Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 15.07.12 - klo:11:05
-
Tuli ostettua tuosta Väylän länsipuolelta käytetty niittomurskain, hinattava. Siinä oli kiinnityspalat valmiina maatalousvetolaitteeseen, joka on aika tavallinen varuste tuollä lännessä. Tiedän systeemin hyvät puolet, mutta en kuitenkaan alkanut moista virittelemään omaan vetokoneeseen, vaan hitsasin vetokoukun silmukan siihen jatkoksi. Tietäen, ettei se hyvä ole, mutta pääsipähän niitoille. On nimittäin kömpelö kääntymään, lisäksi nivelakselin laajakulmapää oikeasti joutuu töihin. Toisaasaalta se "tavallinen" pää kääntyilee aika kohtuullisesti.
Nyt pitäisi systeemiä parantaa. Aika monessa nykykoneessa näyttää olevan vetovarsiin kiinnitys. Itselle tuli mieleen tällainen köyhän miehen viritys, jotta laittaisi niittomurskaimen vetopisteen vetovarsien väliin laitettavaan reikäpuomiin. Olisi helppo toteuttaa maatilapajassakin, ei tarvitse traktoriin erikoisvirityksiä jne.
Mutta mitä ongelmia tulee vastaan? Itse katselin ja saatan kuvitella, että voi hätäinen käyttäjä (vahingossa) vetovarret ylösnostamalla tuhota nivelakselin. Vai luovunko koko projektista ja maatalousvetolaitetta hankkimaan?
Petri
-
Kylläpä sait yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen. Oisit vaan kytkeny sen maatalousvetolaitteesseen niin oisit niittäny jo miettiessä tota asiaa ensimmäiset 30 ha. Ai niin, kaikilla ei ole maatalousvetolaitetta vakiovarusteena. :)
-
Kyllä sun kannattaa vaan kiltisti tehdä/ostaa maatalousvetolaite. Aikanaan jf cmt245 + Ursus 385 yhdistelmällä nousi varret niitossa vahingossa turhan ylös ja hetken aikaa oli ilma sakeana nivelakselin osia. Toisekseen vetovarsilla vetäessä pitäisi vielä virittää ketjut "reikäraudasta" työntövarren tappiin ettei revi rajottimia päisteissä.
-
Tuli ostettua tuosta Väylän länsipuolelta käytetty niittomurskain, hinattava. Siinä oli kiinnityspalat valmiina maatalousvetolaitteeseen, joka on aika tavallinen varuste tuollä lännessä. Tiedän systeemin hyvät puolet, mutta en kuitenkaan alkanut moista virittelemään omaan vetokoneeseen, vaan hitsasin vetokoukun silmukan siihen jatkoksi. Tietäen, ettei se hyvä ole, mutta pääsipähän niitoille. On nimittäin kömpelö kääntymään, lisäksi nivelakselin laajakulmapää oikeasti joutuu töihin. Toisaasaalta se "tavallinen" pää kääntyilee aika kohtuullisesti.
Nyt pitäisi systeemiä parantaa. Aika monessa nykykoneessa näyttää olevan vetovarsiin kiinnitys. Itselle tuli mieleen tällainen köyhän miehen viritys, jotta laittaisi niittomurskaimen vetopisteen vetovarsien väliin laitettavaan reikäpuomiin. Olisi helppo toteuttaa maatilapajassakin, ei tarvitse traktoriin erikoisvirityksiä jne.
Mutta mitä ongelmia tulee vastaan? Itse katselin ja saatan kuvitella, että voi hätäinen käyttäjä (vahingossa) vetovarret ylösnostamalla tuhota nivelakselin. Vai luovunko koko projektista ja maatalousvetolaitetta hankkimaan?
