Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Latz - 11.09.12 - klo:22:48
-
Illalla alkoi Sampo oireilemaan. Ajonopeus alkoi heittelemään noin kilomertrillä mittarin mukaan. Eli jos ajoi vaikka 5 km/h niin nopeus kävi neljässä ja nousi taas viiteen ja laski neljään jne. Ensin oire ei näkynyt missään mittareissa vaan tuntui että kaikki ei ole ok. Luulin mielikuvittelevani asian.
Sitten alkoi näkyä puhaltimen mittarissa seilausta 900-1000 välillä.
Hetken ajettuani oireet paheni ja tuntui että "alakuolokohdassa" kone hyytyy lähes täysin. Moottorin ääni on normaali. Kun ajaa puimakoneisto pois päältä niin sama homma, nopeus seilaa.
Hain välillä hydrauliikkaöljyä kun se oli aika alhaalla. Vehkeet jäähtyi sillä välin, laitoin öljyä ja lähdin ajamaan, parisataa metriä meni ok ja sitten alkoi oireet ja ne paheni koko ajan.
Kokeilin puintia sekä ykkös- että kakkos-alueella ja sama homma molemmilla. Kolmosella hyytyy pienimpäänkin kurakkoon.
Vika viittaisi ajomoottorin hydrauliikkapumpun hihnaan, mutta vaikuttaako se myös puimakoneiston käyntiin? Silloin se voisi olla näin jos tavaravirta puimakoneistoon on epätasainen niin sekin seilaa noin, vai?
Illalla tuli niin pimeä että en auton valoissa lähtenyt remmien kireyksiä paremmin mittailemaan. Käsituntumalla on liikevara noin 50 mm. Jos remmi on lasittunut niin kuvittelisin sen pitävän paremmin lämmetessään. Toisaalta hihna myös venyy hiukan silloin. Remmillä on ajettu noin 500 tuntia.
Yksi vaihtoehto on tukkeutunut hydraulisuodatin mutta se tuntuu epätodennäköiseltä, ei kai se noin nopeasti alkaisi oirehtimaan. Ongelma eteni puolen kärryn aikana tuollaiseksi.
-
Ootko aivan varma, että kone saa ruokaa? kun vaikuttaa puhaltimenkin nopeuteen, vois olla vika naftansuodattimessa ja moottori käy epätasaisesti, ainakin joskus aikoinaan 600nen sampo teki tuota, kun polttoainesuodatin tukkeentui. Moottorin kierrosten muutoshan ei tarvi olla kauhean suuri, kun muut kierrokset vaihtelee kerranaisena...
-
Ootko aivan varma, että kone saa ruokaa? kun vaikuttaa puhaltimenkin nopeuteen, vois olla vika naftansuodattimessa ja moottori käy epätasaisesti, ainakin joskus aikoinaan 600nen sampo teki tuota, kun polttoainesuodatin tukkeentui. Moottorin kierrosten muutoshan ei tarvi olla kauhean suuri, kun muut kierrokset vaihtelee kerranaisena...
Kone käy paikallaan ihan normaalisti ilman kuormaa enkä kuorman kanssakaan havainnut korvakuulolta moottorin kierrosten vaihtelua.
Ilmanputsarin voisi kanssa tarkastaa kun kerran kuormittaessa hyytyy. Täytyy aamulla tarkistaa sekä naftapuoli että ilmansaanti.
-
Illalla alkoi Sampo oireilemaan. Ajonopeus alkoi heittelemään noin kilomertrillä mittarin mukaan. Eli jos ajoi vaikka 5 km/h niin nopeus kävi neljässä ja nousi taas viiteen ja laski neljään jne. Ensin oire ei näkynyt missään mittareissa vaan tuntui että kaikki ei ole ok. Luulin mielikuvittelevani asian.
Sitten alkoi näkyä puhaltimen mittarissa seilausta 900-1000 välillä.
Hetken ajettuani oireet paheni ja tuntui että "alakuolokohdassa" kone hyytyy lähes täysin. Moottorin ääni on normaali. Kun ajaa puimakoneisto pois päältä niin sama homma, nopeus seilaa.
Hain välillä hydrauliikkaöljyä kun se oli aika alhaalla. Vehkeet jäähtyi sillä välin, laitoin öljyä ja lähdin ajamaan, parisataa metriä meni ok ja sitten alkoi oireet ja ne paheni koko ajan.
Kokeilin puintia sekä ykkös- että kakkos-alueella ja sama homma molemmilla. Kolmosella hyytyy pienimpäänkin kurakkoon.
Vika viittaisi ajomoottorin hydrauliikkapumpun hihnaan, mutta vaikuttaako se myös puimakoneiston käyntiin? Silloin se voisi olla näin jos tavaravirta puimakoneistoon on epätasainen niin sekin seilaa noin, vai?
