Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SKN - 24.09.12 - klo:07:59

Otsikko: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: SKN - 24.09.12 - klo:07:59
Onko teillä autoissanne Ebereitä tai Webastoja? Ootteko ihan ite laittanu vai ollu jo ostettaessa paikalla?

Itse olen vähän skeptinen sen virran riittävyyden suhteen henkilöautopuolella. Työkonekäytössäkin on ajoittain ongelmia. Kone on tulessa mutta akku tyhjä. Autoon vois tietysti laittaa toisen akun ja erottaa systeemin releellä sillai et käynnissä laturi lataa molempia akkuja ja auton ollessa sammuksissa starttiakku ja lisäakku on omana piirinään.

Bensavehkeeseen tarvis laittaa varmaan ens talveks kun autoa pidetään sähköttömässä paikassa............

Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: vms1 - 24.09.12 - klo:08:06
meillä oli edellisessä ja on nykyisessäkin. akkuun pitää panostaa. Keltasella optimalla homma toimi. alkuperäisellä korealaisella ei hommasta tullu mitään
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: SKN - 24.09.12 - klo:08:19
Kumpi sulla on, webasto vai eeberi?
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Peurajussi - 24.09.12 - klo:08:27

Mulla on eberi pikkunakussa. Ei mitään ongelmaa, pätkäajossa kokeilee akkua mutta ei se isoja kuluja ole auton muihin kuluihin nähden. Aivan ehdoton laite, taidan katsella jonkun vanhan webaston ykköstraktoriin..  :)
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: vms1 - 24.09.12 - klo:08:32
pensakeksintöjä eli eeberi.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Latz - 24.09.12 - klo:08:52
Toisessa pakussa Eberi ja toisessa Webasto. En muista että olisi akku mennyt kertaakaan tyhjiin niiden takia. Webasto sammuttaa itsensä kun akusta alkaa potku loppua. Käynnistykseen on aina virta riittänyt, Webaston "itse sammutuksen" jälkeen.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Jerry - 24.09.12 - klo:09:02
Mulla on nyt eeperi ollu 6 vuotta autossa. Itte asentelin, sellainen 8 tunnin homma oli, kun kunnolla teki.

Eeperiin päädyin sen takia, kun siihen saa paremmin yksittäisiä varaosia. Esim. vuosi sitten hajosi puhallin ja sen sai erillisenä varaosana. Sellaisen 5 vuotta toimi ongelmitta ennen sitä. Ehkä jatkossa jos tulee ongelmia, kannattaa vaihtaa aina koko lämmitin ja myydä se loppu romu varaosina. Jonkun 500 maksaa koko lämmitinyksikkö.

Akun keston kanssa oli vähän ongelmia, kun mulla oli 3 km työmatka. Siihen ongelmaan auttoi Defan 3A laturi, millä noin kerran viikossa latailin akkua. Sitä tulee käytettyä, kun on niin helppo tuikata johto kiinni. Nyt on yli puolen tunnin matka per sivu, eikä ole tarvinnut ylimääräisiä latailla. Toki kovilla pakkasilla on mahtava lyödä auto käyntiin, kun akkukin on täynnä. Pärjää vaikka kuinka lopulla akulla, kun pitää laturissa yön.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: bouli - 24.09.12 - klo:09:07
Tuo akun kesto riippuu aika paljon siitäkin lämmitetäänkö pelkkää moottoria vai myös matkustamoa.

626 Mazdassa oli webasto ja siinä oli akun keston kanssa ongelmia, hommaa auttoi kun hain liikkeestä suurimman mahdollisen akun minkä alkuperäiselle paikalle sai sovitettua.

Emännän Touranissa on mutta sitä ei käytetä kuin muutamia kertoja talvessa, tavallinen lohkolämmitin on aika paljon toiminta varmempi.


Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Juubi - 24.09.12 - klo:09:15
Jokaisessa autossa (3kpl) on itse asennetut webastot. Kun käyttöön tottuu niin ei ilman "voi" enää olla. Lämmitysjaksoksi riittää hyvin 10 min ja viimeisimmästä jätin matkustamon flektin ohjauksen asentamatta. Näin moottori lämpiää nopeammin ja lämpöä tulee sisälle heti kun koneen käynnistää.

