Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peurajussi - 17.04.13 - klo:17:42
-
Meneekö missään koneessa 65- sarjalaisen eturenkaan rinnalle vastaava tuumakoko vai olisko järkevä valita vähän pienempi? Esim. jos kumi on 14.9r28, pitäiskö olla 13.6r28? Fordissa (ZF) olkatapin kallistusta on vain nimeksi, mutta deeressä senkin edestä. :P Entäs takana? Millirenkaan rinnalle vastaava tuumakoko vai vähän pienempi?
-
Ostat semmoset levikkeet mihin sulla on varaa.
Kopottunneet ja halkeilleet 80 luvun kleeberit ei paljoa maksa. ;D
-
jos oikeasti haluu "ristus notta" levikkeistä on jotain hyötyä eikä vain ole koristeena:
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Turha sitten on pareja laittaa jos matalammat pistää... ;D
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Onko siinä joku vika??
-
Tuli huomattua, että saman merkin ja mallisarjan koneissakin on eroja etuakselin ja etupyörien kallistuksen suhteen. Kaverilla MF 6280:ssä on 65-sarjan renkaan rinnalla vastaavan korkuinen tuumasarjan rengas. No itsellä kun jäi ylimääräiseksi omaan koneeseen sopivat vanteet, laitoin ne loppuun ajettujen renkaiden kanssa paripyöriksi omaan MF 6290:iin. Jousitetulla etuaksilalla varustetussa koneessa etupyörät olivatkin sen verran kallellaan, että eipä tullut tämän jälkeen kääntymisestä mitään ja tämä rengastus jäi vain kokeiluksi. Komean näköinen se kyllä oli kaksien 65-sarjan renkaiden kanssa! ;)
Laina-Valtrassa ollaan käytetty myös 65-sarjan juuripyörän kanssa vastaavan korkuista tuumasarjalaista. Rengaspaineita vain on pidetty paripyörässä hieman juuripyörää matalampana, ettei väännä liiaksi.
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Onko siinä joku vika??
Useampaa valtraa ajanu parien kanssa. Kyllä niiden ohjaustehostimesta loppuu teho jos etuparit on juuripyörien kans saman korkuset.
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Onko siinä joku vika??
Useampaa valtraa ajanu parien kanssa. Kyllä niiden ohjaustehostimesta loppuu teho jos etuparit on juuripyörien kans saman korkuset.
No eipä oo sitäkään etua sitten kun valmettimiehet haukkuvat sitä kun jonnikan pyörät kallistuu kääntyessään...
-
Useampaa valtraa ajanu parien kanssa. Kyllä niiden ohjaustehostimesta loppuu teho jos etuparit on juuripyörien kans saman korkuset.
No eipä oo sitäkään etua sitten kun valmettimiehet haukkuvat sitä kun jonnikan pyörät kallistuu kääntyessään...
C130:s ollaan siis pidetty 65-sarjaa olevien juuripyörien rinnalla saman korkuisia tuumasarjan paripyöriä. Etukuormaajan kans on ohjaus vähän raskas, mutta ilman kuormaajaa ei oo ongelmia.
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
niin tosimiehethän laittaa pykälää isommat paripyörät jos mahdollista ;D
tosi hyvät ajaa tiellä kun on kaks saman kokoista nakkia rinnakkain.. hakee kohtuu tehokkaasti kaikki montut/nännit tiestä..
mitä hyötyä siitä alhaisesta pintapaineesta on jos ei kuiteskaan ole "pitoja"??
kaikenlaisia variaatioita on kokeiltu ... 650 x38/20,8 x 38...... 20,8x38 /20,8 38 ..... 650x38 /18,4 38 ...... 650x 38/650 38 .... 520x42 /520 42 .... 710 38 / 20,8 38..
650 x42 / 20,8 38..
paras maku on jäänny 710x38 / 20,8 38 ... 650x42 / 20,8 x38.. 650x38/18,4 x38
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
kaikenlaisia variaatioita on kokeiltu ... 650 x38/20,8 x 38...... 20,8x38 /20,8 38 ..... 650x38 /18,4 38 ...... 650x 38/650 38 .... 520x42 /520 42 .... 710 38 / 20,8 38..
650 x42 / 20,8 38..
paras maku on jäänny 710x38 / 20,8 38 ... 650x42 / 20,8 x38.. 650x38/18,4 x38
Onko sulla MB Tracci tai County? Vai missä muussa koneessa on 38 etupyörät? Eikös tässä kumminkin etuparipyöristä puhuttu? ???
