Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 20.08.13 - klo:04:44
-
Ojanreunalla sähköpaimenen voimana ollut akku löytyi ylösalaisin (kuivan) ojan pohjalta. Tyyppiä vanhanaikainen, eli oli valuttanut happonsa useimmista kennoista.
Tuntuu näin maallikkona, että pelkän veden lisääminen ei toimi. Akkuhappoa ei tunnu löytyvän mistään. Paikallinen akkufirma hapottaa vain omia myyntiin tulevia akkuja, myyjä oli sitä mieltä, että turhaa hommaa tuollaisen vanhan uudelleenhapotus, tuossa on keräysallas pihalla... Virtavarasto on kuitenkin vain noin vuoden ikäinen, joten en vielä heittänyt siihen altaaseen.
Onko kokemuksia? Ja kuinkas moni% se akkuhappo on? Puhdasta rikkihappoa löytyy, mutta laimennussuhde on hakusassa.
Petri
-
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-5721 (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-5721)
Motonetin happo näkyy olevan 37 prosenttista.
-
En oo koskaan ostanu akkuhappoja, suoraan vesiletkulla laskenu vettä. Akut kestäny kuitenkin 6-9 vuotta ja sitten joutuu vaihtaan. Kestääkö kauemmin jos laittaa akkuvettä? Siitä en tiedä sitten jos on ihan tyhjäksi päässyt joku kenno lähteekö toimimaan vedellä, yleensä vain tarvinnut lisätä joka kesä. Lisäyksen jälkeen pitkä hidas lataus on riittänyt aina.
-
Juu.. vetää olen vaan lisännyt...(oma lähde vesi, jos sitten on merkitystä) kai se on ollut riittävä konsti koska deeressäkin orggis akku... yli 7000h..
Tosin joskus käyttänyt älylaturia... liekkö sitte mitään virkaa... en tiedä
-
Aina ollut romuakkuja mistä voi nesteet siirtää tommoseen tapaukseen. Varovasti liruttaa puhtaimman osan toisesta akusta. Jotkut lisää veden sijasta tollasta. En tiedä kuinka vahvistuu liikaa ellei happoa ole tullut pois.
-
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-5721 (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-5721)
Motonetin happo näkyy olevan 37 prosenttista.
Voisi olla helpoin tapa ostaa tuota.
Mielestäni pelkällä vedellä voi korvata akusta itsestään haihtuneen nesteen, mutta ei pois valunutta nestettä. Muistaakseni rikkihappo on osallisena siinä kemiallisessa reaktiossa, jossa akku varastoi tai luovuttaa virtaa.
-
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-5721 (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-5721)
Motonetin happo näkyy olevan 37 prosenttista.
Voisi olla helpoin tapa ostaa tuota.
Mielestäni pelkällä vedellä voi korvata akusta itsestään haihtuneen nesteen, mutta ei pois valunutta nestettä. Muistaakseni rikkihappo on osallisena siinä kemiallisessa reaktiossa, jossa akku varastoi tai luovuttaa virtaa.
.... niin.... jos akku voisi toimia pelkällä vedellä, niin miksi sitä rikkihappoa ollenkaan lisättäisiin ???
;D
-
Käsittääkseni se akun neste vaihtelee akun lataustason mukaan lähes puhtaan veden ja väkevämmän rikkihapon välillä. Akun purkaantuessa se rikki kiinnittyy lyijykennoihin ja ladatessa se irtoaa takaisin veteen.
En ole varma, mutta olettaisin, että laimeakin seos riittää, kunhan rikkiä on niin paljon, että neste johtaa sähköä ja reaktio pääsee alkuun.
-
Kyllä siellä happoa pitää lyijyakussa olla. Eikös alkuihminen oo tehnyt jostain happamesta sitrushedelmästäkin virtalähteitä poppamiehilleen, tunkemalla kuoren läpi pari erillaista metalliliuskaa (olikohan lyijyä ja kuparia) ::)
Hyvää akkuvettä saa sadevedestä, se on tislattua vettä niinkuin ostettukin akkuvesi ;)
-
Käsittääkseni se akun neste vaihtelee akun lataustason mukaan lähes puhtaan veden ja väkevämmän rikkihapon välillä. Akun purkaantuessa se rikki kiinnittyy lyijykennoihin ja ladatessa se irtoaa takaisin veteen.
