Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: aretus84 - 08.02.14 - klo:12:11

Otsikko: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: aretus84 - 08.02.14 - klo:12:11
Onkos kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia näistä 30 sarjan koneista. Ajaessa putkesta tulee välillä ulos putken täydeltä mustaa savua ja samalla koneesta tuntuu katoavan voimat pois, tätä tapahtuu välillä jopa muutaman minuutin välein tai sitten kerran pari päivässä. Joskus huollossa valittelin asiasta niin kuului kuulemma asiaan kun kone puhdistaa egr venttiiliä. Nyttemmin olen sitten samaisesta huollosta kuullut ettei se nyt ihan normaalia välttämättä olekkaan.
Tuo temppuilu muistaakseni alkoi sen jälkeen kun takuuseen vaihdettiin tuo egr venttiili. Voisikohan tämä savutushomma jotenkin liittyä siihen?
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: SamiT - 08.02.14 - klo:12:20
Ahtimen säätyvät johdesiivet voivat jumittaa myös.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: muumipeikko - 08.02.14 - klo:12:55
Kyllä se EGR jumittaa..Ihan tuttua autopuolelta..Taidat ajella aika hissutellen sillä vehkeellä. Noessa koko laite..
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: zetor8045 - 08.02.14 - klo:13:02
Ei muutako ohjelmoitsija paikalle ja egr kiinni..
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Peurajussi - 08.02.14 - klo:13:08

Ei tuollaista havaittu vielä ekassa tuhannessa tunnissa, kollega kertoili enemmän ajetussa että venttiili jumii (puhuikohan jäätymisestä  :o) mutta en ole koskaan sen nähnyt tupsauttelevan. Harmaata tuo oma sen sijaan puskee silloin tällöin, olen päättänyt olle huolestumatta asiasta.  ::)
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: aretus84 - 08.02.14 - klo:13:16
hissuksiin.. pääasiassa tuolla kiskotaan 3m catrosta, 3m jukoa, 5m vädestadia ja talvella starkin al3400 alueauraa.. mikään noista ei tuolla koneella ihan tyhjäkäynnillä kulje.. että kylläpä sille löylyä annetaan ihan tarpeeks. Tuo auraus noista hommista on ainoa missä tuo savutemppuilu ottaa pattiin. mäessä kun tuupataan savut pihalle niin tunne on kun ajais päin seinää. Ensimmäinen egr teki tuolle koneelle kaasun löysätessä yskimisreaktion, liekkö tämä toinenkin jo sitten tiensä päässä..

Tuo egr:n kiinnilaitto on kiinnostanut jo pitemmän aikaa. siitähän kaikkien kirjoituksien perusteella ei tunnu olevan kuin hyötyjä, mutta onkohan asia oikeasti näin? samalla toki vois tehä tehonlisäyksen mutta paljonkohan tuolle uskaltaisi potkua lisätä?
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: 115 - 08.02.14 - klo:13:51
Miten paljon traktoreissa menee ilmaa egr:n läpi?  Vaikuttaako vetoihin noin huomattavasti.
Autoissa tais egr:lle olla aika ohkaset letkut/putket että ei välttämättä sen takia vetoihin juuri vaikutusta vaikka olis auki/tukossa tms. ?

Mutta ilmaahan tuo ei saa jos mustaa hönkii, voisko ahtojen noustessa jostain liitoksesta laskea imuilmaa ulospäin, jolloin ei ahtoja ja mustaa pukkkaa. Halkeama liitosletkussa tai vastaavaa. Tuli vaan mieleen ::)
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: aretus84 - 08.02.14 - klo:14:56
Mutta ilmaahan tuo ei saa jos mustaa hönkii, voisko ahtojen noustessa jostain liitoksesta laskea imuilmaa ulospäin, jolloin ei ahtoja ja mustaa pukkkaa. Halkeama liitosletkussa tai vastaavaa. Tuli vaan mieleen ::)

Niin tuo letkujen juttukin on käynyt mielessä, mutta eikös sen pitäisi sit tehä sitä savutusta aina eikä vaan sattumanvaraisesti. vetotilanteessa tosiaankin tuntuu kun turbo häviäis kokonaan pelistä ja voima loppuu siihen paikkaan. Ja yhdistävä tekiä tuohon hommaan on että yleensä aina kun se on tuota tehnyt on ollut lusikka lattiassa. Sillä ei sitten sen suurempaa merkitystä ole että onko tuo kone rasituksen alaisena vaiko ei. Samanlaisen savupilven se saa aikaiseksi vaikka ajaa tyhjiltään maantiellä.

