Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Cornfarmer - 24.04.12 - klo:22:22

Otsikko: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Cornfarmer - 24.04.12 - klo:22:22
Kattelin siinä pitkästä aikaa, et mitä Deutzin 440 hevosvoimasen traktorin projektille, niin nyt on tullut lisää paljastuksia mitä se uusi traktori malli pitää sisällään ;D Nyt kalpenee 900-sarjan ventit ;)

http://www.440hp.com/home-en/

http://www.440hp.com/engine/#!tab0

Moottoriksi tulee 12 litranen V6:nen josta otetaan 440hp irti, et aika kevyellä viritys asteella on kone eli potentiaalia on paljon tehon nostamiseen ja taitaa takarenkaat olla ku ne tulevaisuudessa julkistetaan niin 46 tuumaiset ;) Niin saa tehon siirrettyä tehokkaasti vetokykyyn!
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: - 24.04.12 - klo:23:36
Voi ristus ku sä jaksat  ;D
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 25.04.12 - klo:06:32
Saas nährä ehtiikö joku jo yli 440hv ennen tuota...
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: hvinnamo - 25.04.12 - klo:08:25
Saas nährä ehtiikö joku jo yli 440hv ennen tuota...

 Onko sillä oikeestaan mitään merkitystä?  ::)
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 25.04.12 - klo:10:10
Onkohan muuten V-koneisia pyörätraktoreita (ei linkkuja) näkynyt sitten MF:n 1983 ?

Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Hervast - 25.04.12 - klo:12:51
Luulis että nuo tehot sais aika ketterästi irti myös jostain 8 litraisesta kutosesta ja siinä sivussa sais moottorista taloudellisemman osakuormilla. Mut osaahan Deutsi moottoreita tehdä, tuo 12 litrainen V6 tuntuu vaan vähä antiikkiselta ratkaisulta nykyisten voimansiirtoratkaisujen aikaan.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: agricult - 25.04.12 - klo:13:08
Luulis että nuo tehot sais aika ketterästi irti myös jostain 8 litraisesta kutosesta ja siinä sivussa sais moottorista taloudellisemman osakuormilla. Mut osaahan Deutsi moottoreita tehdä, tuo 12 litrainen V6 tuntuu vaan vähä antiikkiselta ratkaisulta nykyisten voimansiirtoratkaisujen aikaan.

Ehkä vähän siinä ja siinä oisko 7.8:sta saanut samat tehot vaivatta. Pohjimmiltaanhan kyse on samasta asiasta kuin Agco Sisulla 7- ja 12-sylinteristen koneiden kanssa, eli vanhoja ratkaisuja muuntelemalla voidaan päästä taloudellisempaan lopputulokseen kuin kokonaan uudella konstruktiolla.

Deutzin kohdallahan ei kehitetty mitään uutta kombinaatiota vanhoista osista, vaan käytettiin tuttua lohkoa. Tuo V6 ja sen edeltäjät on olleet laajasti käytössä mm. puimureissa. Melkoisesti kallimmaksi olisi tullut kehittää joku 9-10 -litrainen uusi motti
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: bobbari - 25.04.12 - klo:16:42
Onkohan muuten V-koneisia pyörätraktoreita (ei linkkuja) näkynyt sitten MF:n 1983 ?
    Ainakin teknisissä tiedoissa luki:   "6 -cylinder in line"    Eli kyseessä on rivikuutonen.    :D

Ihmettelin jo hiiukan että moottoriksi muka veekuutonen, koska moottori pituus ei ole ongelma
noin suuressa traktorissa.       Autoissa, jossa moottoritila on rajattu, niin moottorin pienestä
pituudesta on hyötyä.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Reino - 25.04.12 - klo:16:50
Minkä ihmeen takia 440 hv miksei saman tien sopiva tasaluku 500hv?  :o Ja seuraavaksi 1000hv tupla-teli kone.

Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 25.04.12 - klo:18:48
Saas nährä ehtiikö joku jo yli 440hv ennen tuota...

 Onko sillä oikeestaan mitään merkitystä?  ::)
Sitä vaan ajattelin kun menee noin kauan kehityksessä niin muilla merkeillä on jo 500hv pellin alla ja deutsi jää jalkoihin  ;D  Moommalandiassa ei osteta ainakaan sitten enää niin pientä...
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 25.04.12 - klo:19:38
Onkohan muuten V-koneisia pyörätraktoreita (ei linkkuja) näkynyt sitten MF:n 1983 ?
    Ainakin teknisissä tiedoissa luki:   "6 -cylinder in line"    Eli kyseessä on rivikuutonen.    :D

STEP1:ssä lukee in-line 6, STEP2 -versiossa V6 12.0 ja piirroskuvakin muistuttaa huomattavasti V-konetta.

Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Antidesantti - 25.04.12 - klo:19:44
Saas nährä ehtiikö joku jo yli 440hv ennen tuota...

 Onko sillä oikeestaan mitään merkitystä?  ::)

Tositäppäreille...?     ::)
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Peurajussi - 25.04.12 - klo:19:54

Mitähän naapuri sanois jos tollasella multais potun. Sen pari aaria mitä sattuu joskus kesällä kasvamaan.   8)
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 25.04.12 - klo:21:40
Mielenkiintoinen rojekti.
Aika iso ero Fendtin ja DFn välillä.939ssä 7,8l motti,bauttirallaa 400 hepoa.DF 12l V6,bauttiarallaa 440hp.
Kattellaan....
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 25.04.12 - klo:21:58
Mielenkiintoinen rojekti.
Aika iso ero Fendtin ja DFn välillä.939ssä 7,8l motti,bauttirallaa 400 hepoa.DF 12l V6,bauttiarallaa 440hp.
Kattellaan....
Vääntöähän tuosta isosta motista sais irti ihan hirmusesti  ;D
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 25.04.12 - klo:22:05
Mielenkiintoinen rojekti.
Aika iso ero Fendtin ja DFn välillä.939ssä 7,8l motti,bauttirallaa 400 hepoa.DF 12l V6,bauttiarallaa 440hp.
Kattellaan....
Vääntöähän tuosta isosta motista sais irti ihan hirmusesti  ;D

--mihin portaaton loota tarttee vääntöä?Välitys muuntuu kuormituksen mukaan.Väännöstä on rakenteen kannalta vain haittaa....
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 25.04.12 - klo:22:15
--mihin portaaton loota tarttee vääntöä?Välitys muuntuu kuormituksen mukaan.Väännöstä on rakenteen kannalta vain haittaa....

Teho on vääntö kertaa kierrosluku. Jos kierrokset on rajattu noin 2500:n, niin 440 hevosvoimaan tarvitaan hitosti vääntöä.


Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 25.04.12 - klo:22:19
--mihin portaaton loota tarttee vääntöä?Välitys muuntuu kuormituksen mukaan.Väännöstä on rakenteen kannalta vain haittaa....

Teho on vääntö kertaa kierrosluku. Jos kierrokset on rajattu noin 2500:n, niin 440 hevosvoimaan tarvitaan hitosti vääntöä.

--kyllähän tuo mulle on selvää.Käsittääkseni tuo DFn moottori tuottanee max.tehonsa 1900 kierroksen paikkeilla.Tarkoitin sitä,että portaaton loota ei hyödynnä juurikaan alle 1600 kierroksen minkäänmoisia supervääntöjä,momentin kasvu aiheuttaa hydrauliikan paineen nousua ja mekaanisen rakenteen järeytystä.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Greenpwr - 25.04.12 - klo:22:29
--mihin portaaton loota tarttee vääntöä?Välitys muuntuu kuormituksen mukaan.Väännöstä on rakenteen kannalta vain haittaa....

Teho on vääntö kertaa kierrosluku. Jos kierrokset on rajattu noin 2500:n, niin 440 hevosvoimaan tarvitaan hitosti vääntöä.

--kyllähän tuo mulle on selvää.Käsittääkseni tuo DFn moottori tuottanee max.tehonsa 1900 kierroksen paikkeilla.Tarkoitin sitä,että portaaton loota ei hyödynnä juurikaan alle 1600 kierroksen minkäänmoisia supervääntöjä,momentin kasvu aiheuttaa hydrauliikan paineen nousua ja mekaanisen rakenteen järeytystä.

