Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peurajussi - 17.04.13 - klo:17:42

Otsikko: Paripyörät
Kirjoitti: Peurajussi - 17.04.13 - klo:17:42

Meneekö missään koneessa 65- sarjalaisen eturenkaan rinnalle vastaava tuumakoko vai olisko järkevä valita vähän pienempi? Esim. jos kumi on 14.9r28, pitäiskö olla 13.6r28? Fordissa (ZF) olkatapin kallistusta on vain nimeksi, mutta deeressä senkin edestä.  :P  Entäs takana? Millirenkaan rinnalle vastaava tuumakoko vai vähän pienempi?
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: Timppa - 17.04.13 - klo:17:54
Ostat semmoset levikkeet mihin sulla on varaa.

Kopottunneet ja halkeilleet 80 luvun kleeberit ei paljoa maksa.  ;D
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: miller - 17.04.13 - klo:18:53
jos oikeasti haluu "ristus notta" levikkeistä on jotain hyötyä  eikä vain ole koristeena:

paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: Naturalis - 17.04.13 - klo:18:58
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Turha sitten on pareja laittaa jos matalammat pistää...  ;D
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: zetor8045 - 17.04.13 - klo:19:01
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: [PeX] - 17.04.13 - klo:19:04
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: zetor8045 - 17.04.13 - klo:19:05
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: [PeX] - 17.04.13 - klo:19:07
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: zetor8045 - 17.04.13 - klo:19:08
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Onko siinä joku vika??
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 17.04.13 - klo:19:12
Tuli huomattua, että saman merkin ja mallisarjan koneissakin on eroja etuakselin ja etupyörien kallistuksen suhteen. Kaverilla MF 6280:ssä on 65-sarjan renkaan rinnalla vastaavan korkuinen tuumasarjan rengas. No itsellä kun jäi ylimääräiseksi omaan koneeseen sopivat vanteet, laitoin ne loppuun ajettujen renkaiden kanssa paripyöriksi omaan MF 6290:iin. Jousitetulla etuaksilalla varustetussa koneessa etupyörät olivatkin sen verran kallellaan, että eipä tullut tämän jälkeen kääntymisestä mitään ja tämä rengastus jäi vain kokeiluksi. Komean näköinen se kyllä oli kaksien 65-sarjan renkaiden kanssa! ;)

Laina-Valtrassa ollaan käytetty myös 65-sarjan juuripyörän kanssa vastaavan korkuista tuumasarjalaista. Rengaspaineita vain on pidetty paripyörässä hieman juuripyörää matalampana, ettei väännä liiaksi.
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: [PeX] - 17.04.13 - klo:19:16
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Onko siinä joku vika??
Useampaa valtraa ajanu parien kanssa. Kyllä niiden ohjaustehostimesta loppuu teho jos etuparit on juuripyörien kans saman korkuset.
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: zetor8045 - 17.04.13 - klo:19:26
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Onko siinä joku vika??
Useampaa valtraa ajanu parien kanssa. Kyllä niiden ohjaustehostimesta loppuu teho jos etuparit on juuripyörien kans saman korkuset.
No eipä oo sitäkään etua sitten kun valmettimiehet haukkuvat sitä kun jonnikan pyörät kallistuu kääntyessään...
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 17.04.13 - klo:20:48
Useampaa valtraa ajanu parien kanssa. Kyllä niiden ohjaustehostimesta loppuu teho jos etuparit on juuripyörien kans saman korkuset.
No eipä oo sitäkään etua sitten kun valmettimiehet haukkuvat sitä kun jonnikan pyörät kallistuu kääntyessään...

C130:s ollaan siis pidetty 65-sarjaa olevien juuripyörien rinnalla saman korkuisia tuumasarjan paripyöriä. Etukuormaajan kans on ohjaus vähän raskas, mutta ilman kuormaajaa ei oo ongelmia.
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: miller - 17.04.13 - klo:21:42
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...

niin tosimiehethän laittaa pykälää isommat paripyörät  jos mahdollista  ;D

tosi hyvät ajaa tiellä kun on kaks saman kokoista nakkia rinnakkain.. hakee kohtuu tehokkaasti kaikki montut/nännit tiestä..

mitä hyötyä siitä alhaisesta pintapaineesta on jos ei kuiteskaan ole "pitoja"??

kaikenlaisia variaatioita on kokeiltu ... 650 x38/20,8 x 38...... 20,8x38 /20,8 38 ..... 650x38 /18,4 38 ...... 650x 38/650 38 .... 520x42 /520 42 ....  710 38 / 20,8 38..   
650 x42 / 20,8 38..

paras maku on jäänny 710x38 / 20,8 38 ...  650x42 / 20,8 x38..   650x38/18,4 x38                         
 


Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: bouli - 17.04.13 - klo:22:14
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
kaikenlaisia variaatioita on kokeiltu ... 650 x38/20,8 x 38...... 20,8x38 /20,8 38 ..... 650x38 /18,4 38 ...... 650x 38/650 38 .... 520x42 /520 42 ....  710 38 / 20,8 38..   
650 x42 / 20,8 38..

paras maku on jäänny 710x38 / 20,8 38 ...  650x42 / 20,8 x38..   650x38/18,4 x38                       
Onko sulla MB Tracci tai County? Vai missä muussa koneessa on 38 etupyörät? Eikös tässä kumminkin etuparipyöristä puhuttu?  ???

