Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Ketku - 10.03.13 - klo:11:35
-
Nuo saattas olla pellolla hyvät
http://www.youtube.com/watch?v=6JrUV2_ML4M
-
Videon alla on hyvä kommentti
"This has already been invented. It is called take a little bit of air out of the tires. It is free" ;D
-
Vanteen ja maan välinen ilima on se joka kantaa. Tuosa on pieni vanne, ei käytännösä kanna niinsuurelta alalta mitä kosketuspinta-ala antas ymmärtää.
-
Noilla renkailla kun ajaa 50 km/h routaheittoon niin ottaa kunnon pompun.
;D
-
mimmone mahtaa ol cultor rengasmerkki?
-
Vanteen ja maan välinen ilima on se joka kantaa. Tuosa on pieni vanne, ei käytännösä kanna niinsuurelta alalta mitä kosketuspinta-ala antas ymmärtää.
Mahtaakohan asia nyt olla noin.
mites muuten ratilaiset kokee asian. Kumpi on pellolle ytävällisempi leveä vai pitkä kantopinta.
-
Pitkä. Eli vierintäkehän eli renkaan korkeuden merkitys on suhteellisesti suurempi kuin leveyden. Vaan molempi parempi kun puhutaan nurmihommista ja muokkaustöistä. Talvella puolestaan leveys on suurin haitta.
-
Pitkä. Eli vierintäkehän eli renkaan korkeuden merkitys on suhteellisesti suurempi kuin leveyden. Vaan molempi parempi kun puhutaan nurmihommista ja muokkaustöistä. Talvella puolestaan leveys on suurin haitta.
Joo mutta jos laittaa vähän haastavammat vastustajat eli tela matalalla nousukulmalla vastaan paripyörät. Samoilla kantopinnoilla mutta toisessa vierekkäin ja toisessa peräkkäin.
-
Jos oletetaan että renkaan rakenne on äärimmäisen joustava niin pintapaine on sama kuin renkaan ilmanpaine.
käytännössä renkaan rakenne eli sivut kantavat jonkin verran.
Maa ei ymmärrä käsittääkseni muuta kuin pintapaineen,maan kannalta on ihan sama muodostuuko pintapaine leväastä vai pitkästä kantopinnasta.
mitenkäköhän tämän uuden renkaan rakenne kestää vääntömomentin?
-
Jos oletetaan että renkaan rakenne on äärimmäisen joustava niin pintapaine on sama kuin renkaan ilmanpaine.
käytännössä renkaan rakenne eli sivut kantavat jonkin verran.
Maa ei ymmärrä käsittääkseni muuta kuin pintapaineen,maan kannalta on ihan sama muodostuuko pintapaine leväastä vai pitkästä kantopinnasta.
mitenkäköhän tämän uuden renkaan rakenne kestää vääntömomentin?
Oikeasti todella harva ymmärtää rengaspaineen merkitystä. Huvittavinta on kun isännät ostavat hirmurenkaita, ajavat niillä 3 barin paineilla ja kehuvat pientä pintapainetta ;D. Ilmatilavuus ratkaisee miten pienillä paineilla voidaan ajaa ja kuinka kovasti. Moni isäntä pitää hirmu paineita esim. kyntöaikaan, jotta rengas kestää nopean siirtoajon melko suurella taka-akselikuormalla. Viisaampaa olisi lisätä etupainoja, tiputtaa vaikka 10 km/h siirtoajonopeudesta ja laskea paineita vaikka 0,5 bar. Siirtoajossa menetetty aika tulee takaisin pellolla ajan ja polttoaineen säästönä luiston vähentyessä.
Korkeampi rengas on aina parempi kuin leveä. Korkeampi ja kapeampi = suurempi kehävoimakerroin ja pienempi vierintävastus. Toisaalta pitkällä kosketuspinnalla maan siirtymä luiston myötä on suurempi, tämä pätee myös erityisesti telaketjuun. Esimerkiksi nurmihommissa leveä renkula on kasvustolle hellävaraisempi.
-
Mulla on 650/38 renkaat takana ja paineina oon pitäny1,2 kg ei pompota tiellä joustaa sopivasti, suurin osa työkoneista hinattavia, joskus kärryn kans sais olla hieman enemmän muuten pärjää hyvin ja traktori kulkee navikaattorin mukaan 62 tiellä.
