Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: agn2926 - 13.03.14 - klo:14:31
-
Traktorin vaihto ajankohtainen ja karjatilalle olisi hyvä olla ainakin 600 mm taakse. Tuossa tarjotaan 650 mm trelleborg: eja. Onko kokemusta
vieläkö 16 " kääntöaura pelittää tuollaisten kanssa.
-
Ei mitään ongelmaa, itse kynnän 710/60r42" renkailla 16"-20" leveyksillä. Painaa hieman viilua mutta valmiista kynnöksestä ei enää huomaa mitään.
-
juu 650 mm ja 16'' yleinen yhdistelmä, ei ongelmaa.
-
Tuossa minun valmetin takaset 650/42 vanhojen överumien kanssa, olikohan tuo kasitoistaseen säädetty viilunleveys. Työjäljestä ei huomaa mitään häikkää:
http://www.youtube.com/watch?v=FwWKc0mgARU
-
Hyvin menee 650:llä. Voihan sitä laittaa avarrusveitsen viimeiseen viiluun jos haluaa.
-
mä oon kyntäny kohta 10 vuotta 710/70x38 dneproshinoilla.
trelleporista ei sitte mun mielestä kannata maksaa enempää kuin continentalista. mulla nyt kahessa ventissä ollu trelleborgit enkä oikeen tykkää. etenkin iso 710/70x42 tm900 liukas. lisäksi ne huutaa tiellä ja pompottaa mitas tai contin svt parempia.
-
mä oon kyntäny kohta 10 vuotta 710/70x38 dneproshinoilla.
trelleporista ei sitte mun mielestä kannata maksaa enempää kuin continentalista. mulla nyt kahessa ventissä ollu trelleborgit enkä oikeen tykkää. etenkin iso 710/70x42 tm900 liukas. lisäksi ne huutaa tiellä ja pompottaa mitas tai contin svt parempia.
Saitko nää yyveetä?
-
mä oon kyntäny kohta 10 vuotta 710/70x38 dneproshinoilla.
trelleporista ei sitte mun mielestä kannata maksaa enempää kuin continentalista. mulla nyt kahessa ventissä ollu trelleborgit enkä oikeen tykkää. etenkin iso 710/70x42 tm900 liukas. lisäksi ne huutaa tiellä ja pompottaa mitas tai contin svt parempia.
Saitko nää yyveetä?
***joo
-
800 mm leveillä käy kyntö komiasti.
-
mä oon kyntäny kohta 10 vuotta 710/70x38 dneproshinoilla.
trelleporista ei sitte mun mielestä kannata maksaa enempää kuin continentalista. mulla nyt kahessa ventissä ollu trelleborgit enkä oikeen tykkää. etenkin iso 710/70x42 tm900 liukas. lisäksi ne huutaa tiellä ja pompottaa mitas tai contin svt parempia.
Ei nyt ihan näihin isoihin renkaisiin kylläkään kuulu. Noiden Conttien heikoista rungoista on valiteltu. Mulla on kolmoskoneessa kolmevuotta vanhat Contit edessä. Ajettu tuhatkunta tuntia. Nyt oli rengas tyhjä. Kangas oli mennyt rikki ja syönyt sisärenkaan puhki.
-
sen takia conti pitää olla se uusi hiljainen malli. vanhat kontit huutaa tiellä ja rungot tosiaan ihan paperia.
-
Itellekkin tulis uuteen koneeseen contin svt,michelin tai firestone... Jotenkin tuntuu että trelle menee vanhoilla maineilla ja huonontaa laatua...
-
Saksassa on joissakin isoissa traktoreissa jotka on vaihtokoneena niin BKT renkaat joka nurkassa, onko kellää kokemuksia kyseisestä merkistä?
-
Itellekkin tulis uuteen koneeseen contin svt,michelin tai firestone... Jotenkin tuntuu että trelle menee vanhoilla maineilla ja huonontaa laatua...
Contin svt kyllä jyristi pahasti ja möykyttivätkin pikkusen... Mutta puoli senttiä ilmoitettua leveämmät ja talvipitokin aikas hyvä...
