Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: icefarmer - 22.07.12 - klo:00:05

Otsikko: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: icefarmer - 22.07.12 - klo:00:05
kuinka monta kertaa päivässä vaiko päivittäin vaiko tietyin tuntivälein paalaimen/noukkarin vedossa, millä rasvalla, mikä paras akseli :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: Cornfarmer - 22.07.12 - klo:00:16
kuinka monta kertaa päivässä vaiko päivittäin vaiko tietyin tuntivälein paalaimen/noukkarin vedossa, millä rasvalla, mikä paras akseli :-\ :-\ :-\ :-\

waltercheid on paras akseli ja castrolin olista long timea 2 vai mitä se ny oli niin käytetään joka koneessa paikkaan ku paikkaan ja hyvin pelittää, ja eikähän se 8 tunnin välein riitä rasvaus ja riittävän iso tietysti nivel saa olla...
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: Fuller - 22.07.12 - klo:00:47
Bondioli ja Le punaista laakereihin kerran viikossa,ajaa kuin paljon tahtoo viikkoon.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: kyntaja - 22.07.12 - klo:07:17
Kahdesti päivään,samalla kun valutetaan happoa säiliöön.
Rasvaus väli silloin noin 8-10h.
Ja siis noukkari.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: jylperö - 22.07.12 - klo:07:49
Taitaapi ohjekirjassa lukea 10h pyrkinyt rasvaamaan hieman tiheämmin, rasvan merkillä ei liene väliä kuhan sitä siellä on.
Väljistynyttä akselia joutuu rasvaamaan tiheämmin ei niissä rasva pitkään pysy.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: Peurajussi - 22.07.12 - klo:08:04

Punaisista käyttänyt Kendallia ja Peerlesiä, ei voi verratakaan noihin perusrasvoihin jotka muuttuvat sulaksi voiksi kesähelteellä. Paalaimen akselissa rasvaus kerran päivään ajosta riippumatta, todella hyvin pysyy rasva siellä missä pitääkin.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: {o|o} - 22.07.12 - klo:09:18
Eikös näissä punaisissa tappirasvoissa varoiteta laittamasta nopeasti pyöriviin laakereihin?
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: JTJ - 22.07.12 - klo:09:31
Onko muissa akseli merkeissä jo nippa ristitapin päässä vai siellä keskellä haarukkaa päin peetä? Bondiolin mustakuorisille akseleille kyllä plussa ku esim. laajakulma nivelenkin voi rasvata akselin ollessa traktorissa paikallaan.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: Wejjo - 22.07.12 - klo:10:18
Eikös näissä punaisissa tappirasvoissa varoiteta laittamasta nopeasti pyöriviin laakereihin?

Eihän ne ristikon laakerit nopeasti pyöri, noihin sopii erittäin hyvin nämä sitkostetut rasvat
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: rene - 22.07.12 - klo:10:33
Eikös näissä punaisissa tappirasvoissa varoiteta laittamasta nopeasti pyöriviin laakereihin?

Eihän ne ristikon laakerit nopeasti pyöri, noihin sopii erittäin hyvin nämä sitkostetut rasvat
Itse en laittaisi tappirasvaa MIHINKÄÄN muuhun kun liukulaakeriin >:(  Toisaalta halpaa yleisrasvaa en laittaisi YHTÄÄN MIHINKÄÄN :(
  Mihinkähän se perustuu että joissakin ristikoissa ei ole nippaakaan :-\   Nivelakseleissa on toki aina. 
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: T170 - 22.07.12 - klo:11:29
Eikös näissä punaisissa tappirasvoissa varoiteta laittamasta nopeasti pyöriviin laakereihin?

Eihän ne ristikon laakerit nopeasti pyöri, noihin sopii erittäin hyvin nämä sitkostetut rasvat
Itse en laittaisi tappirasvaa MIHINKÄÄN muuhun kun liukulaakeriin >:(  Toisaalta halpaa yleisrasvaa en laittaisi YHTÄÄN MIHINKÄÄN :(
  Mihinkähän se perustuu että joissakin ristikoissa ei ole nippaakaan :-\   Nivelakseleissa on toki aina.

Kaverin Volvon kardaanissakaan ei ole rasvanippaa, ja voimaa kardaanin kautta välitetään ainakin yhtä paljon kuin noukkarin nivelakselin kautta. Volvo kun lyö sutia asvalttipinnalla vielä nelosellakin. Kierrosluvutkin lienevät suurempia? Laadukkaammat materiaalit käytössä?
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: bouli - 22.07.12 - klo:11:33
Eikös näissä punaisissa tappirasvoissa varoiteta laittamasta nopeasti pyöriviin laakereihin?

