Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peurajussi - 28.09.13 - klo:06:06
-
Millä perusteella hydraulisin sivulaidoin varustettu paalivaunu on vapaa kuorman sitomisvelvoitteesta? Eli onko myynnissä olevat vaunut jotenkin ainoita hyväksyttyjä vai riittääkö jos kyläseppä tekee jonkinlaiset hydrauliset sivulaidat vaunuun? Vai onko tämä taas sellainen seikka että selvää viranomaiskantaa ei ole edes olemassa..? ::) :P
-
Taitaapa olla jotta ei nuo virallisesti ole vapautettu sidonnasta, vai onko noissa joku mekaaninen lukko kaverina.
-
Ei ole mekaanista lukitusta erteissä. Tuskinpa on mitään virallista hyväksyntää, mutta on aika vakuuttavan näköinen polliisin ajellessa vastaan.
On vain toivottava , että kissalan pojat ovat tässä asiassa realisteja.
Ja auttaahan tuohon virallisuuteen, jos heittää yhden liinan yli kuorman sivulaitojen siteeksi.
Itse kärrystä voi sanoa, että täyttää tehtävänsä erinomaisesti. Multi-x pikaliitin kruunaa käytettävyyden.
-
tätä laitajutskaa on lopiiseilta kysytty ja sanoivat, jotta jos perävaunun laitakorkeus on yli puolet pyöröpaalin halkaisijasta, ei tarvitse erikseen sitoa. viimmeviikolla mopopoliisin kanssa yhdessä tupakoitiin tuolla levikkeellä, eikä tuo kuponkia antanut. täysperä oli lastattu, tosin vain yhteen kerrokseen, eikä sidottu.
-
Miten se Multi-x pikaliitin asennetaan?
-
Ainaski lukkoventtiili vaaditaan hydesylkkyihin..
-
tätä laitajutskaa on lopiiseilta kysytty ja sanoivat, jotta jos perävaunun laitakorkeus on yli puolet pyöröpaalin halkaisijasta, ei tarvitse erikseen sitoa. viimmeviikolla mopopoliisin kanssa yhdessä tupakoitiin tuolla levikkeellä, eikä tuo kuponkia antanut. täysperä oli lastattu, tosin vain yhteen kerrokseen, eikä sidottu.
Minkähän takia rekassa(umpi- tai avolaitainen)kuorma on sidottava. Varmaan tulee sakko jos on umpikontissa paperirullat tai puuautossa pölkyt sitomatta, vaikka ovatkin laitojen sisässä.
-
Miten se Multi-x pikaliitin asennetaan?
Multi-x:llä on oma kevyt ''teline'' tapeilla traktorin puolen työntövarren korvakkeissa. Multista lähtee neljä reilun puolen metrin hydrletkua kerran ympyrälle kierrettynä traktorin hydrauliikan ulosottoihin. Näin sen kytkeminen traktoriin on joustavaa ja helppoa.
Multi-x oli siroin neliliittiminen, mitä löysin.
Sormet rasvastuvat hyvin vähän ja kahva puristaa letkut paikalleen hieman paineisenakin.
http://www.directindustry.com/prod/cejn/multi-connection-quick-release-hydraulic-couplings-4475-436285.html
-
tätä laitajutskaa on lopiiseilta kysytty ja sanoivat, jotta jos perävaunun laitakorkeus on yli puolet pyöröpaalin halkaisijasta, ei tarvitse erikseen sitoa. viimmeviikolla mopopoliisin kanssa yhdessä tupakoitiin tuolla levikkeellä, eikä tuo kuponkia antanut. täysperä oli lastattu, tosin vain yhteen kerrokseen, eikä sidottu.
Minkähän takia rekassa(umpi- tai avolaitainen)kuorma on sidottava. Varmaan tulee sakko jos on umpikontissa paperirullat tai puuautossa pölkyt sitomatta, vaikka ovatkin laitojen sisässä.
