Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SAS - 13.11.07 - klo:20:06

Otsikko: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: SAS - 13.11.07 - klo:20:06
Näin luki KV:ssä ja on niitä muussakin käytössä katkennut.
Tämä on raskas asia Ojalalle mutta tukekaamme häntä kaikin tavoin jotta ei usko lopu fenttiin.
Tehdas niitä vahvistelee kuulemma jälkeen päin.Kaikilla merkeillä tuntuu olevan omat heikkoutensa.
Ojala joskus vuosi sitten moitti Valtran ketjua kun ei ole Fentit mennyt kaupan ,tähän menessä 30 on jo myyty elikkä lähes vuodessa se mitä entinen ketju myi 1o vuodessa.Rahakkaita ostajia tuntuu olevan maakunnassa ,mutta onhan isojen tilojen tuetkin aivan omaa luokkaa verrattuna "torppareihin".
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Konemies - 13.11.07 - klo:20:30
Isoilla viljatiloillahan noita Fenttejä näkyy olevan. Ei vaan urakointiliksoilla tarvi haaveillakkaan tuon hintaluokan vehkeistä  ???

Ojalalle täysi tuki  ;)
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Timppa - 13.11.07 - klo:21:38
Massikalla tuota rungonkatkeiluongelmaa ei ole.

Erillistä katkeavaa runkoa kun ei ole.

Massikka kestää.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: oltsik - 13.11.07 - klo:21:54
Näin luki KV:ssä ja on niitä muussakin käytössä katkennut.
Tämä on raskas asia Ojalalle mutta tukekaamme häntä kaikin tavoin jotta ei usko lopu fenttiin.
Tehdas niitä vahvistelee kuulemma jälkeen päin.Kaikilla merkeillä tuntuu olevan omat heikkoutensa.
Ojala joskus vuosi sitten moitti Valtran ketjua kun ei ole Fentit mennyt kaupan ,tähän menessä 30 on jo myyty elikkä lähes vuodessa se mitä entinen ketju myi 1o vuodessa.Rahakkaita ostajia tuntuu olevan maakunnassa ,mutta onhan isojen tilojen tuetkin aivan omaa luokkaa verrattuna "torppareihin".

Tää on muuten tosi outo juttu, miks ihmeessä suurimmassa osassa traktoreita ei ole erillisrunkoa. Sitten kun laitetaan etunostolaitetta, aluslevyä, etukuormainta tms niin rakennetaan sitten siihen viereen erillinen runko niille...
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Agronautti - 13.11.07 - klo:23:26
Massikalla tuota rungonkatkeiluongelmaa ei ole.

Erillistä katkeavaa runkoa kun ei ole.


No jaa...

Eipä kestänyt tuo:

http://www.farmphoto.com/FPv2/message.aspx?mid=363351

Meneekös nyky-Massikoissa etunostimen runko taka-akselille saakka, siis tehdasasenteisissa tai He-Vassa?

Mulla vähän vastaava systeemi kuin em.linkissä:
Etunostimeen pneuma (kuorman kera) 1400kg ja taakse äes 1200kg.. Jäi massikka ottamatta...valitettavasti. :-\



Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: agrobaatos - 13.11.07 - klo:23:40
Massikalla tuota rungonkatkeiluongelmaa ei ole.

Erillistä katkeavaa runkoa kun ei ole.

Massikka kestää.

Non potevo farmelo scappare.......

En muuten tiedä yhtään mitä äskeinen tarkoittaa, mutta kuullostaa aika sopivalta tähän kohtaan.......

Laitetaan vielä yksi aihetta sivuava linkki ameriikan ihmeistä:

http://www.youtube.com/watch?v=QE6JlXIZmGw
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Timppa - 14.11.07 - klo:09:09
Massikalla tuota rungonkatkeiluongelmaa ei ole.

Erillistä katkeavaa runkoa kun ei ole.


No jaa...

Eipä kestänyt tuo:

http://www.farmphoto.com/FPv2/message.aspx?mid=363351

Siinä on vain kytkinremonnti menossa, ei sen vakavampaa. Siis kytkinhuolto.


Meneekös nyky-Massikoissa etunostimen runko taka-akselille saakka, siis tehdasasenteisissa tai He-Vassa?

