Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Zon Reere - 17.04.12 - klo:11:50

Otsikko: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Zon Reere - 17.04.12 - klo:11:50
http://www.savonsanomat.fi/savo/liikennetraktorista-sekaannuksia/1083383

Elisiis maatalousajoako ei saisi ajaa liikennetraktorilla?  :o  :'(
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: ilkka - 17.04.12 - klo:11:53
Vastuu siirtyy AINA kuulijalle kun savolainen puhuu.....
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: vms1 - 17.04.12 - klo:11:59
Olisikohan aika tehdä ko laki selväksi ja lopetella kaikennäköisten asioiden kirjotteleminen ennen kuin on 100 varma asiasta. Toki edellämainittu voi olla täysin oikeassa mutta vähintään yhtäsuuri todennäköisyys on että asia on jotenkin erilailla.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: JoHaRa - 17.04.12 - klo:12:05
Jos maataloustraktorilla ajaa yli neljääkymppiä ja vaikka tappaa jonkun.... niin onko kuljettaja vastuussa AINA  ??? Tai jos kolarin syyksi määritetään traktorin rakenteellisen nopeuden ylittäminen, niin onko vääjäämättä syyllinen  :o
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: vms1 - 17.04.12 - klo:12:20
Jos maataloustraktorilla ajaa yli neljääkymppiä ja vaikka tappaa jonkun.... niin onko kuljettaja vastuussa AINA  ??? Tai jos kolarin syyksi määritetään traktorin rakenteellisen nopeuden ylittäminen, niin onko vääjäämättä syyllinen  :o

Ei ole aina vastuussa mutta osasyyllinen voi aina olla. Jos joku juopunut pillereissä oleva ajokortiton ajaa katsastamattomalla ja vakuutuksettomalla autolla vastaantulijoiden kaistalla tällaisen raktorin alle niin hieman menee myös tän vastaantulijan piikkiin ainakin lakituvassa.suuren yleisön ja median mielestä sitten ei välttämättä.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Cultor - 17.04.12 - klo:14:07
Jutussa siteerattu komisarjus puhuu potaskaa...
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Ala-Pertti - 17.04.12 - klo:16:43
Käytettävä polttoaine ratkaisee sen onko traktori maatalous- vai liikennetraktori, joten kun maatalousajon saa tehdä "löpöllä", niin kyseisessä ajossa liikennetraktorikin on vain traktori ja sen kuljettamiseen riittää traktorikortti riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa. Piste.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: hvinnamo - 17.04.12 - klo:16:55
Käytettävä polttoaine ratkaisee sen onko traktori maatalous- vai liikennetraktori, joten kun maatalousajon saa tehdä "löpöllä", niin kyseisessä ajossa liikennetraktorikin on vain traktori ja sen kuljettamiseen riittää traktorikortti riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa. Piste.

 Niin, eikös ne ketkä täyttävät(maajussit) II-lomakkeen(tai joku sinnepäin) veroilmoituksessa ole vapautettu jonkun momentin mukaan maatalousajoissa käyttämästä dieseliä. Jos taas puhdas koneurakoitsija tulee tekemään vaikka rehua, on hänen käytettävä dieseliä, koska hän ei ole vapautettu verollisen aineen käytöstä. Maajussit taas voivat maksa sen 5 euron päivämaksun jos ajavat maatalouden ulkopuolista ajoa, esim. hinaavat veneen vedestä tms.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 17.04.12 - klo:17:22
Laki on aika selkeä, mutta sitä on alettu tulkitsemaan vapaasti. Pari lisäpykälää olisi selventänyt kovasti.

Ajoneuvolaji rekisteriotteessa kertoo yleensä vaadittavan ajokortin. Liikennetraktoriin vaaditaan C-kortti ja silloin voi nopeus olla 50 km/h. Tavallisella traktorilla T-kortti ja nopeus silloin 40 km/h. Polttoaine on sitten työtehtävän mukaan eri tavalla. Kyllä liikennetraktorilla voi tehdä maataloustöitä, kun kuorma-autollakin niitä saa tehdä.

Tuo nopeus on tässä oleellinen, koska liikutettava massa voi olla suuri. Parempi kortti on siis ihan perusteltu vaatimus.

Tässä on taas yksi esimerkki kelvottomasta lainsäädännön tasosta. Epäselvät pykälät luovat kalliiksi tulevan tulkintaviidakon, kun selkeä teksti olisi voitu tehdä samoilla kirjoituskuluilla.

Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: hvinnamo - 17.04.12 - klo:17:37
Laki on aika selkeä, mutta sitä on alettu tulkitsemaan vapaasti. Pari lisäpykälää olisi selventänyt kovasti.

Ajoneuvolaji rekisteriotteessa kertoo yleensä vaadittavan ajokortin. Liikennetraktoriin vaaditaan C-kortti ja silloin voi nopeus olla 50 km/h. Tavallisella traktorilla T-kortti ja nopeus silloin 40 km/h. Polttoaine on sitten työtehtävän mukaan eri tavalla. Kyllä liikennetraktorilla voi tehdä maataloustöitä, kun kuorma-autollakin niitä saa tehdä.



 Mutta onko se liikennetraktori liikennetraktori maatalouskäytössä? Saako kuorma-autolla ajaa maatalousajoja mpö:llä? Ei varmaankaan...
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: JoHaRa - 17.04.12 - klo:17:40
Laki on aika selkeä, mutta sitä on alettu tulkitsemaan vapaasti. Pari lisäpykälää olisi selventänyt kovasti.

Ajoneuvolaji rekisteriotteessa kertoo yleensä vaadittavan ajokortin. Liikennetraktoriin vaaditaan C-kortti ja silloin voi nopeus olla 50 km/h. Tavallisella traktorilla T-kortti ja nopeus silloin 40 km/h. Polttoaine on sitten työtehtävän mukaan eri tavalla. Kyllä liikennetraktorilla voi tehdä maataloustöitä, kun kuorma-autollakin niitä saa tehdä.



 Mutta onko se liikennetraktori liikennetraktori maatalouskäytössä? Saako kuorma-autolla ajaa maatalousajoja mpö:llä? Ei varmaankaan...

