Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Ojala - 04.06.13 - klo:16:31
-
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288570915808.html?pos=alista-15
Vai mikäseoli ?
-
http://yle.fi/uutiset/lietelanta-dumpperi_katolleen_viitakoskella/6672950
-
ja on halpoo remppaa..
-
Ja asiakkaat odottaa urakoitsijaa mutta kun kalusto palasina ja kuski sairaalassa. Ei käy kateeksi.
-
ja on halpoo remppaa..
Vakuutus maksaa. Jaa mikä vakuutus... :P
Ja asiakkaat odottaa urakoitsijaa mutta kun kalusto palasina ja kuski sairaalassa. Ei käy kateeksi.
Säästyy pellon rakenne kun mörkä on pajalla.
-
Ja asiakkaat odottaa urakoitsijaa mutta kun kalusto palasina ja kuski sairaalassa. Ei käy kateeksi.
Joo :-\
Ja kohta on ajosilppureita ojissa ja odotellaan taas.
-
Liekköhän ohjaamon rops testit tehty ilman kuormaa?
-
Tuollaisilla romuilla koheltaminen kostautuu jos on kostautuakseen.
Täytyy olla niin ***** tehokkaita ja vetää nappi laudassa.Koppi mopoilija tuon kanssa yhteen ottamaan niin tilanne etukäteen selvillä.
Yhden kerran on ollut siirtämässä "lieteyrittäjä" paskaa säiliöön ja sai sydän syrjällään seurailla ettei mitään kävisi.Koulutaksia meni tuli koheltamisen seassa.
Mun puolestani saavat ajella ihan muualla .
-
Ja asiakkaat odottaa urakoitsijaa mutta kun kalusto palasina ja kuski sairaalassa. Ei käy kateeksi.
Ei ollut urakoitsija. Ihan yksityiseen käyttöön hankittu. Viime lauantaina maahan tullut kone... :-\
-
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...
Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?
-
Toivotaan että oli yksityiskäytössä niin kuin joku aavisteli. Ikävää jos monen viljelyt myöhästyy enemmän tai vähemmän. Toivotaan että kuski toipuu.
Moni hehkuttaa että miksi isännät ostaa omia vehkeitä, esim noukintavaunuja. Moni kone on kovassa käytössä aika vaurio arka, ja urakoitsijaan luottaminen on aika riskaapelia. Tietty voi sattua omillekkin vehkeille mutta onpa ainakin ehtinyt edes aloittaa.
-
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...
Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?
Näitä saa ajaa yleisillä teillä vain siirtoajossa työmaalta toiselle eli tieliikenteessä kuorman kanssa ei saa ajaa eikä nämä ole myöskään siihen tehty että tiellä ajettaisiin. Ajettavuus näissä on todella huono kuormapäällä.
-
Rautaa saa uutta,tien voi korjata.Mitenkäs se kuski? :(
-
http://yle.fi/uutiset/lietelanta-dumpperi_katolleen_viitakoskella/6672950
Miksi liete sallittiin laskea luontoon?
Täysin vastuuton ympäristöviranomainen.
Otettakoon hänen palkastaan siivouskustannukset ja korvaukset alueen kalataloudelle.
-
Ja asiakkaat odottaa urakoitsijaa mutta kun kalusto palasina ja kuski sairaalassa. Ei käy kateeksi.
Ei ollut urakoitsija. Ihan yksityiseen käyttöön hankittu. Viime lauantaina maahan tullut kone... :-\
Ikävä juttu, tapahtui se kenelle hyvänsä.
-
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...
Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?
Näitä saa ajaa yleisillä teillä vain siirtoajossa työmaalta toiselle eli tieliikenteessä kuorman kanssa ei saa ajaa eikä nämä ole myöskään siihen tehty että tiellä ajettaisiin. Ajettavuus näissä on todella huono kuormapäällä.
ja vakuutuksen antaja nauraa jos tosissaan ei ole sallittua.. Ottajaa ei sit yhtään naurata..
-
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...
Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?
vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.
tiet ei yksinkertaisesti kestä tollaisia painoja, jo monena vuonna nähty, vaikka ajais kuivaan aikaankin. tässä kyseisessä tapauksessa oli puhetta että 1/3 tiestä olisi pettänyt alta...
-
vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.
Täysperävaunuyhdistelmän omapaino on noin 20 tn, lasti 40 tn. Miten hitossa terragaattori painaa noin paljon ja miksi? Kun kuorma on vetävien pyörien päällä, niin lisäpainosta ei ole mitään hyötyä etenemiseenkään.
