Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: case 5140 - 30.01.13 - klo:22:59
-
moro
casessa rupes ykkös ja kakkos alue menemään huonosti päälle mutta kolmonen ja nelonen menee päälle, tunnustas että kytkin ei irrota kunnolla. voiko olla sähkövika vai onko jotain isompaa vikaa?
ja mitähän se tarkottaa kun vaihteiston häiriövalon vilkahtaa kuus kertaa sillon kun virrat laittaa päälle ja kytkimen pohjaan?
eilen toimi normaalisti mutta eipä tänään tominutkaan.
-
Onko eroa meneekö alueet paikallaan tai liikkeessä päälle paremmin? Jurskahtaako vipua vedettäessä? Eli onko veto päällä miten paljon ja liikkuuko kytkin pohjassa tasaisella eteenpäin??
-
Joko kysyit huollosta vikakoodin merkityksen. Eipä noi turhaan vilku.... Saattaisi olla kytkinpolkimen täysirrotuksen anturi?
-
Katkaisuhoitoon. Jos kytkin ei tule ylös normaalisti ja nykäisee kun kytkee silloin se on torksiokytkin mennyt. hydepumpun siivilässä saattaa onna muovi/kumiosia.
-
SIX FLASHES-
No clutch pressure or multiple cluth pressure.
Could be caused by:
1.Pressure switch circuit shorted to ground
2.Faulty pressure switch (stuck closed)
3.Open circuit in one or more pressure switch circuits
4.One or more solenoids stuck in ON position
5.Faulty control module
Ei ole proohon mutta kaipa nuo siihenkin sopii.Katkaisuhoitoihin ja niiden ehdottamisiinkin suhtaudun vähintäänkin skeptisesti.Toimivia vehkeitä ei kannata huvikseen alkaa purkailemaan
ei ne siitä koskaan parane .
-
Katkaisuhoitoon. Jos kytkin ei tule ylös normaalisti ja nykäisee kun kytkee silloin se on torksiokytkin mennyt. hydepumpun siivilässä saattaa onna muovi/kumiosia.
???? Torksiokytkin ????
Eikös näissä ole kytkimen virkaa hoitamassa ihan pakka, jonka täysirrotusta ja täyskytkentää ohjataan ihan sähkökytkimillä ja sähköventtiileillä, luistatusta varten on ohut kaapeli joka vaikuttaa noiden täysasentojen välissä öljyn virtaukseen
Vauhtipyörällä ei ole kuin semmoinen ylikuormakytkin, vakiojousipaineella, joka antaa periksi jos liikaa ruuvaillaan
-
SIX FLASHES-
No clutch pressure or multiple cluth pressure.
Could be caused by:
1.Pressure switch circuit shorted to ground
2.Faulty pressure switch (stuck closed)
3.Open circuit in one or more pressure switch circuits
4.One or more solenoids stuck in ON position
5.Faulty control module
Ei ole proohon mutta kaipa nuo siihenkin sopii.Katkaisuhoitoihin ja niiden ehdottamisiinkin suhtaudun vähintäänkin skeptisesti.Toimivia vehkeitä ei kannata huvikseen alkaa purkailemaan
ei ne siitä koskaan parane .
Joo kyllä toi vaikuttaas ihan ulkoa korjattavalta. Huoltomiehet varmaan tietää nää yleisimmät viat, itse veikkaisin kytkimen täysirrotuksen asentokytkintä. Kuuluuko mikrokytkimen pienoinen naksahdus kun painat polkimen ihan pohjaan. Ja sama yläasennossa. Noi asentoanturit ny ei ihmeitä kustanna... ja jos löydät ne niin voit mitatakin ne.
-
Jos torsio menny, niin alkaa kuorman kanssa luistaa ja viimein veto herkiää kokonaan. Ja tuo ongelma ei normaalisti tule vastaan kuin ruuvatuissa koneissa. Niinkuin joku jo mainitsi koita saada sähköviat pois päiväjärjestyksestä ennen kuin purat. Mutta muitain vikoja on kuin tuo sähkövika noilla oireilla..
-
jotain sähkövikaa oon aatellu että voi olla, sillä edellisenä paivänä kytkin toimi normaalisti. kytkin polkimesta kuulu pien naksaus kun o vähä painanut, mutta ei sitä pohjassa kuulu.tietääkös kukaan missä päin ne asentoanturit on tuossa vehkeessä?
kiitos näistä vastauksista.
-
>missä päin ne asentoanturit ...
-
jotain sähkövikaa oon aatellu että voi olla, sillä edellisenä paivänä kytkin toimi normaalisti. kytkin polkimesta kuulu pien naksaus kun o vähä painanut, mutta ei sitä pohjassa kuulu.tietääkös kukaan missä päin ne asentoanturit on tuossa vehkeessä?
kiitos näistä vastauksista.
Samanlainen naksasu pitäs kuulua myös alaasennossa, se on se täysirrotuksen asentoanturi sitten jumissa. Vaihdettava. Tietysti ensi hätään uskonvahvistajasumute nyt ei ota jos ei annakaan, mutta ei nuo mikrokytkimet yleensä juuri parane kun on ikä tullut täyteen.
Ellei sitten ole kiinnityksessään löystynyt niin ettei ota vasteeseen?
-
Mitenkään alotukseen tää ei liity mutta noi keissit tuntuu olevan melkosia murheenkryynejä voimansiirrtopuolella. Unelma ajaa ja käyntiäänet kiveksiä rouhivat. Mutta nää pakka ja sähköviat. Pitää olla miljonääri tai ainakin varakas että noita kärsii pitää yli 5000tunnin.
Kaikki voimansiirron kokkareet maksaa paaaljon enemän kun muihin saman ikäsiin. Raidetangonpääkin maksaa varmaan satkun enemän ku muihin.
-
Mitenkään alotukseen tää ei liity mutta noi keissit tuntuu olevan melkosia murheenkryynejä voimansiirrtopuolella. Unelma ajaa ja käyntiäänet kiveksiä rouhivat. Mutta nää pakka ja sähköviat. Pitää olla miljonääri tai ainakin varakas että noita kärsii pitää yli 5000tunnin.
Kaikki voimansiirron kokkareet maksaa paaaljon enemän kun muihin saman ikäsiin. Raidetangonpääkin maksaa varmaan satkun enemän ku muihin.
