Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: mikki - 27.02.14 - klo:18:26
-
Oottakos kukaa valanu seinää suoraa paikallensa itte?tulis tuollasehen verhoseinäpihattohon,eli seinä olis vain puolet korkeuresta ja eriste(tyroksi/villaa)pitääs välihin saara..jotta jos jotaki vinkkiä olis,kuinka muotititte,kuinka saitta eristeen pysymään keskellä yms...? 6m väliin olis rautapaalut jonka välihin tulis.
-
Mahdollista mutta haasteellista ja työpalkka voi jäädä kohtalaisen pieneksi vs valmis seinäelementti.
-
Oottakos kukaa valanu seinää suoraa paikallensa itte?tulis tuollasehen verhoseinäpihattohon,eli seinä olis vain puolet korkeuresta ja eriste(tyroksi/villaa)pitääs välihin saara..jotta jos jotaki vinkkiä olis,kuinka muotititte,kuinka saitta eristeen pysymään keskellä yms...? 6m väliin olis rautapaalut jonka välihin tulis.
Valuharkosta vaan seinä ja jättää eristyksen pois, ei sillä siinä korkeudessa ole mitään käyttöä kuitenkaan. Eristäähän betoniseinä enemmän kuin muoviverho ja erityksen tarve on aina suurempaa mitä ylemmäs mennään.
Ja jos tuntuu että kuitenkin tarttisi, niin pistää myöhemmin ulkopuolisen eristyksen ja ja pinnaksi jotain kuitusementtilevyä tms.
Eristyksen ja kestävyyden hyvä yhdistelmä olisi myös se että tekee valuharkosta pari kerrota alalaitaan, ja siihen päälle sitten kyljelleen peltipintainen elementti villalla tai uretaanilla.
-
Asutustilat täälläpäin tekivät navetan seinät sillä sellasella liukuvalusysteemillä. hyväksytäänköhän sellasta enää, olis kai liian halpaa..
-
Ei eristystä. Kuuraa tulee niinkuin verhoon, ohjaa veden vaan sillä tavalla että ei ole haittaa.
-
Oottakos kukaa valanu seinää suoraa paikallensa itte?tulis tuollasehen verhoseinäpihattohon,eli seinä olis vain puolet korkeuresta ja eriste(tyroksi/villaa)pitääs välihin saara..jotta jos jotaki vinkkiä olis,kuinka muotititte,kuinka saitta eristeen pysymään keskellä yms...? 6m väliin olis rautapaalut jonka välihin tulis.
Valuharkosta vaan seinä ja jättää eristyksen pois, ei sillä siinä korkeudessa ole mitään käyttöä kuitenkaan. Eristäähän betoniseinä enemmän kuin muoviverho ja erityksen tarve on aina suurempaa mitä ylemmäs mennään.
Ja jos tuntuu että kuitenkin tarttisi, niin pistää myöhemmin ulkopuolisen eristyksen ja ja pinnaksi jotain kuitusementtilevyä tms.
Eristyksen ja kestävyyden hyvä yhdistelmä olisi myös se että tekee valuharkosta pari kerrota alalaitaan, ja siihen päälle sitten kyljelleen peltipintainen elementti villalla tai uretaanilla.
Harkot helppo pinota tolppien väliin ja valaa täyteen, onhan niitä eristeharkkojakin uretaanilla liimattavia ja sitte valettavia, mutta kalliita.
-
eikös tuo tyroksi ole helppo saada keskelle noilla rautalangoilla joilla muotit yhteen? ja miksi pitää olla eriste välissä?
-
Ei eristystä.
-
Styrox pysyy paikoillaan pystyrimoilla, jotka koskettavat syrjällään toisaalta raudoitukseen ja toisaalta siihen levyyn. Betonia on syötettavä levyn kummallekin puolelle siten, ettei levy hajoa betonin toispuoleisesta puristuksesta. Rimat vedetään pois valun lopussa.
-
100mm leveää valuharkkoa , jos eristettä' tarvitaan niin valmiiks eristettyjä valuharkkojakin on . Lekasoraharkko muuraten ulkopuolelle vois olla kans kätevä eriuste .
-
Jos tilaisi oikein nopeasti kuivuvaa betonia ja valaisi ilman muottia.
