Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Heino Leino - 02.05.13 - klo:12:20
-
Heino se "törmäsi" aamupaevällä meleko makkean näköseen raktoriin, no eihä sillä mahtasi palajo kehata kelesilippurie pyöritellä. Vaen jos vaekka maetotilissä pistäytysi. Tae joo, eihä se minun oo, eikä tuu olemaankaa... Kysseessä oli tavit roun 1690, takapotku, kulukee kuulemma kuuttakymppie. Liekkö nuo ventin verosie?
-
Eikait se aivan anhiton voi olla jos on sumujen saarella kasattu...
-
Oisse makia.. Meiläi oli aekonnaa taavetteja..
-
Michelinit alla? Nälli kuski kyllä, kun sudittaa tuosta sulan asfaltin yli.
http://www.youtube.com/watch?v=Iicuet104x0
-
onko tappikoskelle tullut tuommonen taavetti
http://www.youtube.com/watch?v=LNUQHkFSx0M
-
onko tappikoskelle tullut tuommonen taavetti
http://www.youtube.com/watch?v=LNUQHkFSx0M
Heinon kelasilppu lentäisi naapuriin asti tuolla Taavetilla :o
-
Heino se "törmäsi" aamupaevällä meleko makkean näköseen raktoriin, no eihä sillä mahtasi palajo kehata kelesilippurie pyöritellä. Vaen jos vaekka maetotilissä pistäytysi. Tae joo, eihä se minun oo, eikä tuu olemaankaa... Kysseessä oli tavit roun 1690, takapotku, kulukee kuulemma kuuttakymppie. Liekkö nuo ventin verosie?
Heeh, Makia pelihän se, mutta eihän nuo maksa kuin murto-osan ventistä! Omassa tallissa oli kuuttakymppiä kulkeva kuutosneliveto, muutettiin hitaammaksi 38kmh kulkevaksi.. Ei ole ehollepanijain puheita, juutuubistakin näkkyy..
Uudempi punamusta liikkuu tuon 43kmh.
Lienee jossain koillismaalla tuo Formulatakapotku..
-
nii, näen meijjän kesken, osa Heinon aortasta kuuluu Taavetti Ruskealle, kasikasikymppi oli meillä sillon kun lippalakkipäepoekosena ronkaes-topin volokalla kouluun lähettiin...
-
onko tappikoskelle tullut tuommonen taavetti
http://www.youtube.com/watch?v=LNUQHkFSx0M
ei kestä taavetin käkikellon rattaat tuollaista, hyvä kun oman tehonsa luotettavasti :'(
-
Mun piti kerran ostaa tollanen iso taavi takaveto Hyvinkään akrimarketista.Olen kuullut että naftaa ei mene noilla oikein ollenkaan ja mainettaan parempi muutenkin.
Mutta ostamatta se jäi,en muista oliko siinä se hydrashift,jota pelkäsin.Ne nopeat praunit on kai viritelty eri portaalipyöriä käyttämällä,hitaita kuin etanat nuo muuten ovat.
Eräällä jo mananmajoilla toimivalla yrittäjällä oli 1200prauni,ja se ei kahtakymppiä kovempaa juuri kulkenut vaikka vaihteita oli paljon.Aika paljon taitaa 1690 pohjata tuohon vanhukseen.Kuutonen on tehty yhdistämällä kaksi 3:sta,tosin siellä on 7runkolaakeria.Kolmosissa taitaa olla vain 3.