Voisikohan tuola softapuolella sitten olla jotain häikkää, puskee liikaa löpöä koneeseen tms? tai vastaavasti puskee ilmaa löpön seassa koneeseen. Nuo jd:n polttoaineputket näyttää olevan ihan täyttä *skaa. vasta vaihdoin toisen lauhduttimelle menevän putken kun löpö haisi pihalla.. no nyt eilen kun kävin koneen alla niin koko runko on löpön peitossa, eli taas se vuotaa jostain ilmeisesti tälläkertaa sieltä lauhduttimelta  öljykorkin kohdille liittimeen tuleva putki on suhana.

edit:
Tai sitten vähän useampikin putki on sökönä.. tuo polttoainepumppu jurskahtelee niinkun se vetäis ilmaa väliin, ja on yltäpäältä löpön peitossa, mutta mitään järkevää paikkaa en lampulla nähnyt että mistä se vuotaa. Kertokaapas fiksut, miten tuonne moottorin ja rungon väliin pääsee jotain tekemään? nostamalla moottorin pois?  :o
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Ärrpää - 08.02.14 - klo:17:03

 Avaamalla M8 mutterit siitä runkopalkin päältä, niin saapi siirtopumpun nostettua pois kätköstään. Onko mitään vikakoodia ilmennyt?
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: commonrail - 08.02.14 - klo:17:17
John Deere huoltoon ja  JD Advisor  testeri koneeseen kiinni.    Traktori  dynamometriin kiinni ja kuormitustesti päälle.   
Todennäköisesti  viat saa korjattua nopeasti.   Kun traktori kunnossa  ohjelmointi  samantien.     Netti auki ja hakusanalla " lastutus"
löytyy monta ohjelman tekijää. Suosittelen Suomalaista  pajaa.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Väsynyt - 08.02.14 - klo:17:55
http://www.findiesel.fi/fi/Chiptuning+-+Lastutus+-+Ohjelmoinnit.html (ftp://www.findiesel.fi/fi/Chiptuning+-+Lastutus+-+Ohjelmoinnit.html)
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: klapikalle - 08.02.14 - klo:18:01
Onkos kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia näistä 30 sarjan koneista. Ajaessa putkesta tulee välillä ulos putken täydeltä mustaa savua ja samalla koneesta tuntuu katoavan voimat pois, tätä tapahtuu välillä jopa muutaman minuutin välein tai sitten kerran pari päivässä. Joskus huollossa valittelin asiasta niin kuului kuulemma asiaan kun kone puhdistaa egr venttiiliä. Nyttemmin olen sitten samaisesta huollosta kuullut ettei se nyt ihan normaalia välttämättä olekkaan.
Tuo temppuilu muistaakseni alkoi sen jälkeen kun takuuseen vaihdettiin tuo egr venttiili. Voisikohan tämä savutushomma jotenkin liittyä siihen?


On kokemusta yhdestä 6330 joka tupsautteli myös älyttömät savut tietyssä tilanteessa.
Ihan uudesta asti ilmeni tätä.
Sen sai helpoiten aikaan siten että, kevyehköllä tasaisella kuormituksella härnäsi kaasupolkimella. kierroksia koneessa tarvis olla siinä 1500-1700. tuntus siltä et joku moottorin ohjauksessa tökkis justiins siinä kohtaa. Ja kun sen pystyi haluttaessa aina toistamaan.


sittemmin moottori on ohjelmoitu ja tehoa lisätty,  en muista minkä firman toimesta. Mutta enään se ei savuttele.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Kaupoi - 08.02.14 - klo:18:25
Harmaata tuo oma sen sijaan puskee silloin tällöin, olen päättänyt olle huolestumatta asiasta.  ::)
Mun 6920s työnsi kunnolla valakiaa/harmaata kun oli suuttimet jumissa. Alkuun varotteli tuprautuksilla.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: montöör - 08.02.14 - klo:18:38
Alkaa tuntua vahvasti siltä, että sinisellä
ajo onkin yhtä juhlaa. Onneksi? JD myyjää
ei pahemmin kaupanteko kiinnostanut. :)
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Peurajussi - 08.02.14 - klo:18:50
Harmaata tuo oma sen sijaan puskee silloin tällöin, olen päättänyt olle huolestumatta asiasta.  ::)
Mun 6920s työnsi kunnolla valakiaa/harmaata kun oli suuttimet jumissa. Alkuun varotteli tuprautuksilla.

