Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peurajussi - 27.12.12 - klo:07:09
-
Olen tuossa nyt toista vuotta peräkkäin siunaillut noiden vanhempien koneiden kuluja remonteista ja polttoaineesta ja tullut siihen tulokseen, että seuraavan päivityksen yhteydessä laitan useamman vanhan nippuun ja vaihdan uuteen. Tällä hetkellä tunteja tulee vuodessa keskimäärin 2300, joista ykköskoneeseen noin 1000 mutta se ei mene (kai) vielä ensimmäisenä vaihtoon, siinä taulussa alkaa olla 7 tuhatta tuntia. Nuo muut on ajettu väliin 5-15 tuhatta tuntia.
Kuinka traktoreiden vaihto kannattaisi integroida muuhun kaluston päivitykseen, jos on sellainen tilanne että on aikaa suunnitella eikä tarvitse tehdä hätäratkaisuja? Omaa kalustoa joutuu pitämään urakoitsijoiden puutteessa ja myös niitä joutuu joskus päivittämään, lantavaunut ja murskaimet alkavat olla nekin ehtoopuolella. Kannattaisko hävittää "ylimääräisiä" pikku hiljaa esim. työkoneiden vaihdon yhteydessä? Olen joskus kuullut aika huimista suoran kaupan tarjouksista, siinä valossa vanhuksia ei kannattaisi ainakaan väkisin työntää vaihdossa uuteen traktoriin..?
Mitä traktoreita voi ostaa uutena tehtaalta? Eikö usein ole niin että jos on maassa maahantuonti niin silloin ei voi suoraan ostaa? Esimerkiksi Claasin siten vois mutta se ei isommin muuten herätä kiinnostusta.
Joskus ajattelin että ajan noilla nykyisillä niin kauan kuin ne suinkin laulaa mutta hommasta karkaa kuitenkin jossakin vaiheessa jatkuvuuden fiilis ja toisaalta ei huvita uusia koko arsenaalia kerralla sitten kun kaikki porsii.. :-[
p.s. 313 Fendt vaikuttais aika namilta, mutta hydepuoli on viime vuosituhannelta? :o Olis tehoa mulle riittävästi ja painoa kuitenkin aikas vähän. :D
-
Pyydä koneista tarjoukset suoralla kaupalla ja vaihtokonehyvityksen kanssa. Siitä sitten vertailet mitä kannattaa tehdä, eikä tarvitse pelata olettamusten kanssa. Kaupan hinnat on mitä sattuu ja luulo ei ole tiedon väärtti. Nettikone on vanhoille romuille ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto.
-
Pyydä koneista tarjoukset suoralla kaupalla ja vaihtokonehyvityksen kanssa. Siitä sitten vertailet mitä kannattaa tehdä, eikä tarvitse pelata olettamusten kanssa. Kaupan hinnat on mitä sattuu ja luulo ei ole tiedon väärtti. Nettikone on vanhoille romuille ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto.
Tottakai. Olen vaan joskus miettinyt tuota konekauppaa, joskus työkoneesta olen pyytänyt tarjousta sekä suoraan että vaihdokin kanssa niin siinä vaiheessa alkaa myyjällä olla huulet mutrulla. Eli käsitin että joutuvat tekemään hieman kompromissia molempiin tarjouksiin silloin kun kysyy kahdella tapaa - ainakin joissan tapauksissa, joissa asiakas saattaisi muutoin kysyä että mitäs v*tun hinnoittelua se tällainen on.. Siltikin en varmaan jätä tarjoamatta noita vaihdossa, jos myyjä katsoo että se olis sopiva diili niin siinä samalla vaivalla niistä pääsee eroon.
-
Kun ei sulla mitään kiirettä olen, niin ota ensin suorankaupan tarjoukset, sitten voit vaikka kaupitella välis vanhoja pois ja jos ei kauppa tunnu käyvän, niin sitten vaihtotarjous ;) Ite ainakin huomasin tuon vanhan asian vuosi sitten, kun hävitin casen vaihdos uuteen valluun, tehtiin ensin kauppaa uudesta ja kesken kaupanteon tuli niille 400 tuntia ajettu vuodenvanha juuri samanlainen, mistä tein kauppaa sanoin, että tuokin käy, laskeppa tarjous ja sen kyllä sainkin, mutta väliraha oli sama, kuin uuteen vaikka vaihtokone oli kakskyt tonnia halvempi lähdöltään uuteen verrattuna ihmettelinkin, että mites tää mun koneen arvo putoaa samas suhtees teidän koneeseen, myyjä vastas hymyssä suin, että "no me pystytään hyvittämään uuteen vähä paremmin" ::) Pakkohan se oli uus sitten laittaa.