Mä tykkäsin kovasti maxxumeista, sekä tosta 5000 että MX sarjasta. Mutta kyllä ne tosiaan tahto vähän liikaa olla varikolla.
-
Se voimansiirron pakkasysteemi on hieno ja lupsakka kun se toimii. Sitten ku aletaan katkomaan ja vaihdellaan siniseks palaneita liuskoja uusiin, tonnin vaan vilkkuu vaikka tekis itse. Puhumattakaan jos vie tuntimiehelle pajalle.
Pitää olla ekstriimi mieli kun ostaa jonku 4000-sarjan 6000tuntia ajetun keissin. Kyllä tässä pyörii 5000-sarjalaisiakin millä veivattu 8000 tuntia. Mut ne viimiset 3000-tuntia sisältää hirveesti euroja. Ei tarvi kun öljynvaihtohuollot lyödä laimin ni saat mennä hakemaan 5000euron muuttuvatilavuuksista hydepumppua marmorilta. Kakka tulee pöksyyn ja pyörryttää. Vastaavasti taviksiin maksaa tonnin molemin puolin, ei oo toki muuttuvatilvuuksinen.
Mutta tosiaan, hienoja voimakkaita pelejä kun toimii, aikaansa edellä vuosimalliin nähden.
-
Kyl mää oon ollu tyytyväinen Maxxumiin - sattu vaan se harmillisin eli turboton kuutonen (5130) aikanaan kohdalle (kun en sitäkään vähää ymmärtänyt mitä nyt), mutta enköhän sillekin jotain ehdi tekemään joskus.
Nyt on menossa ekaa kertaa meidän aikana (4,5 v) isoon pajaremonttiin ja varauduttu on useampaan tonnin hommaan. Neliveto ei toimi, rikki on joko kytkentäpakasta tai tasauspyörästöstä. Samalla mahdollisesti korjataan hajonnut kolmospikavaihteen pakka, meidän koneen oireet täsmäävät korjaamolla juuri korjatun yksilön vikaan niin voipi olla sama homma.
Onhan siinä kaikkea muutakin laitettavaa (mm. käyttöjarru on suht finaalissa), mutta toki tuntejakin jo 10700.
-
Kyllä 5150 on kestänyt ainaki ilman vaihteisto ja muita isompia remppoja 8000+ tuntia ja eikä ole ollu muuallaka mitään moittimista ollu ja ei ole pidetty mitenkään kun kukkaa kämmenellä.
Kyl niihin valmetteihinkin vissii tehdään aina välillä pikku vaihderemontteja noilla tunneilla ja ei vissii oo kauheen edullista.
-
Skn, älä sekoita 4000 sarjalaisii maxxumeihin. Eri pelit täysin. Voi olla että aika kultaa muistot, mutta tykkäsin 5150 ja vähän haikeena otin v6850 vastaan. Meluisa matala koppi ja paska vetokoukku. Ja osien hinnat saattaa olla agritekin temppu, mustaakseni pikavaihteiden sun muut pakat oli vain satasia markkoja keskolta, työ oli se iso homma. Ja sähköt oli huonot, suola teki omansa paljon talviajoa. Yks 5150 oli rajusti piristetty, veti nätisti potila magnum 7,2m äestä, selvästi ripeämmin ku df 140 agrotron. Pakkoja siihen vaihdettiin ja myös torsiokytkin joka oireilee samalla tavalla kun kysyjän tapaus. lähti vaihtoon kun mittarissa oli 12 000h. On kulunut ainakin 6v kun viimeksi olen ajanut 51x0 sarjalaisella.
-
Kyllä 5150 on kestänyt ainaki ilman vaihteisto ja muita isompia remppoja 8000+ tuntia ja eikä ole ollu muuallaka mitään moittimista ollu ja ei ole pidetty mitenkään kun kukkaa kämmenellä.
Kyl niihin valmetteihinkin vissii tehdään aina välillä pikku vaihderemontteja noilla tunneilla ja ei vissii oo kauheen edullista.
Jontikan peeässä rupes kesällä temppuilemaan, vajaassa kympissä semmonen ylläpitoremontti, osat pari tonnia ja töitä noin kolme.
-
Skn, älä sekoita 4000 sarjalaisii maxxumeihin. Eri pelit täysin. Voi olla että aika kultaa muistot, mutta tykkäsin 5150 ja vähän haikeena otin v6850 vastaan. Meluisa matala koppi ja paska vetokoukku. Ja osien hinnat saattaa olla agritekin temppu, mustaakseni pikavaihteiden sun muut pakat oli vain satasia markkoja keskolta, työ oli se iso homma. Ja sähköt oli huonot, suola teki omansa paljon talviajoa. Yks 5150 oli rajusti piristetty, veti nätisti potila magnum 7,2m äestä, selvästi ripeämmin ku df 140 agrotron. Pakkoja siihen vaihdettiin ja myös torsiokytkin joka oireilee samalla tavalla kun kysyjän tapaus. lähti vaihtoon kun mittarissa oli 12 000h. On kulunut ainakin 6v kun viimeksi olen ajanut 51x0 sarjalaisella.
Kysy piruuttas mitä maksaa EUROINA.... Kyllä sitä 4ha rukiilla ostettiin uusi autokin, JOSKUS MUINOIN! ;D
-
>mitä maksaa
alle 20 tollaria/kpl paremmassa (?)maassa
-
Pakkoja siihen vaihdettiin ja myös torsiokytkin joka oireilee samalla tavalla kun kysyjän tapaus.
Äh, miten toi torsiokytkin voisi tuohon alkuperäiseen ongelmaan vaikuttaa, eli siihen että perusvaihteet ei meinaa mennä päälle kun veto ei katkea kunnolla
-
Skn, älä sekoita 4000 sarjalaisii maxxumeihin. Eri pelit täysin. Voi olla että aika kultaa muistot, mutta tykkäsin 5150 ja vähän haikeena otin v6850 vastaan. Meluisa matala koppi ja paska vetokoukku. Ja osien hinnat saattaa olla agritekin temppu, mustaakseni pikavaihteiden sun muut pakat oli vain satasia markkoja keskolta, työ oli se iso homma. Ja sähköt oli huonot, suola teki omansa paljon talviajoa. Yks 5150 oli rajusti piristetty, veti nätisti potila magnum 7,2m äestä, selvästi ripeämmin ku df 140 agrotron. Pakkoja siihen vaihdettiin ja myös torsiokytkin joka oireilee samalla tavalla kun kysyjän tapaus. lähti vaihtoon kun mittarissa oli 12 000h. On kulunut ainakin 6v kun viimeksi olen ajanut 51x0 sarjalaisella.
