Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jyvänmonistaja - 15.07.12 - klo:17:25

Otsikko: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: Jyvänmonistaja - 15.07.12 - klo:17:25
Kävi henkisesti väsyttämään melko lahjakkaasti tuon laitoksen pelleily. Onko tullu vastaan sellaista hauskaa vikaa, että startatessa häviää virrat? Mittaristo pimeänä pois lukien kaukovalojen merkkivaloa. Seuraavanlaista on käyty läpi: uusi ladattu akku laitettu (vanha oli muutenki vaihdon paikalla), uudet akunkengät vaihdettu, virtalukko tarkastettu ( purettu ja puhdistettu), yleismittaria käytetty, rintapellin läpivientiliittimet tarkastettu ja huollettu, tarkastettu ja testattu rintapellissä oleva "automaattisulake" tms. mokkula , mihin tulee virtakaapelit, muutoinki maadoitukset tarkastettu, eikä koneessa ole päävirtakytkintä. Et mikä p****le tuota oikeen vaivaa? Multa loppuu ideat kesken.
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: JoHaRa - 15.07.12 - klo:17:44
Jos startti jumittaa. Tai sitten akun maakaapeli on kumminkin poikki  ???
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: bouli - 15.07.12 - klo:18:03
Pyöriikö käynnistin siitä käynnistimen perästä startatessa??
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: Ala-Pertti - 15.07.12 - klo:18:38
Maadoita akku REILUILLA ja varmasti toimivilla käynnistyskaapeleilla runkoon, jos ei toimi, sama toimenpide plussapuolelta virransyötöllä startille solenoidin nokkaan. Tuolla voit testata nykyisten kaapeleiden toimivuuden.

Äkkiä vaikuttaisi maadoitusongelmalle, voi toki olla myös virrasyötössä, mutta tuo maadoitus yleisempi.
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 15.07.12 - klo:19:11
Maadoita akku REILUILLA ja varmasti toimivilla käynnistyskaapeleilla runkoon, jos ei toimi, sama toimenpide plussapuolelta virransyötöllä startille solenoidin nokkaan. Tuolla voit testata nykyisten kaapeleiden toimivuuden.

Äkkiä vaikuttaisi maadoitusongelmalle, voi toki olla myös virrasyötössä, mutta tuo maadoitus yleisempi.

Kopin maadoitus runkoon kannattaa varmaan myös tarkastaa.
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: Jyvänmonistaja - 15.07.12 - klo:20:02
Kopin maadoitusta koitin vilkuilla ja se vaikutti varsin ehjältä ja napakasti oli vielä kiinnikin. Maadoitukselta se vähän haiskahtais, mutta kun ei keksi missä vika. Pitää kokeilla niitä käynnistinkaapeleita, jos se sillä löytys. Yleismittari näytti melko pientä hävikkii välillä, mut eihän sitä koskaa tiiä. Tarkennan vielä tuota aloitusta, et virta-avaimen ku kääntää 1 asentoon, ni sillon on virrat kadonneet. Radio toimii 0-asennossa, muttei 1- asennossa. Senki kokeilin, et virta kulkee ainaki jotain reittiä. Voisko releet jostain syystä pelleillä, jos se ei siin maadoituksessa oo?

Nii ja kiitos tähän astisista vinkeistä.  :)
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: 42 - 15.07.12 - klo:20:42
Tommonen 4000 sarajalainen on joskus ollut -  välillä meni sähköt, rautalangalla laitoin käyntiin sähköt palas ajan kanssa. – ei startannut eikä valot ym toiminut, startin napoihin virta kuitenkin tuli.

Yhden kerran kun oli aikaa ja tämä tilapäinen vika uusiintui etsin vikaa en löytänyt, kun kävin kaffeella vika oli korjaantunut itsestään – laitoin  kiertoon.