En ole varma, mutta olettaisin, että laimeakin seos riittää, kunhan rikkiä on niin paljon, että neste johtaa sähköä ja reaktio pääsee alkuun.
Juuri näin. Jos tyhjäksi valuneen akun haluaa kunnolla palauttaa elävien kirjoihin, pitäisi tietää mikä akun varaustaso on ollut silloin kun liemet karkasivat, ja laittaa yhtä väkevää sinne tilalle.
Jos sitä lientä on vielä jossain kennossa jäljellä, niin siitä saanee ominaispainomittarilla selville mikä tilanne on ollut (ellei se ole tyhjentymisen jälkeen seisonut hyvin pitkään ja näin itsepurkautunut tms vielä lisää). Jos akkua on vielä purettu tai ladattu vajaaliemisenä, niin silloin levyt ovat kai vähän vaihtelevassa tilassa sen mukaan mikä osa on osallistunut ja mikä on ollut kuivana, ja pelastus ei oikein enää ole mahdollista.
Näillä tempuilla paikallinen akkuhuolto pelasti oman vastaavan 130 Ah akun, jonka olin vahingossa tuupannut lanalla lumikasan mukana nurin. Akku on toiminut loistavasti vuosia vielä tuon jälkeen, sanoivat kyllä että halpisakkua ei kannata elvytellä, mutta tuo oli laatu- ja hintaskaalan yläpäästä. Tässä tapauksessa tiesin että se oli ollut juuri täyteen ladattu ennen kaatumista.
Homma ei edes maksanut kuin pari kymppiä ja akku oli vielä pari vuorokautta lataus- ja purkutestissä. Takuuta eivät antaneet... :-)
Tuolla palvelulla saivat kyllä yhden tyytyväisen kanta-asiakkaan lisää.
-
Ojanreunalla sähköpaimenen voimana ollut akku löytyi ylösalaisin (kuivan) ojan pohjalta. Tyyppiä vanhanaikainen, eli oli valuttanut happonsa useimmista kennoista.
Tuntuu näin maallikkona, että pelkän veden lisääminen ei toimi. Akkuhappoa ei tunnu löytyvän mistään. Paikallinen akkufirma hapottaa vain omia myyntiin tulevia akkuja, myyjä oli sitä mieltä, että turhaa hommaa tuollaisen vanhan uudelleenhapotus, tuossa on keräysallas pihalla... Virtavarasto on kuitenkin vain noin vuoden ikäinen, joten en vielä heittänyt siihen altaaseen.
Onko kokemuksia? Ja kuinkas moni% se akkuhappo on? Puhdasta rikkihappoa löytyy, mutta laimennussuhde on hakusassa.
Petri
Onnistuu hyvin vaikka tuommosela Einarin mainittemala hapola. Jos vain kennot on muuten pysyny ehejänä... 8)
-
akun, jonka olin vahingossa tuupannut lanalla lumikasan mukana nurin.
Huippukallis akku lumikasassa ???
Ei mielikuvitus riitä keksimään, mitä tässäkin on suunniteltu/päässyt tapahtumaan :D ;)
-
akun, jonka olin vahingossa tuupannut lanalla lumikasan mukana nurin.
Huippukallis akku lumikasassa ???
Ei mielikuvitus riitä keksimään, mitä tässäkin on suunniteltu/päässyt tapahtumaan :D ;)
Eipä tuohon suurta mielikuvitusta tarvita.. akku oli napattu aamulla yhdestä koneesta autoon mukaan apuakuksi jolla saatiin korvessa lepäävä sähkövikainen mettiäinen käyntiin. Illalla nostin sen jo pimeässä taas pois autosta liiterin nurkalle sen alkuperäisen koneen lähelle odottamaan että laitan sen aamulla takaisin paikalleen. En mokomaa huvikseni kanna turhaan paikasta toiseen. Yöllä tulikin kova lumipyry ja unohtui koko juttu kun oli muutakin sähläystä siinä samassa..