Petri
Eikä tarvitse edes varsia nostaa, riittää kun ajaa etupyörät kuoppaan :o
-
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen. Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
-
Mulla oli aikanaan 10sarjan fordissa semmonen vetokoukkuun laitettava maatalousvetolaite. siirsi vetopistettä n.30cm taaksepäin, oisko ollu Isojoen tekele. Tuli rakennus-sarjana, jonka hitsailin kasaan, kiinnitettiin koukkuun pitkällä 20mm pultilla. Toimi hienosti silppurin vedossa, kunnes kone lähti talosta.
-
Tee sellainen luokkivetolaite kuin taarupin silppuavassa noukinvaunussa ja junkkarin pyöröpaalaimessa ja sitten kiinni vetovarsiin. Sen ei tarvitse olla edes kovin korkea kun liian alaslaskemisen voi estää yksinkertaisesti ketjulla.
Vetovarsien liian nostamisen rajoittaminen pelkkää reikäpuomia käytettäessä onkin jo paljon hankalampaa.
Omissa traktoreissani on jo tehtaanpaapan tekemät akuankkavetolaitteet (= maatalousvetolaitteet, nimitys siitä että kyseisessä julkaisussa työkoneita vedetään semmoisilla ja sinne ne kuuluvatkin) mutta jotenkin en pidä niitä erityisen kätevinä. Vanhemmissa vehkeissä niitä on tehty pajoissa mutta enempi ja vähempi vaikeasti, koukun rakenne kun ei yleensä suosi puomin asentamista. Heinäkoneissa ei vielä sovi madaltaa maavaraakaan koukun alla.
Akuankkavetolaitteissa on sekin pieni kiusa kun ei sepät ole keskenään puheväleissä eivätkä ole saaneet so*****a laitetaanko haarukkapää traktorin vai työkoneen puolelle
-
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen. Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
Jos jotain reikäpuomin kaltaista virittelet, niin tuommoinen heti ettei kovin montaa akselia ja mahdollisesti samalla muutakin hajoa. Vetovarsiin kiinnitettävissä vetolaite on aika usein ylöspäin kaareva, jolloin akselilla on tilaa vaikka vähän pompottaisikin tai tekisi mieli nostaa vetovarsia.
Maatalousvetolaitteen rakentelu voisi olla helpompaa. Varsinkin, jos vetokoukun liikkuvat osat olisivat helposti irrroitettavia. Eli koukun liikkuvat osat irti ja samaan runkoon kiinni itse tehty vetolaite.
-
Reikäpuomiin vaan ja nostolaitteen vipuun paalinaru, jos ei ole mitään topparia siinä.
-
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen. Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
Jos jotain reikäpuomin kaltaista virittelet, niin tuommoinen heti ettei kovin montaa akselia ja mahdollisesti samalla muutakin hajoa. Vetovarsiin kiinnitettävissä vetolaite on aika usein ylöspäin kaareva, jolloin akselilla on tilaa vaikka vähän pompottaisikin tai tekisi mieli nostaa vetovarsia.
Maatalousvetolaitteen rakentelu voisi olla helpompaa. Varsinkin, jos vetokoukun liikkuvat osat olisivat helposti irrroitettavia. Eli koukun liikkuvat osat irti ja samaan runkoon kiinni itse tehty vetolaite.
Sitten se kemppiliima pettää ja koko paska putoo tielle. 9 hengen pikku-bussi rojauttaa niittimen perään ja kaks ekaa riviä istuu kojetaulu suussa viimisellä rivillä. KETÄ hitsasi ja mitä......
-
Sitä varten on luokkahitsarit tuttavissa mitkä pyörii nurkissa kun Kela-tiimin väki.
-
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen. Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
Jos jotain reikäpuomin kaltaista virittelet, niin tuommoinen heti ettei kovin montaa akselia ja mahdollisesti samalla muutakin hajoa. Vetovarsiin kiinnitettävissä vetolaite on aika usein ylöspäin kaareva, jolloin akselilla on tilaa vaikka vähän pompottaisikin tai tekisi mieli nostaa vetovarsia.