-
usein oon kattonut,kun leveillä renkailla kynnetään niin jälki on tosi huonoa,ainakin mun silmään.se varmaan johtuu sitten vain kyntäjän puutteellisista taidoista säätää auroja?
-
usein oon kattonut,kun leveillä renkailla kynnetään niin jälki on tosi huonoa,ainakin mun silmään.se varmaan johtuu sitten vain kyntäjän puutteellisista taidoista säätää auroja?
Itse aiheeseen
No ainkaan itse en ole ihan vimpan päälle tyytyväinen 18" asentoon axrolux 4*4 vm 1995 ja 710-38-42" Compinaatioon...
Pitäs varmaan päivittää aurat 20"... Hirmu herkät säädölle että tuleeko juuri ja juuri välttävää vai ei...
Vaan ei oiken 50ha kehtaa kalliita ostaa....
-
usein oon kattonut,kun leveillä renkailla kynnetään niin jälki on tosi huonoa,ainakin mun silmään.se varmaan johtuu sitten vain kyntäjän puutteellisista taidoista säätää auroja?
Varmaan riippuu siitäkin että minkä kokee hyväksi jäljeksi. Nimittäin uusilla siipimalleilla ja leveillä renkailla ei enää tehdä sitä 70-luvun ohjeiden mukaista muotissa olevaa viilua, vaan pyritään tasaiseen kasvinjätteiden hautaamiseen ja pellon pintaan. Kuhnilla kun vetää 20" leveydellä niin pinta on kuin olisi kerran jo äestetty vanhojen agroluxien jäljiltä.
-
usein oon kattonut,kun leveillä renkailla kynnetään niin jälki on tosi huonoa,ainakin mun silmään.se varmaan johtuu sitten vain kyntäjän puutteellisista taidoista säätää auroja?
Varmaan riippuu siitäkin että minkä kokee hyväksi jäljeksi. Nimittäin uusilla siipimalleilla ja leveillä renkailla ei enää tehdä sitä 70-luvun ohjeiden mukaista muotissa olevaa viilua, vaan pyritään tasaiseen kasvinjätteiden hautaamiseen ja pellon pintaan. Kuhnilla kun vetää 20" leveydellä niin pinta on kuin olisi kerran jo äestetty vanhojen agroluxien jäljiltä.
Savimaille pitais saada jotain vakavien vaikeusien äestämis tukea :D
-
usein oon kattonut,kun leveillä renkailla kynnetään niin jälki on tosi huonoa,ainakin mun silmään.se varmaan johtuu sitten vain kyntäjän puutteellisista taidoista säätää auroja?
Itse aiheeseen
No ainkaan itse en ole ihan vimpan päälle tyytyväinen 18" asentoon axrolux 4*4 vm 1995 ja 710-38-42" Compinaatioon...
Pitäs varmaan päivittää aurat 20"... Hirmu herkät säädölle että tuleeko juuri ja juuri välttävää vai ei...
Vaan ei oiken 50ha kehtaa kalliita ostaa....
Asiaa. Mulla 650 tai 600 renkaat, ja kyllä tuon isomman jäljet meinaa näkyä, toki maalajit pehmeitä. Tietysti vaatimustasosta kiinni, millainen kynnös hyvää mutta eikös pöytätasainen kynnös ole se tavoite hyvissä oloissa, sama kuin muutakin tehdessä, miksi tyytyä lähes hyvään jälkeen kun voi tehdä priimaa ??? Nuo Agroluxin aurat ei kylläkään parhaat mahdolliset tavoitteen saavuttamiseksi, mutta sellaiset aikojen alussa ostettu, niin ne saa kelvata. Kyllä noilla vajaa 100ha syksyssä kyntää ja keväisin lisää.
-
Saahan noilla leveillä renkailla maan käännettyä, mutta ei ne KYNTÖÖN kunnolla sovellu. 18 tuuman leveydellä ja 650 renkailla itekkin möyrin ja on vielä vaon avarrin käytössä.
-
On-land on tietysti sitten lopulta ainut vaihtoehto, jos halutaan näillä yli 710mm nurmirenkailla myös kyntää, puhumattakaan jostain aidoista mammuteista yli 900mm tai paripyöristä. Tai ehkä 2 renkaat rattoriin on vielä pykälää halvempi konsepti kuin on-land auran hintaero normiauroihin.
