Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hinattavan niittomurskaimem kytkeminen traktoriin?  (Luettu 11519 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen.  Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.

Jos jotain reikäpuomin kaltaista virittelet, niin tuommoinen heti ettei kovin montaa akselia ja mahdollisesti samalla muutakin hajoa. Vetovarsiin kiinnitettävissä vetolaite on aika usein ylöspäin kaareva, jolloin akselilla on tilaa vaikka vähän pompottaisikin tai tekisi mieli nostaa vetovarsia.

Maatalousvetolaitteen rakentelu voisi olla helpompaa. Varsinkin, jos vetokoukun liikkuvat osat olisivat helposti irrroitettavia. Eli koukun liikkuvat osat irti ja samaan runkoon kiinni itse tehty vetolaite.

Sitten se kemppiliima pettää ja koko paska putoo tielle. 9 hengen pikku-bussi rojauttaa niittimen perään ja kaks ekaa riviä istuu kojetaulu suussa viimisellä rivillä. KETÄ hitsasi ja mitä......
No jos noin miettii niin uskaltaako aamulla nousta sängystä :P

Ei.
No täytyy jäädä emännän kanssa sänkyyn sitten ja nousta vasta päivällä :D

Olis tohon paljon kommenttia mut taas joku kukkahattusetä pilaa päivänsä lukemalla skännän säädyttömiä ja epäasiallisia jorinoita. Joten en lähde ny mukaan....  ::)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Tee sellainen luokkivetolaite kuin taarupin silppuavassa noukinvaunussa ja junkkarin pyöröpaalaimessa ja sitten kiinni vetovarsiin. Sen ei tarvitse olla edes kovin korkea kun liian alaslaskemisen voi estää yksinkertaisesti ketjulla. 
No sinne taarup-junkkarikauppaan on matkaa... mutta olisiko jollakulla kuvaa tai linkkiä kuvaan moisesta?

Kävin juuri Hiivatin peräpäätä katselemassa ja siellä ei juuri joutavia pultinpäitä ole maatalousvetolaitteen kiinnittämistä varten. Luokkahitsari (laivoja) olisi kyllä naapurissa, mutta silti en haluaisi alkaa vetokoukun purkamis/kokoamisoperaatioihin kesken rehuntekokauden, kun ei vielä ole traktoria per peltotyökone. Eikä tuo välilaakeri siihen reikäpuomin päällekään kuulosta kovin pöljältä, tosin silloinhan tulee varmaan rakennettua ihan oma kolmio tälle viritykselle, vähän kuin se auton peräkärryn vetoon tarkoitettu kolmio/kuula -viritys.

Nostolaitteeseen joku rajoitin kuulostaa hyvältä siihen asti, kunnes sen etupään työntää avo-ojaan. Siinä tuskin tulee ensimmäisenä alasmennessä mieleen työntää nostolaitetta alas?

Eli huomenna kaadetaan vielä vetokoukusta ja koetetaan muistaa olla kääntyilemättä liian terävästi. Mutta josko jo yksivuotisten sadonkorjuuseen olisi jotain fiksumpaa?

Petri

Viimeksi muokattu: 15.07.12 - klo:23:03 kirjoittanut Petri

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen.  Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.

Jos jotain reikäpuomin kaltaista virittelet, niin tuommoinen heti ettei kovin montaa akselia ja mahdollisesti samalla muutakin hajoa. Vetovarsiin kiinnitettävissä vetolaite on aika usein ylöspäin kaareva, jolloin akselilla on tilaa vaikka vähän pompottaisikin tai tekisi mieli nostaa vetovarsia.

Maatalousvetolaitteen rakentelu voisi olla helpompaa. Varsinkin, jos vetokoukun liikkuvat osat olisivat helposti irrroitettavia. Eli koukun liikkuvat osat irti ja samaan runkoon kiinni itse tehty vetolaite.

Sitten se kemppiliima pettää ja koko paska putoo tielle. 9 hengen pikku-bussi rojauttaa niittimen perään ja kaks ekaa riviä istuu kojetaulu suussa viimisellä rivillä. KETÄ hitsasi ja mitä......
No jos noin miettii niin uskaltaako aamulla nousta sängystä :P

Ei.
No täytyy jäädä emännän kanssa sänkyyn sitten ja nousta vasta päivällä :D

Olis tohon paljon kommenttia mut taas joku kukkahattusetä pilaa päivänsä lukemalla skännän säädyttömiä ja epäasiallisia jorinoita. Joten en lähde ny mukaan....  ::)
Mutta itseasiasta niin kyllähän sitä on pakko luottaa omiin ja muiden hitsauksiin eihän sitä uskalla mitään tehdä muten :P

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen.  Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.

Tällaisen voisi joku lujuuslaskea ja mitata. Mulla  olisi valmiit mitat systeemille mutta hivenen aina jänskättää lähteä keksinnön kanssa tienpäälle. Kestäväksi on tehty mutta perässä tuleekin viiden tonnin kärry.