Tunteja on 7000 kulutuspintaa on n 40 prosettia jäljellä, pieniä halkeamia näkyy nyt vanhemmiten ripojen välissä muttei vielä mitään vakavaa
Continentaal on merkki, ainoo huonopuoli on et vollottaa tiellä kuulee jo kilometrien päästä milloin tulee kone kotia.
-
Jos oletetaan että renkaan rakenne on äärimmäisen joustava niin pintapaine on sama kuin renkaan ilmanpaine.
käytännössä renkaan rakenne eli sivut kantavat jonkin verran.
Maa ei ymmärrä käsittääkseni muuta kuin pintapaineen,maan kannalta on ihan sama muodostuuko pintapaine leväastä vai pitkästä kantopinnasta.
mitenkäköhän tämän uuden renkaan rakenne kestää vääntömomentin?
Oikeasti todella harva ymmärtää rengaspaineen merkitystä. Huvittavinta on kun isännät ostavat hirmurenkaita, ajavat niillä 3 barin paineilla ja kehuvat pientä pintapainetta ;D. Ilmatilavuus ratkaisee miten pienillä paineilla voidaan ajaa ja kuinka kovasti. Moni isäntä pitää hirmu paineita esim. kyntöaikaan, jotta rengas kestää nopean siirtoajon melko suurella taka-akselikuormalla. Viisaampaa olisi lisätä etupainoja, tiputtaa vaikka 10 km/h siirtoajonopeudesta ja laskea paineita vaikka 0,5 bar. Siirtoajossa menetetty aika tulee takaisin pellolla ajan ja polttoaineen säästönä luiston vähentyessä.
Korkeampi rengas on aina parempi kuin leveä. Korkeampi ja kapeampi = suurempi kehävoimakerroin ja pienempi vierintävastus. Toisaalta pitkällä kosketuspinnalla maan siirtymä luiston myötä on suurempi, tämä pätee myös erityisesti telaketjuun. Esimerkiksi nurmihommissa leveä renkula on kasvustolle hellävaraisempi.
Kesä rattoriin laitoin talvipaineiksi xeobippeihin puoltoista bar, keväällä lähdin kultivoimaan varmasti sopivan kuivaa hiekkapeltoa, eikä tullut tasan yhtään mitään...yksi baari riittää, jos enempää ei oo...
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
-
Pintapaineeseen sillä renkaan halkasijalla suhteessa leveyteen ei ole mitään merkitystä, koska siinä on tärkeintä se pinta-ala mikä maahan kohdistuu ja minkälaisella paineella eli minkälainen paine siellä renkaassa on. Se renkaan kehämitta sitten taas vaikuttaa kovinpaljon siihen vetotehoon, isolla kehämitalla on parempi vetoteho.
-
Pitkä. Eli vierintäkehän eli renkaan korkeuden merkitys on suhteellisesti suurempi kuin leveyden. Vaan molempi parempi kun puhutaan nurmihommista ja muokkaustöistä. Talvella puolestaan leveys on suurin haitta.
Joo mutta jos laittaa vähän haastavammat vastustajat eli tela matalalla nousukulmalla vastaan paripyörät. Samoilla kantopinnoilla mutta toisessa vierekkäin ja toisessa peräkkäin.
Telat on toki omaa luokkaansa, mutta kalliit. Lisäksi niillä taitaa nopeus laskea neljäänkymppiin. Rengastahan ei saa koskaan niin littanaks millään paineenalannuksella, että sen kosketuspinta-ala kasvaisi lähellekään telaa. Jollei sitten ole kyseessä joku tämän alotuksen mukainen härpäke. Teloilla taitaa myös käyttökohteet jonkinverran rajottua. Nurmella taitaa murtaa. Entä mitenkähän etukoneet mahtuu nostolaitteille etutelojen kanssa.
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Samaa mieltä. Kesähommiin kaikkiin koneisiin niin isot renkaat kuin saa, sekä leveyden mutta etenkin korkeuden puolesta. Kiinteistö- ym. tiehommat on erikseen ja talvella sitten taas saa olla kapeammat ja matalammat että mahtuu ketjut koppaan.
Vaan se massikka kulkee painonsa takia. On nimittäin kokoluokkansa raskaimpia jos ei raskain. Se taas ei ole ollenkaan positiivista esim. nurmihommissa. Ite harkitsisin esim. 7000 sarjan massikkaa vain veto ja muokkaushommiin oiken kuivalla kelillä. Nurmille ei koskaan.
