Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jerry - 26.08.12 - klo:00:55

Otsikko: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: Jerry - 26.08.12 - klo:00:55
Passaako 5130 casen etupäähän laittaa tuota Valtran Axle LS (80W-90) öljyä, kun sitä olisi muutenkin tontilla saatavilla? Päällepäinhän akselit on valmetissa ja casessa samanlaiset Carrarot ja molemmissa kait kitkalukko, mutta onko kumminkin jotakin eroa?
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: Ylermi - 26.08.12 - klo:04:00
ei missään nimessä. Menee hyvän ulukolaisen etuaksila pilaan..
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: H Hehtolitra - 26.08.12 - klo:08:30
Passaako 5130 casen etupäähän laittaa tuota Valtran Axle LS (80W-90) öljyä, kun sitä olisi muutenkin tontilla saatavilla? Päällepäinhän akselit on valmetissa ja casessa samanlaiset Carrarot ja molemmissa kait kitkalukko, mutta onko kumminkin jotakin eroa?
Öljyn puute rikkoo koneen kuin koneen, ei niinkään öljyn nimi.
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: Jerry - 26.08.12 - klo:10:12
Lähinna tuo LS lisäaine tuossa huolettaa, kun sitä ei casen suosituksissa näy missään. Alkaako lukko makaamaan päällä koko ajan? Suositushan on ihan perus 85W-140, mutta ei sitä kuulemma kukaan suomessa käytä vaan 80W90 on tänne sopivaa.

Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: jaamäävai - 26.08.12 - klo:10:26
Lähinna tuo LS lisäaine tuossa huolettaa, kun sitä ei casen suosituksissa näy missään. Alkaako lukko makaamaan päällä koko ajan? Suositushan on ihan perus 80W-140, mutta ei sitä kuulemma kukaan suomessa käytä vaan 80W90 on tänne sopivaa.

Päinvastoin. LS aineistus antaa luistoa. Kokeiltu joskus 110-90 new hollandiin vm 2000 normi 80w-90, niin alko paukkumaan. Valtran LS sisään ja tuli kuntoon.
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: jps - 26.08.12 - klo:11:22
Mitä GL-luokitusta se Case on vailla? Aiempia viestejä lukiessa alkaa ihan puistattaa tuo öljytietämys.

Pikaisen Konedata selauksen mukaan näyttäis soveltuvan oikein hyvin. Se Valtran öljy on tod.näk. GL-5 öljyä, jolloin siinä tulee ehdottomasti olla LS-lisäaine jos aiot sitä Casen akseliin laittaa. Luultavasti ohjekirja antaa luokitukseksi GL-4, mutta GL-5 LS lisäaineella on huomattavasti parempi valinta (tosin kolme kertaa kalliimpi).
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: Jerry - 26.08.12 - klo:17:30
Mitä GL-luokitusta se Case on vailla? Aiempia viestejä lukiessa alkaa ihan puistattaa tuo öljytietämys.

Ei mitään tietoa, kun mulla ei ole edes käyttöohjetta koneeseen. Joku korjausopas mulla on, missä on kaikki purettuna, mutta siinäkään ei puhuta öljyistä mitään muuta kuin etuakseliin 85W-140. Eihän tuo paljoa kerro.

Pikaisen Konedata selauksen mukaan näyttäis soveltuvan oikein hyvin. Se Valtran öljy on tod.näk. GL-5 öljyä, jolloin siinä tulee ehdottomasti olla LS-lisäaine jos aiot sitä Casen akseliin laittaa. Luultavasti ohjekirja antaa luokitukseksi GL-4, mutta GL-5 LS lisäaineella on huomattavasti parempi valinta (tosin kolme kertaa kalliimpi).

Joo, valttorin öljy on GL-5. Hinnalla ei oo mitään väliä, kun 20L pänikällä vaihtaa molempiin koneisiin ja mun ajolla 1000 tuntiin menee usiempi vuosi. Pääasia että on sopivaa ja tarpeeksi hyvää. Korjaus se vasta kallista on.

Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: ijasja2 - 26.08.12 - klo:17:36


Joo, valttorin öljy on GL-5. Hinnalla ei oo mitään väliä, kun 20L pänikällä vaihtaa molempiin koneisiin ja mun ajolla 1000 tuntiin menee usiempi vuosi. Pääasia että on sopivaa ja tarpeeksi hyvää. Korjaus se vasta kallista on.

Joo, ja tuosta tuhannesta tunnista ei kannata välittää,vaihtaa öljyt vähintään jokatoinen vuosi, mielellään jokavuosi. Kun ei se paljoa mitään maksa ja helppo työkin vieläpä.
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: Jerry - 26.08.12 - klo:20:09
Joo, ja tuosta tuhannesta tunnista ei kannata välittää,vaihtaa öljyt vähintään jokatoinen vuosi, mielellään jokavuosi. Kun ei se paljoa mitään maksa ja helppo työkin vieläpä.