-
onko tappikoskelle tullut tuommonen taavetti
http://www.youtube.com/watch?v=LNUQHkFSx0M
ei kestä taavetin käkikellon rattaat tuollaista, hyvä kun oman tehonsa luotettavasti :'(
Äläpä ny alennu haukkumaan toisen merkkistä masinistikonetta. Minäki oon tuommosella ajanu jonku sata tuntia, on naapurilla vieläki. On kyllä aivan soiva peli, hytti oli kyllä mukava. HS mallina kolkon hidas tiellä... Käkikellon rattaita ei varmaan muualla ole kuin nokkapumpun akselissa, kun ei mokoma ole vielä tähän päivään mennessä muualta hammas/laakeri remonttia vaatinut... :o
-
onko tappikoskelle tullut tuommonen taavetti
http://www.youtube.com/watch?v=LNUQHkFSx0M
ei kestä taavetin käkikellon rattaat tuollaista, hyvä kun oman tehonsa luotettavasti :'(
Äläpä ny alennu haukkumaan toisen merkkistä masinistikonetta. Minäki oon tuommosella ajanu jonku sata tuntia, on naapurilla vieläki. On kyllä aivan soiva peli, hytti oli kyllä mukava. HS mallina kolkon hidas tiellä... Käkikellon rattaita ei varmaan muualla ole kuin nokkapumpun akselissa, kun ei mokoma ole vielä tähän päivään mennessä muualta hammas/laakeri remonttia vaatinut... :o
Juu, en. Kelpais brauni mullekkin ihan siinä missä Leylandikn, nehän on aikalailla samankaltaisia ja yhtä laadukkaita brittikoneita molemmat, aitoja brittejä eikä tuontitavaramerkkejä. Sohaisin vain muurahaispesää, jotta saisi keskustelua aikaan, tuloksetta. Täällä vain ei taida olla db miehiä juurikaan. Taavettipalstalla taas on sellaiset omanmerkinlasit päässä, että siellä alkaa kuhina kuin kusiaispesässä jos jotain sohaisee taavin heikkouksista ??? Mutta aivan hullua on tuollaista myllyä tarjota töihin, ei kestä. Tai saman minkä nuhvin kymppiloota 3.8 litran bmc:llä jossa ahtoja 4 kiloa ja kytkimenä voimanedessä lipsuva tuplajousi 13" sintteri... kestää pari kautta vetää ja sitten täysremontti... :P
-
Kestääkö nuhvi? http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=LdQ-POhcJRE
-
Kestääkö nuhvi? http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=LdQ-POhcJRE
Ei voi povata mahtavaa kestoikää vaihteistolle, lähinnä ongelman aiheuttaa alennuspyörästöt ja keskilaakeri joka antautuu. 5 ja 10 vaihteinen laatikko on suunniteltu n. 60 hv:n jatkuvaan läpi ajamiseen, kaikki yli 85 hv on liikaa sanoi mm. John Pattersson BLMC:n entinen huoltokouluttaja.
Tuossa kutos BMC:ssä on toki kuorkin moottorin ominaisuudet, eli teho korkeilla kierroksilla (85-100 hv), eikä ole kovin vääntävä moottori niin hyvinkin voi kestää useamman tuhat tuntia, mutta esimerkiksi saman konsernin myöhempi 6/98 kone on jo matalavääntöominaisuuksiltaan sellainen, että nuffin laatikosta tulee sorvi eikä voimanvälityskoneisto.
Siis paraatiajoon ja harrasteluun pelaa, mutta esim. useampikeväiseen 100 ha:n äestysurakkaan en uskaltaisi laittaa, siis sellaisen äkeen eteen, jossa voimaa käytetään eikä vain ulkoiluteta kutosen ääntä 8)
-
Taavettipalstalla taas on sellaiset omanmerkinlasit päässä, että siellä alkaa kuhina kuin kusiaispesässä jos jotain sohaisee taavin heikkouksista ???
Kuulostaa ihan sinulta, sillä poikkeuksella tosin että et pysy siellä leukku/nuffipalstalla vaan tulet tänne ammattilaisten palstalle kehumaan museokoneitasi ;D
-
En ole kehunut konetta, kertonut vain, että töitä voi tehdä vanhallakin ja teen.
Leyland ei missään nimessä ole paras, nopein eikä siihen toistaiseksi ole hirveästi tullut mitään nostalgia vaikutteita.
Nuffi oli aikoinaan parhainta majorin kanssa, mitä kaupasta sai kohtuudella. Se oli myös nopein ja siinnä on jo nostalgiaa.
Molemmille konemerkeille löytyy edelleen aktiivisia käyttäjiä niin maatiloilta kuin koneurakoinnin puolelta. Ne ovat hyvä esimerkki, että ammattilaisetkin voi käyttää vanhoja koneita, kunhan ei anna yleisen kouhotuksen kuumottaa niskavilloissa.
Se täytyy myöntää, että kyllä pistää hymyilyttämään, kun viimme kesänä nielaisin itselleni suorakylväjäurakoitsijan hommat nuffi-hinattava tume yhdistelmällä eikä hinta ollut se ratkaisevin pointti. Ja se, kun kylällä isolla uudenkarhealla kalustolla puutavaraa ajaneet ja puistohakkuita tehneet ovat lopettaneet ja nyt teen samoja hommia 80 luvun kalustolla.