-
Tehtaalta voi olla kyllä aika nihkeää onnistua ostamaan mitään ainakaan kovin halvalla, mutta vaikkapa enklantilaiselta myyjältä pitäisi kyllä voida ostaa uusiakin traktoreita suoralla kaupalla.
Suorankaupan/vaihdon kannattavuus voi olla ihan tapauskohtaista, kauppiaalla voi olla muutenkin piha täynnä vaihtokoneita tai toinen vastaava joka on jo seissyt jonkun aikaa tai sitten toisessa pääässä mahdollinen ostaja suoraan tiedossa vaihtokoneelle,
Pelimies tutkii pihan ennenkuin lähtee tekemään kauppaa..
-
Kun ei sulla mitään kiirettä olen, niin ota ensin suorankaupan tarjoukset, sitten voit vaikka kaupitella välis vanhoja pois ja jos ei kauppa tunnu käyvän, niin sitten vaihtotarjous ;) Ite ainakin huomasin tuon vanhan asian vuosi sitten, kun hävitin casen vaihdos uuteen valluun, tehtiin ensin kauppaa uudesta ja kesken kaupanteon tuli niille 400 tuntia ajettu vuodenvanha juuri samanlainen, mistä tein kauppaa sanoin, että tuokin käy, laskeppa tarjous ja sen kyllä sainkin, mutta väliraha oli sama, kuin uuteen vaikka vaihtokone oli kakskyt tonnia halvempi lähdöltään uuteen verrattuna ihmettelinkin, että mites tää mun koneen arvo putoaa samas suhtees teidän koneeseen, myyjä vastas hymyssä suin, että "no me pystytään hyvittämään uuteen vähä paremmin" ::) Pakkohan se oli uus sitten laittaa.
uuden hinnassa on vähintään 20-30% ilmaa!
-
Et sinä kyllä claasiakaan onnistu suoraan pajalta ostamaan, tai siis ei onnistunut ainakaan multa. Sensijaan landini, mccormic, same, lamborghini, lindner, Ursus, hattat, tym. Yms. Ovat sellaisia että niitä saa varsin sopuhintaan. Tuota vanhaan maxxumiin pohjautuvaa landinia olen joskus kysynytkin, eikä hinta ole edes samassa maailmassa muiden samantehoisten länsikoneiden kanssa.
Eli jos haluat ostaa uuden Suomessakin myytävän koneen -> suunta Hollantiin tai britteihin.
-
Kun ei sulla mitään kiirettä olen, niin ota ensin suorankaupan tarjoukset, sitten voit vaikka kaupitella välis vanhoja pois ja jos ei kauppa tunnu käyvän, niin sitten vaihtotarjous ;) Ite ainakin huomasin tuon vanhan asian vuosi sitten, kun hävitin casen vaihdos uuteen valluun, tehtiin ensin kauppaa uudesta ja kesken kaupanteon tuli niille 400 tuntia ajettu vuodenvanha juuri samanlainen, mistä tein kauppaa sanoin, että tuokin käy, laskeppa tarjous ja sen kyllä sainkin, mutta väliraha oli sama, kuin uuteen vaikka vaihtokone oli kakskyt tonnia halvempi lähdöltään uuteen verrattuna ihmettelinkin, että mites tää mun koneen arvo putoaa samas suhtees teidän koneeseen, myyjä vastas hymyssä suin, että "no me pystytään hyvittämään uuteen vähä paremmin" ::) Pakkohan se oli uus sitten laittaa.
Mitkä ovat suurimpia suoran kaupan alennuksia, mitä olette saaneet/ kuulleet saadun?
uuden hinnassa on vähintään 20-30% ilmaa!
-
Mulla on se käsitys ettei ainakaan peurasta tarvi odottaa tuollaisia 30% alennuksia. Suurin epävirallisesti pyydetty alennus oli vuosi sitten 15 pinnan luokkaa..
-
Mun mielestä uudessa valtrassa oli 30 pinna ylihintaa. Senvertaa käypää arvoa enemmin maksoivat vanhasta.
-
Merkkiuskollisten alennukset ovat aina pienempiä.
-
Epäviralliset on epävirallisia. Traktorikaupassa kuten konekaupassa on muutenkin sellainen meininki että sitä kauppaa tulee vääntää kuukausia ja odottaa että kauppiaat nokittaa toisensa. Tarjouksia tulee siis vielä monta sen ensimmäisen jälkeenkin, kauppiaat koittavat kyseisellä tavalla saada kiireisimmiltä rahat pois.
Tai tietenkin jos se massikka/jontikka/valmetti kauppias tietää että se on taas tullu päivittään teekkarinsa uuteen niin paska tarjoushan sieltä tulee mutta ei parempaakaan tarvitse tehdä.
Jos taas sulla on ollut pelkkiä peuria viimeiset 20v niin mielellään massikkakauppias (ja muutkin) tekee hyvä tarjouksen.
