Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maanviljelia_pudasjärvi - 11.06.12 - klo:20:45
-
Moikka, Onko kokemuksia paljonko tehoa tuollaisen 1997 vuosimallin 399 massikan perä kestää?
Ostin tuollaisen ja siihen on asennettu turbo. Mielenkiinnosta käytin konetta dynossa ja ulosotosta mitattiin 130 hp.
Ollaanko tässä kohta peräremontin parissa vai kestääkö huoletta paalainta laukottaa? Tiedän että vaihteiston jouset löyhiä mutta se on jo vaihdettu.
-
Varmaan 110 heppaa maksimi.
-
Mihin perustuu arvio tuosta sadastakymmenestä? Vakiona tuossaa kai 104 ja itse olen myös tuon turbottanut mut en mitannut tehoja. Olisko 120-125hp 4vuotta ainakin kestänyt. Nyt se tietty rehun rehunteossa porsii ;)
-
Mihin perustuu arvio tuosta sadastakymmenestä? Vakiona tuossaa kai 104 ja itse olen myös tuon turbottanut mut en mitannut tehoja. Olisko 120-125hp 4vuotta ainakin kestänyt. Nyt se tietty rehun rehunteossa porsii ;)
Koska siinä on vanha sata sarjan perä ja vaihteisto.
-
Mihin perustuu arvio tuosta sadastakymmenestä? Vakiona tuossaa kai 104 ja itse olen myös tuon turbottanut mut en mitannut tehoja. Olisko 120-125hp 4vuotta ainakin kestänyt. Nyt se tietty rehun rehunteossa porsii ;)
Koska siinä on vanha sata sarjan perä ja vaihteisto.
sama ko tynäreteesä ;D
-
Jos täyttä tehoa ei oteta pelekästään ulosotosta tai vetävistä pyöristä, ni kestää. Paalaimenvejosa luulis kestävän, ku ulosotto päälä, ja liikkumiseen mennee osa tehosta.
-
tuntuis että rasitus siinä aika hyvin jakautuu. Tietenkin myös kärryn vetoa koneella on ja siinä kaikki teho menee samaa reittiä. Mut jos kaikkea alkaa pelkäämään saa pelätä aina. Googletin asiaa ja ulkomailla turbot aika yleisiä. Onko kellään hajoamisesta omakohtaista kokemusta ja johtuiko se tehoista vai esim huonoista öljyistä. Kyllähän timo laine 699 massikalla vetää pullingia ja tehoa taatusti yli 200hp
-
tuntuis että rasitus siinä aika hyvin jakautuu. Tietenkin myös kärryn vetoa koneella on ja siinä kaikki teho menee samaa reittiä. Mut jos kaikkea alkaa pelkäämään saa pelätä aina. Googletin asiaa ja ulkomailla turbot aika yleisiä. Onko kellään hajoamisesta omakohtaista kokemusta ja johtuiko se tehoista vai esim huonoista öljyistä. Kyllähän timo laine 699 massikalla vetää pullingia ja tehoa taatusti yli 200hp
Voihan sitä kärrynvedos pitää vähä järjen pääs. Ei oo pakko yrittää joka mäkeen vetää urku auki niin pitkälle kun jaksaa...
Jotakin esim. äestä vedettäes alle 10km/h, sen mitä kone jaksaa, on kone varmasti lujimmilla maataloustöis.
Nuo pullinkikoneet on asia erikseen. Taitaa laineen massikas olla ennemmin 500hp ku 200...
-
Pienihän se perä on, mutta niin on monessa muussakin aikakauden "pikkukutosessa". Kyllä se tuollaisen tehon järkevällä käytöllä kestää, mutta kunnolla ryskäämällä varmasti pitkän päälle antautuu.
-
Moikka, Onko kokemuksia paljonko tehoa tuollaisen 1997 vuosimallin 399 massikan perä kestää?
Ostin tuollaisen ja siihen on asennettu turbo. Mielenkiinnosta käytin konetta dynossa ja ulosotosta mitattiin 130 hp.
Ollaanko tässä kohta peräremontin parissa vai kestääkö huoletta paalainta laukottaa? Tiedän että vaihteiston jouset löyhiä mutta se on jo vaihdettu.
399 on mallisarjansa suurin kone. Koneteho näyttää nousseen joka uudistuksessa, mutta mahtaako voimansiirtoa olla vahvistettu samaan tahtiin. Herää kysymys onko 399 suunniteltu tuolle teholla ja tuollaiseen raskaaseen työhön. Itse en ole koskaan nähnyt 300 sarjan Ferkua kovaa tehoa tarvitsevissa töissä.
-
Eikös se ole n.100 heppainen syntyjään?
Normaalissa maatila-ajossa varmaan kestää,ennen 100 sarjan heikoin lenkki oli multi-poveri.
Ja sehän onneksi jäi pois uudemmista malleista.
Ihan hyvin kesti nuo 398 ja 399 naapurikylän miehillä aikanaan.
Sitä murtoholkkia ei saanut rikki helposti,ne ns.piikkipyörät(joku pirisen keksintö 70-l),saattoivat johtaa siihen että holkki paukahti,näissä 185 ja 165 malleissa.
-
En tiedä mikä luokitellaan raskaaksi työksi, mut keväisin kymmenen kuution paskakärry tulee perässä ja kokoajan on pellolla kaasu pohjassa että kulkee. 4 teränen kyntökone tulee kevyesti perässä ja vielä on kestänyt. Luulen että käytöstä kestävyys kiinni, mut en lähtis ainakaan lisäämään tehoja. 130 hp tapilta vaatii jo nykyisin suuren traktorin. 0.0325hp/kg
-
Pottupellon kuvia katsellessa ja näitä tehotopiikkeja selatessa realisoituu se miksi konekaupat kannattaa keskittää Tampesterin alapuolelle. Kaasu tapissa, ahtopaineet taivaissa, lastut ohjaimissa, ryskähommaa siellä ja täällä, jne jne. Pitääkö kaikki olla tapissa ja limiitillä rattorihommia tehdessä, olosuhteita myöden???????????
