Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: supersammakko - 18.07.13 - klo:16:48
-
Mikähän olisi mielestänne sopiva rengaskoko 4-sylinteriseen traktoriin jos keväällä on tarkoitus jättää paripyörät pois. Riittääkö 600 mm? Siitä leveämmät alkavat olemaan hinnoissaan.
-
Niin korkia ku mahtuu ja niin leviä ku on lompakossa varaa.
...eikä silti ole paripyörien veronen.
-
30,5x32 dneproshina .. taakse... eteen 540/65 28.. BKT .. kohtuu hyvä yhdistelmä, pellolle, hyvä kyyti, kevyt lompakolle.
Kuten Kaupoi sanoi ei ne siltikään ole paripyörien veroiset ole.
-
600 tai 650 riittää normioloissa neloskoneeseen ihan hyvin, jossei sitte ole jotain erityisen painavaa nostolaitteissa.
Mulla on tuossa kutoskoneellisessa, tosin kevyessä sellasessa 650 ja en ole keväälläkään kaivannut leveämpiä. Jos ei sitten halua rymytä keväällä aikaseen jossain silmäkkeessä.
-
Mikähän olisi mielestänne sopiva rengaskoko 4-sylinteriseen traktoriin jos keväällä on tarkoitus jättää paripyörät pois. Riittääkö 600 mm? Siitä leveämmät alkavat olemaan hinnoissaan.
Minä ratkaisin tämän ongelman katselemalla haluamani mallin vaihtokoneita. Sieltä valkkasin sitten sen yleisimmin käytetyn rengaskoon. Luotin siihen, että isännät ovat tienneet, mitä ovat ostamassa. Ja kyllä minä näihin olen ollut ihan tyytyväinen. Leveessä renkaassa on se huono puoli, että sitten joskus kun niitä joutuu päivittelemään, niin hintaa on paljon. Paripyörät on kyllä perseestä...
-
Älä laita sitten niin suuria että ovi ei mahdu enää aukeamaan
-
Niin korkia ku mahtuu ja niin leviä ku on lompakossa varaa.
...eikä silti ole paripyörien veronen.
Moommalasta kajahtaa..... kun Trellebuuri halkeaa............ ;D ;D
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRaiGQmga19UC5fgcE8eal4r6WwxXz_wfpKW07d_PZY_CAyEWAk)
-
http://vianor.fi/renkaat/raskaat-renkaat/maatalousrenkaat/vetorenkaat/svt-renkaat/michelin/michelin-xeobib/
-
Mikähän olisi mielestänne sopiva rengaskoko 4-sylinteriseen traktoriin jos keväällä on tarkoitus jättää paripyörät pois. Riittääkö 600 mm? Siitä leveämmät alkavat olemaan hinnoissaan.
Pitää nyt kysyä, että onko kyse männänrenkaista ???
-
520/70R38 A + 420/70R28 A Con
Kyllä noi on useimpiin tarpeisiin ihan riittävät.
-
Niin korkia ku mahtuu ja niin leviä ku on lompakossa varaa.
...eikä silti ole paripyörien veronen.
Moommalasta kajahtaa..... kun Trellebuuri halkeaa............ ;D ;D
Niin teköö, mullon 3800kg painavassa nelipyttysessä 720mm leweet takana... :P
-
Ei ollut keväällä Valmet 8400:ssa paripyöriä äestyksessä, renkaat 650/65-R38 ja 540/65-R28, ja kyllä ensi kevääksi paripyörät pitää taakse hommata, sutii savikoilla siten että kaivaa kunnon vedossa sen verran reilusti maata että näkyy ajolinjat tähkälletuloon asti läpi. Eikös tämä 8400 ole suunnilleen uusien neloskoneiden painoinen ellei kevyempikin?
-
Mielipiteitä on monenlaisia. Yksöispyörinä pitäis olla yli 700mm renkaat ilman paripyöriä.
Itsellä toisessa koneessa (6 syl.) takana alla 650mm ja 580mm paripyörät. Edessä 540mm ja kaipailisin siihenkin kyllä paripyöriä. Neloskoneessa on takana alla 460mm ja 520mm paripyörät. Edessä 420mm ja siihen on nyt pakko hankkia eteen paripyörät, kun ekan äestyskerran ajolinjat näkyy orastuessa. Harmittaa kun kyntöä ajatellen otin siihen noin kapeat renkaat...
-
Tyhmä kun olen niin, mihin *****nn te tarvitte tollasia pyöränleveyksiä? ???
-
Tyhmä kun olen niin, mihin *****nn te tarvitte tollasia pyöränleveyksiä? ???
Ruiskutuksiin... :P
-
Tyhmä kun olen niin, mihin *****nn te tarvitte tollasia pyöränleveyksiä? ???
No ei sinne *****un ainakaan.
-
harvoin viittii koko loppuvuotta ajaa niin leveillä pyörillä mitä keväällä tarvitsisi jotta pinta-paineet olisi kohdallaan. Jotkut 700-reilu 1000 on hyvä keväällä ja muuten riitttää vajaa vajaa 600. Eli paripyörät tai kahdet renkaat vaatii jos kevättöitä aikoo tehdä kunnon pintapaineilla.
-
Tyhmä kun olen niin, mihin *****nn te tarvitte tollasia pyöränleveyksiä? ???
No ei sinne *****un ainakaan.