 Eikös sinne sijoitella kaikenlaisia alennusvaihteita, jos momentissa meinaa tiukka tulla...
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 25.04.12 - klo:22:41
Eikös väännöstä juuri ole hyötyä portaattoman lootan kanssa että jaksaa vääntää tasakierroksilla... Eli moottori saa vetää pienillä tasakierroksilla kokoajan niin saadaan hyvä polttoainetalous  :o   
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Cornfarmer - 25.04.12 - klo:22:45
Joo aika jännää kuitenkin ku tuossa moottori linkissä ilmoitetaan 2 eri moottoria, toinen on suora kuutonen ja toinen on 12 litran V6... Kait tuo V6 on se joka sinne tulee ja ainahan nämä koneet teholtaan kasvaa eli tuossa V6:sessa on paljonkin varaa nostaa lisää tehoja, ku mallia päivitetään vuosien varrella tehokkaammaksi!
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: icefarmer - 26.04.12 - klo:00:03
Joo aika jännää kuitenkin ku tuossa moottori linkissä ilmoitetaan 2 eri moottoria, toinen on suora kuutonen ja toinen on 12 litran V6... Kait tuo V6 on se joka sinne tulee ja ainahan nämä koneet teholtaan kasvaa eli tuossa V6:sessa on paljonkin varaa nostaa lisää tehoja, ku mallia päivitetään vuosien varrella tehokkaammaksi!
eikös tuo v moottori oo ainakin kuorma-autopuolella historiaa, scania vielä taitaa käyttää, ja voineeko koskaan luopuakkaan tuosta vinkkelistä...
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 26.04.12 - klo:07:28
Eikös väännöstä juuri ole hyötyä portaattoman lootan kanssa että jaksaa vääntää tasakierroksilla... Eli moottori saa vetää pienillä tasakierroksilla kokoajan niin saadaan hyvä polttoainetalous  :o

--ei pienet kierrokset alle esim.alle 1500 takaa välttämättä hyvää polttoainetaloutta traktorinmoottorissa missä huippukierrokset kuitenkin lienevät jossain 2000 päällä.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 26.04.12 - klo:07:30
Joo aika jännää kuitenkin ku tuossa moottori linkissä ilmoitetaan 2 eri moottoria, toinen on suora kuutonen ja toinen on 12 litran V6... Kait tuo V6 on se joka sinne tulee ja ainahan nämä koneet teholtaan kasvaa eli tuossa V6:sessa on paljonkin varaa nostaa lisää tehoja, ku mallia päivitetään vuosien varrella tehokkaammaksi!
eikös tuo v moottori oo ainakin kuorma-autopuolella historiaa, scania vielä taitaa käyttää, ja voineeko koskaan luopuakkaan tuosta vinkkelistä...

--eikös Deutzilla satu olemaan tuo V6 valmiina tuotannossa?
--ehkä erikoinen ratkaisu kuitenkin...
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Eerop - 26.04.12 - klo:14:44
Vredoissa taitaa nakottaa jo kyseinen moottori ja niissä niitä on ainakin jouduttu aukomaan
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 26.04.12 - klo:17:25
Eikös väännöstä juuri ole hyötyä portaattoman lootan kanssa että jaksaa vääntää tasakierroksilla... Eli moottori saa vetää pienillä tasakierroksilla kokoajan niin saadaan hyvä polttoainetalous  :o

--ei pienet kierrokset alle esim.alle 1500 takaa välttämättä hyvää polttoainetaloutta traktorinmoottorissa missä huippukierrokset kuitenkin lienevät jossain 2000 päällä.
Kyllähän moottorissa saattaa kierroksia olla vaikka kuinka paljon mutta makein vääntö on yleensä alhaisilla kierroksilla ja portaattomalla lootallahan ei juuri kierroksien vaihtelua pitäisi tarvita  :P 
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: veko - 29.04.12 - klo:12:02
Ainakin E jaF  sarjan volvon pyöräkoneessa deutzin kone oli aika pettymys kestävyydessä . Liekkö raktoripuolella ollu ongelmia polttoainepuolella, sylinteriputkien laskeutumisella sekä moot,öljyn lauhduttajan kopan pakkasen kestävyyydellä
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 29.04.12 - klo:20:48
Eikös väännöstä juuri ole hyötyä portaattoman lootan kanssa että jaksaa vääntää tasakierroksilla... Eli moottori saa vetää pienillä tasakierroksilla kokoajan niin saadaan hyvä polttoainetalous  :o

--ei pienet kierrokset alle esim.alle 1500 takaa välttämättä hyvää polttoainetaloutta traktorinmoottorissa missä huippukierrokset kuitenkin lienevät jossain 2000 päällä.
Kyllähän moottorissa saattaa kierroksia olla vaikka kuinka paljon mutta makein vääntö on yleensä alhaisilla kierroksilla ja portaattomalla lootallahan ei juuri kierroksien vaihtelua pitäisi tarvita  :P

Niin,huipputeho tulee kuitenkin noissa 1900 paikkeilla.Katso tehokäyrää.Portaaton lootahan nostaa kierrokset huipputehon kohdalle kun sitä tarvitaan.Muutenhan hissutellaan mahd.alhaalla.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 29.04.12 - klo:21:01
Eikös väännöstä juuri ole hyötyä portaattoman lootan kanssa että jaksaa vääntää tasakierroksilla... Eli moottori saa vetää pienillä tasakierroksilla kokoajan niin saadaan hyvä polttoainetalous  :o

--ei pienet kierrokset alle esim.alle 1500 takaa välttämättä hyvää polttoainetaloutta traktorinmoottorissa missä huippukierrokset kuitenkin lienevät jossain 2000 päällä.
Kyllähän moottorissa saattaa kierroksia olla vaikka kuinka paljon mutta makein vääntö on yleensä alhaisilla kierroksilla ja portaattomalla lootallahan ei juuri kierroksien vaihtelua pitäisi tarvita  :P

Niin,huipputeho tulee kuitenkin noissa 1900 paikkeilla.Katso tehokäyrää.Portaaton lootahan nostaa kierrokset huipputehon kohdalle kun sitä tarvitaan.Muutenhan hissutellaan mahd.alhaalla.
No kyllä sitä tehoa saa alemmillekkin kierroksille...  Ja lootan ohjelmia pystyy muokkaamaan... Portaattomallahan pyritään siihen että suurimman väännön ja tehon risteymässä sais kierrokset pidettyä  :P 
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: - 29.04.12 - klo:21:35
Anteeksi maalaisuuteni, mutta kysyn nyt kuitenkin. Mikä on suurimman tehon ja väännön risteymä?

Suuri teho alhaisilla kierroksilla=älytön vääntö. Vääntö on se joka rikkoo paikat. Portaaton loota mielestäni ennemminkin hävittää sen väännöntarpeen. Kuljettajan ei tarvitse kepittämällä huolehtia koneen pysymisestä "vetoalueella"  vaan kone tekee sen automaattisesti. Keppikoneessa vääntävä kone vähentää kepittämisen tarvetta.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 29.04.12 - klo:21:41
Anteeksi maalaisuuteni, mutta kysyn nyt kuitenkin. Mikä on suurimman tehon ja väännön risteymä?

Suuri teho alhaisilla kierroksilla=älytön vääntö. Vääntö on se joka rikkoo paikat. Portaaton loota mielestäni ennemminkin hävittää sen väännöntarpeen. Kuljettajan ei tarvitse kepittämällä huolehtia koneen pysymisestä "vetoalueella"  vaan kone tekee sen automaattisesti. Keppikoneessa vääntävä kone vähentää kepittämisen tarvetta.
No siis tarkoitan sitä missä kummatkin on suurimmillaan keskenään..  Vitut noi koneet mihinkään mene jollei ole vääntöä  :P  Jopa paljon parjattu jonnikan portaaton ymmärtää kasvaneen väännön ja ymmärtää pudottaa kierroksia kun ei tarvitse mennä sillä teholla vaan nimenomaan sillä väännöllä... 
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 29.04.12 - klo:23:10
Sen verran mitä fysiikkaa olen lukenut niin käsittääkseni sellaista risteymäkohtaa väännön ja tehon kesken ei ole. Vääntö on moottorissa tehdystä työstä tuleva voima joka yhdistettynä moottorin pyörimisnopeuteen saa aikaan "tehon".

"Jos voiman annetaan vaikuttaa jonkin määrän aikaa, se tekee mekaanista työtä. Samalla tavalla, jos väännön annetaan vaikuttaa pyörivällä matkalla, se tekee työtä. Teho on tehty työ jaettuna ajalla. Kuitenkin aika ja pyöritty matka liittyvät toisiinsa kulmanopeudella, missä jokainen kierros on tuotos ympyrän ympärysmitasta, joka on liikuttu voiman vaikutuksesta — joka tuottaa väännön. Tämä tarkoittaa, että vääntö, joka aiheuttaa kulmanopeuden kasvamisen, tekee työtä ja saatu teho voidaan laskea seuraavalla tavalla:
  Teho = Vääntö × Kulmanopeus"

Pelkistettynä esimerkkinä: oletetaan väännön pysyvän samana koko käyntinopeusalueen(ts. vääntökäyrä vaakasuora viiva). Kierrosnopeuden kasvaessa, teho kasvaa suoraviivaisesti koko nopeusalueen läpi, koska kierrosnopeus toimii väännön kulmakeroimena. Teho ei kuunaan "risteä" väännön kanssa. Tuloksena moottori jossa ei juuri minkäänlaisia ominaisuuksia, taitaa sähkömoottorit olla juur tämmösiä.

Tuossa asiaa pohtiville tollainen laskuri mistä saapi katella mitä lukuja ilmaantuu kun sinne jotakin syöttää:
http://www.mekanex.se/ber/fi-effekt_vridmom.shtml
  Voi ***** ompa se nyt vaikea ymmärtää...  Yleensähän suurin vääntö saavutetaan ennenkuin suurin teho kierrosten noustessa eikö??  Toki riippuu moottorista ja sen säädöistä  :P  Eli jos portaaton vaihteisto ei vaadi vääntöä niin eikö sinne voisi laittaa vaikka 1.9 TDI koneen joka tuottaa tehoa 150hv mutta vääntöä sen 400nm   :P   
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 30.04.12 - klo:00:21
Eli jos portaaton vaihteisto ei vaadi vääntöä niin eikö sinne voisi laittaa vaikka 1.9 TDI koneen joka tuottaa tehoa 150hv mutta vääntöä sen 400nm   :P

Jos se TDI tuottaa tuon 400 nm väännön vaikka kierrosluvulla 4000, niin parilla hammaspyörällä saadaan esim 800 nm 2000:lla kierroksella tai 1600 nm 1000 kierroksella.