Jälkeen päin olen kuulut korjauksen tehtävän ohittamalla tuo automaattisulake ”mokkula” –tiedä häntä sitten.
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: realisti - 15.07.12 - klo:21:29
Aikanaan 4240 kanssa temppuili koko 4 vuotta mitä oli meillä (300-2200h). Välillä kaikki sähköt oli hukassa, toisinaan vain mittaristo oli mykkä. Pikavaihde meni ennen kiertoon laittoa niin sekaisin että vaihteli ihan milloin sattui.
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: mikasep - 15.07.12 - klo:21:37
Kopin maadoitusta koitin vilkuilla ja se vaikutti varsin ehjältä ja napakasti oli vielä kiinnikin. Maadoitukselta se vähän haiskahtais, mutta kun ei keksi missä vika. Pitää kokeilla niitä käynnistinkaapeleita, jos se sillä löytys. Yleismittari näytti melko pientä hävikkii välillä, mut eihän sitä koskaa tiiä. Tarkennan vielä tuota aloitusta, et virta-avaimen ku kääntää 1 asentoon, ni sillon on virrat kadonneet. Radio toimii 0-asennossa, muttei 1- asennossa. Senki kokeilin, et virta kulkee ainaki jotain reittiä. Voisko releet jostain syystä pelleillä, jos se ei siin maadoituksessa oo?

Nii ja kiitos tähän astisista vinkeistä.  :)

No onhan tuo helppo testata, mittaa vaikka sen radion kuoren ja akun miinusnavan välinen jännite kun vika on päällä. Jos se on 12V, niin vika on maadoituspuolella. Jos se on nollassa, niin vika on plussapuolella. Siitä sitten haarukoimaan tarkemmin.

Mika
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: lypsyukko - 15.07.12 - klo:21:52
joskus oli 4240 ja muutaman kerran jouduin starttaamaan startinperästä  >:( Vikakin siihen oli yksinkertainen ... joku näpelö oli istuskellut kopissa ja laittanut ulosoton päälle. Ei lähde ulosottopäällä startista käyntiin   8) Ei toki liity tähän , mutta joskus vika onkin turvatoimi  ;)
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: haksu - 15.07.12 - klo:21:59
845 on sama peruskone, siinä oli laturilta lähtevä johtosarja niputettu ruiskutusputkiin kiinni ja johdot hankautunut puhki, seurauksena kytki virtoja itsestään päälle, tyhjensi akkua, ja poltti digimittarin. Onneksi ei palanut kokonaan. 
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: himpula - 16.07.12 - klo:09:24
Kuullostaa siltä, että kopin ja moottoritilan väliseinän sähköliittimet eivät yhdistä. Johtoja moottoritilan puolella heiluttamalla voi lähteä käyntiin. Siten voi saada selville myö syyllisen johdon/liittimen, jota kannattaa vähän kiristää, ettei tarvitse joka kerta aukoa konepeltiä. Sekään ei varmaan enää käsin aukea.
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: Oksa - 16.07.12 - klo:09:34
lähtee pelti auki mutta pakaria ei saa etes lekalla pois!      kiva käsitellä kuumana kun ... jos ek. pirun pitkällä kätellä!
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: jartsa - 17.07.12 - klo:10:11
Kävi henkisesti väsyttämään melko lahjakkaasti tuon laitoksen pelleily. Onko tullu vastaan sellaista hauskaa vikaa, että startatessa häviää virrat? Mittaristo pimeänä pois lukien kaukovalojen merkkivaloa. Seuraavanlaista on käyty läpi: uusi ladattu akku laitettu (vanha oli muutenki vaihdon paikalla), uudet akunkengät vaihdettu, virtalukko tarkastettu ( purettu ja puhdistettu), yleismittaria käytetty, rintapellin läpivientiliittimet tarkastettu ja huollettu, tarkastettu ja testattu rintapellissä oleva "automaattisulake" tms. mokkula , mihin tulee virtakaapelit, muutoinki maadoitukset tarkastettu, eikä koneessa ole päävirtakytkintä. Et mikä p****le tuota oikeen vaivaa? Multa loppuu ideat kesken.  mulla teki vähän samaa kun oli mittaristolta tuleva ohut maajohto lähtenyt irti akusta eli akulta pitäis löytyä sellainen ohut mustajohto joka-napaan kiinni
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: Lehtolaanen - 17.07.12 - klo:22:47
Katsoppa virtajohtojen hytin läpiviennit. Muistaakseni kun aukasee konepellin päältä luukun niin näkyy läpivienti hytinläpi, noin puolenkymmenta eriväristä läpivientipalikkaa (legoa) päällikkäin. Olikohan alimmainen punanen palikka johon menee vähän muita vahvempi johto, aika ahdas paikka kun siinäpinossa kaikki läpiviennit. Abikoliittimellä molemminpuolin palikkaa läpivienti. Minulla oli sulanu se jä just tuommoset oli oireet. Joutu ostaan koko palikkapinon vaikka tarvi vain sen yhden ja sika kallis. voihan sen toki "kötöstää" halvemminkin. Toivottavasti tästä apua.
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: Jyvänmonistaja - 19.07.12 - klo:10:08
Ala-Pertille kiitokset, sillä vinkillä osui ja uppos! Akun maakaapelihan se sitten loppujen lopuks ryppyili. Sinällään mielenkiintoseks teki se, et yleismittari antoi virrankululle 0.04V eron akun ja startin väliin, jonka ei pitäis vielä haitata mitään. No näköjään se riitti tällä kertaa. Ja tulipahan putsattua muutki liittimet mitä vastaan tuli, ni ei menny sekää touhu hukkaan. ;)