Saa jos sen rekisteröi työkoneeksi eikä vedä sillä mitään kärryä ;D
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Ala-Pertti - 17.04.12 - klo:18:06
http://www.teloos.fi/company/liikkuva_poliisi_sein%E4joen_yksikk%F6/716014066074.htm


Tuonne kun päräytätte soittaa ja pyydätte puhelimeen henkilön, joka oikeasti tietää polttoaineisiin ja traktoreihin liittyvät lakikiemurat, niin tämä kyseinen mieshenkilö kertoo selvällä suomenkielellä vastaukset kysymyksiinne ja ei jää mitään enpätiedä varaan.
Suoranumerokin puhelimessani hänelle on ja aina joskus näistä keskustellaan, mutta en nyt tuota numeroa tänne laita.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: fds - 17.04.12 - klo:18:19
Käytettävä polttoaine ratkaisee sen onko traktori maatalous- vai liikennetraktori, joten kun maatalousajon saa tehdä "löpöllä", niin kyseisessä ajossa liikennetraktorikin on vain traktori ja sen kuljettamiseen riittää traktorikortti riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa. Piste.

 Niin, eikös ne ketkä täyttävät(maajussit) II-lomakkeen(tai joku sinnepäin) veroilmoituksessa ole vapautettu jonkun momentin mukaan maatalousajoissa käyttämästä dieseliä. Jos taas puhdas koneurakoitsija tulee tekemään vaikka rehua, on hänen käytettävä dieseliä, koska hän ei ole vapautettu verollisen aineen käytöstä. Maajussit taas voivat maksa sen 5 euron päivämaksun jos ajavat maatalouden ulkopuolista ajoa, esim. hinaavat veneen vedestä tms.
Tarkasti ottaen : ei tuonne päinkään . Maatalousajo on maatalousajoa teki sen kuka tahansa . Mutta ja todellakin mutta maataloudessakin on ajoja jotka tiukasti tulkittuna vaatisi liikenneluvan ja dieselin tankkiin , jos ajon suorittaa joku muu kuin maajussi , esim. urakoitsija .
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: hvinnamo - 17.04.12 - klo:18:51
Käytettävä polttoaine ratkaisee sen onko traktori maatalous- vai liikennetraktori, joten kun maatalousajon saa tehdä "löpöllä", niin kyseisessä ajossa liikennetraktorikin on vain traktori ja sen kuljettamiseen riittää traktorikortti riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa. Piste.

 Niin, eikös ne ketkä täyttävät(maajussit) II-lomakkeen(tai joku sinnepäin) veroilmoituksessa ole vapautettu jonkun momentin mukaan maatalousajoissa käyttämästä dieseliä. Jos taas puhdas koneurakoitsija tulee tekemään vaikka rehua, on hänen käytettävä dieseliä, koska hän ei ole vapautettu verollisen aineen käytöstä. Maajussit taas voivat maksa sen 5 euron päivämaksun jos ajavat maatalouden ulkopuolista ajoa, esim. hinaavat veneen vedestä tms.
Tarkasti ottaen : ei tuonne päinkään . Maatalousajo on maatalousajoa teki sen kuka tahansa . Mutta ja todellakin mutta maataloudessakin on ajoja jotka tiukasti tulkittuna vaatisi liikenneluvan ja dieselin tankkiin , jos ajon suorittaa joku muu kuin maajussi , esim. urakoitsija .

 Jaa? No, sitten olin väärässä taaskin..
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Ala-Pertti - 17.04.12 - klo:19:01
Käytettävä polttoaine ratkaisee sen onko traktori maatalous- vai liikennetraktori, joten kun maatalousajon saa tehdä "löpöllä", niin kyseisessä ajossa liikennetraktorikin on vain traktori ja sen kuljettamiseen riittää traktorikortti riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa. Piste.

 Niin, eikös ne ketkä täyttävät(maajussit) II-lomakkeen(tai joku sinnepäin) veroilmoituksessa ole vapautettu jonkun momentin mukaan maatalousajoissa käyttämästä dieseliä. Jos taas puhdas koneurakoitsija tulee tekemään vaikka rehua, on hänen käytettävä dieseliä, koska hän ei ole vapautettu verollisen aineen käytöstä. Maajussit taas voivat maksa sen 5 euron päivämaksun jos ajavat maatalouden ulkopuolista ajoa, esim. hinaavat veneen vedestä tms.
Tarkasti ottaen : ei tuonne päinkään . Maatalousajo on maatalousajoa teki sen kuka tahansa . Mutta ja todellakin mutta maataloudessakin on ajoja jotka tiukasti tulkittuna vaatisi liikenneluvan ja dieselin tankkiin , jos ajon suorittaa joku muu kuin maajussi , esim. urakoitsija .


Niin kuten mainitsin, riippumatta kuka traktorin omistaa tai kuka sitä kuljettaa...
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Hervast - 18.04.12 - klo:16:58
Laki on aika selkeä, mutta sitä on alettu tulkitsemaan vapaasti. Pari lisäpykälää olisi selventänyt kovasti.

Ajoneuvolaji rekisteriotteessa kertoo yleensä vaadittavan ajokortin. Liikennetraktoriin vaaditaan C-kortti ja silloin voi nopeus olla 50 km/h. Tavallisella traktorilla T-kortti ja nopeus silloin 40 km/h. Polttoaine on sitten työtehtävän mukaan eri tavalla. Kyllä liikennetraktorilla voi tehdä maataloustöitä, kun kuorma-autollakin niitä saa tehdä.



 Mutta onko se liikennetraktori liikennetraktori maatalouskäytössä? Saako kuorma-autolla ajaa maatalousajoja mpö:llä? Ei varmaankaan...

Saa jos sen rekisteröi työkoneeksi eikä vedä sillä mitään kärryä ;D

Yksi versio kuorma-autosta työkoneena lienevät nämä nykyäänkin lailliset lumiauraa pukkaavat autot joissa on lavan paikalla painopuntti ? Ainakin joku vuos sitten tuommoinen oli käytössä täälläpäin teiden aurauksessa. Siitä en tiedä millä polttoaineella ajoivat.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Ala-Pertti - 18.04.12 - klo:17:07
Laki on aika selkeä, mutta sitä on alettu tulkitsemaan vapaasti. Pari lisäpykälää olisi selventänyt kovasti.

Ajoneuvolaji rekisteriotteessa kertoo yleensä vaadittavan ajokortin. Liikennetraktoriin vaaditaan C-kortti ja silloin voi nopeus olla 50 km/h. Tavallisella traktorilla T-kortti ja nopeus silloin 40 km/h. Polttoaine on sitten työtehtävän mukaan eri tavalla. Kyllä liikennetraktorilla voi tehdä maataloustöitä, kun kuorma-autollakin niitä saa tehdä.



