Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Yodavaari - 25.08.14 - klo:14:11

Otsikko: Komian etukela
Kirjoitti: Yodavaari - 25.08.14 - klo:14:11
Onko muilla ollut onkelmia etukelaisten komioiden kanssa? Kietoo olkia syöttökuljettimen yläakseliin ja jossain vaiheessa puinti loppuu ja putsataan akseli.
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: Rockmaple - 25.08.14 - klo:15:18
Samaa ilmiötä havaittu 2000-sarjan yksikelaisissa. Ja niissä toisen merkkisissä keltaisissakin. Päivän homma ensikertalaisella putsaaminen kun joutuu ottamaan koko syöttökuljettimen irti puimurista että pääsee käsiksi. Claasissa, ainakin Dominaattorissa syöttökuljettimen välipohja ikään kuin kiertää akselin ympäri eikä kietoutuminen ole mahdollista. Kai. Mitähän varten kaikissa tappureissa ei ole vastaavaa rakennetta?
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: Kaupoi - 25.08.14 - klo:16:50
2085 kietoo joskus. Kolakulettimen kiristäminen auttoi, mutta ei täysin poistanut vaivaa. Putsaaminen helpointa kun onkii kietomisenestopellin kulettimen välistä ensin pois. 
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: SKN - 25.08.14 - klo:17:01
Omakotitalon hintanen tappuri ja sisällä syntyy himmeleitä..

Uudet koneet on paskoja. ;D
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.08.14 - klo:18:49
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=56130.0
Siellä käsitellään samaa asiaa.
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: mx - 25.08.14 - klo:21:06
Ei tartte ottaa kolakuljetinta pois.
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: jf - 25.08.14 - klo:21:13
Omakotitalon hintanen tappuri ja sisällä syntyy himmeleitä..

Uudet koneet on paskoja. ;D
käyttäjän taitamattomuutta vain.tosin nuo sampot ovat tappureita ja harrastelukäyttöön.Jussipeura ,klaas ja New holland niillä puidaan
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: SKN - 25.08.14 - klo:22:38
Omakotitalon hintanen tappuri ja sisällä syntyy himmeleitä..

Uudet koneet on paskoja. ;D
käyttäjän taitamattomuutta vain.tosin nuo sampot ovat tappureita ja harrastelukäyttöön.Jussipeura ,klaas ja New holland niillä puidaan

Miten sen ottaa....

Uuden traktorin hajoominen on jotenkin vielä ymmärrettävää lun käytetään ympäri vuoden. Mut jos puimuri ja esimerkiks uusi paalaja leviää jatkuvasti niin kyl laatu on skeidaa. Ne kun on sesonkikaluja...

Kaikin puolin kaikilla merkeillä on tullu joku Korea-ilmiö tuotteisiin..
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: kylmis - 25.08.14 - klo:22:43
Ei tartte ottaa kolakuljetinta pois.
Joo ja jos jää jumiin, niin takaisinpyöritys tuuppaa roskat ulos... :D
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: -SS- - 25.08.14 - klo:22:50
Samaa ilmiötä havaittu 2000-sarjan yksikelaisissa. Ja niissä toisen merkkisissä keltaisissakin. Päivän homma ensikertalaisella putsaaminen kun joutuu ottamaan koko syöttökuljettimen irti puimurista että pääsee käsiksi. Claasissa, ainakin Dominaattorissa syöttökuljettimen välipohja ikään kuin kiertää akselin ympäri eikä kietoutuminen ole mahdollista. Kai. Mitähän varten kaikissa tappureissa ei ole vastaavaa rakennetta?

Se Claas kietomissuoja on aika haastava laittaa hyvin, jos se on vinossa tai liian kaukana, kyllä sinne olkea pääsee. Rattaiden hampaat vain pistävät esille ja kolat liippaavat pellin pintaa pitkin takaisin eteen. Yksikin kolakuljettimen ketjun katkeaminen tai veirasesine, ovat rutussa ainakin. Sata pikkupulttia, jolla ne suojat ruuvataan akselin ympärille. Kolakuljettimen oikean pään laakeriin silti voi tulla kietomaa, laakeripeäsn ja akselin aukosta. Sitten kuumenee ja palaa se laakeri, jossa ei ole rasvanippaa.

Tietystä syystä on se Dominatorin kolakuljetin sydäntä lähellä. Se ei ole täydellinen, pikemminkin esimerkki saksalaisesta yliorganisoinnista.

-SS-
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: bouli - 26.08.14 - klo:08:24
Ei tartte ottaa kolakuljetinta pois.
Joo ja jos jää jumiin, niin takaisinpyöritys tuuppaa roskat ulos... :D
Ei lykkää takaisin pyöritys pois kolakuljettimen yläakselille kietoutunutta ja kunnolla kietonut kyllä irroituttaa kolakuljettimen..