Mulla vähän vastaava systeemi kuin em.linkissä:
Etunostimeen pneuma (kuorman kera) 1400kg ja taakse äes 1200kg.. Jäi massikka ottamatta...valitettavasti. :-\




Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: KJL - 14.11.07 - klo:10:06

Tää on muuten tosi outo juttu, miks ihmeessä suurimmassa osassa traktoreita ei ole erillisrunkoa. Sitten kun laitetaan etunostolaitetta, aluslevyä, etukuormainta tms niin rakennetaan sitten siihen viereen erillinen runko niille...

Toisaalta taas se erillinen soviterunko voidaan mitoittaa niin, että rakenne kestää eikä tarvitse vakiorunkoa ylimitoittaa ja turhaan kasvattaa painoa, jos ei sitä tarvita. Erillisrunko sinällään on hyvä ajatus, mutta sen mitoittaminen kestämään kaikki arvioidut rasitukset... mahdoton tehtävä. Esim. kuormaimen pulttaaminen noin sentin paksuiseen erillisrunkoon sellaisenaan vaikuttaa arveluttavalta. Kyllähän teräksen laatukin vaikuttaa, mutta silti...
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: KJL - 14.11.07 - klo:10:11
No jaa...

Eipä kestänyt tuo:

http://www.farmphoto.com/FPv2/message.aspx?mid=363351

Meneekös nyky-Massikoissa etunostimen runko taka-akselille saakka, siis tehdasasenteisissa tai He-Vassa?

Mulla vähän vastaava systeemi kuin em.linkissä:
Etunostimeen pneuma (kuorman kera) 1400kg ja taakse äes 1200kg.. Jäi massikka ottamatta...valitettavasti. :-\





Tuohon sanoisin, että ikävää...

Kuva ei kerro, mitä etu- ja takapääs on mahdettu kiikuttaa ennen kylvöhommiin lähtöä. Epäilen vaan, ettei tuollanen kevyt kylvöyhdistelmä oo yksin tuota aiheuttanu.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: oltsik - 14.11.07 - klo:10:57

Tää on muuten tosi outo juttu, miks ihmeessä suurimmassa osassa traktoreita ei ole erillisrunkoa. Sitten kun laitetaan etunostolaitetta, aluslevyä, etukuormainta tms niin rakennetaan sitten siihen viereen erillinen runko niille...

Toisaalta taas se erillinen soviterunko voidaan mitoittaa niin, että rakenne kestää eikä tarvitse vakiorunkoa ylimitoittaa ja turhaan kasvattaa painoa, jos ei sitä tarvita. Erillisrunko sinällään on hyvä ajatus, mutta sen mitoittaminen kestämään kaikki arvioidut rasitukset... mahdoton tehtävä. Esim. kuormaimen pulttaaminen noin sentin paksuiseen erillisrunkoon sellaisenaan vaikuttaa arveluttavalta. Kyllähän teräksen laatukin vaikuttaa, mutta silti...


Erillisrunko ei lisää painoa, tai no jos vertaat ainoan erillisrungolla varustetun länsimaisen merkin painoa ilman erillisrunkoa varustettuihin niin paino ei kasva oleellisesti. Uskallan väittää, että kys. merkin runko on kyllä mitoitettu niin että voit kiinnittää siihen kaikki haluamasi lisävarusteet ja se ei tule olemaan ongelma. Vai oletko kuullut, että olisi esim erillisrunko vääntynyt?





Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: KJL - 14.11.07 - klo:11:38

Erillisrunko ei lisää painoa, tai no jos vertaat ainoan erillisrungolla varustetun länsimaisen merkin painoa ilman erillisrunkoa varustettuihin niin paino ei kasva oleellisesti. Uskallan väittää, että kys. merkin runko on kyllä mitoitettu niin että voit kiinnittää siihen kaikki haluamasi lisävarusteet ja se ei tule olemaan ongelma. Vai oletko kuullut, että olisi esim erillisrunko vääntynyt?



En mä ny tällä kertaa hyökänny mitenkään zöndiiriä vastaan. En oo nähny tai kuullu, että olis vielä pettäny zöndiirin erillisrunko missään.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Loordi Fordson - 14.11.07 - klo:11:58
Massikalla tuota rungonkatkeiluongelmaa ei ole.

Erillistä katkeavaa runkoa kun ei ole.