Eihän ne ristikon laakerit nopeasti pyöri, noihin sopii erittäin hyvin nämä sitkostetut rasvat
Itse en laittaisi tappirasvaa MIHINKÄÄN muuhun kun liukulaakeriin >:(  Toisaalta halpaa yleisrasvaa en laittaisi YHTÄÄN MIHINKÄÄN :(
  Mihinkähän se perustuu että joissakin ristikoissa ei ole nippaakaan :-\   Nivelakseleissa on toki aina.
Mikäs olisi hyvä rasva nopeakierroksisiin laakereihin?
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: Ala-Pertti - 22.07.12 - klo:11:35
Eikös näissä punaisissa tappirasvoissa varoiteta laittamasta nopeasti pyöriviin laakereihin?

Eihän ne ristikon laakerit nopeasti pyöri, noihin sopii erittäin hyvin nämä sitkostetut rasvat


Tuollapa hallissa seisoo paalinpyöritin, jolla ajettu piiitkästi yli 20tuhatta paalia. Yhtä vaille kaikki laakerit alkuperäiset ja nivelakselin ristikot myös alkuparäiset. Rasvattu vain ja ainoastaan Kendallin punaisella.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: zetor8045 - 22.07.12 - klo:11:36
Eikös näissä punaisissa tappirasvoissa varoiteta laittamasta nopeasti pyöriviin laakereihin?

Eihän ne ristikon laakerit nopeasti pyöri, noihin sopii erittäin hyvin nämä sitkostetut rasvat
Itse en laittaisi tappirasvaa MIHINKÄÄN muuhun kun liukulaakeriin >:(  Toisaalta halpaa yleisrasvaa en laittaisi YHTÄÄN MIHINKÄÄN :(
  Mihinkähän se perustuu että joissakin ristikoissa ei ole nippaakaan :-\   Nivelakseleissa on toki aina.
Mikäs olisi hyvä rasva nopeakierroksisiin laakereihin?
LE:n laakerirasva... Ainakin vielä toiminut  ;D
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: arzyboy - 22.07.12 - klo:11:53
Yleisohje nivelakselien rasvaukseen on ristikoille 8h ja putkelle 20h. Muistaakseni bondiolin uusissa akseleissa rasvausväli on kaksinkertainen. Ite pyrin rasvailemaan suositusten mukaan. Käytössä on ollu jo jonkin aikaa shellin retinax hd2 joka on nykyään eri nimellä, jota en nyt millään muista. Ennen oli sinistä, mutta nyt muuttunut punaiseksi. Vaseliinispray on tosi hyvää muotoputkille. Menee hyvin joka paikkaan ja voitelee paljon pitempään kuin öljy. Yhden ainoan nivelakselin olen särkenyt tapaturmaisesti joskus 20 vuotta sitten. IKh:n akseleihin ei kannata sekaantua... Sen verran on niistä valituksia kuulunut. Bondiolin uusi akselimalli on aika nerokas rasvauksen osalta, mutta kestävyydestä ei mitään käsitystä ???
Muistaakseni bondiolilla ilmoitettu tehonkesto on 5 asteen kulmassa 1500 käyttötunnin tekemän rasituksen kesto.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: Kloppi - 22.07.12 - klo:12:05
IKH:n niveliä on joitaki käytössä, siinähän ne tuntuu kestävän kuin muutkin. Ja niissäkin on ollut jo aika kauan tuo nippa ristikon päässä. Onko se nyt sitten Benzi & Di Terlizzi vai mikä se IKH:n nivelen merkki olikaan. Silppurivaunun laajakulmanivel taitaa olla vanhin IKH:lainen, ei toki sekään ihan vielä kymmentä vuotta.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: rene - 22.07.12 - klo:12:18
Eikös näissä punaisissa tappirasvoissa varoiteta laittamasta nopeasti pyöriviin laakereihin?