Vuosimallin -07 2065 teki tuota heinien oljella ja muistaakseni myös rypsillä. Viljalla ei ollut ongelmia.
Mystistä hommassa on että edellinen vm. -04 ei tehnyt sitä koskaan..
Tehtaan miehet sitä kävi ihmettelemässä ja vähän kaiken näköistä yritettiin mutta lopullinen syy ei koskaan selvinnyt.
Joskus auttoi kun kävi välillä luukusta nyhtämässä kourallisen ettei mytty kasvanut niin isoksi että kolat ottaa kiinni kuljettimen runkoon.

Sen kolakuljettimen irroitus ja asennus ei muuten ole mikään kauhean iso homma jos on apumies ja trukkipiikit käytössä. Sitten kun homman oppii sen tekee kaikkineen pariin tuntiin.

Mutta eihän se sellainen olisi saanut olla.

Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: kylmis - 26.08.14 - klo:10:28
Kolakuljettimelle saisi tehdä isomman huoltoluukun ja alapuolelle vastaava. Se on ympäristönä hankala puhdistaa ja varsinkin yläpäähän jää yllättävän paljon moskaa viettopinnalle. Luukkujen lisäyksestä tuskin olisi mitään rakenteellista haittaa, tuota ei ole vaan mietitty ja isännät ei ole painaneet päälle.

Vaikka Sampon puhdistettavuutta pidetään hyvänä, niin kyllä siinä silti olisi paljon kehittämisen varaa.

Seulojen alapuolella olevat ruuvilinjat pitäisi myös saada sellaisiksi, että yksi kansi aukaisee koko linjan, eikä ole useampia luukkuja.

Rajaisruuvin alapää on hankala sivulla olevan suojapellin takia. Sekin pitäisi olla avattava tai irroitettavissa helposti.
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: -SS- - 26.08.14 - klo:10:37
Kolakuljettimelle saisi tehdä isomman huoltoluukun ja alapuolelle vastaava. Se on ympäristönä hankala puhdistaa ja varsinkin yläpäähän jää yllättävän paljon moskaa viettopinnalle. Luukkujen lisäyksestä tuskin olisi mitään rakenteellista haittaa, tuota ei ole vaan mietitty ja isännät ei ole painaneet päälle.

Vaikka Sampon puhdistettavuutta pidetään hyvänä, niin kyllä siinä silti olisi paljon kehittämisen varaa.

Seulojen alapuolella olevat ruuvilinjat pitäisi myös saada sellaisiksi, että yksi kansi aukaisee koko linjan, eikä ole useampia luukkuja.

Rajaisruuvin alapää on hankala sivulla olevan suojapellin takia. Sekin pitäisi olla avattava tai irroitettavissa helposti.
Vanhemmassa Dominator Claasissa juu lähtee koko ruuvin pohja.
Pitää vaan ensin aukaista kolme siipimutteria ja kolme siipipulttia,
tehdä vatsalihasliikkeitä siinä. ohranpölyä silmässä, ja klonata
ja repiä, kunnes se kouru laukeaa sieltä toisen reunan sijastaan.
Siinä vaiheessa pultit aluslevyt ja mutterit ovat syliin putoavan
viljakasan joukossa jossakin.

Toiset kuusi kiinnitystä toisessa ruuvissa.

Alaruuveissa metrin pitkät umpiputket elevaattorille.
Elevaattorien pohjat raskaat ja kömpelöt kiinnittää.
Sellainen kierretangosta tehty U-rauta, se pitää oikein sovitella
ja kiskoa pitkäksi, ennen kuin sen linkun saa sattumaan
toisella reunalla kiinni asti. Yhden sormenkynnen
siinä katkaisee kuitenkin.

Yläpäässä sama vika, on poikkiruuvia ja taskuja viljan piileksiä.
Claasin kolakuljettimen aukoista saa käden sisään, ei juuri muuta.
Nekin pulteilla piukasti kiinni.

Plussana kolakuljettimen helppo irrotus, pikakiinnityspöytä pois,
sitten kolakuljetin trukkipiikkeihin ja tapit kääntölaakerista pois,
tulee irti puimurista kohtalaisen helposti.

-SS-
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: SKN - 26.08.14 - klo:10:42
Eiks sen viettopinnan saa puhtaaks ku ruuvaa tuulen täysille ja antaa käydä muutaman minuutin? Samalla puhdistuu kohlimet ja seulat.