 Mutta onko se liikennetraktori liikennetraktori maatalouskäytössä? Saako kuorma-autolla ajaa maatalousajoja mpö:llä? Ei varmaankaan...

Saa jos sen rekisteröi työkoneeksi eikä vedä sillä mitään kärryä ;D

Yksi versio kuorma-autosta työkoneena lienevät nämä nykyäänkin lailliset lumiauraa pukkaavat autot joissa on lavan paikalla painopuntti ? Ainakin joku vuos sitten tuommoinen oli käytössä täälläpäin teiden aurauksessa. Siitä en tiedä millä polttoaineella ajoivat.


löpöllä...se on työkone
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: hvinnamo - 18.04.12 - klo:17:19
 Minkäs takia Kiinteistöhuoltofirmojen koneet ajavat (ainakin mitä minä tiedän) sitten dieselillä, eikös nekin ole työkoneita?
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: roadman - 18.04.12 - klo:20:25
Polttoainemaksulaissa seisoo selvästi että sillä ei ole merkitystä kuka traktorin omistaa vaan työnkuva määrittelee sen milloin tarvitaan päivämaksu tai dieselit tankkiin. Polttoainemaksulaki pykälässä 7 on kerrottu milloin ei tarvitse käyttää korkeammin verotettua polttoainetta. Huomautuksena. 5€ päivämaksun voi maksaa myös liikennetraktorista,(tarkoittaa normaalin näköistä traktoria) mutta ei nestepainetoimisesta liikennetraktorista eli dumpperista, tai voi mutta päivämaksu 670€/päivä.

Sen verta tulevaisuudesta.
Uudessa liikennelupa lakiehdotuksessa LTR tullee poistumaan ja tilalle tulee pelkkä traktori lupa. Tämä merkitsee sitä että kaikki maatalouden ja omat ajot voi suorittaa edelleen lievemmin verotetulla polttoaineella polttoaine maksulaki pykälän 7, mutta kun lähdetään luvanvaraiseen toimintaan niin oli kyseessä mikä traktori tahansa niin se tarvitsee luvan,

30% säädös tulee poistumaan, sekä alle 10T kytkentä massaltaan oleva kärrin liikennelupa vapaus poistunee.

Vaikkapa  500 valmetilla ajat ojamaita tiekunnantieltä ja otat siitä korvauksen niin tarvitset liikenneluvan. Oman maan saa edelleen ajaa ilman lupaa, jos ilman korvausta ajat.
Lumen ajo olisi poistumassa luvanvaraisuuden piiristä ?

Nämä tulevaisuus asiat on vielä auki mutta tälläistä tuolta Skallin kouluttajan kertomana.

 Toisena esimerkkinä vaikka. Maanviljelijä/Sahuriyrittäjä joka hakee puut, sahaa ja toimittaa valmiin tavaran takaisin. Tarvitsee luvan vaikka onkin maatalouden harjoittaja ja sillä on ihan perus maataloustraktori ja tekisi sen 2 veroilmoituksen. Pääsääntö on jos toiminta ei liity maatalouteen ja tehdään korvausta vastaan niin toiminta tarvitsee liikenneluvan.
30% säännös on ilmeisesti poistumassa  myös,sen seurannan vaikeuden takia.

Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: hvinnamo - 18.04.12 - klo:21:01
 Muutama kysymys vielä: Saanko (tulevaisuudessa) ajaa omia heinäpaalejani asiakkaille ilman liikennelupaa. Entäpä heinäpaaleja, jotka olen ostanut(aika vaikea ilmeisesti kontrolloida.) Saanko mennä naapurille ajamaan paaleja, jos en ota siitä korvausta (millä sekin kontrolloidaan?) Kysymys olkoon sekä liikenne- että tavalliselle traktorille  (vai onko silläkään mitään väliä?)  Ps. edellinenkin kysymykseni on vailla vastausta, vai oliko kiinteistöhuoltofirmat vapautettu päivämaksusta myös (ilmeisesti?)
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Hervast - 18.04.12 - klo:21:57
Eli tahtoo sanoa että samoten kuin nykyäänkin, täytyy pitää kirkkaana mielessä että sanoo aina kysyjille ajavansa omaa materiaalia. (Vaikka oliskin oikeasti siirtämässä halkopinoa naapurille.)

Enhän toki ketään kehoita lakia rikkomaan, mut voi elämä tuota säätämistä noiden säädöksien kanssa  ::)
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: roadman - 19.04.12 - klo:06:55
Oisko noissa kiinteistönhoitokoneissa tuo tavaran siirtäminen jonka takia käytetään dieseliä vielä kun työt on vaihtelevia niin on yksinkertaisempaa käyttää dieseliä kuin maksaa päivämaksu. Tarkoitan lumen siirtämistä esim kantamalla ja nyt keväällä näyttää noissa olevan peräkärryjä perässä.

Maatalouden harjoittaja voi omia tuotteita kuljettaa halvemmin verotetulla polttoaineella. Tuo naapurilta ostettu paali jonka aiot myydä on jo luvan varaisen liikenteen piirissä. Kyselimme milloin tavara on omaa?

 Esim, ostat maanrak työmaalle rumpuputkia ensin ostat yrityksen nimiin ja viet kaupasta työmaalle niin kuljetus on luvanvaraisen kuljetuksen piirissä eli tavara ei ole silloin omaa, koska hankinta on tehty kun ostaja on tavaralle tiedossa eli ei sisällä yrittäjälle taloudellista riskiä. 

Hvinnamo menee naapurn luo ja ostaa vaikkapa 4000 paalia, silloin voidaan olettaa että kaikille paaleille ei ole valmiita ostajia niin silloin tavara luetaan omaksi.

Tai hvinnamo vie omia paalia sisältävän paalikuorman ja tuo tullessaan naapurille lannoitteita niin paalikuorma ei tarvitse lupaa mutta lannoite kuorma jo onkin luvan alaista kuljetusta.



 
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Timppa - 19.04.12 - klo:07:52
Mää olen sitä mieltä että kysees on liikennetraktori jos ajaa täysleviä kattohälyvalopaneeli vilkkuen ja

jos etukuormaajan aisat osoittaa taivasta kohden ja vauhtia samalla vähint 60km/h.


 ;D ;D
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Yodavaari - 19.04.12 - klo:08:04
Juu ja tulevaisuudessa jos tekee noita liikennetrakraattori- tai liikennelupahommia niin kulkuneuvosta täytyy löytyä  myös ajopiirturi liikenneluvan lisäksi.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: hvinnamo - 19.04.12 - klo:08:16
Oisko noissa kiinteistönhoitokoneissa tuo tavaran siirtäminen jonka takia käytetään dieseliä vielä kun työt on vaihtelevia niin on yksinkertaisempaa käyttää dieseliä kuin maksaa päivämaksu. Tarkoitan lumen siirtämistä esim kantamalla ja nyt keväällä näyttää noissa olevan peräkärryjä perässä.