Hiljaa letkulla vaan levittäisi 5 senttiä kerrallaan ja nostaisi seinää kikkare kerrallaan ;D
-
Jos tilaisi oikein nopeasti kuivuvaa betonia ja valaisi ilman muottia.
Hiljaa letkulla vaan levittäisi 5 senttiä kerrallaan ja nostaisi seinää kikkare kerrallaan ;D
Mää arvasin ton :o
Aika käteviä muotteja on moni tehnyt itse . Finfoam , halpa ja hyvä eriste
-
Tällä tulis pitempikin seinänpieli kerta ajolla valmiiksi: 3min kohdalla http://www.youtube.com/watch?v=TdLbgsEbJrA
-
Tällä tulis pitempikin seinänpieli kerta ajolla valmiiksi: 3min kohdalla http://www.youtube.com/watch?v=TdLbgsEbJrA
Tollasella liukuvalusysteemillä ne tekivät navetanseiniä silloin 50-luvulla. tosin oli käsin siirrettävät muotit ja paikalla tehty kura..
-
Tällä tulis pitempikin seinänpieli kerta ajolla valmiiksi: 3min kohdalla http://www.youtube.com/watch?v=TdLbgsEbJrA
Tollasella liukuvalusysteemillä ne tekivät navetanseiniä silloin 50-luvulla. tosin oli käsin siirrettävät muotit ja paikalla tehty kura..
Tällaisella iglu-muotilla voisi kätevästi valaa pyöreitä pohjia, vaikka lietesäiliöitä :D
(http://www.woggle.fi/wp-content/uploads/2011/01/IMG_8784-3001.jpg)
-
Tällä tulis pitempikin seinänpieli kerta ajolla valmiiksi: 3min kohdalla http://www.youtube.com/watch?v=TdLbgsEbJrA
Tollasella liukuvalusysteemillä ne tekivät navetanseiniä silloin 50-luvulla. tosin oli käsin siirrettävät muotit ja paikalla tehty kura..
Tällaisella iglu-muotilla voisi kätevästi valaa pyöreitä pohjia, vaikka lietesäiliöitä :D
(http://www.woggle.fi/wp-content/uploads/2011/01/IMG_8784-3001.jpg)
Lumesta vai jäästä ? :o
-
100mm leveää valuharkkoa , jos eristettä' tarvitaan niin valmiiks eristettyjä valuharkkojakin on . Lekasoraharkko muuraten ulkopuolelle vois olla kans kätevä eriuste .
LAttialämmitysvehkeet kun valaa sekaan, niin pysyy lämpimänä ilman eristeitä.
-
100mm leveää valuharkkoa , jos eristettä' tarvitaan niin valmiiks eristettyjä valuharkkojakin on . Lekasoraharkko muuraten ulkopuolelle vois olla kans kätevä eriuste .
LAttialämmitysvehkeet kun valaa sekaan, niin pysyy lämpimänä ilman eristeitä.
Jep. Maalämmöllä edullista lämpöä .
-
100mm leveää valuharkkoa , jos eristettä' tarvitaan niin valmiiks eristettyjä valuharkkojakin on . Lekasoraharkko muuraten ulkopuolelle vois olla kans kätevä eriuste .
LAttialämmitysvehkeet kun valaa sekaan, niin pysyy lämpimänä ilman eristeitä.
Fiduilu tajuttu + fiduilun kohde :D
-
100mm leveää valuharkkoa , jos eristettä' tarvitaan niin valmiiks eristettyjä valuharkkojakin on . Lekasoraharkko muuraten ulkopuolelle vois olla kans kätevä eriuste .
LAttialämmitysvehkeet kun valaa sekaan, niin pysyy lämpimänä ilman eristeitä.
Fiduilu tajuttu + fiduilun kohde :D
Ei muuten ole . On laitettu maalämpö lattialämmitykseen ja onnistuttu . HYvä juttu , onnittelen
-
sorkkis on taas kartalla ;D ;D
Mulle jäi epäselväksi se eristämisen tarve. Jos yläpuolelle tulee verhoseinää, ei lämpötilaero tule niin suureksi, että kuuraa liiemmin muodostuisi alapuolisen seinän sisäreunalle. Yläosassa voi olla tarvetta. Meillä ei ole kuin 70 senttiä korkeaa panelia, mutta ne kuuraantuvat joka talvi jossain vaiheessa.