Maatalousvetolaitteen rakentelu voisi olla helpompaa. Varsinkin, jos vetokoukun liikkuvat osat olisivat helposti irrroitettavia. Eli koukun liikkuvat osat irti ja samaan runkoon kiinni itse tehty vetolaite.
Sitten se kemppiliima pettää ja koko paska putoo tielle. 9 hengen pikku-bussi rojauttaa niittimen perään ja kaks ekaa riviä istuu kojetaulu suussa viimisellä rivillä. KETÄ hitsasi ja mitä......
No jos noin miettii niin uskaltaako aamulla nousta sängystä :P
-
Sitä varten on luokkahitsarit tuttavissa mitkä pyörii nurkissa kun Kela-tiimin väki.
Suomen kotipajakulttuurissa on sellanen juttu että 70% on luokattoman huonoja hitsareita..... Luokallisia ei paljon kotinurkissa pyöri. Luokattomia hyviä voi juur löytyä 20% ja loput 10% luulee olevansa luokkahitsarien tasoisia.................
-
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen. Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
Jos jotain reikäpuomin kaltaista virittelet, niin tuommoinen heti ettei kovin montaa akselia ja mahdollisesti samalla muutakin hajoa. Vetovarsiin kiinnitettävissä vetolaite on aika usein ylöspäin kaareva, jolloin akselilla on tilaa vaikka vähän pompottaisikin tai tekisi mieli nostaa vetovarsia.
Maatalousvetolaitteen rakentelu voisi olla helpompaa. Varsinkin, jos vetokoukun liikkuvat osat olisivat helposti irrroitettavia. Eli koukun liikkuvat osat irti ja samaan runkoon kiinni itse tehty vetolaite.
Sitten se kemppiliima pettää ja koko paska putoo tielle. 9 hengen pikku-bussi rojauttaa niittimen perään ja kaks ekaa riviä istuu kojetaulu suussa viimisellä rivillä. KETÄ hitsasi ja mitä......
No jos noin miettii niin uskaltaako aamulla nousta sängystä :P
Ei.
-
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen. Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
Jos jotain reikäpuomin kaltaista virittelet, niin tuommoinen heti ettei kovin montaa akselia ja mahdollisesti samalla muutakin hajoa. Vetovarsiin kiinnitettävissä vetolaite on aika usein ylöspäin kaareva, jolloin akselilla on tilaa vaikka vähän pompottaisikin tai tekisi mieli nostaa vetovarsia.
Maatalousvetolaitteen rakentelu voisi olla helpompaa. Varsinkin, jos vetokoukun liikkuvat osat olisivat helposti irrroitettavia. Eli koukun liikkuvat osat irti ja samaan runkoon kiinni itse tehty vetolaite.
Sitten se kemppiliima pettää ja koko paska putoo tielle. 9 hengen pikku-bussi rojauttaa niittimen perään ja kaks ekaa riviä istuu kojetaulu suussa viimisellä rivillä. KETÄ hitsasi ja mitä......
No jos noin miettii niin uskaltaako aamulla nousta sängystä :P
Ei.
No täytyy jäädä emännän kanssa sänkyyn sitten ja nousta vasta päivällä :D
-
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen. Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
Jos jotain reikäpuomin kaltaista virittelet, niin tuommoinen heti ettei kovin montaa akselia ja mahdollisesti samalla muutakin hajoa. Vetovarsiin kiinnitettävissä vetolaite on aika usein ylöspäin kaareva, jolloin akselilla on tilaa vaikka vähän pompottaisikin tai tekisi mieli nostaa vetovarsia.
Maatalousvetolaitteen rakentelu voisi olla helpompaa. Varsinkin, jos vetokoukun liikkuvat osat olisivat helposti irrroitettavia. Eli koukun liikkuvat osat irti ja samaan runkoon kiinni itse tehty vetolaite.
Sitten se kemppiliima pettää ja koko paska putoo tielle. 9 hengen pikku-bussi rojauttaa niittimen perään ja kaks ekaa riviä istuu kojetaulu suussa viimisellä rivillä. KETÄ hitsasi ja mitä......