Terminologiahaasteisille, tätä on on-land eli sänkikyntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYq2YtmKCJM
-
On-land on tietysti sitten lopulta ainut vaihtoehto, jos halutaan näillä yli 710mm nurmirenkailla myös kyntää, puhumattakaan jostain aidoista mammuteista yli 900mm tai paripyöristä. Tai ehkä 2 renkaat rattoriin on vielä pykälää halvempi konsepti kuin on-land auran hintaero normiauroihin.
Terminologiahaasteisille, tätä on on-land eli sänkikyntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYq2YtmKCJM
En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.
-
On-land on tietysti sitten lopulta ainut vaihtoehto, jos halutaan näillä yli 710mm nurmirenkailla myös kyntää, puhumattakaan jostain aidoista mammuteista yli 900mm tai paripyöristä. Tai ehkä 2 renkaat rattoriin on vielä pykälää halvempi konsepti kuin on-land auran hintaero normiauroihin.
Terminologiahaasteisille, tätä on on-land eli sänkikyntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYq2YtmKCJM
En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.
Lokkiparvesta voi päätellä, että kaikki madot eivät ole mennet littaniksi :D
-
On-land on tietysti sitten lopulta ainut vaihtoehto, jos halutaan näillä yli 710mm nurmirenkailla myös kyntää, puhumattakaan jostain aidoista mammuteista yli 900mm tai paripyöristä. Tai ehkä 2 renkaat rattoriin on vielä pykälää halvempi konsepti kuin on-land auran hintaero normiauroihin.
Terminologiahaasteisille, tätä on on-land eli sänkikyntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYq2YtmKCJM
En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.
Lokkiparvesta voi päätellä, että kaikki madot eivät ole mennet littaniksi :D
Eihän se lakeisella ole sen kummempi kuin vastaava aura puolihinattavana. Päisteajo kyllä on aika raakan näköistä touhua.
-
Jos on parin kilometrin kyntölaista suuntaansa ja 10m päiste niin ihan sama vaikka olis päiste asfaltilla. Ei vaikuta paljokaan kokonaisuuteen.
-
Jos on parin kilometrin kyntölaista suuntaansa ja 10m päiste niin ihan sama vaikka olis päiste asfaltilla. Ei vaikuta paljokaan kokonaisuuteen.
niin sellainen päistetie, jossa voi kääntää lietekalustonkin ympäri 8)
-
On-land on tietysti sitten lopulta ainut vaihtoehto, jos halutaan näillä yli 710mm nurmirenkailla myös kyntää, puhumattakaan jostain aidoista mammuteista yli 900mm tai paripyöristä. Tai ehkä 2 renkaat rattoriin on vielä pykälää halvempi konsepti kuin on-land auran hintaero normiauroihin.
Terminologiahaasteisille, tätä on on-land eli sänkikyntö:
https://www.youtube.com/watch?v=ZYq2YtmKCJM
En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.
Voisi olla kyllä puolihinaaja tuolla siipimäärällä. Painonsiirrolla ja tuolla keulamotilla kulkis varmasti sekin yhtä hyvin ja päistekäännöskin voisi hoitua kätevämmin. Lokarin lepatus taitaa johtua gepsin tekemistä äkäisistä korjausliikkeistä.
-
En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.
Lokkiparvesta voi päätellä, että kaikki madot eivät ole mennet littaniksi :D
Eihän se lakeisella ole sen kummempi kuin vastaava aura puolihinattavana. Päisteajo kyllä on aika raakan näköistä touhua.
Aika paljon on takarenkaan pintapaineessa eroa puolihinattavan hyväksi. Vaatii tuollaisen nostaminen kokonaan ilmaan melkoiset rengaspaineet ja vyörenkaan pintapaine on käytännössä yhtä kuin rengaspaine.
-
Ei ny isot mutta 580/70-38 on muistaakseni ollu tuon 520/85-38 parina molemmin puolin. Kun fältit säädös ei huomaa kierrosten väliä valmiista kynnöksestä 16 tuumalla. Edessä hyvä olla paripyörä kans ainaki kynnöksen puolella, ei lipsahda pyörä niin helposti vakoon ja toisaalta nousee sieltä kiltimmin pois 8)
-
En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.