Niinpä se näyttää valmetin manuaalissa olevankin, notta "Huolto 1000 käyttötunnin välein tai vuosittain". Vaihdelaatikkoon en kyllä ihan joka vuosi malta laittaa uusia, kun eipä se sillälailla kulu kun moottorissa, enemmänkin likaantuu.
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: Pasi - 26.08.12 - klo:21:01
Joo, ja tuosta tuhannesta tunnista ei kannata välittää,vaihtaa öljyt vähintään jokatoinen vuosi, mielellään jokavuosi. Kun ei se paljoa mitään maksa ja helppo työkin vieläpä.

Niinpä se näyttää valmetin manuaalissa olevankin, notta "Huolto 1000 käyttötunnin välein tai vuosittain". Vaihdelaatikkoon en kyllä ihan joka vuosi malta laittaa uusia, kun eipä se sillälailla kulu kun moottorissa, enemmänkin likaantuu.

Juu... ei kulu, mutta kondessivettä tiivistyy öljyn sekaan. Siksi öljyjä pitäisi vaihtaa vaikkei tunnit täyttyisikään.
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: Oksa - 26.08.12 - klo:21:17
öölit ja rasvat on yleensä halvempia kuin laakerit töineen, elikkä vaihtaa vain usein niin ei tule remppamiehet tutuiksi!
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: Jerry - 28.08.12 - klo:12:19
Niinpä se näyttää valmetin manuaalissa olevankin, notta "Huolto 1000 käyttötunnin välein tai vuosittain". Vaihdelaatikkoon en kyllä ihan joka vuosi malta laittaa uusia, kun eipä se sillälailla kulu kun moottorissa, enemmänkin likaantuu.

Juu... ei kulu, mutta kondessivettä tiivistyy öljyn sekaan. Siksi öljyjä pitäisi vaihtaa vaikkei tunnit täyttyisikään.

Joo, ei välttämättä kannata tuota 1000 tuntia ajaa, mutta kyllä tuossakin joku järki pitää olla, ettei 100 tunnin välein vaihdeta. Ei tuota kondenssiakaan kerry, jos koneella ei ajeta talvisaikaan. Moottoriöljyssä tuo vesi on pahasta, kun polttoaineesta irtoaa rikkiä ja sehän muodostaa veden kanssa rikkihappoa. Ja jonkin verranhan sitä ilmaa pääsee männänrenkaiden väleistä livahtamaan moottoriin ja tietenkin huohottimesta.

Vaihdelaatikko on taas melko suljettu ja hengittämätön systeemi, paitsi kipatessa kärryjä öljyä liikkuu edestakaisin ja kosteutta voi mennä huohottimen kautta.
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: jaana30v - 28.08.12 - klo:16:21
Eikös diesel ole nykyään jo rikitöntä
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: Jerry - 29.08.12 - klo:09:05
Eikös diesel ole nykyään jo rikitöntä

Niinpä se taitaa olla, käytännössä rikitöntä. 10mg/kg näyttäisi olevan raja eli 0,001%. 100 tuntia kun ajelee 10 litran kulutuksella, kuluu polttoainetta 1000 litraa eli 840kg, josta rikkiä 8g ja suurin osa pakoputkesta pihalle. Eipä taida paljoa olla merkitystä :)

Ja sitten rikkiä ajetaan säkkikaupalla pellolle.
Otsikko: Vs: Etuakselin äänet kertovat vakavista oireista
Kirjoitti: maraani - 10.11.12 - klo:12:45
Lainaan tätä öljytopikkia, kun on kumminkin samanlaisesta koneesta kysymys ja etuakselista.  5130 ja vm 1995, tunnit noin 10600. Ek ollut edelliselläkin jo en tiä vaikka olis ollu uudesta saakka.

Alkoi tiistaina äestäessä kuulua jostain kummallista ääntä satunnaisesti voimansiirrosta. Etuakseli on nelivetopäällä naputtanut jo vaikka kuinka kauan ja kuluneeksi sen tiesinkin. Nyt vaan aamulla kuormatessa huomasin oireiden pahentuneen ja ääntä kuuluu kaartaessa jo ilman nelivetoakin, satunnaisesti jotain paukettakin?  :-\