Tässä viimeisimmän asennuksen dokumenttia:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=car/e46touring/webasto
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Greenpwr - 24.09.12 - klo:09:15
Mulla on nyt eeperi ollu 6 vuotta autossa. Itte asentelin, sellainen 8 tunnin homma oli, kun kunnolla teki.

Eeperiin päädyin sen takia, kun siihen saa paremmin yksittäisiä varaosia. Esim. vuosi sitten hajosi puhallin ja sen sai erillisenä varaosana. Sellaisen 5 vuotta toimi ongelmitta ennen sitä. Ehkä jatkossa jos tulee ongelmia, kannattaa vaihtaa aina koko lämmitin ja myydä se loppu romu varaosina. Jonkun 500 maksaa koko lämmitinyksikkö.

Akun keston kanssa oli vähän ongelmia, kun mulla oli 3 km työmatka. Siihen ongelmaan auttoi Defan 3A laturi, millä noin kerran viikossa latailin akkua. Sitä tulee käytettyä, kun on niin helppo tuikata johto kiinni. Nyt on yli puolen tunnin matka per sivu, eikä ole tarvinnut ylimääräisiä latailla. Toki kovilla pakkasilla on mahtava lyödä auto käyntiin, kun akkukin on täynnä. Pärjää vaikka kuinka lopulla akulla, kun pitää laturissa yön.

 Huono akku aiheuttaa tietsikalle häröjä jo ennenkuin startatessa oireilee, säästäminen maksoi paripuoltonnia, varomattomuudesta sakotetaan...
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: SKN - 24.09.12 - klo:10:15
Siinäpä se. Jännitteen laskiessa on mittaritaulu kun joulukuusi. Seosvalo, ohjausjärjestelmävalo, ABS, Airpäkki ja tomaattilaatikon häiriövalot loistaa. 40euroa se kuittaus maksaa mutta syystä tietämättömälle lurahtaa ruikulit housuun. 12.3-12.7 volttia taitaa olla alarajana, muistaakseni.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Kloppi - 24.09.12 - klo:10:15
Joo, pensapassatissa jälkiasenteinen Eeperi ja Portterissa orggis-webasto. Akkumurheet loppui sen jälkeen kun siirryttiin käyttämään Boschin AGM-akkuja (S6). Käyhän se akun päälle tietenkin jos aina lämmitetään puolituntia-tunti vartin ajon takia.

Webastoon laitettiin kaukokäynnistin, saa tulille kilometrin säteellä autosta. Harkitsin kyllä GSM-vehjestäkin, mutta aika harvoin tarttee saada vielä kauempaa lämmitystä päälle. Aika hankalalta tuntuisi siirtyä takaisin roikkahommiin, vaikka omat tosi hyvät puolensa siinäkin.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Peurajussi - 24.09.12 - klo:11:27
Aika hankalalta tuntuisi siirtyä takaisin roikkahommiin, vaikka omat tosi hyvät puolensa siinäkin.

Mitäs ne on? Ei ainakaan kabiinia saa yhtä lämpimäksi ja yhtä nopeasti.  :)
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Hervast - 24.09.12 - klo:20:22
Emännän dieselpassatissa täyttää eberi ens talvena 4 vuotta. Viime talvena avasin siitä pumppupesän, kun oli mennyt siipi jumiin ruostemöhjästä jota kansihäröilyjen seurauksena oli moottoriin muodostunut. Kotona auto lämmitetään lohkolämppärillä ja siinä on lisänä defan 3A ylläpitolaturi. Työmatkaa 25 min tai tunti, joten akku ehtii latautua ihan kohtuuhyvin. Passatissa ei hukkalämpöä paljo tule, joten päälle 15 pakkasilla pitää olla lämmitin päällä jotta saa täydet lämmöt irti lämmityslaitteesta...