Maatalouden harjoittaja voi omia tuotteita kuljettaa halvemmin verotetulla polttoaineella. Tuo naapurilta ostettu paali jonka aiot myydä on jo luvan varaisen liikenteen piirissä. Kyselimme milloin tavara on omaa?

 Esim, ostat maanrak työmaalle rumpuputkia ensin ostat yrityksen nimiin ja viet kaupasta työmaalle niin kuljetus on luvanvaraisen kuljetuksen piirissä eli tavara ei ole silloin omaa, koska hankinta on tehty kun ostaja on tavaralle tiedossa eli ei sisällä yrittäjälle taloudellista riskiä. 

Hvinnamo menee naapurn luo ja ostaa vaikkapa 4000 paalia, silloin voidaan olettaa että kaikille paaleille ei ole valmiita ostajia niin silloin tavara luetaan omaksi.

Tai hvinnamo vie omia paalia sisältävän paalikuorman ja tuo tullessaan naapurille lannoitteita niin paalikuorma ei tarvitse lupaa mutta lannoite kuorma jo onkin luvan alaista kuljetusta.

 Eli jos ostan ns. heinää pystyyn, eli korjaan naapurin heinäpellosta sadon pois ja maksan sen vaikkapa joulun alla, rikon koko ajan lakia kun siirtelen niitä maksamattomia paaleja?...mistä vitusta kukaan pystyy sanomaan kuka paalin omistaa tai onko se maksettu? Ei niissä ole rekisterikilpiä eikä rungonnumeroita! Samoin tarvitsisin liikenneluvan jos vien ukko-mustalaiselle heinää ja vaadin rahan niistä etukäteen. Silloinhan kuljetan mannen heiniä, enkä omiani...  :o
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Wejjo - 19.04.12 - klo:08:50

Samoin tarvitsisin liikenneluvan jos vien ukko-mustalaiselle heinää ja vaadin rahan niistä etukäteen. Silloinhan kuljetan mannen heiniä, enkä omiani...  :o

Kuka muka edes uskois että olet rahat saanut etukäteen, vitsinä pitäisivät...
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: vms1 - 19.04.12 - klo:08:52
Mun käsityksen mukaan ei sillä ole väliä koska se raha on siirtynyt kuljetuksissa kunhan se on todentavissa että joskus on siirtynyt. Eli mustaa kauppaa on hankala todentaa.

Mulla on ollut sellainen käsitys että maatilojen välistä kuljetusta on saanut kuljettaa ihan vapaasti sekä löpöllä että ilman lupia. Sitten on tullut ongelmia jos jokin osapuoli ei ole ollut maatila. Samoiten jos kuljetetaan liitännäiselinkeinon tuotteita kuten kaivinkoneita, motoja, polttopuita, sahatavaraa pitää olla luvat kunnossa.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: rene - 19.04.12 - klo:10:21
Oisko noissa kiinteistönhoitokoneissa tuo tavaran siirtäminen jonka takia käytetään dieseliä vielä kun työt on vaihtelevia niin on yksinkertaisempaa käyttää dieseliä kuin maksaa päivämaksu. Tarkoitan lumen siirtämistä esim kantamalla ja nyt keväällä näyttää noissa olevan peräkärryjä perässä.

Maatalouden harjoittaja voi omia tuotteita kuljettaa halvemmin verotetulla polttoaineella. Tuo naapurilta ostettu paali jonka aiot myydä on jo luvan varaisen liikenteen piirissä. Kyselimme milloin tavara on omaa?

 Esim, ostat maanrak työmaalle rumpuputkia ensin ostat yrityksen nimiin ja viet kaupasta työmaalle niin kuljetus on luvanvaraisen kuljetuksen piirissä eli tavara ei ole silloin omaa, koska hankinta on tehty kun ostaja on tavaralle tiedossa eli ei sisällä yrittäjälle taloudellista riskiä. 

Hvinnamo menee naapurn luo ja ostaa vaikkapa 4000 paalia, silloin voidaan olettaa että kaikille paaleille ei ole valmiita ostajia niin silloin tavara luetaan omaksi.

Tai hvinnamo vie omia paalia sisältävän paalikuorman ja tuo tullessaan naapurille lannoitteita niin paalikuorma ei tarvitse lupaa mutta lannoite kuorma jo onkin luvan alaista kuljetusta.
Tuossa on kai rajanveto vielä hiukan kesken, mihin toimintaan tarvitaan liikennelupa :-\  Periaatteessa kaikkeen kuljetukseen mistä otetaan korvaus :-\   Ei kuitenkaan omien maataloustuotteiden kuskaamiseen :)   Entäs toisen maatilan maataloustuotteiden kuljetukseen? ja jos siihen niin sitten varmaan kaikkeen, rehukärryn ajamisesta rehunteon aikaan alkaen :-\
  Mielestäni tässä on vielä mahdollista että lupavaatimus laajennetaan omiinkin tuotteisiin, kuten myös se että lupia ei maatalouden ajoissa tarvita. Jälkimmäinen tuntuisi käytäntönä tutulta :-\
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 19.04.12 - klo:10:23
Juu ja tulevaisuudessa jos tekee noita liikennetrakraattori- tai liikennelupahommia niin kulkuneuvosta täytyy löytyä  myös ajopiirturi liikenneluvan lisäksi.

Käykö ajopiirturiksi s-piikki traktorin alle?
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 19.04.12 - klo:16:03
Juu ja tulevaisuudessa jos tekee noita liikennetrakraattori- tai liikennelupahommia niin kulkuneuvosta täytyy löytyä  myös ajopiirturi liikenneluvan lisäksi.

Käykö ajopiirturiksi s-piikki traktorin alle?

Tuossa teille kunnon ajopiirturi!

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/traktorimies-kertoo-miksi-kynti-humalassa-asfalttitieta/art-1288337428170.html
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Yodavaari - 19.04.12 - klo:17:10
Käykö ajopiirturiksi s-piikki traktorin alle?