Onkoos kokonaisia ehjiä etuakseleita saatavana jostain purkaamolta ja onko se edullisempi tapa korjata tilanne kuin teettää remontti nykyiseen akseliin? Tietysti jos vaihdattaa koko akselin, niin sitten jää rikkinäinen itselle. Jotain tästä kyselin joskus korjaamolta, mut ei osannu tarkkaan sanoa, mitä remppa vois maksaa, tuhansia kuitenkin. Osat ei kait oo kovin halpoja näihin?
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: bdr-529 - 10.11.12 - klo:13:24
Vika ja kustannusarvio kannattais tehdä enenkä hommaa tontille vaihtoakselia jossa voi olla  vikaa  vikaa.
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: nuffieldmaster - 10.11.12 - klo:13:44
Carraaro on meleko yksinkertainen purettava ja kasattava. Ite tekemällä säästää. Esim. laakerit on standardikamaa, samoin kierteet kun on M-kierteellä. Lautaspyöräpari jos on mennyt niin uusi tilaan vain, ei tarvitse koko paskaa uusia pikkuvian takia. Jos navat kunnossa niin uudelleen laakerointi jne.

Korjauksissa tuppaavat korjaamaan vain vian, ei välttämättä syytä tai muita alkavia vikoja. Uudet laakerit jokapaikkaan kerrasta, pelaa seuraavat 10 000+ tuntia taasen.
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: maraani - 10.11.12 - klo:15:30
Ok, ei siinä sitten korjaamollakaan voi kovin kauaa mennä. Tietysti riippuu millai osia saa.

Ite ei oikein saa tehtyä, kun ei oo kokemusta tuommoisista remonteista eikä oikein työkalujakaan. Noin joka kolmas päivä tarvitaan traktoria, niin pitäis aika sujuvasti saada tehtyä remppa. Ei sitä tuossa välissä tietenkään korjaamokaan tee, mutta itse yrittäen menee viikkoja vähintään. Ja ulkona on tylsä tehdä remonttia tähän aikaan vuodesta. Autokin Opel on ollu kolme viikkoa ny samassa tilassa kun en oo ehtiny selvitttämään vikaa...
Otsikko: Vs: Etuakselin äänet kertovat vakavista oireista
Kirjoitti: Ana - 10.11.12 - klo:16:02
Lainaan tätä öljytopikkia, kun on kumminkin samanlaisesta koneesta kysymys ja etuakselista.  5130 ja vm 1995, tunnit noin 10600. Ek ollut edelliselläkin jo en tiä vaikka olis ollu uudesta saakka.

Alkoi tiistaina äestäessä kuulua jostain kummallista ääntä satunnaisesti voimansiirrosta. Etuakseli on nelivetopäällä naputtanut jo vaikka kuinka kauan ja kuluneeksi sen tiesinkin. Nyt vaan aamulla kuormatessa huomasin oireiden pahentuneen ja ääntä kuuluu kaartaessa jo ilman nelivetoakin, satunnaisesti jotain paukettakin?  :-\

Onkoos kokonaisia ehjiä etuakseleita saatavana jostain purkaamolta ja onko se edullisempi tapa korjata tilanne kuin teettää remontti nykyiseen akseliin? Tietysti jos vaihdattaa koko akselin, niin sitten jää rikkinäinen itselle. Jotain tästä kyselin joskus korjaamolta, mut ei osannu tarkkaan sanoa, mitä remppa vois maksaa, tuhansia kuitenkin. Osat ei kait oo kovin halpoja näihin?

Kuulostaa pahasti siltä että lautaspyörän pultit ollu löysällä ja nyt poikki, kiireesti kone remonttiin ennenku on suurempi tuho. Kokemusta on tuosta ja vielä kahteen kertaan tehtynä, eka kerralla uusittiin vain pultit mutta oli ehtiny murjomaan jo kartaanintumpin akselin vääräksi ja laakerithan ei siitä tykänny ja sitte söiki koko lautaspyörän paskaksi ja saiki uusia vähän enee osia..

Olikohan tuo jälkimmäinen remontti jotain parin tonnin luokkaa, ite purettiin murikka irti ja vietiin sepälle
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: nuffieldmaster - 10.11.12 - klo:17:28
Osia kannattaa sitten kysellä muualtakin kuin agritekiltä joka on helvatan ahne varaosakaupassa. Uskon tuossakin rempassa säästävän tonnin kaksi äkkiä!  Nimittäin vika kuulostaa useamman tonnin jutulta.
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: Timppa - 10.11.12 - klo:18:03


Joo, valttorin öljy on GL-5. Hinnalla ei oo mitään väliä, kun 20L pänikällä vaihtaa molempiin koneisiin ja mun ajolla 1000 tuntiin menee usiempi vuosi. Pääasia että on sopivaa ja tarpeeksi hyvää. Korjaus se vasta kallista on.

Joo, ja tuosta tuhannesta tunnista ei kannata välittää,vaihtaa öljyt vähintään jokatoinen vuosi, mielellään jokavuosi. Kun ei se paljoa mitään maksa ja helppo työkin vieläpä.

Mobilin SHC synteettinen maksaa jotain 250€/20 litra joten ei se ihan halpaakaan ole.