No jos noin miettii niin uskaltaako aamulla nousta sängystä :P
Ei.
No täytyy jäädä emännän kanssa sänkyyn sitten ja nousta vasta päivällä :D
Olis tohon paljon kommenttia mut taas joku kukkahattusetä pilaa päivänsä lukemalla skännän säädyttömiä ja epäasiallisia jorinoita. Joten en lähde ny mukaan.... ::)
-
Tee sellainen luokkivetolaite kuin taarupin silppuavassa noukinvaunussa ja junkkarin pyöröpaalaimessa ja sitten kiinni vetovarsiin. Sen ei tarvitse olla edes kovin korkea kun liian alaslaskemisen voi estää yksinkertaisesti ketjulla.
No sinne taarup-junkkarikauppaan on matkaa... mutta olisiko jollakulla kuvaa tai linkkiä kuvaan moisesta?
Kävin juuri Hiivatin peräpäätä katselemassa ja siellä ei juuri joutavia pultinpäitä ole maatalousvetolaitteen kiinnittämistä varten. Luokkahitsari (laivoja) olisi kyllä naapurissa, mutta silti en haluaisi alkaa vetokoukun purkamis/kokoamisoperaatioihin kesken rehuntekokauden, kun ei vielä ole traktoria per peltotyökone. Eikä tuo välilaakeri siihen reikäpuomin päällekään kuulosta kovin pöljältä, tosin silloinhan tulee varmaan rakennettua ihan oma kolmio tälle viritykselle, vähän kuin se auton peräkärryn vetoon tarkoitettu kolmio/kuula -viritys.
Nostolaitteeseen joku rajoitin kuulostaa hyvältä siihen asti, kunnes sen etupään työntää avo-ojaan. Siinä tuskin tulee ensimmäisenä alasmennessä mieleen työntää nostolaitetta alas?
Eli huomenna kaadetaan vielä vetokoukusta ja koetetaan muistaa olla kääntyilemättä liian terävästi. Mutta josko jo yksivuotisten sadonkorjuuseen olisi jotain fiksumpaa?
Petri
-
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen. Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
Jos jotain reikäpuomin kaltaista virittelet, niin tuommoinen heti ettei kovin montaa akselia ja mahdollisesti samalla muutakin hajoa. Vetovarsiin kiinnitettävissä vetolaite on aika usein ylöspäin kaareva, jolloin akselilla on tilaa vaikka vähän pompottaisikin tai tekisi mieli nostaa vetovarsia.
Maatalousvetolaitteen rakentelu voisi olla helpompaa. Varsinkin, jos vetokoukun liikkuvat osat olisivat helposti irrroitettavia. Eli koukun liikkuvat osat irti ja samaan runkoon kiinni itse tehty vetolaite.
Sitten se kemppiliima pettää ja koko paska putoo tielle. 9 hengen pikku-bussi rojauttaa niittimen perään ja kaks ekaa riviä istuu kojetaulu suussa viimisellä rivillä. KETÄ hitsasi ja mitä......
No jos noin miettii niin uskaltaako aamulla nousta sängystä :P
Ei.
No täytyy jäädä emännän kanssa sänkyyn sitten ja nousta vasta päivällä :D
Olis tohon paljon kommenttia mut taas joku kukkahattusetä pilaa päivänsä lukemalla skännän säädyttömiä ja epäasiallisia jorinoita. Joten en lähde ny mukaan.... ::)
Mutta itseasiasta niin kyllähän sitä on pakko luottaa omiin ja muiden hitsauksiin eihän sitä uskalla mitään tehdä muten :P
-
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen. Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
Tällaisen voisi joku lujuuslaskea ja mitata. Mulla olisi valmiit mitat systeemille mutta hivenen aina jänskättää lähteä keksinnön kanssa tienpäälle. Kestäväksi on tehty mutta perässä tuleekin viiden tonnin kärry.
