Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maurij - 13.08.14 - klo:21:45

Otsikko: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: maurij - 13.08.14 - klo:21:45
Vaihdoin Fahr 770 -puimuriin variaattorin laakerit ja samalla myös remmit. Onko jollakulla nyrkkisääntöä/tietoa miten tai missä asennossa variaattorin remmit tulisi kiristää ja mihin kireyteen?

Näppituntumalla toimii nyt ihan hyvin ja äkikseltään tuntui löytyvän vähän enemmän nopeuttakin. Variaattorin reagointi vipuun ehkä entistä hitaampi. Vielä en puinut, kokeilin vain pihalla.
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: SKN - 13.08.14 - klo:21:47
Vaihdoin Fahr 770 -puimuriin variaattorin laakerit ja samalla myös remmit. Onko jollakulla nyrkkisääntöä/tietoa miten tai missä asennossa variaattorin remmit tulisi kiristää ja mihin kireyteen?

Näppituntumalla toimii nyt ihan hyvin ja äkikseltään tuntui löytyvän vähän enemmän nopeuttakin. Variaattorin reagointi vipuun ehkä entistä hitaampi. Vielä en puinut, kokeilin vain pihalla.

Ei niitä tarvi kiristää. Oikeanlainen remmi vaan limppujen väliin ja kaasua.

Tai sit mää en ymmärtäny kysymystä...
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: ht - 13.08.14 - klo:21:49
Jos Vaarissa on semmonen normaali variaattori, missä keskimmäinen pyörä liikkuu, niin liikevaran ääriasennossa hihnan tulisi nousta n. 3 mm hihnapyörän reunan alapuolelle. Eli toinen hihna variaattorin liikevaran toisessa reunassa ja toinen hihna toisessa ääriasennossa. Viisaammat oikokoot...
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: SKN - 13.08.14 - klo:21:53
Jos Vaarissa on semmonen normaali variaattori, missä keskimmäinen pyörä liikkuu, niin liikevaran ääriasennossa hihnan tulisi nousta n. 3 mm hihnapyörän reunan alapuolelle. Eli toinen hihna variaattorin liikevaran toisessa reunassa ja toinen hihna toisessa ääriasennossa. Viisaammat oikokoot...

Mää oon vähän tyhmä kun en teitä ymmärrä. Mää kun reerasin kytkimen ja variaattoriin jouset ni laitoin samalla uuden hihnan. Sinne mää sen survoin limppujen väliin enkä oo kahten vuoteen kiristelly....

Vai onks noissa alamoottorisissa eri?
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: Viljelijä - 13.08.14 - klo:22:00
770 erilainen variaattori kuin 900,ses?  770 on hihnan kiristys/säätö.
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: maurij - 13.08.14 - klo:22:00
No ei sitä ihan irtikään voi jättää. Mutta jos on liian kireä niin kuumenee, löysä taas... noh ei voi olla, ei liiku. Mutta että jos on sopiva niin kestää sitte pitempään. Koitan tuota 3 mm:n sääntöä.
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: maurij - 13.08.14 - klo:22:01
770:ssä on tuo liikkuva keskilimppu. Olikohan ysisatasessa akselin suuntainen sylinteri?
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: Viljelijä - 13.08.14 - klo:22:03
Kiristys voidaan tehdä missä asennossa tahansa, se säilyy samalla kireydellä sitte joka sennossa.
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: Viljelijä - 13.08.14 - klo:22:05
Just näin 900-1080 sylinteri liikuttaa hinapyörän välystä.
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: SKN - 13.08.14 - klo:22:06
770 erilainen variaattori kuin 900,ses?  770 on hihnan kiristys/säätö.


Mää oon aina sanonu et 900 on tyhmän puimuri. Ei liikaa liikkuvia osia eikä remmiviidakkoo. ;D

Se on juu eri systeemi noissa sivulta potkivissa kun yläpotkuissa.

Vasemmalta tulee lattaremmi ylhäältä vauhtipyörältä josta se viedään oikealle puolelle variaattoriin ja siitä alas kytkimelle/vaihteistolle.

Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: SKN - 13.08.14 - klo:22:08
Jos joku tarvittee niin mulla on "virtuaaliset" ohjeet jousien vaihtoon...

Käy myös kytkinpaketin vaihtamiseen.
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: Viljelijä - 13.08.14 - klo:22:09
Joo näin on, samaa vikaa 1080 sessä. Kait se on tehty yksinkertasille?
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: SKN - 13.08.14 - klo:22:11
Joo näin on, samaa vikaa 1080 sessä. Kait se on tehty yksinkertasille?

Ja 922. ;D
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: Oksa - 14.08.14 - klo:08:36
mutta eikös se juuri noissa ole hienoa kun niillä vaan voi tehdä töitä silloin kun aika ja rempat suhthelppoja jos jotain sattuu!    siksi noilla vaan puidaan!
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: Köntys - 14.08.14 - klo:09:18
Vaihdoin Fahr 770 -puimuriin variaattorin laakerit ja samalla myös remmit. Onko jollakulla nyrkkisääntöä/tietoa miten tai missä asennossa variaattorin remmit tulisi kiristää ja mihin kireyteen?

Näppituntumalla toimii nyt ihan hyvin ja äkikseltään tuntui löytyvän vähän enemmän nopeuttakin. Variaattorin reagointi vipuun ehkä entistä hitaampi. Vielä en puinut, kokeilin vain pihalla.

Paat niin kireelle ettei luista, kun ajelet esim. mäkiä ylös. Kiristys piti muistaakseni tehdä kun variaattori on puolessavälissä. kiristys ja välillä kone käyntiin ja tarkistus miten kireellä on. Pari kolme senttiä pitäisi lutkua kun remmiä heiluttaa puolestavälistä  ;) 

Oli muuten hyvää ainetta toi CRC-Belt Grip. Mulla alkoi rukiilla luistaa tyhjennysruuvin hihnat, ja kiristyksestä huolimatta ei alkanut pyörimään. Suihkin tota hihnoille, niin het lähti rokkaamaan  :D

(http://www.tme.eu/html/gfx/ramka_4006.jpg)
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: Viljelijä - 14.08.14 - klo:11:09
900-1080,ssä rasvattavia kohteita sopivan paljon, kestää laakerit yllättävän pitkään, ja muutenkin kestäviä. Samoin pienemmät mallit.
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: Köntys - 14.08.14 - klo:12:39

Millä porukat rasvaa ketjuja, ja ennenkaikkea sen Fahrin koneiston kaksoisketjun? Sen automaattirasvarihärpäkkeen kautta moottoriöljylläkö? Vai kunnon ketjuöljyllä sprayaamalla?
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: Duunarifarmari - 14.08.14 - klo:13:06
Automaattirasvaushärpäkkeen kautta täyteen ja aina aluksi ennen puintiin ryhtymistä kaadaan öljyä suoraan pyörivälle ketjulle. Joskus myös kesken päivän
Otsikko: Vs: Fahr 770 variaattori
Kirjoitti: Viljelijä - 14.08.14 - klo:14:17
1080 puintikela variaattorilla, ei tarvi rasvaa.