Rengaspaineen säätö ajonaikana olisi todella hyvä varuste. Saakohan siitä jotain yleismallia mihin tahansa merkkiin sovitettavaksi vai onko se vain näitä venttispesiaaleja. Matalassa paineessahan rengas kuluu etenkin tiellä nopeammin.
Rengaspainehan vaikuttaa siihen miten hyvin renkaan kehämitan ja leveyden määräämän 'astumaneliön' ala laskostuu maata vasten. Kantaako vain rivannokat varvastellen vai koko tussu. Alahainen paine toki siten laajentaa astumaneliötä myös jonkin verran.
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
-
kyllä nuo pienet vanahat vallun raadot onki sitte hyviä kun niillä ei luojan kiitos pääse "upottavissa olosuhteissa ongelmitta" ;D ja aina vain matoa ahistaa ;)
-
Vaikuttasko massikassa 3 metrin akseliväli myös etenemiseen, taitaa olla 35cm enemmän kun deeressä?
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
-
Jos oletetaan että renkaan rakenne on äärimmäisen joustava niin pintapaine on sama kuin renkaan ilmanpaine.
käytännössä renkaan rakenne eli sivut kantavat jonkin verran.
Maa ei ymmärrä käsittääkseni muuta kuin pintapaineen,maan kannalta on ihan sama muodostuuko pintapaine leväastä vai pitkästä kantopinnasta.
mitenkäköhän tämän uuden renkaan rakenne kestää vääntömomentin?
Maa ymmärtää myös kokonaispainon, painava kone tiivistää maata syvemmältä 60-80 sentin syvyydestä. Se onkin sitten mukava sieltä pehmentää ;D
-
Taas täällä isoot mieheet uhoaa että kuinka _täytyy_ olla vähintään ne 1050/85 42" ja toiset samanlaiset vieressä kone kuin kone, maalaji kuin maalaji ja olosuhteet kuin olosuhteet ;D
Realistillahan oli kai tosiaan ne xeobibit ja raskaampi kone muutenkin, tottakai se menee paremmin.
Me jätettiin kynnöt ihan suosiolla tekemättä ja annettiin peltojen olla rauhassa läpimärkiä. Tai joo kynsin mää 2Ha tästä harjulta hiekkasavikkoa kun oli muutaman päivän kuivempaa ::)
-
edellisessä on tosiaan pointtia mutta kuitenkin mun mielestä on eroa sillä että onko paino pitkittäin vai poikittain ajosuuntaan. Esimerkkinä että jos raktorin perässä on kärry niin jos on aisaohjaus niin koko yhdistelmä pysyy pinnalla kun kärry tulee eri jälkeä mutta jos pyörät kulkee peräjälkeen niin kärry vajoaa viimeistään. Sama ilmiö on esim paalaajassa kun kone kulkee eri jälkeä kuin raktori niin se pysyy aika hyvin pinnalla. Siksi ehkä kumminkin itse kallistuisin kantopintaan mikä on ajosuunnassa 4 metriä leveä ja metrin pitkä kuin toisinpäin.
Näissä rengas asioissa usein unohdetaan se tosiasia että vaikaka 165 massikan nostaa kerrostalon katolle niin saattaa katto huopa hajota mutta jos casen telaraktorin nostaa niin vaikka huopa pysyisikin ehjänä saattaa koko talo romahtaa. Sama ilmiö on ehkä vähän pellolla.
-
Näissä rengas asioissa usein unohdetaan se tosiasia että vaikaka 165 massikan nostaa kerrostalon katolle niin saattaa katto huopa hajota mutta jos casen telaraktorin nostaa niin vaikka huopa pysyisikin ehjänä saattaa koko talo romahtaa. Sama ilmiö on ehkä vähän pellolla.
En sanoisi. Se on pellolla eri asia, ja tiivistäminen tapahtuu kantopinnan kautta. Paino jaetaan kantavalle pinta-alalle ja tulokseksi saadaan painattava voima. Mutta yksi mikä monimutkaistaa teoreettisesti yksinkertaista asiaa on hetkittäinen painon heilahtelu esim. nostolaiteauraa päisteessä nostettaessa tai nostettaessa vettä tirraava reilun tonnin SRpaali etukuormaajaan, jolloin ei olekaan enää kyse traktorin ruhopainosta jaettuna renkaiden yhteiselle kosketuspinnalle, vaan koko paino heijjaa yhtäkkiä paljon pienemmän kantopinnan varaan.