Tuolta voi kattella räjäytyskuvia ja dollarihintoja etteivät aivan vedättele mitä tahansa osista.
http://www.messicks.com/CaseParts.aspx
-
>Tuolta voi kattella
Sieltähän kattelinkin..
8)
-
Pakkoja siihen vaihdettiin ja myös torsiokytkin joka oireilee samalla tavalla kun kysyjän tapaus.
Äh, miten toi torsiokytkin voisi tuohon alkuperäiseen ongelmaan vaikuttaa, eli siihen että perusvaihteet ei meinaa mennä päälle kun veto ei katkea kunnolla
Juurikin miten se kytkeminen ja irroitaminen. Kytkee oudolla viivellä ja luisttataminen ei onnistu.
-
Pakkoja siihen vaihdettiin ja myös torsiokytkin joka oireilee samalla tavalla kun kysyjän tapaus.
Äh, miten toi torsiokytkin voisi tuohon alkuperäiseen ongelmaan vaikuttaa, eli siihen että perusvaihteet ei meinaa mennä päälle kun veto ei katkea kunnolla
Juurikin miten se kytkeminen ja irroitaminen. Kytkee oudolla viivellä ja luisttataminen ei onnistu.
Puhuthan nyt siitä ylikuormakytkimestä, joka on vauhtipyörällä?
Sehän on täysin passiivinen elementti, se vain kytkee vetolevyn kiinteällä jousipaineella (ns bellevillejousi) vauhtipyörään ja tuosta se sitten luistaa jos voimaa otettu liikaa koneesta. Muutoin se ei toimi eikä vaikuta mitään vaihteiston toimintaan eikä vaihteiden kytkentään
-
Puhutaan, mutta, minä en muista oliko siinä muuta vikaa silloin yhtä aikaa, siitä on niin monta vuotta. Torsio kytkimestä huoltomies puhui, onko siinä mitään ihmeelistä muuten kun että siinä on jousia? Muistanko ihan väärin että se on öljy kylvyssä? Starttimoottorin hampaat ja vauhtipörä on öljyssä ainakin.
-
Puhutaan, mutta, minä en muista oliko siinä muuta vikaa silloin yhtä aikaa, siitä on niin monta vuotta. Torsio kytkimestä huoltomies puhui, onko siinä mitään ihmeelistä muuten kun että siinä on jousia? Muistanko ihan väärin että se on öljy kylvyssä? Starttimoottorin hampaat ja vauhtipörä on öljyssä ainakin.
Mitä? Vauhtipyörä öljyssä, eikä ole, jos on niin ei ole sitten ihme jos tuo ylikuormakytkin luistanut...
-
Mä ite rupesin ihmettelemään, mutta soitin just eräälle merkkihuoltomiehelle mäntsälään. Vauhtipyörä ja torsio kytkin on öljyssä, vaihtesto öljyt kiertää mootorin takaseinälle asti.
Edit, Linkin kuvissa on joku kilpi vauhtipörän takana jonka mä en muista nähneeni jonka erottaisi on kai siin reikiä pohjassa?
-
Weijo on nyt aivan pihalla kuin lumiukko. Naapurissa sama vika ei auttanut mikrokytkimien vaihto koko loota auki.Pysykää kaukana näistä ceisseistä.
-
en tiä sitten, mutta jos kone alkaa likemmäs 10000h ajettu. niin minun mielestä jo jonkun pakan saa vaihtaakkin, ei mitkään muutkaan merkit sen kummempia ole... itellä 8500h ajettu 5150, en voi muutakuin kehua. jonsei laske paria pikavaihteen magneetti venttiiliä... huoleton kone ollut, ja tehty oikeasti töitä. niin ja jos ne öljynvaihdot laiminlyödään, niin itseään saa syyttää jos joutuu sen pumpun hakemaan!!
yhtälailla valmetteja, nyykkäreitä rehataan pakkaremonttiin. ja syy mikä milloinkin. ja viimeinen 5150 alkaa jo olemaan vanha konekkin, jotta jo senkin puolesta alkaa vanhuus tulemaan.. peruslujasta koneesta on kyllä minun mielestä kyse.
ne 6 vilkkua vain tulee, ainakin itellä. aina, ei pitäis olla kummempaa... joskus loota heittää vikatilaan, mutta kytkin hetkeksi pohjaan niin menee sillä ohi.
-
Joo ite kanssa en ymmärrä tätä pakkavouhotusta, ei täällä ainakaan ole pakat menneet. Tunteja on 7200-8200-12100. Kaikkia vähä piristetty. Ei ole tarvinnut kuin nelivedon pakat tuohon kahteen laittaa ja torsio pultattiin kiinni kun luisti voiman alla. Ja torsio muuten on öljytilassa, MX ,mallissa muistaakseni kuiva. Ja tuo 5120 tilalle mielelläni oisin raiviolle muunkin koneen ottanu ajoon, mutta kattovat vaan silmät pyöreenä vallun miehet ettei tumpperpersekärry nouse kantokasan päälle metsolla 8) Pojat koneessa pitää olla painoa ;D
-
Tässäkin topiikissa näkyy ne klasit joilla katsellaan maailmaa. ;D
Mulle on ihan sama millä koneella kiskotaan mitäkin. Kolme merkkiä joihin en piiitkällä kepilläkään koskisi ovat setka, urkki ja belkku. Kommunistien koneita, sanokaa mun sanoneen....
-
Hyvin on pakat kestäneet, 7000h lähestyy. Ainoa mikä nyt tullu vaivaksi on pikavaihteet. Toisinaan jättää kakkosen ja kolmosen välistä, eli ykköslovessa ykkönen, kakkoslovessa ykkönen ja sitte kolmosessa ja nelosessa on molemmissa nelosvaihde päällä. Varmaan joku kela homma vois olla? Koneessa mitään vikaa muuten tosi miellyttävä laite. Ku löytäs tälle kaveriksi 5120 pro mallina ai että.. 8)
Ja kuule skännä on mulla muunki merkkisiä koneita että vertailupohjaa on. Enkä oo sinänsä ikinä hyljeksiny mitään merkkiä tämä maksumi nyt vaan nei mun sydämmeni sielä vaihtorivissä seisoessaan...