(http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135244986833.gif)
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: zetor8045 - 19.04.12 - klo:17:28
Juu ja tulevaisuudessa jos tekee noita liikennetrakraattori- tai liikennelupahommia niin kulkuneuvosta täytyy löytyä  myös ajopiirturi liikenneluvan lisäksi.
Traktorit tarttis vapauttaa piirturista tai sitten huonomman vaihtoehdon mukaan pistää kaikkiin traktoreihin... Koska minä voin esimerkiksi aurata koko yön jolloin en tarvitse piirturia koska ei ole liikenneluvallista hommaan ja sitten lähteä päiväksi maanajoon eli mitä hyötyä piirturista silloin edes on  ;D 
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: ToNppa - 04.03.13 - klo:20:54
Otetaas yksinkertaistettuna.

Eikös se mene niin, että jos rekisteriottees lukee "LIIKENNETRAKTORI" niin silloinkin kun ei kuljeteta mitään, esim auraat tietä tai teet jotain muuta tienkunnostushommaa ym ym korvausta vastaan niin pitää olla joko dieseli tankis tai se vitosen päivämaksu maksettuna?
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: korkean - 04.03.13 - klo:21:19
Elikkä jos traktori on maataloudenharjoittajan tms nimissä , se riittää vakuuttamiseksi että voidaan kuljettaa mpöllä. Kuskilla ei ole väliä , olise vaikka kuka hyvänsä.. Kunhan paperipuolen henkilö on jonkin sortin alanharjoittaja jolla on oikeus ajaa moottoripolttoöljyllä.  Mutta en puutu tohon liikenne rakkori juttuun, tuntuu vaan niin kovin epäselviltä.. :-\
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: nalli - 04.03.13 - klo:21:58
Jos on synkkä päivä niin piristää aina ku alkaa lukeen näitä arvailuja  :D

1. polttoaine

Kun traktorilla veretään vaunua tai yli 2 kuution hiekoitinta kuormattuna täytyy maksaa päivämaksu tai olla diseli tankissa mikäli ei ajo kohdistu maa- ja metsätalouteen. koneen omistajasuhteet tai rekisteriote ei vaikuta asiaan. kun traktori on työkoneena omisti kuka tahansa, saa ajaa mpöllä.

2. liikennelupa

kun traktorilla kuljetetaan toisen omaisuutta korvausta vastaan yleisillä tieosuuksilla tulee olla liikennelupa.
Joskus on ollut 30% urakkapoikkeamasäännöksiä, alle 10 tn telisääntöä jne, liekö enää, mutta karkeasti näin

3. ajopiirturi

tulee käyttää kun suorittaa kohdan kaksi mukaista tieliikenteen tavarankuljetusta

Voit aurata vaikka 12 tuntia  ja sen jälkeen saat ajaa lunta 40 motin kärryllä laillisesti 4,5 tuntia + 45 min tauko ja toiset 4,5 tuntia......   tai niin mie ainaki joskus nuorena tein.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: roadman - 05.03.13 - klo:10:14
Jos on synkkä päivä niin piristää aina ku alkaa lukeen näitä arvailuja  :D

1. polttoaine

Kun traktorilla veretään vaunua tai yli 2 kuution hiekoitinta kuormattuna täytyy maksaa päivämaksu tai olla diseli tankissa mikäli ei ajo kohdistu maa- ja metsätalouteen. koneen omistajasuhteet tai rekisteriote ei vaikuta asiaan. kun traktori on työkoneena omisti kuka tahansa, saa ajaa mpöllä.

2. liikennelupa

kun traktorilla kuljetetaan toisen omaisuutta korvausta vastaan yleisillä tieosuuksilla tulee olla liikennelupa.
Joskus on ollut 30% urakkapoikkeamasäännöksiä, alle 10 tn telisääntöä jne, liekö enää, mutta karkeasti näin

3. ajopiirturi

tulee käyttää kun suorittaa kohdan kaksi mukaista tieliikenteen tavarankuljetusta

Voit aurata vaikka 12 tuntia  ja sen jälkeen saat ajaa lunta 40 motin kärryllä laillisesti 4,5 tuntia + 45 min tauko ja toiset 4,5 tuntia......   tai niin mie ainaki joskus nuorena tein.

just näin. viimekevään kurssillakin neuvoivat. Liikennetraktori on työkone silloin kun siihen kiinnitetään lumenauraus tai tientasaus laite ja mpöllä saapi ajaa ei tarvii piirturissa korttia, Tosin työaikalaki sitoo kuljettajaa ja työnantajaa lumitöissäkin.
Laista löytyy asetukset moottorityökoneen kuljettajalle määritetyt työajat ja tauot, sekä kirjaamisvaatimuksen työnanatajalle. Piirturia ei tarvii esim. gps pohjainen työajanseuranta pitäisi riittää.

 
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: maanviljelija - 05.03.13 - klo:10:20
Jos on synkkä päivä niin piristää aina ku alkaa lukeen näitä arvailuja  :D

1. polttoaine

Kun traktorilla veretään vaunua tai yli 2 kuution hiekoitinta kuormattuna  täytyy maksaa päivämaksu tai olla diseli tankissa mikäli ei ajo kohdistu maa- ja metsätalouteen. koneen omistajasuhteet tai rekisteriote ei vaikuta asiaan. kun traktori on työkoneena omisti kuka tahansa, saa ajaa mpöllä.

2. liikennelupa

kun traktorilla kuljetetaan toisen omaisuutta korvausta vastaan yleisillä tieosuuksilla tulee olla liikennelupa.
Joskus on ollut 30% urakkapoikkeamasäännöksiä, alle 10 tn telisääntöä jne, liekö enää, mutta karkeasti näin

3. ajopiirturi

tulee käyttää kun suorittaa kohdan kaksi mukaista tieliikenteen tavarankuljetusta

Voit aurata vaikka 12 tuntia  ja sen jälkeen saat ajaa lunta 40 motin kärryllä laillisesti 4,5 tuntia + 45 min tauko ja toiset 4,5 tuntia......   tai niin mie ainaki joskus nuorena tein.

just näin. viimekevään kurssillakin neuvoivat. Liikennetraktori on työkone silloin kun siihen kiinnitetään lumenauraus tai tientasaus laite ja mpöllä saapi ajaa ei tarvii piirturissa korttia, Tosin työaikalaki sitoo kuljettajaa ja työnantajaa lumitöissäkin.
Laista löytyy asetukset moottorityökoneen kuljettajalle määritetyt työajat ja tauot, sekä kirjaamisvaatimuksen työnanatajalle. Piirturia ei tarvii esim. gps pohjainen työajanseuranta pitäisi riittää.