No jaa...

Eipä kestänyt tuo:

http://www.farmphoto.com/FPv2/message.aspx?mid=363351

Meneekös nyky-Massikoissa etunostimen runko taka-akselille saakka, siis tehdasasenteisissa tai He-Vassa?

Mulla vähän vastaava systeemi kuin em.linkissä:
Etunostimeen pneuma (kuorman kera) 1400kg ja taakse äes 1200kg.. Jäi massikka ottamatta...valitettavasti. :-\

6100-ja 6200-sarja tarvitsee etukuormain-tai etunostolaitteen sovitteet rungon turvaksi. Kolme katkesi takavuosina samassa kunnassa, ja näissä ei ollut em. varusteita.....Vaan on niitä katkennut muitakin, valurunkoinen suokäytössä ollut Maxxum....


Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: J.A.Sandels - 14.11.07 - klo:18:41
Kuva ei kerro, mitä etu- ja takapääs on mahdettu kiikuttaa ennen kylvöhommiin lähtöä. Epäilen vaan, ettei tuollanen kevyt kylvöyhdistelmä oo yksin tuota aiheuttanu.
[/quote]

Entäs jos on Verku-Sonni tullu oikeesti ja isosti härälleen ja hypänny ihtesä rikkipoikki? ;D
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: KJL - 14.11.07 - klo:20:17



Entäs jos on Verku-Sonni tullu oikeesti ja isosti härälleen ja hypänny ihtesä rikkipoikki? ;D

Kattelin tota kuvaa ajatuksella ja vertasin sitä omaan yksilöön. Katkoskohta on vaihteiston ja peräkotelon tienoilla. Toisesta kuvasta näkyy, kuinka on ajeltu vinosti ojan yli.

Syitä: Liian suuri nopeus notkoon ajettaes, josta isku topparille jne.
tai valuvikaa peräkotelon puoleises osas, josta kielii ruskehtava paikka murtumas =vanhaa vikaa jo.
Tai sitte molemmat.

Kerran tuli vastaan 15 vuotta vanhan Ford 1520 kiinteistötraktorin vaihteistokotelo, joka oli murtunut poikki pohjasta alkaen etukuormaimen takia. Varsinaiseksi viaksi paljastui sitten valuvika kotelon pohjassa, valun paksuus vain 3mm. Yllättävän pitkään oli kestänytkin niin ohut valu. Asiakas sai takuuseen uuden 15v vanhaan koneeseen. (Maahantuojan lähtökohta asiaan oli se, ettei tuollaista voi olla, joten sen on mentävä takuuseen vaikkakin oli vanha kone)
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Agronautti - 14.11.07 - klo:22:11

Kattelin tota kuvaa ajatuksella ja vertasin sitä omaan yksilöön. Katkoskohta on vaihteiston ja peräkotelon tienoilla. Toisesta kuvasta näkyy, kuinka on ajeltu vinosti ojan yli.

Syitä: Liian suuri nopeus notkoon ajettaes, josta isku topparille jne.
tai valuvikaa peräkotelon puoleises osas, josta kielii ruskehtava paikka murtumas =vanhaa vikaa jo.
Tai sitte molemmat.



Tuossa linkissähän kerrotaan kahdesta eri massikasta:kylvökonetraktori on 8130 ja halkeamat on 3670:stä.. :o

Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: KJL - 14.11.07 - klo:23:32


Tuossa linkissähän kerrotaan kahdesta eri massikasta:kylvökonetraktori on 8130 ja halkeamat on 3670:stä.. :o



Sori, niinpäs oliki. Toi kolmekymppi taitaa olla poikki enämpi tuolta motin etupuolelta vaan ei oo lähikuvaa.

Sitä toista kuvaa hiukan ihmettelinkin, kun näytti avoimen hydraulijärjestelmän kopalta. Suljetus suodatin toisella puolella eikä magneettiventtiilejä tuolla kohdin.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Ojala - 15.11.07 - klo:19:44
Katkee juu, 23 tn kokonaispaino...
Taitaa olla vanhan mallin max painot jossain 15 tn luokkaa.
Jotenkin jäi jutusta semmon samanlainen maku niin olis
savolaista kuunnellu... (vastuu kuulijalla)  ;)

Moottorin elektroninen tehonsäätö aina max 450 hp asti
tuntuu aaika miehekkäältä  ::)

Kokonaisuutena kuitenki asia oli ok ja menetelmä.