Illalla tuli niin pimeä että en auton valoissa lähtenyt remmien kireyksiä paremmin mittailemaan. Käsituntumalla on liikevara noin 50 mm. Jos remmi on lasittunut niin kuvittelisin sen pitävän paremmin lämmetessään. Toisaalta hihna myös venyy hiukan silloin. Remmillä on ajettu noin 500 tuntia.
Yksi vaihtoehto on tukkeutunut hydraulisuodatin mutta se tuntuu epätodennäköiseltä, ei kai se noin nopeasti alkaisi oirehtimaan. Ongelma eteni puolen kärryn aikana tuollaiseksi.
Polttoainesuodatin on aika todnäk tukossa, tai sit saa ilmaa jostakin liitoksesta... ilmanputsari on kans hyvä tarkastaa...
-
Onhan näissä noin 10 vuotta vanhoissa Sisuissa automaatti-ilmaus?
(muokkaus ja lisäys)
Moottorille on oma manuaali eikä Sampon ohjekirja kerro mitään ilmauksesta. Täytyy alkaa penkomaan kaappia josko sellainen löytyisi.
-
Meillä ollut muutaman kerran sama ongelma ja joka kerta ollut p-ainesuodatin tukossa. Kannattaa siis todellakin katsoa sinne ensin...
-
Muistaakseni ennen polttoaine suodatinta on tankista tulevassa putkessa banjoliitin johon jumii esim. ampiaiset ja mehiäiset jos ne on eksyny farmarisäiliöön. Liitin auki ja sieltä löytyy vika.
-
. Moottorin kierrosten muutoshan ei tarvi olla kauhean suuri, kun muut kierrokset vaihtelee kerranaisena...
Kerrannaisena kyllä, mutta justiin toisinpäin. Jos puhallin pyörii 1000 rpm moottorin pyöriessä 2000 rpm, niin moottorin kierrosluvun pitää tippua 1800:aan, että puhallin pyörisi 900 rpm.
Silppuri taitaa olla ainut, mikä pyörii kovempaa kuin moottori ja siellä sitten tuntuu kerrannaiset niin päin kuin ajattelit.
-
Oli se ilmaus muistaakseni oma hommansa, pultteja auki sieltä polttoainesuodattimien päältä ja elottomalla käsippumpulla pumppausta aikansa. Startilla välillä kiusaa ja ilmaa taas. Sitte jossain vaiheessa lähtee kaasu pohjassa käyntiin. Viimeksi piti ilmailla kun huoltomies vaihtoi p-a suodattimet, nykyään olenkin vaihtanut sitte ite ja eipä oo tarvinnu ilmailla. 11mm avain on kopissa niitä peruja.
-
Illalla alkoi Sampo oireilemaan. Ajonopeus alkoi heittelemään noin kilomertrillä mittarin mukaan. Eli jos ajoi vaikka 5 km/h niin nopeus kävi neljässä ja nousi taas viiteen ja laski neljään jne. Ensin oire ei näkynyt missään mittareissa vaan tuntui että kaikki ei ole ok. Luulin mielikuvittelevani asian.
Sitten alkoi näkyä puhaltimen mittarissa seilausta 900-1000 välillä.
Hetken ajettuani oireet paheni ja tuntui että "alakuolokohdassa" kone hyytyy lähes täysin. Moottorin ääni on normaali. Kun ajaa puimakoneisto pois päältä niin sama homma, nopeus seilaa.
Hain välillä hydrauliikkaöljyä kun se oli aika alhaalla. Vehkeet jäähtyi sillä välin, laitoin öljyä ja lähdin ajamaan, parisataa metriä meni ok ja sitten alkoi oireet ja ne paheni koko ajan.
Kokeilin puintia sekä ykkös- että kakkos-alueella ja sama homma molemmilla. Kolmosella hyytyy pienimpäänkin kurakkoon.
Vika viittaisi ajomoottorin hydrauliikkapumpun hihnaan, mutta vaikuttaako se myös puimakoneiston käyntiin? Silloin se voisi olla näin jos tavaravirta puimakoneistoon on epätasainen niin sekin seilaa noin, vai?
Illalla tuli niin pimeä että en auton valoissa lähtenyt remmien kireyksiä paremmin mittailemaan. Käsituntumalla on liikevara noin 50 mm. Jos remmi on lasittunut niin kuvittelisin sen pitävän paremmin lämmetessään. Toisaalta hihna myös venyy hiukan silloin. Remmillä on ajettu noin 500 tuntia.
Yksi vaihtoehto on tukkeutunut hydraulisuodatin mutta se tuntuu epätodennäköiseltä, ei kai se noin nopeasti alkaisi oirehtimaan. Ongelma eteni puolen kärryn aikana tuollaiseksi.
ilmanputsari on kans hyvä tarkastaa...