 
Ei ihme ettei näitä paikallisteitä hiekoiteta kun urakoitsija auraa traktorilla.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: realisti - 05.03.13 - klo:10:42
miten homma käytännössä menee kun urakoidaan säilörehua? säilörehu-urakoitsijalla on ajamassa isäntiä ja toisia urakoitsijoita välejä kärryjen kanssa, pitääkö olla silloin liikennelupa? Helvatus että tulee kallista jos tuo vaatii luvan eikä kovinkaan monelta niitä löydy.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 05.03.13 - klo:10:47
miten homma käytännössä menee kun urakoidaan säilörehua? säilörehu-urakoitsijalla on ajamassa isäntiä ja toisia urakoitsijoita välejä kärryjen kanssa, pitääkö olla silloin liikennelupa? Helvatus että tulee kallista jos tuo vaatii luvan eikä kovinkaan monelta niitä löydy.
Maatalousajot voi ajaa pööllä ilman liikennelupaa.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: realisti - 05.03.13 - klo:11:01
eli vaikka ajaa yrityksen aliurakkaa kunhan tavara mitä ajaa on maataloustuote, niin saa ajaa pööllä ilman liikennelupaa? hyvä jos on näin.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 05.03.13 - klo:11:09
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/polttoainemaksu/maa-_ja_metsataloudessa_kaytettavien_traktoreiden_polttoainemaksuvapaus_2#Traktori
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Ala-Pertti - 05.03.13 - klo:11:17
eli vaikka ajaa yrityksen aliurakkaa kunhan tavara mitä ajaa on maataloustuote, niin saa ajaa pööllä ilman liikennelupaa? hyvä jos on näin.


Juurikin näin. Maatalousajon saa ajaa pööllä, ja pööllä ajettavat ajot saa ajaa traktorikortilla riippumatta traktorin omistajasta ja siitä, onko kyseessä maatalous- vai liikennetraktori.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 05.03.13 - klo:11:29
eli vaikka ajaa yrityksen aliurakkaa kunhan tavara mitä ajaa on maataloustuote, niin saa ajaa pööllä ilman liikennelupaa? hyvä jos on näin.


Juurikin näin. Maatalousajon saa ajaa pööllä, ja pööllä ajettavat ajot saa ajaa traktorikortilla riippumatta traktorin omistajasta ja siitä, onko kyseessä maatalous- vai liikennetraktori.
Tohon kaipaisin vähän kirjallista vahvistusta, ku itte en löytänyt muutakuin tämän..

""Liikennetraktori on kansallinen ajoneuvoluokka, jonka suurin sallittu nopeus on 50 km/h. Liikennetraktorilta vaaditaan aina rekisteröintikatsastus riippumatta siitä onko se kansallisesti tyyppihyväksytty. Liikennetraktorit ovat yleisimmin 40 km/h kulkevien maataloustraktoreiden muunnoksia. Lisävaatimukset verrattuna muihin traktoreihin koskevat pääosin jarruja sekä pyörien roiskesuojia. Liikennetraktorin ajamiseen vaaditaan C-luokan ajokortti.""

Tää koskettaa vähä itteekin, ku isukilta putos C pois kortista..
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Jumi - 05.03.13 - klo:12:05
Muistaakseni on olemassa  Vaasan hovioikeuden päätöskin siitä, että liikennetraktoriin riittää maatalousajossa t-kortti
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: zetor8045 - 05.03.13 - klo:12:19
Jos on synkkä päivä niin piristää aina ku alkaa lukeen näitä arvailuja  :D

1. polttoaine

Kun traktorilla veretään vaunua tai yli 2 kuution hiekoitinta kuormattuna täytyy maksaa päivämaksu tai olla diseli tankissa mikäli ei ajo kohdistu maa- ja metsätalouteen. koneen omistajasuhteet tai rekisteriote ei vaikuta asiaan. kun traktori on työkoneena omisti kuka tahansa, saa ajaa mpöllä.

2. liikennelupa

kun traktorilla kuljetetaan toisen omaisuutta korvausta vastaan yleisillä tieosuuksilla tulee olla liikennelupa.
Joskus on ollut 30% urakkapoikkeamasäännöksiä, alle 10 tn telisääntöä jne, liekö enää, mutta karkeasti näin

3. ajopiirturi

tulee käyttää kun suorittaa kohdan kaksi mukaista tieliikenteen tavarankuljetusta

Voit aurata vaikka 12 tuntia  ja sen jälkeen saat ajaa lunta 40 motin kärryllä laillisesti 4,5 tuntia + 45 min tauko ja toiset 4,5 tuntia......   tai niin mie ainaki joskus nuorena tein.

just näin. viimekevään kurssillakin neuvoivat. Liikennetraktori on työkone silloin kun siihen kiinnitetään lumenauraus tai tientasaus laite ja mpöllä saapi ajaa ei tarvii piirturissa korttia, Tosin työaikalaki sitoo kuljettajaa ja työnantajaa lumitöissäkin.
Laista löytyy asetukset moottorityökoneen kuljettajalle määritetyt työajat ja tauot, sekä kirjaamisvaatimuksen työnanatajalle. Piirturia ei tarvii esim. gps pohjainen työajanseuranta pitäisi riittää.

 
Aijaa ei oo noita taukoja oikeen pidettyä kun 15h menee helposti yhdellä tauolla tuolla traktorin kopissa  ::)   Ei tulis töistä mittää jos piirturin mukaan tarttis töitä tehdä kun joskus lumenajossakin on ollut yksi tai kaksi kuorma-autoa niin niillä on saakeli kokoajan taukoja ja sitten loppu päiväkin vielä sieltä piirturista kesken voi perskeles....
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: rene - 05.03.13 - klo:15:03
eli vaikka ajaa yrityksen aliurakkaa kunhan tavara mitä ajaa on maataloustuote, niin saa ajaa pööllä ilman liikennelupaa? hyvä jos on näin.


Juurikin näin. Maatalousajon saa ajaa pööllä, ja pööllä ajettavat ajot saa ajaa traktorikortilla riippumatta traktorin omistajasta ja siitä, onko kyseessä maatalous- vai liikennetraktori.
Tohon kaipaisin vähän kirjallista vahvistusta, ku itte en löytänyt muutakuin tämän..

""Liikennetraktori on kansallinen ajoneuvoluokka, jonka suurin sallittu nopeus on 50 km/h. Liikennetraktorilta vaaditaan aina rekisteröintikatsastus riippumatta siitä onko se kansallisesti tyyppihyväksytty. Liikennetraktorit ovat yleisimmin 40 km/h kulkevien maataloustraktoreiden muunnoksia. Lisävaatimukset verrattuna muihin traktoreihin koskevat pääosin jarruja sekä pyörien roiskesuojia. Liikennetraktorin ajamiseen vaaditaan C-luokan ajokortti.""