Eikös Andamentillä ollu joku saman tapaanen ?
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: sekuli - 15.11.07 - klo:22:14
Eihän tuo mikään uutinen liene jos rattorin saa poikki?? Tuossa mietin jotta kyllä varmaankin olen nähny kaikki länsi merkit jotka on menneet ratki, muutamia kokemuksia jopa ittellä. Eikä se toi jd erillisrunko ole onnistunut laitos alkuunkaan, jos jollain on laatikko pysyny 10000h kiinni niin onnittelut. Meillä alko 4th jälkeen tippuu pultteja, jotka oli katkennu. poijjaat vaihto kaikki runkon pultit kaikki ja vähän aikaa taas mentiin. Siittä jouduttiin hitsaamaankin halkeemia rungosta. Sekin yksilö on kait päätyny suomeen, liekkö joku jobbari vaihtanu rungon vai liekkö tullu vetästyä niin hyvät saumat jotta on lujempi ku uutena.
Jokaine rattori on vahvistettava jos sillä meinataan käyttää yhtä aikaisesti raskaita koneita molemmissa päissä. Varsinkin jos tehään oikeesti töitä eikä vain harrastella muutama kymmenen tuntia vuodes. Varsikin jos tehään tuommoista pesiaali urakointia on vahvistuksiin paneuduttava todella, tehtaat antaa kyllä apua kun vaan osaa ennakkoon pyytää ja samalla saa tehtaan ponsoriks.   
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: samppaj76 - 17.11.07 - klo:09:42
ei ole tuossa käytössä mikään ihme että traktori katkeaa raskas jyrsin perässä ja raju muokkari edessä. vääntöä tulee joka suuntaan ja rajusti. ja lisäksi puolet enemmän tehoa. kyllä traktori pitää vahvistaa onneksi fendt voidaan varustella tehtaalla rajumpaan käyttöön. kevyemmässä käytössä vahvistusten lisäpainosta ei olisi hyötyä. monilla muilla koneilla ei kannattaisi edes kokeilla.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Perfekt - 19.11.11 - klo:21:17
Massikalla tuota rungonkatkeiluongelmaa ei ole.

Erillistä katkeavaa runkoa kun ei ole.

Massikka kestää.

Non potevo farmelo scappare.......

En muuten tiedä yhtään mitä äskeinen tarkoittaa, mutta kuullostaa aika sopivalta tähän kohtaan.......

Laitetaan vielä yksi aihetta sivuava linkki ameriikan ihmeistä:

http://www.youtube.com/watch?v=QE6JlXIZmGw

Miksi Baatos on mustana ?

 :'(
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Cornfarmer - 19.11.11 - klo:23:16
Täs hommas venttikään ei oo kestäny ellei runkoa olisi vahvistettu... Siihen on muistaakseni tehtaaltakin annettu apua miten vahvistaa runkoa! Oli juttu joskus tästä jossain kone lehdessä ja edellinen kone oli myös tällänen punanen mut pykälää vanhempaa mallia MAN moottorilla varustettu 900:nen ja siinä oli aikas paljon olllu tunteja ku vaihdettiin tähän olikahan 15000h jos oikein muistan... Kuulemma fendt kestää tätä touhua parhaiten.


Täs vähä videon pätkää...

http://www.youtube.com/watch?v=y1BDqDrCnwQ&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=TjxU_lcBNBw
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Fuller - 19.11.11 - klo:23:51
Naapuri katkaisi IH 474.n kun sillä kuuden kuution kiveen tinttas. Kuski lensi hytistä tuulilasin lävitse,mitä nyt muutama luu murtui mutta IH katkesi kuin korppu kytkinkopan kohalta, että silleen :(
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: landehande - 20.11.11 - klo:06:20
Massikalla tuota rungonkatkeiluongelmaa ei ole.

Erillistä katkeavaa runkoa kun ei ole.

Massikka kestää.