Vähä parivuotias halpisakku oireili viimetalvena, sais varmaan tuossakin olla joku edellämainituista paremman luokan akuista.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: samppaj76 - 24.09.12 - klo:20:51
kahdessa käytettynä ostetussa on toisessa eberi toisessa webasto. pois en antaisi ei diesel autoa muuten tahdo saada lämpimäksi jos ei sähkölämmitystä voi käyttää. talvella pitää vaan muistaa ajaa aina pidempään kun lämmitin on ollut päällä muuten akku tyhjenee. pari kertaa talvessa lataa yön yli akkulaturilla akkuja. en käytä lämmitintä yleensä kuin 5-15 minuuttia kerrallaan.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.09.12 - klo:22:23
Sillä on käyntiaikaan valtava merkitys kuinka pitkillä letkuilla pystyt asennuksen tekemään! Ajoa vähintään yhtäkauan kun lämmitystä. Verkkolaturi ja akun lämmitys auttaa myös asiaa. Transpotterin orkkis webasto/ eberi on aina lisäakulla.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Make - 24.09.12 - klo:22:30
T5 porterissa jälkiasennuskello ja kauko-ohjaus. Lohkaria ei ole. Talvella käytetään aina Webastoa ennen ajoon lähtöä. Välillä ajetaan vai 5 km pätkääkin useita kertoja peräkkäin. Yksi alkuperäinen akku. Auto täyttää kuukauden päästä 8 vuotta. Aina on akussa riittänyt virtaa.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: ijasja2 - 24.09.12 - klo:22:30
Kumpi sulla on, webasto vai eeberi?

Mulla jompikumpi, muista enää kun kumpaakin löytyy noista vitoista. Hyvin toimii silloin kun toimii, paska vehjes kun harvemmin toimii :) Pitääkin muistaa käyttää pajalla ennen talvea, yleensä talven toimii moitteetta mutta kesän käyttämättömyys lopettaa liekin.

-84 vuoden pikkudeutsissa Eberi, ja napista käyntiin, aina :o
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: bouli - 24.09.12 - klo:22:31
Aika hankalalta tuntuisi siirtyä takaisin roikkahommiin, vaikka omat tosi hyvät puolensa siinäkin.

Mitäs ne on? Ei ainakaan kabiinia saa yhtä lämpimäksi ja yhtä nopeasti.  :)
Perinteinen lohkolämmitin on idioottivarma laite, jos sitä on mahdollisuus käyttää, polttoaine lämmittimeen verrattuna. Ihan tarpeeksi monta kertaa oli mettähommissa koneen moottori kylmä ja Eberin näytössä vikakoodi kun piti ruveta starttailemaan.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.09.12 - klo:22:38
T5 porterissa jälkiasennuskello ja kauko-ohjaus. Lohkaria ei ole. Talvella käytetään aina Webastoa ennen ajoon lähtöä. Välillä ajetaan vai 5 km pätkääkin useita kertoja peräkkäin. Yksi alkuperäinen akku. Auto täyttää kuukauden päästä 8 vuotta. Aina on akussa riittänyt virtaa.
Joo, sori, siis alkuperäisen kellon kanssa aina toinen akku!
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Monttu Simeon - 25.09.12 - klo:06:37
Eberi on ostettu auton mukana. Isompi akku laitettiin, myyjä ei sitä osannut esittää, tuttavien kokemusten perusteella tiesin valita.

Laitoin auton keulaan 3-napaisen työkone-pistorasian, sulake akulle menevässä  piuhassa. Liitän siihen toisinaan äly-laturin. Traktorin akkua lataan samanlaisella liitännällä.  3-napaisessa liittimessä 1 piikki aina yhteydessä akkuun, 25A sulake taulussa, näin ainakin Valtrassa.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: zetor8045 - 25.09.12 - klo:16:16
Ei oo eberi toiminut (ajokki) kaivurissa vissiin ikinä kunnolla ja taas tänäkin aamuna oli vikakoodi näytössä  :o  No oli se vähän lämmittänyt...
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: SKN - 25.09.12 - klo:23:00
Tarvii soitella asennusfirmoihin ja kysyä pakettihintaa asennettuna.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Jompero - 26.09.12 - klo:09:25
Kaivurin eberi virran vähyydestä joskus moittinu, muuten toiminu ok. Traktoriis ei muistu mieleen yhtäkään ongelmaa 4 vuoden ajalta. Työkonekäytös mun mielestä aika turhaa tuo kopin lämmitys, kaikki lämpö karkaa sieltä kumminkin kun oven avaa ja pienen kopin saa äkkiä lämpöseksi kun moottori on valmiiksi lämmin

