Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 21.11.12 - klo:19:15
-
Saapa nähdä mitä ongelmia tulee, kun koneisiin tulee sekä Egr (pakokaasun takaisin kierrätys), että urearuiskutus. On meinaten melko varma, että ureavehkeet ryytyy talvella. Olivat jo Sampon tehtaallakin manailleet että ainakin puimureihin tietää ongelmia.
-
Ei noissa saasteettomuutta ole haluttu, vaan pienhiukkaspäästöjen alentamista. Mitä järkeä muuten on systeemeissä, jotka heikentää g/kWh-suhdetta noinkin radikaalisti.
-
Saapa nähdä mitä ongelmia tulee, kun koneisiin tulee sekä Egr (pakokaasun takaisin kierrätys), että urearuiskutus. On meinaten melko varma, että ureavehkeet ryytyy talvella. Olivat jo Sampon tehtaallakin manailleet että ainakin puimureihin tietää ongelmia.
Mun mielestäni se että puimurilla ajetaan talvella on jo isohko ongelma ???
-
Puimureissa ja muissa sesonkivehkeissä kittaantuva kusi särkee paikkoja, kun taas vuoden seisokin jälkeen aletaan vehkeitä käyttämään.
Ja varmaan tuosta lauseesta saa taas joku perverssi mielleyhtymiä...
-
Saapa nähdä mitä ongelmia tulee, kun koneisiin tulee sekä Egr (pakokaasun takaisin kierrätys), että urearuiskutus. On meinaten melko varma, että ureavehkeet ryytyy talvella. Olivat jo Sampon tehtaallakin manailleet että ainakin puimureihin tietää ongelmia.
Mun mielestäni se että puimurilla ajetaan talvella on jo isohko ongelma ???
Varmaan meinas sitä kun urea kuivuu sinne putkistoon... Mutta eikös tätä varten ollut joku aine joka piti ajaa viimeisellä tankillisella?? Joku ainakin joskus puhu semmosta...
-
Meillä käytetään vehkeitä seisokin aikana. ;)
-
Meillä käytetään vehkeitä seisokin aikana. ;)
Mä en viitsi käyttää aina edes silloin. Kenellä on muka aikaa käyttää vehkeitään 15 kertaa päivässä ???
-
Saapa nähdä mitä ongelmia tulee, kun koneisiin tulee sekä Egr (pakokaasun takaisin kierrätys), että urearuiskutus. On meinaten melko varma, että ureavehkeet ryytyy talvella. Olivat jo Sampon tehtaallakin manailleet että ainakin puimureihin tietää ongelmia.
Mun mielestäni se että puimurilla ajetaan talvella on jo isohko ongelma ???
Tammikuulla saattaa jo pysyä puimuri pinnalla jos on routaa?
-
Nääh... kymmenen vuoden päästä jo muistelette miten hyviä vehkeitä nää nykykoneet olivatkaan senaikaisiin verrattuna :P
-
Nääh... kymmenen vuoden päästä jo muistelette miten hyviä vehkeitä nää nykykoneet olivatkaan senaikaisiin verrattuna :P
Eikös Tier 4 Final/Stage IV ole viimeinen nähtävissä oleva NOx-tiukennus. Näiden jälkeen on sitten aikaa miettiä, miten moottorit saadaan takaisin oikeille gramma/kwh -luvuille.
-
valtran moottoriin ei tule pakokaasunkierrätyssä final päästömääräykselläkään, alle 300hv luokassa.
monessa merkissä urean pakkas toiminta on kyllä ongelma, en tarkemmin tiedä miten muissa merkeissä on asiat toteutettu, mutta ainakin valtra lämmittää ureaa ekat puoltuntia pakkasella, ennen sitä toimii normaaliteholla ilman ureaa. aina sammuttaessa järjestelmä tyhjentää putket, eli ei jäädy/kittannu putkiin.
-------
viimetalvena ainakin ureafendit jähmettyi paikalleen. en tiedä onko niihin tullut parannusta?