-
Kävin juuri Hiivatin peräpäätä katselemassa ja siellä ei juuri joutavia pultinpäitä ole maatalousvetolaitteen kiinnittämistä varten. Luokkahitsari (laivoja) olisi kyllä naapurissa, mutta silti en haluaisi alkaa vetokoukun purkamis/kokoamisoperaatioihin kesken rehuntekokauden, kun ei vielä ole traktoria per peltotyökone.
Petri
Hiivatin? Eikös sulla oo vallu?
Mulla nimittäin 110-90 fiiattiin sopiva maatalousvetolaite joutilaana, vanhemman mallin koukkuun jossa ei vetolaitetta tullut mukana. Sopii +- 90-luvun vaihteen koneisiin, oma oli -91.
-
En osaa kuvailla tarkkaan, mutta meillä ainakin on ihan toimiva maatalousvetolaite 300-sarjan masserissa. Ylempi puoli nakataan koukkuun kiinni ja alapuolella on sellainen pohjalevy pultilla kiinni joka kiristetään sitten paikalleen. Ei tuosta varmaan kukaan mitään tajunnut, mutta sellainen kuitenkin, että ei tarvi traktoriin pultata mitään, nakata vaan koukkuun.
Onhan se vetolaite hyvä olla, ainakin paalatessa.
-
Kävin juuri Hiivatin peräpäätä katselemassa ja siellä ei juuri joutavia pultinpäitä ole maatalousvetolaitteen kiinnittämistä varten. Luokkahitsari (laivoja) olisi kyllä naapurissa, mutta silti en haluaisi alkaa vetokoukun purkamis/kokoamisoperaatioihin kesken rehuntekokauden, kun ei vielä ole traktoria per peltotyökone.
Petri
Hiivatin? Eikös sulla oo vallu?
Mulla nimittäin 110-90 fiiattiin sopiva maatalousvetolaite joutilaana, vanhemman mallin koukkuun jossa ei vetolaitetta tullut mukana. Sopii +- 90-luvun vaihteen koneisiin, oma oli -91.
Minä olen jo viiteen traktoriin tehnyt koukun alle kiinnitettävän vetolaitteen ja yksikään ei ole hajonnut. 50x100x5 rhs putki, muutamalla 20mm pultilla kiinni ja tapiksi pystyyn sopivan mittainen 24mm pultti tai jokin muu tappi :) Vaikuttaa kyllä kestävän :) Viimeisimmän tein hiukan järeämmän ja kiinnityksenkin 24:lla pulteilla, laskeskelin että yli viiden tonnin koukkupainon pitäisi kestää hyvin tällä vetolaitteella ;D
-
Mullakin on toi sama kun jd6630:llä. Se tuli meille -74 MF 14-paalaimen mukana. On vieläkin ehjä ja tallessa! Ja vahvakin on. Kerrankin sattu pikku vahinko kun melkein täys sademärkä rehukuorma lykkäskin vähä vauhdilla mäkee alas. Silppurista meni vetoaisa mutkalle, vetokoukun ja toisen pyörän pultit poikki ja torvi mutkalle mutta se vetolaite kesti! Sillä on vedetty monenlaisia paalaimia, JD 1327 niittomurskainta, jyriä ja erimerkkisiä tarkkuussilppuri+vaunu-yhdistelmiä ja se on edelleen kuosissa! Se on vaan suora 20x140x~500mm latan pätkä toisessa päässä 50mm reikä vetokoukulle ja sivuilla "korvat" joissa 20x60mm pultit korkeuden säätöön. Sopii ainakin ylön tekemiin koukkuihin. Korkeudensäätöpultit vaihtaen muihinkin, ainakin 05 valmetteihin. Niin ja siellä alla on se samasta latasta 20cm pätkä, aavistuksen U-muotoon väännetty. Kiristetään pystypultilla "käpälä" sinne koukun alle. Työkonepäässä tossa on 25mm reikä mutta voihan sinne tehdä sen haarukankin.