Yleensä traktorissa hyvillä vääntö-ominaisuuksilla kuitenkin tarkoitetaan sitä että vääntömomentti laskee suht tasaisesti kierrosluvun kasvaessa, tai kääneettynä oikeastaan tärkeämpää on että vääntömomentti nousee kierrosten laskiessa.

Sopivalla automatiikalla ja portaatomalla vaihteistolla toki saisi traktorissakin paremmin hyödynnettyä kuorma-auton tai jopa henkilöauton tyyppistä moottoria jossa vääntömomentti laskee kierrosten laskiessa; vaihteisto voisi korjata tilannetta välitystä muuttamalla.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: icefarmer - 30.04.12 - klo:00:32
Eli jos portaaton vaihteisto ei vaadi vääntöä niin eikö sinne voisi laittaa vaikka 1.9 TDI koneen joka tuottaa tehoa 150hv mutta vääntöä sen 400nm   :P

Jos se TDI tuottaa tuon 400 nm väännön vaikka kierrosluvulla 4000, niin parilla hammaspyörällä saadaan esim 800 nm 2000:lla kierroksella tai 1600 nm 1000 kierroksella.

Yleensä traktorissa hyvillä vääntö-ominaisuuksilla kuitenkin tarkoitetaan sitä että vääntömomentti laskee suht tasaisesti kierrosluvun kasvaessa, tai kääneettynä oikeastaan tärkeämpää on että vääntömomentti nousee kierrosten laskiessa.

Sopivalla automatiikalla ja portaatomalla vaihteistolla toki saisi traktorissakin paremmin hyödynnettyä kuorma-auton tai jopa henkilöauton tyyppistä moottoria jossa vääntömomentti laskee kierrosten laskiessa; vaihteisto voisi korjata tilannetta välitystä muuttamalla.
tämmönen n-sarjan valmetin nokalle, se ois hieno peli....

http://www.bmw.fi/fi/fi/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/engines/6_cylinder_diesel_engine.html#more
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 30.04.12 - klo:07:05
Sen verran mitä fysiikkaa olen lukenut niin käsittääkseni sellaista risteymäkohtaa väännön ja tehon kesken ei ole. Vääntö on moottorissa tehdystä työstä tuleva voima joka yhdistettynä moottorin pyörimisnopeuteen saa aikaan "tehon".

"Jos voiman annetaan vaikuttaa jonkin määrän aikaa, se tekee mekaanista työtä. Samalla tavalla, jos väännön annetaan vaikuttaa pyörivällä matkalla, se tekee työtä. Teho on tehty työ jaettuna ajalla. Kuitenkin aika ja pyöritty matka liittyvät toisiinsa kulmanopeudella, missä jokainen kierros on tuotos ympyrän ympärysmitasta, joka on liikuttu voiman vaikutuksesta — joka tuottaa väännön. Tämä tarkoittaa, että vääntö, joka aiheuttaa kulmanopeuden kasvamisen, tekee työtä ja saatu teho voidaan laskea seuraavalla tavalla:
  Teho = Vääntö × Kulmanopeus"

Pelkistettynä esimerkkinä: oletetaan väännön pysyvän samana koko käyntinopeusalueen(ts. vääntökäyrä vaakasuora viiva). Kierrosnopeuden kasvaessa, teho kasvaa suoraviivaisesti koko nopeusalueen läpi, koska kierrosnopeus toimii väännön kulmakeroimena. Teho ei kuunaan "risteä" väännön kanssa. Tuloksena moottori jossa ei juuri minkäänlaisia ominaisuuksia, taitaa sähkömoottorit olla juur tämmösiä.

Tuossa asiaa pohtiville tollainen laskuri mistä saapi katella mitä lukuja ilmaantuu kun sinne jotakin syöttää:
http://www.mekanex.se/ber/fi-effekt_vridmom.shtml
  Voi ***** ompa se nyt vaikea ymmärtää...  Yleensähän suurin vääntö saavutetaan ennenkuin suurin teho kierrosten noustessa eikö??  Toki riippuu moottorista ja sen säädöistä  :P  Eli jos portaaton vaihteisto ei vaadi vääntöä niin eikö sinne voisi laittaa vaikka 1.9 TDI koneen joka tuottaa tehoa 150hv mutta vääntöä sen 400nm   :P
Kyllä, tottakai portaaton kuin mikä tahansa muukin tarvitsee vääntöä kautta koko moottorin käyntinopeusalueen. Ja kaikista edukkainta olisi, että suurin vääntöalue olisi polttoainetalouden kannalta parhaimmalla kohti, kuten yleensä onkin. Nykyisin sähköohjauksilla on noihin ominaisuuksiin helppo vaikuttaa ja yleinen trendi on tehdä suuri vakiotehoalue, jolloin teho pysyy lähes samana, esim välillä 1400-2100rpm.

Kun portaaton etsii ne optimikierrokset niin sen harvemmin täytyy nostaa kierrokset huipputehon paikkeille(korkeammille kierroksille) kun jos alhaalla olisi tarpeeksi vääntöä. Toki portaaton voi paikata väännön puutetta raputtomuudellaan mutta se tarkoittaa sitten sitä että kovassa työssä kone huutaa lähes koko ajan korkeilla kierroksilla.
No niin saihan sen joku selitettyä paljon selvemmin kuin minä  ;D
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 30.04.12 - klo:07:08
Eli jos portaaton vaihteisto ei vaadi vääntöä niin eikö sinne voisi laittaa vaikka 1.9 TDI koneen joka tuottaa tehoa 150hv mutta vääntöä sen 400nm   :P

Jos se TDI tuottaa tuon 400 nm väännön vaikka kierrosluvulla 4000, niin parilla hammaspyörällä saadaan esim 800 nm 2000:lla kierroksella tai 1600 nm 1000 kierroksella.

Yleensä traktorissa hyvillä vääntö-ominaisuuksilla kuitenkin tarkoitetaan sitä että vääntömomentti laskee suht tasaisesti kierrosluvun kasvaessa, tai kääneettynä oikeastaan tärkeämpää on että vääntömomentti nousee kierrosten laskiessa.

Sopivalla automatiikalla ja portaatomalla vaihteistolla toki saisi traktorissakin paremmin hyödynnettyä kuorma-auton tai jopa henkilöauton tyyppistä moottoria jossa vääntömomentti laskee kierrosten laskiessa; vaihteisto voisi korjata tilannetta välitystä muuttamalla.
Minkä takia laivoissa sitten käytetään esimerkiksi 1000hv moottoreita joissa maksimikierrokset on joku 600rpm  ???  Tälläisen moottorin yhteyteenhän portaaton olisi omiaan niin vaihdelaatikko tekisi työn kun säätelisi vauhdin... 
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: metsajussi - 30.04.12 - klo:08:38
Aika pieni laiva johon 1000 hv riittää. Suurimmat koneet ovat siinä 100 000 hv ja kierroksia enintään satakunta :-) Tyypilliset tehot joitakin tuhansia-kymmeniä tuhansia hevosia. 1000 hv koneella pyöritetään yhtä pienistä apugenerattoreista tms.

Monessa paatissa on nykyään säätölapapotkurit tai peräti Azipodit ja/tai sitten sähköinen voimansiirto, jotka ajavat sen portaattoman asian.
Vanhat merenkyntäjät ovat kyllä perinteisellä potkuriakselilla ja kiinteällä potkurilla.

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C kun googlaa niin siinä on mopon virittäjille konetta.

Lyhyesti 14-cyl versio:

- iskutilavuus yli 25 m3
- paino noin 2300 t
- korkeus 13,5 m
- pituus 27 m
- teho 14-sylinterinen 80 MW (109 000 hv)
- 5720 kW per sylinteri
- kierrosnopeudet 92–102 rpm
- vääntöäkin löytyy...

Ei tarvinne paljoa virittää kun teho muuttuu 1000 hv, jo vähäinen vaihtelu imuilman lämpötilassa luultavasti saa aikaan tuollaisen heiton..

Haluaisin nähdä livenä ja käynnissä :-)
Emma Maersk taitaa liikkua saman sarjan koneella.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: JoHaRa - 30.04.12 - klo:09:40
Aika pieni laiva johon 1000 hv riittää. Suurimmat koneet ovat siinä 100 000 hv ja kierroksia enintään satakunta :-) Tyypilliset tehot joitakin tuhansia-kymmeniä tuhansia hevosia. 1000 hv koneella pyöritetään yhtä pienistä apugenerattoreista tms.

Monessa paatissa on nykyään säätölapapotkurit tai peräti Azipodit ja/tai sitten sähköinen voimansiirto, jotka ajavat sen portaattoman asian.
Vanhat merenkyntäjät ovat kyllä perinteisellä potkuriakselilla ja kiinteällä potkurilla.

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C kun googlaa niin siinä on mopon virittäjille konetta.

Lyhyesti 14-cyl versio:

- iskutilavuus yli 25 m3- paino noin 2300 t
- korkeus 13,5 m
- pituus 27 m
- teho 14-sylinterinen 80 MW (109 000 hv)
- 5720 kW per sylinteri
- kierrosnopeudet 92–102 rpm
- vääntöäkin löytyy...

Ei tarvinne paljoa virittää kun teho muuttuu 1000 hv, jo vähäinen vaihtelu imuilman lämpötilassa luultavasti saa aikaan tuollaisen heiton..

