Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Lokinpaska - 31.03.12 - klo:12:20
-
Kysymys kuuluu riittääkö pyörän kokoon 650/65/38, 4 kirstys ketjua..?? Vai miten se kannattaa tehdä..?
-
Rajun teleskooppitankoja (paljon mukavammat kiinittää) riittää 4 jos vertaa 8 ketjuun mutta ei kai siitä haittaa ole vaikka enemmänkin olis ??? Kunhan ostat kunnollista ketjua etkä sellaista joka kiertyy niinkuin koruketju ;) Parilla isännällä on täälläpäin sellaiset kummalliset vannepainojen näköiset rummut keskellä vannetta ja niissä on sahalaita reuna joka ilmeisesti estää niitä luistamasta ja vetää sen siitä kesketä vannetta piukkaan... Sitä käytetään tuolla jossain saksassa ilmeisesti enemmän joku joka ymmärtää mitä tarkoitan niin voi kertoa enemmän ::)
-
Onhan nuo jo melkoiset munkit leveydeltään, rengaspaineet alas, niin kaipaavatko nuo edes levikepyöriä. ::)
-
Mutta pitäähän vanhoille pyörille keksiä uutta käyttöä ;D
-
Onhan nuo jo melkoiset munkit leveydeltään, rengaspaineet alas, niin kaipaavatko nuo edes levikepyöriä. ::)
On nuo just passelit, ku laittaa kahet rinnakkain puolelleen :P
-
Laita vaan kahdeksalla/puoli. Paljon stressittömämpää sen jälkeen. Itsellä mietinnässä kans pyörien kiinnitys. Rengaskoko 710/70R38 ja edessä 600/50R28. Rajun ketjut maksaa aivan käsittämättömän paljon......
-
Levikkeet on täysin turhat.
Niitä ei tarvitse jos pellolla on olosuhteet kunnossa. Ja jos on niin vetelää ettei ilman levikkeitä pinnalla pysy niin eihän silloin esim kylvökään suju.
Levikkeet on maantieajossa turvallisuusriski. Tappovehkeitä ne on vaikka ne ei olis paikallaankaan, helvetin vaarallisia ne on kun ne ovat seinää vasten nojalla, kaatuvat helposti.
Levikkeitten köljääminen paikalleen on hankalaa hommaa.
Eihän niissä ole oikeastaan mitään hyvää.
-
Ei oikein onnistu rapidin hinaus rahka-nevalla vaikka veturi painaa yli 9tn ja alla on 710/60r42, rinnalle kun laittoi 20.8r42 niin rupesi onnistumaan ihan kohtuullisesti.
-
Ei oikein onnistu rapidin hinaus rahka-nevalla vaikka veturi painaa yli 9tn ja alla on 710/60r42, rinnalle kun laittoi 20.8r42 niin rupesi onnistumaan ihan kohtuullisesti.
Rahkanevat pitäis metsittää, hirveitä co2 päästöjä tulee kun niitä muokataan... ;D
-
Ei oikein onnistu rapidin hinaus rahka-nevalla vaikka veturi painaa yli 9tn ja alla on 710/60r42, rinnalle kun laittoi 20.8r42 niin rupesi onnistumaan ihan kohtuullisesti.
Rahkanevat pitäis raivata pelloksi, hirveitä kaurasatoja tulee kun niitä muokataan... ;D
yli 5tn kauraa rahkaiselta suolta. ;D ;D ;D
-
Kyllä mulla on pelittäneet neljällä ketjulla. Yritin joskus ilman levikkeitä, muuta kyllä pellossa näkyi painaumat. Veturissa painoa yli kaheksan tonnia. Jokainen voi metsittää mitä haluaa, minä viljelen niitä peltoja mitä täällä on. ;D
-
Ja joka kevät sattuu kolareita, joissa paripyörien alle pyrkii autoilija...