-
Nääh... kymmenen vuoden päästä jo muistelette miten hyviä vehkeitä nää nykykoneet olivatkaan senaikaisiin verrattuna :P
Eikös Tier 4 Final/Stage IV ole viimeinen nähtävissä oleva NOx-tiukennus. Näiden jälkeen on sitten aikaa miettiä, miten moottorit saadaan takaisin oikeille gramma/kwh -luvuille.
Kai siinä välissä joku huomaa, ettei näillä työkoneilla oikeastaan ajeta kaupungissa, eikä näistä hiukkaspäästöistä ja typen oksideista oikeastaan ole maaseudulla mitään haittaa, kun häipyvät aika äkkiä. Että jospa olisikin parempi vähän löyhätä rajoituksia, niin saadaan kulutusta alas.
http://www.tiede.fi/keskustelut/tekniikka-ja-energia-f1/nox-vs-co2-eu-t23178.html
-
valtran moottoriin ei tule pakokaasunkierrätyssä final päästömääräykselläkään, alle 300hv luokassa.
monessa merkissä urean pakkas toiminta on kyllä ongelma, en tarkemmin tiedä miten muissa merkeissä on asiat toteutettu, mutta ainakin valtra lämmittää ureaa ekat puoltuntia pakkasella, ennen sitä toimii normaaliteholla ilman ureaa. aina sammuttaessa järjestelmä tyhjentää putket, eli ei jäädy/kittannu putkiin.
-------
viimetalvena ainakin ureafendit jähmettyi paikalleen. en tiedä onko niihin tullut parannusta?
cnh edustajalta keväällä kyselin miten kannattaa toimia jos meinaa kaivuriansa seisottaa talvet...
vastasi että imee ureatankin kuivaksi ja heitää suodattimet roskiin ja kauden alkaessa uudet sudit paikoilleen muuten on kusessa..
eli putkiston tyhjennnys ei ole putkiston kuivain j apaperisuodattimet hajoaa kiteyessään.
-
valtran moottoriin ei tule pakokaasunkierrätyssä final päästömääräykselläkään, alle 300hv luokassa.
monessa merkissä urean pakkas toiminta on kyllä ongelma, en tarkemmin tiedä miten muissa merkeissä on asiat toteutettu, mutta ainakin valtra lämmittää ureaa ekat puoltuntia pakkasella, ennen sitä toimii normaaliteholla ilman ureaa. aina sammuttaessa järjestelmä tyhjentää putket, eli ei jäädy/kittannu putkiin.
-------
viimetalvena ainakin ureafendit jähmettyi paikalleen. en tiedä onko niihin tullut parannusta?
cnh edustajalta keväällä kyselin miten kannattaa toimia jos meinaa kaivuriansa seisottaa talvet...
vastasi että imee ureatankin kuivaksi ja heitää suodattimet roskiin ja kauden alkaessa uudet sudit paikoilleen muuten on kusessa..
eli putkiston tyhjennnys ei ole putkiston kuivain j apaperisuodattimet hajoaa kiteyessään.
Yhyren sukulaisen työpaikalla mersun kuormurista halakes koko ureatankki talvella. 8)
-
ainakin valtra lämmittää ureaa ekat puoltuntia pakkasella, ennen sitä toimii normaaliteholla ilman ureaa. aina sammuttaessa järjestelmä tyhjentää putket, eli ei jäädy/kittannu putkiin.
Onkohan tämä sitten eri asia sen kanssa, kun minä kysyin, että haittaako jos ajaa kokonaan ilman ureaa. Silloin kuulemma leikkaa tehot 40%:iin. Eli olisiko niin, että haistelee tankin pintaa ja tuo tehonleikkaus on voimassa vain urean kokonaan puuttuessa.
-
ainakin valtra lämmittää ureaa ekat puoltuntia pakkasella, ennen sitä toimii normaaliteholla ilman ureaa. aina sammuttaessa järjestelmä tyhjentää putket, eli ei jäädy/kittannu putkiin.
