Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: welger - 21.07.12 - klo:19:27
-
NHK:lla näyttäs tuommonen olevan suhkot edullisesti, tietääkö joku palstalaisista koneen historiaa.
Pelaako rehulla hyvin? Korsi/pehkun paalaukseen omiaan oleva kone.
-
[ :)quote author=welger link=topic=38259.msg641412#msg641412 date=1342888078]
NHK:lla näyttäs tuommonen olevan suhkot edullisesti, tietääkö joku palstalaisista koneen historiaa.
Pelaako rehulla hyvin? Korsi/pehkun paalaukseen omiaan oleva kone.
[/quote]
Laitatko koneen linkin tähän?
-
http://services.mascus.com/product.aspx?did={8AB96161-6913-4FB9-929D-BD95BDC46D92}&ctl=agriculture&prodid={c51f80eb-b65b-408f-a1b4-cd59d3e9edc8}&ctgn=roundbalers
Ei ole kyllä hinnalla pilattu, mutta on varmaan paljon ajettukkin jo. Noi ei taida mitään märän kelin vehkeitä olla, mutta miehekkään kokosia paaleja näyttäis tekevän.
Kannattaa toki käydä katsomassa konetta paikanpäällä, jos on tarvetta tuollaiselle kuivien materiaalien paalaimelle.
-
Rene taitaa olla asiantuntija tähän juttuun.
-
http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-pyoropaalaimet/welger-rp-520-master/ie7oe9kk.html
Ei tunnu pahan kalliilta. Jos remmit on hyvät niin osta pois. Luulen kyllä että ei ole hyvät vaan pitäisi uusia kaikki. Minulta on yhden tuollaisen aivan helkkarin hyvän lunastanut vakuutusyhtiö, toinen tuollainen on reservissä, vikana ainoastaan se että remmit pitäisi kaikki uusia.
Oljen ja heinän paalaamiseen ihan hyvä, aikaisin korjattavalle lyhyelle ja märälle säilörehulle huono :( Kortinen tavara menee kohtalaisesti ihan vesimärkänäkin. Kunnolla esikuivattuna menee mikä vaan. Karhon muoto on tärkeä ja erityisesti se että karhe on vähintään paalin levyinen, mieluiten sellainen metrinelikymppinen :)
-
Mistään Halikostako ei noita remmejä saa sopivasti?
Noukinkaarista päätellen ajettu noin 13548 paalia.
-
Mistään Halikostako ei noita remmejä saa sopivasti?
Noukinkaarista päätellen ajettu noin 13548 paalia.
Saa sopivasti mut niitä saa sit hakea aika useesti uusia... Täysin sekunda laatua halikon remmit
-
Mistään Halikostako ei noita remmejä saa sopivasti?
Noukinkaarista päätellen ajettu noin 13548 paalia.
Saa sopivasti mut niitä saa sit hakea aika useesti uusia... Täysin sekunda laatua halikon remmit
Onkohan samaa konsernia Salon myllyosien kanssa? Joskus takavuosina tuli uusi seula Skioldin myllystä papujen mukana palasina pihalle.
-
Mistään Halikostako ei noita remmejä saa sopivasti?
Noukinkaarista päätellen ajettu noin 13548 paalia.
Saa sopivasti mut niitä saa sit hakea aika useesti uusia... Täysin sekunda laatua halikon remmit
Onkohan samaa konsernia Salon myllyosien kanssa? Joskus takavuosina tuli uusi seula Skioldin myllystä papujen mukana palasina pihalle.
Yhden remmin ostin Etralta, oli huomattavasti halvempi kun alkuperäiset mutta kesti vain muutaman paalin :( Ilmeisesti paksuuserosta johtuen oli muutaman sentin liian lyhyt. Liimasin vanhasta remmistä palan jatkoa ja paalailin remmejä yksitellen korjaillen koko kesän ;D
Säästäväisenä miehenä olen pohtinut kaikkea mahdollista keinoa ettei tarvitsisi ostaa uusia remmejä. Tähän saakka toteuttamiskelpoisin idea on ollut sellainen reilun nelimetrinen pyöritettävä muotti johon voisi vetää pohjalle kerroksen raakakumia, kerroksia kangasta tai yksi kerros lankaa ja päälle taas kumia. Muotti kiinni ja sähkövastuksilla lämpöä 200 astetta ja puoli tuntia. Sitten voisi myydä maailman parhaita ja lujimpia 520 Welgerin saumattomia hihnoja ;D 8) ;D 8)
Voi tuo 13548 paalia ollakin aika oikea määrä mutta minkä kokoisia paaleja ne on olleet? ::)
-
Minkä hintaset mahtaa olla uudet omansa hihnat?
-
Miksi ei etsisi 500-sarjan welgeriä vaikka saksasta?? Huomattavan siistejä koneita löytyy korkeasta paalimäärästä huolimatta, sillä olleet vain kuivaheinän ja oljen paalauksessa. Mielummin ottaisin enemmän paalatun pelkkää olkea nähneen koneen, kuin täällä vesisateessa vähemmän ajetun.
