Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: volvo88 - 24.06.13 - klo:00:17

Otsikko: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: volvo88 - 24.06.13 - klo:00:17
NH TM 150 ilmastointilaite temppuilee. Antaa kylmää todella hyvin ensimmäisen tunnin, sitten loppuu. Ilmastoinnin kompura ei pyöri.
Ilmastoinnin syyläri ja kenno on puhdistettu, kylmäaineet on tarkistettu, termostaatti on vaihdettu. Vaan aina tekee saman.
Onko kokemusta mikä tuon voisi aiheuttaa?
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: icefarmer - 24.06.13 - klo:01:01
NH TM 150 ilmastointilaite temppuilee. Antaa kylmää todella hyvin ensimmäisen tunnin, sitten loppuu. Ilmastoinnin kompura ei pyöri.
Ilmastoinnin syyläri ja kenno on puhdistettu, kylmäaineet on tarkistettu, termostaatti on vaihdettu. Vaan aina tekee saman.
Onko kokemusta mikä tuon voisi aiheuttaa?
onko kompuran sähkökytkin siinä hihnapyörän kupeessa väsymässä, tunnin jaksas pitää ja lämmettyään ei enää... onkos siellä ne paine-anturit olemassa, nyykkäriä kun  en juuri tunne.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: Greenpwr - 24.06.13 - klo:07:20

 Eihän se kenno mää jäähän, pikkusen maltillisemmin jos viilentäs, niin siis tuleeko mistään suulakkeesta ilmaa, kun jäähdytys lakkaa?
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: koivumaki - 24.06.13 - klo:07:59
Meillä oli samanmoinen tauti aikanaan Winnerissä.Kompuran magneetttikytkimen toiminta takkuili.Muistaakseni korjasin sen laittamalla kompuran magneetin pitimien tms.ruuvin alle prikan.Vika oli magneettikytkimen pintojen vinous..
Voi olla että kompura menee vaihtoon...toi mun remo oli kyllä toimiva,mutta voihan kompura olla sippaamassa.
Katso muuten ettei kompuralle menevässä johdossa ole vikaa,mehän taisteltiin keväällä MXM120n kanssa,vika syntyi kompuran johdon hankautumisen seurauksena.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: roadman - 24.06.13 - klo:20:28
Mulla paineanturi temppuili tuon tyylisesti. Antoi välillä kylmää ja sitten loppui ja taas hetken päästä lähti toimimaan. Helppo tsekata kunhan tietää mitkä piuhat yhdistää liittimestä. Piane anturi taitaa olla siinä kompuran yläpuolella. liittimessä pitäs olla takaisku ettei tarvii aineita ottaa pois.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: t.toivo - 24.06.13 - klo:21:04
Semmonenkin vaihtoehto, jotta lievä ylitäyttö. Viileällä kelillä toimii hienosti, mutta iltapäivän helteillä kompura käy pari sekunttia kerrallaan. Eli paine nousee kuumassa muutamassa sekunnissa painerajan yli.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: Timppa - 24.06.13 - klo:21:07
Massikan suositus oli aiemmin 1400 grammaa kylmäainetta. Kenno tuli kuulemma keskeltä
liian kylmäksi tai jotain sellaista.

Sitä suositusta pienennettiin johonkin 1200 grammaan.

Mää laitatin 1300 grammaa ja ny on hyvin toiminnu.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: roadman - 25.06.13 - klo:06:35
Semmonenkin vaihtoehto, jotta lievä ylitäyttö. Viileällä kelillä toimii hienosti, mutta iltapäivän helteillä kompura käy pari sekunttia kerrallaan. Eli paine nousee kuumassa muutamassa sekunnissa painerajan yli.

Jos muutamanssa sekunnissa menee paineet yli niin ei enää mikään lievä ylitäyttö. no sen näkee helposti kuivaimen lasista kulkeeko aine ja kuinka paljon niitä kuplia on aineen joukossa.
Tm ilmastoinnin täytös  on 1100g vanhemmissa ja uudemmissa 1400g en tiiä miksi määrää on nostettu kun hilkkeet likipitäen samat.