-
Tuo uskollisuus kysymys pitää mun mielestä paikkansa, aletaan vain pitämään varmana asiakkaana, eli tekee hyvää välillä vähän hypätä naapurikaupan koneenkin sarviin ;) Kyllä mulle ainakin jäi se käsitys tuosta vallunkaupasta, että 30% ei liene suorassa kaupassa kovin kaukana totuudesta, varsinkin, kun vielä vertas sitä mitä sitten pyysivät siitä casesta, kun se tuli niiden riviin. Toki varmaan alkupyynnöt saattaa olla jotain muuta, mutta riippuen markkina osuuden tilanteesta ja siitä miten myyjä huomaa sielä kulkevan muun merkin kauppiata voi hinnasta löytyä "neuvotteluvaraa", mutta jos isäntä vain kuumeisesti miettii mitä varusteita haluaa ja malttaisko vielä tuon, niin ollaan apteekin hinnois :o
-
Noin 30 pinnaa lähtöhinnasta, suoralla kaupalla. Kummallakin tavoin kauppaa tehtiin, lopulta unohdettiin vaihtokone ihan oikeasti ja myytiin suoralla kaupalla. Reilu 20 tonnia verotonta vaihtokoneesta, vaihdossa tiukka hyvitys lopullisesta suorankaupan hinnasta laskien noin 5 tonnia.
Kun ei osta uutuustuotetta, eikä ole merkkiuskollinen eikä kiire, hinta kyllä osuu kohdalleen. Sitten kun nuo kaikki natsaa, kauppias vie tuhkatkin pesästä ;D Kauppias/kauppasuhdekin vaikuttaa myös liiankin paljon.
Jontikkaa yritin kerran päivittää tuoreempaan, totesin että pitäkööt tunkkinsa. Ihan posketon väliraha uuteen, kauppias kokeili jäätä noissa merkeissä viimeisen kerran ::)
Tällaisena pienenä viljatilallisena unohtanut jo ajatuksen uudesta traktorista, saman rahan voi sijoittaa järkevämminkin, jos sitä ylimääräistä rahaa joskus olisi :P Nyt kolme konetta joissa yhteensä tunteja noin 18000, eikä mikään vaihdon tarpeessa ikänsä/kuntonsa puolesta.
Niinjoo, tuli vain mieleen että taitaa vieläkin liian monella viljelijällä olevan tavoitteena mahdollisimman kova konekalusto ::) Pata kattilaa soimaa, mutta enemmän pitäisi tehdä maataloudessakin aloittajan tyyppistä pohdintaa eikä ostaa täräyttää mikäli tilillä sattuu olemaan syksyllä rahaa. Sitten valitellaan kun ei oo rahaa :P
-
Noin 30 pinnaa lähtöhinnasta, suoralla kaupalla. Kummallakin tavoin kauppaa tehtiin, lopulta unohdettiin vaihtokone ihan oikeasti ja myytiin suoralla kaupalla. Reilu 20 tonnia verotonta vaihtokoneesta, vaihdossa tiukka hyvitys lopullisesta suorankaupan hinnasta laskien noin 5 tonnia.
Kun ei osta uutuustuotetta, eikä ole merkkiuskollinen eikä kiire, hinta kyllä osuu kohdalleen. Sitten kun nuo kaikki natsaa, kauppias vie tuhkatkin pesästä ;D Kauppias/kauppasuhdekin vaikuttaa myös liiankin paljon.
Jontikkaa yritin kerran päivittää tuoreempaan, totesin että pitäkööt tunkkinsa. Ihan posketon väliraha uuteen, kauppias kokeili jäätä noissa merkeissä viimeisen kerran ::)
Tällaisena pienenä viljatilallisena unohtanut jo ajatuksen uudesta traktorista, saman rahan voi sijoittaa järkevämminkin, jos sitä ylimääräistä rahaa joskus olisi :P Nyt kolme konetta joissa yhteensä tunteja noin 18000, eikä mikään vaihdon tarpeessa ikänsä/kuntonsa puolesta.
Niinjoo, tuli vain mieleen että taitaa vieläkin liian monella viljelijällä olevan tavoitteena mahdollisimman kova konekalusto ::) Pata kattilaa soimaa, mutta enemmän pitäisi tehdä maataloudessakin aloittajan tyyppistä pohdintaa eikä ostaa täräyttää mikäli tilillä sattuu olemaan syksyllä rahaa. Sitten valitellaan kun ei oo rahaa :P
Mä en saanut vuos sitten edes tarjousta, 5820 meinasin päivittää tuoreenpaan . Massikan myyjä soitti sentään muutaman kerran
-
Kauppiaitten alennukset tehtaalta normaalisti -20:stä -50:een. Eli mahdoton tietää mikä milläkin koneella on. On meilläkin yksi tuote myynnissä missä ale ovh:sta tehtaalta meille vain -5, ja yksi nippeli missä -50.