Ei k-autolla selviä pelkillä sakoilla kun kuorma sitomatta.Kortti on yhellä tutulla ammattikuskilla otettu pois kolmeksi kuukaudeksi ,kun vajaalla puukuormalla siirtyi kasalta toiselle parisataa metriä.Sattui poliisi näkemään kauempaa tämän TODELLA SUUREN RIKOKSEN .
Usein on tienpäällä kyrpinyt kun pyöröpaalikuorma on vastaan tullut traktorin vetämänä ilman rihman kiertämää ja omassa kuormassa lain mukaan tarvii 10 liinaa.
Monesti älykääpiöt kuskaa vielä lisäksi etukuormaimen pihdissä yhtä paalia.
-
Korkealaitaisilla Tuhdeilla kuskattiin kutteripaaleja pakattuina lavoihin, kärry aivan täynnä mutta sitomatta ja paketin ylälaita näkyi nippanappa laitojen yläpuolella. Sakot tuli.
-
Taitaa olla sitomisesta yhtä monta tulkintaa kuin on tulkitsijoita. Laki sanoo että kuorman on pysyttävä kiinni kaikissa tilanteissa. Mitenkähän on jos tukki rekka vetää 80 km/h lepikkoon tai sora rekka. Taitaa kuormat levitä kuin hujasen paska pitkin pientareita. ;D
-
Taitaa olla sitomisesta yhtä monta tulkintaa kuin on tulkitsijoita. Laki sanoo että kuorman on pysyttävä kiinni kaikissa tilanteissa. Mitenkähän on jos tukki rekka vetää 80 km/h lepikkoon tai sora rekka. Taitaa kuormat levitä kuin hujasen paska pitkin pientareita. ;D
Tämän kyseisen liikkuvan mielestä kaikki pitää olla lavalla sidottuna. Aattelin että joskus pitää ihan huvin vuoksi ajaa rysään siten että 12 tonnin viljakärryssä on dildo köytettynä neljän tonnin kuormaliinoilla ristiin. Katotaan riittääkö huumorintaju.. ::) ;D
-
Pari kuukautta sitten sai ajosilppuri porukan yksi rehunkuljettaja sakot kun ei ollut kuorma peitetty/sidottu :o
-
Monestiko on lannoitekuormassa ollut säkit liinoilla köytettynä?? Ei muulloin, kuin silloin, kun reka tulee baltiasta ja puolikkaassa on toisessakin kerroksessa tavaraa, silloin olen liinat nähnyt muutaman säkin ylitse laitetun!!
Pressu vaan yli ja muutamilla kummilenkeillä kiinni, pois silmistä, pois mielestä!
-
Monestiko on lannoitekuormassa ollut säkit liinoilla köytettynä?? Ei muulloin, kuin silloin, kun reka tulee baltiasta ja puolikkaassa on toisessakin kerroksessa tavaraa, silloin olen liinat nähnyt muutaman säkin ylitse laitetun!!
Pressu vaan yli ja muutamilla kummilenkeillä kiinni, pois silmistä, pois mielestä!
Takimmaaset säkit ollu sidottuna kun kantavuus loppunu ennen perälautaa. ;D
-
Muistan tarinan eräästä sorvarista. Oli tehnyt auton peräkärriin ihan oikean telineen metalli putkille. Normaalissa ajotilanteessa putket olisi hyvinkin pysyneet paikallaan eikä tippumisen mahdolisuutta ollut. Oli virkavalta sakottanut kun kuorma ei ollut sidottu kiinni asetusten mukaan sillä perusteella että jos peräkärri kaatuu, niin putket ei pysy kyydissä. Sorvari oli kysynyt konstaapelilta "entäs tuo ohi ajava tukki rekka? pysyykö kuorma kasassa jos yhdistelmä kaatuu"? Oli saanut sakot virkavallan halventamisesta.
Selvisi myöhemmin että joku rekkakuski oli tehnyt ilmiannon että se vielä rupeaa ajamaan tukkia sillä 750kg auton peräkärrillä!