Tuo on vähän koominen kun joskus tuprauttaa esimerkiksi silloin kun on lähdössä liikkeelle ja siirtää vaihdevivun pykälään.  ::) Huolto ei vikaa löytänyt ja pitkä takuu joten hanaa..
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Zon Reere - 08.02.14 - klo:19:52
kysytäämpä saman aiheen alla, 6330 Premium 1240h    luultavasti vakio päästää juurikin mustia pölläytyksiä tasakierroksilla ajettaessa esim. niittotyössä. Alakierroksilla ajaessa ja kaasua painettaessa päästää sinertävän harmaita pölläytyksiä ja syö öljyä n. 5l 100h onko normaalia?
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Kaupoi - 08.02.14 - klo:20:15
Alkaa tuntua vahvasti siltä, että sinisellä
ajo onkin yhtä juhlaa. Onneksi? JD myyjää
ei pahemmin kaupanteko kiinnostanut. :)
Aina mukava kuulla, kun joku on koneeseensa tyytyväinen. Monen merkin kohalla vaan tahtoo olla niin, että uusikin kone työntää tasasesti mustaa/sinistä/valkeaa/harmaata, ettei tuprautukset erotu. Keltavanteisen putkesta normaalitilanteessa tulee vain lämpöväreilyä, siinä pieniki savumerkki erottuu ;)
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: icefarmer - 09.02.14 - klo:02:23
ekös ureakoneen kuulukkin lykätä valkosta jos prosessi toimii ;) ;D 8) ::)
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Cutana - 09.02.14 - klo:06:15
Onkos kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia näistä 30 sarjan koneista. Ajaessa putkesta tulee välillä ulos putken täydeltä mustaa savua ja samalla koneesta tuntuu katoavan voimat pois, tätä tapahtuu välillä jopa muutaman minuutin välein tai sitten kerran pari päivässä. Joskus huollossa valittelin asiasta niin kuului kuulemma asiaan kun kone puhdistaa egr venttiiliä. Nyttemmin olen sitten samaisesta huollosta kuullut ettei se nyt ihan normaalia välttämättä olekkaan.
Tuo temppuilu muistaakseni alkoi sen jälkeen kun takuuseen vaihdettiin tuo egr venttiili. Voisikohan tämä savutushomma jotenkin liittyä siihen?

Suuttimilta vaikuttaa.  Tuuppaa sitä JD:n polttoaineen lisäainetta reilusti,mulla helpotti sillä. Ja käytä säännöllisesti. Finn dieselin ohjelma siitä hyvä että voit nakata koko egr venttiilin mäkeen,myös se pakokaasun jäähdytin kannattaa poistaa. Egr vent.ja se jäähd.ovat ns.vikakohteita,molemmat töineen vaihdettuna menee varmaan pariin tonniin,hyvin joutaavat pois.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Peurajussi - 09.02.14 - klo:06:34

Nokka-akselituunauksia ei vissiin kukaan ole jontikkaan tehnyt?
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: commonrail - 09.02.14 - klo:07:59

Suuttimilta vaikuttaa.  Tuuppaa sitä JD:n polttoaineen lisäainetta reilusti,mulla helpotti sillä. Ja käytä säännöllisesti. Finn dieselin ohjelma siitä hyvä että voit nakata koko egr venttiilin mäkeen,myös se pakokaasun jäähdytin kannattaa poistaa. Egr vent.ja se jäähd.ovat ns.vikakohteita,molemmat töineen vaihdettuna menee varmaan pariin tonniin,hyvin joutaavat pois.
[/quote]

Edellinen lainaus

Tai sitten asian voi nähdä näinkin:

Onhan se mahdollista  ohjelmalla ns. ohittaa ja  poistaa koko  EGR venttiili ja poistaa  takasinkierrätyslauhdutin.
Kun kone  huolletaan JD huollossa  seuraavaa asiakasta varten saattaa tulla lisäkuluja. 
Oletettavasti  käytetyn ostaja haluaa hankkia  koneen joka on rakenteelisesti  vakio.
Uskon että  käytetyn koneen omistaja haluaa että merkkihuollon vianhaku on tehokasta ja edullisempaa kun " professorit "  eivat ole sorkkineet johtosarjoja ja rakentaneet omia keksintöjään  koneeseen.

Ohjelmointi on hyvä asia kun siinä ei mopo karkaa käsistä
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: huhu - 09.02.14 - klo:08:44

Nokka-akselituunauksia ei vissiin kukaan ole jontikkaan tehnyt?
Kysyin PP:n Valtrat tuunanneelta, sanoi tekevänsä vain Valtroja. Ilmeisesti JD suuritöisempi. :(
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Kaupoi - 09.02.14 - klo:09:02

Nokka-akselituunauksia ei vissiin kukaan ole jontikkaan tehnyt?
Eikö vakionokka-akselilla irtoa tarpeeksi tehoa?
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Varjo79 - 09.02.14 - klo:09:11

Nokka-akselituunauksia ei vissiin kukaan ole jontikkaan tehnyt?
Eikö vakionokka-akselilla irtoa tarpeeksi tehoa?
Saattais tuokin paremmin toimia ns (sileellä). Ainakin valmutit kuulemma tykkää kun tuon akselin muuttaa.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Kaupoi - 09.02.14 - klo:09:19

Nokka-akselituunauksia ei vissiin kukaan ole jontikkaan tehnyt?
Eikö vakionokka-akselilla irtoa tarpeeksi tehoa?
Saattais tuokin paremmin toimia ns (sileellä). Ainakin valmutit kuulemma tykkää kun tuon akselin muuttaa.
Valmutissahan toimii egr sisäisellä kierrolla, eli nokka-akselikäyttösesti, toisin kuin deerellä, jossa kierrätys on ulkoisella venttiilillä. Vai olenko nyt ymmärtäny jotain ihan väärin?
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Peurajussi - 09.02.14 - klo:09:23