Yhdellä konstilla voit kompurankytkimen testata. Ota sähköjohto, kytke se + napaan ja irroita kompurasta tuleva johto liittimestä ja kokeile suoralla piuhalla kytkeytyykö kompurankytkin vai ei silloin kun vika on päällänsä. itse kyllä olen paineventtiilin ja ylitäytön kannalla. milloin olet kuivaimen vaihtanut. hinnasta ainakaan pitäis olla kiinni kun jossain 40€ luokassa verollista.
keväällä etsittiin kaikilla mahdollisislla konsteilla vuotoa omasta koneesta. Robotti ilmoitti että ei vuotoa. Kaasun haistelijaa ja valohoitoakin kokeiltiin ei tulosta.
Pähkäilin aikani niin arvelin josko huoltoliitin vuotais. Tulppasin huolto liittimet 8mm pultilla tiivisteen kanssa ja kas ei häviä aineet ilmastoinnista. Toinen huolto liitin tihkusi pikkuhiljaa aineet pihalle kun kaadoin nestettä venttiilin päälle.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: Oksa - 25.06.13 - klo:08:33
kuinka paljon nuo ilmastoinnit tarttee huoltoa vuosittain?   itellä on käytössä nyyssä vain lyhyitä jaksoja kesällä joskus ja talvella lähes nollakeleillä silloin tällöin vain lyhyitä aikoja kerrallaan, tuntuu koneen käynnissä aika voimaa viemänä, onko oiretta jostain?   huoltoa en tiedä tehtyä kait koskaan vm. 2008!                 eilen toimi ainakin hyvin, tuli melkein kylmä asennolla 3!         ja vettä kertyy putken päästä.                                       miä en tiiä mutta kaverit ............
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: Hervast - 25.06.13 - klo:09:44
No itse ajattelen siten, että halvemmaksi se tulee vaihtaa kuivain vaikka 2 tai jopa 4 vuoden välein ja käyttää samalla aineet huoltokoneessa puhdistettavana ja lisätä uudet voiteluöljyt, kuin alkaa kompuraa uusimaan. Kunnolla kun leipoo kiinni kompura, niin sitten on putkissa metallisilppua ja sitte on halpaa korjata... Ja kai se magneettikytkimenkin elinikää jatkaa, kun ilmastointi toimii niinkuin on alunperin suunniteltu.

ihmeesti nuo systeemit kyllä kestää, eikötuota lie kymmennekin vuotta vanhoja ilmastointeja jotka pelittää vaikka ei ole tehty mitään huoltoa ? Mut nykyään kun huoltolaitteita on melkein joka pajalla ja kylmäaine edullista, niin ei ole mitään järkeä riskeerata jättämällä huollot tekemättä. Ja tässäkin pätee se kirjoittamaton sääntö, että jos ilmastointi sippaa, niin se tapahtuu varmasti silloin kun tarve olisi suurin  ;D
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: volvo88 - 25.06.13 - klo:22:40
Hyviä neuvoja ja vinkkejä runsaasti, kiitos kaikille, mutta vika ei ole vielä selvinnyt. Kompressorin magneettikytkin toimii akusta aivan niin kun pitääkin. Kenno ei mene jäähän, ilma tulee hyvin läpi. Kompressorin yläpuolella oleva kytkin (kai ylipainekytkin?) päästää virrat läpi niin kun pitääkin. Vika on kai kuivaimessa jota ei ole ihan juuri vaihdettu, tai sitten katolla jossa on joku painekytkin mutta mikä lienee? Vian haun tekee ongelmalliseksi se että kun ajaa vika päällä hallin pihaan ja alkaa selvittää niin aikaa on n. 5min, sen jälkeen kylmää taas tulee. Ihme homma. Laitteiston lämpötilaan se jotenkin liittyy, mutta miten. Jatketaan selvittelyä, raportoin sitten kun vika selviää.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: mikasep - 26.06.13 - klo:00:27
Hyviä neuvoja ja vinkkejä runsaasti, kiitos kaikille, mutta vika ei ole vielä selvinnyt. Kompressorin magneettikytkin toimii akusta aivan niin kun pitääkin. Kenno ei mene jäähän, ilma tulee hyvin läpi. Kompressorin yläpuolella oleva kytkin (kai ylipainekytkin?) päästää virrat läpi niin kun pitääkin. Vika on kai kuivaimessa jota ei ole ihan juuri vaihdettu, tai sitten katolla jossa on joku painekytkin mutta mikä lienee? Vian haun tekee ongelmalliseksi se että kun ajaa vika päällä hallin pihaan ja alkaa selvittää niin aikaa on n. 5min, sen jälkeen kylmää taas tulee. Ihme homma. Laitteiston lämpötilaan se jotenkin liittyy, mutta miten. Jatketaan selvittelyä, raportoin sitten kun vika selviää.