-
Noin 30 pinnaa lähtöhinnasta, suoralla kaupalla. Kummallakin tavoin kauppaa tehtiin, lopulta unohdettiin vaihtokone ihan oikeasti ja myytiin suoralla kaupalla. Reilu 20 tonnia verotonta vaihtokoneesta, vaihdossa tiukka hyvitys lopullisesta suorankaupan hinnasta laskien noin 5 tonnia.
Kun ei osta uutuustuotetta, eikä ole merkkiuskollinen eikä kiire, hinta kyllä osuu kohdalleen. Sitten kun nuo kaikki natsaa, kauppias vie tuhkatkin pesästä ;D Kauppias/kauppasuhdekin vaikuttaa myös liiankin paljon.
Jontikkaa yritin kerran päivittää tuoreempaan, totesin että pitäkööt tunkkinsa. Ihan posketon väliraha uuteen, kauppias kokeili jäätä noissa merkeissä viimeisen kerran ::)
Tällaisena pienenä viljatilallisena unohtanut jo ajatuksen uudesta traktorista, saman rahan voi sijoittaa järkevämminkin, jos sitä ylimääräistä rahaa joskus olisi :P Nyt kolme konetta joissa yhteensä tunteja noin 18000, eikä mikään vaihdon tarpeessa ikänsä/kuntonsa puolesta.
Niinjoo, tuli vain mieleen että taitaa vieläkin liian monella viljelijällä olevan tavoitteena mahdollisimman kova konekalusto ::) Pata kattilaa soimaa, mutta enemmän pitäisi tehdä maataloudessakin aloittajan tyyppistä pohdintaa eikä ostaa täräyttää mikäli tilillä sattuu olemaan syksyllä rahaa. Sitten valitellaan kun ei oo rahaa :P
Mä en saanut vuos sitten edes tarjousta, 5820 meinasin päivittää tuoreenpaan . Massikan myyjä soitti sentään muutaman kerran
Minulle tarjottiin jontikkaa fentin hinnalla lupasi tiputtaa reilusti. ei oikein kiinnostanut enää käydä kauppaa kyseisestä merkistä.
Casea en saanut ostaa vaikka maaseutulaisessa iso mainos soitin peräti kahdelle eri myyjälle.
New hollandista massikasta ja valtrasta sain oikeita tarjouksia joista valtra kääri rahat.
-
Tällä hetkellä tunteja tulee vuodessa keskimäärin 2300, joista ykköskoneeseen noin 1000 mutta se ei mene (kai) vielä ensimmäisenä vaihtoon, siinä taulussa alkaa olla 7 tuhatta tuntia. Nuo muut on ajettu väliin 5-15 tuhatta tuntia.
Tietämättä mitään tuotantosuunnasta tai laajuudesta ja työntekijämäärästä itse tekisin niin että jättäisin nykyisen ykköskoneen toistaiseksi pääkoneeksi ja hävittäisin ne muut myymällä erikseen ylihintaan kuten nettikoneessa on tapana. Sitten suoralla kaupalla uusi tai lähes uusi joka täyttää kaikki kakkoskoneen puutteet.
Karjatilalla tekisin pitkällä välillä niin että toinen traktori nostaa/vetää ja toinen kuormaa ja vetää, eli navettaan kuormaava pitäisi olla käyttökelpoinen ympäri vuoden ja sen valitsee niin että tuntihinta on edullinen (malli, tekniikka, pö-kulutus). Toinen traktori olisi sitten vain "puhtaassa" käytössä eli pintalevtys, ruiskutus, kylvö, niitto yms ja ehkä metsä jolloin sen vaatimustaso on alhaisempi tekniikan ja tehon osalta, hinta paljon edullisempi ja jälleenmyyntiarvo hyvä. Tällöin sellaisen voisi hankkia uutena ja pitää 20-25 vuotta. Päätraktoriin sitten kuormaaja, tarpeellinen tekniikka ja teho, jolloin sen käyttää kärryjen vetoon, äestykseen, rehun tekoon yms likaiseen työhön ja siirtää sille mahdollisimman paljon ajoja, ja sen hankinta ja vaihtoväli suhteuttaa käyttöön ja työhön. Esim hankinta ja pito 2000-8000h, tai 0-6000h tai jopa 0-15000h riippuen vähän mitä tarjouksia saa ja mikä mallin vaihtoarvo tapaa olla.
Tuolla periaatteella kuormaaja voisi olla N/6000-sarjan kone johon 1500h/v ja aputraktorina joku peruskinnari, uusi A-Valtra tai joku "5000-sarja" kunhan käyttöikä on pitkä, esim 500h/v x 25 vuotta. Korkotasohan on nyt sellainen että jos uutta meinaa hankkia niin parempia rahoituksia ei tule ihan heti.