Silloin kun tein kaupat tuosta 30- sarjalaisesta niin myyjä puhui sisäisestä kierrosta, joka on ratkaistu nokka-akselilla eikä koko egr- venttiiliä kuulema koneessa pitänyt olla.  ::) No, tais puhua ainakin osittain paskaa. Venttiili kyllä löytyy mutta kai sitä sisäkiertoakin on, vai?
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: +250 - 09.02.14 - klo:09:36

Silloin kun tein kaupat tuosta 30- sarjalaisesta niin myyjä puhui sisäisestä kierrosta, joka on ratkaistu nokka-akselilla eikä koko egr- venttiiliä kuulema koneessa pitänyt olla.  ::) No, tais puhua ainakin osittain paskaa. Venttiili kyllä löytyy mutta kai sitä sisäkiertoakin on, vai?
Varmaan suomen ainut myyntimies joka ei tiedä myytävästä koneesta juurimitään ;D
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Varjo79 - 09.02.14 - klo:09:45

Nokka-akselituunauksia ei vissiin kukaan ole jontikkaan tehnyt?
Eikö vakionokka-akselilla irtoa tarpeeksi tehoa?
Saattais tuokin paremmin toimia ns (sileellä). Ainakin valmutit kuulemma tykkää kun tuon akselin muuttaa.
Valmutissahan toimii egr sisäisellä kierrolla, eli nokka-akselikäyttösesti, toisin kuin deerellä, jossa kierrätys on ulkoisella venttiilillä. Vai olenko nyt ymmärtäny jotain ihan väärin?
Taitaa siinäkin ylimääräiset hyppyrit olla. Siis JDssä en tosin ole ko merkin asian tuntija. Mutta jos siinä on net nypyt niin pelannee kuitenkin paremmin sileellä?
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Peurajussi - 09.02.14 - klo:10:04

Silloin kun tein kaupat tuosta 30- sarjalaisesta niin myyjä puhui sisäisestä kierrosta, joka on ratkaistu nokka-akselilla eikä koko egr- venttiiliä kuulema koneessa pitänyt olla.  ::) No, tais puhua ainakin osittain paskaa. Venttiili kyllä löytyy mutta kai sitä sisäkiertoakin on, vai?
Varmaan suomen ainut myyntimies joka ei tiedä myytävästä koneesta juurimitään ;D

Niitä kyllä piisaa..  :P
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: der bauer - 09.02.14 - klo:10:18

Silloin kun tein kaupat tuosta 30- sarjalaisesta niin myyjä puhui sisäisestä kierrosta, joka on ratkaistu nokka-akselilla eikä koko egr- venttiiliä kuulema koneessa pitänyt olla.  ::) No, tais puhua ainakin osittain paskaa. Venttiili kyllä löytyy mutta kai sitä sisäkiertoakin on, vai?

Standard malleissa on sisäinen kierto ja premium malleissa  ulkopuolinen egr venttiilillä.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Cutana - 09.02.14 - klo:10:24

Suuttimilta vaikuttaa.  Tuuppaa sitä JD:n polttoaineen lisäainetta reilusti,mulla helpotti sillä. Ja käytä säännöllisesti. Finn dieselin ohjelma siitä hyvä että voit nakata koko egr venttiilin mäkeen,myös se pakokaasun jäähdytin kannattaa poistaa. Egr vent.ja se jäähd.ovat ns.vikakohteita,molemmat töineen vaihdettuna menee varmaan pariin tonniin,hyvin joutaavat pois.

Edellinen lainaus

Tai sitten asian voi nähdä näinkin:

Onhan se mahdollista  ohjelmalla ns. ohittaa ja  poistaa koko  EGR venttiili ja poistaa  takasinkierrätyslauhdutin.
Kun kone  huolletaan JD huollossa  seuraavaa asiakasta varten saattaa tulla lisäkuluja. 
Oletettavasti  käytetyn ostaja haluaa hankkia  koneen joka on rakenteelisesti  vakio.
Uskon että  käytetyn koneen omistaja haluaa että merkkihuollon vianhaku on tehokasta ja edullisempaa kun " professorit "  eivat ole sorkkineet johtosarjoja ja rakentaneet omia keksintöjään  koneeseen.

Ohjelmointi on hyvä asia kun siinä ei mopo karkaa käsistä
[/quote]