Komppaan Timppaa hänen asiallisessa ja vahvasti kokemukseen pohjautuvassa mielipiteessään.
t:nimim kymmenes matkalla kotiin.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: kylmis - 20.11.11 - klo:07:25
Vaikka minä ja Massikka olemme tehneet sopimuksen, että niitä ei enää koskaan Kylmiksen tontille tule, niin silti kiinnostaa, mikä kone on tämä numero kymppi. Tuleeko oikeisiin töihin vai harrastus käyttöön. Ikäänkuin keräilykohde tms.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: roadman - 20.11.11 - klo:08:41
Kollega osti 824 fentin. Sanoi myyjälle jotta hän laittaa am 3000 auran eteen. Myyjä totesi jos laitat ilman vahvikkeita, niin takuu raukeaa just siihen paikkaan. Saksasta tuli vahvikkeet, jonka jälkeen pystyi pulverilunta lähtee pukkaamaan. ;D

Lisäilen linkkiä.
 Täältä koto suomesta löytyy tuo PTH systeemi myös.

http://personal.inet.fi/yritys/agroforest/tienhoito.htm
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Klapikauppias - 20.11.11 - klo:08:55
Ei valu niin hirveitä tärskyjä tarvi kun sanoo naps :-\ Olin just kortin silloin ala-ikäisnä erikoisluvalla saanu nassikka, kun naapurin emäntä tuli väärääpuolta 99 saabilla vastaan ja 574 natikka lankes mahalleen saabin konepellille, kehto katkes ja pyörät karkas mahan alle. Saabbiin tuli konepeltiin pieni reikä, kun lokasuojan kulmatapin pää painoi ;D Meni jokunen vuosi, kun emäntä käväisi 705sella vallulla kirkolla asioilla ja aurinko paisto senverran simmuun, että koivu eksyi etupyörän kans samalle linjalle kolmestakympistä, niin meni vallusta öljypohja halki ja poikki ja sige vääräksi, mutta siitä silloin pelätystä tankista ei tullu tippaakaan naftaa pihalle ;D Mutta suurimman eron näissä tapauksissa opetti huolto. Natikkaan ooteltiin kolmeviikkoa konepeltiä englannista,  Vallu katkes keskiviikko iltapäivänä, kone oli torstaina huollos pienitty  ja perjantaina oli kaikki osat vieres, sigeen vaihdettiin vain kuori sisuskalut kävi vanhat.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: malanko - 20.11.11 - klo:09:36
Ei valu niin hirveitä tärskyjä tarvi kun sanoo naps :-\ Olin just kortin silloin ala-ikäisnä erikoisluvalla saanu nassikka, kun naapurin emäntä tuli väärääpuolta 99 saabilla vastaan ja 574 natikka lankes mahalleen saabin konepellille, kehto katkes ja pyörät karkas mahan alle. Saabbiin tuli konepeltiin pieni reikä, kun lokasuojan kulmatapin pää painoi ;D Meni jokunen vuosi, kun emäntä käväisi 705sella vallulla kirkolla asioilla ja aurinko paisto senverran simmuun, että koivu eksyi etupyörän kans samalle linjalle kolmestakympistä, niin meni vallusta öljypohja halki ja poikki ja sige vääräksi, mutta siitä silloin pelätystä tankista ei tullu tippaakaan naftaa pihalle ;D Mutta suurimman eron näissä tapauksissa opetti huolto. Natikkaan ooteltiin kolmeviikkoa konepeltiä englannista,  Vallu katkes keskiviikko iltapäivänä, kone oli torstaina huollos pienitty  ja perjantaina oli kaikki osat vieres, sigeen vaihdettiin vain kuori sisuskalut kävi vanhat.


Mitä tästä opimme?. Kannattaa ajaa Saabilla! ;) Belaruksissahan etukehdot on(oli) niin vetelää tavaraa, että jos ajoi toisen renkaan kannon päälle, löivät tuulettimen siivet jäähdyttäjään.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: koivumaki - 20.11.11 - klo:09:55
Mites muuten se tienhoitoFendtti?
Palutuiko se Eurooppaan vai vieläkö urakointi jatkuu?
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Klapikauppias - 20.11.11 - klo:10:16

Mitä tästä opimme?. Kannattaa ajaa Saabilla! ;) Belaruksissahan etukehdot on(oli) niin vetelää tavaraa, että jos ajoi toisen renkaan kannon päälle, löivät tuulettimen siivet jäähdyttäjään.
[/quote]

Jep eka autoni oli yllätys yllätys 99 8)
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: landehande - 20.11.11 - klo:13:38
Vaikka minä ja Massikka olemme tehneet sopimuksen, että niitä ei enää koskaan Kylmiksen tontille tule, niin silti kiinnostaa, mikä kone on tämä numero kymppi. Tuleeko oikeisiin töihin vai harrastus käyttöön. Ikäänkuin keräilykohde tms.