-
Näitä kuvioita kun pyörittelee niin on hauska huomata kuinka sokeaksi sitä tulee omille rutiineille ja näkemyksilleen. Koko ajan näkee silmissään ne työvaiheet ja yksittäiset koneet ja tuntuu jotenkin väkisin vääntämiseltä koko kaluston päivitys, kun samalla ei tahtois hukkainvestointeja tehdä. Pitäis vissiin osata ummistaa silmänsä ja miettiä ne perusprosessit kokonaisuutena, että kuinka ne hoituvat ja kuinka ne ehkä olis mahdollisesti muutettavissa järkevimmiksi. Vasta sitten vois avata silmänsä ja vilkaista mitä sattuu tontilta löytymään ja kuinka ne olemassa olevat resurssit palvelevat näitä tarpeita.
Minulla kaksi tekijää tuntien ja koneiden suhteen on lypsävien kylmäpihatto sekä pienet ja hajanaiset peltolohkot. Unohtamatta tietysti sitä tosiasiaa, että urakointia on vain pienessä määrin ostettavissa eli omilla joutuu pitkälle puuhaamaan. Navetassa lannanpoisto tekee yllättävästi työtunteja mutta suurempi ongelma on se, millaisen koneen se vaatii - samalla ei voi tehdä puhtaita rehustuksia, kun ei koneen peseminen ainakaan pakkasella onnistu ja toisaalta aika turha käyttää joka ikinen päivä aikaansa koneen pesemiseen eikä ne mielettömät pesuvedetkään mahtuis minnekään. Tämä "lantakone" on toisaalta oltava aika pieni että mahtuu turaamaan, joten sillä ei taas tehdä kesälläkään mitään suurempia hommia.. niihin on varattu pari vanhaa kutoskonetta joista toinen on aina remontissa. ::)
Eli nykyisellä kuviolla konekulut ovat kuitenkin kohtalaisen edullisia, mutta tulee kuitenkin päivä jolloin tällä kokoonpanolla ei enää pärjää ja ennakontia pitäisi tietysti olla. Jos sais tuon navettakuvion selkeämmäksi niin vaikuttais myös konetarpeeseen.
Ykköskone on 8- vuotias 20- sarjan peura, ei ehkä halutuin pitokone mutta taloon uutena ostettu ja huippukunnossa joten siinä mielessä se vois jäädä jos noita muita hävittäis, tuntuis luontevimmalta. Kuskeja on sesonkina useampi joten yhtä tehokasta ei ole mitään mieltä kuitenkaan hankkia. Polttoaine- ja huoltokuluilla on aika äkkiä merkitystä kun ottaa laskimen käteen, riittävällä käyttöasteella pääomia kärsii tulla jo maksettavaksi aika yllättävän paljon.. :P
-
Noin 30 pinnaa lähtöhinnasta, suoralla kaupalla. Kummallakin tavoin kauppaa tehtiin, lopulta unohdettiin vaihtokone ihan oikeasti ja myytiin suoralla kaupalla. Reilu 20 tonnia verotonta vaihtokoneesta, vaihdossa tiukka hyvitys lopullisesta suorankaupan hinnasta laskien noin 5 tonnia.
Kun ei osta uutuustuotetta, eikä ole merkkiuskollinen eikä kiire, hinta kyllä osuu kohdalleen. Sitten kun nuo kaikki natsaa, kauppias vie tuhkatkin pesästä ;D Kauppias/kauppasuhdekin vaikuttaa myös liiankin paljon.
Jontikkaa yritin kerran päivittää tuoreempaan, totesin että pitäkööt tunkkinsa. Ihan posketon väliraha uuteen, kauppias kokeili jäätä noissa merkeissä viimeisen kerran ::)
Tällaisena pienenä viljatilallisena unohtanut jo ajatuksen uudesta traktorista, saman rahan voi sijoittaa järkevämminkin, jos sitä ylimääräistä rahaa joskus olisi :P Nyt kolme konetta joissa yhteensä tunteja noin 18000, eikä mikään vaihdon tarpeessa ikänsä/kuntonsa puolesta.
Niinjoo, tuli vain mieleen että taitaa vieläkin liian monella viljelijällä olevan tavoitteena mahdollisimman kova konekalusto ::) Pata kattilaa soimaa, mutta enemmän pitäisi tehdä maataloudessakin aloittajan tyyppistä pohdintaa eikä ostaa täräyttää mikäli tilillä sattuu olemaan syksyllä rahaa. Sitten valitellaan kun ei oo rahaa :P
Mä en saanut vuos sitten edes tarjousta, 5820 meinasin päivittää tuoreenpaan . Massikan myyjä soitti sentään muutaman kerran
Minä yritin ostaa jd 7530 vaihtaen entisellä (nykyisin kyntajan 7430) 7430:lla, uudessa vain olisi ollu "kaikki herkut". Mf 7485 (jonka ostin) väli 35 000€, fendt 818 60 000€, jd 7530 70 000€ ja nyykkäristä en saanut edes tarjousta. Kaikki koneet olisi ollut suunnilleen samoin varustettuja, että silleen.