Siis joko paine nousee eikä laske normaalisti ennen odottelua (joku paikka tukossa) ja painekytkin laittaa pelin seis, tai sitten painekytkin/mahdollinen termostaatti on sökö. Laita merkkilamppu sen painekytkimen kärkien kanssa rinnan, silloin lamppu palaa aina kun kärjet on auki. Jos lamppu jää palamaan kun vika tulee päälle, on vika painekytkimessä tai sitten paine ei oikeasti laske.

Mika
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: Kloppi - 27.06.13 - klo:19:53
Deutzin ilmastoinnissa kanssa hämminkiä, ei tosin ihan samanlaista. Mutta onko kyseessä sitten Agrotronin "tyyppivaiva" eli kennon jäätyminen?

Kun "kylmällä" traktorilla lähtee, niin hetken aikaa ilmastointi pelaa paremmin, mutta pidempään ajaessa tehot ei vain tahdo riittää. Kondenssivettä kuitenkin kyllä tiputtelee koko ajan. Eikä isompaa apua ole, vaikka hetkeksi sitten kytkisi ilmastoinnin pois päältä. Selkeä ero kuitenkin siinä tulee, kun sen kytkee pois, eli sinällään se toimii. Tehot vain ei riitä.

Viimeisen parin vuoden aikana on vaihdettu lohkoventtiili, termostaatti, kenno, kompressori sekä kuivain kahdesti. Nämä tosin vaihdettiin kun ei se jäähdyttänyt juuri lainkaan.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: Rockmaple - 27.06.13 - klo:21:37
ihmeesti nuo systeemit kyllä kestää, eikötuota lie kymmennekin vuotta vanhoja ilmastointeja jotka pelittää vaikka ei ole tehty mitään huoltoa ? Mut nykyään kun huoltolaitteita on melkein joka pajalla ja kylmäaine edullista, niin ei ole mitään järkeä riskeerata jättämällä huollot tekemättä. Ja tässäkin pätee se kirjoittamaton sääntö, että jos ilmastointi sippaa, niin se tapahtuu varmasti silloin kun tarve olisi suurin  ;D

Nyt menee jo Ot:n puolelle, mut meillä on ilmastoinnilla varustettu JD 3040 vm. 1986. Edellisen kerran huollettu eli lisätty R12-freonia (jota silloin vielä sai tiskin alta) kymmenen vuotta sitten. Nyt keväällä ei tehnyt enää kylmää, niin käytin huollossa ja aineet vaihdettiin RS24:ään ja kuivaaja uusittiin ensimmäisen kerran. Kuulemma tuo vanha kylmäaine pysyy paremmin kumiletkuissa ja lisäksi hylkii vettä, eli sen ansiosta on ollut noin helppohoitoinen, ettei ennen  tätä viimeistä huoltoa ole muuta tehty kuin kaksi kertaa lisätty ainetta 27 vuoden aikana. Nykysysteemejä kannattaa huoltaa parin-kolmen vuoden välein.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: zetor8045 - 27.06.13 - klo:21:54
Deutzin ilmastoinnissa kanssa hämminkiä, ei tosin ihan samanlaista. Mutta onko kyseessä sitten Agrotronin "tyyppivaiva" eli kennon jäätyminen?