Haluaisin nähdä livenä ja käynnissä :-)
Emma Maersk taitaa liikkua saman sarjan koneella.

Jos tuo olisi 1-pyttyinen, niin sylinteriputken saisi kätevästi isosta lietepytystä  ;D
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: icefarmer - 30.04.12 - klo:09:53
Aika pieni laiva johon 1000 hv riittää. Suurimmat koneet ovat siinä 100 000 hv ja kierroksia enintään satakunta :-) Tyypilliset tehot joitakin tuhansia-kymmeniä tuhansia hevosia. 1000 hv koneella pyöritetään yhtä pienistä apugenerattoreista tms.

Monessa paatissa on nykyään säätölapapotkurit tai peräti Azipodit ja/tai sitten sähköinen voimansiirto, jotka ajavat sen portaattoman asian.
Vanhat merenkyntäjät ovat kyllä perinteisellä potkuriakselilla ja kiinteällä potkurilla.

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C kun googlaa niin siinä on mopon virittäjille konetta.

Lyhyesti 14-cyl versio:

- iskutilavuus yli 25 m3
- paino noin 2300 t
- korkeus 13,5 m
- pituus 27 m
- teho 14-sylinterinen 80 MW (109 000 hv)
- 5720 kW per sylinteri
- kierrosnopeudet 92–102 rpm
- vääntöäkin löytyy...

Ei tarvinne paljoa virittää kun teho muuttuu 1000 hv, jo vähäinen vaihtelu imuilman lämpötilassa luultavasti saa aikaan tuollaisen heiton..

Haluaisin nähdä livenä ja käynnissä :-)
Emma Maersk taitaa liikkua saman sarjan koneella.
varustamon johtajaa huimaa kun kapteeni soittaa että oon täällä öljynvaihdossa, laitetaanko 0W-40:stä  vai tavallista  rallyformulaa ;D
mutta nuo laivanmoottorit on viritykseltään tosi kireitä, ahtopaineet ihan poskettomat...
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Greenpwr - 30.04.12 - klo:10:22
Aika pieni laiva johon 1000 hv riittää. Suurimmat koneet ovat siinä 100 000 hv ja kierroksia enintään satakunta :-) Tyypilliset tehot joitakin tuhansia-kymmeniä tuhansia hevosia. 1000 hv koneella pyöritetään yhtä pienistä apugenerattoreista tms.

Monessa paatissa on nykyään säätölapapotkurit tai peräti Azipodit ja/tai sitten sähköinen voimansiirto, jotka ajavat sen portaattoman asian.
Vanhat merenkyntäjät ovat kyllä perinteisellä potkuriakselilla ja kiinteällä potkurilla.

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C kun googlaa niin siinä on mopon virittäjille konetta.

Lyhyesti 14-cyl versio:

- iskutilavuus yli 25 m3
- paino noin 2300 t
- korkeus 13,5 m
- pituus 27 m
- teho 14-sylinterinen 80 MW (109 000 hv)
- 5720 kW per sylinteri
- kierrosnopeudet 92–102 rpm
- vääntöäkin löytyy...

Ei tarvinne paljoa virittää kun teho muuttuu 1000 hv, jo vähäinen vaihtelu imuilman lämpötilassa luultavasti saa aikaan tuollaisen heiton..

Haluaisin nähdä livenä ja käynnissä :-)
Emma Maersk taitaa liikkua saman sarjan koneella.

 Generaattorikäytössä taitaavat irrotella cursoristakin pari tuhatta hepoa, kun laivakäytössä jäähdytys yms kapasiteetti voidaan mitoittaa hieman maantiekäyttöä vapaammin...
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 30.04.12 - klo:17:42
Aika pieni laiva johon 1000 hv riittää. Suurimmat koneet ovat siinä 100 000 hv ja kierroksia enintään satakunta :-) Tyypilliset tehot joitakin tuhansia-kymmeniä tuhansia hevosia. 1000 hv koneella pyöritetään yhtä pienistä apugenerattoreista tms.

Monessa paatissa on nykyään säätölapapotkurit tai peräti Azipodit ja/tai sitten sähköinen voimansiirto, jotka ajavat sen portaattoman asian.
Vanhat merenkyntäjät ovat kyllä perinteisellä potkuriakselilla ja kiinteällä potkurilla.

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C kun googlaa niin siinä on mopon virittäjille konetta.

Lyhyesti 14-cyl versio:

- iskutilavuus yli 25 m3
- paino noin 2300 t
- korkeus 13,5 m
- pituus 27 m
- teho 14-sylinterinen 80 MW (109 000 hv)
- 5720 kW per sylinteri
- kierrosnopeudet 92–102 rpm
- vääntöäkin löytyy...

Ei tarvinne paljoa virittää kun teho muuttuu 1000 hv, jo vähäinen vaihtelu imuilman lämpötilassa luultavasti saa aikaan tuollaisen heiton..

Haluaisin nähdä livenä ja käynnissä :-)
Emma Maersk taitaa liikkua saman sarjan koneella.
Tiedän kyllä että se on pieni naapurissa asuu laivanmoottorinkorjaaja ja kyllä se on niistä isoista moottoreista puhellut... Saa mennä männän päälle seisomaan petkeleen kanssa hakkaamaan karstaa irti ja lohkon sisälle mennään ovesta...  Mutta toi 1000hv olikin vaan esimerkki :P 
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 30.04.12 - klo:17:52
8045:lle ei meinaa mennä perille se tosiasia että jos kierrosluku pienenee niin vääntöä on lisättävä.Kasvava momentti taas aiheuttaa moottorin osien järeytymisen,vaihteiston järeytymisen koska momentin välittämiseen tarvittavat osat on tehtävä vahvempia.Eli siis paivavampi traktori.Siitähän mato tykkää.
Perärustingin kannalta on sitten ihan sama millä alunperin teho tuotetaan,42 tuuman keskiön momentti on ihan sama oli eteenpäinvievä moottori millä kierrosluvulla tahansa toimiva.

Yksi perusasia on myös unohtunut,traktorin tehtävähän on vetää työkonetta samalla voimalla jolla kone laittaa hanttiin.Eli siis toimia taloudellisesti myös 10-90% osakuormalla.Suurin osa töistähän tehdään noilla osakuormilla.Tähän haasteeseen noilla höyrykonemyllyillä vastaaminen ei välttämättä onnistu.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 30.04.12 - klo:18:11
8045:lle ei meinaa mennä perille se tosiasia että jos kierrosluku pienenee niin vääntöä on lisättävä.Kasvava momentti taas aiheuttaa moottorin osien järeytymisen,vaihteiston järeytymisen koska momentin välittämiseen tarvittavat osat on tehtävä vahvempia.Eli siis paivavampi traktori.Siitähän mato tykkää.
Perärustingin kannalta on sitten ihan sama millä alunperin teho tuotetaan,42 tuuman keskiön momentti on ihan sama oli eteenpäinvievä moottori millä kierrosluvulla tahansa toimiva.

Yksi perusasia on myös unohtunut,traktorin tehtävähän on vetää työkonetta samalla voimalla jolla kone laittaa hanttiin.Eli siis toimia taloudellisesti myös 10-90% osakuormalla.Suurin osa töistähän tehdään noilla osakuormilla.Tähän haasteeseen noilla höyrykonemyllyillä vastaaminen ei välttämättä onnistu.
No sulle ei mene kaaliin... Kyllähän tuo vääntävä tasakierros kone pistää samalla tavalla hanttiin kun voimansiirto säätää niin että kierrokset pysyy niin ei tartte ruveta huudattamaan konetta... Itse ainakin ajelen niin että vaihtelen vaihteita ja pikavaihteita alle 1800rpm:n eli koitan ajella väännöllä joka tosin rasittaa voimansiirtoa/moottoria mutta säästää polttoaineessa... Eikös myös kuorma-autoissa ajella väännöllä eikä teholla... Ja jos tarvii niin paljon vääntöä että voimansiirrot ei kestä niin sitten pitää vaan antaa matojen kärsiä  :P  Mutta miten perustelet että portaaton loota ei vaatisi vääntöä??
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: - 30.04.12 - klo:18:27
Jos vääntö pysyy vakiona ja kierrokset nousee nousee myös teho. Jos taas kierrokset pysyy vakiona ja vääntö nousee, niin nousee myös teho. Teho voi siis olla sama esim. välillä 1500-2000rpm, vaikka vääntö laskee kierrosten noustessa.

Kuinkas sitten onkaan mahdollista että traktorin pyörällä on esim 30 000nm vääntöä? Vastaus on tuossa ylhäällä...
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 30.04.12 - klo:19:38
8045:lle ei meinaa mennä perille se tosiasia että jos kierrosluku pienenee niin vääntöä on lisättävä.Kasvava momentti taas aiheuttaa moottorin osien järeytymisen,vaihteiston järeytymisen koska momentin välittämiseen tarvittavat osat on tehtävä vahvempia.Eli siis paivavampi traktori.Siitähän mato tykkää.
Perärustingin kannalta on sitten ihan sama millä alunperin teho tuotetaan,42 tuuman keskiön momentti on ihan sama oli eteenpäinvievä moottori millä kierrosluvulla tahansa toimiva.