-
Hyvin on pakat kestäneet, 7000h lähestyy. Ainoa mikä nyt tullu vaivaksi on pikavaihteet. Toisinaan jättää kakkosen ja kolmosen välistä, eli ykköslovessa ykkönen, kakkoslovessa ykkönen ja sitte kolmosessa ja nelosessa on molemmissa nelosvaihde päällä. Varmaan joku kela homma vois olla? Koneessa mitään vikaa muuten tosi miellyttävä laite. Ku löytäs tälle kaveriksi 5120 pro mallina ai että.. 8)
Ja kuule skännä on mulla muunki merkkisiä koneita että vertailupohjaa on. Enkä oo sinänsä ikinä hyljeksiny mitään merkkiä tämä maksumi nyt vaan nei mun sydämmeni sielä vaihtorivissä seisoessaan...
No nyt täytyy olla entistä tarkempana, kun promallin kakskymppiä tai sitten muuten uuvempaa haussa :D
-
Hyvin on pakat kestäneet, 7000h lähestyy. Ainoa mikä nyt tullu vaivaksi on pikavaihteet. Toisinaan jättää kakkosen ja kolmosen välistä, eli ykköslovessa ykkönen, kakkoslovessa ykkönen ja sitte kolmosessa ja nelosessa on molemmissa nelosvaihde päällä. Varmaan joku kela homma vois olla? Koneessa mitään vikaa muuten tosi miellyttävä laite. Ku löytäs tälle kaveriksi 5120 pro mallina ai että.. 8)
Ja kuule skännä on mulla muunki merkkisiä koneita että vertailupohjaa on. Enkä oo sinänsä ikinä hyljeksiny mitään merkkiä tämä maksumi nyt vaan nei mun sydämmeni sielä vaihtorivissä seisoessaan...
No nyt täytyy olla entistä tarkempana, kun promallin kakskymppiä tai sitten muuten uuvempaa haussa :D
Mx100c on sitte se toinen vaihtoehto. Kotomaassa menee meillä tappeluksi sen verran on hakusessa pro mallin kakskympit. En tiedä suomessa ku yhden olikohan -97 5120 pro. Ei vaan ole myytävänä, ei edes rahalla...
-
nyt toimii case, tarvihti vaan pari päivää olla lämpösessä hallissa.
kiitos vastauksista.
-
nyt toimii case, tarvihti vaan pari päivää olla lämpösessä hallissa.
kiitos vastauksista.
Siis vettä peräöljyissä :-\ ja jäänokare väärässä paikassa - mullakin huoltomies varotteli, kun tuli käytyä "vieraissa"- siis öljyvalinnan suhteen, että noin vois käydä. Ei kummiskaan ole käynyt - ainakaan vielä.
-
Mitenkään alotukseen tää ei liity mutta noi keissit tuntuu olevan melkosia murheenkryynejä voimansiirrtopuolella. Unelma ajaa ja käyntiäänet kiveksiä rouhivat. Mutta nää pakka ja sähköviat. Pitää olla miljonääri tai ainakin varakas että noita kärsii pitää yli 5000tunnin.
Kaikki voimansiirron kokkareet maksaa paaaljon enemän kun muihin saman ikäsiin. Raidetangonpääkin maksaa varmaan satkun enemän ku muihin.
Lainaan maraania "asiavoorumilta" omin lupineni.... Kyseessä siis keissin keissi.
"Härveli on nyt hoidossa. Etuakseli on työn alla ja sen remontin hinnan selvittyä päätetään, että katkaistaanko traktori kolmospikavaihteen vuoksi.
Nelivedon toimimattomuuden aiheuttajaksi paljastui etutasauspyörästön kitkalukkomurikka, joka oli jostain ottanut kipeää. Lautaspyörät ovat onneksi ehjiä. Samalla korjataan väljät olkalaakerit sekä napoja sen verran, että öljy pysyisi sisällä.
Traktorissahan oli meille tullessa semmoinen vika, että toinen jarrupoljin jumitti sen verran päälle, että neliveto kytkeytyi. En sitten tiedä, kauanko edellinen omistaja oli sillä sellaisena ajellut, mutta oli varmasti käynyt lukon päälle pitävällä alustalla."
-
Mitenkään alotukseen tää ei liity mutta noi keissit tuntuu olevan melkosia murheenkryynejä voimansiirrtopuolella. Unelma ajaa ja käyntiäänet kiveksiä rouhivat. Mutta nää pakka ja sähköviat. Pitää olla miljonääri tai ainakin varakas että noita kärsii pitää yli 5000tunnin.
Kaikki voimansiirron kokkareet maksaa paaaljon enemän kun muihin saman ikäsiin. Raidetangonpääkin maksaa varmaan satkun enemän ku muihin.
Lainaan maraania "asiavoorumilta" omin lupineni.... Kyseessä siis keissin keissi.
"Härveli on nyt hoidossa. Etuakseli on työn alla ja sen remontin hinnan selvittyä päätetään, että katkaistaanko traktori kolmospikavaihteen vuoksi.
Nelivedon toimimattomuuden aiheuttajaksi paljastui etutasauspyörästön kitkalukkomurikka, joka oli jostain ottanut kipeää. Lautaspyörät ovat onneksi ehjiä. Samalla korjataan väljät olkalaakerit sekä napoja sen verran, että öljy pysyisi sisällä.
Traktorissahan oli meille tullessa semmoinen vika, että toinen jarrupoljin jumitti sen verran päälle, että neliveto kytkeytyi. En sitten tiedä, kauanko edellinen omistaja oli sillä sellaisena ajellut, mutta oli varmasti käynyt lukon päälle pitävällä alustalla."
Permission granted. Mää en heti hokannu, minkä ketjun jatkeeksi olisin tuon statuksen päivittänyt. Hyvä näin.
Nyt kun tuon aiheuttajan tietää, ymmärtää vähän paremmin oireita, joita se aiheutti syksyllä äestäessä.
-
Mitenkään alotukseen tää ei liity mutta noi keissit tuntuu olevan melkosia murheenkryynejä voimansiirrtopuolella. Unelma ajaa ja käyntiäänet kiveksiä rouhivat. Mutta nää pakka ja sähköviat. Pitää olla miljonääri tai ainakin varakas että noita kärsii pitää yli 5000tunnin.