Pakettihinta voi olla kova sana, hiukanki uudemmas autos voi olla *****maisen ahdas paikka asentaa. Mutta ymmärräkkö nyt varmasti että oot ostamas moottorinlämmitintä eikä joku hiukan yhden pytyn kylkeä haalentava vastus sen jälkeen tunnu miltään?
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: SKN - 26.09.12 - klo:10:01
Kaivurin eberi virran vähyydestä joskus moittinu, muuten toiminu ok. Traktoriis ei muistu mieleen yhtäkään ongelmaa 4 vuoden ajalta. Työkonekäytös mun mielestä aika turhaa tuo kopin lämmitys, kaikki lämpö karkaa sieltä kumminkin kun oven avaa ja pienen kopin saa äkkiä lämpöseksi kun moottori on valmiiksi lämmin

Pakettihinta voi olla kova sana, hiukanki uudemmas autos voi olla *****maisen ahdas paikka asentaa. Mutta ymmärräkkö nyt varmasti että oot ostamas moottorinlämmitintä eikä joku hiukan yhden pytyn kylkeä haalentava vastus sen jälkeen tunnu miltään?

Säteilylämmitin taitaa lämmittää yhen pytyn kylkeä. Joo, olen itsekin jokusen kymmentä bähheriä pannu erikokoisiin työkoneisiin. Uudehkoon henkilöautoon en todellakaan ala nysväämään yhtikäs mitään itse. Virtojen pois sulkeminen ja muoviosien purkaminen voi olla itsellekin vaarallista kun muovinkrämmälettä repiessä pamahtaa bäkki meisselin kanssa tauluun. Kenkä akusta irti ja sitten kiinni? Monella merkillä suositellaan akun vaihdon yhteydessä virran ylläpitoa ja pläkoutin tapahtuessa suositellaan käynnistämisen jälkeen 5-15min joutokäyntiä että tohtorit saa itsensä takaisin oikealle kaistalle.......

Jos nyt sen parituhatta eskoo laittaa pöhistimeen, ei se maailmaa kaada.....
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Jompero - 26.09.12 - klo:10:13
Pari tonnia? On niilläkin sitten hiukan hinnat pyöristyny, riippuu tietysti varustuksesta

Mutta tuo bäkin takasin virittely maksaa tiemmä viä enemmän  ;D
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: brotofobia - 27.09.12 - klo:05:16
Webaston Thermo Top on ollu käytössä, ja kovimmilla pakkasilla kun sitä tarvittais niin ei akussa riitä jännite käynnistymiseen  :o Näitten kanssa pitäis olla ylläpitolaturi... Auttaahan se sitten lämpiämistä kun sen vessan saa ensin tulille ilman sitä webastoa.

Saksan maalta muuten löytyy webastot ja osat huomattavasti suomen hintoja halvemmalla

http://www.ebay.de/itm/Standheizung-Webasto-Thermo-Top-E-mit-dig-Vorwahluhr-/110472612968?pt=DE_Autoteile&hash=item19b8ae4c68#ht_3688wt_1239
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: vms1 - 27.09.12 - klo:08:12
1700 oli pensaeeberi kellolla asennettuna nykyhenkilöautoon äskettäin. Munmielestä menetetään suurin etu jos akut ei anna myöden kapineen kätölle. Edellisessä autossa oli tosiaan asennettu optiman akku ja sitä sai ihan rauhassa käyttää autotallissa sisäpuhaltimen kanssa puolituntia ja sitten vaikka vartin ajon jälkeen kaupan pihalla toiset mokomat. Yleisesti niin itte lämmitin ei vie paljoa virtaa mutta auton sisäpuhallin vie eli hieman saa virtaa säästettyä kun kytkee laitteen niin että puhallin ei tiedä laitteesta mitään.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: SKN - 27.09.12 - klo:08:25
1700 oli pensaeeberi kellolla asennettuna nykyhenkilöautoon äskettäin. Munmielestä menetetään suurin etu jos akut ei anna myöden kapineen kätölle. Edellisessä autossa oli tosiaan asennettu optiman akku ja sitä sai ihan rauhassa käyttää autotallissa sisäpuhaltimen kanssa puolituntia ja sitten vaikka vartin ajon jälkeen kaupan pihalla toiset mokomat. Yleisesti niin itte lämmitin ei vie paljoa virtaa mutta auton sisäpuhallin vie eli hieman saa virtaa säästettyä kun kytkee laitteen niin että puhallin ei tiedä laitteesta mitään.