-
Polttoaine- ja huoltokuluilla on aika äkkiä merkitystä kun ottaa laskimen käteen, riittävällä käyttöasteella pääomia kärsii tulla jo maksettavaksi aika yllättävän paljon.. :P
Koneiden vaihtoarvot on suomessa olleet aika älyttömässä suhteessa uusien hintaan, olen odottanut että jonkunlainen tasopäivitys realismiin olisi tullut jo mutta eipä ole näkynyt. Kummankaan vaihtoehdon varaan ei kyllä ihan voi laskea, varsinkin kun kenttä muuten ehkä vähän muttuu hja-dla-yrma -kuvion myötä Sen sijaan polttoaineet tai huollto tuskin ainakaan halpenee.
Perusprosesseja kun lähtee kunnolla miettimään, voi tulla myös jotain ihan muita ratkaisuja kuin uusi traktori. Äärimmillään vaikka jopa lehmät pois -tyyppisenä tai sitten että joku muu hoitaa peltohommat tms tai osan niiistä. Tai että jos urakointia ei ole nyt ostettavissa niin olisiko kulmakunnalla mahdollisesti joku joka voisi pienellä yllyttämisellä ryhtyä jos olisi jotain vakihommia tiedossa muutamaksi vuodeksi eteenpäin eikä tarvitisisi lähteä siltä pohjalta että josko joku sattuisi soittamaan että huomiseksi tarvittaisiin.
-
Perusprosesseja kun lähtee kunnolla miettimään, voi tulla myös jotain ihan muita ratkaisuja kuin uusi traktori. Äärimmillään vaikka jopa lehmät pois -tyyppisenä tai sitten että joku muu hoitaa peltohommat tms tai osan niiistä. Tai että jos urakointia ei ole nyt ostettavissa niin olisiko kulmakunnalla mahdollisesti joku joka voisi pienellä yllyttämisellä ryhtyä jos olisi jotain vakihommia tiedossa muutamaksi vuodeksi eteenpäin eikä tarvitisisi lähteä siltä pohjalta että josko joku sattuisi soittamaan että huomiseksi tarvittaisiin.
Tämä tuli mieleen. Meillä on tr-urakoitsija, jolla ei ole muuta kuin traktorit ja kuljettajat. Työkoneet on mun. Jos joku lähtisi hommaan pienellä yllyttämisellä, saattaisi kannattaa vaihtaa niitä vanhimpia öljykirnuja uudenpiin peltokoneisiin.
-
Jos nyt olis traktorin vaihdon paikka niin ottaisin naapurin isännän matkaan,tekee se sen verran hyviä kauppoja kun kuuntelee sen välirahoja mitä se on (kuulemma) maksanut,ja se saa kaiken roinan menemään vaihdossa.Ei nuo vanhemmat traktorit taida kuluttaa sen enempää kuin uudettkaan taitaa olla toisin päin.
-
Noin 30 pinnaa lähtöhinnasta, suoralla kaupalla. Kummallakin tavoin kauppaa tehtiin, lopulta unohdettiin vaihtokone ihan oikeasti ja myytiin suoralla kaupalla. Reilu 20 tonnia verotonta vaihtokoneesta, vaihdossa tiukka hyvitys lopullisesta suorankaupan hinnasta laskien noin 5 tonnia.
Kun ei osta uutuustuotetta, eikä ole merkkiuskollinen eikä kiire, hinta kyllä osuu kohdalleen. Sitten kun nuo kaikki natsaa, kauppias vie tuhkatkin pesästä ;D Kauppias/kauppasuhdekin vaikuttaa myös liiankin paljon.
Jontikkaa yritin kerran päivittää tuoreempaan, totesin että pitäkööt tunkkinsa. Ihan posketon väliraha uuteen, kauppias kokeili jäätä noissa merkeissä viimeisen kerran ::)
Tällaisena pienenä viljatilallisena unohtanut jo ajatuksen uudesta traktorista, saman rahan voi sijoittaa järkevämminkin, jos sitä ylimääräistä rahaa joskus olisi :P Nyt kolme konetta joissa yhteensä tunteja noin 18000, eikä mikään vaihdon tarpeessa ikänsä/kuntonsa puolesta.