Vai onko se matalanbudjetin seitkytlukulaisissa vaan mahdollista? ;D Kivikola auki, sivuilta kaks luukkua, ruuveilta kaks, elevaattorilta Yks ja torven juuresta Yks. Vielä ku ottaa varstan edestä yhen luukun ni käytön jälkeen on puhdasta. Aikaa kuluu 15 minuuttia.
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: SKN - 26.08.14 - klo:10:46
Kolakuljettimelle saisi tehdä isomman huoltoluukun ja alapuolelle vastaava. Se on ympäristönä hankala puhdistaa ja varsinkin yläpäähän jää yllättävän paljon moskaa viettopinnalle. Luukkujen lisäyksestä tuskin olisi mitään rakenteellista haittaa, tuota ei ole vaan mietitty ja isännät ei ole painaneet päälle.

Vaikka Sampon puhdistettavuutta pidetään hyvänä, niin kyllä siinä silti olisi paljon kehittämisen varaa.

Seulojen alapuolella olevat ruuvilinjat pitäisi myös saada sellaisiksi, että yksi kansi aukaisee koko linjan, eikä ole useampia luukkuja.

Rajaisruuvin alapää on hankala sivulla olevan suojapellin takia. Sekin pitäisi olla avattava tai irroitettavissa helposti.
Vanhemmassa Dominator Claasissa juu lähtee koko ruuvin pohja.
Pitää vaan ensin aukaista kolme siipimutteria ja kolme siipipulttia,
tehdä vatsalihasliikkeitä siinä. ohranpölyä silmässä, ja klonata
ja repiä, kunnes se kouru laukeaa sieltä toisen reunan sijastaan.
Siinä vaiheessa pultit aluslevyt ja mutterit ovat syliin putoavan
viljakasan joukossa jossakin.

Toiset kuusi kiinnitystä toisessa ruuvissa.

Alaruuveissa metrin pitkät umpiputket elevaattorille.
Elevaattorien pohjat raskaat ja kömpelöt kiinnittää.
Sellainen kierretangosta tehty U-rauta, se pitää oikein sovitella
ja kiskoa pitkäksi, ennen kuin sen linkun saa sattumaan
toisella reunalla kiinni asti. Yhden sormenkynnen
siinä katkaisee kuitenkin.

Yläpäässä sama vika, on poikkiruuvia ja taskuja viljan piileksiä.
Claasin kolakuljettimen aukoista saa käden sisään, ei juuri muuta.
Nekin pulteilla piukasti kiinni.

Plussana kolakuljettimen helppo irrotus, pikakiinnityspöytä pois,
sitten kolakuljetin trukkipiikkeihin ja tapit kääntölaakerista pois,
tulee irti puimurista kohtalaisen helposti.

-SS-

Vaarissa ei oo yhtään luukkua kiinni pulteilla ja muttereilla. Kaikki pysyy kiinni lukkosalvoilla ja kierrettävillä lukitusklähvyröillä.

Otan jossain vaiheessa kuvia..

Vieläkin ihmettelen tota oljenkietoutumista.
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: -SS- - 26.08.14 - klo:10:50
Eiks sen viettopinnan saa puhtaaks ku ruuvaa tuulen täysille ja antaa käydä muutaman minuutin? Samalla puhdistuu kohlimet ja seulat.

Vai onko se matalanbudjetin seitkytlukulaisissa vaan mahdollista? ;D Kivikola auki, sivuilta kaks luukkua, ruuveilta kaks, elevaattorilta Yks ja torven juuresta Yks. Vielä ku ottaa varstan edestä yhen luukun ni käytön jälkeen on puhdasta. Aikaa kuluu 15 minuuttia.

Joo Claas kerää semmoista tiukkaa pölypaakkua viettopinnalle sen varstasillan peräpäässä roikkuvan kumiläpän kohdalle, Pitää kaapia ja paineilmapuhdistimilla klonata. Mikään muu puhdistusvälinen sinne ei mahdu, kun on vaaksan verran väliä kohlijoiden laakereihin.

Claasin tyhjennystorvea ei putsata muuten kuin viljaa läpi ajamalla. Se mutkan kohdalla oleva 8 x 10 cm luukku ei muuta kuin raastaa kämmenselät rikki. Säiliön ruuvin alkupää ei ole näkyvissä, pitää puhallella pillillä. Säiliössä hyllyjä, joissa säkillinen viljaa. Viljaelevaattorin yläpää on purettava, jos meinaa sieltä saada pois.

Kaikista perseintä on se, että yläseula ei tule pois, ennen kuin löysää silppurin hihnan ja siirtää kammella silppurin taakse. Ja sitten seula-asennustöiden jälkeen mars välilevyortopeedille leikattavaksi.