Eli omaa konetta ajatellen,Agrihuollossa vakio-ohjelma sisään ja lauhdutin paikoilleen,ei kovin isoja hommia. En kyllä äkkiä ajatellen tuohon usko,johtovirejä kun ei ole ollenkaan. Nyt kiinostaisi se versio jossa ohjelmasta poistetaan muuttuvasiipisen ahtimen softat ja nakataan vakio ahdin paikoilleen. 1600 ekua se säädön askelmotti,ja niitä kuuluu menevän,muiltakin kuin multa. Aika iso huolto-toimija mainitsi että kun se pakojäähdytin menee niin ohjelmamuutos ja jäähy mäkeen,edullisempi eikä enää siitä porsi,yleinen käytäntö siis.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: hvinnamo - 09.02.14 - klo:11:43
 Mulla oli ongelmallinen 6430:n moottorivika. Ensin tuli startatessa valkoista sauhua ja tankkiin painetta. Homma korjaantui vaihtamalla suuttimien tiivisterenkaat. Se nimittäin teki paluuputken kautta painetta tankkiin ja sitten takaisinpäin mäntien päälle, kun kone seisoi. No, sitten hävisi tehot. Huoltomies lähetti Amerikkaan sähköpostilla koneen datanauhoitukset ja sieltä käskettiin vaihtaa suuttimet. No, sitähän vikaa ei heti uskottu, mutta lopulta ne vaihdettiin ja tehot palasivat. Nyt kone toimii hienosti, eikä savuta missään vaiheessa. Tämä oli lyhennelmä 6 viikkoa kestäneestä diagnosointirupeamasta. Täytyy antaa pisteet Hankkijalle ja huollolle, kun läheskään kaikkia työhön käytettyjä tunteja ei laskutettu. Yli puolet meni kuitenkin ns. harjoittelun piikkiin, kun vikaa oli todella vaikea paikallistaa. Mitään vikakoodia kun ei tullut missään vaiheessa ja kaikki näytti näennäisesti toimivan normalisti.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Peurajussi - 09.02.14 - klo:11:49

Onkohan mun koneessa tulossa samaa vikaa kun joskus käynnistäessä pukkaa valkoisen pilven..  :P
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Kaupoi - 09.02.14 - klo:11:58

Onkohan mun koneessa tulossa samaa vikaa kun joskus käynnistäessä pukkaa valkoisen pilven..  :P
Tota se mulla teki suutinrempan alla. Heleppo ja halapa konsti todeta on, kun mittaa kylmän koneen käynnistyksen jälkeen kannesta/pakosarjasta jokaisen sylinterin kohalta infrapunalämpömittarilla, että lämpeneekö joku/jotku sylinterit hitaammin. Ei tartte jenkkeihin lähetellä sähköpostia =)
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Peurajussi - 09.02.14 - klo:12:01

Onkohan mun koneessa tulossa samaa vikaa kun joskus käynnistäessä pukkaa valkoisen pilven..  :P
Tota se mulla teki suutinrempan alla. Heleppo ja halapa konsti todeta on, kun mittaa kylmän koneen käynnistyksen jälkeen kannesta/pakosarjasta jokaisen sylinterin kohalta infrapunalämpömittarilla, että lämpeneekö joku/jotku sylinterit hitaammin. Ei tartte jenkkeihin lähetellä sähköpostia =)

Ensimmäiset tupsaukset ilmeni muistaakseni joskus 200 tunnin kohdalla..  ;D
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Ärrpää - 09.02.14 - klo:12:05

Suuttimilta vaikuttaa.  Tuuppaa sitä JD:n polttoaineen lisäainetta reilusti,mulla helpotti sillä. Ja käytä säännöllisesti. Finn dieselin ohjelma siitä hyvä että voit nakata koko egr venttiilin mäkeen,myös se pakokaasun jäähdytin kannattaa poistaa. Egr vent.ja se jäähd.ovat ns.vikakohteita,molemmat töineen vaihdettuna menee varmaan pariin tonniin,hyvin joutaavat pois.

Edellinen lainaus

Tai sitten asian voi nähdä näinkin:

Onhan se mahdollista  ohjelmalla ns. ohittaa ja  poistaa koko  EGR venttiili ja poistaa  takasinkierrätyslauhdutin.
Kun kone  huolletaan JD huollossa  seuraavaa asiakasta varten saattaa tulla lisäkuluja. 
Oletettavasti  käytetyn ostaja haluaa hankkia  koneen joka on rakenteelisesti  vakio.
Uskon että  käytetyn koneen omistaja haluaa että merkkihuollon vianhaku on tehokasta ja edullisempaa kun " professorit "  eivat ole sorkkineet johtosarjoja ja rakentaneet omia keksintöjään  koneeseen.

Ohjelmointi on hyvä asia kun siinä ei mopo karkaa käsistä

Eli omaa konetta ajatellen,Agrihuollossa vakio-ohjelma sisään ja lauhdutin paikoilleen,ei kovin isoja hommia. En kyllä äkkiä ajatellen tuohon usko,johtovirejä kun ei ole ollenkaan. Nyt kiinostaisi se versio jossa ohjelmasta poistetaan muuttuvasiipisen ahtimen softat ja nakataan vakio ahdin paikoilleen. 1600 ekua se säädön askelmotti,ja niitä kuuluu menevän,muiltakin kuin multa. Aika iso huolto-toimija mainitsi että kun se pakojäähdytin menee niin ohjelmamuutos ja jäähy mäkeen,edullisempi eikä enää siitä porsi,yleinen käytäntö siis.
[/quote]

 Mää voisin tietää joutilaan kakskytäsarjancrnelosen turpon...
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: aretus84 - 09.02.14 - klo:12:43

 Avaamalla M8 mutterit siitä runkopalkin päältä, niin saapi siirtopumpun nostettua pois kätköstään. Onko mitään vikakoodia ilmennyt?