Lietevaunu on kevyempi, mutta vaatii ison ja painavan traktorin vetämään.
Pitäsikö jonkun keksiä kevyempää itsekulkevaa levityskalustoa?
-
Se multain perässä on painava 2-3tn mallista riippuen. Ja kun koneen rakenteita katsoo läheltä, voi todeta et raudan ääressä valmistettu.
-
Se multain perässä on painava 2-3tn mallista riippuen, ja kun koneen rakenteita katsoo läheltä, voi todeta et raudan ääressä valmistettu.
Samsonin pelkkä 24m letkulevitinkin painaa jo 3,5tn... ::)
-
vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.
Täysperävaunuyhdistelmän omapaino on noin 20 tn, lasti 40 tn. Miten hitossa terragaattori painaa noin paljon ja miksi? Kun kuorma on vetävien pyörien päällä, niin lisäpainosta ei ole mitään hyötyä etenemiseenkään.
Lietevaunu on kevyempi, mutta vaatii ison ja painavan traktorin vetämään.
Pitäsikö jonkun keksiä kevyempää itsekulkevaa levityskalustoa?
Keveys ei herätä luottamusta. Tekniikkaa käytännössä osaava mutta puutteellisilla teoreettisilla valmiuksilla varustettu koneenkäyttäjä arvostaa brändejä, kuten "haartoksia" ja paksuja ainevahvuuksia, vastaavasti ainevahvuuksien vähentäjät ja painoa pois hierovat optimoijat ovat vähän niikö "nörttineitejä", eivät ymmärrä kovien urosten kovia kuormia.
Tämän takia painot nousevat maatalouskoneissa, koska nimenomaan paino ja lujuus yhdistetään arkiajattelussa. Jos tätä lukee vaikkapa jokin lentokoneinsinööri, saattaa suupieliin nousta hu*****nut hymynkare.
Itse onnettomuudesta: Toivottavasti isäntä toipuu ennalleen, lantaa tulee joka vuosi lisää, että mitä sitä suremaan.
-SS-
-
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...
Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?
vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.
tiet ei yksinkertaisesti kestä tollaisia painoja, jo monena vuonna nähty, vaikka ajais kuivaan aikaankin. tässä kyseisessä tapauksessa oli puhetta että 1/3 tiestä olisi pettänyt alta...
Ei kai kukaan tai mikään laki kiellä tiellä ajoa yleisesti. Teitä on niin erilaisia. Toivottavasti kuski selviytyy ilman pahempia vammoja.
-
. Jos tätä lukee vaikkapa jokin lentokoneinsinööri, saattaa suupieliin nousta hu*****nut hymynkare.
-SS-
Jos joku pitää lentokone-inssejä erityisen fiksuina niin saattaa
suupieliin nousta hu*****nut hymynkare.
-
Tämän takia painot nousevat maatalouskoneissa, koska nimenomaan paino ja lujuus yhdistetään arkiajattelussa. Jos tätä lukee vaikkapa jokin lentokoneinsinööri, saattaa suupieliin nousta hu*****nut hymynkare.
-SS-
No ei ne lentävät vehkeetkään enää ihan höyheniä ole vaikka onkin lentokoneinsinörtti ja alumiinia. Tuossa A380 superjumbon painot:
Massa tyhjänä (OEW): 277 000 kg
Suurin lentoonlähtömassa (MTOW): 560 000 kg
Suurin laskeutumismassa (MLW): 386 000 kg
-
Se vaan on valitettava tosiasia että maatalouskoneissa useiten painon ja ulkomittojen suhde on suoraan verrannollinen kestävyyteen jos puhutaan saman yrityskulttuurin koneista eikä itäkoneista. Se millä matoa oikeasti säästetään on siirtymällä pienempiin kuórmapainoihin ja sitämyöden konetehoihin ja samalla pystytään tekemään kevyempiä runkoja.
-
Ihmetyttää kyllä miten ihmisten tiet kestää tuollaisia painoja. Yks kesä ollaan ajettu pienehköllä noukkarilla rehut ja teistä sen jo huomaa. Ojat kapenee ja tiet halkeilee. Mä luulen että meidän kylällä kaikki tiet olis paskana jos joku päättäis hommata tuollaisen kaluston.
-
. Jos tätä lukee vaikkapa jokin lentokoneinsinööri, saattaa suupieliin nousta hu*****nut hymynkare.