Mutta joo, kyllä mun mielestä jos haetaan paripyöristä sitä hyötyä mitä peltokaytössä yleensä ensisijaisesti haetaan eli pienempää pintapainetta niin kyllä niitten paripyörien pitäisi olla samankorkuiset kuin juuripyörän.
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: Toivo Tonta - 17.04.13 - klo:22:59
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Onko siinä joku vika??
Useampaa valtraa ajanu parien kanssa. Kyllä niiden ohjaustehostimesta loppuu teho jos etuparit on juuripyörien kans saman korkuset.
Onko Valtra / Valmet koskaan käyttänyt ohjaustehostinta? Kättänyt hydrostaattista ohjausta jo silloin kun muut leikki vielä tehostimilla :P Asiaan: kaksin käsin saa ottaa 905 sen ratista kiinni, kun kaksi säkkiä etukuormaajassa ja etulevikkeet. Hiekalla ei ongelmaa, mutta betoni ja asfaltti. 
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: roadman - 18.04.13 - klo:07:57
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla,  ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Onko siinä joku vika??
Useampaa valtraa ajanu parien kanssa. Kyllä niiden ohjaustehostimesta loppuu teho jos etuparit on juuripyörien kans saman korkuset.
Onko Valtra / Valmet koskaan käyttänyt ohjaustehostinta? Kättänyt hydrostaattista ohjausta jo silloin kun muut leikki vielä tehostimilla :P Asiaan: kaksin käsin saa ottaa 905 sen ratista kiinni, kun kaksi säkkiä etukuormaajassa ja etulevikkeet. Hiekalla ei ongelmaa, mutta betoni ja asfaltti.

Paikallaanko ne renkaat pitää saada jauhettua linkkuun. Pienessä liikkeessä ohjaus kevenee kummasti valtrassakin......
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: Peurajussi - 18.04.13 - klo:08:54

Heh. Luulin että kyselen itsestäänselvyyksiä mutta kummasti näyttää tämäkin jakavan mielipiteet.  :) Kysymys tuli mieleen lähinnä tuon peuran osalta kun gummit kallistuu melkoisen paljon joten ei minun järkeen käy ainakaan tuohon koneeseen laittaa yhtä korkeita paripyöriä, taakse eri asia. Jos persaus kestäis niin ostais kesäksi omat läskit niin ei tarvis kakkospyörien kanssa vekslata.
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: andypoge - 18.04.13 - klo:15:00
Meillä ratkastu asia yhdessä koneessa niin, että koneen omat pyörät on vyörenkaat ja paripyörät taas ristikudokset. Ristikudoksen poikkipinta on pyöreämpi ja ilmanpaineensäädöllä säädettävissä sopivan kantavaksi. Ei ehkä toimi kaikissa tapauksissa näin.
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: Tbs - 18.04.13 - klo:17:48
Toistakymmentävuotta ollut JD:ssä 14.9x28 rinnalla 14.9x28 renkaat. Mitään ongelmaa ei minun mielestäni ole siinä ollut, vaikka pyörät vähän kallisteleekin. Jontikan ohjauksessa riittää voimaakin ihan erilailla kuin Valtrassa, vaikka on ko. traktorilla tullut nosteltua kahta apulantasäkkiä yhtäaikaa, niin rattia jaksaa ihan helposti pyöritellä.
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: +250 - 18.04.13 - klo:17:56
Mulla on tuos pikkuuses 540/65 28 vierellä 480/65 28 ja unta saa nähdä että paikoillaan kääntyis,jos kuormaajas on apulantasäkki.Tyhjänä kääntyy kyllä.
Otsikko: Vs: Paripyörät
Kirjoitti: Toivo Tonta - 18.04.13 - klo:19:52
Toistakymmentävuotta ollut JD:ssä 14.9x28 rinnalla 14.9x28 renkaat. Mitään ongelmaa ei minun mielestäni ole siinä ollut, vaikka pyörät vähän kallisteleekin. Jontikan ohjauksessa riittää voimaakin ihan erilailla kuin Valtrassa, vaikka on ko. traktorilla tullut nosteltua kahta apulantasäkkiä yhtäaikaa, niin rattia jaksaa ihan helposti pyöritellä.
14.9x28 millisarjalaisen rinnalla JD:ssä, hyvin kääntyy betonilla vaikka kaks säkkiä kuormaajassa. Ei samankokoisista mitään haittaa kunhan muistaa otta työkalulaatikon pois ???