Eihän ne ristikon laakerit nopeasti pyöri, noihin sopii erittäin hyvin nämä sitkostetut rasvat
Itse en laittaisi tappirasvaa MIHINKÄÄN muuhun kun liukulaakeriin >:(  Toisaalta halpaa yleisrasvaa en laittaisi YHTÄÄN MIHINKÄÄN :(
  Mihinkähän se perustuu että joissakin ristikoissa ei ole nippaakaan :-\   Nivelakseleissa on toki aina.
Mikäs olisi hyvä rasva nopeakierroksisiin laakereihin?
Hyvästä rasvasta ei kokemuksia tule kovin nopeasti,  jotain kirjaimia edessä ja numero 4000 on noissa tuubeissa joita olen käyttänyt pitkälti yli kymmenen vuotta.  Viime keväänäkin laatikollisen ostin.  Mitään moitittavaa ei ole vielä ilmennyt.
 Aiemmin juurikin nivelakselin ristikoita rasvasin päivittäin halvoilla rasvoilla, aina ulos pursuava rasva oli jotain mustaa hökkylää :o   Nykyisin ulospäin pursuava rasva on vielä ihan toimivaa jopa punaista väriäkin on tallella vaikka edellisestä rasvauksesta olisi hyvinkin pitkä aika 8) 8)
  Putken rasvaus on hyvä tehdä siten että yrittää siivota ja pestä vanhat rasvat pois vaikka polttoöljyllä, kuivaus paperilla ja uutta rasvaa pintaan.  Sitten kun liikkuu tahkeasti niin sama uudestaan :)   
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: ijasja2 - 22.07.12 - klo:13:16
Eikös näissä punaisissa tappirasvoissa varoiteta laittamasta nopeasti pyöriviin laakereihin?

Eihän ne ristikon laakerit nopeasti pyöri, noihin sopii erittäin hyvin nämä sitkostetut rasvat
Itse en laittaisi tappirasvaa MIHINKÄÄN muuhun kun liukulaakeriin >:(  Toisaalta halpaa yleisrasvaa en laittaisi YHTÄÄN MIHINKÄÄN :(
  Mihinkähän se perustuu että joissakin ristikoissa ei ole nippaakaan :-\   Nivelakseleissa on toki aina.
Mikäs olisi hyvä rasva nopeakierroksisiin laakereihin?
Hyvästä rasvasta ei kokemuksia tule kovin nopeasti,  jotain kirjaimia edessä ja numero 4000 on noissa tuubeissa joita olen käyttänyt pitkälti yli kymmenen vuotta.  Viime keväänäkin laatikollisen ostin.  Mitään moitittavaa ei ole vielä ilmennyt.
 Aiemmin juurikin nivelakselin ristikoita rasvasin päivittäin halvoilla rasvoilla, aina ulos pursuava rasva oli jotain mustaa hökkylää :o   Nykyisin ulospäin pursuava rasva on vielä ihan toimivaa jopa punaista väriäkin on tallella vaikka edellisestä rasvauksesta olisi hyvinkin pitkä aika 8) 8)
  Putken rasvaus on hyvä tehdä siten että yrittää siivota ja pestä vanhat rasvat pois vaikka polttoöljyllä, kuivaus paperilla ja uutta rasvaa pintaan.  Sitten kun liikkuu tahkeasti niin sama uudestaan :)   

JA törkkää sitä rasvaa sinne sisemmän putken sisälle, sieltä valuessaan voitelee kätevästi.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: nAGGI-nYLYGGI - 22.07.12 - klo:16:26
Punasta Petronasia käytetty nyt muutama vuos, eikä tarvii ajatella merkin vaihtoa. Kuten edellä kuvattu renellä, eli ku uutta laitto entisillä halvoilla rasvoilla niin aina ulostuleva tavara oli aina jo kerran syödyn näköstä, mutta nykyään rasva kestää.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: kyntaja - 22.07.12 - klo:18:03
Punasta Petronasia käytetty nyt muutama vuos, eikä tarvii ajatella merkin vaihtoa. Kuten edellä kuvattu renellä, eli ku uutta laitto entisillä halvoilla rasvoilla niin aina ulostuleva tavara oli aina jo kerran syödyn näköstä, mutta nykyään rasva kestää.