-SS-
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: SKN - 26.08.14 - klo:11:02
Eiks sen viettopinnan saa puhtaaks ku ruuvaa tuulen täysille ja antaa käydä muutaman minuutin? Samalla puhdistuu kohlimet ja seulat.

Vai onko se matalanbudjetin seitkytlukulaisissa vaan mahdollista? ;D Kivikola auki, sivuilta kaks luukkua, ruuveilta kaks, elevaattorilta Yks ja torven juuresta Yks. Vielä ku ottaa varstan edestä yhen luukun ni käytön jälkeen on puhdasta. Aikaa kuluu 15 minuuttia.

Joo Claas kerää semmoista tiukkaa pölypaakkua viettopinnalle sen varstasillan peräpäässä roikkuvan kumiläpän kohdalle, Pitää kaapia ja paineilmapuhdistimilla klonata. Mikään muu puhdistusvälinen sinne ei mahdu, kun on vaaksan verran väliä kohlijoiden laakereihin.

Claasin tyhjennystorvea ei putsata muuten kuin viljaa läpi ajamalla. Se mutkan kohdalla oleva 8 x 10 cm luukku ei muuta kuin raastaa kämmenselät rikki. Säiliön ruuvin alkupää ei ole näkyvissä, pitää puhallella pillillä. Säiliössä hyllyjä, joissa säkillinen viljaa. Viljaelevaattorin yläpää on purettava, jos meinaa sieltä saada pois.

Kaikista perseintä on se, että yläseula ei tule pois, ennen kuin löysää silppurin hihnan ja siirtää kammella silppurin taakse. Ja sitten seula-asennustöiden jälkeen mars välilevyortopeedille leikattavaksi.

-SS-

Ainoo mihin tossa romussa kertyy pölypaakkuja on varstanterien sisäpinnat. Ne joutuu edestäpäin luukun irrotuksen jälkeen kaapimaan kädellä irti. Siitä ne varisee sillalle. Sit naan kone käymään ja tuulta, maailma täyttyy pölystä ja kone on puhdas.

Härkäpapupojat on kertonu et joutuu napralla talttaamaan jätökset sisäpuolelta jos on vähänkään kosteeta papua...
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: metsajussi - 26.08.14 - klo:11:11
Eiks sen viettopinnan saa puhtaaks ku ruuvaa tuulen täysille ja antaa käydä muutaman minuutin? Samalla puhdistuu kohlimet ja seulat.


Jos sinne on joku kunnon märkä mössö liiimattu niin ei saa. Kuivalla kelillä sinne nyt mitään jääkään.

Meillä tehtiin viettopinnan perusteellinen siivous sen jälkeen kun yritettiin puida märkää laossa olevaa rypsiä. Siivoukseen kuului viettopinnan irrotus, mekaaninen jynssäys, painepesu ja uudelleen maalaus. Ja takaisin kasaan tietty. Sen jälkeen on mokoman moskan puimista pyritty välttämään. Saman saa aikaan varmaan myös märällä herneellä tai härkäpavulla.
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: SKN - 26.08.14 - klo:11:17
Eiks sen viettopinnan saa puhtaaks ku ruuvaa tuulen täysille ja antaa käydä muutaman minuutin? Samalla puhdistuu kohlimet ja seulat.


Jos sinne on joku kunnon märkä mössö liiimattu niin ei saa. Kuivalla kelillä sinne nyt mitään jääkään.

Meillä tehtiin viettopinnan perusteellinen siivous sen jälkeen kun yritettiin puida märkää laossa olevaa rypsiä. Siivoukseen kuului viettopinnan irrotus, mekaaninen jynssäys, painepesu ja uudelleen maalaus. Ja takaisin kasaan tietty. Sen jälkeen on mokoman moskan puimista pyritty välttämään. Saman saa aikaan varmaan myös märällä herneellä tai härkäpavulla.

Ei märkäkään vilja sitä suttaa.

Savikka ja pierupolttoaineet suttaa. Mut pitääkö sellasia kasvattaa??? 

Ai niin, se lanseerattu "Kotimainen valkuaisomavaraisuus"-kampanja aiheuttaa viljelijöissä hetkellisiä mielenhäiriöitä.

Eikä kylmis hernettä viljele.......... ;D
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: ht - 26.08.14 - klo:11:29
Märistä puitavista herne lienee pahin. Kollega takavuosina melkein hajotti sillä kuivurinsakin. Papu ja rypsi suht ok puitavaa, jos ei ole ihan litimärkää.

Sampossahan oli aikanaan ruuvien pohja 1-osainen. Kympissä ja senaikusissa vehkeissä. Pidän henkilökohtaisesti kuitenkin parempana nykyistä rakennetta missä kummatkin ruuvit on omien luukkujensa takana.