Kaikki voimansiirron kokkareet maksaa paaaljon enemän kun muihin saman ikäsiin. Raidetangonpääkin maksaa varmaan satkun enemän ku muihin.
Lainaan maraania "asiavoorumilta" omin lupineni.... Kyseessä siis keissin keissi.
"Härveli on nyt hoidossa. Etuakseli on työn alla ja sen remontin hinnan selvittyä päätetään, että katkaistaanko traktori kolmospikavaihteen vuoksi.
Nelivedon toimimattomuuden aiheuttajaksi paljastui etutasauspyörästön kitkalukkomurikka, joka oli jostain ottanut kipeää. Lautaspyörät ovat onneksi ehjiä. Samalla korjataan väljät olkalaakerit sekä napoja sen verran, että öljy pysyisi sisällä.
Traktorissahan oli meille tullessa semmoinen vika, että toinen jarrupoljin jumitti sen verran päälle, että neliveto kytkeytyi. En sitten tiedä, kauanko edellinen omistaja oli sillä sellaisena ajellut, mutta oli varmasti käynyt lukon päälle pitävällä alustalla."
Permission granted. Mää en heti hokannu, minkä ketjun jatkeeksi olisin tuon statuksen päivittänyt. Hyvä näin.
Nyt kun tuon aiheuttajan tietää, ymmärtää vähän paremmin oireita, joita se aiheutti syksyllä äestäessä.
Good pless maraani, ai hope sou.. ::)
(http://www.datgif.com/wp-content/uploads/2013/01/beard-man-approves.gif)
-
Pannaas tähän ny ite viimisin käänne, ettei tarvi SKN:n vaivaantua... :)
" Joko on kone takaisin töissä?
On se kotona, mut ei oo mitään tehty, kuormaajakin on ripustamatta takaisin. Tiistaina iltapäivällä ajelin traktorin kotiin. Rehut oon irrottanu lusikkahaarukan kuormaajalla.
Etuakseli korjattiin, mutta homman kustannus meni semmoiseksi, että jätettiin ensi kevääksi suosiolla toi katkaisuhoito."
-
Pannaas tähän ny ite viimisin käänne, ettei tarvi SKN:n vaivaantua... :)
" Joko on kone takaisin töissä?
On se kotona, mut ei oo mitään tehty, kuormaajakin on ripustamatta takaisin. Tiistaina iltapäivällä ajelin traktorin kotiin. Rehut oon irrottanu lusikkahaarukan kuormaajalla.
Etuakseli korjattiin, mutta homman kustannus meni semmoiseksi, että jätettiin ensi kevääksi suosiolla toi katkaisuhoito."
Paljonko huvi kustanti? Oletko ollu muuten tyytyväinen?
-
Pannaas tähän ny ite viimisin käänne, ettei tarvi SKN:n vaivaantua... :)
" Joko on kone takaisin töissä?
On se kotona, mut ei oo mitään tehty, kuormaajakin on ripustamatta takaisin. Tiistaina iltapäivällä ajelin traktorin kotiin. Rehut oon irrottanu lusikkahaarukan kuormaajalla.
Etuakseli korjattiin, mutta homman kustannus meni semmoiseksi, että jätettiin ensi kevääksi suosiolla toi katkaisuhoito."
Paljonko huvi kustanti? Oletko ollu muuten tyytyväinen?
Viitisen tonnia verollista, töiden osuus vajaa kolmannes.
Jaa niin yleensä tyytyväinen Maxxumiin? Totta hemmetissä, sopii mun käteen. Itte valittin :D
Turbottomuus kyl aina välillä vit...harmittaa, mut lompakon tarkastelu auttaa harmistukseen. :D
-
Pannaas tähän ny ite viimisin käänne, ettei tarvi SKN:n vaivaantua... :)
" Joko on kone takaisin töissä?
On se kotona, mut ei oo mitään tehty, kuormaajakin on ripustamatta takaisin. Tiistaina iltapäivällä ajelin traktorin kotiin. Rehut oon irrottanu lusikkahaarukan kuormaajalla.
Etuakseli korjattiin, mutta homman kustannus meni semmoiseksi, että jätettiin ensi kevääksi suosiolla toi katkaisuhoito."
Paljonko huvi kustanti? Oletko ollu muuten tyytyväinen?
Viitisen tonnia verollista, töiden osuus vajaa kolmannes.
Jaa niin yleensä tyytyväinen Maxxumiin? Totta hemmetissä, sopii mun käteen. Itte valittin :D
Turbottomuus kyl aina välillä vit...harmittaa, mut lompakon tarkastelu auttaa harmistukseen. :D
Just sitä kysyin että oletko ollu massumiin tyytyväinen. No hyvä jos mielyttää.
Osat on kalliita, siitä ollaan varmaan samaa mieltä?
-
Mutta kertokaas mulle miksi mun maxxumi syö startteja?? Kolmas menossa vuoden sisään. Kertyy vettä solenoidiin. Ulkoa se ei voi tulla jotenka täytyy tulla laatikosta/kytkimestä. Onko tuola erikseen huohotin kytkimessä tai laatikossa? Se perän huohotin tarkistettu, ja monesti.
Äläkä skännä alota, ei se oo cumminssin vika jos iskran startit ei kestä.... ;D
-
Jos turbottomuus vaivaa niin pistä yv:tä että saadaan tilanne korjattua
-
Nimimerkki Eerop kiehtoo mua. Se nousee ku kesäkuinen hallasumu suolta ja iskee kun viidakossa piilevä pyyttoni.
Siistiä. 8)
-
Just sitä kysyin että oletko ollu massumiin tyytyväinen. No hyvä jos mielyttää.
Osat on kalliita, siitä ollaan varmaan samaa mieltä?
Mää ny jatkan tähän vielä ennenkuin joku muu ehtii, että "tyytyväinen, jos/kun ei paremmasta tiedä". Kyllähän se tosi on, että uudempaa en juurikaan oo ajanu. Tuo tuli vastaan kun hain edullista noin sataheppaista kuormaajakonetta, jossa on pikavaihteet, hydr. suunnanvaihto ja sähkönostolaite. Ja kun tynnyrihyttisestä on tullut näppylöitä ihan tarpeeksi...