Lokkiparvesta voi päätellä, että kaikki madot eivät ole mennet littaniksi :D
Eihän se lakeisella ole sen kummempi kuin vastaava aura puolihinattavana. Päisteajo kyllä on aika raakan näköistä touhua.
Aika paljon on takarenkaan pintapaineessa eroa puolihinattavan hyväksi. Vaatii tuollaisen nostaminen kokonaan ilmaan melkoiset rengaspaineet ja vyörenkaan pintapaine on käytännössä yhtä kuin rengaspaine.
On kyllä totta.
-
En käsitä miks ei voi olla jo hinattava aura tuossakin. Paljonkohan lie taka-akselipaino ku päisteessä kone vähän heijjaa suunta vaihtaessa.. Matoja v*tuttaa :) Lokasuojat lepattaa jd:ssä kummasti, hienoltahan tuo muuten näyttää.
Lokkiparvesta voi päätellä, että kaikki madot eivät ole mennet littaniksi :D
Eihän se lakeisella ole sen kummempi kuin vastaava aura puolihinattavana. Päisteajo kyllä on aika raakan näköistä touhua.
Aika paljon on takarenkaan pintapaineessa eroa puolihinattavan hyväksi. Vaatii tuollaisen nostaminen kokonaan ilmaan melkoiset rengaspaineet ja vyörenkaan pintapaine on käytännössä yhtä kuin rengaspaine.
On kyllä totta.
Siinä on jo siivompaa touhua:
https://www.youtube.com/watch?v=tM_7ywc7cxI
-
Kyl huomaa että porukoilla on olematon tietämys tästäkin asiasta.
Ei esim 5 siipinen nostolaitekääntöaura paina mitään ihmeitä kun siinä on veitsileikkurit ja kuorimet.
Ja kyntö on paljon helpompaa kun puolihinattavalla päistevoimistelu.
-
noi se homma etenee :)
-
Kyl huomaa että porukoilla on olematon tietämys tästäkin asiasta.
Ei esim 5 siipinen nostolaitekääntöaura paina mitään ihmeitä kun siinä on veitsileikkurit ja kuorimet.
Ja kyntö on paljon helpompaa kun puolihinattavalla päistevoimistelu.
Ja ylläolevasta huomaa, kuinka olematon ymmärrys Timpalla on tästä(kin) asiasta :- )
Agroluxin brosyyrista luntattuna 5-teräinen on-land paluuaura veitsileikkurein ja kuorimin (kuvissa) painaa siinä 2,5 t. Kai se on Timpan mielestä vähän. Siinä on vaan semmonen pikku juttu, että etuakselilta siirtyy samanmoinen massa taka-akselin kannettavaksi, jollei enemmänkin. Kuinka kaukana taka-akselista tuollaisen teräsmurikan painopiste mahtaa olla.
-
Älä sellaisia esitteitä lue :-D
On se ihan eri luokan komiaa kyntää 6siipisellä on land nostolaite auralla :-D
-
Älä sellaisia esitteitä lue :-D
On se ihan eri luokan komiaa kyntää 6siipisellä on land nostolaite auralla :-D
Mul on kauhee nostolaite! Hih! :-*
-
Kyl huomaa että porukoilla on olematon tietämys tästäkin asiasta.
Ei esim 5 siipinen nostolaitekääntöaura paina mitään ihmeitä kun siinä on veitsileikkurit ja kuorimet.
Ja kyntö on paljon helpompaa kun puolihinattavalla päistevoimistelu.
Kaikissa veitset vai viimeisessä kiekko?
-
Kyl huomaa että porukoilla on olematon tietämys tästäkin asiasta.
Ei esim 5 siipinen nostolaitekääntöaura paina mitään ihmeitä kun siinä on veitsileikkurit ja kuorimet.
Ja kyntö on paljon helpompaa kun puolihinattavalla päistevoimistelu.
Kaikissa veitset vai viimeisessä kiekko?
Vastaan Timpan puolesta, viimeisessä kiekko.