Onkohan tämä sitten eri asia sen kanssa, kun minä kysyin, että haittaako jos ajaa kokonaan ilman ureaa. Silloin kuulemma leikkaa tehot 40%:iin. Eli olisiko niin, että haistelee tankin pintaa ja tuo tehonleikkaus on voimassa vain urean kokonaan puuttuessa.
Scaniassa ei vissiin kylmimmillä keleillä mene juuri ollenkaan ureaa ja ei leikkaa tehoa... Ja vissiin jotkut on juurikin jotain huijaussysteemeitä tehneet noihin antureihin...
-
Joidenkin valmistajien ureat lähtee pelittämään vasta sitten kun pakokaasujen lämpötila nousee yli 250 astetta celciusta. ;
-
Mitä järkeä päästörajoituksilla koneella jota käytetään ehkä sata tuntia vuodessa kuten puimuri suomessa? Eikö tähän voisi kotimainen puimurinvalmistaja jotain poikeuslupaa saada aikaiseksi.
-
Mitä järkeä päästörajoituksilla koneella jota käytetään ehkä sata tuntia vuodessa kuten puimuri suomessa? Eikö tähän voisi kotimainen puimurinvalmistaja jotain poikeuslupaa saada aikaiseksi.
Kotimainen puimurivalmistaja yritti Comiaa lanseeratessaan kääntää tappion voitoksi markkinoinnilla: kehuivat uusien koneiden täyttävän päästömääräykset..
..Ei ole sittemmin moista "ominaisuutta" mainoksissa näkynyt kehuttavan.
-
Mitä järkeä päästörajoituksilla koneella jota käytetään ehkä sata tuntia vuodessa kuten puimuri suomessa? Eikö tähän voisi kotimainen puimurinvalmistaja jotain poikeuslupaa saada aikaiseksi.
Kotimainen puimurivalmistaja yritti Comiaa lanseeratessaan kääntää tappion voitoksi markkinoinnilla: kehuivat uusien koneiden täyttävän päästömääräykset..
..Ei ole sittemmin moista "ominaisuutta" mainoksissa näkynyt kehuttavan.
Kuorma-autoissahan oli päästörajat alkuaikoina rajoitettu ja lisämääreenä, ettei koske Sisua...kepulaista aluepolitiikkaa...
-
Kaikki nämä kusihommat johtuvat ilmastohörhöjen onnistuneesta huijauksesta. >:(
-
En muista Sisun poikkeusta, mutta jouduin sattumalta ajamaan Jeep Wagoneerilla, joka oli "dieselöity" Suomessa Valmetin moottorilla. Tämä ei kestänyt katsastuksessa kaasu pohjassa tehtyä pakokaasumittausta vaan oli vapautettu siitä. Caterpillarihan ei koskaan saanut Sisussa takaisinkierrätystä toimimaan:
"Ajolinja 3/2009
Caterpillar petti suomalaisautoilijat
Viime kesänä amerikkalainen moottorivalmistaja Caterpillar ilmoitti, ettei se tulee tekemään moottoreita raskaaseen kalustoon muille kuin Navistarille. Päätös tarkoittaa, että ensi vuoden alusta Pohjois-Amerikassa voimaan tuleviin uusiin EPA-päästömääräyksiin ei Cat-koneita tule saataville.
Mutta koskee amerikkalaiskuvio Suomeakin, sillä onhan C600-Sisussa se sama Caterpillarin 15-litran moottori, jonka saa suuriin amerikkalaismerkkeihin Peterbiltiin ja Kenworthiin.
Miksi Caterpillar sitten poistuu näinkin dramaattisesti raskaiden maantiemoottoreiden markkinoilta? Se on helppo ymmärtää, kun kuuntelee suomalaisia autoilijoita. Caterpillarin ACERT-teknologia ei toimi kunnolla - erityisen huonosti lyhyessä ajossa.