-
vieläkö muuten valteemia myydään perinteisellä virkkuukoukulla? kun kattelin naapurin uusinta aata niin siinä näky olevan sama laite kuin itellä oli silloin 604:ssa vuonna 1989! hrrrrr, vieläkin puistattaa!
tietysti joka vehkeeseen saabi varusteena vetolaitteen mutta eri hinnoilla mutta onko vielä myynnissä uusia kellään noihin koukkuihin vanhoihin värkkeihin kun ei muuten saa! ja millä v.... llä siihen latiin saa sen ison reijän tappia varten ko kylällä ei kaasulaitetta kellään ... enäää!
-
ja millä v.... llä siihen latiin saa sen ison reijän tappia varten ko kylällä ei kaasulaitetta kellään ... enäää!
Plasmalla?
-
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen. Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
Nivelakselit on vielä ehjiä, mutta tähän taidan päätyä. Se akseli löytyi jo
http://www.ikh.fi/Tarvikkeet/Nivelakselit_ja_osat/Ura-akselit_muuntoholkit/Ura-akselit/URA-AKSELI_230MM_1_3/8
Mutta laakeri vielä mietityttää. Pitääkö olla käytännössä kaksi kuulalaakeria peräkkäin, vai saako tavallisen laakeripukin jotenkin viritettyä niin stabiiliksi, että menee yhdellä? Vaiko joku erikoismalli?
Samalla kyllä taidan jättää sen reikäpuomin muihin projekteihin ja tehdä selkeän kolmion tätä kaikkea varten. Etuna maatalousvetolaitteeseen tulee, että käy sitten kaikkiin talon (keskenään erilaisiin) traktoreihin yhtäläisesti.
Petri
-
Älä tee sitä mitä aiot..
Välilaakerointi vetovarsien päiden tasalle tekee takimmaisen nivelakselin elämän tukalaksi, pikkupaalaimessa se voi menetellä kun ajetaan hitaasti ja käänteessä paalarin voi pysäyttää mutta murska huutaa koko ajan täysiä.
Välilaakerointi periaatteessa lisää akselin murtokulmaa, kokeile vaikka silppurin rungolla vetämistä.
Viiatin vorssalaiseen fetokoukkuun saa helposti maatalousvetolaitteen, siinä on koukun ja nostoaisojen välissä tilaa josta laitoksen etupään voi sujauttaa traktorin perän alle. Kiinnitys ihan yksinkertaisesti samoin kuin perävaununkin: koukku auki, vetolaite väliin kuin makkaraviipale ja koukku ylös.
Periaatteessa sen vetolaitteen voi leikata vaikka noin 40 millin pellistä, tai sitten hitsailla kokoon pikku palkin pätkistä.
-
Älä tee sitä mitä aiot..
Välilaakerointi vetovarsien päiden tasalle tekee takimmaisen nivelakselin elämän tukalaksi, pikkupaalaimessa se voi menetellä kun ajetaan hitaasti ja käänteessä paalarin voi pysäyttää mutta murska huutaa koko ajan täysiä.
Välilaakerointi periaatteessa lisää akselin murtokulmaa, kokeile vaikka silppurin rungolla vetämistä.
Minulla on tuollainen viritys juurikin kovapaalaimen kanssa mutta laajakulmanivelen kyllä vaatii siihen väliakselin jälkeen. Siltikin tiukoissa kurveissa pitää vähän varoa.
Akselintumppi on viritelty kahden laippalaakerin kanssa 15mm levyyn, laakerit levyn molemmin puolin.
http://www.ikh.fi/Tarvikkeet/Laakerit/Laakeriyksikko_pelti_pyorea
Sitten työntövarren paikkaa kannattaa miettiä sen verran, että tuo väliakseli pysyy suurinpiirtein linjassa korkeudesta riippumatta.
-
http://www.bsale.com.au/businesses/for_sale/9201/hay-baling-plant-with-work-barkly-tableland-region-nt
Osta tosta bisnes, niin ei tarvii tehdä mutkia paalaimen kanssa. Mukaan Kenworth ja Valtra.