No jos ei sinne niin minne tai missä? ;D
-
No agronetin mukaan kaikki alle 700milliset paripyörienkin kanssa on liian pienet joka koneeseen.
Mun mielipide on että 520 ja 420 riittää jos on normaalit olosuhteet. Jos ei halua parisia käyttää nii jotku 650 ja sopivat eturenkaat.
-
Tässä taas lukiessa ihmettelee että miten pärjättiin sillon kun joka nurkassa ei ollu 700:sia trellebuureja tuplana tai triplana... ;D
-
520/70R38 A + 420/70R28 A Con
Kyllä noi on useimpiin tarpeisiin ihan riittävät.
Paitsi keväällä kylvötöissä. Parit rinnalle niin toimii keväälläkin. Mulla tuommoset ännäs ja 18.4 parit rinnalla. Tees 650+20,8 ja silti multamailla omien jälkien tasoittelu määrää äestyssyvyyden.
-
Noin niinkuin teoriassa keväällä kylvökone määrää rengastuksen leveyden eli pyörät+ pyöränvälijyrä=kylvökoneen leveys. Harva kumminkaan viittii ajaa koko vuotta 3-4 metriä leveällä raktorilla. Tällä saavutetaan tasainen kylvöalusta johon on hyvä kylvää siemenet tasasyvyyteen...
-
Noin niinkuin teoriassa keväällä kylvökone määrää rengastuksen leveyden eli pyörät+ pyöränvälijyrä=kylvökoneen leveys. Harva kumminkaan viittii ajaa koko vuotta 3-4 metriä leveällä raktorilla. Tällä saavutetaan tasainen kylvöalusta johon on hyvä kylvää siemenet tasasyvyyteen...
Traktorin max leveys 255 ;)
-
ruottin puolelta 600/65R28 ,710R38 trelleborgit 10000 egee...sarja :-*
-
Noin niinkuin teoriassa keväällä kylvökone määrää rengastuksen leveyden eli pyörät+ pyöränvälijyrä=kylvökoneen leveys.
Kylvö on onnistunu ihan hyvin, vaikka veturi on ollu metrin leviämpi tai 15 cm kapiampi ku kylvökone. ;P
-
Noin niinkuin teoriassa keväällä kylvökone määrää rengastuksen leveyden eli pyörät+ pyöränvälijyrä=kylvökoneen leveys. Harva kumminkaan viittii ajaa koko vuotta 3-4 metriä leveällä raktorilla. Tällä saavutetaan tasainen kylvöalusta johon on hyvä kylvää siemenet tasasyvyyteen...
Traktorin max leveys 255 ;)
lain mukaan ilman paripyöriä 260
-
Tässä taas lukiessa ihmettelee että miten pärjättiin sillon kun joka nurkassa ei ollu 700:sia trellebuureja tuplana tai triplana... ;D
Meillä taitaa olla jotkin "reilusti alle puol`metriset" eikä paripyöriä ollenkaan. Ei mitään ongelmia missään vaiheessa koska kokonaispainot ovat pienet eikä märille maille olisi asiaa paripyörienkään kanssa.
Vilja-osastolla käytetään paripyöriä, mutta tänäkin vuonna niiden asentaminen oli täysin turhaa vaikkapa orastumisen kannalta.
-
Tässä keskustelussa tulee näkyviin Suomen maataloustutkimuksen "tauti". Savimaiden viljelijät ihmettelevät paripyörien tarvetta ja kukkamultaviljelijät kaipaavat leveämpää rengasta.
Aika fatitautisia noi oli tuolla inkoossa. Ajetaanko tautainetta tai kasvunsäädettä vai ei? Suorakylvetäänkö vai kynnetäänkö vai ei. Paripyörät vai ei. Nää on kaikki sellasia juttuja, johon väärässä paikkaa oleva viljelijä tai tutkimuslaitos ei voi sanoa oikeaa ratkaisua. Vaan isännä on itse päätettävä.
-
Tässä taas lukiessa ihmettelee että miten pärjättiin sillon kun joka nurkassa ei ollu 700:sia trellebuureja tuplana tai triplana... ;D
Sillon semmoinen 5tn painoinen kuutoskone oli iso traktori.. ::)
-
Tässä taas lukiessa ihmettelee että miten pärjättiin sillon kun joka nurkassa ei ollu 700:sia trellebuureja tuplana tai triplana... ;D
Sillon semmoinen 5tn painoinen kuutoskone oli iso traktori.. ::)
Kokonaisuutena nykykoneet painaa aivan liikaa. Ei auta edes vemssin päistetiet.
Onneksemme ojitus on halpaa ja naturcomilta voi ostaa mailasta.
-
Tässä keskustelussa tulee näkyviin Suomen maataloustutkimuksen "tauti". Savimaiden viljelijät ihmettelevät paripyörien tarvetta ja kukkamultaviljelijät kaipaavat leveämpää rengasta.
Aika fatitautisia noi oli tuolla inkoossa. Ajetaanko tautainetta tai kasvunsäädettä vai ei? Suorakylvetäänkö vai kynnetäänkö vai ei. Paripyörät vai ei. Nää on kaikki sellasia juttuja, johon väärässä paikkaa oleva viljelijä tai tutkimuslaitos ei voi sanoa oikeaa ratkaisua. Vaan isännä on itse päätettävä.
Asiaa.
Kerran käynyt Västankvarin peltopäivillä eikä sieltä paljoa opittavaa jäänyt, olosuhteet ja kasvustot kuin eri maasta :P