Olen mä lastannut sahat, pänikät, työkalut, moton teräketjut sun muut lumikauhaan työmaalle mennessäni - ja sitten ensitöikseni työntänyt kauhalla vähän autolle kääntöpaikkaa auki muistamatta että kauhahan on täynnä kamaa.. mitään ei kyllä mennyt rikki mutta sai sitä lumikasaa vähän aikaa kaivella.... Eipä voinut kuin nauraa itselleen, kiroilla ei tarvinnut :-)
Ai miten niin hajamielinen ??
-
Mää luen ton otsikon aina ohi selaillessa,että "akka kaatunu" :) :) :)
-
...sanoivat kyllä että halpisakkua ei kannata elvytellä
....
Tuolla palvelulla saivat kyllä yhden tyytyväisen kanta-asiakkaan lisää.
Samaa väitettiin minullekin. Ehkä eivät täysin menetä asiakasta, mutta pieni ryppy rakkauteen saattaa tulla, mene ja tiedä... Eli nyt vain rikkihappoa hakemaan.
Petri
-
Täydessä akussa kennojen levyt ovat lyijyä ja lyijyoksidia. Elektolyytti on rikkihappoa, jonka ominaispaino on 1,280.
Kun levyt tyhjentyvät, ne muuttuvat lyijysulfaatiksi ja elektrolyytti muuttuu vedeksi. Mikäli akku on pitkään täysin tai osittain tyhjä, levyt kovettuvat eli sulfatoituvat, akku tuhoutuu. Kun akkua ladataan, muutos on päinvastainen.
Eli rikkihaposta ja akkuvedestä samanlainen seos kuin akussa oli.
-
...sanoivat kyllä että halpisakkua ei kannata elvytellä
....
Tuolla palvelulla saivat kyllä yhden tyytyväisen kanta-asiakkaan lisää.
Samaa väitettiin minullekin. Ehkä eivät täysin menetä asiakasta, mutta pieni ryppy rakkauteen saattaa tulla, mene ja tiedä... Eli nyt vain rikkihappoa hakemaan.
Petri
kyllä mää ostaisin ihan akkuhappoa enkä pelkkää rikkihappoa.,ja ko. nestettä on autotarvikeliikkeissä.akkuhappo seos on ainakin varmempi vaihtoehto kuin se mutu omasekoitus.
Akkuhappoa ei tässä kylällä kukaan tunnu myyvän, mutta labrassani näyttäisi rikkihappoa olevan. Prosentti- ja moolimassalaskut ovat kyllä hanskassa. Kuvittelin ensin, että tavaraa löytyisi ensimmäisestä vastaantulevasta kioskista, mutta väärin oletin.
Petri
-
Akkuhappoa ei tässä kylällä kukaan tunnu myyvän, mutta labrassani näyttäisi rikkihappoa olevan. Prosentti- ja moolimassalaskut ovat kyllä hanskassa. Kuvittelin ensin, että tavaraa löytyisi ensimmäisestä vastaantulevasta kioskista, mutta väärin oletin.
Petri
Laskutaitojasi en epäile. Uteliaisuudesta ja ainakin omaksi opiksi.... Junttieinarin linkissä oli prosenttit, mutta minkä sortin prosentteja ne ovat? Paino-, tilavuus- vai mahdollisesti jotain muita prosentteja?
-
37% einarilla liki sama väkevyys kuin koskenkorvassa mutta eri ainetta.eli laitammeko litraan 3,7 desiä happoa vai 6,3 desiin 3,7 desii happoa jolloin saamme i1 litra seosta.
kuis sitte mene sekoitus sahabensassa kun tehdään 2% aina laittanut 10 litraan 2 desiä,onko laskutaitoni aivan p;stä
Luulisin että menee väärin,100 desissä pitäs mun mielestäni olla 2 desiä öljyä..
-
37% einarilla liki sama väkevyys kuin koskenkorvassa mutta eri ainetta.eli laitammeko litraan 3,7 desiä happoa vai 6,3 desiin 3,7 desii happoa jolloin saamme i1 litra seosta.
kuis sitte mene sekoitus sahabensassa kun tehdään 2% aina laittanut 10 litraan 2 desiä,onko laskutaitoni aivan p;stä
Luulisin että menee väärin,100 desissä pitäs mun mielestäni olla 2 desiä öljyä..
(2/102)x100% = 1.9607843% eli karvan verran laihaa oot tehnyt
Oikea öljymäärä 2% seokseen olisi 2.040816327 desiä