Yksi perusasia on myös unohtunut,traktorin tehtävähän on vetää työkonetta samalla voimalla jolla kone laittaa hanttiin.Eli siis toimia taloudellisesti myös 10-90% osakuormalla.Suurin osa töistähän tehdään noilla osakuormilla.Tähän haasteeseen noilla höyrykonemyllyillä vastaaminen ei välttämättä onnistu.
No sulle ei mene kaaliin... Kyllähän tuo vääntävä tasakierros kone pistää samalla tavalla hanttiin kun voimansiirto säätää niin että kierrokset pysyy niin ei tartte ruveta huudattamaan konetta... Itse ainakin ajelen niin että vaihtelen vaihteita ja pikavaihteita alle 1800rpm:n eli koitan ajella väännöllä joka tosin rasittaa voimansiirtoa/moottoria mutta säästää polttoaineessa... Eikös myös kuorma-autoissa ajella väännöllä eikä teholla... Ja jos tarvii niin paljon vääntöä että voimansiirrot ei kestä niin sitten pitää vaan antaa matojen kärsiä  :P  Mutta miten perustelet että portaaton loota ei vaatisi vääntöä??

--niin,on tietysti riski alkaa keskustella tämmöisestä 'uskonasiasta'.Tottakai portaaton vääntöä tarvitsee,mutta jumalattoman pienten kierrosten vääntö aiheuttaa pulmia voimasiirrossa.Älä sekoita kuorma-autoa tähän.Kuorma-auton voimansiirron haasteet eivät ole suurimmalta osaltaa samoja kuin traktorissa.
--teholla sinäkin ajat koko ajan,olkoon kierrosluku moottorissasi mikä tahansa.Vedät mitä tahansa aestä tai kärryä se vaatii aina tehoa mennäkseen eteenpäin.Eihän esim.akeen vetotehon kaavassa ole vääntöä ollenkaan.Siinä on vain nopeus kertaa vetovoima.Mieti asiaa.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 30.04.12 - klo:19:52
8045:lle ei meinaa mennä perille se tosiasia että jos kierrosluku pienenee niin vääntöä on lisättävä.Kasvava momentti taas aiheuttaa moottorin osien järeytymisen,vaihteiston järeytymisen koska momentin välittämiseen tarvittavat osat on tehtävä vahvempia.Eli siis paivavampi traktori.Siitähän mato tykkää.
Perärustingin kannalta on sitten ihan sama millä alunperin teho tuotetaan,42 tuuman keskiön momentti on ihan sama oli eteenpäinvievä moottori millä kierrosluvulla tahansa toimiva.

Yksi perusasia on myös unohtunut,traktorin tehtävähän on vetää työkonetta samalla voimalla jolla kone laittaa hanttiin.Eli siis toimia taloudellisesti myös 10-90% osakuormalla.Suurin osa töistähän tehdään noilla osakuormilla.Tähän haasteeseen noilla höyrykonemyllyillä vastaaminen ei välttämättä onnistu.
No sulle ei mene kaaliin... Kyllähän tuo vääntävä tasakierros kone pistää samalla tavalla hanttiin kun voimansiirto säätää niin että kierrokset pysyy niin ei tartte ruveta huudattamaan konetta... Itse ainakin ajelen niin että vaihtelen vaihteita ja pikavaihteita alle 1800rpm:n eli koitan ajella väännöllä joka tosin rasittaa voimansiirtoa/moottoria mutta säästää polttoaineessa... Eikös myös kuorma-autoissa ajella väännöllä eikä teholla... Ja jos tarvii niin paljon vääntöä että voimansiirrot ei kestä niin sitten pitää vaan antaa matojen kärsiä  :P  Mutta miten perustelet että portaaton loota ei vaatisi vääntöä??

--niin,on tietysti riski alkaa keskustella tämmöisestä 'uskonasiasta'.Tottakai portaaton vääntöä tarvitsee,mutta jumalattoman pienten kierrosten vääntö aiheuttaa pulmia voimasiirrossa.Älä sekoita kuorma-autoa tähän.Kuorma-auton voimansiirron haasteet eivät ole suurimmalta osaltaa samoja kuin traktorissa.
--teholla sinäkin ajat koko ajan,olkoon kierrosluku moottorissasi mikä tahansa.Vedät mitä tahansa aestä tai kärryä se vaatii aina tehoa mennäkseen eteenpäin.Eihän esim.akeen vetotehon kaavassa ole vääntöä ollenkaan.Siinä on vain nopeus kertaa vetovoima.Mieti asiaa.
Mutta en aja sillä maksimiteholla vaan sillä suurimmalla väännöllä ja ohjelmoinnin jälkeen vääntö/tehoalue on paljon laajempi :P  Tehoa tarvitaan tietenkin aina mutta työkoneen moottori pitäisi rakentaa niin että saataisiin mahdollisimman paljon vääntöä tehoon nähden...  Miksei kuorma-autoa voi traktoriin verrata varsinkin noissa isommissa ja nopeammissa traktoreissa??? Kummatkin vaatii väkevää vääntöä vetohommissa  :o   
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: - 30.04.12 - klo:23:37
8045:lle ei meinaa mennä perille se tosiasia että jos kierrosluku pienenee niin vääntöä on lisättävä.Kasvava momentti taas aiheuttaa moottorin osien järeytymisen,vaihteiston järeytymisen koska momentin välittämiseen tarvittavat osat on tehtävä vahvempia.Eli siis paivavampi traktori.Siitähän mato tykkää.
Perärustingin kannalta on sitten ihan sama millä alunperin teho tuotetaan,42 tuuman keskiön momentti on ihan sama oli eteenpäinvievä moottori millä kierrosluvulla tahansa toimiva.

Yksi perusasia on myös unohtunut,traktorin tehtävähän on vetää työkonetta samalla voimalla jolla kone laittaa hanttiin.Eli siis toimia taloudellisesti myös 10-90% osakuormalla.Suurin osa töistähän tehdään noilla osakuormilla.Tähän haasteeseen noilla höyrykonemyllyillä vastaaminen ei välttämättä onnistu.
No sulle ei mene kaaliin... Kyllähän tuo vääntävä tasakierros kone pistää samalla tavalla hanttiin kun voimansiirto säätää niin että kierrokset pysyy niin ei tartte ruveta huudattamaan konetta... Itse ainakin ajelen niin että vaihtelen vaihteita ja pikavaihteita alle 1800rpm:n eli koitan ajella väännöllä joka tosin rasittaa voimansiirtoa/moottoria mutta säästää polttoaineessa... Eikös myös kuorma-autoissa ajella väännöllä eikä teholla... Ja jos tarvii niin paljon vääntöä että voimansiirrot ei kestä niin sitten pitää vaan antaa matojen kärsiä  :P  Mutta miten perustelet että portaaton loota ei vaatisi vääntöä??

--niin,on tietysti riski alkaa keskustella tämmöisestä 'uskonasiasta'.Tottakai portaaton vääntöä tarvitsee,mutta jumalattoman pienten kierrosten vääntö aiheuttaa pulmia voimasiirrossa.Älä sekoita kuorma-autoa tähän.Kuorma-auton voimansiirron haasteet eivät ole suurimmalta osaltaa samoja kuin traktorissa.
--teholla sinäkin ajat koko ajan,olkoon kierrosluku moottorissasi mikä tahansa.Vedät mitä tahansa aestä tai kärryä se vaatii aina tehoa mennäkseen eteenpäin.Eihän esim.akeen vetotehon kaavassa ole vääntöä ollenkaan.Siinä on vain nopeus kertaa vetovoima.Mieti asiaa.
Mutta en aja sillä maksimiteholla vaan sillä suurimmalla väännöllä ja ohjelmoinnin jälkeen vääntö/tehoalue on paljon laajempi :P  Tehoa tarvitaan tietenkin aina mutta työkoneen moottori pitäisi rakentaa niin että saataisiin mahdollisimman paljon vääntöä tehoon nähden...  Miksei kuorma-autoa voi traktoriin verrata varsinkin noissa isommissa ja nopeammissa traktoreissa??? Kummatkin vaatii väkevää vääntöä vetohommissa  :o   

 ;D ;D ;D Sää et vaan tajuu  ;D ;D ;D
Toi paljon vääntöä tehoon nähden tarkoittaa käytännös konetta joka vetää hyvin alhaalta, mutta "kuolee" yläkierroksilla. Hyvässä traktorimoottorissa on pitkä vakiotehoalue. Eli toisinsanoen hyvä vääntömomentin nousu. Sellaisella koneella jossa on 1500nm vääntöä 1000rpm ja vain 150hp tehoa 2000rpm ei tee mitään.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 30.04.12 - klo:23:44
8045:lle ei meinaa mennä perille se tosiasia että jos kierrosluku pienenee niin vääntöä on lisättävä.Kasvava momentti taas aiheuttaa moottorin osien järeytymisen,vaihteiston järeytymisen koska momentin välittämiseen tarvittavat osat on tehtävä vahvempia.Eli siis paivavampi traktori.Siitähän mato tykkää.
Perärustingin kannalta on sitten ihan sama millä alunperin teho tuotetaan,42 tuuman keskiön momentti on ihan sama oli eteenpäinvievä moottori millä kierrosluvulla tahansa toimiva.