2065 antoi hyvin merkin ilmanputsarin puhdistustarpeesta kun päistellä pienessä ylämaassa lykkäsi ajokahvan eteen heti kun laiho loppui ja puintikoneessa oli vielä täysillä menossa tavaraa. Moottori niiasi oikein reilusti kun suodatin alkoi olla tukkoinen.
-
Serkun Sampossa oli menny polttoainesäiliön tankkausaukon sihti rikki ja oli
imeny töhnää just sellaiseen polttoainelinjan mutkaan tankin alla.
Tankin korkki oli tietysti unohtunu ja siitä pahnaa tankkiin.
-
Serkun Sampossa oli menny polttoainesäiliön tankkausaukon sihti rikki ja oli
imeny töhnää just sellaiseen polttoainelinjan mutkaan tankin alla.
Tankin korkki oli tietysti unohtunu ja siitä pahnaa tankkiin.
Vihneet muuten on siellä banjossa kuin nuijalla lyöty, piukassa, jopa claassissa. Myös korkki joskus oli hukassa, löytyi kymmenen vuoden päästä pellolta, ehjänä.
-
Mistää mitää tiedä mutta kaverin samposta juur tänään sillä vetenerotinkupilla heitetttiin vesilintua. Pari päivää tappeli sen kans ja vika löyty siitä. ei auttanu vaikka kupin kumitiivisteen uusi. Kupista näki käydessä että ilmaa veti. Haki uure kupi IKHlta ja ny sampo takoo taas.
-
Mistää mitää tiedä mutta kaverin samposta juur tänään sillä vetenerotinkupilla heitetttiin vesilintua. Pari päivää tappeli sen kans ja vika löyty siitä. ei auttanu vaikka kupin kumitiivisteen uusi. Kupista näki käydessä että ilmaa veti. Haki uure kupi IKHlta ja ny sampo takoo taas.
Sama pätee ihan jokaiseen muuhunkin merkkiin. Jontikasta poistettu, claassista poistettu.... Hyvin helposti se on poreessa jostakin, ja pikkuhiljaa tekee enemmän ja enemmän ongelmaa. Pois vaan. Eikä tarvii muuta, kuin ottaa ne banjoliittimet pois letkusta ja sakkakupista, ja sitten vaan se kuppi mäkeen ja toisella banjoliittimellä letku kiinni suoraan siirtopumppuun.
-
Stanadynen polttoainelaitteet.??? Voi olla siirtopumppu
Tiensä päässä tai sitten suodattimet tukossa tai polttoainelinja
Tukossa/ilmavuoto, joskus se teettää pirusti työtä, ennenkuin
Vika löytyy
-
Minäkin veikkaisin siirtopumppua, ei oo niin kallis etteikö kehtais vaihtaa.
-
Oisko se imupuolen polttoaineletku mikä tulee tankilta siirtopumpulle menny haperoksi ja saa ilmaa sen läpi oli yhessä sampossa semmonen vika ei jaksanu vetää kunolla.
-
Tänään kerkisin vaihtamaan suodattimet mutta en ilmaamaan kunnolla. Kevyt ilmaus ei luvannut mitään. Huomenna otan pari suutinputkea auki ja starttia. Jos ei ei lähde niin huoltomies lupasi tulla heti. Huomenna pitäisi jatkua iltapäivällä puintikelit, että eiköhän toi siihen mennessä toimi.
-
Se ilmaus on hanurista. Ite klipsuttelin sillä hengettömällä käsipumpulla tänäkesänä sormet rakoille, kunnes usko loppui, sitten putki irti sen pumpun jälkeen ja paineilmaa tankkiin, niin kauan, että nafta meni siitä pumpusta läpi, sitten alkoi imeä ja tavaraa tulla suodattimen ilmausruuvistakin, homman jälkeen sai mennä suihkuun ja vaatteet pyykkikoneeseen ;D
-
Se ilmaus on hanurista... paineilmaa tankkiin, niin kauan, että nafta meni siitä pumpusta läpi, sitten alkoi imeä ja tavaraa tulla suodattimen ilmausruuvistakin, homman jälkeen sai mennä suihkuun ja vaatteet pyykkikoneeseen ;D
On hyvä konsti melkeinpä koneelle kuin koneelle, jos tankki on pumppua alempana. Vielä kun saisi aikaiseksi ostaa vanhoja polttoainetankin korkkeja, joihin kiinnittäisi venttiilitapin. Sitten mukavan pieni ylipaine tankkiin ja odottelemaan kunnes ilmausruuvista alkaa tulla polttoainetta. Ja jos ei ala tulla, niin letkujen liitoksia raottamalla löytyy tukossa oleva kohta helposti.
