Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: talontollo - 26.11.12 - klo:00:44

Otsikko: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: talontollo - 26.11.12 - klo:00:44
Mitenkäs nämä nykyiset kesä ja talvilaadut toimii sekoitettaessa. Ensi viikolla näyttää tulevan talvi ja parissa koneessa on vielä kesälaatu kun ei ole syystyöt oikein kuluttaneet ainetta toivotulla tavalla.. >:(

Ennen opetettiin että tankki mahdollisimman tyhjäksi enne talvilaadun tankkaamista ja sittenkin vielä lämpimään halliin. Mitenkäs on nyt? Nykyisessä kesälaadussakin on kai vähemmän parafiinia kun oli ennen. Huomasin vaan kurottajasta kun alkoi pahasti yskimään n. kk sitten olleilla pakkasilla. Ajoin talviteloille odottamaan kevättä suodattimien vaihto mielessä. Eilen lähti kuitenkin käyntiin ja toimi aivan ongelmitta.

Vanhoilla aineilla suodatin oli aina mennyttä kun kerran tukkesi. Onko tämä asia muuttunut?
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: koivumaki - 26.11.12 - klo:07:38
Itse juurikin tankkasin talvilaatua kesäpöön päälle.Lämpötilassa noin +5.
Kyllä ne sekoittuvat jos lämpötila on kesälaadun toimintalämpötilan yläpuolella.
Jos taas kesälaatu on jämähtänyt ja siihen laittaa talvea sekaan kesäpöön toimintalämmön alapuolella niin sitten tulee katastrofi.

Näitä kesälaatujakin on sitten montaa sorttia...heinäkuulla on saatettu toimittaa kesäkesää joka hyytyy jo nollan vaiheilla.Yleensä kestää sentään bauttiarallaa -5 vähintään.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: 42 - 26.11.12 - klo:08:04

Vanhoilla aineilla suodatin oli aina mennyttä kun kerran tukkesi. Onko tämä asia muuttunut?
Jatkoa koivumäen juttuun > suodattimen saa toimivaksi sulattamalla sinne jämähtänyt parafiini kuumentamalla vaikka sähköpuhaltimella > suodin saa olla kiinni koneessa > niin kuumaksi ettei kättä kärsi.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: nestori2 - 26.11.12 - klo:08:23
Muistaakseni +8 astetta on lämpötila, jossa eri laadut varmasti sekoittuvat. Ja tuo lämpötila kyllä näin syksyllä saavutetaan, kunhan ajetaan sillä traktorilla, dieselissä kun osa polttoaineesta aina palutuu takasin tankkiin ja sekoitus on siis jatkuvasti päällä. Täytyy kyllä myöntää, että varmaankaan 15 vuoteen en tuolla Valtralla ole edes miettinyt koko asiaa, olen ajanut läpi vuoden kesälaadulla, kertaakaan en ole tielle jäänyt, kiitos runkotankin, joka on moottorin ja vaihdelootan välissä.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: matso - 26.11.12 - klo:08:41
Muistaakseni +8 astetta on lämpötila, jossa eri laadut varmasti sekoittuvat. Ja tuo lämpötila kyllä näin syksyllä saavutetaan, kunhan ajetaan sillä traktorilla, dieselissä kun osa polttoaineesta aina palutuu takasin tankkiin ja sekoitus on siis jatkuvasti päällä. Täytyy kyllä myöntää, että varmaankaan 15 vuoteen en tuolla Valtralla ole edes miettinyt koko asiaa, olen ajanut läpi vuoden kesälaadulla, kertaakaan en ole tielle jäänyt, kiitos runkotankin, joka on moottorin ja vaihdelootan välissä.



ja varmaan yöt tallissa  :o
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: nestori2 - 26.11.12 - klo:09:08
ja varmaan yöt tallissa 
No ihan tavallisessa konehallissa, jonka lämpötila lienee 4-5 astetta korkeampi kuin ulkolämpötila. Eli kyllä se kone on ollut joskus käynnistyshetkellä lähemmäs -20 asteen lämpötilassa.
Nykyinen kesälaatuinen mottoripolttoöljy, ei kesäkautena tilattu, kestää kyllä papereidenkin mukaan -10 asteen lämpötiloja, joten näin syksyllä se kyllä pelaa jopa kasiysikymppisessä fiatissa ;)
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: vms1 - 26.11.12 - klo:09:18
Hienoa. Kaikki ainekset kunnon kesälöpöllä talvella keskusteluun ovat valmiina.