Kallita osia oli tar***** juu...tasauspyörästön kotelo kolmesataa, korjaussarja reilu seittemänsataa, ylemmät olkatapit melkein kaxataa pala, navan stefat puoltoistasataa pala jne. Pari sataa meni koneistamolle kääntökoteloiden työstämisestä et kyl siitä vaan kertyy. Mut jospa sillä sitten taas jonkin aikaa. Tärkein kone kuitenkin eikä varmasti oo ensimmäisenä lähdössä.
-
Nimimerkki Eerop kiehtoo mua. Se nousee ku kesäkuinen hallasumu suolta ja iskee kun viidakossa piilevä pyyttoni.
Siistiä. 8)
Kyllä kyllä.
Hyvähän se on että kiehtoo ;D
-
Nimimerkki Eerop kiehtoo mua. Se nousee ku kesäkuinen hallasumu suolta ja iskee kun viidakossa piilevä pyyttoni.
Siistiä. 8)
Kyllä kyllä.
Hyvähän se on että kiehtoo ;D
Niin. Sää putkahdat tyhjästä ja häviät saman tien.
Eerop, Agron Ninja... ;D
-
Nimimerkki Eerop kiehtoo mua. Se nousee ku kesäkuinen hallasumu suolta ja iskee kun viidakossa piilevä pyyttoni.
Siistiä. 8)
Kyllä kyllä.
Hyvähän se on että kiehtoo ;D
Niin. Sää putkahdat tyhjästä ja häviät saman tien.
Eerop, Agron Ninja... ;D
8)
Näinhän se on tehtävä
-
Mitenkään alotukseen tää ei liity mutta noi keissit tuntuu olevan melkosia murheenkryynejä voimansiirrtopuolella. Unelma ajaa ja käyntiäänet kiveksiä rouhivat. Mutta nää pakka ja sähköviat. Pitää olla miljonääri tai ainakin varakas että noita kärsii pitää yli 5000tunnin.
Kaikki voimansiirron kokkareet maksaa paaaljon enemän kun muihin saman ikäsiin. Raidetangonpääkin maksaa varmaan satkun enemän ku muihin.
Lainaan maraania "asiavoorumilta" omin lupineni.... Kyseessä siis keissin keissi.
"Härveli on nyt hoidossa. Etuakseli on työn alla ja sen remontin hinnan selvittyä päätetään, että katkaistaanko traktori kolmospikavaihteen vuoksi.
Nelivedon toimimattomuuden aiheuttajaksi paljastui etutasauspyörästön kitkalukkomurikka, joka oli jostain ottanut kipeää. Lautaspyörät ovat onneksi ehjiä. Samalla korjataan väljät olkalaakerit sekä napoja sen verran, että öljy pysyisi sisällä.
Traktorissahan oli meille tullessa semmoinen vika, että toinen jarrupoljin jumitti sen verran päälle, että neliveto kytkeytyi. En sitten tiedä, kauanko edellinen omistaja oli sillä sellaisena ajellut, mutta oli varmasti käynyt lukon päälle pitävällä alustalla."
Permission granted. Mää en heti hokannu, minkä ketjun jatkeeksi olisin tuon statuksen päivittänyt. Hyvä näin.
Nyt kun tuon aiheuttajan tietää, ymmärtää vähän paremmin oireita, joita se aiheutti syksyllä äestäessä.
Good pless maraani, ai hope sou.. ::)
Maalailit kumminkin piruja seinille noine toivotuksines...lumet suli, oireet palasivat ja mieli on aika paljon totisempi kuin syksyllä. :'( :( Remontti oli meille iso kustannus, lehmien ruokinta on nyt kokonaan kiinni tuosta ainoasta ektraktorista ja kolmen viikon päästä on jonkinlainen sesonki muutenkin päällänsä. Mutta...ei auta, täytyy jotain yrittää. Ei kai sitä kumminkaan kenellekään enempää vastuksia anneta kuin mitä jaksaa kantaa?
Facebookissa yx tuttava jo kerran kyseli, että eikö meillä koskaan...mitään...positiivista...tapahdu? Kun mun päivitykset vissiin on aina vaan niitä negatiivisia.
-
Nooo, jontikan syötönsäätövaijerin OLIS pitäny tulla Tukholman varastolta IHAN varmasti tänään, yks paketti saloon oli tullut koko valtakuntaan ko varastolta... nosto-oven rullat tiluussa kaksi viikkoa, jospa ne tänään olis jo lähteny kun viimeks perjantaina ne kuulemma vietiin postiin...
-
Mitenkään alotukseen tää ei liity mutta noi keissit tuntuu olevan melkosia murheenkryynejä voimansiirrtopuolella. Unelma ajaa ja käyntiäänet kiveksiä rouhivat. Mutta nää pakka ja sähköviat. Pitää olla miljonääri tai ainakin varakas että noita kärsii pitää yli 5000tunnin.
Kaikki voimansiirron kokkareet maksaa paaaljon enemän kun muihin saman ikäsiin. Raidetangonpääkin maksaa varmaan satkun enemän ku muihin.
Lainaan maraania "asiavoorumilta" omin lupineni.... Kyseessä siis keissin keissi.
"Härveli on nyt hoidossa. Etuakseli on työn alla ja sen remontin hinnan selvittyä päätetään, että katkaistaanko traktori kolmospikavaihteen vuoksi.
Nelivedon toimimattomuuden aiheuttajaksi paljastui etutasauspyörästön kitkalukkomurikka, joka oli jostain ottanut kipeää. Lautaspyörät ovat onneksi ehjiä. Samalla korjataan väljät olkalaakerit sekä napoja sen verran, että öljy pysyisi sisällä.
Traktorissahan oli meille tullessa semmoinen vika, että toinen jarrupoljin jumitti sen verran päälle, että neliveto kytkeytyi. En sitten tiedä, kauanko edellinen omistaja oli sillä sellaisena ajellut, mutta oli varmasti käynyt lukon päälle pitävällä alustalla."
Permission granted. Mää en heti hokannu, minkä ketjun jatkeeksi olisin tuon statuksen päivittänyt. Hyvä näin.
Nyt kun tuon aiheuttajan tietää, ymmärtää vähän paremmin oireita, joita se aiheutti syksyllä äestäessä.