-SS-
Jos joku pitää lentokone-inssejä erityisen fiksuina niin saattaa
suupieliin nousta hu*****nut hymynkare.
Jeps. Näin minä ajattelinkin, että se mielipideilmasto kallistuu olettamaani suuntaan.
-SS-
-
Pitäisikö maataloustukea siis siirtää pikkuteiden kunnossapitoihin ??? Esimerkiksi tässä tapauksessa isäntä olisi varmasti hyötynyt tästä linjauksesta.
Pitää tosiaan toivoa että tällaisia ei tapahdu lisää. Erityinen huoli on A- ja B-alueen lantakuskien puolella, siellä on paljon liikennettäkin, noiden omien Gatorien lisäksi :'(
-
Pitäisikö maataloustukea siis siirtää pikkuteiden kunnossapitoihin ??? Esimerkiksi tässä tapauksessa isäntä olisi varmasti hyötynyt tästä linjauksesta.
Pitää tosiaan toivoa että tällaisia ei tapahdu lisää. Erityinen huoli on A- ja B-alueen lantakuskien puolella, siellä on paljon liikennettäkin, noiden omien Gatorien lisäksi :'(
Auttaisko se teitten parantaminen mitään? Naapuri kilpailun seurauksena isännät ostavat yhä suurempia ja suurempia koneita meidän pikku plänteille. Sama tilanne kuitenkin edessä. Painorajat teille joita pitää noudattaa.
Monet näistä urakoitsijoitten ostamista koneista on suunniteltu amerikan isoille kuiville pelloille joissa ajetaan takaveto traktoreilla. Ei meidän hehtaarin pelloille jotka on tehty vanhalle suolle.
-
Pitäisikö maataloustukea siis siirtää pikkuteiden kunnossapitoihin ??? Esimerkiksi tässä tapauksessa isäntä olisi varmasti hyötynyt tästä linjauksesta.
Pitää tosiaan toivoa että tällaisia ei tapahdu lisää. Erityinen huoli on A- ja B-alueen lantakuskien puolella, siellä on paljon liikennettäkin, noiden omien Gatorien lisäksi :'(
Auttaisko se teitten parantaminen mitään? Naapuri kilpailun seurauksena isännät ostavat yhä suurempia ja suurempia koneita meidän pikku plänteille. Sama tilanne kuitenkin edessä. Painorajat teille joita pitää noudattaa.
Monet näistä urakoitsijoitten ostamista koneista on suunniteltu amerikan isoille kuiville pelloille joissa ajetaan takaveto traktoreilla. Ei meidän hehtaarin pelloille jotka on tehty vanhalle suolle.
Mä olen harvinaisen samaa mieltä kanssasi 8)
Paitsi siitä että Lynxin pitää olla 5900 LTS 8)
-
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...
Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?
vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.
tiet ei yksinkertaisesti kestä tollaisia painoja, jo monena vuonna nähty, vaikka ajais kuivaan aikaankin. tässä kyseisessä tapauksessa oli puhetta että 1/3 tiestä olisi pettänyt alta...
Ei kai kukaan tai mikään laki kiellä tiellä ajoa yleisesti. Teitä on niin erilaisia. Toivottavasti kuski selviytyy ilman pahempia vammoja.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
20 § (11.7.1997/670)
Akselille ja telille kohdistuvat massat
1. Autoa tai perävaunua tiellä kuljetettaessa ei sen akselille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) muu kuin vetävä akseli 10 t
b) vetävä akseli 11,5 t
27 § (12.6.2003/544)
Massoja ja mittoja koskevien säännösten soveltaminen muihin ajoneuvoihin
1. Muiden kuin 20–25 §:ssä tarkoitettujen ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien massoihin ja päämittoihin sovelletaan 28– 30 §:ssä säädetyin poikkeuksin, mitä 19 a ja 20–25 §:ssä säädetään.
-
En tiedä millaiset tienpohjat noiden monstereiden valmistusmaissa on, mutta tuskin on tärkeimpään lietteenajoaikaan roudan sulamisen aiheuttamaa kelirikkoa. Meidän maantielläkin on edelleen sellaisia silmäkkeitä, että takavetotraktorillakin vähän jännittää ylittää. Aika etelässä ollaan ja helteitäkin ollut jo viikkotolkulla.
Pelolla kukaan ei punnitse, mutta maa on melkoista geeliä vaaksan syvyydessä kun pinta on äestyskunnossa.