Yksi perusasia on myös unohtunut,traktorin tehtävähän on vetää työkonetta samalla voimalla jolla kone laittaa hanttiin.Eli siis toimia taloudellisesti myös 10-90% osakuormalla.Suurin osa töistähän tehdään noilla osakuormilla.Tähän haasteeseen noilla höyrykonemyllyillä vastaaminen ei välttämättä onnistu.
No sulle ei mene kaaliin... Kyllähän tuo vääntävä tasakierros kone pistää samalla tavalla hanttiin kun voimansiirto säätää niin että kierrokset pysyy niin ei tartte ruveta huudattamaan konetta... Itse ainakin ajelen niin että vaihtelen vaihteita ja pikavaihteita alle 1800rpm:n eli koitan ajella väännöllä joka tosin rasittaa voimansiirtoa/moottoria mutta säästää polttoaineessa... Eikös myös kuorma-autoissa ajella väännöllä eikä teholla... Ja jos tarvii niin paljon vääntöä että voimansiirrot ei kestä niin sitten pitää vaan antaa matojen kärsiä  :P  Mutta miten perustelet että portaaton loota ei vaatisi vääntöä??

--niin,on tietysti riski alkaa keskustella tämmöisestä 'uskonasiasta'.Tottakai portaaton vääntöä tarvitsee,mutta jumalattoman pienten kierrosten vääntö aiheuttaa pulmia voimasiirrossa.Älä sekoita kuorma-autoa tähän.Kuorma-auton voimansiirron haasteet eivät ole suurimmalta osaltaa samoja kuin traktorissa.
--teholla sinäkin ajat koko ajan,olkoon kierrosluku moottorissasi mikä tahansa.Vedät mitä tahansa aestä tai kärryä se vaatii aina tehoa mennäkseen eteenpäin.Eihän esim.akeen vetotehon kaavassa ole vääntöä ollenkaan.Siinä on vain nopeus kertaa vetovoima.Mieti asiaa.
Mutta en aja sillä maksimiteholla vaan sillä suurimmalla väännöllä ja ohjelmoinnin jälkeen vääntö/tehoalue on paljon laajempi :P  Tehoa tarvitaan tietenkin aina mutta työkoneen moottori pitäisi rakentaa niin että saataisiin mahdollisimman paljon vääntöä tehoon nähden...  Miksei kuorma-autoa voi traktoriin verrata varsinkin noissa isommissa ja nopeammissa traktoreissa??? Kummatkin vaatii väkevää vääntöä vetohommissa  :o   

 ;D ;D ;D Sää et vaan tajuu  ;D ;D ;D
Toi paljon vääntöä tehoon nähden tarkoittaa käytännös konetta joka vetää hyvin alhaalta, mutta "kuolee" yläkierroksilla. Hyvässä traktorimoottorissa on pitkä vakiotehoalue. Eli toisinsanoen hyvä vääntömomentin nousu. Sellaisella koneella jossa on 1500nm vääntöä 1000rpm ja vain 150hp tehoa 2000rpm ei tee mitään.
Portaattoman lootan kanssa tekee  :P   Miksi tehdä portaattomia lootia jos koneen täytyy huutaa sitä yli 2000rpm kun sen saa keppilootaisellakin???  Portaattomallahan yritetään koneet saada liikkeelle ja pysymään liikkeessä mahdollisimman pienillä kierroksilla...
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: metsajussi - 01.05.12 - klo:08:26
Jos voimansiirto on portaaton, hyötysuhteeltaan hyvä ja riittävän älykäs, niin oikeastaan moottorin ominaisuuksilla, vääntö- ja tehokäyrällä ei ole paljoa merkitystä. Pääasia että tehoa on riittävästi ja polttoaineen kulutus g/kWh on alhainen. Moottori voisi olla vaikka kaasuturbiini, 30 000 rpm ja vääntö hyvin vähäinen, pyörille saadaan kuitenkin aina tarvittava vääntö ja teho halutulla nopeudella.

Voimansiirrot eivät ole vielä täydellisiä, joten kehitys jatkuu. Arvaan tulevaisuuden olevan lopulta täyssähköisten voimansiirtoratkaisujen.

Perinteisen rasvanäpin konekorvaan tuollainen 'hengetön' moottori, jota kierrätetään lähes vakiokierroksilla, kuulostaa toki huonolta. Jos on tottunut ison koneen murinoihin ja tärinöihin niin jotain puuttuu. Mutta ehkä ne ohjelmoivat sitten äänentoistojärjestelmään perinteiset Cummins-soundit. Voi fiiliksen mukaan sitten valita ajaako tänään Catilla, Sisulla vai Deutzilla ja pakokaasujarrun örinänkin saa redneck-tehosteena koppiin :-) Ulkopuolelle kuuluu vain tasainen hyrinä ja invertterien ja sähkömoottorin ulina...

Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: - 01.05.12 - klo:09:38
Millainen moottori herroille/rouville oikein pitäisis olla kun tuntuu että vaatimukset ovat jotakin aivan uskomatonta?
Onko tässä nyt ongelmana nykymoottoreiden suorituskyvyttömyys vai.. ;D
Onko esim. tällainen hyvä: 250hv/1900 rpm ja 1200nm/1300-1600rpm, aika normaalit luvut nykyisin.
8045:lle ei meinaa mennä perille se tosiasia että jos kierrosluku pienenee niin vääntöä on lisättävä.Kasvava momentti taas aiheuttaa moottorin osien järeytymisen,vaihteiston järeytymisen koska momentin välittämiseen tarvittavat osat on tehtävä vahvempia.Eli siis paivavampi traktori.Siitähän mato tykkää.
Perärustingin kannalta on sitten ihan sama millä alunperin teho tuotetaan,42 tuuman keskiön momentti on ihan sama oli eteenpäinvievä moottori millä kierrosluvulla tahansa toimiva.

Yksi perusasia on myös unohtunut,traktorin tehtävähän on vetää työkonetta samalla voimalla jolla kone laittaa hanttiin.Eli siis toimia taloudellisesti myös 10-90% osakuormalla.Suurin osa töistähän tehdään noilla osakuormilla.Tähän haasteeseen noilla höyrykonemyllyillä vastaaminen ei välttämättä onnistu.
No sulle ei mene kaaliin... Kyllähän tuo vääntävä tasakierros kone pistää samalla tavalla hanttiin kun voimansiirto säätää niin että kierrokset pysyy niin ei tartte ruveta huudattamaan konetta... Itse ainakin ajelen niin että vaihtelen vaihteita ja pikavaihteita alle 1800rpm:n eli koitan ajella väännöllä joka tosin rasittaa voimansiirtoa/moottoria mutta säästää polttoaineessa... Eikös myös kuorma-autoissa ajella väännöllä eikä teholla... Ja jos tarvii niin paljon vääntöä että voimansiirrot ei kestä niin sitten pitää vaan antaa matojen kärsiä  :P  Mutta miten perustelet että portaaton loota ei vaatisi vääntöä??

--niin,on tietysti riski alkaa keskustella tämmöisestä 'uskonasiasta'.Tottakai portaaton vääntöä tarvitsee,mutta jumalattoman pienten kierrosten vääntö aiheuttaa pulmia voimasiirrossa.Älä sekoita kuorma-autoa tähän.Kuorma-auton voimansiirron haasteet eivät ole suurimmalta osaltaa samoja kuin traktorissa.
--teholla sinäkin ajat koko ajan,olkoon kierrosluku moottorissasi mikä tahansa.Vedät mitä tahansa aestä tai kärryä se vaatii aina tehoa mennäkseen eteenpäin.Eihän esim.akeen vetotehon kaavassa ole vääntöä ollenkaan.Siinä on vain nopeus kertaa vetovoima.Mieti asiaa.
Mutta en aja sillä maksimiteholla vaan sillä suurimmalla väännöllä ja ohjelmoinnin jälkeen vääntö/tehoalue on paljon laajempi :P  Tehoa tarvitaan tietenkin aina mutta työkoneen moottori pitäisi rakentaa niin että saataisiin mahdollisimman paljon vääntöä tehoon nähden...  Miksei kuorma-autoa voi traktoriin verrata varsinkin noissa isommissa ja nopeammissa traktoreissa??? Kummatkin vaatii väkevää vääntöä vetohommissa  :o   

 ;D ;D ;D Sää et vaan tajuu  ;D ;D ;D
Toi paljon vääntöä tehoon nähden tarkoittaa käytännös konetta joka vetää hyvin alhaalta, mutta "kuolee" yläkierroksilla. Hyvässä traktorimoottorissa on pitkä vakiotehoalue. Eli toisinsanoen hyvä vääntömomentin nousu. Sellaisella koneella jossa on 1500nm vääntöä 1000rpm ja vain 150hp tehoa 2000rpm ei tee mitään.
Tuo kommentti on hieman ristiriitainen. Jos olet sitä mieltä että pitää olla hyvä vakio tehoalue(tarkoittaa että on sitkeä ja alemmilla kierroksilla on olemassa tehoa saman verran kuin ylhäällä), miksi et kuitenkaan pidä kuvaamastasi esimerkin kaltaisesta, lähes 200% mom. noususta. Jos 1000 kierroksella on 1500nm vääntöä tarkoittaa että sillä 1000 kierroksella on n. 210 hevosvoimaa tehoa, eli vähemmän kuin 2000 kiekan paikkeilla. Tuo kyllä todellakin "kuolee" yläkierroksilla. Tuollaista moottoria kyllä harvemmin tulee vastaan ;D Itse olen pärjännyt tähän asti ihan perus 40-50% momentin nousuilla, sekin on jo suomen kamaralla liikkuviin koneisiin nähden ihan ok :D