Tää koskettaa vähä itteekin, ku isukilta putos C pois kortista..
Oliskohan se ollu tuosta kohdasta vähän eteenpäin kohdassa "maataloustraktori", siinä sanottiin että liikennetraktorikin voi olla maataloustraktori jos se on maataloustöissä :-\
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 05.03.13 - klo:15:29
Ajoneuvolaki/perusluokitus
4) liikennetraktori: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
7.Pykälä

Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit

Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Metsätalouden kuljetukseksi katsotaan muun ohessa puun korjuuseen käytettävän traktorin siirtäminen puutavaraa kuljettamatta yleisellä tiellä työkohteeseen tai työkohteesta toiseen sekä puutavaran siirtäminen yleisen tien yli.

Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:

1) maatilatalouden harjoittajan oman tilan puutavaran hankintakauppaan;

2) maatilatalouden harjoittajan oman tilan maa- ja kiviaineksen myyntiin;

3) maatilatalouden harjoittajan omaan puutarhaviljelyyn tai turkistarhaukseen silloinkin, kun niitä harjoitetaan maa- ja metsätaloudesta erillisenä liikkeenä; sekä

4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.

Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan verovelvollista, jota verotetaan maatilatalouden tuloverolain (543/1967) nojalla tai metsätalouden tulosta tuloverolain (1535/1992) 43 §:n nojalla. Maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvänä kuljetuksena ei pidetä korvausta vastaan tapahtuvaa kuljetusta. Mitä tässä pykälässä säädetään maatilatalouden harjoittajan omasta tilasta, sovelletaan myös maatilatalouden harjoittajan muutoinkin kuin omistussuhteen perusteella hallitsemaan tilaan.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 05.03.13 - klo:15:30
Edellisiin liittyen maatalouteen rekisteröityä liikennetraktoria voisi siis maataloustöissä ajaa traktorikortilla ja poltto-öljyllä :)
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: rene - 05.03.13 - klo:15:34
Edellisiin liittyen maatalouteen rekisteröityä liikennetraktoria voisi siis maataloustöissä ajaa traktorikortilla ja poltto-öljyllä :)
Kyllä, eikä vain sitä vaan mitä tahansa muutakin liikennetraktoria, luulen :-\
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Timon - 05.03.13 - klo:15:43
Koneviestissä muutamanumero sitten(tais olla traktorinumero) kerrottiin,jotta hallinto-oikeuden päätöksellä maatalousajot voi tehdä traktorikortilla.Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä ei ole,joten se on virallinen päätös ainakin toistaiseksi.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: Timppa - 05.03.13 - klo:17:47
Voi ikävä kun maajussitäppärit on nyt ihan turhanpäiten
käyny ne 5 päivää kursseja keltatakkiporukan kanssa.


 ;D ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: zetor8045 - 05.03.13 - klo:17:53
Voi ikävä kun maajussitäppärit on nyt ihan turhanpäiten
käyny ne 5 päivää kursseja keltatakkiporukan kanssa.


 ;D ;D ;D ;D ;D
Mulla on vaan nykyään sellanen oranssitakki eikä tullut kursseja vasta muutenkin pakollisia tullut käytyä ja näyttää siltä ettei tarvii enempää käydäkkään jollei pykälät muutu  ;)
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: ToNppa - 05.03.13 - klo:22:00
Jeps, kiitoksia tiedoista.
Varsinkin Roadmanille.

"Vähän" tämä lainsäädäntö on tälläistä, saadaan yksinkertaisesta asiasta vaikiaa.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: roadman - 06.03.13 - klo:11:11
miten homma käytännössä menee kun urakoidaan säilörehua? säilörehu-urakoitsijalla on ajamassa isäntiä ja toisia urakoitsijoita välejä kärryjen kanssa, pitääkö olla silloin liikennelupa? Helvatus että tulee kallista jos tuo vaatii luvan eikä kovinkaan monelta niitä löydy.
Maatalousajot voi ajaa pööllä ilman liikennelupaa.

kopio finlexistä.

8 §

Moottoriajoneuvon kuljettajan työaika

Moottoriajoneuvon kuljettajan vuorokautinen työaika saa olla enintään 11 tuntia vuorokausilepoa seuraavan 24 tunnin yhdenjaksoisen ajanjakson aikana.

Jos moottoriajoneuvon kuljettajan työtä ei voida muulla tavoin järjestää tarkoituksenmukaisesti, saadaan vuorokautista työaikaa pidentää enintään 13 tunniksi, jos työaika ei ylitä 22 tuntia pidennetyn työajan jälkeistä vuorokausilepoa seuraavan 48 tunnin ajanjakson aikana.

30 §

Moottoriajoneuvon kuljettajan vuorokausilepo

Moottoriajoneuvon kuljettajalle on annettava vähintään 10 tuntia kestävä yhdenjaksoinen lepoaika jokaisena 24 peräkkäisen tunnin jaksona.

Kuljetustehtävän vaatiessa saadaan 1 momentissa tarkoitettu vuorokautinen lepoaika lyhentää vähintään seitsemäksi tunniksi kaksi kertaa seitsemän peräkkäisen 24 tunnin jaksona.

37 a § (14.12.1998/963)

Moottoriajoneuvon kuljettajan henkilökohtainen ajopäiväkirja

Työnantajan on annettava palveluksessaan olevalle moottoriajoneuvon kuljettajalle vuorokautisen työajan seuraamista varten henkilökohtainen ajopäiväkirja. Kuljettajan on pidettävä ajopäiväkirjaa siten, että siitä ilmenee työ- ja lepoaikojen sekä taukojen alkaminen ja päättyminen vuorokaudessa. Kutakin jaksoa koskeva merkintä on tehtävä ajopäiväkirjaan heti sen päätyttyä ennen seuraavan jakson alkamista. Ajopäiväkirjan sijasta voidaan käyttää ajopiirturia.

Moottoriajoneuvon kuljettajan on pidettävä ajon aikana mukanaan kuluvan viikon ja edellisen viikon viimeisen ajopäivän ajopäiväkirja. Työnantajan on säilytettävä ajopäiväkirjoja yhden vuoden ajan.

Itsellä gps ja palvelin pohjainen työajanseuranta.

