Agronet

Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: ktm87 - 22.02.13 - klo:21:50

Otsikko: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: ktm87 - 22.02.13 - klo:21:50
Tänne voisi kertoa kokemuksiaan pihattonavetan lannanpoistosta.
Itse kaipaisin tietoa ja kokemuksia vaijeri,köysi ja ketju vetoisten raappojen eroista ja toimivuudesta. Etenkin erot kestävyydessä ja huollon tarpeesta ja helppoudesta.
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: JD6630 - 22.02.13 - klo:21:57
En mää noista vaijereist ja ketjuist mitään tiedä, mutta naru ei ainakaan meinaa kestää mikäli käytävällä on jotain mihin kone voi mahdollisesti tökätä kuten esim. virtsapellit.

Niin ja kääntöpyörät ja kulmat on sitten asennettava hyvin, muuten on narusulkeisia tiedossa.
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: Suki - 22.02.13 - klo:22:42
Omakohtaisia kokemuksia ei ole. Navetoita jonkin verran kiertäneenä vakuuttavin ratkaisu tähän mennessä ollut GEA/Royal De Boer ketjuskraba kylmäpihatossa.
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: Greenpwr - 22.02.13 - klo:22:57
En mää noista vaijereist ja ketjuist mitään tiedä, mutta naru ei ainakaan meinaa kestää mikäli käytävällä on jotain mihin kone voi mahdollisesti tökätä kuten esim. virtsapellit.

Niin ja kääntöpyörät ja kulmat on sitten asennettava hyvin, muuten on narusulkeisia tiedossa.

 Ja liian "tiukkaa" mitoitusta ja toteutusta vältettävä, huollon vaivattomuus pidettävä mielessä! Lavalin köysikoneen taittopyörässä toinen laakeri tyhjän päällä, ei hirveen kauaa kestä semmonen söpöstys...
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: meedio - 23.02.13 - klo:00:19
En mää noista vaijereist ja ketjuist mitään tiedä, mutta naru ei ainakaan meinaa kestää mikäli käytävällä on jotain mihin kone voi mahdollisesti tökätä kuten esim. virtsapellit.

Niin ja kääntöpyörät ja kulmat on sitten asennettava hyvin, muuten on narusulkeisia tiedossa.

 Ja liian "tiukkaa" mitoitusta ja toteutusta vältettävä, huollon vaivattomuus pidettävä mielessä! Lavalin köysikoneen taittopyörässä toinen laakeri tyhjän päällä, ei hirveen kauaa kestä semmonen söpöstys...

No, mulla on 13 vuoden kokemukset kahdesta eri paskanaru koneesta. Tuosta lavalista, eikös sen nimi ollut elin, siis paskaelin?
Kahden kourun yhdistetyllä vedolla, eli kaksi raappaa on yhdistetty väliköydellä ja yksi koneikkopari kiskoo n.90 metrin verran kuiluja. Koneikkoköysiä on mennyt n.kahden vuoden välein per köysi, eli jos on jo reilu puolitoista vuotta vanha köysi ja juhlapyhät tulossa, saa olla varma että köysi on poikki silloin. Raappojen välissä oleva väliköysi, joka kiertää kahden trissapyörän kautta ruokintapöydän alta, on vaihdettu kerran, eli kesti kymmenen+ vuotta. raapoille ei ole tehty koko aikana yhtään mitään. Toinen koneikon alapää syöpyi kymmenen vuoden paskassauinnin jälkeen pois, ja silloin trissapyörä tietysti pääsi irti ja se vaihdettiin uuteen. Muuta ei siihen koneeseen ole tarvinnut tehdä.

Ja se toinen kone, yhden kuilun malli, pituutta n.35 metriä.     Niin, siihen ei ole koko 13 vuoden aikana tarvinnut tehdä yhtään mitään, ei sitten yhtään köyttä tai trissaremppaa. 