-
Se ilmaus on hanurista. Ite klipsuttelin sillä hengettömällä käsipumpulla tänäkesänä sormet rakoille, kunnes usko loppui, sitten putki irti sen pumpun jälkeen ja paineilmaa tankkiin, niin kauan, että nafta meni siitä pumpusta läpi, sitten alkoi imeä ja tavaraa tulla suodattimen ilmausruuvistakin, homman jälkeen sai mennä suihkuun ja vaatteet pyykkikoneeseen ;D
Olen kuullut tuosta ilmauspumpusta samanlaisia tarinoita.
-
Meillä oli taannoin vikaa, ettei lähteny käyntiin ja kaikki käytiin läpi, paitsi siirtopumppu kun pelas sitte ku se vaan sai polttoainetta. Asennettiin lisäksi sähköinen siirtopumppu ja oma imuputki sihdillä tankista. Ongelmat katos. Virta tulee jostain oranssista johdosta rosvolla paksusta johtonipusta joka menee tankin yläpuolella. Toimii kun unelma ja enää käy epätasaisesti.
Sähköinen siirtopumppu lähtee pyörimään ku virrat kääntää avaimesta päälle.
-
Se ilmaus on hanurista... paineilmaa tankkiin, niin kauan, että nafta meni siitä pumpusta läpi, sitten alkoi imeä ja tavaraa tulla suodattimen ilmausruuvistakin, homman jälkeen sai mennä suihkuun ja vaatteet pyykkikoneeseen ;D
On hyvä konsti melkeinpä koneelle kuin koneelle, jos tankki on pumppua alempana. Vielä kun saisi aikaiseksi ostaa vanhoja polttoainetankin korkkeja, joihin kiinnittäisi venttiilitapin. Sitten mukavan pieni ylipaine tankkiin ja odottelemaan kunnes ilmausruuvista alkaa tulla polttoainetta. Ja jos ei ala tulla, niin letkujen liitoksia raottamalla löytyy tukossa oleva kohta helposti.
Tuo paineilmaa tankkiin taitaa olla ainoa toimiva konsti, jos päässyt kunnolla ilmaa putkiin. Sillä käsipumpulla on ihan turha luksuttaa, jos tuohon putkeen ei saa ainetta ensin jollakin konstilla. Itse tein aikoinaan niin, että pistin muovikalvon jesarilla kiinni korkin tilalle, tökkäsin pienen reiän siihen ja paineilmapistoolilla siitä ilmaa. Uudemmissa onkin sähköpumppu.
Ei ole huono ajatus vaihtaa koko sitä imuputkea suosista, jos tuota käyntiongelmaa on, se voi olla hapertunut niin että vetää jostain sinne ilmaa.
-
Laittaapi sinne tankin lähelle takaiskuventtiilin polttoaineputkeen niin ei valu putkisto tyhjäksi rempan aikana ja käyntiin lähtö paranee. paras paikka olis imuputken päähän.
-
Mulla oli kysees normi suodattimien vaihto, tein sen virheen, että otin ensin pois esisuodattimen ja sen jälkeen moottorinvieres olevan suodattimen, sitten kuului varmaan puoliminuuttia pelkkää tohinaa, kun imi kaikki putket kuivaksi. Luulisin, että pääsis vähemmällä, kun ensin vaihtais sen yläsuodattimen ja täyttäis heti pumpulla ja sitten vasta esisuodattimen, järjestelmäs olis koko ajan nafta, mutta tuossa se meni totaalisen kuivaksi ja parin tunnin klipsuttelulla ei tullu ku hiki ja ärräpäitä ;D Kone on 03 eli sain valita millä pumpulla sen ottaa ja pitokoneeksi halusin vielä mekaanisen, pelkäsin vähän sähköruiskua pitkässä juoksussa puimakoneen moottorissa, kun seisoo 11 kk, mutta ilmaaminen ois ollu helpompaa ::)
-
Meillä oli taannoin vikaa, ettei lähteny käyntiin ja kaikki käytiin läpi, paitsi siirtopumppu kun pelas sitte ku se vaan sai polttoainetta. Asennettiin lisäksi sähköinen siirtopumppu ja oma imuputki sihdillä tankista. Ongelmat katos. Virta tulee jostain oranssista johdosta rosvolla paksusta johtonipusta joka menee tankin yläpuolella. Toimii kun unelma ja enää käy epätasaisesti.
Sähköinen siirtopumppu lähtee pyörimään ku virrat kääntää avaimesta päälle.
Sähköpumppu ratkaisee 95% vanhojen puimurien polttoaineongelmiasta muutamalla kympillä..
