Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ToNppa - 08.09.13 - klo:21:24

Otsikko: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: ToNppa - 08.09.13 - klo:21:24
Onkos raadilla kokemusta kyseisistä vehkeistä?
Onko millaisia vehkeitä olleet?
Onko kuinka janoisia?
Tässä tapauksessa kyseessä 8550 mega vm 98.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: DB 1690 - 08.09.13 - klo:21:50
taitaa 8550 olla 7.4 l koneella mutta ittellä runsaasti kokemusta 8400 vallusta 6.6 koneella oikein hyvä perustraktori kaikin puolin on tuntunut olevan
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: ToNppa - 09.09.13 - klo:05:46
Joo, se on sillä isommalla myllyllä.

Se vaan tuos mietityttää, että kuinkahan mahtaa tosiaan ainetta viedä tuollainen.
Kyllähän sen melekeen tietää.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: SamiT - 09.09.13 - klo:10:41
Eipä se kulutus tehtyä työtä kohti paha ole kun muistaa vaan ajaa väännöllä eikä kierroksilla. Alle 1800 kierroksella talous kohdallaan, yli 2000 alkaa soppaa mennä. Lisäksi jos ruiskutuspumppu alkaa vedellä viimeisiään tai on ruuvattu ammattitaidottomasti lisätehoa nin syö paljon enemmän kuin kuuluisi. Omassa ajossa 8450 -97 10700 tuntia ajettuna ja 8400 -95 jossa 8000 tuntia mittarissa.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Jerry - 10.09.13 - klo:09:38
Mulla on sellainen mielipide kulutukseen, että suurin merkitys on sillä, onko työkoneet sopivan kokoisia. Kun perässä on vetokoneen tehoon sopivaa (tarpeeksi isoa) kalustoa, kulutus pysyy pienenä per hehtaari. Paras hyötysuhde saadaan sillä, kun ajetaan maksimiväännön kierrosalueella melkein niin kovaa kuin kone jaksaa.

Valmetilla tuo on helppoa, kun ainakin nelosessa vääntöä on 1500 rpm tuntumassa mukavasti. Talon toisella koneella, Casella, joutuu huudattaa 1800-1900 kierroksella samassa hommassa, vaikka tehoa on paperilla yhtä paljon.

Toki tieajossa ja klapien teossa tuo kierroskone meneekin sitten vähemmällä.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: kaaleppi - 10.09.13 - klo:10:11
Kyllähän se on Mega valmetti yleisesti pidetty yhtenä onnistuneimmista peleistä. Viritettyinäkin kovassa työssä vanhentavat miestä noin vain. Ite jonkun verran harjotteluaikana ajanut ja hyväksi havainnut.

Eli jos hienoinen ajastaan jääminen ei haittaa ja hakee jotain perusrautaa, jos ei nyt jotain aivan imeitä satu niin ei siihen rahojaan hukkaa.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: ToNppa - 10.09.13 - klo:20:16
Jeps, kiitti vinkeistä.
Lähinnä tienhoitohommiin toi kone olis tulossa jos nyt kauppoihin koskaan päädytään.

Ihmetytti tuos vehkees vaan, että koeajolla pikavaihteiden ykkönen ei tahtonut kylmänä pelata.
Heitti kakkoselta kolmoselle kun yritti vaihtaa ykköselle.
Sitten ku pikkusen lämpis niin alko toimimaan aivan normaalisti.

Olin tuos viime syksynä yhden nevaäijän jutuilla jolla olis justiin 8550 (muistaakseni hitech)
Oli se sillä keriinny rullaamaan jo reilut 29000h.
Kone oli laitettu jossain 26000h:n paikkeilla.

Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Viina-Antti - 10.09.13 - klo:20:44
Jeps, kiitti vinkeistä.
Lähinnä tienhoitohommiin toi kone olis tulossa jos nyt kauppoihin koskaan päädytään.

Ihmetytti tuos vehkees vaan, että koeajolla pikavaihteiden ykkönen ei tahtonut kylmänä pelata.
Heitti kakkoselta kolmoselle kun yritti vaihtaa ykköselle.
Sitten ku pikkusen lämpis niin alko toimimaan aivan normaalisti.

Olin tuos viime syksynä yhden nevaäijän jutuilla jolla olis justiin 8550 (muistaakseni hitech)
Oli se sillä keriinny rullaamaan jo reilut 29000h.
Kone oli laitettu jossain 26000h:n paikkeilla.

Ja sää uskoit suopursun suurlähettilästä silmät kirkkaana? :o

Jos sulle sanotaan että kun hyppää Dan Cornin katolta silmät kiinni ni ei satu. Ja hyppäät.....  ???

Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: SamiT - 10.09.13 - klo:20:53

Ihmetytti tuos vehkees vaan, että koeajolla pikavaihteiden ykkönen ei tahtonut kylmänä pelata.
Heitti kakkoselta kolmoselle kun yritti vaihtaa ykköselle.
Sitten ku pikkusen lämpis niin alko toimimaan aivan normaalisti.



Valmetin pikavaihde toimii yhtälailla kylmänä kuin kuumana pakkasella ja helteellä. Ei ole kunnossa tuo kone siltä osin. Ainoastaan välillä menee suoraan ykköseltä kolmoselle kun alkavat napit olla tiensä päässä ja antavat tuplakosketuksen.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Jerry - 10.09.13 - klo:21:08

Ihmetytti tuos vehkees vaan, että koeajolla pikavaihteiden ykkönen ei tahtonut kylmänä pelata.
Heitti kakkoselta kolmoselle kun yritti vaihtaa ykköselle.
Sitten ku pikkusen lämpis niin alko toimimaan aivan normaalisti.



Valmetin pikavaihde toimii yhtälailla kylmänä kuin kuumana pakkasella ja helteellä. Ei ole kunnossa tuo kone siltä osin. Ainoastaan välillä menee suoraan ykköseltä kolmoselle kun alkavat napit olla tiensä päässä ja antavat tuplakosketuksen.

Ei ole kunnossa, mutta ei tuo kumminkaan mekaaniselta vialta vaikuta. Solenoidiventtiilejä rassaamalla tulee varmaankin kuntoon. Itse ostaisin "rikkinäisenä" halvempaan hintaan, kuin korjattuna pyyntihinnalla, mutta riskinsä siinäkin...
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: jusu - 11.09.13 - klo:07:38
sähkövialta vaikuttaa jos ei napista pelaa, joko napit tai johto nappien ja vaihdevivun alapään välillä.. mikä vm? onko pikipoksilla? voi seki olla särki.. on ollu piuha rikki hytin ja solenoidienki väliltä joskus, solenoidi menee yleensä kerrasta..

mutta vika kannattaa tutkia hetipian, jos solenoidit ei saa kunnolla virtaa, voi laahata vahingos 3 pakkaa päälletysten ja se särkee.. 2 on yhtäaikaa normaalisti..
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Cultor - 11.09.13 - klo:08:38
Jeps, kiitti vinkeistä.
Lähinnä tienhoitohommiin toi kone olis tulossa jos nyt kauppoihin koskaan päädytään.

Ihmetytti tuos vehkees vaan, että koeajolla pikavaihteiden ykkönen ei tahtonut kylmänä pelata.
Heitti kakkoselta kolmoselle kun yritti vaihtaa ykköselle.
Sitten ku pikkusen lämpis niin alko toimimaan aivan normaalisti.

Olin tuos viime syksynä yhden nevaäijän jutuilla jolla olis justiin 8550 (muistaakseni hitech)
Oli se sillä keriinny rullaamaan jo reilut 29000h.
Kone oli laitettu jossain 26000h:n paikkeilla.

Ja sää uskoit suopursun suurlähettilästä silmät kirkkaana? :o

Ei Sisu-dieselille 26000 h ole paljoakaan. Länkkärimies tuossa naapurissa Sisu-dieselillä avaamatta yli 35000 h.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Tike - 11.09.13 - klo:12:02
Eikös nämä pikavaihteen hyppimiset viitannut laturin ongelmiin? Työmaalla on '04 8150 mega vajaa 9000h ajettuna. Siinä vikana tällä hetkellä kierroslukumittari joka seilaa 200 rpm suuntaan ja toiseen ajossa? Ehdotuksia?
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: ToNppa - 11.09.13 - klo:19:12
No meillä 815:s kierroslukumittari heittelee miten sattuu ja sitten ku se ei heittele se näyttää varmaan joku 300-400rpm liikaa.
Ja startti taikka siis bendiksi ei oikeen aina jaksa pyöräyttää startin ratasta hammaskehälle asti.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: jusu - 11.09.13 - klo:22:42
Eikös nämä pikavaihteen hyppimiset viitannut laturin ongelmiin? Työmaalla on '04 8150 mega vajaa 9000h ajettuna. Siinä vikana tällä hetkellä kierroslukumittari joka seilaa 200 rpm suuntaan ja toiseen ajossa? Ehdotuksia?

katos laturin johdon tinaukset pistokkeesta, se ns moninapanen on ainaki takunnu mones, johto joinki huonos asennos..
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: mike - 12.09.13 - klo:06:33


Olin tuos viime syksynä yhden nevaäijän jutuilla jolla olis justiin 8550 (muistaakseni hitech)
Oli se sillä keriinny rullaamaan jo reilut 29000h.
Kone oli laitettu jossain 26000h:n paikkeilla.
[/quote]

? :o[/quote]

.
[/quote]


Aivan sama,Karijoella Perkins 1004.4T.Avaamaton 50 000 tuhatta tuntia.Norcarrin ajokone ja kun hajoaa menee tehtaalle ihmeteltäväksi.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: +250 - 12.09.13 - klo:06:40


Olin tuos viime syksynä yhden nevaäijän jutuilla jolla olis justiin 8550 (muistaakseni hitech)
Oli se sillä keriinny rullaamaan jo reilut 29000h.
Kone oli laitettu jossain 26000h:n paikkeilla.