-
sorkkis on taas kartalla ;D ;D
Mulle jäi epäselväksi se eristämisen tarve. Jos yläpuolelle tulee verhoseinää, ei lämpötilaero tule niin suureksi, että kuuraa liiemmin muodostuisi alapuolisen seinän sisäreunalle. Yläosassa voi olla tarvetta. Meillä ei ole kuin 70 senttiä korkeaa panelia, mutta ne kuuraantuvat joka talvi jossain vaiheessa.
Jaah jaah .
Oikeesti , sokkelin ja ehki kivijalalle laitetaan eriste , myös seinillekki joskus . Mutta jos eriäviä mielipiteitä niin ne voi esittää Rakennusmestarille
-
Niin tuota alaseinän eristämistä paljo mietitty,tairetahan ny kumminki tehrä eristeellä(voi toki olla turhaa).styroksi ei kovin paljoa kustantaasi,kun vain hoksaas kunka valaas.yläseinän palahan tulee 5 tuuman villa.jonkinmoonen elementtipöytä mietinnäs nyt,jos ei muuta keksi..
-
Aivan turhaa noi eristeet navetan seinissä. Päädyissä ja katossa riittää. Koko verhot tulee meidän hieho/vasikkala mökkiin myös.
-
Jullikka tietää +
-
Tuntuis, että jos lantakäytävä/kuilu ulkoseinää vasten, niin kannattais eristää seinän alaosa, muuten ei liene marimekoissa väliä
-
Jos noita seinäelementtejä välttämättä haluaa itse tehdä ja vielä eristettynä, eikö ne kannattaisi valaa "pötköllään" maassa ja nostaa sitten pystyyn? Päätyihin jättää tartuntaraudat, jotka heftaa niihin teräspylväisiin, täyttö juotosbetonilla? :-X
-
Jos noita seinäelementtejä välttämättä haluaa itse tehdä ja vielä eristettynä, eikö ne kannattaisi valaa "pötköllään" maassa ja nostaa sitten pystyyn? Päätyihin jättää tartuntaraudat, jotka heftaa niihin teräspylväisiin, täyttö juotosbetonilla? :-X
Tottakai voi valaa pötköllään mutta miks ? Kato ei seinä valmistu jos valu on pötköllään .Hirvee duuni nostaa pystyyn ja hitsata , juotos valaa .
-
Näitä työketjuja täytyy miettiä parikin kertaa. Ihmettelin, kun tässä uutta yksityistietä tekivät kylällä. Ensin tie putkeen valmiiksi, sitten valmiiseen tierunkoon kaivettiin rummut. Vastaava mestari väitti, että näin yksinkertaisempi eli hänen mielestään halvempi.
Jos vaakavalussa selviää lähes nollamuoteilla ja sen tyroksinkin saa sinne väliin vaan kellumaan, niin ylösnosto ei välttämättä ole kovinkaan suuri työ verrattuna seinämuottien tekoon?
Petri
-
Jos laittais styroksin pystyyn ja verkot kahta puolen. Sitten ruiskuttaisi betonin ohuina kerroksina perään ;D
Olisipa helppoa :D
-
Jos laittais styroksin pystyyn ja verkot kahta puolen. Sitten ruiskuttaisi betonin ohuina kerroksina perään ;D
Olisipa helppoa :D
,
Tuossahan tuota Alabaman tahdissa http://www.youtube.com/watch?v=U7187n5kibM
-
Jos laittais styroksin pystyyn ja verkot kahta puolen. Sitten ruiskuttaisi betonin ohuina kerroksina perään ;D
Olisipa helppoa :D
Ja jos ei ole kantavaa rakennetta, voisihan tuon styroksin vain rapata. Sisäpuolelta vaikka lehmän olkilannalla valmiiksi... :-X
-
Jos laittais styroksin pystyyn ja verkot kahta puolen. Sitten ruiskuttaisi betonin ohuina kerroksina perään ;D
Olisipa helppoa :D
Ja jos ei ole kantavaa rakennetta, voisihan tuon styroksin vain rapata. Sisäpuolelta vaikka lehmän olkilannalla valmiiksi... :-X
Eipä se taida tuossa aloittajan tapauksessa mitään edes kantaa :D
Maalaisi vaan finnfoamia kuralla, ja sisältä paskalla ::)
-
Mitenhän toimis pelkkä pontattu 2" paksu lankku tuossa verhon alla? :o riittääkö järeys verhon kiinnitykseen?
