea ja ryönää.

Kertoohan se huohotuksen määrä koneen kunnosta tietysti omaa kieltään, mutta sen nyt tietää muustakin.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: puuhastelija - 10.09.14 - klo:11:35
jos sieltä huohotin putkesta öljyä tippuu kannattaa kyllä katsoa sinne ventiilikopan alle , kuten jo tuossa edellä manittiin , jostakin syystä se keinuvipukoneistoille tulevasta paineputken päästä on niitä pieni ruuvia auennut ja sitten paine menee suoraan venttiilikoppaan ja  sitä kautta tiputtaa , ruuvi on niin pieni taas , että se ei laske öljynpainetta, ei ainakaan niin paljoa , että painevalo palaisi.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: W124 - 10.09.14 - klo:16:08
jos sieltä huohotin putkesta öljyä tippuu kannattaa kyllä katsoa sinne ventiilikopan alle , kuten jo tuossa edellä manittiin , jostakin syystä se keinuvipukoneistoille tulevasta paineputken päästä on niitä pieni ruuvia auennut ja sitten paine menee suoraan venttiilikoppaan ja  sitä kautta tiputtaa , ruuvi on niin pieni taas , että se ei laske öljynpainetta, ei ainakaan niin paljoa , että painevalo palaisi.
Ok täytyypä kurkata. Pitää ilmeisesti ostaa uusi tiiviste ennen avausta vai meneekö vanhalla?
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: (O) - 10.09.14 - klo:17:25
kyllä uusi kannattas laittaa,ei maksa paljoa ja ei tule sitä öljynräivettä sitten moottorin kylkeen.tai sitten laitat silikonia sellasta joka on tarkoitettu öljyn ja lämmönkestävää.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.09.14 - klo:20:57
kyllä uusi kannattas laittaa,ei maksa paljoa ja ei tule sitä öljynräivettä sitten moottorin kylkeen.tai sitten laitat silikonia sellasta joka on tarkoitettu öljyn ja lämmönkestävää.
Jos vielä saa :P 4.154 seen oli keväällä kaksi olemassa, venttiilinvarren kumeja ei enää ollut. Oli kuulemma Jeesuksen vanha ;D
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: arzyboy - 10.09.14 - klo:21:11
'uusi korkkitiiviste ei paljoa tosiaan maksa... Tosi paskamainen kiristää tuossa moottorissa venttiilikoppa.
Otsikko: Vs: Perkins AT4.236
Kirjoitti: (O) - 10.09.14 - klo:21:16
jahas jessekin on ajellut perkinsillä ;D
Totta ihmeessä saa tiivisteitä,tai saattaa olla että se on tiivistesarja
http://www.ikh.fi/Varaosat_traktorit_ja_tyokoneet/Massey_Ferguson#!8038_8298_8300_tid15798
olettaisin että se on tuo,sopii useaan nelimukiseen kanteen
(http://www.ikh.fi/images/tuotekuvat/kuva300/Tuotekuvat/MF0267_S_1_web.jpg)