Taavettilaisia on myös paljon, jotka tekevät koneillaan pitkää päivää. Niillä vain tuo järjestön muodostus on hitaanlaista aktiivisuudeltaan ja toisekseen joukossa on porukkaa, jotka vannovat vain taavettiin, ei mihinkään muuhun. Ja jos ristikkäisen sanan sanoo, niin suuvaahdossa haukutaan muut samanlaiset ja ikäiset koneet, oikeen tulistutaan. "mä oon oikias, sä oot vääräs".
Oisihan niitä parempiakin koneita, mutta kun pärjää tuollaisella niin mitäpä minä koneita isontamaan tai uusimaan. Valtra ja pikkuvalmetti on sitten myös. Valtrakin on kooltaan nykyajan vastainen, kun on pikkuinen.
Ei aina tarvitse sitä aivan uunituoretta +200 heppaista tehdäkseen maataloustöitä ja koneurakointia, se on lähinnä pointtini.
Liian paljon on koneliikkeillä muutaman satatuntia ajettuja puolenkymmentävuotta vanhoja koneita listoilla. Minusta siinnä ei ole mitään järkeä, kun sillä hinnalla minkä tuollainen sähköhevoinen on arvoaan alentanut, oisi työt teettänyt jollain muulla, vaikka sillä leyland urakoitsijalla halvemmalla.
38 € per käyttötunti tuli tuttavani traktorinvaihdos maksamaan, kun pisti 2 v vanhan ja 300 h ajetun traktorin vaihtoon uudempaan samanlaiseen, hieman erilaisesti varusteltuun. Järkeä??
-
onko tappikoskelle tullut tuommonen taavetti
http://www.youtube.com/watch?v=LNUQHkFSx0M
ei kestä taavetin käkikellon rattaat tuollaista, hyvä kun oman tehonsa luotettavasti :'(
Äläpä ny alennu haukkumaan toisen merkkistä masinistikonetta. Minäki oon tuommosella ajanu jonku sata tuntia, on naapurilla vieläki. On kyllä aivan soiva peli, hytti oli kyllä mukava. HS mallina kolkon hidas tiellä... Käkikellon rattaita ei varmaan muualla ole kuin nokkapumpun akselissa, kun ei mokoma ole vielä tähän päivään mennessä muualta hammas/laakeri remonttia vaatinut... :o
Juu, en. Kelpais brauni mullekkin ihan siinä missä Leylandikn, nehän on aikalailla samankaltaisia ja yhtä laadukkaita brittikoneita molemmat, aitoja brittejä eikä tuontitavaramerkkejä. Sohaisin vain muurahaispesää, jotta saisi keskustelua aikaan, tuloksetta. Täällä vain ei taida olla db miehiä juurikaan. Taavettipalstalla taas on sellaiset omanmerkinlasit päässä, että siellä alkaa kuhina kuin kusiaispesässä jos jotain sohaisee taavin heikkouksista ??? Mutta aivan hullua on tuollaista myllyä tarjota töihin, ei kestä. Tai saman minkä nuhvin kymppiloota 3.8 litran bmc:llä jossa ahtoja 4 kiloa ja kytkimenä voimanedessä lipsuva tuplajousi 13" sintteri... kestää pari kautta vetää ja sitten täysremontti... :P
Laadukas brittikone ;D
-
Alkuperäiseen kysymykseen, v***aa vielikäin kun n.5 vsitten erääll konekorjaamolla jonka myy kaivureita oli db 1690? missä oli patu takasillassa kiinni. Oli myyty edelispäivänä käyttökunnossa neljällä tuhannella eurolla.
Yhdellä tutulla on db 1200. Se on maailman paras. ei vie paljon mitään polttoainetta. korkea maavara metsässä. jne.
-
Taavettipalstalla taas on sellaiset omanmerkinlasit päässä, että siellä alkaa kuhina kuin kusiaispesässä jos jotain sohaisee taavin heikkouksista ???
Kuulostaa ihan sinulta, sillä poikkeuksella tosin että et pysy siellä leukku/nuffipalstalla vaan tulet tänne ammattilaisten palstalle kehumaan museokoneitasi ;D
Sanoo poika joka ei omista maata/traktoria?
-
En nyt keksi mitään repaisevää, mutta tuollainen 1690 takaveto ilman Hydra shiftiä on tuossa pahnanpuhaltajan maamoottorina. Nelivetoinen 1694 neliveto HS oli apevaunun parina, nyt seisonut tuossa koivun alla pikkuvikaisena. Vielä löytyy pihan periltä seisomasta 990. Joskus oli 1412 HS. Lucaksen sähköt, omaperäiset nostolaitteet ja pienikulutuksinen moottori, tuo kaarevalasinen Sekura on ihan kertaallinen koppi tuonaikaiseksi. Joka toisella öljynvaihtovälillä saa laittaa sen nokkapumpun käyttöakselin uusiksi.