-
70-luvun alussa tehtiin aiv torni( sisähalkaisia 6.4m) valamalla omalla massalla puolen metrin nostolla 6 metriä korkea. välissä 2.5 ja 5 sentin tyröksi limittäin, lapiolla massa molemmin puolin tyröksiä, sekaan joku harjateräs siteeksi. Sisäpuoli oli laudotettu täyskorkeeksi, ulkopuolen muotti noin 70 senttiä korkea. valu illalla, seuraavana päivänä muotin nosto ja taas valu. pönttö edelleen pystyssä joskin toimii nykyään lämpökeskuksena.
-
70-luvun alussa tehtiin aiv torni( sisähalkaisia 6.4m) valamalla omalla massalla puolen metrin nostolla 6 metriä korkea. välissä 2.5 ja 5 sentin tyröksi limittäin, lapiolla massa molemmin puolin tyröksiä, sekaan joku harjateräs siteeksi. Sisäpuoli oli laudotettu täyskorkeeksi, ulkopuolen muotti noin 70 senttiä korkea. valu illalla, seuraavana päivänä muotin nosto ja taas valu. pönttö edelleen pystyssä joskin toimii nykyään lämpökeskuksena.
,
Meillä tehtiin vähän samalla systeemillä 60- luvun alussa, sisäpuoli oli ylös asti laudoitettu, ulkopuolella harvasti tuettu runo jossa käytettiin senaikaista lastubetonilevyä muottina joka jäi eristeeksi .
Valun etenemisen mukaan lisättiin niitä levyjä sitten sitä muka kun seinä nousi..
Onkohan sitä enää koko lastubetonilevyä mistään saatavanakaan, ennen niitä tehtaita oli monessa paikassa, yks tuotemerkki tais olla Toja-levy..
-
Onkohan sitä enää koko lastubetonilevyä mistään saatavanakaan, ennen niitä tehtaita oli monessa paikassa, yks tuotemerkki tais olla Toja-levy..
En tiedä levyistä, mutta reilu vuosikymmen sitten olin Lundissa (eteläistä Ruotsia) ohikulkumatkalla, asuntomessujen tapaisessa esiteltiin uutuuteena tästä lastubetonista tehtyjä harkkoja, joista muuraamaalla saatiin samalla kertaa sekä kantava että eristävä seinä. Seinävahvuudet taisi olla jotain 30-40 cm luokkaa. Siellä tuli tämä 50-luvun navetoiden karjakeittiön standardisisustuslevy, Toja-levy, mieleen...
Petri
-
Itsellä on kokemusta. 2008 rakennetussa navetan laajennuksessa käytettiin tilalla valettuja elementtejä. Valoin elementit konehallin betonilattialla. Muottina oli 75*50 lankku. Muotit oli laitettu hallin pituiseen jonoon vähän niin kuin tikapuut. Kokoamisessa kannattaa käyttää ruuveja. Betonin tiivistyksessä käytin sauvavibraa ja tasoituksessa tärypalkkia, lopuksi sitten teräshierto. Illalla panin muovin valun päälle, seuraavana päivänä päälle uudet muotit ja valu. Kolmantena päivänä voi käyttää alimmaisia muotteja.
Raudoituksena oli betoniverkko, nostoraksit 12mm harjaterästä. Ennen nostoa kannattaa odottaa riittävä kuivuminen.
Elementit asennettiin suoraan anturan päälle pilareiden väliin. Elementteihin oli laitettu valun yhteydessä tartunnat joista ne hitsattiin pilareihin. Sivuseinät oli ikkunan alareunaan, päädyt ja toimiston seinät tuli "tasakertaan" asti. Elementin ulkopuolelle tuli villa, tuulensuoja ja lautaverhous.