Myös trkatorivetoisesta lietekalustosta on mitattu sellaisia akselipainoja, että "voi kauhee sentään". Jos kuorma-autoilija mittauttaisi sellaisia, tulisi todella kalliiksi. Peltojensa ja peltoteidensä osalta jokainen voi harkita itse.
-
En tiedä millaiset tienpohjat noiden monstereiden valmistusmaissa on, mutta tuskin on tärkeimpään lietteenajoaikaan roudan sulamisen aiheuttamaa kelirikkoa. Meidän maantielläkin on edelleen sellaisia silmäkkeitä, että takavetotraktorillakin vähän jännittää ylittää. Aika etelässä ollaan ja helteitäkin ollut jo viikkotolkulla.
Pelolla kukaan ei punnitse, mutta maa on melkoista geeliä vaaksan syvyydessä kun pinta on äestyskunnossa.
Myös trkatorivetoisesta lietekalustosta on mitattu sellaisia akselipainoja, että "voi kauhee sentään". Jos kuorma-autoilija mittauttaisi sellaisia, tulisi todella kalliiksi. Peltojensa ja peltoteidensä osalta jokainen voi harkita itse.
Tämän kevään routa ongelmat alkoikin jo viime syksynä runsaiden sateiden seuraksena ja jatkui huhtikuussa, kun teiden pinnat kuivuivat äkkiä eikä kevätvesi mennyt runkoon. Muodossa oleva ja pinnaltaan kovaksi kuivunut tie ei johda lämmintä sadevettä runkoon ja routa jullittaa pitkään kesäkuulle tiessä.
Vieläkin ilmestyy uusia routapatteja varjoisimmille tie osuuksille.
Kaikin puolin vaikea kevät tiestön kuin hoidonkin osalta.
-
En tiedä millaiset tienpohjat noiden monstereiden valmistusmaissa on, mutta tuskin on tärkeimpään lietteenajoaikaan roudan sulamisen aiheuttamaa kelirikkoa. Meidän maantielläkin on edelleen sellaisia silmäkkeitä, että takavetotraktorillakin vähän jännittää ylittää. Aika etelässä ollaan ja helteitäkin ollut jo viikkotolkulla.
Pelolla kukaan ei punnitse, mutta maa on melkoista geeliä vaaksan syvyydessä kun pinta on äestyskunnossa.
Myös trkatorivetoisesta lietekalustosta on mitattu sellaisia akselipainoja, että "voi kauhee sentään". Jos kuorma-autoilija mittauttaisi sellaisia, tulisi todella kalliiksi. Peltojensa ja peltoteidensä osalta jokainen voi harkita itse.
Tämän kevään routa ongelmat alkoikin jo viime syksynä runsaiden sateiden seuraksena ja jatkui huhtikuussa, kun teiden pinnat kuivuivat äkkiä eikä kevätvesi mennyt runkoon. Muodossa oleva ja pinnaltaan kovaksi kuivunut tie ei johda lämmintä sadevettä runkoon ja routa jullittaa pitkään kesäkuulle tiessä.
Vieläkin ilmestyy uusia routapatteja varjoisimmille tie osuuksille.
Kaikin puolin vaikea kevät tiestön kuin hoidonkin osalta.
Se auttaa kun ajaa lämä tiskissä, viipymäaika huonolla tiellä on lyhyempi ::)
-
kieltämättä se vois antaa naapureille jopa aiheen vahingoniloon kateuden sijasta jos uusi kone hiljaa mönkis kylätietä pitkin, voisivat jopa luulla että on tullut huijatuksi :D :D :D :D
-
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...
Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?
vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.
tiet ei yksinkertaisesti kestä tollaisia painoja, jo monena vuonna nähty, vaikka ajais kuivaan aikaankin. tässä kyseisessä tapauksessa oli puhetta että 1/3 tiestä olisi pettänyt alta...
Ei kai kukaan tai mikään laki kiellä tiellä ajoa yleisesti. Teitä on niin erilaisia. Toivottavasti kuski selviytyy ilman pahempia vammoja.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
20 § (11.7.1997/670)
Akselille ja telille kohdistuvat massat
1. Autoa tai perävaunua tiellä kuljetettaessa ei sen akselille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) muu kuin vetävä akseli 10 t
b) vetävä akseli 11,5 t
27 § (12.6.2003/544)
Massoja ja mittoja koskevien säännösten soveltaminen muihin ajoneuvoihin
1. Muiden kuin 20–25 §:ssä tarkoitettujen ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien massoihin ja päämittoihin sovelletaan 28– 30 §:ssä säädetyin poikkeuksin, mitä 19 a ja 20–25 §:ssä säädetään.