Puhaltimelle menevä ohjausvirran johto taisi olla violetti, muistaakseni, en kyllä muista...Ykkösteholla ei toisaalta paljon virtaa vie. Millais kullais noissa bensapöhistimissa on toi kakun syöttö? Mistä nipistetään tulo? Nykyautot on aika kranttuja bensanpaineen vaihteluille.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: brotofobia - 27.09.12 - klo:08:49
Aika monessa saksalaisessa autossa on käsittääkseeni tankin päässä oma varaus / lähtö lämmittimelle....
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: roadman - 27.09.12 - klo:12:39
Vinkkinä. sitä lämppäriä kannattaa käynnistää myös kesäisin jotta toiminta kyky säilyy. Ainakin nuo vanhemmat eberinvesipumpun tiivisteet kuivuu akseliin kiinni jos sitä ei käytä, sitten kun syksyllä pyöräyttää käyntiin tiiviste sanoo räks ja alkaa pissiä ja pukkaamaan toiminta häiriöitä.
Nyt molemmissa webastot olleet jo useamman vuoden ilman toimintaongelmia. Noitakin olen kerran pari kuukaudessa käynnistänyt muutamaksi minuutiksi.
 
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: zetor8045 - 27.09.12 - klo:16:59
Vinkkinä. sitä lämppäriä kannattaa käynnistää myös kesäisin jotta toiminta kyky säilyy. Ainakin nuo vanhemmat eberinvesipumpun tiivisteet kuivuu akseliin kiinni jos sitä ei käytä, sitten kun syksyllä pyöräyttää käyntiin tiiviste sanoo räks ja alkaa pissiä ja pukkaamaan toiminta häiriöitä.
Nyt molemmissa webastot olleet jo useamman vuoden ilman toimintaongelmia. Noitakin olen kerran pari kuukaudessa käynnistänyt muutamaksi minuutiksi.
Jos olis toiminut edes yhden kokonaisen kuukauden... 
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: roadman - 27.09.12 - klo:19:08
Vinkkinä. sitä lämppäriä kannattaa käynnistää myös kesäisin jotta toiminta kyky säilyy. Ainakin nuo vanhemmat eberinvesipumpun tiivisteet kuivuu akseliin kiinni jos sitä ei käytä, sitten kun syksyllä pyöräyttää käyntiin tiiviste sanoo räks ja alkaa pissiä ja pukkaamaan toiminta häiriöitä.
Nyt molemmissa webastot olleet jo useamman vuoden ilman toimintaongelmia. Noitakin olen kerran pari kuukaudessa käynnistänyt muutamaksi minuutiksi.
Jos olis toiminut edes yhden kokonaisen kuukauden...

Uusko? jos näin niin
Tais sitten nuo vanhat olla pelejä sittenkin. Mulla eka eberi oli 80 luvun vehkeitä. Ostin käytettynä kun sukulaismies sitä edukkaasti kaupitteli. vasta 2002 laitoin auton mukana  kun oli jo totaalisen loppu.

lisäilenmpä ett oli dieseli lämmitin.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: zetor8045 - 27.09.12 - klo:19:09
Vinkkinä. sitä lämppäriä kannattaa käynnistää myös kesäisin jotta toiminta kyky säilyy. Ainakin nuo vanhemmat eberinvesipumpun tiivisteet kuivuu akseliin kiinni jos sitä ei käytä, sitten kun syksyllä pyöräyttää käyntiin tiiviste sanoo räks ja alkaa pissiä ja pukkaamaan toiminta häiriöitä.
Nyt molemmissa webastot olleet jo useamman vuoden ilman toimintaongelmia. Noitakin olen kerran pari kuukaudessa käynnistänyt muutamaksi minuutiksi.
Jos olis toiminut edes yhden kokonaisen kuukauden...