ACERT-tekniikan idea on hieno. Kerätään palamisessa syntyneet päästöhiukkaset pakoputkessa olevaan katalysaattoriin, jonne polttoainetta ruiskuttamalla saadaan partikkelit poltettua. Jälkipoltto tuottaa niin paljon lämpöä, ettei polttoa eli regenerointia voi tehdä auton ollessa paikoillaan. Tästä ovat kärsineet erityisesti maansiirtoautoilijat, jotka ajavat paikallisliikennettä. Poltto vie aikaa puolisen tuntia eli on ajettava turhaan pitkiä pätkiä, jotta moottori toimisi häiriöttä.
Caterpillar päätti siis lopettaa ACERT-tekniikan kehittämisen ja palata moottorikehityksessä alkuruutuun. Kun Cat ilmoitti päätöksestä, sen moottorimyynti tottakai sakkasi ja imagokilpeen tuli likainen tahra. Siitä hyötyi erityisesti rakas kilpakumppani Cummins, jonka markkinaosuus alkoi nousta Amerikan teillä samantien.
Ensimmäinen Caterpillar-Sisu tuli liikenteeseen vuoden 2003 alusta. Silloin oltiin onnellisia, kun Cumminsille oli löytynyt vahvabrändinen seuraaja. C18-moottorin 630 heppaa oli uutta ja ihmeellistä. Cat-Sisua markkinoitiin, että 'nyt Suomi muuttui tasaiseksi'.
Mutta mutkia tuli monen autoilijan matkaan aika pian. Ei Caterpillar ollutkaan yhtä kestävä kuin Cummins, joka ei ollut tehnyt uudesta 15-litran koneesta Eurooppa-versiota.
C18-moottorin seuraajan, C15:sen, istutus Sisun nokalle ja moottorin saaminen pelittämään Renaultin eurooppalaisen sähköjärjestelmän kanssa vaati Karjaan pojilta rajusti työtä. C15-Sisu myöhästyi kuukausilla, kun moottoritoimitukset olivat myöhässä ja Sisun rajalliset tuotekehitysresurssit eivät pystyneet parempaan.
Nyt on helppo jälkiviisaana sanoa, ettei Cat ollut hyvä moottorivalinta. Muttei se Sisun nokalla ollut Mack-moottorikaan Cumminsin veroinen ollut. Cumminsia muistellaankin kaihoisasti, mutta itku ei nyt auta.
Kun Caterpillar lopetti C15-moottorin ACERT-tekniikan kehitystyön, Karjaan tehtaalla on jouduttu painimaan lähes yksin teknisten ongelmien kanssa. Caterpillarin tekninen tuki on ollut muutenkin heiveröistä.
Caterpillarin voidaan sanoa pettäneen suomalaiset, erityisesti suomalaiset maansiirtoautoilijat, joiden ajossa teknisiä ongelmia on ollut eniten. Caterpillar kävi Suomen maanteillä ja poistuu pakokaasuhäntä pyörien välissä. "
Nähdäänpä sitten miten SisuMersut jatkossa pelittää; Scanian opticruiseen kyllästynyt, joka kaipaa Eaton Fulleria, vaikka eipä mulle kovin montaa tuntia vuodessa kuorma-auton ratissa tule. Onneksi pitivät kunnon laatikon saatavilla. Yhdistelmäkortti tuli ajettua, koska C1E:n ajoon ei ollut kalustoa ja Virossa sai tämän vuoden loppuun ajaa yhdistelmäkortin autokoulussa (teoria+10 ajotuntia noin 500 €); ensi vuonna sitten vaikeampaa.
-
Kaikki nämä kusihommat johtuvat ilmastohörhöjen onnistuneesta huijauksesta. >:(
Väitän että tämä on kaikkea muuta... Ilmastoasiat ei ole se tähtäin vaan suurempi kulutus... Eikä siis pelkästään öljyn vaan niin tavaroiden ja kuin muidenkin litkujen... Katos raha saadaan pyörimään...