Kokemukseni mukaan, jos siihen koneikolle ei asenneta liikaa kuilua tai kulmapyöriä, se kestää aivan kiitettävän hyvin työssään. Kahden kuilun yhdistettyä konetta en voi suositella asennettavasksi. Kauppaa hierotessa silloin muinoin, keskon virtuoosi olisi myynyt koko laitokseen vain yhden koneikkoparin, ja siihen sitten ihan vitullisen määrän kulmapyöriä ja kaikenmaailman virityksiä. Halvinhan se olisi ollut.........  ;D
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: Ojala - 23.02.13 - klo:11:26
Scauer raapat kuiluissa 2 vetolaitetta/kuilu, pilarit vetolaitteilla.
Muuten pelaa mut poikkikuilussa "Jukka Kami", tai siis melekeen pelaa viikon
huuhtelematta. Kynnykset n.40cm ja alempi n.20cm ja vedet latvalle pitkän
kuilun kautta, kuulemma pitäis pelata  :P :P :P
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: +250 - 23.02.13 - klo:11:36
Hoitokarsinois rakopalkit.On *****maista kun raappa tuo pikkuhiljaa tavaraa kourunpäähän,ja palkkien alta hankala tyhjätä.
Muuten ydre on ollu hyvä aihio.Kun vaihtaa ohjauskaapit ja raapat muokkaa uusiksi,saa ihan toimivan laitteen ;D
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: Keninto - 23.02.13 - klo:15:03
Mites teillä, joilla on syvät kourut? Miten pelaa lannanpoisto?
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: paukkula - 23.02.13 - klo:15:54
Mites teillä, joilla on syvät kourut? Miten pelaa lannanpoisto?

  Raapoista on jatkuva kustannus vaijerin /köyden uusinnassa. Samoin kulmapyöriä menee silloin tällöin. Samoin vetokela on uusittu .  Kyllä raapassakin on uusittavaa pyörät ja raapan kumit. Siis kustannusta tulee ennemmin tai myöhemmin ja jatkuvasti.     Tuli laajennusosaan laitettua raaapat kun ajattelin että helpommin tehtävissa kuin ritäläkuilut.
Alkuperäisesssä pihatossa tehty 1981. ritilät uusittu kahdenkymmenen vuoden jälkeen  ehkä nykyisin ritilät kestää kauemmin.
 Kuilut ovat alkupäästä metrin loppupää 140 senttia ja poikittais kuilu 200sm  . Kynnykset on jotta pohjaliete pysyy. Kyllä meillä kierrätys järjelmä täytyy olla. .Sekoitetaan poikittaikuililussa ja pumpataan putkistoa myöten  kuilujen  alkupäähän ja kierrätyksen jälkeen säiliöön. Ei systeemi  toimi jos ei kierrätetä  varsinkin kun hiehot ovat  ritiläosastolla.
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: Terminator II - 23.02.13 - klo:16:06
Mites teillä, joilla on syvät kourut? Miten pelaa lannanpoisto?

  Raapoista on jatkuva kustannus vaijerin /köyden uusinnassa. Samoin kulmapyöriä menee silloin tällöin. Samoin vetokela on uusittu .  Kyllä raapassakin on uusittavaa pyörät ja raapan kumit. Siis kustannusta tulee ennemmin tai myöhemmin ja jatkuvasti.     Tuli laajennusosaan laitettua raaapat kun ajattelin että helpommin tehtävissa kuin ritäläkuilut.
Alkuperäisesssä pihatossa tehty 1981. ritilät uusittu kahdenkymmenen vuoden jälkeen  ehkä nykyisin ritilät kestää kauemmin.
 Kuilut ovat alkupäästä metrin loppupää 140 senttia ja poikittais kuilu 200sm  . Kynnykset on jotta pohjaliete pysyy. Kyllä meillä kierrätys järjelmä täytyy olla. .Sekoitetaan poikittaikuililussa ja pumpataan putkistoa myöten  kuilujen  alkupäähän ja kierrätyksen jälkeen säiliöön. Ei systeemi  toimi jos ei kierrätetä  varsinkin kun hiehot ovat  ritiläosastolla.