Tais olla toissakevät kun naapurikylällä kolisi kaverien kamppeilla. Autoilija ei väistänyt sillalla, traktorissa lietekärry perässä, renkaat traktorissa 2*710 tai 650, ei mahtunut kaistalleen sillalla. Törmäysjäljistä näki että traktori ajoi kaidetta vasten ts. väisti että kaide
otti mustaa renkaan kyljestä, autoilija tuli keskitietä suoralla sillalla mutta just omalla kaistalla. Syyllistähän ei tarttenut kauaa ettiä, traktorissa vika kun ei kaistalleen mahtunut. Joku roti pitäisi olla näissäkin tapauksissa, kun tilaa väistää eikä toinen voi väistää enää enempää.
Autoilija sai naarmuja, auto rusinaksi ja traktorikin kohtuullisen pahaa kuntoon.
Paripyöriä oltava traktoreissa, itellä ollut mammuttirenkaat mutta ei ne paripyörien veroiset ole. Keväällä kaipasi paripyöriä, turve/multamailla tuntui että omien jälkien peittäminen oli se pääasiallinen äestyksen tarkoitus eikä siinä onnistunut oikeen mitenkään...
Tiellä ja yleisrenkaana loistavat, lietteen ajossa paras kompromissi :)
-
http://www.murskabiopacker.fi/fin/raju-levikevanteet paljonkohan noi rajun pikalukot maksaa? mut mites noiden kanssa toi kiristys tasaisesti ::)
-
Ei oikein onnistu rapidin hinaus rahka-nevalla vaikka veturi painaa yli 9tn ja alla on 710/60r42, rinnalle kun laittoi 20.8r42 niin rupesi onnistumaan ihan kohtuullisesti.
Jos on sillai että ilman paripyöriä ei rahkanevalla pinnalla pysy niin millai se räpiiri siel perässä pinnal pysyy?
Ei täysil säiliöil ainaskaan...
-
Ei oikein onnistu rapidin hinaus rahka-nevalla vaikka veturi painaa yli 9tn ja alla on 710/60r42, rinnalle kun laittoi 20.8r42 niin rupesi onnistumaan ihan kohtuullisesti.
Jos on sillai että ilman paripyöriä ei rahkanevalla pinnalla pysy niin millai se räpiiri siel perässä pinnal pysyy?
Ei täysil säiliöil ainaskaan...
Rapidiin saa lisävarusteena kellukkeet. Nuukat miehet pöllii sellaisen Kokkolan kaupungin uimahallin lasten altaan viereltä :)
-
Ei oikein onnistu rapidin hinaus rahka-nevalla vaikka veturi painaa yli 9tn ja alla on 710/60r42, rinnalle kun laittoi 20.8r42 niin rupesi onnistumaan ihan kohtuullisesti.
Jos on sillai että ilman paripyöriä ei rahkanevalla pinnalla pysy niin millai se räpiiri siel perässä pinnal pysyy?
Ei täysil säiliöil ainaskaan...
Ei oikeen pehmeelle rahkanevalle oo asiaa tyhjälläkään rapitilla... Pneumalla tms. kylvö ja kevyttä lapiorullaäestä perään. Hirvet, kauriit, jänikset ja linnut korjaa sadon ;D ... Ja tuotantopanokset maksaa metsästysseura :)
-
http://www.murskabiopacker.fi/fin/raju-levikevanteet paljonkohan noi rajun pikalukot maksaa? mut mites noiden kanssa toi kiristys tasaisesti ::)
Tuosta: http://www.euromaster.fi/download_document/Raju_Hinnasto-2012.pdf saa käsitystä Rajun hinnoittelusta.
-
Ei oikein onnistu rapidin hinaus rahka-nevalla vaikka veturi painaa yli 9tn ja alla on 710/60r42, rinnalle kun laittoi 20.8r42 niin rupesi onnistumaan ihan kohtuullisesti.
Rahkanevat pitäis raivata pelloksi, hirveitä kaurasatoja tulee kun niitä muokataan... ;D
yli 5tn kauraa rahkaiselta suolta. ;D ;D ;D
Miten iso suo ? kolmisen hehtaaria :)
-
Levikkeet on täysin turhat.