-
Pottupellon kuvia katsellessa ja näitä tehotopiikkeja selatessa realisoituu se miksi konekaupat kannattaa keskittää Tampesterin alapuolelle. Kaasu tapissa, ahtopaineet taivaissa, lastut ohjaimissa, ryskähommaa siellä ja täällä, jne jne. Pitääkö kaikki olla tapissa ja limiitillä rattorihommia tehdessä, olosuhteita myöden???????????
Ensin sä valitat että täälä on kerrostalon kokoisten traktorien peräs rullakarhi ja sitte sä valitat kun traktorit on liian lujilla koneiden edes. Koita ny ristus päättää ;D
-
Ainakin itse yritän tehdä pelto hommat mahdollisimman pienellä traktorilla että kastemadoilla olis edes pienet saumat. Uskon myös että kulutus on pienempi jos pellolla ei kuljeteta ylimääräisiä kiloja.
-
Kylläkait voimalinja on kaikkein kovimmilla kun vedätetään pienille kierroksilla ihan äärirajoille ja sitten polkastaan yhtäkkiä kytkintä.
-
Ensin sä valitat että täälä on kerrostalon kokoisten traktorien peräs rullakarhi ja sitte sä valitat kun traktorit on liian lujilla koneiden edes. Koita ny ristus päättää ;D
Se 200 heppainen traktori on varattuna nostolaitekylvökoneen eteen, niin raskaat hommat pitää sitten hoitaa jollain viritetyillä pikkukoneilla.
-
Pottupellon kuvia katsellessa ja näitä tehotopiikkeja selatessa realisoituu se miksi konekaupat kannattaa keskittää Tampesterin alapuolelle. Kaasu tapissa, ahtopaineet taivaissa, lastut ohjaimissa, ryskähommaa siellä ja täällä, jne jne. Pitääkö kaikki olla tapissa ja limiitillä rattorihommia tehdessä, olosuhteita myöden???????????
Ensin sä valitat että täälä on kerrostalon kokoisten traktorien peräs rullakarhi ja sitte sä valitat kun traktorit on liian lujilla koneiden edes. Koita ny ristus päättää ;D
Järjen käyttö kuten aurajokikeilori tuossa mainitti. Se on kova sana nykypäivänä. ;D
-
Ensin sä valitat että täälä on kerrostalon kokoisten traktorien peräs rullakarhi ja sitte sä valitat kun traktorit on liian lujilla koneiden edes. Koita ny ristus päättää ;D
Se 200 heppainen traktori on varattuna nostolaitekylvökoneen eteen, niin raskaat hommat pitää sitten hoitaa jollain viritetyillä pikkukoneilla.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
Ensin sä valitat että täälä on kerrostalon kokoisten traktorien peräs rullakarhi ja sitte sä valitat kun traktorit on liian lujilla koneiden edes. Koita ny ristus päättää ;D
Se 200 heppainen traktori on varattuna nostolaitekylvökoneen eteen, niin raskaat hommat pitää sitten hoitaa jollain viritetyillä pikkukoneilla.
Heleppohan se on sieltä huikkia kun 4m jyräkombi liikkuu 100hp/4,5t nelosella...
-
Ensin sä valitat että täälä on kerrostalon kokoisten traktorien peräs rullakarhi ja sitte sä valitat kun traktorit on liian lujilla koneiden edes. Koita ny ristus päättää ;D
Se 200 heppainen traktori on varattuna nostolaitekylvökoneen eteen, niin raskaat hommat pitää sitten hoitaa jollain viritetyillä pikkukoneilla.
Heleppohan se on sieltä huikkia kun 4m jyräkombi liikkuu 100hp/4,5t nelosella...
Kylvökoneen edessä tuo 399 on omillaan, saa koneelta lisää painoa, on ketterä ja sitkeä vetäjä.
-
Tuli vedeltyä tuollaisella 399 massikalla noukinvaunua, europrofia ja yllättävän hyvin kulki. Kai tuo on vielä sen verran yksinkertainen traktori että teho menee renkaille eikä jää koneen omaan käyttöön.
-
Ergonomialtaan hirvittävä laitos mussukan 300-sarja :o
-
Ergonomialtaan hirvittävä laitos mussukan 300-sarja :o
Eikai toi nyt niin hirveä ole. 18/6 vaihteinen oli ainakin sellanne letkeä ja kevyt ajaa. Polkimet toimi pienellä poljinvoimalla, vaihteisto oli pehmeä käyttää ja kaikki hallintalaitteet oli hyvin saatavilla yms.. Alkupään kolmikeppi(munakeppi) vehkeet oli tietty karumpia.
-
Pieni ohjaamohan tuossa 300 sarjassa on, mutta kyllä sinne kuski mahtuu. Ergonomiassa en näe mitään suurempaa vikaa.
Itse olen sen verran hullu, että joissain tilanteissa munavaihteet ovat paremmat kuin sivussa olevat. Jos oikealla kädellä pitää säätää nostolaitetta, niin hankala vasemmalla sivuvaihteita pykältää, mutta munavaihteet menee kummalla kädellä vaan.
-
Ei siinä perässä ole vanhaa kuin ulkokuoren muotti. Kestää kärrynvetoakin. On niissä eri sisäkaluja pienempiin verrattuna.