Viljasäiliö on se paikka, mihin sitten jää sitä edellistä lajiketta jos on jäädäkseen. 500:n yksi harvoja hyviä puolia on puhdistettavuus, nimenomaan tuo viljasäiliö on asiallisesti putsattavissa pellollakin ilman paineilmaa. Toinen ääripää on MF 520, säiliö ja tyhjennystorvi pitäisi purkaa kokonaan jos meinaa puhtaaksi saada. Lajiketta vaihtaessa pitää puida kuivurillinen (200-300 hl) rehutavaraa, ennekuin voi kuvitella tavaran olevan senverran puhdasta, että vois ottaa siemeneksi...
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: ht - 26.08.14 - klo:11:53

Savikka ja pierupolttoaineet suttaa. Mut pitääkö sellasia kasvattaa??? 

Ai niin, se lanseerattu "Kotimainen valkuaisomavaraisuus"-kampanja aiheuttaa viljelijöissä hetkellisiä mielenhäiriöitä.


Tästä pitäis joskus vääntää kättä ihan tosissaan. Kyllä sellaisia pitää kasvattaa.

Mielenhäiriö tosin on pysyvä.
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: SKN - 26.08.14 - klo:14:52

Savikka ja pierupolttoaineet suttaa. Mut pitääkö sellasia kasvattaa??? 

Ai niin, se lanseerattu "Kotimainen valkuaisomavaraisuus"-kampanja aiheuttaa viljelijöissä hetkellisiä mielenhäiriöitä.


Tästä pitäis joskus vääntää kättä ihan tosissaan. Kyllä sellaisia pitää kasvattaa.

Mielenhäiriö tosin on pysyvä.

Se häiriö tulee sen ekan kasvukauden jälkeen. ;D
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: ijasja2 - 26.08.14 - klo:22:35
Eiks sen viettopinnan saa puhtaaks ku ruuvaa tuulen täysille ja antaa käydä muutaman minuutin? Samalla puhdistuu kohlimet ja seulat.

Vai onko se matalanbudjetin seitkytlukulaisissa vaan mahdollista? ;D Kivikola auki, sivuilta kaks luukkua, ruuveilta kaks, elevaattorilta Yks ja torven juuresta Yks. Vielä ku ottaa varstan edestä yhen luukun ni käytön jälkeen on puhdasta. Aikaa kuluu 15 minuuttia.

Joo Claas kerää semmoista tiukkaa pölypaakkua viettopinnalle sen varstasillan peräpäässä roikkuvan kumiläpän kohdalle, Pitää kaapia ja paineilmapuhdistimilla klonata. Mikään muu puhdistusvälinen sinne ei mahdu, kun on vaaksan verran väliä kohlijoiden laakereihin.

Claasin tyhjennystorvea ei putsata muuten kuin viljaa läpi ajamalla. Se mutkan kohdalla oleva 8 x 10 cm luukku ei muuta kuin raastaa kämmenselät rikki. Säiliön ruuvin alkupää ei ole näkyvissä, pitää puhallella pillillä. Säiliössä hyllyjä, joissa säkillinen viljaa. Viljaelevaattorin yläpää on purettava, jos meinaa sieltä saada pois.

Kaikista perseintä on se, että yläseula ei tule pois, ennen kuin löysää silppurin hihnan ja siirtää kammella silppurin taakse. Ja sitten seula-asennustöiden jälkeen mars välilevyortopeedille leikattavaksi.

-SS-

Ainoo mihin tossa romussa kertyy pölypaakkuja on varstanterien sisäpinnat. Ne joutuu edestäpäin luukun irrotuksen jälkeen kaapimaan kädellä irti. Siitä ne varisee sillalle. Sit naan kone käymään ja tuulta, maailma täyttyy pölystä ja kone on puhdas.

Härkäpapupojat on kertonu et joutuu napralla talttaamaan jätökset sisäpuolelta jos on vähänkään kosteeta papua...

SS kertoilee jostakin vanhasta pikkudominaattorista, uudemmat ja isommat helpompia putsata;
ruuvien pohjat yhtenäiset kolmella vaiko neljällä salvalla kiinni, elevaattorien luukut näppärät, kivikouru kahvasta sivulta auki, viettopinta lähtee pienemmissä yhdessä osassa, isommissa kahdessa osassa tai muovisiivuissa irti. Seulat hankalaa irroittaa, onneksi eivät niitä sotki.
Luukut ihan reilun kokoisia, paitsi puintikeloille sekä kolakuljettimelle.
Kaksikelaisessa skänän mainitsema varstojen putsaus tehtävä paineilmavälineillä, sopivilla välineillä kyljen luukuista. Edestä näy kuin esipuintikela :-X