Mutta joo, kyllä mun mielestä jos haetaan paripyöristä sitä hyötyä mitä peltokaytössä yleensä ensisijaisesti haetaan eli pienempää pintapainetta niin kyllä niitten paripyörien pitäisi olla samankorkuiset kuin juuripyörän.
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Onko siinä joku vika??
Useampaa valtraa ajanu parien kanssa. Kyllä niiden ohjaustehostimesta loppuu teho jos etuparit on juuripyörien kans saman korkuset.
Onko Valtra / Valmet koskaan käyttänyt ohjaustehostinta? Kättänyt hydrostaattista ohjausta jo silloin kun muut leikki vielä tehostimilla :P Asiaan: kaksin käsin saa ottaa 905 sen ratista kiinni, kun kaksi säkkiä etukuormaajassa ja etulevikkeet. Hiekalla ei ongelmaa, mutta betoni ja asfaltti.
-
paripyörä aina kokoa pienempi kuin juuripyörä ja uudet ne pitää olla, ainakin Gummit
,
Mikäs hyöty siitä paripyörästä sitten on jos paripyörä rupeaa kantamaan vasta kun traktori painuu... Eikös paripyörien idea ole pienentää pintapainetta tasaisesti?? Samankokoisia täälläpäin on pruukattu käyttää...
Keulapäässä on mukava ku on vähä matalemmat parit rinnalla. Näin ainakin valtrassa.
Aijaa jonnikalla ei oo ollut ongelmia vaikka olis kauhankin kerännyt kiviä täyteen...
Meleko kankiaksi menee ohjaus. Varsinkin asfaltilla/sementillä.
Onko siinä joku vika??
Useampaa valtraa ajanu parien kanssa. Kyllä niiden ohjaustehostimesta loppuu teho jos etuparit on juuripyörien kans saman korkuset.
Onko Valtra / Valmet koskaan käyttänyt ohjaustehostinta? Kättänyt hydrostaattista ohjausta jo silloin kun muut leikki vielä tehostimilla :P Asiaan: kaksin käsin saa ottaa 905 sen ratista kiinni, kun kaksi säkkiä etukuormaajassa ja etulevikkeet. Hiekalla ei ongelmaa, mutta betoni ja asfaltti.
Paikallaanko ne renkaat pitää saada jauhettua linkkuun. Pienessä liikkeessä ohjaus kevenee kummasti valtrassakin......
-
Heh. Luulin että kyselen itsestäänselvyyksiä mutta kummasti näyttää tämäkin jakavan mielipiteet. :) Kysymys tuli mieleen lähinnä tuon peuran osalta kun gummit kallistuu melkoisen paljon joten ei minun järkeen käy ainakaan tuohon koneeseen laittaa yhtä korkeita paripyöriä, taakse eri asia. Jos persaus kestäis niin ostais kesäksi omat läskit niin ei tarvis kakkospyörien kanssa vekslata.
-
Meillä ratkastu asia yhdessä koneessa niin, että koneen omat pyörät on vyörenkaat ja paripyörät taas ristikudokset. Ristikudoksen poikkipinta on pyöreämpi ja ilmanpaineensäädöllä säädettävissä sopivan kantavaksi. Ei ehkä toimi kaikissa tapauksissa näin.
-
Toistakymmentävuotta ollut JD:ssä 14.9x28 rinnalla 14.9x28 renkaat. Mitään ongelmaa ei minun mielestäni ole siinä ollut, vaikka pyörät vähän kallisteleekin. Jontikan ohjauksessa riittää voimaakin ihan erilailla kuin Valtrassa, vaikka on ko. traktorilla tullut nosteltua kahta apulantasäkkiä yhtäaikaa, niin rattia jaksaa ihan helposti pyöritellä.
-
Mulla on tuos pikkuuses 540/65 28 vierellä 480/65 28 ja unta saa nähdä että paikoillaan kääntyis,jos kuormaajas on apulantasäkki.Tyhjänä kääntyy kyllä.
-
Toistakymmentävuotta ollut JD:ssä 14.9x28 rinnalla 14.9x28 renkaat. Mitään ongelmaa ei minun mielestäni ole siinä ollut, vaikka pyörät vähän kallisteleekin. Jontikan ohjauksessa riittää voimaakin ihan erilailla kuin Valtrassa, vaikka on ko. traktorilla tullut nosteltua kahta apulantasäkkiä yhtäaikaa, niin rattia jaksaa ihan helposti pyöritellä.
14.9x28 millisarjalaisen rinnalla JD:ssä, hyvin kääntyy betonilla vaikka kaks säkkiä kuormaajassa. Ei samankokoisista mitään haittaa kunhan muistaa otta työkalulaatikon pois ???