Mutta halvempaa kuin etuakseliöljy.
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: volvo88 - 10.11.12 - klo:18:16
Passaako 5130 casen etupäähän laittaa tuota Valtran Axle LS (80W-90) öljyä, kun sitä olisi muutenkin tontilla saatavilla? Päällepäinhän akselit on valmetissa ja casessa samanlaiset Carrarot ja molemmissa kait kitkalukko, mutta onko kumminkin jotakin eroa?

Kitkalukollinen akseli vaatii tuon LS-lisäaineen, muuten paukkuu tai rutisee. Jos on laitettu tavallinen 80-90 öljy, niin voi vaatia parikin öljynvaihtoa ennen kuin rutina loppuu.

MARAANILLE suosittelen kans öljynvaihtoa akseliin näin ensiavuksi. Voi siellä mekaanista vikaakin olla niin kun tässä muut ovat todenneet, mutta sitten kun tuon LS-lisäaineen teho lakkaa, etuakseli pitää ihan karmeaa ääntä. Käännettäessä tuntuu että hajoaa justiinsa. Kannattaa ainakin kokeilla ja jos tulpassa ei ole rautaa niin vika korjaantuu luultavasti öljynvaihdolla.

Muutama vuosi sitten yksi isäntä oli tehnyt hyvän kaupan kun osti saksalaisen natikan josta oli etuakseli rikki. Korjasin sen vaihtamalla oikean öljyn sisään ja tuolla remontilla kone on vieläkin käytössä. ;) ;)
Otsikko: Vs: Etuakselin öljyt, maxum 5130
Kirjoitti: maraani - 12.11.12 - klo:18:26
Kyl mää vähän tuon nimim "volvo88" :n viestin jälkeen toivoin, et olis ollu tuossa öljynvaihdossa ratkaisu edes jonkinlainen. Ja kyl se niinku ilman nelivetoa rauhoittukin mielestäni. Nelivetopäällä kuului kyl jotain ylimääräisiä ääniä. En sit käyttäny sitä kun välttämättömässä kohdassa, lietettä sai ajettua takavedollakin.

Äestykseen pitää kysellä naapurin eläkeläismaasikaa veturiksi. Ei vaan viitteis sitä paskastaa, kun sit tulee kumminkin heti pakkasta eikä saa pestyä :(
Otsikko: Vs: Etuakselin äänet kertovat vakavista oireista
Kirjoitti: tupapässi - 12.11.12 - klo:19:14
Lainaan tätä öljytopikkia, kun on kumminkin samanlaisesta koneesta kysymys ja etuakselista.  5130 ja vm 1995, tunnit noin 10600. Ek ollut edelliselläkin jo en tiä vaikka olis ollu uudesta saakka.

Alkoi tiistaina äestäessä kuulua jostain kummallista ääntä satunnaisesti voimansiirrosta. Etuakseli on nelivetopäällä naputtanut jo vaikka kuinka kauan ja kuluneeksi sen tiesinkin. Nyt vaan aamulla kuormatessa huomasin oireiden pahentuneen ja ääntä kuuluu kaartaessa jo ilman nelivetoakin, satunnaisesti jotain paukettakin?  :-\

Onkoos kokonaisia ehjiä etuakseleita saatavana jostain purkaamolta ja onko se edullisempi tapa korjata tilanne kuin teettää remontti nykyiseen akseliin? Tietysti jos vaihdattaa koko akselin, niin sitten jää rikkinäinen itselle. Jotain tästä kyselin joskus korjaamolta, mut ei osannu tarkkaan sanoa, mitä remppa vois maksaa, tuhansia kuitenkin. Osat ei kait oo kovin halpoja näihin?

Kuulostaa pahasti siltä että lautaspyörän pultit ollu löysällä ja nyt poikki, kiireesti kone remonttiin ennenku on suurempi tuho. Kokemusta on tuosta ja vielä kahteen kertaan tehtynä, eka kerralla uusittiin vain pultit mutta oli ehtiny murjomaan jo kartaanintumpin akselin vääräksi ja laakerithan ei siitä tykänny ja sitte söiki koko lautaspyörän paskaksi ja saiki uusia vähän enee osia..

Olikohan tuo jälkimmäinen remontti jotain parin tonnin luokkaa, ite purettiin murikka irti ja vietiin sepälle
Luultavasti olet jo tarkistanut vetoakselien nivelristikot !! Pelottavan kuuloisia oireita niistäkin lähtee, mutta selviää suhtkoht halvalla, varsinkin jos itse saa vaihdettua. Nimittäin ristikot voivat näyttää ehjiltä, mutta kulumisen takia pääsevät liikkumaan haarukassa, ja siitä lähtee naputtava ääni neliveto päällä käännöksissä.