Katsos kun kuskeja alkaa olla kohta kymmenen, niin pitää olla traktoreitakin. Meillä kaikki opetetaan oikeisiin töihin jo heti pienenä. Pitää olla oikeita traktoreitakin!!!  8)
Niitä varten, jotka ovat vasta pilkkeenä isän silmäkulmassa, on piirongin päällä varalla yksi pienoisharmaaverku.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Fuller - 20.11.11 - klo:13:47
Oliko klapikauppias kännisä kun natikka katkesi. Mainitsemani IHC 474 kuski oli reippaanpuoleisessa sivumyötäisessä,mutta hieman mustelmia sai tömäyksesä  :)  Olisikohan Pentti mennyt poikki jos sellaisella olisi törmännyt ::)
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: Klapikauppias - 20.11.11 - klo:18:21
Kyllä minä olin ihan selvinpäin meni vielä toinen 15 ensi huikkaan, oon ollu vähän myöhäis syntyinen tuon ottamisen kanssa ;) en kyllä enää ees muista puhallutettiinko meitä kumpaakaan, mä vedin vaan sammuttajasta ja juoksin takas kotiin soittamaan poliisit ;D Naapurin emäntä tais saada sakot liikenteen vaarantamisesta en ole aivan varma, niitten vakuutuksesta natikka nautti kumminkin päivärahaa.
Otsikko: Vs: Fentit katkeilee valitettavasti
Kirjoitti: raipe - 21.11.11 - klo:16:41
Ei valu niin hirveitä tärskyjä tarvi kun sanoo naps :-\ Olin just kortin silloin ala-ikäisnä erikoisluvalla saanu nassikka, kun naapurin emäntä tuli väärääpuolta 99 saabilla vastaan ja 574 natikka lankes mahalleen saabin konepellille, kehto katkes ja pyörät karkas mahan alle. Saabbiin tuli konepeltiin pieni reikä, kun lokasuojan kulmatapin pää painoi ;D Meni jokunen vuosi, kun emäntä käväisi 705sella vallulla kirkolla asioilla ja aurinko paisto senverran simmuun, että koivu eksyi etupyörän kans samalle linjalle kolmestakympistä, niin meni vallusta öljypohja halki ja poikki ja sige vääräksi, mutta siitä silloin pelätystä tankista ei tullu tippaakaan naftaa pihalle ;D Mutta suurimman eron näissä tapauksissa opetti huolto. Natikkaan ooteltiin kolmeviikkoa konepeltiä englannista,  Vallu katkes keskiviikko iltapäivänä, kone oli torstaina huollos pienitty  ja perjantaina oli kaikki osat vieres, sigeen vaihdettiin vain kuori sisuskalut kävi vanhat.


Mitä tästä opimme?. Kannattaa ajaa Saabilla! ;) Belaruksissahan etukehdot on(oli) niin vetelää tavaraa, että jos ajoi toisen renkaan kannon päälle, löivät tuulettimen siivet jäähdyttäjään.

Joo pelaruksen etupää on heikko.
Se tuulettimen kiinni käyminen johtuu muuten enemmän niistä "runkopalkkien"joustosta.Ne kiertyy aika helposti justiin jos liikevara keinussa käy vähiin.
Sen moottori on edestä vain kumityynyn varassa ja elää melkoisesti runkoon nähden.
Etuakseli meillä on meinannut lähteä omille teilleen siinä kun ne korvakkeet murtui siellä keskitapissa.
Hitsasin ne takaisin joskus 15v sitten.Tuo raktori on vahvistettu alueauran itsetehdyllä rungolla edestä taakse koko laite 10v sitten ja on kestänyt.
Kyllä raktorin poikki saa,saahan pyöräkuormaajan ja metsäkoneenkin poikki.Minusta Fentti on kyllä kaikkein vahvimmasta päästä.Noita  Ahl....n isoja Fenttejä olen katsellut,niin on pojat ne väkevää tekoa.