Viimeksi muokattu: 15.07.12 - klo:23:46 kirjoittanut vms1

Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7097
Kävin juuri Hiivatin peräpäätä katselemassa ja siellä ei juuri joutavia pultinpäitä ole maatalousvetolaitteen kiinnittämistä varten. Luokkahitsari (laivoja) olisi kyllä naapurissa, mutta silti en haluaisi alkaa vetokoukun purkamis/kokoamisoperaatioihin kesken rehuntekokauden, kun ei vielä ole traktoria per peltotyökone.
Petri

Hiivatin? Eikös sulla oo vallu?

Mulla nimittäin 110-90 fiiattiin sopiva maatalousvetolaite joutilaana, vanhemman mallin koukkuun jossa ei vetolaitetta tullut mukana. Sopii +- 90-luvun vaihteen koneisiin, oma oli -91.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
En osaa kuvailla tarkkaan, mutta meillä ainakin on ihan toimiva maatalousvetolaite 300-sarjan masserissa. Ylempi puoli nakataan koukkuun kiinni ja alapuolella on sellainen pohjalevy pultilla kiinni joka kiristetään sitten paikalleen. Ei tuosta varmaan kukaan mitään tajunnut, mutta sellainen kuitenkin, että ei tarvi traktoriin pultata mitään, nakata vaan koukkuun.
 
Onhan se vetolaite hyvä olla, ainakin paalatessa.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Kävin juuri Hiivatin peräpäätä katselemassa ja siellä ei juuri joutavia pultinpäitä ole maatalousvetolaitteen kiinnittämistä varten. Luokkahitsari (laivoja) olisi kyllä naapurissa, mutta silti en haluaisi alkaa vetokoukun purkamis/kokoamisoperaatioihin kesken rehuntekokauden, kun ei vielä ole traktoria per peltotyökone.
Petri

Hiivatin? Eikös sulla oo vallu?

Mulla nimittäin 110-90 fiiattiin sopiva maatalousvetolaite joutilaana, vanhemman mallin koukkuun jossa ei vetolaitetta tullut mukana. Sopii +- 90-luvun vaihteen koneisiin, oma oli -91.
Minä olen jo viiteen traktoriin tehnyt koukun alle kiinnitettävän vetolaitteen ja yksikään ei ole hajonnut.   50x100x5 rhs putki, muutamalla 20mm pultilla kiinni ja tapiksi pystyyn sopivan mittainen 24mm pultti tai jokin muu tappi   :)   Vaikuttaa kyllä kestävän :)    Viimeisimmän tein hiukan järeämmän ja kiinnityksenkin 24:lla pulteilla, laskeskelin että yli viiden tonnin koukkupainon pitäisi kestää hyvin tällä vetolaitteella ;D

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Mullakin on toi sama kun jd6630:llä. Se tuli meille -74 MF 14-paalaimen mukana. On vieläkin ehjä ja tallessa! Ja vahvakin on. Kerrankin sattu pikku vahinko kun melkein täys sademärkä rehukuorma lykkäskin vähä vauhdilla mäkee alas. Silppurista meni vetoaisa mutkalle, vetokoukun ja toisen pyörän pultit poikki ja torvi mutkalle mutta se vetolaite kesti! Sillä on vedetty monenlaisia paalaimia, JD 1327 niittomurskainta, jyriä ja erimerkkisiä tarkkuussilppuri+vaunu-yhdistelmiä ja se on edelleen kuosissa! Se on vaan suora 20x140x~500mm latan pätkä toisessa päässä 50mm reikä vetokoukulle ja sivuilla "korvat" joissa 20x60mm pultit korkeuden säätöön. Sopii ainakin ylön tekemiin koukkuihin. Korkeudensäätöpultit vaihtaen muihinkin, ainakin 05 valmetteihin. Niin ja siellä alla on se samasta latasta 20cm pätkä, aavistuksen U-muotoon väännetty. Kiristetään pystypultilla "käpälä" sinne koukun alle. Työkonepäässä tossa on 25mm reikä mutta voihan sinne tehdä sen haarukankin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65734
vieläkö muuten valteemia myydään perinteisellä virkkuukoukulla?   kun kattelin naapurin uusinta aata niin siinä näky olevan sama laite kuin itellä oli silloin 604:ssa vuonna 1989!   hrrrrr, vieläkin puistattaa!

               tietysti joka vehkeeseen saabi varusteena vetolaitteen mutta eri hinnoilla mutta onko vielä myynnissä uusia kellään noihin koukkuihin vanhoihin värkkeihin kun ei muuten saa!                ja millä v.... llä siihen latiin saa sen ison reijän tappia varten ko kylällä ei kaasulaitetta kellään ... enäää!