Kun "kylmällä" traktorilla lähtee, niin hetken aikaa ilmastointi pelaa paremmin, mutta pidempään ajaessa tehot ei vain tahdo riittää. Kondenssivettä kuitenkin kyllä tiputtelee koko ajan. Eikä isompaa apua ole, vaikka hetkeksi sitten kytkisi ilmastoinnin pois päältä. Selkeä ero kuitenkin siinä tulee, kun sen kytkee pois, eli sinällään se toimii. Tehot vain ei riitä.

Viimeisen parin vuoden aikana on vaihdettu lohkoventtiili, termostaatti, kenno, kompressori sekä kuivain kahdesti. Nämä tosin vaihdettiin kun ei se jäähdyttänyt juuri lainkaan.
Oli kans pientä hämminkiä deutsin ilmastoinnissa että välillä toimis ja välillä ei... Rele ei toiminut kunnolla ja välillä kun löi vaikkapa oven kiinni rupes toimimaan tai ajoi töyssystä jne..
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: Kloppi - 28.06.13 - klo:15:44
Oli kans pientä hämminkiä deutsin ilmastoinnissa että välillä toimis ja välillä ei... Rele ei toiminut kunnolla ja välillä kun löi vaikkapa oven kiinni rupes toimimaan tai ajoi töyssystä jne..

Toisaalta tuo sinällään toimii, koska jos sammuttaa ilmastoinnin, niin kyllä kuuma tulee, ja kun laittaa takaisin päälle, niin jäähtyy vähän. Mutta ei niin hyvin mitä pitäisi. Täytynee käydä tarkistuttamassa että onko ainetta sen verran mitä pitäisikin.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: Von Göpel - 28.06.13 - klo:16:30
Perusasia on tarkistaa onko kompurasta lähtevä toinen putki kylmä ja toinen lämmin jos näin on ollaan lähellä sitä että laite toimii.
Muuta ei juuri kannatta itse tehdä jollei ole kylmäkoneasentaja.
Jos haluaa lisää rahanreikää niin ei muuta kuin itse rassaamaan niin johan alkoi tapahtua ja rahaa menemään.Näin käy herkästi jos on liian innokas puuttumaan asioihin joita ei hallitse eikä ole työkaluja.
Itse vien autoni tiistaina kylmähuoltoon maksoi mitä maksoi ei niitä kannatta itse rassailla.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: koivumaki - 28.06.13 - klo:17:50
Hyviä neuvoja ja vinkkejä runsaasti, kiitos kaikille, mutta vika ei ole vielä selvinnyt. Kompressorin magneettikytkin toimii akusta aivan niin kun pitääkin. Kenno ei mene jäähän, ilma tulee hyvin läpi. Kompressorin yläpuolella oleva kytkin (kai ylipainekytkin?) päästää virrat läpi niin kun pitääkin. Vika on kai kuivaimessa jota ei ole ihan juuri vaihdettu, tai sitten katolla jossa on joku painekytkin mutta mikä lienee? Vian haun tekee ongelmalliseksi se että kun ajaa vika päällä hallin pihaan ja alkaa selvittää niin aikaa on n. 5min, sen jälkeen kylmää taas tulee. Ihme homma. Laitteiston lämpötilaan se jotenkin liittyy, mutta miten. Jatketaan selvittelyä, raportoin sitten kun vika selviää.

Siis joko paine nousee eikä laske normaalisti ennen odottelua (joku paikka tukossa) ja painekytkin laittaa pelin seis, tai sitten painekytkin/mahdollinen termostaatti on sökö. Laita merkkilamppu sen painekytkimen kärkien kanssa rinnan, silloin lamppu palaa aina kun kärjet on auki. Jos lamppu jää palamaan kun vika tulee päälle, on vika painekytkimessä tai sitten paine ei oikeasti laske.