Meillä avantti jo aaltoili käydessään viime pakkasissa. Mietin ikä on ennen kun muistin että naapurin toimituksista tuli  ylimääräiset meidän säiliöön.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Pasi - 26.11.12 - klo:09:31
Kesälöpöjä on tosiaan montaa sorttia ja joillakin pystyy täysin huoletta ajamaan pienellä pakkasella kun jotkut ovat hyytyneet jo paljon lämpöisemmässä. Se, mitä itsellä on selviää parhainten viimeisestä rahtikirjasta, laskusta tai valmistajan sivuilta.

Polttoaineelle ilmoitetaan kaksi arvoa: samepiste ja suodatettavuus. Se, mitä nuo käytönnössä kuvaavat en tiedä, mutta luulen, että samepisteessä polttoaine alkaa hyytymään. Sen väri vaalenee ja pinnalle tulee selvä kalvo. Suodatettavuus lämpötilassa on kai jo niin paksua, ettei virtaa tarpeeksi hyvin suodattimien läpi eikä välttämättä muuallakaan polttoainejärjestelmässä. Oma, noin kymmenvuotias traktori toimi ihan hyvin Teboilin kesälöpöllä, jolle annetaan arvot -5/-10, tänä syksynä muutaman asteen pakkasessa. Nämä uudet moottorit taitavat olla herkempiä tässäkin asiassa.

Itse aion tyhjentää viimeistään keskiviikkona traktoreiden tankit, vaihtaa tilalle talvilaatua ja ajaa pienen lenkin, jotta polttoainejärjestelmästä poistuu ainakin suurin osa kesälaadusta.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Latz - 26.11.12 - klo:10:17
Muistaakseni +8 astetta on lämpötila, jossa eri laadut varmasti sekoittuvat. Ja tuo lämpötila kyllä näin syksyllä saavutetaan, kunhan ajetaan sillä traktorilla, dieselissä kun osa polttoaineesta aina palutuu takasin tankkiin ja sekoitus on siis jatkuvasti päällä. Täytyy kyllä myöntää, että varmaankaan 15 vuoteen en tuolla Valtralla ole edes miettinyt koko asiaa, olen ajanut läpi vuoden kesälaadulla, kertaakaan en ole tielle jäänyt, kiitos runkotankin, joka on moottorin ja vaihdelootan välissä.

Sekoittuu eri laadut keskenään mutta pakkaskesto ei nouse samassa suhteessa.

Kesälaadulla ympäri vuoden ilman ongelmia? :o
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: nestori2 - 26.11.12 - klo:10:18
Traktoreissa on kyllä suuria eroja tuon polttoaineen suhteen. Aikoinaan 80-luvulla omistin 84-sarjan natikan ja syyskynnöillä, kun maa oli hieman härmässä siinä oli jo käyntihäriöitä.
Valtran kun vain saa käymään ja antaa sen käydä tyhjäkäyntiä, jotta moottorinlämmöt nousevat vihreälle alueelle, niin sen jälkeen saa ihan rauhassa ajella. Kovilla pakkasilla voi konepeiton päälle heittää pari vanhaa täkkiä, kun koneen pistään johdon päähän, jolloin lämpenevä moottori myös lämmittää suodattimia ja polttoaineputkia. Valtra on myös siirtymässä näihin hytin alla oleviin "muovihinkkeihin", mikä kyllä talvi- ja varsinkin metsäajoa silmälläpitäen ei ole oleenkaan niin hyvä ratkaisu :(
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Latz - 26.11.12 - klo:10:27
Valltra hyytyi jo kerran. Pakkasta oli varmaan -2 kolme viikkoa sitten. Polttoaine oli sameaa kiisselliä. Tienpäällä tankki tyhjäksi ja talvilaatu sisään.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: erik - 26.11.12 - klo:10:28
Kyllä tääl moni jaksaa kikkailla talven kesälaadulla mitättömän säästön takia  ;D