Ai niin, ENkklannisa Tractor millenium näyttelyssä oli 2000 veteraanitraktoria ja DB-kerholla hieno osasto. Jostain syystä Nuljut ja Leukut olivat esillä vain muutamana irtokappaleena. Taitaa ne sielläkin ymmärtää vähän hävetä niitä? ;) :P
-
Sanoo poika joka ei omista maata/traktoria?
Juur näin 8)
Mistä muuten päättelet etten omista maata ???
-
Ai niin, ENkklannisa Tractor millenium näyttelyssä oli 2000 veteraanitraktoria ja DB-kerholla hieno osasto. Jostain syystä Nuljut ja Leukut olivat esillä vain muutamana irtokappaleena. Taitaa ne sielläkin ymmärtää vähän hävetä niitä? ;) :P
Maffieldnusteri vetää nyt nostolaitteen tiivistemassat kärsäänsä :).
-
http://www.youtube.com/watch?v=ok8rvgzPNnw
Leukku oli aikansa selväpiirteisimpiä traktoreita eli rakenne oli aika onnistunut.
-
En minä vedä mitään hernettä nenään, osaan nettikeskustelussa suodattaa asioita 8)
Viime kesänä euroopan suurimmassa vanhat koneet tapahtumassa The Great Dorset steam fair:ssa oli Nuffield - Leyland Tractor Club:lla suurin yksittäinen osasto. Ja siellä on kalustoa 200 ha...
Ensikesänä nuffikerholaiset suomesta lähtee tuonne matkalle, ensikesänä siellä on Leyland ja Marshall speciaali. Matka on loppuunmyyty ;)
-
Sanoo poika joka ei omista maata/traktoria?
Juur näin 8)
Mistä muuten päättelet etten omista maata ???
Kyllä sitä nettikeskusteluissakin jotain voi jutuista päätellä...
-
Onks se tää kone,ainaski tuo murre viittaa siihen :)
http://www.nettikone.com/david-brown/1690/1268776
-
http://www.youtube.com/watch?v=VNFX_9aYyqY hömäkkä kone.
-
nuffimanin asennus videot ;D
http://www.youtube.com/watch?v=43XLSYu7QR0
-
nuffimanin asennus videot ;D
http://www.youtube.com/watch?v=43XLSYu7QR0
Toi pitää jonnekin melkein pistää kirjanmerkkeinin huonon päivän varalle. Vaikka kuinka ketuttaisi ja seinät kaatuisi päälle, niin ainakaan ei ole masinismin riivaama eikä missään nurkissa ole jeesuksen vanhaa (tai onneksi edes uudempaa) avattua moottoria jolle itse pitäisi jotain tehdä. Lypsyrobottikin on aika sympaattinen noihin vehkeisiin verrattuna...
-
Hei tämä nuhvimanni on sama tyyppi joka joskus kiitteli kotimaista vihreetä paalainta youtubessa ;D ;D ;D
-
Ei ihan browni mutta, tollasen tahtoo hän!
http://www.youtube.com/watch?v=uk-2ViFLwPY
http://www.youtube.com/watch?v=FklCtJ6Y3tY
-
voe kun tollasen laittelis karhin etteen niin alkas mustoo syntymään! on se vaan hauska että on ihmisiä jotka kehtoo laittaa noita vanhoja värkkejä noin niin kuin "alkuperäisenä" kuntoon! ja tuo kania on kanssa komia!
noissa vanhoissa värkeissä on vaan se jokin.... nykysin ei enää laitetata kuin vain lisävaloja ja ledejä helevetisti ja romiputkee.... mutta tuo kustomointi olis hienoa.
-
Kyllähän massikka todellisuudessa on joka pojan haaveissa, vaikka jotain valtuja tai jontikoita kehuvat.
-
maasikaa niinkään kaipaa, mutta kyllä joku vanha kunnon leukku tahi taventti olis poikaa voortista puhumattakaan! kunnollista tekniikkaa ilman hiton kikkailuja!
-
Tuon ikäluokan koneista taitaa se massikka olla ykkönen, siitä ei taida olla kahta sanaa.
Nyky koneissa voipi olla sitten toisinkin, kuka tietää.