Kah tämäpä oli hyvä neuvo mutta purkamista ja sorminäppäryyttä silti tarvi se pumpun esille saaminen.. Sieltähän löytyi sitten vuotava putki mikä tulee pumpulta tuolle "hienommalle" suodattimelle.. uus letku sisälle ja paketti kasaan. Virrat päällä kun taas tilannetta seurasin niin nyt sitten vuotaa siitä suodattimelta ruiskupumpun kylkeen menevä letku.. se on näköjään prässätyillä liittimillä joten taas tiskille ostamaan uutta pätkää.
Tuo siirtopumppu edelleen tirskaa pyöriessään.. ja se tankilta tuleva imuputkikin on aika soppanen päältä, mun tuurilla sekin todennäkösesti on entinen.
 Miten nuo letkut voi olla tuollaista kuraa, ymmärtäsin jos ne olis vanhoja.. kone on -08 ja tunteja 3000.

Niin ja agrin tiskiltähän mä onneton ostin muutaman metrin uutta letkua tilalle.. sehän on ihan samanlaista. Mikähän tuohon olis parempaa

Tosiaan tuosta savun tuprauttelusta ei tule minkäänlaista herjaa, tai ainankaan noilla käyttäjän oikeuksilla ei näe vikakoodia.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Ärrpää - 09.02.14 - klo:14:06

 Avaamalla M8 mutterit siitä runkopalkin päältä, niin saapi siirtopumpun nostettua pois kätköstään. Onko mitään vikakoodia ilmennyt?

Kah tämäpä oli hyvä neuvo mutta purkamista ja sorminäppäryyttä silti tarvi se pumpun esille saaminen.. Sieltähän löytyi sitten vuotava putki mikä tulee pumpulta tuolle "hienommalle" suodattimelle.. uus letku sisälle ja paketti kasaan. Virrat päällä kun taas tilannetta seurasin niin nyt sitten vuotaa siitä suodattimelta ruiskupumpun kylkeen menevä letku.. se on näköjään prässätyillä liittimillä joten taas tiskille ostamaan uutta pätkää.
Tuo siirtopumppu edelleen tirskaa pyöriessään.. ja se tankilta tuleva imuputkikin on aika soppanen päältä, mun tuurilla sekin todennäkösesti on entinen.
 Miten nuo letkut voi olla tuollaista kuraa, ymmärtäsin jos ne olis vanhoja.. kone on -08 ja tunteja 3000.

Niin ja agrin tiskiltähän mä onneton ostin muutaman metrin uutta letkua tilalle.. sehän on ihan samanlaista. Mikähän tuohon olis parempaa

Tosiaan tuosta savun tuprauttelusta ei tule minkäänlaista herjaa, tai ainankaan noilla käyttäjän oikeuksilla ei näe vikakoodia.

 Kyllä ne näköjään voi...se prässipää letku voi muutaman euron kustantaa, niukkas budjetti menetelmä, että varovasti ulkoholkit purkaa pois ja laittaa tavallista letkua ja klemmarilla kiinni(ei aba-mallin, kun semmonen pienille letkuille tarkoitettu versio). Paremman mallin polttisletkua on semmonen, missä on vahvikekudos siellä letkun "keskellä" eikä päällimmäisenä, niinkuin jiiideessä...
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: MacGyver - 09.02.14 - klo:14:47
Surkeat polttoaineletkut on ihan perusjuttuja Jontikoissa. Kaikki vaihtoon kerrasta.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Hese - 09.02.14 - klo:19:31
Minun koneesta huoltomies purki sen prässätyn pikkuletkun ja laittoi väliin letkua. Kunnollista paluuletkua meni 6430 standardiin 6,5m, onhan se säästöä kun tehtaalla laitetaan halvinta paskaa. Tuo prässätty taisi olla pienempää kuin muut ja alkoi vuotaa ekana eli ei mielestäni kannata laittaa alkuperäistä.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: aretus84 - 09.02.14 - klo:19:46
Mulla oli ongelmallinen 6430:n moottorivika. Ensin tuli startatessa valkoista sauhua ja tankkiin painetta. Homma korjaantui vaihtamalla suuttimien tiivisterenkaat. Se nimittäin teki paluuputken kautta painetta tankkiin ja sitten takaisinpäin mäntien päälle, kun kone seisoi. No, sitten hävisi tehot. Huoltomies lähetti Amerikkaan sähköpostilla koneen datanauhoitukset ja sieltä käskettiin vaihtaa suuttimet. No, sitähän vikaa ei heti uskottu, mutta lopulta ne vaihdettiin ja tehot palasivat. Nyt kone toimii hienosti, eikä savuta missään vaiheessa. Tämä oli lyhennelmä 6 viikkoa kestäneestä diagnosointirupeamasta. Täytyy antaa pisteet Hankkijalle ja huollolle, kun läheskään kaikkia työhön käytettyjä tunteja ei laskutettu. Yli puolet meni kuitenkin ns. harjoittelun piikkiin, kun vikaa oli todella vaikea paikallistaa. Mitään vikakoodia kun ei tullut missään vaiheessa ja kaikki näytti näennäisesti toimivan normalisti.