Tänään puin hernettä, sade tuli ja ajoi hallin suojiin sopivasti kärryjen täytyttyä. Huomenna varovasti katselmaan mitä on syönyt, sähköseuloilla helppo siivota seuloja kun voi aukaista ja laittaa kiinni hytissä istuen, samalla tuuli niin isolle että sammakot lentää huitshittoon :D Viljasäiliöön kertyi kosteusmittarin anturiin vihreää mössöä, lienee sitä muuallakin... Kuivaa ohraa välillä puiden, taas voi sotkea herneellä. Viimeinen virhe puida herne viimeisenä, MOT. :-X.. Ja tuntuu että yleensäkin kylvää koko kasvia...
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: -SS- - 26.08.14 - klo:22:43
SS kertoilee jostakin vanhasta pikkudominaattorista

Niin , tosimiehet dissaavat sellaista, joka olisi hankkimassa sivutoimista puimuria esimerkiksi 2000-sarjan Samposta, juurikin 80-luvun lopun Dominaattori pitäisi olla, eikä 2000 - sarjan Sampo. Unohtavat kuitenkin mainita, että kyseisen aikakauden Claas-ergonomia == olkapään nivelrikko, puhdistus on käytännössä mahdotonta ja muutenkin moskalle melko arka. Lisäksi ilmanpuhallus vaatii upouuden variaattoriremmin, hiukankin kulunut ei anna täysiä ilmoja puhaltimelle, jolloin helpeitä tulee kuutiokaupalla kuivurin putsarin kasaan. Ja on sitä Claasissakin idiotismeja riittävästi, kun sen purkamisen aika tulee.

Märällä viljalla tyhjätessä kun huudatat konetta kärryn vieressä minuuttikaupalla paakut säiliön sivuissa "hyllyllä" , niin tajuat, että on niitä vajakkeja saksalaisissakin.

-SS-
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: kylmis - 26.08.14 - klo:22:45
Minun mielestäni Averossa pääsee tosi hyvin ensimmäiseen puintikelaan käsiksi. Syöttökuljettimen ja hytin väliin jää hyvä tila verrattuna Sampoon, joka on tosi ahdas, vaikka pöydän laskee alas. Silti joutuu menemään makuulle pöydän päälle ja ahdasta on. Onneksi tuonne ei usein tarvitse kuikuilla. Olkikelalle Claassissa pääsee ilmeisesti hyvin viljasäiliössä olevan huoltoluukun kautta. Olisivat saman tien voineet rei-ittää pohjaa enemmänkin. Miten kaksikelaisessa ylipäätänsä pääsee vaihtamaan vahingoittuneen varstan?

Jos olisi aikaa, niin huomenna olisi Loimaalla Claassien potkiskelupäivä...
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: kylmis - 26.08.14 - klo:22:47
SS kertoilee jostakin vanhasta pikkudominaattorista

Niin , tosimiehet dissaavat sellaista, joka olisi hankkimassa sivutoimista puimuria esimerkiksi 2000-sarjan Samposta, juurikin 80-luvun lopun Dominaattori pitäisi olla, eikä 2000 - sarjan Sampo. Unohtavat kuitenkin mainita, että kyseisen aikakauden Claas-ergonomia == olkapään nivelrikko, puhdistus on käytännössä mahdotonta ja muutenkin moskalle melko arka. Lisäksi ilmanpuhallus vaatii upouuden variaattoriremmin, hiukankin kulunut ei anna täysiä ilmoja puhaltimelle, jolloin helpeitä tulee kuutiokaupalla kuivurin putsarin kasaan. Ja on sitä Claasissakin idiotismeja riittävästi, kun sen purkamisen aika tulee.

Märällä viljalla tyhjätessä kun huudatat konetta kärryn vieressä minuuttikaupalla paakut säiliön sivuissa "hyllyllä" , niin tajuat, että on niitä vajakkeja saksalaisissakin.

-SS-
Mutta Claassi kestää!!  :D :D
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: SKN - 26.08.14 - klo:22:50
Minun mielestäni Averossa pääsee tosi hyvin ensimmäiseen puintikelaan käsiksi. Syöttökuljettimen ja hytin väliin jää hyvä tila verrattuna Sampoon, joka on tosi ahdas, vaikka pöydän laskee alas. Silti joutuu menemään makuulle pöydän päälle ja ahdasta on. Onneksi tuonne ei usein tarvitse kuikuilla. Olkikelalle Claassissa pääsee ilmeisesti hyvin viljasäiliössä olevan huoltoluukun kautta. Olisivat saman tien voineet rei-ittää pohjaa enemmänkin. Miten kaksikelaisessa ylipäätänsä pääsee vaihtamaan vahingoittuneen varstan?