Syksyllä jo aletaan käyttämään koneissa talvilaatua ni on varmaan kaikista koneista ajettu kesälöpöt pois.
Saa ajaa rauhassa ilman ylimääräsiä kikkailuja
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: tupapässi - 26.11.12 - klo:17:48
Pistäkääpä lasipulloon puolet kumpaakin löpöä. Sitten kunnon sekoitus lämpimänä, ja viikoksi liikkumattomaksi pakkaseen. Ittellä koe menossa. Töikseen polttoainekokeissa (ad-blue ym )oleva väittää, että kyllä ne sekoittuvat, mutta jos vähän ajoa, niin ne myös erottuvat ajan myötä. Kevyempi talvilöpö nousee pintaan ja ongelma valmis.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: sirkussonni - 26.11.12 - klo:19:01
Pistäkääpä lasipulloon puolet kumpaakin löpöä. Sitten kunnon sekoitus lämpimänä, ja viikoksi liikkumattomaksi pakkaseen. Ittellä koe menossa. Töikseen polttoainekokeissa (ad-blue ym )oleva väittää, että kyllä ne sekoittuvat, mutta jos vähän ajoa, niin ne myös erottuvat ajan myötä. Kevyempi talvilöpö nousee pintaan ja ongelma valmis.

Lasikupillisen suodattimen pohjalla on monessa koneessa mukava parafiinisaostuma, vaikka talvilaadut tankissa. Siitä on helppo katsoa viitsiikö käymään laittaa.
Itse laitoin metsätraktoriksi valjastetun koneen suodattimen alle vanhasta pakettiautosta lämmityselementin. Siis vesikiertoelementti sakkakupin tilalla, jos käymään saa johdon nokasta, niin sen jälkeen luulisi menevän. Toki talvilaatua tankissa, mutta kun sitäkin on niin hemmetin monenlaista laatua, on teboilia, ja sitten huonoa.
Nyt on kaikissa koneissa jo talvilaatua tankeissa, kun tuli säiliöiden lisäksi tyhjennettyä myös traktoreiden tankit kerrankin perusteellisesti, ja siitä kiitos nesteen toimittaman kuraveden...... nesteen polttoöljyssä kokemukseni mukaan on niin paljon vettä sekoitettuna, kuin vain on jollakin keinolla mahdollista saada pysymään......   kolmen asteen pakkasellakin jo näkyy traktorin tankissa sekä pohjalla että pinnassa selvä sakkauma.... :o
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: HEINÄMIES-07 - 26.11.12 - klo:19:12
Muistaakseni +8 astetta on lämpötila, jossa eri laadut varmasti sekoittuvat. Ja tuo lämpötila kyllä näin syksyllä saavutetaan, kunhan ajetaan sillä traktorilla, dieselissä kun osa polttoaineesta aina palutuu takasin tankkiin ja sekoitus on siis jatkuvasti päällä. Täytyy kyllä myöntää, että varmaankaan 15 vuoteen en tuolla Valtralla ole edes miettinyt koko asiaa, olen ajanut läpi vuoden kesälaadulla, kertaakaan en ole tielle jäänyt, kiitos runkotankin, joka on moottorin ja vaihdelootan välissä.
Mulla on 6850 valtra vm.06. Jos pakkasta yli -5 niin tulee pilarinäyttöön koodi polttoaine suodin tukossa :(!Ei tulis mieleenkään leikkiä kesälaaadulla kun talvilaatukin keksitty :o.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: koivumaki - 26.11.12 - klo:19:15
Nythän kävi kerran pakkanen -10 paikkeilla.T160 lähti kyllä käyntiin ja kävi,mutta koodia heitti tauluun.Tankissa TBn kesälöpö,liekö -6 paikkeilla kesto.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Latz - 26.11.12 - klo:19:18
Pistäkääpä lasipulloon puolet kumpaakin löpöä. Sitten kunnon sekoitus lämpimänä, ja viikoksi liikkumattomaksi pakkaseen. Ittellä koe menossa. Töikseen polttoainekokeissa (ad-blue ym )oleva väittää, että kyllä ne sekoittuvat, mutta jos vähän ajoa, niin ne myös erottuvat ajan myötä. Kevyempi talvilöpö nousee pintaan ja ongelma valmis.

Nesteeltä väitti aikoinaan että ei sekoitu. Kesälaadun parafiini kiteytyy eikä enää "sula.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: koivumaki - 26.11.12 - klo:19:22
Pistäkääpä lasipulloon puolet kumpaakin löpöä. Sitten kunnon sekoitus lämpimänä, ja viikoksi liikkumattomaksi pakkaseen. Ittellä koe menossa. Töikseen polttoainekokeissa (ad-blue ym )oleva väittää, että kyllä ne sekoittuvat, mutta jos vähän ajoa, niin ne myös erottuvat ajan myötä. Kevyempi talvilöpö nousee pintaan ja ongelma valmis.