Onko paskatykki ajoneuvo ja mikä on tie. Kyllä minä ainakin ajelen monella "tiellä" ihan millä painoilla huvittaa. Noi pykälät koskee mielestäni vain yleisiä teitä. Moni aika isokin tie on yksityistie tai sitten tie ilman tienhoitokuntaa. Niihin ei kaikki lait päde. Kyllä minä päätän itse millä akselipainoilla omilla teillä ajelen. Siitä huolimatta se rantu missä ajetaan autolla on tie.
-
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...
Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?
vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.
tiet ei yksinkertaisesti kestä tollaisia painoja, jo monena vuonna nähty, vaikka ajais kuivaan aikaankin. tässä kyseisessä tapauksessa oli puhetta että 1/3 tiestä olisi pettänyt alta...
Ei kai kukaan tai mikään laki kiellä tiellä ajoa yleisesti. Teitä on niin erilaisia. Toivottavasti kuski selviytyy ilman pahempia vammoja.
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
20 § (11.7.1997/670)
Akselille ja telille kohdistuvat massat
1. Autoa tai perävaunua tiellä kuljetettaessa ei sen akselille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) muu kuin vetävä akseli 10 t
b) vetävä akseli 11,5 t
27 § (12.6.2003/544)
Massoja ja mittoja koskevien säännösten soveltaminen muihin ajoneuvoihin
1. Muiden kuin 20–25 §:ssä tarkoitettujen ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien massoihin ja päämittoihin sovelletaan 28– 30 §:ssä säädetyin poikkeuksin, mitä 19 a ja 20–25 §:ssä säädetään.
Onko paskatykki ajoneuvo ja mikä on tie. Kyllä minä ainakin ajelen monella "tiellä" ihan millä painoilla huvittaa. Noi pykälät koskee mielestäni vain yleisiä teitä. Moni aika isokin tie on yksityistie tai sitten tie ilman tienhoitokuntaa. Niihin ei kaikki lait päde. Kyllä minä päätän itse millä akselipainoilla omilla teillä ajelen. Siitä huolimatta se rantu missä ajetaan autolla on tie.
Onko paskatykki ajoneuvo ja mikä on tie, kysyy epätietoinen tukikoulutuksessa koisinut, yhteiskunnan tukipylväs veronmaksajain armosta, Lants.
-
Kysymys Nekelle. Saanko ajaa tiellä mikä on itse tehty omilla rahoilla Gaatorilla pytty täynnä? Ja tarkoitin nyt Gaatorin pyttyä.
-
Kysymys Nekelle. Saanko ajaa tiellä mikä on itse tehty omilla rahoilla Gaatorilla pytty täynnä? Ja tarkoitin nyt Gaatorin pyttyä.
lakia ei sovelleta yksinomaan yleiseltä liikenteeltä eristetyllä työmaalla taikka tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella käytettävään ajoneuvoon
Eli jos on puomi niin saa ajaa millaisella ajoneuvolla huvittaa, vaikka NASA:n kantorakettien kuljetusajoeuvolla, omapaino 2721 tonnia.
-
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...
Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?
vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.
Onko paskatykki ajoneuvo ja mikä on tie. Kyllä minä ainakin ajelen monella "tiellä" ihan millä painoilla huvittaa. Noi pykälät koskee mielestäni vain yleisiä teitä. Moni aika isokin tie on yksityistie tai sitten tie ilman tienhoitokuntaa. Niihin ei kaikki lait päde. Kyllä minä päätän itse millä akselipainoilla omilla teillä ajelen. Siitä huolimatta se rantu missä ajetaan autolla on tie.
Ymmärrän että ajelet niin isolla akselipainolla kuin huvitaa, kunhan tie kestää sen, ei siinä mitään. gaattorin yksittäisen takarenkaan kuormitus on kuormattuna siinä 12 tn siis akselipaino on 24 tn. ja ongelma on siinä ettei tiet sitä kestä. omilla teillä ei ongelmmaa jos painuukin, mutta tiehoitokunnan tie joka on pettänyt niin pahasti että henkilöautolla ei enää pääse ajamaan, ei se olekkaan enää oma asia vaan haittaa lisäksi muitakin.