Niinjoo, tuli vain mieleen että taitaa vieläkin liian monella viljelijällä olevan tavoitteena mahdollisimman kova konekalusto ::) Pata kattilaa soimaa, mutta enemmän pitäisi tehdä maataloudessakin aloittajan tyyppistä pohdintaa eikä ostaa täräyttää mikäli tilillä sattuu olemaan syksyllä rahaa. Sitten valitellaan kun ei oo rahaa :P
Mä en saanut vuos sitten edes tarjousta, 5820 meinasin päivittää tuoreenpaan . Massikan myyjä soitti sentään muutaman kerran
Minä yritin ostaa jd 7530 vaihtaen entisellä (nykyisin kyntajan 7430) 7430:lla, uudessa vain olisi ollu "kaikki herkut". Mf 7485 (jonka ostin) väli 35 000€, fendt 818 60 000€, jd 7530 70 000€ ja nyykkäristä en saanut edes tarjousta. Kaikki koneet olisi ollut suunnilleen samoin varustettuja, että silleen.
Fenttihän noista kallein. Pikku tuhnu jolla mäet tuntuu. Viritys potenttiaali olematon. Koneessa että laatikossa.
Paperillahan mf on ollut hinta/varustelu/voima suhteessa ylivoimanen. Mut taas jos meinaat pito konetta..... Tiedät itsekkin
-
Jos nyt olis traktorin vaihdon paikka niin ottaisin naapurin isännän matkaan,tekee se sen verran hyviä kauppoja kun kuuntelee sen välirahoja mitä se on (kuulemma) maksanut,ja se saa kaiken roinan menemään vaihdossa.Ei nuo vanhemmat traktorit taida kuluttaa sen enempää kuin uudettkaan taitaa olla toisin päin.
Minä olen ajatellut ulkoistaa traktorin oston agronetin asiantuntijoille ;D
-
Jos nyt olis traktorin vaihdon paikka niin ottaisin naapurin isännän matkaan,tekee se sen verran hyviä kauppoja kun kuuntelee sen välirahoja mitä se on (kuulemma) maksanut,ja se saa kaiken roinan menemään vaihdossa.Ei nuo vanhemmat traktorit taida kuluttaa sen enempää kuin uudettkaan taitaa olla toisin päin.
Minä olen ajatellut ulkoistaa traktorin oston agronetin asiantuntijoille ;D
Täältä kun keräis sellasen 15 hengen "iskuryhmän" ja antais valtuudet hankkia tietyn budjetin nimissä koneen. Filmiryhmä mukaan ja tapahtumasta koottaisiin 2 tunnin dokumentti. Siinä olisikin todellista agro-viihdettä, jossa voisi tapahtua ihan mitä vaan! Käsikirjoitus ja dialogit syntyisivät ihan luonnostaan. Ei välttämättä olisi ihan alkuillasta esitettävää reality-matskua... ;D ;D ;D
-
Jos nyt olis traktorin vaihdon paikka niin ottaisin naapurin isännän matkaan,tekee se sen verran hyviä kauppoja kun kuuntelee sen välirahoja mitä se on (kuulemma) maksanut,ja se saa kaiken roinan menemään vaihdossa.Ei nuo vanhemmat traktorit taida kuluttaa sen enempää kuin uudettkaan taitaa olla toisin päin.
Minä olen ajatellut ulkoistaa traktorin oston agronetin asiantuntijoille ;D
Täältä kun keräis sellasen 15 hengen "iskuryhmän" ja antais valtuudet hankkia tietyn budjetin nimissä koneen. Filmiryhmä mukaan ja tapahtumasta koottaisiin 2 tunnin dokumentti. Siinä olisikin todellista agro-viihdettä, jossa voisi tapahtua ihan mitä vaan! Käsikirjoitus ja dialogit syntyisivät ihan luonnostaan. Ei välttämättä olisi ihan alkuillasta esitettävää reality-matskua... ;D ;D ;D
Ensi ekskursion kohteeksi joutunut konemyyjä ei välttämättä kykenisi kollegojaan varoittamaan, eikä ehkä olisi halujakaan...
-
Poika tuli kotiin!!!!!
valtteri ssapui pihaan ;D
-
Onko nyt kaikilla valmistajilla mallistot siirtymässä ureavehkeiksi vai onko odotettavissa että egr- koneita saa vielä jonkin aikaa jatkossakin? Jos ureatonta maasikaa haluaa niin alkavat olla jo kortilla.. :P
-
Poika tuli kotiin!!!!!
valtteri ssapui pihaan ;D
Oliko pitkäänkin kadoksissa?
-
Kanta-asiakas maksaa aina eniten, agriboonusasiakas kaikkein eniten.
Terv. ei merkkiuskollinen
-
Poika tuli kotiin!!!!!
valtteri ssapui pihaan ;D
Oliko pitkäänkin kadoksissa?
Karkasko ilman lupaa?
-
Kuljetuksissa kannattaa selvittää voisko kuorma-autolla hoitaa jotakin, esim. paalit tai kuivalanta. Pari koukkuvaihtolavaa ja yksi auto, niin kohtuullisen nopsaan lantala vajuu. Ongelmana on tämä suomalainen (maatalous)infra eli peltotiet ja -liittymät sekä myös valtion alempi tieverkko.