Nesteeltä väitti aikoinaan että ei sekoitu. Kesälaadun parafiini kiteytyy eikä enää "sula.

Kyllähän se kiteytynyt parafiini sulaa kunhan on riittävän lämmintä.Usein vaan laitetaan kylmää talvipöötä sekaan ja puuro valmista.Mä olen joskus joutunut ajamaan traktorin talliin läpiämään,talvilaatua kannuun ja odottanut ensin häkkyrän lämpiämistä ja sitten sekoittanut.Joskus tämäkin onnistuu.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: HEINÄMIES-07 - 26.11.12 - klo:19:22
Nythän kävi kerran pakkanen -10 paikkeilla.T160 lähti kyllä käyntiin ja kävi,mutta koodia heitti tauluun.Tankissa TBn kesälöpö,liekö -6 paikkeilla kesto.

Nää koodit ei tarvii kun yhden pakkasyön ilahduttaakseen valtramiestä ;)
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: koivumaki - 26.11.12 - klo:19:25
Nythän kävi kerran pakkanen -10 paikkeilla.T160 lähti kyllä käyntiin ja kävi,mutta koodia heitti tauluun.Tankissa TBn kesälöpö,liekö -6 paikkeilla kesto.

Nää koodit ei tarvii kun yhden pakkasyön ilahduttaakseen valtramiestä ;)

Viime talvi meni ilman koodeja talvilaadulla,olisko -28 pahimmillaan ollu.Oli muuten suodatinten vaihtoaikakin jo,nyt vaihdoin kaikki normaalihuollossa...
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: metsajussi - 26.11.12 - klo:19:29
Pistäkääpä lasipulloon puolet kumpaakin löpöä. Sitten kunnon sekoitus lämpimänä, ja viikoksi liikkumattomaksi pakkaseen. Ittellä koe menossa. Töikseen polttoainekokeissa (ad-blue ym )oleva väittää, että kyllä ne sekoittuvat, mutta jos vähän ajoa, niin ne myös erottuvat ajan myötä. Kevyempi talvilöpö nousee pintaan ja ongelma valmis.

Nesteeltä väitti aikoinaan että ei sekoitu. Kesälaadun parafiini kiteytyy eikä enää "sula.

Kai ne sinänsä sekoittuu, mutta ei se kesälaadun parafiini sieltä mihinkään lantraamalla häviä. Jos sitä yrittää suodattaa liian kylmässä niin sinne suodattimeen se kuitenkin kertyy. Jos sitä kesälöpöä on seoksessa riittävän vähän niin sitten ei saa suodatinta tukkoon asti vaikka sitä vähän kertyykin.

Vähän sama kun viinassa, känni tulee joi sitten pullon raakana tai lisää siihen vielä puolet vettä... :-)
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: maraani - 26.11.12 - klo:19:48
*****ako mää tässäkin ketjussa sotkeudun MIESTEN juttuihin. Meidän talvilaatu on vielä kaupassa. Kyselin emännältä, että onko jotain sinnepäin maksettu että kehtais tilata talvilaatua. Tai eihän ne sitä tuo, jos on pitkä piikki. Tonnia vähempää ei oikein kehtaa tilatakaan.

Viime vuonna oli kyl aikas sulkeiset varmaan joka traktorin kanssa. JD ainakin hyytyi, samoin Maxxumi. Oliskoos Valmettiin sitten tullu tankattua talviainetta ajoissa, en muista et olis siinä ollu ongelmia. Kaivurista taas loppui polttoaine puita tehdessä (siinä mitään mittariakaan oo toiminnassa). Ja olipa sitten helkutin tylsä saada käyntiin, uudet suodattimet ja suuttimilta ilmaus. Siinä ei oo siirtopumppua kun on tankki vaan korkealla niin startilla sitten vaan. Ja kun siinä ei toimi lataus normaalistikaan, niin eihän sillä akulla kylmässä pitkään ilmailtu. No onnex emäntä oli kaverina, joku lohtu siinäkin hommassa.

:D
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: SKN - 26.11.12 - klo:20:21
Hienoa. Kaikki ainekset kunnon kesälöpöllä talvella keskusteluun ovat valmiina.