-
Vanhemmissa koneissa, joissa on erillinen hehkunsäiliö on helpointa puhaltaa paineilmaa hehkun säiliön reiästä sisään. Yleensä tankki saa korvausilmansa tuosta reiästä ja tankin saa tuolta paineistettua. Lähtee ilmat järjestelmästä ja mahdolliset vuodot imuputkissa löytyvät tuolla paineistuksella helposti.
-
Vanhemmissa koneissa, joissa on erillinen hehkunsäiliö on helpointa puhaltaa paineilmaa hehkun säiliön reiästä sisään. Yleensä tankki saa korvausilmansa tuosta reiästä ja tankin saa tuolta paineistettua. Lähtee ilmat järjestelmästä ja mahdolliset vuodot imuputkissa löytyvät tuolla paineistuksella helposti.
Kunhan ei sitten liioittele sen paineen kanssa, ei taida olla paineletkuja nuo...
-
Meillä oli taannoin vikaa, ettei lähteny käyntiin ja kaikki käytiin läpi, paitsi siirtopumppu kun pelas sitte ku se vaan sai polttoainetta. Asennettiin lisäksi sähköinen siirtopumppu ja oma imuputki sihdillä tankista. Ongelmat katos. Virta tulee jostain oranssista johdosta rosvolla paksusta johtonipusta joka menee tankin yläpuolella. Toimii kun unelma ja enää käy epätasaisesti.
Sähköinen siirtopumppu lähtee pyörimään ku virrat kääntää avaimesta päälle.
Sähköpumppu ratkaisee 95% vanhojen puimurien polttoaineongelmiasta muutamalla kympillä..
Startilla ilmaillaan vehkkeitä ihan korjaamoillakin, ei tuu rakkoja sormiin...
-
Vanhemmissa koneissa, joissa on erillinen hehkunsäiliö on helpointa puhaltaa paineilmaa hehkun säiliön reiästä sisään. Yleensä tankki saa korvausilmansa tuosta reiästä ja tankin saa tuolta paineistettua. Lähtee ilmat järjestelmästä ja mahdolliset vuodot imuputkissa löytyvät tuolla paineistuksella helposti.
Kunhan ei sitten liioittele sen paineen kanssa, ei taida olla paineletkuja nuo...
Saati tankki painesäiliö.......
-
Startilla ilmaillaan vehkkeitä ihan korjaamoillakin, ei tuu rakkoja sormiin...
Ei onnistu jos imupuoli kokonaan tyhjä jo... akku loppuu tai startti palaa ennemmin. Puimuris on niin iso nostokorkeus, että vaatis melkoisen tyhjiön ilman täytämään putkeen jotta nousis.
Sähköpumppu tankin päähän nyt ei mahdottomia maksa, ja sitten ei ole ongelmia.
-
[/quote]
Kunhan ei sitten liioittele sen paineen kanssa, ei taida olla paineletkuja nuo...
[/quote]
Saati tankki painesäiliö.......
>>>Laittaa sen tankin lähes piripintaan täyteen ja sitten ilmaa perään, niin ei tuu pommia siitä. Ilmasäiliöt painetestataan ja katsastetaan menetelmällä, että ne on täytetty vedellä. ;)
[/quote]
-
Startilla ilmaillaan vehkkeitä ihan korjaamoillakin, ei tuu rakkoja sormiin...
Ei onnistu jos imupuoli kokonaan tyhjä jo... akku loppuu tai startti palaa ennemmin. Puimuris on niin iso nostokorkeus, että vaatis melkoisen tyhjiön ilman täytämään putkeen jotta nousis.
Sähköpumppu tankin päähän nyt ei mahdottomia maksa, ja sitten ei ole ongelmia.
Eiku lähinnä hieman varoen tuota ilmaa välittäjänä käyttäisin, huonolle polttiksen kululle on (aina) joku, oikea, syy olemassa, eikä suinkaan paineen vähyys säiliössä...
-
Se ilmaus on hanurista. Ite klipsuttelin sillä hengettömällä käsipumpulla tänäkesänä sormet rakoille, kunnes usko loppui, sitten putki irti sen pumpun jälkeen ja paineilmaa tankkiin, niin kauan, että nafta meni siitä pumpusta läpi, sitten alkoi imeä ja tavaraa tulla suodattimen ilmausruuvistakin, homman jälkeen sai mennä suihkuun ja vaatteet pyykkikoneeseen ;D
Pitää pyöräyttää konetta senverran että siirtopumppua käyttävä nokka on alhaalla. Tulee käsipumppuun vastetta.
Omassa teki joskus sellaista, että aineet karkasi takaisin säiliöön talven aikana. Olisko saanut ilmaa siitä suodattimesta ennen siirtopumppua.