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
            ja millä v.... llä siihen latiin saa sen ison reijän tappia varten ko kylällä ei kaasulaitetta kellään ... enäää!
Plasmalla?

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Muutaman nivelakselin vääntämisen jälkeen rakentelin reikäpuomin päälle telineen jossa on laakeroituna kaksipäinen pooriakselintumppi ja kiinnitys työntövarrelle ettei kippaa kyljelleen.  Kaksi lyhyempää nivelakselia tulee entisen yhden pitkän tilalle, mutta eipä enää mene pitkä akseli mutkalle vaikka kuinka korkealle nostaisi tai peruuttaessa tökkäisi johonkin.
Nivelakselit on vielä ehjiä, mutta tähän taidan päätyä. Se akseli löytyi jo

http://www.ikh.fi/Tarvikkeet/Nivelakselit_ja_osat/Ura-akselit_muuntoholkit/Ura-akselit/URA-AKSELI_230MM_1_3/8

Mutta laakeri vielä mietityttää. Pitääkö olla käytännössä kaksi kuulalaakeria peräkkäin, vai saako tavallisen laakeripukin jotenkin viritettyä niin stabiiliksi, että menee yhdellä? Vaiko joku erikoismalli?

Samalla kyllä taidan jättää sen reikäpuomin muihin projekteihin ja tehdä selkeän kolmion tätä kaikkea varten. Etuna maatalousvetolaitteeseen tulee, että käy sitten kaikkiin talon (keskenään erilaisiin) traktoreihin yhtäläisesti.

Petri

kujala

  • Vieras
Älä tee sitä mitä aiot..
Välilaakerointi vetovarsien päiden tasalle tekee takimmaisen nivelakselin elämän tukalaksi, pikkupaalaimessa se voi menetellä kun ajetaan hitaasti ja käänteessä paalarin voi pysäyttää mutta murska huutaa koko ajan täysiä.
Välilaakerointi periaatteessa lisää akselin murtokulmaa, kokeile vaikka silppurin rungolla vetämistä.

Viiatin vorssalaiseen fetokoukkuun saa helposti maatalousvetolaitteen, siinä on koukun ja nostoaisojen välissä tilaa josta laitoksen etupään voi sujauttaa traktorin perän alle. Kiinnitys ihan yksinkertaisesti samoin kuin perävaununkin: koukku auki, vetolaite väliin kuin makkaraviipale ja koukku ylös.

Periaatteessa sen vetolaitteen voi leikata vaikka noin 40 millin pellistä, tai sitten hitsailla kokoon pikku palkin pätkistä.

p.l

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 57
Älä tee sitä mitä aiot..
Välilaakerointi vetovarsien päiden tasalle tekee takimmaisen nivelakselin elämän tukalaksi, pikkupaalaimessa se voi menetellä kun ajetaan hitaasti ja käänteessä paalarin voi pysäyttää mutta murska huutaa koko ajan täysiä.
Välilaakerointi periaatteessa lisää akselin murtokulmaa, kokeile vaikka silppurin rungolla vetämistä.


Minulla on tuollainen viritys juurikin kovapaalaimen kanssa mutta laajakulmanivelen kyllä vaatii siihen väliakselin jälkeen.  Siltikin tiukoissa kurveissa pitää vähän varoa.

Akselintumppi on viritelty kahden laippalaakerin kanssa 15mm levyyn,  laakerit levyn molemmin puolin.

http://www.ikh.fi/Tarvikkeet/Laakerit/Laakeriyksikko_pelti_pyorea

Sitten työntövarren paikkaa kannattaa miettiä sen verran, että tuo väliakseli pysyy suurinpiirtein linjassa korkeudesta riippumatta.

mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
http://www.bsale.com.au/businesses/for_sale/9201/hay-baling-plant-with-work-barkly-tableland-region-nt

Osta tosta bisnes, niin ei tarvii tehdä mutkia paalaimen kanssa. Mukaan Kenworth ja Valtra.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5280
Älä tee sitä mitä aiot..
Välilaakerointi vetovarsien päiden tasalle tekee takimmaisen nivelakselin elämän tukalaksi, pikkupaalaimessa se voi menetellä kun ajetaan hitaasti ja käänteessä paalarin voi pysäyttää mutta murska huutaa koko ajan täysiä.
Välilaakerointi periaatteessa lisää akselin murtokulmaa, kokeile vaikka silppurin rungolla vetämistä.

Sen kyllä allekirjoitan, että 90 asteen vetokulmaan vetäminen on helpompaa... Mutta onko käytännössä suuria eroja tuossa, koska taas taempana oleva vetopiste tekee yhdistelmästä ketterämmän, koska vetopiste menee taaksepäin. Näin ei mutkassa tarvitse yhtä tiukkaa ulkokurviin vetoa kuin lähempänä olevalla vetopisteellä? Vai onko Sinulla muitakin vasta-argumentteja kuin tuo vetokulma?

Petri