-
Älä tee sitä mitä aiot..
Välilaakerointi vetovarsien päiden tasalle tekee takimmaisen nivelakselin elämän tukalaksi, pikkupaalaimessa se voi menetellä kun ajetaan hitaasti ja käänteessä paalarin voi pysäyttää mutta murska huutaa koko ajan täysiä.
Välilaakerointi periaatteessa lisää akselin murtokulmaa, kokeile vaikka silppurin rungolla vetämistä.
Sen kyllä allekirjoitan, että 90 asteen vetokulmaan vetäminen on helpompaa... Mutta onko käytännössä suuria eroja tuossa, koska taas taempana oleva vetopiste tekee yhdistelmästä ketterämmän, koska vetopiste menee taaksepäin. Näin ei mutkassa tarvitse yhtä tiukkaa ulkokurviin vetoa kuin lähempänä olevalla vetopisteellä? Vai onko Sinulla muitakin vasta-argumentteja kuin tuo vetokulma?
Petri
-
Älä tee sitä mitä aiot..
Välilaakerointi vetovarsien päiden tasalle tekee takimmaisen nivelakselin elämän tukalaksi, pikkupaalaimessa se voi menetellä kun ajetaan hitaasti ja käänteessä paalarin voi pysäyttää mutta murska huutaa koko ajan täysiä.
Välilaakerointi periaatteessa lisää akselin murtokulmaa, kokeile vaikka silppurin rungolla vetämistä.
Sen kyllä allekirjoitan, että 90 asteen vetokulmaan vetäminen on helpompaa... Mutta onko käytännössä suuria eroja tuossa, koska taas taempana oleva vetopiste tekee yhdistelmästä ketterämmän, koska vetopiste menee taaksepäin. Näin ei mutkassa tarvitse yhtä tiukkaa ulkokurviin vetoa kuin lähempänä olevalla vetopisteellä? Vai onko Sinulla muitakin vasta-argumentteja kuin tuo vetokulma?
Petri
jospa kokeilisit sitä silppurin runkoa itse ja jättäisit ne argumentit välillä :o
-
Älä tee sitä mitä aiot..
Välilaakerointi vetovarsien päiden tasalle tekee takimmaisen nivelakselin elämän tukalaksi, pikkupaalaimessa se voi menetellä kun ajetaan hitaasti ja käänteessä paalarin voi pysäyttää mutta murska huutaa koko ajan täysiä.
Välilaakerointi periaatteessa lisää akselin murtokulmaa, kokeile vaikka silppurin rungolla vetämistä.
Sen kyllä allekirjoitan, että 90 asteen vetokulmaan vetäminen on helpompaa... Mutta onko käytännössä suuria eroja tuossa, koska taas taempana oleva vetopiste tekee yhdistelmästä ketterämmän, koska vetopiste menee taaksepäin. Näin ei mutkassa tarvitse yhtä tiukkaa ulkokurviin vetoa kuin lähempänä olevalla vetopisteellä? Vai onko Sinulla muitakin vasta-argumentteja kuin tuo vetokulma?
Petri
jospa kokeilisit sitä silppurin runkoa itse ja jättäisit ne argumentit välillä :o
Nämä luomumiehet haluaa aina tehdä kaiken erilailla ku muut, varmaan ihan periaatteesta.
-
joo pellon pientareella argumentoidaan niin kauan kunnes lopulta on sato menetetty ;D
-
En sen paremmin osaa sanoin selittää, mutta kannassani pysyn ettei ole hyvä sydeemi se välilaakeri. Ja vetolaitteen teko viiattiin on jopa helpompi.
Noissa pikkuhinattavissa murskaimissa ei mikään vetolaite ole tarpeeksi ketterä, joten tee niin toimiva kuin mahdollista. Ja sellainen ettei koko ajan ole ajettava kieli keskellä suuta.