Samalla mennään. Välillä ollut muitakin mut tuo kyl on hyvä jokapaikan rasva.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: realisti - 22.07.12 - klo:18:11
X1r violettia käytetään raskaammassa käytössä oleviin akseleihin, ja samalla muihinkin "avainkoneisiin". Harvoin on akseleita hajonnut, tosin vasta meni fusionin laajakulma hajalle mittarissa 32500 paalia silloin.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: erik - 22.07.12 - klo:18:23
Missäs lehdessä just viimevuon oli vaseliini testi?
Siinä ei mitään ylivoimaista voittajaa tullut vaan kaikki oli aika tasasia halvasta kalliimpaan ja siihen lopputulokseen päästiin että tärkeintä on että rasvataan eikä se millä rasvataan.....
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: zetor8045 - 22.07.12 - klo:18:47
Missäs lehdessä just viimevuon oli vaseliini testi?
Siinä ei mitään ylivoimaista voittajaa tullut vaan kaikki oli aika tasasia halvasta kalliimpaan ja siihen lopputulokseen päästiin että tärkeintä on että rasvataan eikä se millä rasvataan.....
Ja se ettei painapesurilla pestä niitä rasvoja pois joka laakerista ja tapista  ;D   
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: nestori2 - 22.07.12 - klo:19:08
Tiedä sitten, mikä merkitys tuolla rasvaamisella oikein on. Minä esim. rasvaan lumilingon akselin tasan kerran vuodessa ja kyllä tuo on pelittänyt jo lähemmäs 15 vuotta. Välillä käyttö on todella kovaa, kyllä sitä 900:n valtra vetää kyllä täydellä teholla. Lika ne laakerit tuhoaa ennemmin kuin liian pieni rasvamäärä. Kuten joku tuossa totesi, ajoneuvojen kardaaneissa tai vetoakseleissa on kestorasvaus ja hyvin pelittävät satojatuhansia kilometrejä.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: - 22.07.12 - klo:19:17
ajoneuvojen kardaaneissa tai vetoakseleissa on kestorasvaus ja hyvin pelittävät satojatuhansia kilometrejä.

Jep! Mitsun etukardaanissa ei ollu nippaa. Eka kesti 92tkm. Takakardaanissa oli nippa. Kesti sen 270tkm jolloin auto vaihdettiin.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: zetor8045 - 22.07.12 - klo:19:18
Tiedä sitten, mikä merkitys tuolla rasvaamisella oikein on. Minä esim. rasvaan lumilingon akselin tasan kerran vuodessa ja kyllä tuo on pelittänyt jo lähemmäs 15 vuotta. Välillä käyttö on todella kovaa, kyllä sitä 900:n valtra vetää kyllä täydellä teholla. Lika ne laakerit tuhoaa ennemmin kuin liian pieni rasvamäärä. Kuten joku tuossa totesi, ajoneuvojen kardaaneissa tai vetoakseleissa on kestorasvaus ja hyvin pelittävät satojatuhansia kilometrejä.
Rasvauksesta tuli mieleen kun naapurin pajalla (tapahtunut varmaan ennen syntymääni) oli hitsattu kylvökoneen vantaisiin lisää rautaa ja siinä oli tarkan miehen ja täysin huolettoman miehen kylvökoneet.. Tarkka isäntä oli rasvannut vantaiden sitä (miksi sitä nyt sanotaan) yläpäässä olevia nippoja vain vähän niin eivät olleet kuluneet mutta paska oli päässyt välin niin eivät liikkuneet mihinkään... Mutta Isäntä joka ei ollut rasvannut vissiin ikinä niitä niin toimivat suuren väljyytensä takia mainiosti  ;D   Eli liian vähän rasvaa ja harvoin on kyllä pahin vaihtoehto.. Kaivuria kun ajelen niin tulee päivittäin rasvattua melkein kaikki nipat niin pysyy pöly ja vesi poissa tapeista  :P
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: select o speed - 22.07.12 - klo:19:27
Eipä oo nissan king cabissäkään yhtään ainoota nippaa kardaaneissa 340 000 ajettu ja kaikki alkuperäisiä (KOP KOP )  :-\
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: nestori2 - 22.07.12 - klo:21:12
Eipä oo nissan king cabissäkään yhtään ainoota nippaa kardaaneissa 340 000 ajettu ja kaikki alkuperäisiä (KOP KOP )
Jos laakerit viimeisen päälle suojataan, niin kyllä siellä rasva pysyy, eikä lika pääse laakeria tuhoamaan.
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: T170 - 23.07.12 - klo:16:12
Eipä oo nissan king cabissäkään yhtään ainoota nippaa kardaaneissa 340 000 ajettu ja kaikki alkuperäisiä (KOP KOP )
Jos laakerit viimeisen päälle suojataan, niin kyllä siellä rasva pysyy, eikä lika pääse laakeria tuhoamaan.

Mutta mikä saa ne nuorison harrastepelien kardaanit kestämään? Kun 400 hevosvoimaa pyörittää ja runtua annetaan tosissaan...
Otsikko: Vs: nivelakselin rasvaus
Kirjoitti: liete - 23.07.12 - klo:17:15
Oisko auton kardaanissa vähän enemmän kierroksia? Kestäähän se sillon..