Siinä oli tarkoituksellisesti "hieman" kärjistetty moottoriominaisuuksia. Väännettiin ns. rautalangasta...
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 01.05.12 - klo:12:48
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.
Onko joku muuten löytänyt nk.simpukkadiagrammeja ko.moottoreille?Niistä näkisi osakierroslukujen+osatehojen polttoainekulutukset.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: agricult - 01.05.12 - klo:12:53
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 01.05.12 - klo:12:56
Katselin ZFn sivuilta Eccomin tietoja.3.0n max momentti 1652Nm,teho 420...
Jos mentäisiin 8045n linjoille ZF joutuisi tekemään uuden laatikon.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: koivumaki - 01.05.12 - klo:13:02
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)

Niin...oikea valintahan olisi ollut 8,5-9 litran 6 mukinen.Mutta kun semmoista ei ole tuotannossa niin pitää ottaa sitten kustannusten säästämiseksi tuo V12.Järkeä tuossa valinnassa ei sen enempää ole.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 01.05.12 - klo:13:03
Katselin ZFn sivuilta Eccomin tietoja.3.0n max momentti 1652Nm,teho 420...
Jos mentäisiin 8045n linjoille ZF joutuisi tekemään uuden laatikon.
Niin meinaatko että se menee niillä +2000rpm kierroksilla sitten kokoajan  ;D   Mä luulen kyllä että toi loota muuttuu vielä siihen järeämpään 4.5 mikä on Xerion 5000:ssa ;) 
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 01.05.12 - klo:13:05
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)

Niin...oikea valintahan olisi ollut 8,5-9 litran 6 mukinen.Mutta kun semmoista ei ole tuotannossa niin pitää ottaa sitten kustannusten säästämiseksi tuo V12.Järkeä tuossa valinnassa ei sen enempää ole.
No 12 litranen noilla tehoilla on just sopeva ja on varaa ottaa vielä lisääkin tulevaisuudessa  ;) 
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Cornfarmer - 01.05.12 - klo:17:08
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)

Niin...oikea valintahan olisi ollut 8,5-9 litran 6 mukinen.Mutta kun semmoista ei ole tuotannossa niin pitää ottaa sitten kustannusten säästämiseksi tuo V12.Järkeä tuossa valinnassa ei sen enempää ole.


Minä veikkaisin, että ku nyt suurin portaaton on tällä hetkellä 263hv 7250 TTV, niin eihän nyt tuota V12 moottorista laiteta tuohon pienimpään mikä tän uuden mallisarjan mallinumerot nyt tulee olemaankaan ehkä 8000 jotain.... niin tän uuden mallin pienin malli on varmasti tuolla 7,8 litran kutosella, olkoon nyt sitten vaikka 280hv- 380hv ja tästä eteenpäin on 400hv-440hv 12 litran V12. Ja myöhemmin pystyy vielä tehoja kasvattamaan, ku tulee malliin päivityksiä. Sen vuoksi näin ku eihän ne nyt voi hypätä 263hv:sta 440hv kokoluokkaan koska tuohon väliin jäisi liian iso teho haarukka. 

Ja vaihteistot on pienemmissä missä on 7.8l motti ja teho alue 240-380hv niin on ZF eccom 3.5 ja suuremmissa missä on 12l V12 ZF eccom 5.0 joka kestää maksimissaan 500hv. Ehkä jotain tämän kaltaista tulee olemaan.
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 01.05.12 - klo:20:52
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)

Niin...oikea valintahan olisi ollut 8,5-9 litran 6 mukinen.Mutta kun semmoista ei ole tuotannossa niin pitää ottaa sitten kustannusten säästämiseksi tuo V12.Järkeä tuossa valinnassa ei sen enempää ole.


Minä veikkaisin, että ku nyt suurin portaaton on tällä hetkellä 263hv 7250 TTV, niin eihän nyt tuota V12 moottorista laiteta tuohon pienimpään mikä tän uuden mallisarjan mallinumerot nyt tulee olemaankaan ehkä 8000 jotain.... niin tän uuden mallin pienin malli on varmasti tuolla 7,8 litran kutosella, olkoon nyt sitten vaikka 280hv- 380hv ja tästä eteenpäin on 400hv-440hv 12 litran V12. Ja myöhemmin pystyy vielä tehoja kasvattamaan, ku tulee malliin päivityksiä. Sen vuoksi näin ku eihän ne nyt voi hypätä 263hv:sta 440hv kokoluokkaan koska tuohon väliin jäisi liian iso teho haarukka. 

Ja vaihteistot on pienemmissä missä on 7.8l motti ja teho alue 240-380hv niin on ZF eccom 3.5 ja suuremmissa missä on 12l V12 ZF eccom 5.0 joka kestää maksimissaan 500hv. Ehkä jotain tämän kaltaista tulee olemaan.
Siis 12L V6  ;) Se tuleekin siis ehkä (konsepti asteellahan se vasta on) juurikin vain tähän 440hv malliin  ;D   
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: icefarmer - 01.05.12 - klo:21:35
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)

Niin...oikea valintahan olisi ollut 8,5-9 litran 6 mukinen.Mutta kun semmoista ei ole tuotannossa niin pitää ottaa sitten kustannusten säästämiseksi tuo V12.Järkeä tuossa valinnassa ei sen enempää ole.


Minä veikkaisin, että ku nyt suurin portaaton on tällä hetkellä 263hv 7250 TTV, niin eihän nyt tuota V12 moottorista laiteta tuohon pienimpään mikä tän uuden mallisarjan mallinumerot nyt tulee olemaankaan ehkä 8000 jotain.... niin tän uuden mallin pienin malli on varmasti tuolla 7,8 litran kutosella, olkoon nyt sitten vaikka 280hv- 380hv ja tästä eteenpäin on 400hv-440hv 12 litran V12. Ja myöhemmin pystyy vielä tehoja kasvattamaan, ku tulee malliin päivityksiä. Sen vuoksi näin ku eihän ne nyt voi hypätä 263hv:sta 440hv kokoluokkaan koska tuohon väliin jäisi liian iso teho haarukka. 

Ja vaihteistot on pienemmissä missä on 7.8l motti ja teho alue 240-380hv niin on ZF eccom 3.5 ja suuremmissa missä on 12l V12 ZF eccom 5.0 joka kestää maksimissaan 500hv. Ehkä jotain tämän kaltaista tulee olemaan.
Siis 12L V6  ;) Se tuleekin siis ehkä (konsepti asteellahan se vasta on) juurikin vain tähän 440hv malliin  ;D
v6 moottori yhdistetään deutsin ennestäänkin sulavaan ja silmiä miellyttävään muotoiluun,,,, tuolla ei kyllä parane mennä päiväkodin pihalle lapsia säikyttelemään ;D
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 01.05.12 - klo:22:23
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)

Niin...oikea valintahan olisi ollut 8,5-9 litran 6 mukinen.Mutta kun semmoista ei ole tuotannossa niin pitää ottaa sitten kustannusten säästämiseksi tuo V12.Järkeä tuossa valinnassa ei sen enempää ole.


Minä veikkaisin, että ku nyt suurin portaaton on tällä hetkellä 263hv 7250 TTV, niin eihän nyt tuota V12 moottorista laiteta tuohon pienimpään mikä tän uuden mallisarjan mallinumerot nyt tulee olemaankaan ehkä 8000 jotain.... niin tän uuden mallin pienin malli on varmasti tuolla 7,8 litran kutosella, olkoon nyt sitten vaikka 280hv- 380hv ja tästä eteenpäin on 400hv-440hv 12 litran V12. Ja myöhemmin pystyy vielä tehoja kasvattamaan, ku tulee malliin päivityksiä. Sen vuoksi näin ku eihän ne nyt voi hypätä 263hv:sta 440hv kokoluokkaan koska tuohon väliin jäisi liian iso teho haarukka. 

Ja vaihteistot on pienemmissä missä on 7.8l motti ja teho alue 240-380hv niin on ZF eccom 3.5 ja suuremmissa missä on 12l V12 ZF eccom 5.0 joka kestää maksimissaan 500hv. Ehkä jotain tämän kaltaista tulee olemaan.
Siis 12L V6  ;) Se tuleekin siis ehkä (konsepti asteellahan se vasta on) juurikin vain tähän 440hv malliin  ;D
v6 moottori yhdistetään deutsin ennestäänkin sulavaan ja silmiä miellyttävään muotoiluun,,,, tuolla ei kyllä parane mennä päiväkodin pihalle lapsia säikyttelemään ;D
  No ompa silti lyhyempi nokka kuin 200hv pienemmässä T-vallussa  ;D
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Cornfarmer - 01.05.12 - klo:22:38
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)

Niin...oikea valintahan olisi ollut 8,5-9 litran 6 mukinen.Mutta kun semmoista ei ole tuotannossa niin pitää ottaa sitten kustannusten säästämiseksi tuo V12.Järkeä tuossa valinnassa ei sen enempää ole.


Minä veikkaisin, että ku nyt suurin portaaton on tällä hetkellä 263hv 7250 TTV, niin eihän nyt tuota V12 moottorista laiteta tuohon pienimpään mikä tän uuden mallisarjan mallinumerot nyt tulee olemaankaan ehkä 8000 jotain.... niin tän uuden mallin pienin malli on varmasti tuolla 7,8 litran kutosella, olkoon nyt sitten vaikka 280hv- 380hv ja tästä eteenpäin on 400hv-440hv 12 litran V12. Ja myöhemmin pystyy vielä tehoja kasvattamaan, ku tulee malliin päivityksiä. Sen vuoksi näin ku eihän ne nyt voi hypätä 263hv:sta 440hv kokoluokkaan koska tuohon väliin jäisi liian iso teho haarukka. 