? :o[/quote]

.
[/quote]


Aivan sama,Karijoella Perkins 1004.4T.Avaamaton 50 000 tuhatta tuntia.Norcarrin ajokone ja kun hajoaa menee tehtaalle ihmeteltäväksi.
[/quote]Mitäs ihmeellistä tuos on.Naapurin n valtun kone lähti 500 tuntia ajettuna tehtaalle ihmeteltäväksi ;D ;D
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Pasi - 12.09.13 - klo:06:43
Eikös nämä pikavaihteen hyppimiset viitannut laturin ongelmiin? Työmaalla on '04 8150 mega vajaa 9000h ajettuna. Siinä vikana tällä hetkellä kierroslukumittari joka seilaa 200 rpm suuntaan ja toiseen ajossa? Ehdotuksia?

katos laturin johdon tinaukset pistokkeesta, se ns moninapanen on ainaki takunnu mones, johto joinki huonos asennos..

Eikä laturin tarkistaminen tuon lisäksi ole huono ajatus. Laturi on toiminut vissiin ainakin parikymmentä vuotta kierroslukumittarin anturina.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Cultor - 12.09.13 - klo:21:18
Aivan sama,Karijoella Perkins 1004.4T.Avaamaton 50 000 tuhatta tuntia.Norcarrin ajokone ja kun hajoaa menee tehtaalle ihmeteltäväksi.

Enpä taida uskoa noita perkiisselin tunteja ;- ) Ei noin vanhaa perkiisselin 1004.4T mallia tiettävästi ole olemassakaan. 
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Toivo Tonta - 12.09.13 - klo:21:30


Olin tuos viime syksynä yhden nevaäijän jutuilla jolla olis justiin 8550 (muistaakseni hitech)
Oli se sillä keriinny rullaamaan jo reilut 29000h.
Kone oli laitettu jossain 26000h:n paikkeilla.

? :o

.
[/quote]


Aivan sama,Karijoella Perkins 1004.4T.Avaamaton 50 000 tuhatta tuntia.Norcarrin ajokone ja kun hajoaa menee tehtaalle ihmeteltäväksi.
[/quote]

Enpä taida uskoa noita perkiisselin tunteja ;- ) Ei noin vanhaa perkiisselin 1004.4T mallia tiettävästi ole olemassakaan.
[/quote]
Ei noin vanhaa perkinsiä eikä mitään polttomoottoria!
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Varjo79 - 12.09.13 - klo:21:37


Olin tuos viime syksynä yhden nevaäijän jutuilla jolla olis justiin 8550 (muistaakseni hitech)
Oli se sillä keriinny rullaamaan jo reilut 29000h.
Kone oli laitettu jossain 26000h:n paikkeilla.

? :o[/quote]

.
[/quote]


Aivan sama,Karijoella Perkins 1004.4T.Avaamaton 50 000 tuhatta tuntia.Norcarrin ajokone ja kun hajoaa menee tehtaalle ihmeteltäväksi.
[/quote]Juu juu on meilkii ajukonnees rapiat 30000h :o Mutta mutta tietääkseni jo useita perk**een kinssi motteja menny ::). Muuten mites vieläkös niistä niitä tasapainotus akselin rattaita menöö uudemmista? ;) Mites muuten se miesluukku siinä kyljessä meillä ainakin vuosi aina saumoista >:( Eikä ihan kanssa ihan pieniruokaisin näkemäni kone ole tuo perkinssikään >:( No eipäole kauaa enään minun murheena ko motteja :)
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: erik - 13.09.13 - klo:13:19


Olin tuos viime syksynä yhden nevaäijän jutuilla jolla olis justiin 8550 (muistaakseni hitech)
Oli se sillä keriinny rullaamaan jo reilut 29000h.
Kone oli laitettu jossain 26000h:n paikkeilla.