-
sen jälkeen ei enää mietitä olisiko pitänyt sitoa kun jotain on tippunu ja tappanu :o :o :o :o
-
sen jälkeen ei enää mietitä olisiko pitänyt sitoa kun jotain on tippunu ja tappanu :o :o :o :o
Jaa niinkuin Konginkankaalla :-\
-
sen jälkeen ei enää mietitä olisiko pitänyt sitoa kun jotain on tippunu ja tappanu :o :o :o :o
Jaa niinkuin Konginkankaalla :-\
Meinaatko ettei konginkankaalla ollut kuorma sidottu lain vaatimalla tavalla. "Kuorman on pysyttävä kasassa kaikissa tilanteissa!"
-
sen jälkeen ei enää mietitä olisiko pitänyt sitoa kun jotain on tippunu ja tappanu :o :o :o :o
Jaa niinkuin Konginkankaalla :-\
justiin samalla lailla, ei auta selittää että on kiireinen maanviljelijä jonka paalit sade uhkaa kastella :) :) :) :)
-
sen jälkeen ei enää mietitä olisiko pitänyt sitoa kun jotain on tippunu ja tappanu :o :o :o :o
Jaa niinkuin Konginkankaalla :-\
Meinaatko ettei konginkankaalla ollut kuorma sidottu lain vaatimalla tavalla. "Kuorman on pysyttävä kasassa kaikissa tilanteissa!"
Tässä justiinsa yks rahtari kaveri kehui kun oli jollain kurssilla ollut ja kurssin vetäjä neuvoi sitomaan kuorman kopin sivuihin kiinni... Noo sen tietää kun ne taitaa olla vaan jotain vaneria noi kuorma-autojen kopit niin etä miten siinä käy kun kuorma oikeesti lähtee liikkeelle niinkuin konginkankaalla...
-
sen jälkeen ei enää mietitä olisiko pitänyt sitoa kun jotain on tippunu ja tappanu :o :o :o :o
Jaa niinkuin Konginkankaalla :-\
Meinaatko ettei konginkankaalla ollut kuorma sidottu lain vaatimalla tavalla. "Kuorman on pysyttävä kasassa kaikissa tilanteissa!"
Tässä justiinsa yks rahtari kaveri kehui kun oli jollain kurssilla ollut ja kurssin vetäjä neuvoi sitomaan kuorman kopin sivuihin kiinni... Noo sen tietää kun ne taitaa olla vaan jotain vaneria noi kuorma-autojen kopit niin etä miten siinä käy kun kuorma oikeesti lähtee liikkeelle niinkuin konginkankaalla...
mee näyttään miten esim. keskon rullakkokuorma sidotaan lattiaan :D
ne kiskot kestää kyllä vetää sen mitä laki vaatii kunhan liina ei mene suoraan laidasta laitaan, valmistaja vastaa tästä.
entä näissä itse tehdyissä paalilaveteissa ;D ;D ;D ;D
kyllä sitä voi jokainen isäntä tse miettiä minkalaisen kuvan sitä antaa suhtautumisestaan toisen henkeen ja terveyteen jättämällä esimerkiksi kahteen kerrokseen lastatut paalit sitomatta, kun ne valokki on yleensä vähän epäkunnosa ;)
-
sen jälkeen ei enää mietitä olisiko pitänyt sitoa kun jotain on tippunu ja tappanu :o :o :o :o
Jaa niinkuin Konginkankaalla :-\
Meinaatko ettei konginkankaalla ollut kuorma sidottu lain vaatimalla tavalla. "Kuorman on pysyttävä kasassa kaikissa tilanteissa!"
Tässä justiinsa yks rahtari kaveri kehui kun oli jollain kurssilla ollut ja kurssin vetäjä neuvoi sitomaan kuorman kopin sivuihin kiinni... Noo sen tietää kun ne taitaa olla vaan jotain vaneria noi kuorma-autojen kopit niin etä miten siinä käy kun kuorma oikeesti lähtee liikkeelle niinkuin konginkankaalla...
mee näyttään miten esim. keskon rullakkokuorma sidotaan lattiaan :D
ne kiskot kestää kyllä vetää sen mitä laki vaatii kunhan liina ei mene suoraan laidasta laitaan, valmistaja vastaa tästä.
entä näissä itse tehdyissä paalilaveteissa ;D ;D ;D ;D
Ei ollut käsittääkseni mitään rullakkotavaraa... En muista enää mitä oli muttei mitään kevyttä..