Kannattaa miettiä voisko jonkun homman jättää tekemättä ilman että tappiot ovat säästöjä suuremmat. Tällöin tunteja tulee vähemmän koneisiin ja niillä voi sit ajaa pidempään.
Itse möin joitakin vuosia sitten puolikuntoisen ison takapotkun. Aikaa myyntiin meni varmaan vuosi pari, mutta sitten sille löytyi "hyvä koti".
Eikö aloittajan suunnilta löydy sellaista/sellaisia tiloja, jotka soveltuisivat yhteistyöhön siten, että sovitte vaihtotyöt ja niiden taksat ja maksatte/tasaatte rahalla erotuksen. Tällöin ei harmita jos toiselle tehdään enemmän kuin toiselle. Raha tasaa. Koneet ja raha liikkuu. Työt tulevat tehdyksi.
-
Kuljetuksissa kannattaa selvittää voisko kuorma-autolla hoitaa jotakin, esim. paalit tai kuivalanta. Pari koukkuvaihtolavaa ja yksi auto, niin kohtuullisen nopsaan lantala vajuu.
Tälläisesta kyselin aikoinaan täällä ja ajatus tyrmättiin täydellisesti ;D
Jos oikein muistan valtrat ja verkut ja västäräkit kulkee yli 60 jos virittää ja se riittää.
-
Kuljetuksissa kannattaa selvittää voisko kuorma-autolla hoitaa jotakin, esim. paalit tai kuivalanta. Pari koukkuvaihtolavaa ja yksi auto, niin kohtuullisen nopsaan lantala vajuu.
Tälläisesta kyselin aikoinaan täällä ja ajatus tyrmättiin täydellisesti ;D
Jos oikein muistan valtrat ja verkut ja västäräkit kulkee yli 60 jos virittää ja se riittää.
Meille pölliauto toi muovitettuja paaleja eikä sen edukkaampaa ole jos paikat on tarpeeksi tilavat. Ehkä kantolavoilla varustettu olisi viellä tehokkaampi mutta raktorin se voittaa mennen tullen.
-
Muovit varmaan tykkää todella paljon kun pystyasennossa olevasta paalista otetaan tukkikouralla pari kertaa kiinni ::)
Mikäs siinä jos pelkästään kovalla pakkasella ajaa, ei ne jäätyneenä juuri homehdu.
-
^Mun mielestä ei nosturilla nostovaikuttanut paaleihin oikeastaan millän lailla. Olivat kuivia ekan sadon paaleja ja kuskin mukaan painoivat noin 700 kiloa. Kuuden kerroksen muovit ja pääsääntöisesti sai nostettua päädystä pystyssä olevia paaleja. Suositteleen todella menetelmän käyttöä jos paikat on sellaiset että auto mahtuu kärryineen kulkemaan. Kantoautoon ne menis paremmin kuin tukkiautoon.
vilja-autoon menee kanssa mutta siilloin joutuu käymään sekä kuormaamassa että purkamassa raktorilla.
-
niin ja kyllähän jos pelkää paali vaurioita saa jonkinlaiset tassut tehtyä kouriin..
-
6 kerroksen käärinnällä kestää kuiva paali nostelua useammankin kerran. Koura pitää vaan olla iso jotta paalista saa kunnon otteen eikä paali luisu kourasta nostellessa.
-
^Mun mielestä ei nosturilla nostovaikuttanut paaleihin oikeastaan millän lailla. Olivat kuivia ekan sadon paaleja ja kuskin mukaan painoivat noin 700 kiloa. Kuuden kerroksen muovit ja pääsääntöisesti sai nostettua päädystä pystyssä olevia paaleja. Suositteleen todella menetelmän käyttöä jos paikat on sellaiset että auto mahtuu kärryineen kulkemaan. Kantoautoon ne menis paremmin kuin tukkiautoon.
vilja-autoon menee kanssa mutta siilloin joutuu käymään sekä kuormaamassa että purkamassa raktorilla.
Niin tuo yhdistelmän koko on aika rajoittava tekijä ainakin meilläpäin. Pihaan asti on hyvin vaikea saada koko tukkirekka mahtumaan, etenkin kääntymään.
Kokeilemisen arvoinen idea kyllä, pitää vaan hieman kauemmas jätättää ne paalit sitten.
Muutaman kerran on rekalla kuskattu poromiehille tai itselle lastaamalla paaleja, se ei kovin paljon nopeampaa ole kuin traktorillakaan ajo, tarvisi traktorin molempiin päihin.. Toinen ongelma on sitten paalien mahtuminen (ei tahdo kaksi mahtua rinnakkain), paljonko tukkirekkaan mahtui paaleja yhteensä.?