Suunitelupöydällä toimii ja suunitelian mielestä syvät kuilut, mutta käytännössä asia on vähän toisin. 2 metriä syvä kuilu kun menee täyteen jankkia, niin se on melko talkoo saada jälleen auki. Se kierätysputkisto on halpa ja helppo silloin rakennus aikaan laittaa ja kerran viikossa jos pumppua tunnin pyörittää katkaisimesta kääntämällä on pienempi vaiva kuin uusia köysiä, vaijereita ja avata tukeutuneita kuiluja.
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: IJK - 23.02.13 - klo:23:25
Mites teillä, joilla on syvät kourut? Miten pelaa lannanpoisto?

Navetta ollut käytössä 2 vuotta ilman ongelmia. Syvät kuilut, greten-ritilät ja puuhapete. Painovoima on vielä ilmaista ja se toimii aina.  :)

Syvät kuilut pelaa, kunhan kuilut on tiiviit, vesikynnykset tehty huolella ja viistetty oikein päin, pitkissä lantakäytävissä keskivaiheille välikynnys, välikäytävien vesikynnykset riittävän ylös suhteessa lantakäytäviin.

Kuivikkeena käytetään turvetta, joka pelaa hyvin syvien kuilujen kanssa. Rakennusaikaan kuilujen päihin tuli asennettua huuhteluputket, joille ei ole vielä tullut käyttöä.
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: Valmet - 23.02.13 - klo:23:45
Cleanmatic delaval toimii. Kokemusta puolivuotta. Kiertelin 2 vuotta eri navetoissa ja tämä oli paras. mielestäni.
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: Maalaispoika - 24.02.13 - klo:09:19
Nykyisessä navetassa vain reilun metrin syvyiset kuilut ja ritilän päällä köysiraappa. Raapassa on kolme erillistä köyttä ja jokaisen saa vaihtaa vähintään kerran vuodessa. Lehmien liete liikkuu itsestään, mutta hiehojen kanssa on hankalampaa. Uuteen navettaan tuleekin sitten pujottelusysteemi.
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: vms1 - 24.02.13 - klo:09:50
Tarttee todeta  väliin että jos rakeentaa sellaisen navetan että saa putsattua pienkuormaajalla niin ongelmia on yllättävän vähän. laitteet pelaa ja  jos ei pelaa niin ne voi roikottaa  raktorilla navetalta hallille ja pajassa pesun jälkeen korjata kuntoon. Vaikka itte haaveilen seuraavaan syvistä kuiluista niin en pidä koneella siivoamista mahdottomana ajatuksena jos tietää pystyvänsä putsaamaan hallin kerran kaks vuorokaudessa. Siihen puskulaitteeseen kannattaa uhrata sitten vähän enemän että se siivoominen on oikeasti tehokasta.
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: jusu - 24.02.13 - klo:12:13
Tarttee todeta  väliin että jos rakeentaa sellaisen navetan että saa putsattua pienkuormaajalla niin ongelmia on yllättävän vähän. laitteet pelaa ja  jos ei pelaa niin ne voi roikottaa  raktorilla navetalta hallille ja pajassa pesun jälkeen korjata kuntoon. Vaikka itte haaveilen seuraavaan syvistä kuiluista niin en pidä koneella siivoamista mahdottomana ajatuksena jos tietää pystyvänsä putsaamaan hallin kerran kaks vuorokaudessa. Siihen puskulaitteeseen kannattaa uhrata sitten vähän enemän että se siivoominen on oikeasti tehokasta.