Meillä avantti jo aaltoili käydessään viime pakkasissa. Mietin ikä on ennen kun muistin että naapurin toimituksista tuli  ylimääräiset meidän säiliöön.

Mielikuvituksella on suuria vaikutuksia todellisuuteen, aivan kuten luomussa. ;D ;D
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: jps - 26.11.12 - klo:23:37
Jes! Se on taas tämä aika vuodesta... ;D
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Lumiukko - 27.11.12 - klo:08:18
Nythän kävi kerran pakkanen -10 paikkeilla.T160 lähti kyllä käyntiin ja kävi,mutta koodia heitti tauluun.Tankissa TBn kesälöpö,liekö -6 paikkeilla kesto.

Nää koodit ei tarvii kun yhden pakkasyön ilahduttaakseen valtramiestä ;)

Tuo koodi on kuitenkin siitä mukava, että lähtee pois, kun vähän aikaa odottelee. :)
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: HEINÄMIES-07 - 27.11.12 - klo:18:20
Ja laittaa hyvissä  ajoin ennen pakkasia talvilaatua tankkiin.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: tupapässi - 27.11.12 - klo:18:36
Jes! Se on taas tämä aika vuodesta... ;D
jes jes - se kato joka vuosi astuu uusia sukupolvia remmiin, ja fiksut kysyy ensin ja jääräpäät menee vaikian kautta eli kantapään kautta.   ;)
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: SKN - 27.11.12 - klo:19:21
Ja laittaa hyvissä  ajoin ennen pakkasia talvilaatua tankkiin.

Ei tarvi, riittää kun on asiantuntemusta ja lämmin talli. Amatöörit päästelee kahdella eri pööllä, ammattilaiset ajaa aina kesäpööllä ympäri vuoden ja maapallon. ;D
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: realisti - 27.11.12 - klo:20:03
Kaivuriin vissiin joutuu ostamaan talvilaatua kun se oleilee raiviolla talven, samoin apekoneeseen. Mutta pienkuormain ja etukuormainkone menee kesälaadulla koko talven kun ovat joutoajat lämpimässä, ei ne ainakaan ennen ole ehtineet jäätyä ajaessa.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: kuu - 27.11.12 - klo:21:08
Maitotonkkaan löpöä ja kaasulla tai nuotiolla aine kuumaksi ja tankkiin, niin eiköhän sula tankin pohjalta parafiinit.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Latz - 27.11.12 - klo:21:21
Kaivuriin vissiin joutuu ostamaan talvilaatua kun se oleilee raiviolla talven, samoin apekoneeseen. Mutta pienkuormain ja etukuormainkone menee kesälaadulla koko talven kun ovat joutoajat lämpimässä, ei ne ainakaan ennen ole ehtineet jäätyä ajaessa.

Toissatalvena kun mittari näytti liki -35 pakkasta ja Avantilla päästelin sen 6 tuntia päivässä ulkona niin tuurissaan oli välillä talliin pääsy talvilaadullakin.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: SKN - 27.11.12 - klo:22:14
Kaivuriin vissiin joutuu ostamaan talvilaatua kun se oleilee raiviolla talven, samoin apekoneeseen. Mutta pienkuormain ja etukuormainkone menee kesälaadulla koko talven kun ovat joutoajat lämpimässä, ei ne ainakaan ennen ole ehtineet jäätyä ajaessa.

Toissatalvena kun mittari näytti liki -35 pakkasta ja Avantilla päästelin sen 6 tuntia päivässä ulkona niin tuurissaan oli välillä talliin pääsy talvilaadullakin.
Kyllä sun tarvii koittaa kesäpööllä. Usko jo, kylä lähteeeeeeeeeee!!!
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: sirkussonni - 27.11.12 - klo:22:17
Tänään kun kävin Statella, sanoi myyjätär, että on vihdoin luovuttu välilaadun valmistamisesta, eli kaikki talvilaatu on
-35?
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: 42 - 27.11.12 - klo:23:27
Jes! Se on taas tämä aika vuodesta... ;D
Juu, näyttäisi olevan joka vuosi sama juttu kun kylmät tulee ;D
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Eastwood - 27.11.12 - klo:23:32
Tänään kun kävin Statella, sanoi myyjätär, että on vihdoin luovuttu välilaadun valmistamisesta, eli kaikki talvilaatu on
-35?