-
Startilla ilmaaminen yksin on "hauskaa", kun starttauksen jälkeen saa kiivetä viljasäiliöön kiristämään ilmausruuvia huoltoluukun kautta :) Viimeksi kun tein tällä taktiikalla, niin sai pitää aika kiirettä, muuten haukkasi uudestaan ilmaa. Ei taida muuta kautta järkevästi päästä hienosuodattimen ilmausruuville kun tuosta huoltoluukusta. Paitti jos tekee hylsyräikkään ultrapitkän jatkon ja tekee kiristyksen koneen päältä??. [SR2035 -02]
-
Pitää pyöräyttää konetta senverran että siirtopumppua käyttävä nokka on alhaalla. Tulee käsipumppuun vastetta.
Omassa teki joskus sellaista, että aineet karkasi takaisin säiliöön talven aikana. Olisko saanut ilmaa siitä suodattimesta ennen siirtopumppua.
[/quote]
Kun se putkisto on tyhjä, ei siinä vasteet auta, se vaan saanut imua, sitten kun nafta juoksi pumpusta läpi, sai käsipumppukin kurat liikkeelle ;D Ei sitä säiliötä ja putkistoa saa liikaa paineistettua, kun paperilla tai trasselilla tukkii korkinreikää, mutta kun käsipyyhe kastuu sieltä tankista alkaa kivasti roiskua sitä naftaa omaankin niskaan :o
-
Startilla ilmaaminen yksin on "hauskaa", kun starttauksen jälkeen saa kiivetä viljasäiliöön kiristämään ilmausruuvia huoltoluukun kautta :) Viimeksi kun tein tällä taktiikalla, niin sai pitää aika kiirettä, muuten haukkasi uudestaan ilmaa. Ei taida muuta kautta järkevästi päästä hienosuodattimen ilmausruuville kun tuosta huoltoluukusta. Paitti jos tekee hylsyräikkään ultrapitkän jatkon ja tekee kiristyksen koneen päältä??. [SR2035 -02]
Siinä se ilmausruuvi on suodattimen päällä kuin tarjottimella tuossa -99 mallisessa, ei tulis mieleenkään sen takia huoltoluukkua avata.
-
mulla teki edellisessä 2045 vm 95 tuota. vaihdoin vedenerottajaan tiivisteet, polttoaineen suodattimet, siirtopumpun, polttoaineputket ;D, temppuilu vaan jatkui ja jatkui. kotona kävi normaalisti otti kierroksia yms. pellolla vähän aikaa ajoi alkoi kierrokset pudota ja kotia ei jaksanut kolmosella vetää. vikana oli uusi agcoparts polttoaineen suodatin. oikean kokoinen sopi paikalleen yms. alapuolella oleva reikä oli vaan milliä liian pieni ei saanut polttoainetta kunnolla. onneksi hyllyssä oli cav:n suodattimia kokeilin toimi hienosti eteenpäin. toivottavasti tästä jotakin apua. koneen toiminta saattaa muuten olla siitä millistäkin joskus kiinni.
-
Startilla ilmaaminen yksin on "hauskaa", kun starttauksen jälkeen saa kiivetä viljasäiliöön kiristämään ilmausruuvia huoltoluukun kautta :) Viimeksi kun tein tällä taktiikalla, niin sai pitää aika kiirettä, muuten haukkasi uudestaan ilmaa. Ei taida muuta kautta järkevästi päästä hienosuodattimen ilmausruuville kun tuosta huoltoluukusta. Paitti jos tekee hylsyräikkään ultrapitkän jatkon ja tekee kiristyksen koneen päältä??. [SR2035 -02]
Siinä se ilmausruuvi on suodattimen päällä kuin tarjottimella tuossa -99 mallisessa, ei tulis mieleenkään sen takia huoltoluukkua avata.
Paitsi jos suodatinpatruunan vaihtaa samalla. Sehän se ilmaustarpeen normaali syy on. Tässä vuosimallissa saa mennä aika syvälle rähmälleen sinne muuten.
-
Muistaakseni ennen polttoaine suodatinta on tankista tulevassa putkessa banjoliitin johon jumii esim. ampiaiset ja mehiäiset jos ne on eksyny farmarisäiliöön. Liitin auki ja sieltä löytyy vika.
Nilihaara on voittaja. Siellä se dädä oli.
-
Muistaakseni ennen polttoaine suodatinta on tankista tulevassa putkessa banjoliitin johon jumii esim. ampiaiset ja mehiäiset jos ne on eksyny farmarisäiliöön. Liitin auki ja sieltä löytyy vika.
Nilihaara on voittaja. Siellä se dädä oli.
Oliko mehiläinen vai ampiainen ?
-
Helppo sinne on mennä oljenmoskankin, mun mielestä siinä on tullu inssille täydellinen ajatuskatko, kun on pannut sen jäähdytinsiivikon imurin poistoputken puhaltamaan suoraan naftakorkin päälle, samalla vaivalla ois ollu vetää se johonkin muualle puhaltamaan roskansa. >:( Aina siihen korkin ympäristöön sen verran mökää roiskuu, että on aina ennen tankkausta jollakin pyhittävä se kasa siitä pois.