Uusko? jos näin niin
Tais sitten nuo vanhat olla pelejä sittenkin. Mulla eka eberi oli 80 luvun vehkeitä. Ostin käytettynä kun sukulaismies sitä edukkaasti kaupitteli. vasta 2002 laitoin auton mukana  kun oli jo totaalisen loppu.
Joo se oli uus muutaman vuotta sitten...
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: [PeX] - 27.09.12 - klo:19:36
Luulisin, että melko moni polttoainekäyttönen lämmitin kuolee nimenomaan käytön vähyyteen.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: roadman - 27.09.12 - klo:19:53
Luulisin, että melko moni polttoainekäyttönen lämmitin kuolee nimenomaan käytön vähyyteen.

iskit asian ytimeen  ;D
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Pohojalaanen - 28.09.12 - klo:20:58
Onko teillä autoissanne Ebereitä tai Webastoja? Ootteko ihan ite laittanu vai ollu jo ostettaessa paikalla?

Itse olen vähän skeptinen sen virran riittävyyden suhteen henkilöautopuolella. Työkonekäytössäkin on ajoittain ongelmia. Kone on tulessa mutta akku tyhjä. Autoon vois tietysti laittaa toisen akun ja erottaa systeemin releellä sillai et käynnissä laturi lataa molempia akkuja ja auton ollessa sammuksissa starttiakku ja lisäakku on omana piirinään.

Bensavehkeeseen tarvis laittaa varmaan ens talveks kun autoa pidetään sähköttömässä paikassa............
Kahdes henkilöautos 5kW Eberi, pakettiautos ja kaivuris Webasto. Ja autojen käyttö justihin sellaasta kun se ei saisi olla, eli esim. 20min. lämmitystä ja vartti ajoa. Normaalin happoakun kestoikä muutaman vuoden, Optima yhdes autos kestäny nyt kolmisen vuotta ilman hyytymisen merkkiä, paris muus Boschin S6-sarjalainen AMG-akut, ikää sama noin 3 vuotta. Hyytelöakut latautuvat niin lyhkääsestä ajosta täytehen jottei sitä kummemmin tuu murehdittua. Eberi käy perusasetuksillaan maksimi tunnin, ja aina joskus ei pääsekkään lähtemähän silloon kun on aikonu, niin pannu tohisee tunnin + ennen lähtöä vielä normi ~20min, hyvin starttaa jopa tuolla 55Ah Optimalla.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: SKN - 28.09.12 - klo:21:12
Onko teillä autoissanne Ebereitä tai Webastoja? Ootteko ihan ite laittanu vai ollu jo ostettaessa paikalla?

Itse olen vähän skeptinen sen virran riittävyyden suhteen henkilöautopuolella. Työkonekäytössäkin on ajoittain ongelmia. Kone on tulessa mutta akku tyhjä. Autoon vois tietysti laittaa toisen akun ja erottaa systeemin releellä sillai et käynnissä laturi lataa molempia akkuja ja auton ollessa sammuksissa starttiakku ja lisäakku on omana piirinään.

Bensavehkeeseen tarvis laittaa varmaan ens talveks kun autoa pidetään sähköttömässä paikassa............
Kahdes henkilöautos 5kW Eberi, pakettiautos ja kaivuris Webasto. Ja autojen käyttö justihin sellaasta kun se ei saisi olla, eli esim. 20min. lämmitystä ja vartti ajoa. Normaalin happoakun kestoikä muutaman vuoden, Optima yhdes autos kestäny nyt kolmisen vuotta ilman hyytymisen merkkiä, paris muus Boschin S6-sarjalainen AMG-akut, ikää sama noin 3 vuotta. Hyytelöakut latautuvat niin lyhkääsestä ajosta täytehen jottei sitä kummemmin tuu murehdittua. Eberi käy perusasetuksillaan maksimi tunnin, ja aina joskus ei pääsekkään lähtemähän silloon kun on aikonu, niin pannu tohisee tunnin + ennen lähtöä vielä normi ~20min, hyvin starttaa jopa tuolla 55Ah Optimalla.
Tätä on kaivattu tänne kirjakieli ja oikeinkirjotuspellejen mekkaan. Notta sellaaaaasta.... ;D on se vaan niiiiiin ihquu toi murre. 8)

BTW, torstaina laitoin tarjouskyselyn lähimmille asennusliikkeille. Saas nährä kumpi si on erukkaampi, bähher vai libasto.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: Pohojalaanen - 28.09.12 - klo:21:19
Onko teillä autoissanne Ebereitä tai Webastoja? Ootteko ihan ite laittanu vai ollu jo ostettaessa paikalla?