Tuossapa se kaikessa lyhykäisyydessään.
Kyselevät jos työsuojeluviranomainen tekee tarkastuksen.


Tuolla sitten lisää
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

J.K. Muistakaa sitten että työaikalaki koskee kaikkia moottoriajoneuvolla tehtäviä töitä, Ajoaikalaki ajopiirturin alaisia töitä.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: roadman - 06.03.13 - klo:11:46
Jos on synkkä päivä niin piristää aina ku alkaa lukeen näitä arvailuja  :D

1. polttoaine

Kun traktorilla veretään vaunua tai yli 2 kuution hiekoitinta kuormattuna  täytyy maksaa päivämaksu tai olla diseli tankissa mikäli ei ajo kohdistu maa- ja metsätalouteen. koneen omistajasuhteet tai rekisteriote ei vaikuta asiaan. kun traktori on työkoneena omisti kuka tahansa, saa ajaa mpöllä.

2. liikennelupa

kun traktorilla kuljetetaan toisen omaisuutta korvausta vastaan yleisillä tieosuuksilla tulee olla liikennelupa.
Joskus on ollut 30% urakkapoikkeamasäännöksiä, alle 10 tn telisääntöä jne, liekö enää, mutta karkeasti näin

3. ajopiirturi

tulee käyttää kun suorittaa kohdan kaksi mukaista tieliikenteen tavarankuljetusta

Voit aurata vaikka 12 tuntia  ja sen jälkeen saat ajaa lunta 40 motin kärryllä laillisesti 4,5 tuntia + 45 min tauko ja toiset 4,5 tuntia......   tai niin mie ainaki joskus nuorena tein.

just näin. viimekevään kurssillakin neuvoivat. Liikennetraktori on työkone silloin kun siihen kiinnitetään lumenauraus tai tientasaus laite ja mpöllä saapi ajaa ei tarvii piirturissa korttia, Tosin työaikalaki sitoo kuljettajaa ja työnantajaa lumitöissäkin.
Laista löytyy asetukset moottorityökoneen kuljettajalle määritetyt työajat ja tauot, sekä kirjaamisvaatimuksen työnanatajalle. Piirturia ei tarvii esim. gps pohjainen työajanseuranta pitäisi riittää.

 
Ei ihme ettei näitä paikallisteitä hiekoiteta kun urakoitsija auraa traktorilla.

Veden, suolan ja hiekan levittäminen on vapautettu liikenneluvan alaisesta toiminnasta. Huom levittäminen. kuljettamisesta ei ole puhuttu mitään.
Kysymys kuluu kuinka kauas voi ilman liikennelupaa viedä kasalta esim hiekoitushiekkaa ennekuin aloittaa hiekoituksen
Mulle on vastattu että muutama kilometri.
selkein olis jotta maataloudenalainen liikenne ja urakointi ajetaan ilman liikennelupaa, mutta piirturi olis hyvä olla maatalouden alaisessa urakoinnissa  työaikalain seurannan vuoksi. Miksi näin ? Koska esim lietekalusto liikkuu paljon yleisillä teillä muun liikenteen seassa, näin edes jotenkin seurattaisiin että puikoissa on edes jotenkin hereillä oleva kuski.

Muut kuljetus työt jotka eivät sisälly maatalouteen olisivat heti luvanvaraisen liikennöinin alaista toimintaa.
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: zetor8045 - 06.03.13 - klo:18:47
Jos on synkkä päivä niin piristää aina ku alkaa lukeen näitä arvailuja  :D

1. polttoaine

Kun traktorilla veretään vaunua tai yli 2 kuution hiekoitinta kuormattuna  täytyy maksaa päivämaksu tai olla diseli tankissa mikäli ei ajo kohdistu maa- ja metsätalouteen. koneen omistajasuhteet tai rekisteriote ei vaikuta asiaan. kun traktori on työkoneena omisti kuka tahansa, saa ajaa mpöllä.

2. liikennelupa

kun traktorilla kuljetetaan toisen omaisuutta korvausta vastaan yleisillä tieosuuksilla tulee olla liikennelupa.
Joskus on ollut 30% urakkapoikkeamasäännöksiä, alle 10 tn telisääntöä jne, liekö enää, mutta karkeasti näin

3. ajopiirturi

tulee käyttää kun suorittaa kohdan kaksi mukaista tieliikenteen tavarankuljetusta

Voit aurata vaikka 12 tuntia  ja sen jälkeen saat ajaa lunta 40 motin kärryllä laillisesti 4,5 tuntia + 45 min tauko ja toiset 4,5 tuntia......   tai niin mie ainaki joskus nuorena tein.

just näin. viimekevään kurssillakin neuvoivat. Liikennetraktori on työkone silloin kun siihen kiinnitetään lumenauraus tai tientasaus laite ja mpöllä saapi ajaa ei tarvii piirturissa korttia, Tosin työaikalaki sitoo kuljettajaa ja työnantajaa lumitöissäkin.
Laista löytyy asetukset moottorityökoneen kuljettajalle määritetyt työajat ja tauot, sekä kirjaamisvaatimuksen työnanatajalle. Piirturia ei tarvii esim. gps pohjainen työajanseuranta pitäisi riittää.

 
Ei ihme ettei näitä paikallisteitä hiekoiteta kun urakoitsija auraa traktorilla.

Veden, suolan ja hiekan levittäminen on vapautettu liikenneluvan alaisesta toiminnasta. Huom levittäminen. kuljettamisesta ei ole puhuttu mitään.
Kysymys kuluu kuinka kauas voi ilman liikennelupaa viedä kasalta esim hiekoitushiekkaa ennekuin aloittaa hiekoituksen
Mulle on vastattu että muutama kilometri.
selkein olis jotta maataloudenalainen liikenne ja urakointi ajetaan ilman liikennelupaa, mutta piirturi olis hyvä olla maatalouden alaisessa urakoinnissa  työaikalain seurannan vuoksi. Miksi näin ? Koska esim lietekalusto liikkuu paljon yleisillä teillä muun liikenteen seassa, näin edes jotenkin seurattaisiin että puikoissa on edes jotenkin hereillä oleva kuski.

Muut kuljetus työt jotka eivät sisälly maatalouteen olisivat heti luvanvaraisen liikennöinin alaista toimintaa.
Höpö höpö..  Helvettiin semmoset piirturit...
Otsikko: Vs: Maatalous- vai liikennetraktori?
Kirjoitti: hvinnamo - 06.03.13 - klo:19:02
 Puun polttokin tappaa ihmisiä, sanoivat vihreät.  :)