-
Muistaakseni ennen polttoaine suodatinta on tankista tulevassa putkessa banjoliitin johon jumii esim. ampiaiset ja mehiäiset jos ne on eksyny farmarisäiliöön. Liitin auki ja sieltä löytyy vika.
Nilihaara on voittaja. Siellä se dädä oli.
Kiitos. Kokemusta senverran että vuonna 2002 mehiläiset oli tehny pesän puolityhjään farmarisäiliöön.
Älkääkä sitten ajako tankkia alle neljäkseen jos teillä on se pikkunen satadynen pumppu ettei leikkaa kupliin kiinni. Tuntuu muuten melko mahtavalta kun hiljaisuus tulee sekunnissa keskellä vehnäpeltoa, jakopää ym. menee vaihtoon.
-
tänään törähti näyttöön vika koodi "id module loose or not contact" tai sinne päin
siis huoltomiäs paikkalle mars ite päiväunet
-
tänään törähti näyttöön vika koodi "id module loose or not contact" tai sinne päin
siis huoltomiäs paikkalle mars ite päiväunet
Huoltomies sitten ohjelmoi sen id modulin pois käytöstä.
-
Täytyy nostaa tämä ketju ylemmäs talteen, kun ilmaantui ongelma, että pidemmän aikaa seistyään ei enää käynnisty kuin pitkän starttauksen jälkeen. Ajoin kokeeksi reilun lenkin ja kerran sammahti matkalle jarrutuksen jälkeen.
Täytynee tuosta banjoliittimestä aloittaa ja voisi varmaan hakea polttoaineletkua valmiiksi ja vaihtaa tankin ja suodattimen välisen linjan.
-
Nuo polttoaineletkut on nykyään melko haperoa tavaraa.
Toissasyksynä vaihdoin sampoon uudet alfagomman letkut, autotarvikeliikkestä ostetut ja tuoretta tavaraa.
Puimuri oli n. 30 pv ulkona, ja kuka tietää niin eivät löpölinjat juuri valoa saa. Lopun vuotta pimeässä tallissa.
Tuossa kunnossa ne oli jo viime syksynä >:(
-
Tätä ajattelin hakea aamulla...
http://www.ikh.fi/tuotehaku/polttoaineletku#!tid23959
Liekö samanlaista...
-
Jäin arpomaan tätä letkun vaihtoa, kun käytinongelmaa ei enää ole esiintynyt. Mutta sellainen piirre on mielestäni tullut, että moottori käy jonkun verran kuumempana kuin yleensä. Eli lämpötilaviisari hiukan yli 80 astetta. Muistikuvani mukaan (mikä saattaa olla väärinkin) ei kuuluisi olla ihan noin paljon. Puhdistin ilmanoton mahdollisimman hyvin, kiristin tuulettimen remmiä, tarkastin pakkasnesteet ja putsasin ilmansuodattimet. Onko mitään muuta sellaista, mikä voisi vaikuttaa moottorin lämpötilan kohoamiseen?
Mietin vielä tuota polttoainepuolta, että jos kone ei saa tarpeeksi löpöä, niin voiko se käydä ikäänkuin laihalla ja se nostaisi lämpötilaa.
Pitäisi päästä puimaan, että näkisi koneen käytöksen raskaassa työssä. Nämä ennakkohuollot herättää vain tyhmiä kysymyksiä ;D
-
Mietin vielä tuota polttoainepuolta, että jos kone ei saa tarpeeksi löpöä, niin voiko se käydä ikäänkuin laihalla ja se nostaisi lämpötilaa.
Ei kai. Eikös dieseli käy reilulla ilmaylimäärällä? Muistaisin näin, viisaammat (niitä on paljon) oikokoot...
-
Meillä Sampossa ollut melkein uudesta asti sellaista vikaa, että toisinaan lähtee tulille ja sammuu pian. Sitten piiiitkän sahauksen jälkeen taas käynnistyy ja toimii hyvin ainakin sen päivän. Seuraavana päivänä usein taas... Alussa vikaa jäljitettiin huoltomiehen kanssa. Lisättiin joku takaiskuventtiili, vaihdettiin siirtopumppu, polttoaineletkut, suodatinsysteemi ja jotain muutakin. Vika säilynyt edelleen. Takaiskuventtiili asennettiin myös tankin päälle. Eikä vieläkään. Oireet viittaavat juuri siihen, että polttoaine valuu yön aikana imuletkusta pois. On mystistä. Pitää pitää akku hyvässä terässä että käynnistyy aina varmasti. Ongelma ei kuitenkaan esiinny säännöllisesti. Usein lähtee talven jälkeen helposti tulille, ja on myös joinakin syksyinä toiminut koko syksyn luotettavasti. Toisinaan taas pitkä starttaus jo parin tunnin tauon jälkeen.