Itse olen vähän skeptinen sen virran riittävyyden suhteen henkilöautopuolella. Työkonekäytössäkin on ajoittain ongelmia. Kone on tulessa mutta akku tyhjä. Autoon vois tietysti laittaa toisen akun ja erottaa systeemin releellä sillai et käynnissä laturi lataa molempia akkuja ja auton ollessa sammuksissa starttiakku ja lisäakku on omana piirinään.

Bensavehkeeseen tarvis laittaa varmaan ens talveks kun autoa pidetään sähköttömässä paikassa............
Kahdes henkilöautos 5kW Eberi, pakettiautos ja kaivuris Webasto. Ja autojen käyttö justihin sellaasta kun se ei saisi olla, eli esim. 20min. lämmitystä ja vartti ajoa. Normaalin happoakun kestoikä muutaman vuoden, Optima yhdes autos kestäny nyt kolmisen vuotta ilman hyytymisen merkkiä, paris muus Boschin S6-sarjalainen AMG-akut, ikää sama noin 3 vuotta. Hyytelöakut latautuvat niin lyhkääsestä ajosta täytehen jottei sitä kummemmin tuu murehdittua. Eberi käy perusasetuksillaan maksimi tunnin, ja aina joskus ei pääsekkään lähtemähän silloon kun on aikonu, niin pannu tohisee tunnin + ennen lähtöä vielä normi ~20min, hyvin starttaa jopa tuolla 55Ah Optimalla.
Tätä on kaivattu tänne kirjakieli ja oikeinkirjotuspellejen mekkaan. Notta sellaaaaasta.... ;D on se vaan niiiiiin ihquu toi murre. 8)

BTW, torstaina laitoin tarjouskyselyn lähimmille asennusliikkeille. Saas nährä kumpi si on erukkaampi, bähher vai libasto.
...ja ostat sen kallehemman? Siitä vois paikallislehti kirioottaa lyhkääsen jutun.
Otsikko: Vs: Polttoainekäyttöinen lämmitin
Kirjoitti: SKN - 28.09.12 - klo:21:20
Onko teillä autoissanne Ebereitä tai Webastoja? Ootteko ihan ite laittanu vai ollu jo ostettaessa paikalla?

Itse olen vähän skeptinen sen virran riittävyyden suhteen henkilöautopuolella. Työkonekäytössäkin on ajoittain ongelmia. Kone on tulessa mutta akku tyhjä. Autoon vois tietysti laittaa toisen akun ja erottaa systeemin releellä sillai et käynnissä laturi lataa molempia akkuja ja auton ollessa sammuksissa starttiakku ja lisäakku on omana piirinään.

Bensavehkeeseen tarvis laittaa varmaan ens talveks kun autoa pidetään sähköttömässä paikassa............
Kahdes henkilöautos 5kW Eberi, pakettiautos ja kaivuris Webasto. Ja autojen käyttö justihin sellaasta kun se ei saisi olla, eli esim. 20min. lämmitystä ja vartti ajoa. Normaalin happoakun kestoikä muutaman vuoden, Optima yhdes autos kestäny nyt kolmisen vuotta ilman hyytymisen merkkiä, paris muus Boschin S6-sarjalainen AMG-akut, ikää sama noin 3 vuotta. Hyytelöakut latautuvat niin lyhkääsestä ajosta täytehen jottei sitä kummemmin tuu murehdittua. Eberi käy perusasetuksillaan maksimi tunnin, ja aina joskus ei pääsekkään lähtemähän silloon kun on aikonu, niin pannu tohisee tunnin + ennen lähtöä vielä normi ~20min, hyvin starttaa jopa tuolla 55Ah Optimalla.
Tätä on kaivattu tänne kirjakieli ja oikeinkirjotuspellejen mekkaan. Notta sellaaaaasta.... ;D on se vaan niiiiiin ihquu toi murre. 8)

BTW, torstaina laitoin tarjouskyselyn lähimmille asennusliikkeille. Saas nährä kumpi si on erukkaampi, bähher vai libasto.
...ja ostat sen kallehemman? Siitä vois paikallislehti kirioottaa lyhkääsen jutun.
Kalliimpi on YLEENSÄ parempi...... ainakin 8 kertaa 10:stä....