Good pless maraani, ai hope sou.. ::)
Maalailit kumminkin piruja seinille noine toivotuksines...lumet suli, oireet palasivat ja mieli on aika paljon totisempi kuin syksyllä. :'( :( Remontti oli meille iso kustannus, lehmien ruokinta on nyt kokonaan kiinni tuosta ainoasta ektraktorista ja kolmen viikon päästä on jonkinlainen sesonki muutenkin päällänsä. Mutta...ei auta, täytyy jotain yrittää. Ei kai sitä kumminkaan kenellekään enempää vastuksia anneta kuin mitä jaksaa kantaa?
Facebookissa yx tuttava jo kerran kyseli, että eikö meillä koskaan...mitään...positiivista...tapahdu? Kun mun päivitykset vissiin on aina vaan niitä negatiivisia.
Hoida se nyt hyvä mies pois tontilta ja nopeesti. Ei se korminki mikään viini tai viski sentään ole joka paranee vanhetessaan.
Mitään merkkiä en suosittele tilalle vaan osta ihan joku muu.
-
Siis mikä on tossa koneessa nyt vialla? Ei voi olla kuin edelliseltä huollon laiminlyöntiä. Mutta laitas vikakuvaus nii pääsee vähän sisälle mikä on vika.
-
Siis mikä on tossa koneessa nyt vialla? Ei voi olla kuin edelliseltä huollon laiminlyöntiä. Mutta laitas vikakuvaus nii pääsee vähän sisälle mikä on vika.
Voihan se olla, että on korjattu ongelma, joka on aiheutunut varsinaisesta viasta. Kaikki korjaustoimet talvisessa remontissa kohdistuivat etuakseliin.
Syksyllä äestäessäni (neliveto päällä) havaitsin, että satunnaisesti kuuluu jonkinlainen vaimea paukahdus/jymähdys ja samalla traktori nykähtää jotenkin. No välltelin sitten nelivedon käyttöä niissä tilanteissa missä pystyin, mutta pakkohan sitä oli joskus käyttää. Lopulta neliveto ei toiminut ollenkaan. Öljyvuodot ja olkalaakerit ovat oireilleet jo aiemmin, joten oli vaan pakko tunnustaa tosiasiat ja suunnitella remontti.
Remontti sovittiin talveksi, jolloin laite jouti olemaan korjaamolla sinä aikana kun syöttö oli suoraan laakasiilosta. Oletettu vika oli olevinaan etutasauspyörästön kitkalukkomurikassa, joka siis korjattiin. Samalla korjattiin pyörännapojen öljyvuotoja, pyöränlaakerikin vaihdettiin, tiivistepinnat koneistettiin ja olkalaakerit vaihdettiin. Ihan peruskunnostusta 10700 tuntia etukuormaajan alla olleeseen etuakseliin siis. On siinä vika pikavaihteessakin, mutta jätettiin katkaisuhoito ens talveen, jos mahtuis budjettiin silloin.
No nyt kun lumet suli, alkoivat taas vaikeudet. Joku panttaa ihan hemmetisti, vaikka ei olis neliveto edes päällä. Vetonivelet naputtavat käännöksissä vaikkei olis neliveto päällä. Hiekalla kun takavedolla kurvailee niin vähän väliä kuuluu "tuttu" jymähdys/paukahdus ja koko traktori vähän nykähtää. Neliveto toistaiseksi kyllä toimii ja tottelee ohjausta valintakytkimestä kojetaulusta - se on helppo todeta, kun mudassa ei takavedolla pääse mihinkään.
Neliveto päällä savisen auman päädyssä kun kuormailee niin ei oireile, kun ilmeisesti on sen verran luistoa pyörissä (kuten oli lumellakin). Hirvittää vaan tuota jokapäivä käyttää, jos/kun rikkoo taas kalliit osat.
Juuri äsken soitti korjaaja ja lupasi tulla tutustumaan oireisiin! Lohdutteli, että ei se siitä enempää hajoa vaikka vähän ääntä pitääkin. Jos onkin vaikka käyttövirhe! :-[
-
Onko etu renkaat miten kuluneet takasiin nähden? Ilmeisesti on sopivalla vetosuhteella etu ja taka renkaat?
-
Onko etu renkaat miten kuluneet takasiin nähden? Ilmeisesti on sopivalla vetosuhteella etu ja taka renkaat?
Tästä vetosuhteesta kyllä keskusteltiin korjaamon kanssa. Mutta tuo suhde siinä on ollut sen viis vuotta, minkä tuo laite on meillä ollut. On siinä ny 65-renkaat, mut molemmilla akseleilla on edellisiä vastaavat koot. Eturenkaat tuli uutena, takana käytetyt. Tietysti onhan ne voineet olla väärin jo edellisilllä omistajilla. Asiafoorumilla oli vähän vanhemman casen rengaskoosta erittäin hedelmällinen viestiketju, mutta ei tullut talvella sen mukaan vetosuhdetta selvitettyä.
Mää oon luullu, et se vetosuhde vaikuttaa vain nelivedolla?
-
Tuolla hiertää pakka aina vähän vaikka neliveto ei ole päällä. Teidän tilan kuvia katsoessa tuo kone näyttää olevan niin takakyykässä ettei vetosuhde passaa varmasti yksiin. Laitas ne rengaskoot esille ja mikä on kuluma niin voi vähä laskeskella. Mut luulen et tässä on ihan tuosta kyse. Ja etuperän naputus johtuu jos kaikki lukon hilut uudet ja liian tiukka niin ongelma juuri tuo. Ja väärä öljy voi olla kyseessä. Kannattaa vaihtaa vaikka kahdesti öljyt etuperään ennen kuin aukasta jos olet varma että kasaus ja välykset ovat ok. Meillä meni etuperä liian tiukaks kasatessa se uusilla osilla ja sen takia sitä tasohiottiin sitten kiinnilaiton yhteydessä. Mutta lisää tietoa niin voidaan vika paikallistaa. Kohta pitää keskutelu kääntää uq:ks ettei paskasakki sössi tässäkin. Ja koitas skännä laittaa valluun vaikka 14.9-24 tilalle 14.9-28 nii kuunnellaa porukalla pauketta :D
-
Tuolla hiertää pakka aina vähän vaikka neliveto ei ole päällä. Teidän tilan kuvia katsoessa tuo kone näyttää olevan niin takakyykässä ettei vetosuhde passaa varmasti yksiin. Laitas ne rengaskoot esille ja mikä on kuluma niin voi vähä laskeskella. Mut luulen et tässä on ihan tuosta kyse. Ja etuperän naputus johtuu jos kaikki lukon hilut uudet ja liian tiukka niin ongelma juuri tuo. Ja väärä öljy voi olla kyseessä. Kannattaa vaihtaa vaikka kahdesti öljyt etuperään ennen kuin aukasta jos olet varma että kasaus ja välykset ovat ok. Meillä meni etuperä liian tiukaks kasatessa se uusilla osilla ja sen takia sitä tasohiottiin sitten kiinnilaiton yhteydessä. Mutta lisää tietoa niin voidaan vika paikallistaa. Kohta pitää keskutelu kääntää uq:ks ettei paskasakki sössi tässäkin. Ja koitas skännä laittaa valluun vaikka 14.9-24 tilalle 14.9-28 nii kuunnellaa porukalla pauketta :D
Miksi? Oletko tyhmä? :P
Ja se vielä viisaampi huolto-hessu joka käski äänestä huolimatta ajaa, on todella tyhmä. :o
Ristinivelet? ::) :o ???