Kysäisepä ijasja2:sen vetolaitetta, joko ostaa tai plagioida kuvasta.
-
En sen paremmin osaa sanoin selittää, mutta kannassani pysyn ettei ole hyvä sydeemi se välilaakeri. Ja vetolaitteen teko viiattiin on jopa helpompi.
Noissa pikkuhinattavissa murskaimissa ei mikään vetolaite ole tarpeeksi ketterä, joten tee niin toimiva kuin mahdollista. Ja sellainen ettei koko ajan ole ajettava kieli keskellä suuta.
Kysäisepä ijasja2:sen vetolaitetta, joko ostaa tai plagioida kuvasta.
Ei passaa petrin nykyiseen vetokoneeseen, asia jo selvitelty :)
Mun vetolaite noin 40mm:n peltiä, tulee koukun alle ja siellä koukun etuosassa olevasta reiästä vetoaitteen tapilla kiinni,nostetaan alhaalta päin paikoilleen. Vetopito saadaan siitä, takaosa tukeutuu vetokoukkuun ja tulee henkseleillä koukun läpi kiinni kuten joku jo ehdottelikin.
-
Se välilaakerijuttu vaan huonontaa tilannetta entisestään. Saat tehdä sen jälkeen 30metriset päisteet kun kaartelet siellä. Tai sitten sen pitäis olla semmonen kun vanhojen kylvökoneitten kuljetuskoukku jolla otettiin kiinni sieltä pyörännavasta. Sekin menee liian kauas taakse. Mutta luulis nyt joka vetokoukkuun sopivan ton mikä mulla on. Otat vaan n.60cm pätkän vahvaa lattaa (20x150esim.) ja siihin päähän reikä tai haarukka. Kumpi niittokoneeseen sopii? Sitten varaosista kiinteä (ei pyörivä) vetoaisansilmukka jonka hitsaat sen latan päälle n.50mm:n korotuspalan kanssa siten että silmukka tulee 40centtimetrin kohdalle latan reiästä mitattuna. Sitten pujotat sen sinne vetokoukkuun. Se 20cm häntä jäänyt sinne koukun alle pitämään sitä vaakasuorassa. Sitten vielä tutkit sen traktorin koukun rakennetta ja hitsaat molemmille puolille noin silmukan kohdille tukevat korvat jotka estää sivulle kääntymisen. Niihin voi hitsata päihin isot mutterit joihin voi sitten laittaa pultit (traktorin kampiakselin suuntaisesti) joilla voi kiristää välykset pois. Silloin kääntöpiste tulee oikeaoppisesti n. nivelakselin puoliväliin ja voit käännellä renkaan kiinnivetoaisaan akselia rikkomatta.
-
Kyllä maatalousvetolaite kannattaa rakentaa. Noita maatalousvetolaitteesta hinattavia murskaimia ei Suomeen ole kauheasti tuotu, mutta eiköhän niidenkin vetureihin pääosin ole maatalousvetolaite rakennettu. Voihan sillä sitten vedellä myöhemmin paalaajaa tai silppuriakin.
-
Itse rakensin aikoinaan 844 Natikkaan, jossa on Ylön hissikoukku, vetolaitteen. Koukun alta vahva (olikohan UNP) palkki, johon päähän IKH:lta haetuista työkoneen nostolaitekorvakkeista vaakasuoraan kiinteä kita. Palkin etuosalle löytyi vaihdelaatikon alapuolelta pari sopivaa kierteitettyä reikää. Siihen väliin sitten lenkki vetokoukkuun ja muutamalla pultilla kiristettiin välykset pois. Hyvin toimi.
Materiaaleina vanhaa lipputangon jalkaa, IH:n etulokareiden korvake ja Esa maatilakaivurin oheisromuja. Kierrätyskohde vailla vertaa.
-
Tässä olisi luokkivetolaitteen malli ellei maatalousvetolaite kiinnosta:
http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-keraavat-noukinvaunut-ja-silppurit/taarup-1015/8idebhic.html