Mika

--taitaa olla termostaatti sökö.Sehän sijaitsee tod.kytkimen puolella kennon päässä.Katto pois ja termari vaihtoon.
--vai onko vuosimall niin paljon vanha jotta termari on asennettu säätimen yhteyteen?
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: Von Göpel - 02.07.13 - klo:18:56
No tänään käytin autoa kylmäkonehuollossa ja ninpä siellä oli pieni vuoto heti huoltonipasta autoon päin.Laittoivat vuodon tukkimisaineen järjestelmään ja nyt tarkkaillaa mitä tapahtuu.Kylmää puski heti hyvin.
Ainetta oli jäljellä vain 50 g mutta ei tarvinnut kuivainta uusia.Jos aine menee kokonaan nolliille niin sitten pitää kuivain uusia muuten aivan turhaa hommaa sano asiantuntija.
Pieniä vuotoja ei kannatta ruveta korjaamaan muuta kuin amerikkalainen huippukemikaali järjestelmään.
Täällä päin paikallinen korjaamo ahkerasti korjaili automaattilaiteella ajoneuvojen ilmastointeja ja nyt on ilmennyt että niistä suurin osa oli epäonnistunut sen takia kun huoltolaite oli itse epäkunnossa että tällästä.
Lopuksi antoi neuvon pidä AINA ilmastointi päällä kaikissa ajoneuvoissa missä se on ,käyttämättömyys on laitteen surma.Lämpötilan säädöllä vain säätelet kajuttaan oikean lämmön kesät talvet.Kompura käy vain silloin tällöin se ei kulu käytön takia vaan sen takia kun ei käytetä.
Huoltoväliksi suositteli traktoreilla 1 vuosi ja autot 2.Järjestelmä pitää huoltaa silloin kun se toimii kaikki on jo myöhäistä kun ei kylmää tule.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: Oksa - 02.07.13 - klo:19:32
ja kun kattelee noita ilm.huoltohintoja niin tuleepa kalliiksi pitää eto värkki toiminnassa.    taidanpa lyödä laimin ja unohtaa koko homman, ei sitä niiiin paljon tarvii kuiteskaan.
Otsikko: Vs: Ilmastointilaitteen tietäjä HOI
Kirjoitti: volvo88 - 02.07.13 - klo:19:41
Hyviä neuvoja ja vinkkejä runsaasti, kiitos kaikille, mutta vika ei ole vielä selvinnyt. Kompressorin magneettikytkin toimii akusta aivan niin kun pitääkin. Kenno ei mene jäähän, ilma tulee hyvin läpi. Kompressorin yläpuolella oleva kytkin (kai ylipainekytkin?) päästää virrat läpi niin kun pitääkin. Vika on kai kuivaimessa jota ei ole ihan juuri vaihdettu, tai sitten katolla jossa on joku painekytkin mutta mikä lienee? Vian haun tekee ongelmalliseksi se että kun ajaa vika päällä hallin pihaan ja alkaa selvittää niin aikaa on n. 5min, sen jälkeen kylmää taas tulee. Ihme homma. Laitteiston lämpötilaan se jotenkin liittyy, mutta miten. Jatketaan selvittelyä, raportoin sitten kun vika selviää.

Siis joko paine nousee eikä laske normaalisti ennen odottelua (joku paikka tukossa) ja painekytkin laittaa pelin seis, tai sitten painekytkin/mahdollinen termostaatti on sökö. Laita merkkilamppu sen painekytkimen kärkien kanssa rinnan, silloin lamppu palaa aina kun kärjet on auki. Jos lamppu jää palamaan kun vika tulee päälle, on vika painekytkimessä tai sitten paine ei oikeasti laske.

Mika

--taitaa olla termostaatti sökö.Sehän sijaitsee tod.kytkimen puolella kennon päässä.Katto pois ja termari vaihtoon.
--vai onko vuosimall niin paljon vanha jotta termari on asennettu säätimen yhteyteen?

Joo ei ole vika tuossa termostaatissa. Sähköinen on ja vaihdettiin heti ihan rutiinitoimenpiteenä. Niitä kun noista tuntuu menevän.
Enpä ole ehtinyt tuon ilmastointilaitteen saloihin perehtyä, kelit on ollu pari viikkoa sellaiset että traktoriin tarvittaisiin enemmän teloja tai ponttoonia kun ilmastointilaitetta. ...kele >:( >:(