Oma arvaus on, että kun aikoinaan tankattiin kanisterista, ja muutenkin vihneitä on löytynyt polttoainejärjestelmästä, jokin vihne jää takaiskuventtiilin väliin, ja polttoaineet pääsevät valumaan pikkuhiljaa takaisin tankkiin. Ohran vihneet muuten jäävät hyvin banjoliittimiin kiinni joka paikassa. Itse laitoin vanhan öljypolttimen sihdin tankin päälle. Nyt tuntuu, että ongelma on vähenemään päin. Niin tuo kiusa on jatkunut jo noin vuodesta 1998 alkaen. Kiusa on kuitenkin ollut tosiaan ajoittainen, joten hermot eivät ole menneet vielä koskaan.
Tuo lämpö ei liene ongelma. Meilläkin lämmöt hiukan yli 80. Ei ehkä ole saatu syyläriä pestyä aivan puhtaaksi, mutta ei ole haitannut menoa tänäkään syksynä. Olisiko helteillä mahdollisesti oma osuutensa asiaan, en tiedä.
-
Samaa vikaa oli täälläkin, syy ei oikeastaan koskaan selvinnyt - v-tutuksen jälkeen asennettiin sähköinen siirtopumppu. Pumppu pärähtää tulille heti, kun kääntää virrat päälle, antaa vain pumpata hetken ennen starttausta niin varmasti on putket täynnä löpöä. Ja on se polttoainesuodattimien vaihtokin nykyään helppoa, suosittelen.
-
Niin se sähköinen siirtopumppu. Se oli kyllä toimiva niin kauan kun toimi... Oli tietysti kiire ja lauantai- ilta kun sähköpumppu sanoi itsensä irti. Laitettiin vanha mekaaninen taas käyttöön. Toimii vanhojen vaivojen kanssa riittävästi. Jostain syystä sähkpumppu toimi vain pari vuotta.
Pottoainesuodattimien vaihtohan kuuluu ainakin meillä vuosittaiseen huoltoon.
-
Eikös moottorin lämpö pidäkin olla yli 80. Mun muistaakseni ohjekirjassa lukee, että lämpöjen pitää pysyä välillä 80-100C. Ainakin mulla lämmöt puinnin aikana on n.90C .
-
Niin se sähköinen siirtopumppu. Se oli kyllä toimiva niin kauan kun toimi... Oli tietysti kiire ja lauantai- ilta kun sähköpumppu sanoi itsensä irti. Laitettiin vanha mekaaninen taas käyttöön. Toimii vanhojen vaivojen kanssa riittävästi. Jostain syystä sähkpumppu toimi vain pari vuotta.
Pottoainesuodattimien vaihtohan kuuluu ainakin meillä vuosittaiseen huoltoon.
ei voi eres lyödä runkopalkkiin vasaralla pumpun kohalle, näinhän ne john deere traktorin omistavat uskottuaan elvyttää :'( :'( :'( :'(
-
Onks tämmösestä kellään kokemuksia? Sampo 2065 -07 ei meinannut lähteä millään käymään talven jäljiltä, ja kun lopulta lähti jäi moottori vikatilaan, ei ota täysiä kierroksia. Vikakoodia en saa ohjekirjan ohjeilla luettua, ihan kuin koodi ei jäisi muistiin. Sähköinen siirtopumppu kyllä käy, mutta oisko tehot hukassa, vai mistä sitä osaisi alkaa vikaa metsästämään?
-
Onks tämmösestä kellään kokemuksia? Sampo 2065 -07 ei meinannut lähteä millään käymään talven jäljiltä, ja kun lopulta lähti jäi moottori vikatilaan, ei ota täysiä kierroksia. Vikakoodia en saa ohjekirjan ohjeilla luettua, ihan kuin koodi ei jäisi muistiin. Sähköinen siirtopumppu kyllä käy, mutta oisko tehot hukassa, vai mistä sitä osaisi alkaa vikaa metsästämään?
siinä koneen ja säiliön välissä suht keskellä on semmonen kahennyrkin kokonen boxi joho tulee johtonippu joku moottorin ohjauslaatikko mulla kyrvähti se samat oireet
sen puoleen helppo vika että sen voi ohittaa huolto mies ja ladata koneeseen uus ohjelma lopputulos että koneesa on enempi tehoo ja kuulemma si saastuttaa
-
Vaiha kaapeli vaiha poksi. Vanhoissa onneks ei oo sitä ongelmaa. Kaiken näköisiä iän tuomia reumatismejä kylläkin.