-
Näissä sitomisissa on paljon legendoja. Paljon puhutaan kaatumisista mutta niistä ei ole käsittääkseni laissa mitään puhuttu. Käytännössä kuorma pitää olla eteenpäin sidottu koko painon suhteen ja sivuille ja taakse puolen kuorman verran. Mukaan lasketaan joku matemaattinen kitkakerroin. Ylöspäin pitää olla estetty pölyäminen sekä ilmavirran mukaana lentäminen. Jotenkin näin muistan yhdistelmäkorttia ajaessa asia opetetun. Samoiten sallitaan kuormatilassa joku irtonaisuus joka oli muistaakseni 30 cm tai jotain. Sidontaan ei lasketa hydrauliikan varassa oleva eli perjaatteessa hydraulinen perälauta on kait vähän kyseenalainen.
-
Näissä sitomisissa on paljon legendoja. Paljon puhutaan kaatumisista mutta niistä ei ole käsittääkseni laissa mitään puhuttu. Käytännössä kuorma pitää olla eteenpäin sidottu koko painon suhteen ja sivuille ja taakse puolen kuorman verran. Mukaan lasketaan joku matemaattinen kitkakerroin. Ylöspäin pitää olla estetty pölyäminen sekä ilmavirran mukaana lentäminen. Jotenkin näin muistan yhdistelmäkorttia ajaessa asia opetetun. Samoiten sallitaan kuormatilassa joku irtonaisuus joka oli muistaakseni 30 cm tai jotain. Sidontaan ei lasketa hydrauliikan varassa oleva eli perjaatteessa hydraulinen perälauta on kait vähän kyseenalainen.
Tuosta tuli mieleen sora ja hiekka-autot ??? Täällä korvessa ei kyllä kukaan peittele pressulla hiekkakuormia, mutta Etelä-Suomessa taitaa olla asiat toisin?
Ajelin tuossa keskustaa kohti kuorma-autolla klapikuorman kanssa, ihan hyvä kukkurakuorma oli, niin poliisit sai kiinni ja seurasi pari kilometriä ihan perässä. Vähän rupes niskaa kuumottamaan, mutta sitten menivät ohi eivätkä pysäyttäneet :D Kuorma ei siis ollut peitelty millään :-[
Senverran säikähdin, että kävin hakemassa kuormaverkon ja olen sen jälkeen vetänyt verkon kuorman yli. ::)
-
Sidontaan ei lasketa hydrauliikan varassa oleva eli perjaatteessa hydraulinen perälauta on kait vähän kyseenalainen.
...eikä siten hydraulisesti liikkuvia sivulaitoja paalivaunussa?
-
Taitaa mekaaninen sulkuventtiili riittää...
-
Soraauton kuormaa ei tarvitse peittää se on saletti ollut jo kymmeniä vuosia.
-
sen jälkeen ei enää mietitä olisiko pitänyt sitoa kun jotain on tippunu ja tappanu :o :o :o :o
Jaa niinkuin Konginkankaalla :-\
Meinaatko ettei konginkankaalla ollut kuorma sidottu lain vaatimalla tavalla. "Kuorman on pysyttävä kasassa kaikissa tilanteissa!"
Tässä justiinsa yks rahtari kaveri kehui kun oli jollain kurssilla ollut ja kurssin vetäjä neuvoi sitomaan kuorman kopin sivuihin kiinni... Noo sen tietää kun ne taitaa olla vaan jotain vaneria noi kuorma-autojen kopit niin etä miten siinä käy kun kuorma oikeesti lähtee liikkeelle niinkuin konginkankaalla...
mee näyttään miten esim. keskon rullakkokuorma sidotaan lattiaan :D
ne kiskot kestää kyllä vetää sen mitä laki vaatii kunhan liina ei mene suoraan laidasta laitaan, valmistaja vastaa tästä.