Jos olisi aikaa, niin huomenna olisi Loimaalla Claassien potkiskelupäivä...

Ilmankos sinne TalonTyhmimmän-kouluun kuskattiin taittopöytäAveroa. Luulin et saivat uuden lelun.
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: kylmis - 26.08.14 - klo:22:52
Siellä on nyt vino pino tulevaisuuden lupauksia meiltäpäin hankkimassa sivistystä... 8)
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: ijasja2 - 26.08.14 - klo:22:57
SS kertoilee jostakin vanhasta pikkudominaattorista

Niin , tosimiehet dissaavat sellaista, joka olisi hankkimassa sivutoimista puimuria esimerkiksi 2000-sarjan Samposta, juurikin 80-luvun lopun Dominaattori pitäisi olla, eikä 2000 - sarjan Sampo. Unohtavat kuitenkin mainita, että kyseisen aikakauden Claas-ergonomia == olkapään nivelrikko, puhdistus on käytännössä mahdotonta ja muutenkin moskalle melko arka. Lisäksi ilmanpuhallus vaatii upouuden variaattoriremmin, hiukankin kulunut ei anna täysiä ilmoja puhaltimelle, jolloin helpeitä tulee kuutiokaupalla kuivurin putsarin kasaan. Ja on sitä Claasissakin idiotismeja riittävästi, kun sen purkamisen aika tulee.

Märällä viljalla tyhjätessä kun huudatat konetta kärryn vieressä minuuttikaupalla paakut säiliön sivuissa "hyllyllä" , niin tajuat, että on niitä vajakkeja saksalaisissakin.

-SS-
Mutta Claassi kestää!!  :D :D

Onhan tuossa SS:n kertomuksessa paljon perääkin, siis aivopieruja riittää muissakin kuin Sampossa. Mutta kai 80-luvun dominatoreissa samat luukut kuin uudemmissakin, aika lailla samalla muotilla tehty aikojen halki... Aivopierut sallittakoon, kun ei tartte rempata toistuvasti?

Varstasiltaan pääsee alakautta käsiksi, joko kivikourun kautta varstasillan vaihto tai sitten koko pohja auki eli viettopintaa taaksepäin tarvittava määrä. Varstasillan oon putsannut noin, kun vihreällä kauramössöllä muurautui kertaalleen melkolailla tukkoon... Viettopinnan voi putsata paikallaan kivikourun kautta, sieltä aukeaa luukkuu viettopinnalle ja voi pitkällä ilmapillillä ts. putsaussarjalla puhdistaa. Huomenna se tehtävä, toivottavasti ei tartte seuloja irroittaa. Ne EI todellakaan lähde samoin kuin sampossa, vähän puolivahingossa tai jopa peltoon pudoten. Yläseulakin pultattu siihen malliin kiinni että ihan hetkessä sitä ei irroita, alaseulaa ei ennen saa irti... 185ha takana tänä syksynä, seuloja irroittamatta kun ei tarvetta. Kaveri irrottaa Samposta joka päivä, ei tulis mieleenkään... :-X
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: SKN - 26.08.14 - klo:22:59
Siellä on nyt vino pino tulevaisuuden lupauksia meiltäpäin hankkimassa sivistystä... 8)

Sammuttimet ruokalaan ja sitä rataa... ;D
Tänään oli kouluyhtymän paku pysäkillä ja perässä henkilönostin. Reinikaiset oli paikalla ja juttutuokio kesti ainakin 20minuuttia koska olivat vieläkin siinä pysäkillä ku tulin kauppalasta. Samalla reisulla bongasin sen Averon lavetilla.
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: kylmis - 26.08.14 - klo:23:07
Onko noi Claassit sellaisia, että pahnaa ei tule tankkiin ja seuloille ei sitä kerry. Sampolla tuppaa kauran kanssa olemaan ongelmaa. Riippuu aika paljon olosuhteista, mutta pahimmillaan olen aina kärrykuorman jälkeen pitänyt tauon ja putsannut siemenseulan. Silloin pikakiinnitys on ihan jees. Ne ruuvit täytyy sitten kiristää kunnolla ja lukkotapit laittaa kunnolla reikäänsä tai seula varmaan hemppuukin irti...
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: SKN - 26.08.14 - klo:23:08
SS kertoilee jostakin vanhasta pikkudominaattorista

Niin , tosimiehet dissaavat sellaista, joka olisi hankkimassa sivutoimista puimuria esimerkiksi 2000-sarjan Samposta, juurikin 80-luvun lopun Dominaattori pitäisi olla, eikä 2000 - sarjan Sampo. Unohtavat kuitenkin mainita, että kyseisen aikakauden Claas-ergonomia == olkapään nivelrikko, puhdistus on käytännössä mahdotonta ja muutenkin moskalle melko arka. Lisäksi ilmanpuhallus vaatii upouuden variaattoriremmin, hiukankin kulunut ei anna täysiä ilmoja puhaltimelle, jolloin helpeitä tulee kuutiokaupalla kuivurin putsarin kasaan. Ja on sitä Claasissakin idiotismeja riittävästi, kun sen purkamisen aika tulee.