-
Ei ne halpoja ole euroopassakaan, mitään takuuta ei ole ja remmit voi olla riekaleina >:( Ja rahtikin vielä pitää maksaa :( Yksinkertainen kone kuitenkin kyseessä, ei tuosta mitään kallista tapaa hajota jos ei remeleitä ota lukuun :) Euroopasta voi saada vaikka 50 000 ajetun koneen :(
-
Kyl jos saksasta alkaa konetta raahaamaan heinän/oljen paalaukseen ni kyllä mä sit toisin jo kanttipaalaimen. Hinnatkin samaa luokkaa tuollasen welgerin kanssa
-
Paljonhan niillä on ajettu se on kyllä totta, mutta mitä syksyllä kiertelin niin olivat tuollaiset vain paljon paremman näköisiä kuin "suomikoneet". Tulihan sitä ittekin ostettua 30 000 ajettu fusion2 ja sekin pelaa kuin sveitsiläinen kello, täytynee vain käydä ensi talvena perusteellisesti läpi.
-
Paljonhan niillä on ajettu se on kyllä totta, mutta mitä syksyllä kiertelin niin olivat tuollaiset vain paljon paremman näköisiä kuin "suomikoneet". Tulihan sitä ittekin ostettua 30 000 ajettu fusion2 ja sekin pelaa kuin sveitsiläinen kello, täytynee vain käydä ensi talvena perusteellisesti läpi.
Mutta kyllähän noiden paljon ajettujen noukin ja laakerit on väistämättä huonommassa kunnossa kun kone on pyörinyt ja syönyt rehua enemmän.
Meinaatko mäkkärin käyttää konnevedellä vai ihan itte laittaa? Meille ainakin kun kone tuli konneveden kautta niin sitä ei juuri uudesta erottanut.
-
Paljonhan niillä on ajettu se on kyllä totta, mutta mitä syksyllä kiertelin niin olivat tuollaiset vain paljon paremman näköisiä kuin "suomikoneet". Tulihan sitä ittekin ostettua 30 000 ajettu fusion2 ja sekin pelaa kuin sveitsiläinen kello, täytynee vain käydä ensi talvena perusteellisesti läpi.
Mutta kyllähän noiden paljon ajettujen noukin ja laakerit on väistämättä huonommassa kunnossa kun kone on pyörinyt ja syönyt rehua enemmän.
Meinaatko mäkkärin käyttää konnevedellä vai ihan itte laittaa? Meille ainakin kun kone tuli konneveden kautta niin sitä ei juuri uudesta erottanut.
Tarvittaessa tulevat kotiinkin tekemään koneen laajemman huollon.
Hinnaksi sanosivat 5 tonnia mikä sisältää kaikki ketjut, muutamia laakereita, noukkimen osia ja mitä kaikkea muuta. Ja muutenkin täydellinen läpikäynti koneelle ammattimiesten toimesta.
-
Tuo kone oli maalattukkin niistä kohdista mistä maali kuluu pois :)
Ei tuo hinta paha ole siihen nähden että voi taas ajaa vähintään 10 000 paalia huoletta.
-
Tuo kone oli maalattukkin niistä kohdista mistä maali kuluu pois :)
Ei tuo hinta paha ole siihen nähden että voi taas ajaa vähintään 10 000 paalia huoletta.
Omas konees ny kymppitonni rikki mut täytyy varmaan ottaa vaan ketjusarja kotio ja painella syksyyn saakka ni saa sit kiirettömääl ajal koneen huollattaa
-
Tämä mun kone tuli suoraan tehtaan kaupasta, elikkä siis Irlannista. Olivat tehneet siellä peruskunnostuksen, mutta siihen laitettiin kuitenkin täällä lisäksi kaikki noukinpiikit. Ikävä tunnustaa, mutta nyt on eka vuosi kun ajan noin paljon ajetulla ja samalla ongelmia on ollut vähemmän kuin koskaan.
-
Tämä mun kone tuli suoraan tehtaan kaupasta, elikkä siis Irlannista. Olivat tehneet siellä peruskunnostuksen, mutta siihen laitettiin kuitenkin täällä lisäksi kaikki noukinpiikit. Ikävä tunnustaa, mutta nyt on eka vuosi kun ajan noin paljon ajetulla ja samalla ongelmia on ollut vähemmän kuin koskaan.
Mitä oot tykänny mchalen 1-akselisuudesta? Kumpi on mukavampi pellolla, kuhn vai mäkkäri?
-
Mäkki. Keikkuu pehmeästi eteenpäin, teli mursi ja oikeastaan oli kyytikin koloisampaa.
-
Tuo kone oli maalattukkin niistä kohdista mistä maali kuluu pois :)
Ei tuo hinta paha ole siihen nähden että voi taas ajaa vähintään 10 000 paalia huoletta.