-
Onko etu renkaat miten kuluneet takasiin nähden? Ilmeisesti on sopivalla vetosuhteella etu ja taka renkaat?
Tästä vetosuhteesta kyllä keskusteltiin korjaamon kanssa. Mutta tuo suhde siinä on ollut sen viis vuotta, minkä tuo laite on meillä ollut. On siinä ny 65-renkaat, mut molemmilla akseleilla on edellisiä vastaavat koot. Eturenkaat tuli uutena, takana käytetyt. Tietysti onhan ne voineet olla väärin jo edellisilllä omistajilla. Asiafoorumilla oli vähän vanhemman casen rengaskoosta erittäin hedelmällinen viestiketju, mutta ei tullut talvella sen mukaan vetosuhdetta selvitettyä.
Mää oon luullu, et se vetosuhde vaikuttaa vain nelivedolla?
No tuota mullaki kuuluu tuommonen jymähdys neliveto päällä toisinaan, varsinki peruutettaessa. Mutta mulla ainaki ääni paikallistuu ihan siihen että takapyörä lyö tyhjää. Mulla on talven ollu 14.9-24 edessä kun takana on 18.4-38. Eli suomeksi vetosuhteet noilla perseellään. Kun hienosti pärjänny ilman nelivetoa ei oo tullu vielä noita isompia vaihdettua. Ennen peltohommia pitää vielä vaihtaa. Kato ny ne vetosuhteet kohalleen, ihan varmasti jotain särkyy jos sun kone samalla tavalla kanittaa ku tuo mun.
-
Edessä lienee 440/65-28 ja takana 600/65-38. Viis vuotta sitten etuset tuli uudet ja takaset oli "vähän käytetyt" kun ne silloin ostin. Continental on merkki.
Edelliset oli 380/70-28 ja 520/70-38
Samat työt tehty nää viis vuotta, nyt vasta tuli ongelmia. Aikaisemmin ei mitään.
-
Pannaanpa lusikka vaihteeks taas uimaan. Meillä rupes alku talvesta 5150 pro paukuttamaan toisen puolen eturengasta ihan rotevilla jysäyksillä. No, soitto huoltomiehelle ja samoin tein pelit seis kävi käsky. Ite kopasin nostaa keulan ilmaan ja testailin käsin akseleiden pyörintää ja kappas, toisen puolen rengas kävikin hakaamaan tietyssä kohdassa. Toisen puolen rengasta sai pyörittää täysin normaalista. Eikun kone lavetille ja ammattilaiset asialle. Hetken aikaa sitä vesselit sitten perkas korjaamolla, keulan puolelta purkivat akselin lähes atomeiks ja löytyhän sieltä vika. Tasauspyörästömurikan päädyssä on tukilaakeri joka oli halunnut repeytyä erilleen muusta murikasta. Sen tasauspyörästön vaihdolla hävis sitten tämä vaiva. Samalla viskoivat kaikki laakerit ja kuluvat osat uusiks vaihteiston päästä lukien, ettei nyt ihan heti tarviis olla sitä sitten uudelleen auki repeloimassa.
Et ainaki suosittelen, että ajon lopetat kokonaan ja varmistat, että ottiko ne tosiaan sen tasurin esiin sieltä akselista. Tuostaki piti vetoakselit ottaa irti, että vika löyty. Oli kuitenki sen verran tiiviisti murtumakohta ollu paikallaan. Kitkarasitus sai sitten sen paukahtamaan. Tuohon löyty älyissään oleva tasuri muutamalla satasella purkaamolta. Koko remppa kaikkine töineen ol jotai 4500€.
-
Korjaamopäällikkö kävi kotona toteamassa tilanteen ja sanoi, että täytyyhän se avata ja katsoa. Viikolla jokupäivä tulee raktori tilalle, kunhan keksivät eurosovitteisen lisähydrauliikkaisen ek-koneen jostain. Ja samalla vie tuon mennessään pajalle.
-
Korjaamopäällikkö kävi kotona toteamassa tilanteen ja sanoi, että täytyyhän se avata ja katsoa. Viikolla jokupäivä tulee raktori tilalle, kunhan keksivät eurosovitteisen lisähydrauliikkaisen ek-koneen jostain. Ja samalla vie tuon mennessään pajalle.
Tänään vaihtui Farmalli taas Maxxumiin. Oireet olivat reissulla kadonneet, joten sikäli onnistunu juttu. En oo ollu korjaamopäällikön kanssa jutuissa et mikä siellä sitten oli pielessä ollu.
Se minkä heti huomasin rehua nyt Maxxumilla hakiessani, että eipä taidakaan satunnainen kyynärpääni oireilu johtua paskankolaamisesta. Eikä tietsikkahiiren käytöstä sillä sitä käytän eri kädellä. Vaan tuon ekn kaapeliohjaimen kanssa tulee semmoista liikettä, että siitä saattaa tulla ärtymys, jos sitä paljon käyttää. Laina-Farmallissa oli peukalotatti, siinä rasitus on toisenlainen. ErgoStickiä venttiileineen oon suunnitellu tilalle, mut toisaalta toi kaapelikäyttöinen toimii erittäin hyvin.