Niitä ei tarvitse jos pellolla on olosuhteet kunnossa. Ja jos on niin vetelää ettei ilman levikkeitä pinnalla pysy niin eihän silloin esim kylvökään suju.
Levikkeet on maantieajossa turvallisuusriski. Tappovehkeitä ne on vaikka ne ei olis paikallaankaan, helvetin vaarallisia ne on kun ne ovat seinää vasten nojalla, kaatuvat helposti.
Levikkeitten köljääminen paikalleen on hankalaa hommaa.
Eihän niissä ole oikeastaan mitään hyvää.
No savimaalle ei ainakaan saa mennä ilman levikkeitä keväällä ja jos olis mahdollista niin syksyllä tarttis kylvää niin paljon kuin mahdollista :P Mutta viime syksy ei tarjonnut oikeen kunnolla tilaisuutta sitten enää kun vettä alkoi satamaan niin se ei loppunut ;D
-
Kumma kun SKNnä ei ole moommaillu tätäkin ketjua, tais kyllä olla eilen jo liikaa vauhdissa notta..
-
Ei oikein onnistu rapidin hinaus rahka-nevalla vaikka veturi painaa yli 9tn ja alla on 710/60r42, rinnalle kun laittoi 20.8r42 niin rupesi onnistumaan ihan kohtuullisesti.
Rahkanevat pitäis raivata pelloksi, hirveitä kaurasatoja tulee kun niitä muokataan... ;D
yli 5tn kauraa rahkaiselta suolta. ;D ;D ;D
Miten iso suo ? kolmisen hehtaaria :)
heh heh. Siis yli 5tn / ha, ja sitä rahkaisinta sorttia on yksi 15ha lohko. Muuten suo-maata on ehkä 40ha, mutta ne on suorastaan helppoja tuohon rahikkoon verraten. Kyllä se kylvö rapidilla onnistuu ihan kohtuudella työsyvyys 0 asennossa ja välijyrää kannatellen. Tosin jokin keppi pitää olla vantaiden sorkkimiseen, sillä tukkii/lauttaa ehkä 5 kertaa tuon 15ha:n kylvössä.
-
Kyllä paripyörät tarvitaan
Taakse vähintään kuus ja puolsataset neljäkakkoset
Pintapaine on avainsana
Ja se ketä väittää ettei saa paripyöriä paikalle, katsoo peiliin, niin näkee syyn.
-
Kumma kun SKNnä ei ole moommaillu tätäkin ketjua, tais kyllä olla eilen jo liikaa vauhdissa notta..
Ei ny ihan aina jaksa moommailla...... ;D ;D
-
Ei oikein onnistu rapidin hinaus rahka-nevalla vaikka veturi painaa yli 9tn ja alla on 710/60r42, rinnalle kun laittoi 20.8r42 niin rupesi onnistumaan ihan kohtuullisesti.
Rahkanevat pitäis raivata pelloksi, hirveitä kaurasatoja tulee kun niitä muokataan... ;D
yli 5tn kauraa rahkaiselta suolta. ;D ;D ;D
Miten iso suo ? kolmisen hehtaaria :)
heh heh. Siis yli 5tn / ha, ja sitä rahkaisinta sorttia on yksi 15ha lohko. Muuten suo-maata on ehkä 40ha, mutta ne on suorastaan helppoja tuohon rahikkoon verraten. Kyllä se kylvö rapidilla onnistuu ihan kohtuudella työsyvyys 0 asennossa ja välijyrää kannatellen. Tosin jokin keppi pitää olla vantaiden sorkkimiseen, sillä tukkii/lauttaa ehkä 5 kertaa tuon 15ha:n kylvössä.
Sehän pitäis sitten kylvää ''kirren päälle''. Jotta rapitin kynsien viilaamisella onkin jo kiire! ;)
-
Eikös pienemmät paineet renkaissa auttas jo paljon, mutta monet ei taija niitä laskee vaikka levikepyöriä jaksetaan hillua paikalleen. Mitenkähän pieneks paineet uskaltas laskee noista 460R34 renkaista, että rengas vielä kestää nostolaitekoneilla ajella? Levikepyöriä ei oo.