Vajaa kaks viikkoo sitten toi Nesteen auto välilaatuu... Agrimn nettikaupassa ei moista näkynyt.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: sirkussonni - 28.11.12 - klo:00:54
Tänään kun kävin Statella, sanoi myyjätär, että on vihdoin luovuttu välilaadun valmistamisesta, eli kaikki talvilaatu on
-35?

Vajaa kaks viikkoo sitten toi Nesteen auto välilaatuu... Agrimn nettikaupassa ei moista näkynyt.

Oliks kuski tehny sen itte, ottanu puolet kesää ja puolet talvilaatuu samaan säiliöön??  ;D
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Jerry - 28.11.12 - klo:07:34
Tänään kun kävin Statella, sanoi myyjätär, että on vihdoin luovuttu välilaadun valmistamisesta, eli kaikki talvilaatu on
-35?

Kyllä mä viime viikolla tankkasin ainakin autoon välilaadun dieseliä ABC:ltä.

Miksiköhän muuten autoissa on oikein mietitty tuota talvikäyttöä polttoaineenkin osalta, mutta ainakaan mun traktoreissa ei? Autossa polttoaineen paluuputki menee suodattimelle takaisin ja päästää suodattimeen sopivasti lämmintä paluutavaraa. Siinä on sellainen pieni termostaatti, että tarpeeksi lämmettyä alkaa mennä suoraan tankkiin. Yksinkertainen ja toimiva, eikä tarvi koko tankillista lämmittää.

Samoin edellisessä autossa pösöössä pa-suodatin oli termostaattikotelon päällä ja kotelon päällä sellainen alumiininen labyrintti. Siinäkin oli polttoaineelle termostaatti, joka ohjaili polttoaineen joko tuon labyrintin kautta tai sitten suoraan suodattimelle.

Pösöössä oli ehkä paras ratkaisu, kun tuo kohta lämpeni samalla kun lohkolämppäriin pisti.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Oksa - 28.11.12 - klo:07:46
pösö onkii tehny auton käytettäväksi eikä vaan parkissa seisomaan!   jopa pohosen pakkasilla!    sisälläkii on ihan lämmintä!
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: maanviljelija - 28.11.12 - klo:17:53
Viime alkutalvesta tutun vectra jäätyi kun siihen oli tankattu ilmeisesti kesälaatua nesteen asemalta. Ainakin vielä myyvät etelässä, ST1, välilaatua huoltamoilla.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Vekkuli - 28.11.12 - klo:20:07
Eihän nää kunnolla sekaisin mene.Pakkasen kestävyys heikkenee kuitenkin jos on kesä pöötä seassa.Kukin pelleilköön miten lystää.Hinnan ero ei kuiteskaan ole riittävän suuri/tekemättä jääneet hommat.Suodatin jumppa pakkasessa saattaa jollekin olla unelmien täyttymys,mutta ei mulle.Uudet suodattimet,talvi pöö tankkiin ja vielä webasto käyntiin,saadaan talvi aineet sinnekin.Voi kun talvikin on mukavaa ja et haise möpölle koko talvee.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: mies - 28.11.12 - klo:20:29
Nythän kävi kerran pakkanen -10 paikkeilla.T160 lähti kyllä käyntiin ja kävi,mutta koodia heitti tauluun.Tankissa TBn kesälöpö,liekö -6 paikkeilla kesto.

Nää koodit ei tarvii kun yhden pakkasyön ilahduttaakseen valtramiestä ;)

Tuo koodi on kuitenkin siitä mukava, että lähtee pois, kun vähän aikaa odottelee. :)

-37 astetta ja koodi hävisi tyhjäkäynnillä 4 - 5 tunnin kuluttua.
Otsikko: Vs: Kesä ja talvipö sekoittuminen
Kirjoitti: Lumiukko - 28.11.12 - klo:20:53
Nythän kävi kerran pakkanen -10 paikkeilla.T160 lähti kyllä käyntiin ja kävi,mutta koodia heitti tauluun.Tankissa TBn kesälöpö,liekö -6 paikkeilla kesto.

Nää koodit ei tarvii kun yhden pakkasyön ilahduttaakseen valtramiestä ;)

Tuo koodi on kuitenkin siitä mukava, että lähtee pois, kun vähän aikaa odottelee. :)

-37 astetta ja koodi hävisi tyhjäkäynnillä 4 - 5 tunnin kuluttua.

Oliko suodattimet vaihdettu ja talvipöötä tankissa? : :o