Omas konees ny kymppitonni rikki mut täytyy varmaan ottaa vaan ketjusarja kotio ja painella syksyyn saakka ni saa sit kiirettömääl ajal koneen huollattaa
Meillä ajettu 18 000 paalia ja nyt aletaan vasta vaihtaan ketjuja. Huoltomies kävi keväällä toteamassa että antaa mennä vaan. Tosin ketjut ollu varastossa varoiks keväästä....
-
otsikon kone mun vanha. tuli meille 1000 ajettuna ja toi 13000 on aika lähellä totuutta. vaarmaa lukua ei oo kun aivot on vaihdettu kerran ja sillonhan laskuri nollaantuu. paalikoot menee 120-145 (rehu) 140-170 (olki) jos haluaa ihan oikeesti enenpi faktaa niin pyytää nhk-lta mun numeron ja soittaa kerron mielelläni lisää
-
Tuo kone oli maalattukkin niistä kohdista mistä maali kuluu pois :)
Ei tuo hinta paha ole siihen nähden että voi taas ajaa vähintään 10 000 paalia huoletta.
Omas konees ny kymppitonni rikki mut täytyy varmaan ottaa vaan ketjusarja kotio ja painella syksyyn saakka ni saa sit kiirettömääl ajal koneen huollattaa
Meillä ajettu 18 000 paalia ja nyt aletaan vasta vaihtaan ketjuja. Huoltomies kävi keväällä toteamassa että antaa mennä vaan. Tosin ketjut ollu varastossa varoiks keväästä....
Lasulla muutama puuttuu kolmekasista, noukkimen piikeistä pitäis viimeset orgigset pois vaihtaa...tunteja 730h
-
Tällä sivustollhan luodaan uskoa "paljon" paalattuihin paalaimiin ::) Vai onko merkeillä kuinka suuret erot? syksyllä katselin käytettyä konetta ja yks myyntimies sanoi , että " yli 15000 paalin koneista kannattaa pysyä kaukana". Ostin kuitenkin Welger 235 Suomen ja mittarissa aika tasan 15000 8) Talvella vaihtelin parit ketjut ja noukkimen piikkejä. Kevät sato paaliin reilu 300kpl siis ;D Toimi ihan hyvin mutta kone tärisi aivan .......... kun paali alkoi olla täysi. Huomasin että yks rulla liikku päittään ... nyt vaihdettiin laakerit siihen ja toisenpään pesä. Nyt menee nätisti ... tuntuu jopa että saatoin saada hyvänkin koneen 8)
-
Tuo kone oli maalattukkin niistä kohdista mistä maali kuluu pois :)
Ei tuo hinta paha ole siihen nähden että voi taas ajaa vähintään 10 000 paalia huoletta.
Omas konees ny kymppitonni rikki mut täytyy varmaan ottaa vaan ketjusarja kotio ja painella syksyyn saakka ni saa sit kiirettömääl ajal koneen huollattaa
Meillä ajettu 18 000 paalia ja nyt aletaan vasta vaihtaan ketjuja. Huoltomies kävi keväällä toteamassa että antaa mennä vaan. Tosin ketjut ollu varastossa varoiks keväästä....
Ei kyllä paljoa kannattaisi venyttää noita ketjun vaihtovälejä. Ketjut " näyttävät " hyvältä, mutta ovat todellisuudessa jo kuluneet ja venyneet. Rattaissa helposti jako pielessä jo noin paljon yli vaihdon ajetussa ja uudet ketjut eivät enää istu rattaiden selkään. Uudet ketjut yllättävän nopeasti selvät. Kallista säästämistä minun mielestäni....
-
Tällä sivustollhan luodaan uskoa "paljon" paalattuihin paalaimiin ::) Vai onko merkeillä kuinka suuret erot? syksyllä katselin käytettyä konetta ja yks myyntimies sanoi , että " yli 15000 paalin koneista kannattaa pysyä kaukana". Ostin kuitenkin Welger 235 Suomen ja mittarissa aika tasan 15000 8) Talvella vaihtelin parit ketjut ja noukkimen piikkejä. Kevät sato paaliin reilu 300kpl siis ;D Toimi ihan hyvin mutta kone tärisi aivan .......... kun paali alkoi olla täysi. Huomasin että yks rulla liikku päittään ... nyt vaihdettiin laakerit siihen ja toisenpään pesä. Nyt menee nätisti ... tuntuu jopa että saatoin saada hyvänkin koneen 8)
hyvällä tutulla on Irlannissa ajossa fusion1 jossa on paaleja 55 000 kpl, ajaa koko ajan urakkaa eikä tunnu olevan mitään vaihtohaluja. Saksassa on tullut törmäiltyä muutamaan otteeseen yli 100 000kpl ajettuihin welgereihin, olleet olkiurakoitsijalla ajossa ja pariin otteeseen peruskunnostettu välissä.