Märällä viljalla tyhjätessä kun huudatat konetta kärryn vieressä minuuttikaupalla paakut säiliön sivuissa "hyllyllä" , niin tajuat, että on niitä vajakkeja saksalaisissakin.

-SS-
Mutta Claassi kestää!!  :D :D

Onhan tuossa SS:n kertomuksessa paljon perääkin, siis aivopieruja riittää muissakin kuin Sampossa. Mutta kai 80-luvun dominatoreissa samat luukut kuin uudemmissakin, aika lailla samalla muotilla tehty aikojen halki... Aivopierut sallittakoon, kun ei tartte rempata toistuvasti?

Varstasiltaan pääsee alakautta käsiksi, joko kivikourun kautta varstasillan vaihto tai sitten koko pohja auki eli viettopintaa taaksepäin tarvittava määrä. Varstasillan oon putsannut noin, kun vihreällä kauramössöllä muurautui kertaalleen melkolailla tukkoon... Viettopinnan voi putsata paikallaan kivikourun kautta, sieltä aukeaa luukkuu viettopinnalle ja voi pitkällä ilmapillillä ts. putsaussarjalla puhdistaa. Huomenna se tehtävä, toivottavasti ei tartte seuloja irroittaa. Ne EI todellakaan lähde samoin kuin sampossa, vähän puolivahingossa tai jopa peltoon pudoten. Yläseulakin pultattu siihen malliin kiinni että ihan hetkessä sitä ei irroita, alaseulaa ei ennen saa irti... 185ha takana tänä syksynä, seuloja irroittamatta kun ei tarvetta. Kaveri irrottaa Samposta joka päivä, ei tulis mieleenkään... :-X
Phuhuhhuh...
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: -SS- - 26.08.14 - klo:23:09
Onko noi Claassit sellaisia, että pahnaa ei tule tankkiin ja seuloille ei sitä kerry. Sampolla tuppaa kauran kanssa olemaan ongelmaa. Riippuu aika paljon olosuhteista, mutta pahimmillaan olen aina kärrykuorman jälkeen pitänyt tauon ja putsannut siemenseulan. Silloin pikakiinnitys on ihan jees. Ne ruuvit täytyy sitten kiristää kunnolla ja lukkotapit laittaa kunnolla reikäänsä tai seula varmaan hemppuukin irti...

Kyllä klaassikin pahnaa ja putua tekee, jos silleen säätää. Niin kuin Sampokin. Oikein kuivalla rukiilla tarttuu vihneitä ja tähkän päitä seuloihin.

-SS-
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: - 27.08.14 - klo:08:16
Onko noi Claassit sellaisia, että pahnaa ei tule tankkiin ja seuloille ei sitä kerry. Sampolla tuppaa kauran kanssa olemaan ongelmaa. Riippuu aika paljon olosuhteista, mutta pahimmillaan olen aina kärrykuorman jälkeen pitänyt tauon ja putsannut siemenseulan. Silloin pikakiinnitys on ihan jees. Ne ruuvit täytyy sitten kiristää kunnolla ja lukkotapit laittaa kunnolla reikäänsä tai seula varmaan hemppuukin irti...

Ei oo kyllä koskaan ollu tarvetta putsata seuloja tuosta syystä. Jotakin märkää mössöä puides niitä on joskus pitäny kesken päivänkin putsailla, mutta esim tänä vuonna ei oo seulat ollu vielä kertaakaan irti...
Otsikko: Vs: Komian etukela
Kirjoitti: andypoge - 27.08.14 - klo:08:27
Onko muilla ollut onkelmia etukelaisten komioiden kanssa? Kietoo olkia syöttökuljettimen yläakseliin ja jossain vaiheessa puinti loppuu ja putsataan akseli.

Alkuperäisestä aiheesta ... tuli vaan mieleen, että liian kovat kelakierrokset aiheuttaa joskus epätoivottuja ilmiöitä. Voisko vaikuttaa tähänkin, jos kela alkaisi tuuppaamaan liian rajun kierrosnopeuden seurauksena tavaraa takaspäin? Saako etukelaisissa säädettyä etukelan kierrosnopeuden erikseen?