entä näissä itse tehdyissä paalilaveteissa ;D ;D ;D ;D
kyllä sitä voi jokainen isäntä tse miettiä minkalaisen kuvan sitä antaa suhtautumisestaan toisen henkeen ja terveyteen jättämällä esimerkiksi kahteen kerrokseen lastatut paalit sitomatta, kun ne valokki on yleensä vähän epäkunnosa ;)
Taitaa näissä "itse" tehdyissä paalivaunuissa olla yleensä alustana joku kuormaauton perävaunu tai yleiskärrin lava. Että meinaatko että niissä on tehtaalta lähtiessä jo valmistus virhe! :o
-
Soraauton kuormaa ei tarvitse peittää se on saletti ollut jo kymmeniä vuosia.
Joo, mutta jos jotain sieltä ropisee, maksaja on tiedossa on kuinka laillinen kuorma tahansa.
Tuohon sitomiseen, sitomaton ja puutteellisesti sidottu, siinä on sitten vissi ero kun spolisiit pyssää ja alkaa pikavoittoja jakamaan :)
-
Soraauton kuormaa ei tarvitse peittää se on saletti ollut jo kymmeniä vuosia.
Joo, mutta jos jotain sieltä ropisee, maksaja on tiedossa on kuinka laillinen kuorma tahansa.
Tuohon sitomiseen, sitomaton ja puutteellisesti sidottu, siinä on sitten vissi ero kun spolisiit pyssää ja alkaa pikavoittoja jakamaan :)
Eipä tee pitkään mieli ajaa sora-auton perässä, senverta paljon sieltä yleensä ropisee pikku-kiviä :(
-
ertti
-
Soraauton kuormaa ei tarvitse peittää se on saletti ollut jo kymmeniä vuosia.
Joo, mutta jos jotain sieltä ropisee, maksaja on tiedossa on kuinka laillinen kuorma tahansa.
Tuohon sitomiseen, sitomaton ja puutteellisesti sidottu, siinä on sitten vissi ero kun spolisiit pyssää ja alkaa pikavoittoja jakamaan :)
Eipä tee pitkään mieli ajaa sora-auton perässä, senverta paljon sieltä yleensä ropisee pikku-kiviä :(
Tuossa VT12:lla aika moni hiekkakuorma on nykyään peitetty, kun Tampereen kommunismin rattaisiin sitä kelkkovat.
-
sen jälkeen ei enää mietitä olisiko pitänyt sitoa kun jotain on tippunu ja tappanu :o :o :o :o
Jaa niinkuin Konginkankaalla :-\
Meinaatko ettei konginkankaalla ollut kuorma sidottu lain vaatimalla tavalla. "Kuorman on pysyttävä kasassa kaikissa tilanteissa!"
Tässä justiinsa yks rahtari kaveri kehui kun oli jollain kurssilla ollut ja kurssin vetäjä neuvoi sitomaan kuorman kopin sivuihin kiinni... Noo sen tietää kun ne taitaa olla vaan jotain vaneria noi kuorma-autojen kopit niin etä miten siinä käy kun kuorma oikeesti lähtee liikkeelle niinkuin konginkankaalla...
mee näyttään miten esim. keskon rullakkokuorma sidotaan lattiaan :D
ne kiskot kestää kyllä vetää sen mitä laki vaatii kunhan liina ei mene suoraan laidasta laitaan, valmistaja vastaa tästä.
entä näissä itse tehdyissä paalilaveteissa ;D ;D ;D ;D
kyllä sitä voi jokainen isäntä tse miettiä minkalaisen kuvan sitä antaa suhtautumisestaan toisen henkeen ja terveyteen jättämällä esimerkiksi kahteen kerrokseen lastatut paalit sitomatta, kun ne valokki on yleensä vähän epäkunnosa ;)
Taitaa näissä "itse" tehdyissä paalivaunuissa olla yleensä alustana joku kuormaauton perävaunu tai yleiskärrin lava. Että meinaatko että niissä on tehtaalta lähtiessä jo valmistus virhe! :o
harvemmin paalit sidotaan laidoista ;) ;) ;) ;)