? :o

Hiukan epäilen myös että tuo norcari pysyny läjässä 50 tuhatta tuntia. Ei kuitenkaan ajokone sieltä vahvimmasta päästä

.
[/quote]


Aivan sama,Karijoella Perkins 1004.4T.Avaamaton 50 000 tuhatta tuntia.Norcarrin ajokone ja kun hajoaa menee tehtaalle ihmeteltäväksi.
[/quote]Juu juu on meilkii ajukonnees rapiat 30000h :o Mutta mutta tietääkseni jo useita perk**een kinssi motteja menny ::). Muuten mites vieläkös niistä niitä tasapainotus akselin rattaita menöö uudemmista? ;) Mites muuten se miesluukku siinä kyljessä meillä ainakin vuosi aina saumoista >:( Eikä ihan kanssa ihan pieniruokaisin näkemäni kone ole tuo perkinssikään >:( No eipäole kauaa enään minun murheena ko motteja :)
[/quote]
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: samppaj76 - 14.09.13 - klo:20:02
mulla on 97 vuoden 8550. asiallinen perustraktori, polttoainetta vie kohtuudella välijäähdytin auttaa asiaa. asennettiin vuonna 2005 kun ostin koneen. turvesuolla ollut kone, peruskunnostettu uudet renkaat, uusi kytkin, voimanoton pakka ehd ja hydrauliikka pumppu 90l yms muuta pienempää. uusi vastaava olisi maksanut yli 100kE, tuohon on mennyt yhteensä alle 50kE. tunteja ei tule kovin paljoa silppurinveto, perävaunujen, lietevaunun veto pääasialliset käytöt. toimivalla koneella on mukava tehdä töitä, kuutoskoneen sointia on mukava kuunnella, tuolla teen mitä ei nelisylinterinen jaksa.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Halliorja - 14.09.13 - klo:21:33
sähkövialta vaikuttaa jos ei napista pelaa, joko napit tai johto nappien ja vaihdevivun alapään välillä.. mikä vm? onko pikipoksilla? voi seki olla särki.. on ollu piuha rikki hytin ja solenoidienki väliltä joskus, solenoidi menee yleensä kerrasta..

mutta vika kannattaa tutkia hetipian, jos solenoidit ei saa kunnolla virtaa, voi laahata vahingos 3 pakkaa päälletysten ja se särkee.. 2 on yhtäaikaa normaalisti..
Ei ole pikipoksia tuon ikäisessä, Tod.näk. solenoidivika, harvoin, hyvin harvoin on ohjaimessa häihäräppiä.
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: zape - 15.09.13 - klo:06:51


Olin tuos viime syksynä yhden nevaäijän jutuilla jolla olis justiin 8550 (muistaakseni hitech)
Oli se sillä keriinny rullaamaan jo reilut 29000h.
Kone oli laitettu jossain 26000h:n paikkeilla.

? :o

Hiukan epäilen myös että tuo norcari pysyny läjässä 50 tuhatta tuntia. Ei kuitenkaan ajokone sieltä vahvimmasta päästä

.


Aivan sama,Karijoella Perkins 1004.4T.Avaamaton 50 000 tuhatta tuntia.Norcarrin ajokone ja kun hajoaa menee tehtaalle ihmeteltäväksi.
[/quote]Juu juu on meilkii ajukonnees rapiat 30000h :o Mutta mutta tietääkseni jo useita perk**een kinssi motteja menny ::). Muuten mites vieläkös niistä niitä tasapainotus akselin rattaita menöö uudemmista? ;) Mites muuten se miesluukku siinä kyljessä meillä ainakin vuosi aina saumoista >:( Eikä ihan kanssa ihan pieniruokaisin näkemäni kone ole tuo perkinssikään >:( No eipäole kauaa enään minun murheena ko motteja :)
[/quote]
[/quote]

Naapurilla oli Norcarin ajokone, siinä kyseinen perkinsi paska, joka söi öljyä ja oli tehoton ja motti oli 11 tuhannen tunnin jälkeen loppu. Samoin oli kymppi Ponssen motossa, siinäkin paska perkinsi kypsy alle 15 tuhannen tunnin, piti laittaa kunnostettu vaihtomoottori. Mutta loppu aikoina oli Ponssen ajokone, jossa oli valmetin neloskone, tuli taloon 27 tuhatta tuntia ajettuna, elleinen omistaja oli laakeroina motin. Sillä ajettiin 36 tuhanteen tuntiin ja lähti vielä seuraavalle omistajalle täyteen puunajoon. Moottori pelasi tosi hyvin, samoin muukin kone. 
Otsikko: Vs: 8000-sarjan Mega Valametti
Kirjoitti: Aladeen Matafuka - 15.09.13 - klo:07:05
11 000 kone 53 000 ajettu So go fuck your self fuckin elffi.  ::) 36 000 tuntia nii kyllähän sillä vielä polttopuut ajaa kun vaan pitää pulkan narun perässä pinkeellä ettei napa sano poksis.