No en kyllä ihmettelis yhtään vaikka tämäkin ominaisuus tosta mun koneesta löytyis.. siinä on jo lähes kaikki mahollinen ollutkin..  Jos joskus ostan uuden deeren niin pitää kyllä varmistaa ettei sitä missään tapauksessa kasata maanantaina, kuten tämä nykyinen on kasattu.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: hvinnamo - 09.02.14 - klo:22:12
Mulla oli ongelmallinen 6430:n moottorivika. Ensin tuli startatessa valkoista sauhua ja tankkiin painetta. Homma korjaantui vaihtamalla suuttimien tiivisterenkaat. Se nimittäin teki paluuputken kautta painetta tankkiin ja sitten takaisinpäin mäntien päälle, kun kone seisoi. No, sitten hävisi tehot. Huoltomies lähetti Amerikkaan sähköpostilla koneen datanauhoitukset ja sieltä käskettiin vaihtaa suuttimet. No, sitähän vikaa ei heti uskottu, mutta lopulta ne vaihdettiin ja tehot palasivat. Nyt kone toimii hienosti, eikä savuta missään vaiheessa. Tämä oli lyhennelmä 6 viikkoa kestäneestä diagnosointirupeamasta. Täytyy antaa pisteet Hankkijalle ja huollolle, kun läheskään kaikkia työhön käytettyjä tunteja ei laskutettu. Yli puolet meni kuitenkin ns. harjoittelun piikkiin, kun vikaa oli todella vaikea paikallistaa. Mitään vikakoodia kun ei tullut missään vaiheessa ja kaikki näytti näennäisesti toimivan normalisti.

No en kyllä ihmettelis yhtään vaikka tämäkin ominaisuus tosta mun koneesta löytyis.. siinä on jo lähes kaikki mahollinen ollutkin..  Jos joskus ostan uuden deeren niin pitää kyllä varmistaa ettei sitä missään tapauksessa kasata maanantaina, kuten tämä nykyinen on kasattu.

 Juu, mulla meni vuosi sitten se tyypillinen turbon ohjausservo ja nyt meni etukuormaajan lohkon servo...Lämppärin moottori ja ilmastoinnin lämmönsäätimen sähköinen hana...Autopowerlaatikko on toiminut... (kop,kop.) Ps. Edellinen omistaja kertoi pokkana puhelimessa, ettei siinä mitään ole ollut, vaikka Hankkijan tietokannasta löytyi mm. 70 tunnissa avattu kansi ja hydraulilohkojen servoja on uusittu 2 kpl.. ym... No, toivotaan että se nyt toimisi taas.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.02.14 - klo:22:26
Mulla oli ongelmallinen 6430:n moottorivika. Ensin tuli startatessa valkoista sauhua ja tankkiin painetta. Homma korjaantui vaihtamalla suuttimien tiivisterenkaat. Se nimittäin teki paluuputken kautta painetta tankkiin ja sitten takaisinpäin mäntien päälle, kun kone seisoi. No, sitten hävisi tehot. Huoltomies lähetti Amerikkaan sähköpostilla koneen datanauhoitukset ja sieltä käskettiin vaihtaa suuttimet. No, sitähän vikaa ei heti uskottu, mutta lopulta ne vaihdettiin ja tehot palasivat. Nyt kone toimii hienosti, eikä savuta missään vaiheessa. Tämä oli lyhennelmä 6 viikkoa kestäneestä diagnosointirupeamasta. Täytyy antaa pisteet Hankkijalle ja huollolle, kun läheskään kaikkia työhön käytettyjä tunteja ei laskutettu. Yli puolet meni kuitenkin ns. harjoittelun piikkiin, kun vikaa oli todella vaikea paikallistaa. Mitään vikakoodia kun ei tullut missään vaiheessa ja kaikki näytti näennäisesti toimivan normalisti.

No en kyllä ihmettelis yhtään vaikka tämäkin ominaisuus tosta mun koneesta löytyis.. siinä on jo lähes kaikki mahollinen ollutkin..  Jos joskus ostan uuden deeren niin pitää kyllä varmistaa ettei sitä missään tapauksessa kasata maanantaina, kuten tämä nykyinen on kasattu.