Ja vaihteistot on pienemmissä missä on 7.8l motti ja teho alue 240-380hv niin on ZF eccom 3.5 ja suuremmissa missä on 12l V12 ZF eccom 5.0 joka kestää maksimissaan 500hv. Ehkä jotain tämän kaltaista tulee olemaan.
Siis 12L V6  ;) Se tuleekin siis ehkä (konsepti asteellahan se vasta on) juurikin vain tähän 440hv malliin  ;D
v6 moottori yhdistetään deutsin ennestäänkin sulavaan ja silmiä miellyttävään muotoiluun,,,, tuolla ei kyllä parane mennä päiväkodin pihalle lapsia säikyttelemään ;D
  No ompa silti lyhyempi nokka kuin 200hv pienemmässä T-vallussa  ;D

Ja etuakseli takapyörien edessä eikä takana niin ku T:ssä ja silti T on pirun kankea kääntymään ;) Täysperä rekallakin kääntyy pienemmässä tilassa ;D
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: Cornfarmer - 01.05.12 - klo:22:51
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)

Niin...oikea valintahan olisi ollut 8,5-9 litran 6 mukinen.Mutta kun semmoista ei ole tuotannossa niin pitää ottaa sitten kustannusten säästämiseksi tuo V12.Järkeä tuossa valinnassa ei sen enempää ole.


Minä veikkaisin, että ku nyt suurin portaaton on tällä hetkellä 263hv 7250 TTV, niin eihän nyt tuota V12 moottorista laiteta tuohon pienimpään mikä tän uuden mallisarjan mallinumerot nyt tulee olemaankaan ehkä 8000 jotain.... niin tän uuden mallin pienin malli on varmasti tuolla 7,8 litran kutosella, olkoon nyt sitten vaikka 280hv- 380hv ja tästä eteenpäin on 400hv-440hv 12 litran V12. Ja myöhemmin pystyy vielä tehoja kasvattamaan, ku tulee malliin päivityksiä. Sen vuoksi näin ku eihän ne nyt voi hypätä 263hv:sta 440hv kokoluokkaan koska tuohon väliin jäisi liian iso teho haarukka. 

Ja vaihteistot on pienemmissä missä on 7.8l motti ja teho alue 240-380hv niin on ZF eccom 3.5 ja suuremmissa missä on 12l V12 ZF eccom 5.0 joka kestää maksimissaan 500hv. Ehkä jotain tämän kaltaista tulee olemaan.
Siis 12L V6  ;) Se tuleekin siis ehkä (konsepti asteellahan se vasta on) juurikin vain tähän 440hv malliin  ;D
v6 moottori yhdistetään deutsin ennestäänkin sulavaan ja silmiä miellyttävään muotoiluun,,,, tuolla ei kyllä parane mennä päiväkodin pihalle lapsia säikyttelemään ;D
  No ompa silti lyhyempi nokka kuin 200hv pienemmässä T-vallussa  ;D


Son niin ku yks kaivinkoneiden vetopyörästön navoista kerran kehui, ei ne tarvi olla suuret ku ne kestää, silloin on loppunut järki jos niiden pitää olla järjettömän isot ku vertaa sakujen tekemiin napoihin ;) Ja silti ne suuret kestää tuhansia tunteja heikommin, niin mikähän tuon valtun konepeiton salaisuus on ku sen pitää peittää puoli kylää, ja tyhjää tilaa kuitenkin on ja kaikki mitä pitää irroittaa on yhtä hankalasti saatavilla ku muissakin vaikka muut on pakattu pienempään tilaan ;D
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: icefarmer - 01.05.12 - klo:22:58
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)

Niin...oikea valintahan olisi ollut 8,5-9 litran 6 mukinen.Mutta kun semmoista ei ole tuotannossa niin pitää ottaa sitten kustannusten säästämiseksi tuo V12.Järkeä tuossa valinnassa ei sen enempää ole.


Minä veikkaisin, että ku nyt suurin portaaton on tällä hetkellä 263hv 7250 TTV, niin eihän nyt tuota V12 moottorista laiteta tuohon pienimpään mikä tän uuden mallisarjan mallinumerot nyt tulee olemaankaan ehkä 8000 jotain.... niin tän uuden mallin pienin malli on varmasti tuolla 7,8 litran kutosella, olkoon nyt sitten vaikka 280hv- 380hv ja tästä eteenpäin on 400hv-440hv 12 litran V12. Ja myöhemmin pystyy vielä tehoja kasvattamaan, ku tulee malliin päivityksiä. Sen vuoksi näin ku eihän ne nyt voi hypätä 263hv:sta 440hv kokoluokkaan koska tuohon väliin jäisi liian iso teho haarukka. 

Ja vaihteistot on pienemmissä missä on 7.8l motti ja teho alue 240-380hv niin on ZF eccom 3.5 ja suuremmissa missä on 12l V12 ZF eccom 5.0 joka kestää maksimissaan 500hv. Ehkä jotain tämän kaltaista tulee olemaan.
Siis 12L V6  ;) Se tuleekin siis ehkä (konsepti asteellahan se vasta on) juurikin vain tähän 440hv malliin  ;D
v6 moottori yhdistetään deutsin ennestäänkin sulavaan ja silmiä miellyttävään muotoiluun,,,, tuolla ei kyllä parane mennä päiväkodin pihalle lapsia säikyttelemään ;D
  No ompa silti lyhyempi nokka kuin 200hv pienemmässä T-vallussa  ;D


Son niin ku yks kaivinkoneiden vetopyörästön navoista kerran kehui, ei ne tarvi olla suuret ku ne kestää, silloin on loppunut järki jos niiden pitää olla järjettömän isot ku vertaa sakujen tekemiin napoihin ;) Ja silti ne suuret kestää tuhansia tunteja heikommin, niin mikähän tuon valtun konepeiton salaisuus on ku sen pitää peittää puoli kylää, ja tyhjää tilaa kuitenkin on ja kaikki mitä pitää irroittaa on yhtä hankalasti saatavilla ku muissakin vaikka muut on pakattu pienempään tilaan ;D
suokäytöllä lienee asian kans jotain tekemistä, mites johndeeren nokka, ylväs se on sekin ;D
Otsikko: Vs: Deutz-Fahr break the limits
Kirjoitti: zetor8045 - 02.05.12 - klo:05:40
Taitaa muuten tässä Deutzin moottorivalinnassa ko.projektissa olla enempi kyse siitä,että sattuu 7,8 jäämään hiukan alamittaiseksi kun halutaa yli 400 hepoa.Tuotannossa sitten sattuu olemaan 12 l V6.

Tuleepas outoja déja vu -välähdyksiä omista aiemmista kommenteistani tässä viestiketjussa. Noh, kertaus on opintojen äiti.  ;D ;)

Niin...oikea valintahan olisi ollut 8,5-9 litran 6 mukinen.Mutta kun semmoista ei ole tuotannossa niin pitää ottaa sitten kustannusten säästämiseksi tuo V12.Järkeä tuossa valinnassa ei sen enempää ole.


Minä veikkaisin, että ku nyt suurin portaaton on tällä hetkellä 263hv 7250 TTV, niin eihän nyt tuota V12 moottorista laiteta tuohon pienimpään mikä tän uuden mallisarjan mallinumerot nyt tulee olemaankaan ehkä 8000 jotain.... niin tän uuden mallin pienin malli on varmasti tuolla 7,8 litran kutosella, olkoon nyt sitten vaikka 280hv- 380hv ja tästä eteenpäin on 400hv-440hv 12 litran V12. Ja myöhemmin pystyy vielä tehoja kasvattamaan, ku tulee malliin päivityksiä. Sen vuoksi näin ku eihän ne nyt voi hypätä 263hv:sta 440hv kokoluokkaan koska tuohon väliin jäisi liian iso teho haarukka. 

Ja vaihteistot on pienemmissä missä on 7.8l motti ja teho alue 240-380hv niin on ZF eccom 3.5 ja suuremmissa missä on 12l V12 ZF eccom 5.0 joka kestää maksimissaan 500hv. Ehkä jotain tämän kaltaista tulee olemaan.
Siis 12L V6  ;) Se tuleekin siis ehkä (konsepti asteellahan se vasta on) juurikin vain tähän 440hv malliin  ;D
v6 moottori yhdistetään deutsin ennestäänkin sulavaan ja silmiä miellyttävään muotoiluun,,,, tuolla ei kyllä parane mennä päiväkodin pihalle lapsia säikyttelemään ;D
  No ompa silti lyhyempi nokka kuin 200hv pienemmässä T-vallussa  ;D


Son niin ku yks kaivinkoneiden vetopyörästön navoista kerran kehui, ei ne tarvi olla suuret ku ne kestää, silloin on loppunut järki jos niiden pitää olla järjettömän isot ku vertaa sakujen tekemiin napoihin ;) Ja silti ne suuret kestää tuhansia tunteja heikommin, niin mikähän tuon valtun konepeiton salaisuus on ku sen pitää peittää puoli kylää, ja tyhjää tilaa kuitenkin on ja kaikki mitä pitää irroittaa on yhtä hankalasti saatavilla ku muissakin vaikka muut on pakattu pienempään tilaan ;D
suokäytöllä lienee asian kans jotain tekemistä, mites johndeeren nokka, ylväs se on sekin ;D
No ei se kauheen toimiva taida olla edes suolla se vallun nokka :P  Lämpöongelmia jo pienienkin ohjelmointien jälkeen....