Muihin konetta ylistäviin kommentteihin en oman koneen kohdalla osaa yhtyä, reilu 4200 tuntii mittarissa ja tää oli ensimmäinen "isompi" vika. Kakkoskoneena ollu viitisen vuotta ja uudesta lähtien muutoin meillä. Käytetty kuitenki aikalailla tehonsa ylälaidoilla tuolle koneelle vähintäänki riittävän kylvökoneen ja äkeen eessä. Eikä etukuormaajakaa oo työttömänä ollu, raivattu mm. peltoa ja kivikkoja. ;)

Ja sitten eikun niska kyyryyn ja kohti uusia haasteita. ;)
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: Ala-Pertti - 19.07.12 - klo:16:42
Ala-Pertille kiitokset, sillä vinkillä osui ja uppos! Akun maakaapelihan se sitten loppujen lopuks ryppyili. Sinällään mielenkiintoseks teki se, et yleismittari antoi virrankululle 0.04V eron akun ja startin väliin, jonka ei pitäis vielä haitata mitään. No näköjään se riitti tällä kertaa. Ja tulipahan putsattua muutki liittimet mitä vastaan tuli, ni ei menny sekää touhu hukkaan. ;)

Muihin konetta ylistäviin kommentteihin en oman koneen kohdalla osaa yhtyä, reilu 4200 tuntii mittarissa ja tää oli ensimmäinen "isompi" vika. Kakkoskoneena ollu viitisen vuotta ja uudesta lähtien muutoin meillä. Käytetty kuitenki aikalailla tehonsa ylälaidoilla tuolle koneelle vähintäänki riittävän kylvökoneen ja äkeen eessä. Eikä etukuormaajakaa oo työttömänä ollu, raivattu mm. peltoa ja kivikkoja. ;)

Ja sitten eikun niska kyyryyn ja kohti uusia haasteita. ;)


Vassokuu. Hyvä että vika löytyi. :)
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: JoHaRa - 19.07.12 - klo:16:47
Ala-Pertille kiitokset, sillä vinkillä osui ja uppos! Akun maakaapelihan se sitten loppujen lopuks ryppyili. Sinällään mielenkiintoseks teki se, et yleismittari antoi virrankululle 0.04V eron akun ja startin väliin, jonka ei pitäis vielä haitata mitään. No näköjään se riitti tällä kertaa. Ja tulipahan putsattua muutki liittimet mitä vastaan tuli, ni ei menny sekää touhu hukkaan. ;)

Muihin konetta ylistäviin kommentteihin en oman koneen kohdalla osaa yhtyä, reilu 4200 tuntii mittarissa ja tää oli ensimmäinen "isompi" vika. Kakkoskoneena ollu viitisen vuotta ja uudesta lähtien muutoin meillä. Käytetty kuitenki aikalailla tehonsa ylälaidoilla tuolle koneelle vähintäänki riittävän kylvökoneen ja äkeen eessä. Eikä etukuormaajakaa oo työttömänä ollu, raivattu mm. peltoa ja kivikkoja. ;)

Ja sitten eikun niska kyyryyn ja kohti uusia haasteita. ;)

Tuo nyt luki jo ekassa vastauksessa  ???
Otsikko: Vs: Case 4230 sähköt
Kirjoitti: Jyvänmonistaja - 19.07.12 - klo:22:02
Terävämpi huomio, kiitokset kohdistettakoon myös sinnepäin ja jaettakoon muillekin avun antajille!  :) Tutkin tuossa joutessani sitä kaapelia, ni ehjältä näyttää, tosin startin juuressa kiinni olevaan päähän oli alkanu tulla ruostekukkaa, vaikka liitokset oliki tiukalla. No nyt on kuparitahnan kanssa asennettu tuoreempi kaapeli paikoilleen, ni joskoon tuo kestäs seuraavaan kertaan. ;)