Mielestäni navetan ulkoverhoilu ei tarvi olla betonia, sisäpuoli on eri asia koska eläimet ovat kosketuksessa seinään.
Valoin lietekuilu elementit samalla tavalla hieman paksummalla muotilla. Navetan rakennuskustannuksissa voi säästää huomattavastikkin, kun suunnitelee tarkoin miten tekee. Toiminallisuudesta ei kannata tinkiä. Laskin lopuksi mitä investoinnista jäi itselle kustannusta, kun vähentää kuluista avustuksen. Lehmäpaikan hinnaksi tuli noin 2500€, sisältäen myös koneet, esim lypsyrobotin.
-
Paljonko meni omaa työtä ^ sisältyykö oma työ ja millä hintaa parsipaikan hintaan?
-
Omaa työtä ei ole laskettu mukaan. Tiedot perustuvat maatalouden verolomakkeelta kerättyihin tietoihin. Omaa työtä ei siihen merkitä.
Olen kyllä pitänyt kirjaa tehdyistä työtunneista. Rakennusprojekti jakautui kolmelle vuodelle. Elementin valmistus ja valmistelevat työt 2007, rakenntamiseen minun työtunnit 635. 2008 Navetan pystytys, robotti otettiin käyttöön 10.10.2008, minun työtunnit 1888. 2009 vanhan osan muutostyöt nuorkarjan tiloikis ja ulkoapäin valmiiksi työtunnit 883.
Kyllä työtunteja kertyi vaikka rakennusmiehiä oli enimmillään yhtä aikaa 5. Olin koko ajan työn johtajana ja samalla osallistuin rakentamiseen. Tietenkin tavaran hommaaminen kuului minulle. Olen kuulunut kannattavuuskirjanpitoon 10 vuotta, siitä johtuu että tulee merkittyä työtunnit ylös.
-
Omaa työtä ei ole laskettu mukaan. Tiedot perustuvat maatalouden verolomakkeelta kerättyihin tietoihin. Omaa työtä ei siihen merkitä.
Olen kyllä pitänyt kirjaa tehdyistä työtunneista. Rakennusprojekti jakautui kolmelle vuodelle. Elementin valmistus ja valmistelevat työt 2007, rakenntamiseen minun työtunnit 635. 2008 Navetan pystytys, robotti otettiin käyttöön 10.10.2008, minun työtunnit 1888. 2009 vanhan osan muutostyöt nuorkarjan tiloikis ja ulkoapäin valmiiksi työtunnit 883.
Kyllä työtunteja kertyi vaikka rakennusmiehiä oli enimmillään yhtä aikaa 5. Olin koko ajan työn johtajana ja samalla osallistuin rakentamiseen. Tietenkin tavaran hommaaminen kuului minulle. Olen kuulunut kannattavuuskirjanpitoon 10 vuotta, siitä johtuu että tulee merkittyä työtunnit ylös.
Paljolti tuli tunteja, mutta onhan tuntipalkkakin vähintään timpurin palkka. :-X
-
Tuohon edelliseen omatoimisuuteen täysi hatunnosto. Tuollaisia valuja itsekin tein yhdeksänkymmentäluvulla ja eristetyt sanwids-elementit tulivat tarvikkeiltaan maksamaan noin kymmenesosan ostetuista vastaavista. Kun korot pyörivät normitasolla 4-7 %, säästö vähentää rahoitustarvetta. Sillä kaikki "ylimääräiset" kuluerät maksetaan viimeisenä. Tällöin työtunnin nimellishinta helposti tuplaantuu koron muodossa, toki inflaatio saattaa siinä markkinassa hivenen helpottaa maksua.
-
Helpompi tuollaista seinää on tehdä valuharkoista,säästyy se muotinteon vaiva,mut tokihan se onnistuu paikalla valaenkin,muottivanerilla nopea tehdä aina tolppien väli ja sitten siirtää seuraavaan.eriste pysyy keskellä kun käyttää rimoja joita nostaa ylös valun edetessä,teräkset ei välttämättä tarvitse olla verkkoa vaan laittaa pitkästä tavarasta..mutta tarvitseeko kylmäpihatossa välttämättä siinä eristettä.