niin sivoat siis 1-2krt/vrk? ja on ritilät? tuota pienkuormaajaa puoltaa sekin että seurantaa tulee väkisinkin harrastettua..
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: pankinrenki - 24.02.13 - klo:18:01
jos käyttää pienkuormaajaa ei varmaan kyse ole ritiläpalkki käytävistä...uritetut käytävät ja pudotuskuilu päässä riittänee silloin...mutta kola saa olla kyllä leveä ja mieluusti kumia tai jotain mikä putsaa pinnan kunnolla...toimii jos ei kauheeta ylitäyttöö osastossa :)
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: Red Bull - 25.02.13 - klo:09:55
Tarttee todeta  väliin että jos rakeentaa sellaisen navetan että saa putsattua pienkuormaajalla niin ongelmia on yllättävän vähän. laitteet pelaa ja  jos ei pelaa niin ne voi roikottaa  raktorilla navetalta hallille ja pajassa pesun jälkeen korjata kuntoon. Vaikka itte haaveilen seuraavaan syvistä kuiluista niin en pidä koneella siivoamista mahdottomana ajatuksena jos tietää pystyvänsä putsaamaan hallin kerran kaks vuorokaudessa. Siihen puskulaitteeseen kannattaa uhrata sitten vähän enemän että se siivoominen on oikeasti tehokasta.

Toi vemssin navetta on kyllä jännän kuuloinen. Mitenkä hyvin onnistuu eläinten seassa ajella pienkuormaimella? Vai ajatko lehmät toiselle puolen siksi ajaksi? Käytätkö samaa pienkuormainta rehunjakoon?
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: jupexx - 25.02.13 - klo:10:04
Mulla tuossa pienkuormainlannanpoistossa arveluttaa tuo sorkkien paskaisuus kun sitä tavaraa kuiten ehtii puolessa vuorokaudessa kertyyn aika paljon. Paska kantautuu makuuparsiin ja utareisiin. Asemapihatossa toki menee mutta robolla? En uskaltais kokeilla. Ku jossain on nähny automaattiraappaavokouruissakin sellasia vellikköjä käytävillä että huh huh. Ja vielä sillon ku on ollu tievossa että on linja-autollinen maajuseeja tulossa tutustumaan navettaan. Mutta jos siihen käytävään levittää joka kerta turvetta ja siirtyy kuivalantalaan ois ihan jees. Yks mitä kannattais ihan oikeesti miettiä on tiivismäntäprässi lannan siirtoon navetasta säiliöön. Korvaa pumppauskaivon ja pumpun eikä jankit haittaa paskan liikkumista. Kaikkein paras tietenkin jos saa pelaamaan ilman koneita mutta aina se ei oo mahollista.
Otsikko: Vs: Pihattonavetan lannanpoisto.
Kirjoitti: Make - 25.02.13 - klo:10:59
Kuormaajalannanpoisto on oikeasti vaihtoehto 3* päivässä asemalypsyyn.
Mulla on 12 vuotta ollut käytössä Lavalin narukone W-kaapimella, eli poikkikouru on keskellä. Kouruja on kaksi ja vetokoneikkoja 2. Jotenkin ne on saatu toimimaan itse parsimalla. Thdaslaisena niitä sai parsia jatkuvasti.  ::)
Köyden kiinnitys muutettiin pulttikiinnityksen sijaan killalle, alkoi köysi pysyä kiinni. Köysi on nykyään vahvempaa. Levällään oleva köysi kestää nyt 3 kk, kelalla oleva 6 kk ja väliköysi 5 vuotta. Kelan laakeripään akseli oli jostain syystä irtonaine ja vuoden jälkeen ne alkoivat hölkkyä ja hitsattiin kiinni. Sähkömoottoreiden hammasvaihteista puuttui huohottimet ja öljyt menivät moottorin sisään. Lavalilta olisi saanut korjaussarjan, joka olisi maksanut lähes saman kuin uudet paremmat moottorit moottoriliikkeestä  :o Vetokoneikon alla olevien taittopyörien kiinnitykset repesivät irti ja rakennettiin uusiksi paksummasta raudasta. Varaosa taittopyöriin oli joku neropatti laittanut kestovoidellun kuulalaakerin voideltavan pronssiholkin sijaan . Tuollainen kesää käyttöä 3 kk  >:( :o On kuulemma huoltovapaa, kun Lavalille asiasta valittelin.  ::)
Pääosan noista parannuksita tein muutaman ensimmäisen vuoden aikana. Nyt sen kanssa voi jotenkin elää.
Tyypillistä Lavalia.  ::)