Tämä nostolaitevehkeiden nostaminenhan tulee ongelmaksi myös 2 telan telatraktoreilla(JD, Challenger), jotka painaa kahtakytätonnia. Nehän on muuten pintapaineeltaan ylivoimaisia, mutta raskasta takavehjettä nostettaessa tuleekin 20tn omapaino ja 6tonnin onlandaura takatelapyörän varaan kiikkumaan. Siinä se kilpaileekin sitten tiivistystehossa jo täryjyrälle.
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan. Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla. ;D
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan. Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla. ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan. Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla. ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D
Just yks Dyna-vt omistaja sanos että kiva ottaa koneita perään kun joku on siellä välissä ja kone lähtee siihen suuntaa mihin tykkää vaikka suunnanvaihdin olis toiseen suuntaan :-[ Ei vissiin niin ongelmattomia siis nekään...
-
Jos oletetaan että renkaan rakenne on äärimmäisen joustava niin pintapaine on sama kuin renkaan ilmanpaine.
käytännössä renkaan rakenne eli sivut kantavat jonkin verran.
Maa ei ymmärrä käsittääkseni muuta kuin pintapaineen,maan kannalta on ihan sama muodostuuko pintapaine leväastä vai pitkästä kantopinnasta.
mitenkäköhän tämän uuden renkaan rakenne kestää vääntömomentin?
Maa ymmärtää myös kokonaispainon, painava kone tiivistää maata syvemmältä 60-80 sentin syvyydestä. Se onkin sitten mukava sieltä pehmentää ;D
--näinhän se on.Jos vaan on akselipainot valittu niin sitten pitää koettaa rengastuksella tehdä sen mitä pystyy...ynnä työkone ja säätilavalinnoilla jos mahdollista
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan. Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla. ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D
Esim. kyntäessä 0- 12km/h poljinajolla. Vasemmassa kädessä kännykkä ja oikealla hoidetaan ohjaus ja namiskukkelit.
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan. Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla. ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D
Esim. kyntäessä 0- 12km/h poljinajolla. Vasemmassa kädessä kännykkä ja oikealla hoidetaan ohjaus ja namiskukkelit.
oliko sulla 5-siipiset fälttit? vai muistako väärin
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan. Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla. ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D
Esim. kyntäessä 0- 12km/h poljinajolla. Vasemmassa kädessä kännykkä ja oikealla hoidetaan ohjaus ja namiskukkelit.
Mulla Timpan kans nämä agros käyntiajat alkaa oleen aina samaan aikaan.Aiva kuin naisilla jotka on paljon tekemisis,kuukautiskierrot muuttuu pikkuhiljaa yhteneväisiksi 8)
Tule säki nykyaikaan siä verkus ja hommaa häntsvree,pysyy vasenkäsi vapaana. ;D
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan. Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla. ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D
Esim. kyntäessä 0- 12km/h poljinajolla. Vasemmassa kädessä kännykkä ja oikealla hoidetaan ohjaus ja namiskukkelit.
Mulla Timpan kans nämä agros käyntiajat alkaa oleen aina samaan aikaan.Aiva kuin naisilla jotka on paljon tekemisis,kuukautiskierrot muuttuu pikkuhiljaa yhteneväisiksi 8)
Tule säki nykyaikaan siä verkus ja hommaa häntsvree,pysyy vasenkäsi vapaana. ;D
No reutsilla onnistuu hyvin lumenauraaminen 0-24km/h välillä vaikka oikeassa kädessä on kännykkä :P On sentään ihan vaihdekepillinen kones... Joten eipä tuo oo mitenkään ihmeellistä...
-
Teillä on pojat ihan liian tilavat pihat tai vähillä säädöillä olevat lumivehkeet jos kännykkä pysyy korvalla lumihommia tehdessä. Ittellä ainakin loppuu ajatus heti kesken eli tarttee topata jos joku sattuu soittamaan.
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan. Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla. ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D
Esim. kyntäessä 0- 12km/h poljinajolla. Vasemmassa kädessä kännykkä ja oikealla hoidetaan ohjaus ja namiskukkelit.
oliko sulla 5-siipiset fälttit? vai muistako väärin
On sellaset. Just ostin niihin uudet veittet valtran makkaransyöntipäiviltä. Mölbro merkkiset sattui tulemaan vastaan.