 Juu, mulla meni vuosi sitten se tyypillinen turbon ohjausservo ja nyt meni etukuormaajan lohkon servo...Lämppärin moottori ja ilmastoinnin lämmönsäätimen sähköinen hana...Autopowerlaatikko on toiminut... (kop,kop.) Ps. Edellinen omistaja kertoi pokkana puhelimessa, ettei siinä mitään ole ollut, vaikka Hankkijan tietokannasta löytyi mm. 70 tunnissa avattu kansi ja hydraulilohkojen servoja on uusittu 2 kpl.. ym... No, toivotaan että se nyt toimisi taas.
Mikäs noitten sähköjen päälle käy? Viallinen laturi/lataussäädin?
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Varjo79 - 09.02.14 - klo:23:01
Mulla oli ongelmallinen 6430:n moottorivika. Ensin tuli startatessa valkoista sauhua ja tankkiin painetta. Homma korjaantui vaihtamalla suuttimien tiivisterenkaat. Se nimittäin teki paluuputken kautta painetta tankkiin ja sitten takaisinpäin mäntien päälle, kun kone seisoi. No, sitten hävisi tehot. Huoltomies lähetti Amerikkaan sähköpostilla koneen datanauhoitukset ja sieltä käskettiin vaihtaa suuttimet. No, sitähän vikaa ei heti uskottu, mutta lopulta ne vaihdettiin ja tehot palasivat. Nyt kone toimii hienosti, eikä savuta missään vaiheessa. Tämä oli lyhennelmä 6 viikkoa kestäneestä diagnosointirupeamasta. Täytyy antaa pisteet Hankkijalle ja huollolle, kun läheskään kaikkia työhön käytettyjä tunteja ei laskutettu. Yli puolet meni kuitenkin ns. harjoittelun piikkiin, kun vikaa oli todella vaikea paikallistaa. Mitään vikakoodia kun ei tullut missään vaiheessa ja kaikki näytti näennäisesti toimivan normalisti.

No en kyllä ihmettelis yhtään vaikka tämäkin ominaisuus tosta mun koneesta löytyis.. siinä on jo lähes kaikki mahollinen ollutkin..  Jos joskus ostan uuden deeren niin pitää kyllä varmistaa ettei sitä missään tapauksessa kasata maanantaina, kuten tämä nykyinen on kasattu.

 Juu, mulla meni vuosi sitten se tyypillinen turbon ohjausservo ja nyt meni etukuormaajan lohkon servo...Lämppärin moottori ja ilmastoinnin lämmönsäätimen sähköinen hana...Autopowerlaatikko on toiminut... (kop,kop.) Ps. Edellinen omistaja kertoi pokkana puhelimessa, ettei siinä mitään ole ollut, vaikka Hankkijan tietokannasta löytyi mm. 70 tunnissa avattu kansi ja hydraulilohkojen servoja on uusittu 2 kpl.. ym... No, toivotaan että se nyt toimisi taas.
Mikäs noitten sähköjen päälle käy? Viallinen laturi/lataussäädin?
Entäs jos ihan tämä nykypäivän kaikkiamerkkejä koskeva ongelma. Eli (huippulaadukkaat) sähköosat ;D
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Cutana - 10.02.14 - klo:05:27
30 sarjan ja myös 20 sarjan lämppärin moottorit löytyy autotarvikeliikkeistä, aito bosch,tosin jossain brasiliassa tehty. Sama puhallin kuin 50 sarjan,3050,3350 jne. tynnyrihyttisissä. Joku kerran tarinoi noita hydr.servoja korjanneensa,mutta tuo turbon askelmotti on ns.suojattua tuotantoa,osanrot siellä sisällä ei johda mihinkään vaikka siemensin tekele lienee.
Sehän nykyään konetta suunnitellessa suunnitellaan osien käyttöikä ja varaosien mynnin tuotto etukäteen.
Sitä ei suunnitella pärjääkö koneen käyttäjä.
Esim. 30srj syyläri n.1600 ekua, N valtran noin 1300 ei niin mitään ***** älyä.
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: HöPö-HeSSu - 10.02.14 - klo:14:21
 iki liikkuja claas consulin  syyläri  4000 ecee sis. alv. keskolta poika kysyy tilataanko ????
Otsikko: Vs: jd6430 savupilvet
Kirjoitti: Cattleman - 12.02.14 - klo:10:54
Aijai, kovin on tutun kuullosta. Mulla on 6330 Premium -08, ajettu n. 1100 tuntia. Pölläytteli satunnaisesti ja sitä mustaa savua tuli oikein putken täydeltä. Tätä teki siis ihan uudesta asti ja ilmeni eniten maantiellä ajettaessa talla pohjassa, samoin vaikkapa niittomurskaimella ajettaessa. Kone toimi kuitenkin moitteitta, joten huollossakaan ei sen kummemmin reagoitu. Näppituntuma kuitenkin oli, että kaikki ei olisi ihan kotona, sillä vanhempi 6420 Premium ainakin tuntui pirteämmälle vaikka tehot pitäisi olla samat. Molemmat siis vakioita ja mulla uudesta asti olleet, joten taatusti ei ole tuunattuja. Vuosi sitten kävin Porin Tehotuonnin dynossa tuon 6430:n kanssa ja tuloksena oli 100,3 hp tapista, joten kaikki ilmeisesti ok, koska tehdashan lupaa koneesta 110 hp.  Tehtiin sitten egr:n poisto ja mieto tuunaus, jonka jälkeen tapista 119,7 hp. Nyt tuntuma on aivan toinen ja putkesta ei tule muuta kuin lämpöväreilyä, niin kuin Jontikasta kuuluukin... ;)