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan. Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla. ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D
Esim. kyntäessä 0- 12km/h poljinajolla. Vasemmassa kädessä kännykkä ja oikealla hoidetaan ohjaus ja namiskukkelit.
Mulla Timpan kans nämä agros käyntiajat alkaa oleen aina samaan aikaan.Aiva kuin naisilla jotka on paljon tekemisis,kuukautiskierrot muuttuu pikkuhiljaa yhteneväisiksi 8)
Tule säki nykyaikaan siä verkus ja hommaa häntsvree,pysyy vasenkäsi vapaana. ;D
Liika teknistä tuo hänsfrii.
-
Teillä on pojat ihan liian tilavat pihat tai vähillä säädöillä olevat lumivehkeet jos kännykkä pysyy korvalla lumihommia tehdessä. Ittellä ainakin loppuu ajatus heti kesken eli tarttee topata jos joku sattuu soittamaan.
Kunnon täppärille kuuluis olla jalostunut ns kännykkäkolo vasempaan olkavarteen. Pää kenossa. ;D
-
Kaikki 6-sylinteriset koneet pitäisi olla "42 ja 30" renkailla. On tuon massikan menokyky märässä vaan eriluokkaa kuin deerejen, ei taida johtua traktorin merkistä vaan renkaista. Massikassa 600/60r30 ja 710/60r42, jontikoissa 650/65r38 ja 540/65r28. Esimerkiksi kyntäminen viime syksynä ei onnistunut jontikalla ollenkaan, mutta massikka meni kuin tyhjää vaan.
Muutenkin kyllä mitä xeobibeillä päässyt ajamaan niin aivan mielettömän hyvät kummit pehmeillä mailla ja vetokykyä riittää jos vaan veturissa paino riittää ja tässä kohti sai lietevaunulta sylinterillä siirrettyä lisää painoa niin mentiin kans ;) Niin eikös sulla meinaan xeobibit ollut tuossa massikassa??
Massikan painonsiirto on kans hiukka parempi kuin jonnun.
Keskon huoltomiehet siirtää verkun painoo roclalla sivulle,"huollon tieltä" ;D
Tuo on tota sun höpinää mutta esim. viime syksyn vaikeissa oloissa Dyna Vt eteni fälteillä
upottavissa olosuhteissa ongelmitta.
Ansio menee osittain painonsiirron tarkkudelle ja toisaalta rengastukselle.
Jonnikkaan vääntötankoon perustuva rautakautinen "painonsiirto" ei vaan toimi.
Sori :-[ En tienny että olit tosissas,katos deeren kans ei viimme syksynäkään ollu vaikeita oloja ;D
Ei kai Agrihuollon hallissa olot vaikeat olekaan. Vaihtesloora puulaatikossa ja Saksan reissulla. ;D
Jokos sulta on se kardaanijarru poistettu.Se kuulemma rikkoo vtn askin :o Kuinkas kyntäes,ykkösellä vai kakkosella ;D
Esim. kyntäessä 0- 12km/h poljinajolla. Vasemmassa kädessä kännykkä ja oikealla hoidetaan ohjaus ja namiskukkelit.
Mulla Timpan kans nämä agros käyntiajat alkaa oleen aina samaan aikaan.Aiva kuin naisilla jotka on paljon tekemisis,kuukautiskierrot muuttuu pikkuhiljaa yhteneväisiksi 8)
Tule säki nykyaikaan siä verkus ja hommaa häntsvree,pysyy vasenkäsi vapaana. ;D
Mää olen just näihin aikoihin saanut kuivurilla eränvaihdon tehtyä niin on hetki omaa aikaa helliä itteä
ottamalla muutamat *****ilut a netistä. ;D
-
Teillä on pojat ihan liian tilavat pihat tai vähillä säädöillä olevat lumivehkeet jos kännykkä pysyy korvalla lumihommia tehdessä. Ittellä ainakin loppuu ajatus heti kesken eli tarttee topata jos joku sattuu soittamaan.
Kunnon täppärille kuuluis olla jalostunut ns kännykkäkolo vasempaan olkavarteen. Pää kenossa. ;D
Ei pysty pyörittää päätä :P Kaivurin hytissä onkin pää kenossa kun puhelimeen puhuu ;D Mutta joo eipä tuota isolla pihalla tartte paljoo säädellä... http://www.youtube.com/watch?v=G_bmBlTC2gs