-
>Taakse vähintään kuus ja puolsataset neljäkakkoset
> katsoo peiliin, niin näkee syyn.
Ja kuka noita takki auki osteskelee uusia niin kukas sieltä peilistä kurkisteleekaan ::)
-
Eikös pienemmät paineet renkaissa auttas jo paljon, mutta monet ei taija niitä laskee vaikka levikepyöriä jaksetaan hillua paikalleen. Mitenkähän pieneks paineet uskaltas laskee noista 460R34 renkaista, että rengas vielä kestää nostolaitekoneilla ajella? Levikepyöriä ei oo.
Riippuu veturin ja koneiden painosta sekä kuinka paljon tieajoa.Noin pienissä tuskin varaa kovin paljoa alle barin paineisiin, nostolaitekoneilla ja peltoteillä.
Vallussa, joka keväisin täyttökärryn edessä ja kyntötraktorina kun toisilla tehdään töitä ;D, renkaat 520/70R38 ja niissä paineet 1bar. Nostolaite aurat ja keulalla perälevy painona, alemmas ei voi paineita pudottaa loppuun kalutuilla renkailla.
Itellä suurimmat renkaat 650mm+20.8 rinnalla, noissa juuripyörissä painetta 0.5-0.6bar ja rinnalla olevissa 0.4bar. Rengasremppaa ei ole tarvinut tehdä mutta vanneremonttia senkin edestä :-[ Ei tahdo kotimainen suora, täysin pokkaamaton umpivanne kestää, repeää joko keskilaipalta tai vanteen ja laipan saumasta.
Levikepyörät, tuollaiset isotkin, heittää kahteen mieheen hetkessä paikoilleen kun on teleskooppikiinnikkeet ja pulttipyssy jolla kiristää kiinni. Ei tartte pyöritellä kohdilleen, turvallisetkin kun yksi kiinnike on hetkessä nakattu paikalleen. Vartissa on takana paripyörät paikoillaan, helpottaa todella paljon kiinnitystä kettinkeihin verrattuna.
-
Eikös pienemmät paineet renkaissa auttas jo paljon, mutta monet ei taija niitä laskee vaikka levikepyöriä jaksetaan hillua paikalleen. Mitenkähän pieneks paineet uskaltas laskee noista 460R34 renkaista, että rengas vielä kestää nostolaitekoneilla ajella? Levikepyöriä ei oo.
Riippuu veturin ja koneiden painosta sekä kuinka paljon tieajoa.Noin pienissä tuskin varaa kovin paljoa alle barin paineisiin, nostolaitekoneilla ja peltoteillä.
Vallussa, joka keväisin täyttökärryn edessä ja kyntötraktorina kun toisilla tehdään töitä ;D, renkaat 520/70R38 ja niissä paineet 1bar. Nostolaite aurat ja keulalla perälevy painona, alemmas ei voi paineita pudottaa loppuun kalutuilla renkailla.
Itellä suurimmat renkaat 650mm+20.8 rinnalla, noissa juuripyörissä painetta 0.5-0.6bar ja rinnalla olevissa 0.4bar. Rengasremppaa ei ole tarvinut tehdä mutta vanneremonttia senkin edestä :-[ Ei tahdo kotimainen suora, täysin pokkaamaton umpivanne kestää, repeää joko keskilaipalta tai vanteen ja laipan saumasta.
Levikepyörät, tuollaiset isotkin, heittää kahteen mieheen hetkessä paikoilleen kun on teleskooppikiinnikkeet ja pulttipyssy jolla kiristää kiinni. Ei tartte pyöritellä kohdilleen, turvallisetkin kun yksi kiinnike on hetkessä nakattu paikalleen. Vartissa on takana paripyörät paikoillaan, helpottaa todella paljon kiinnitystä kettinkeihin verrattuna.
Notta maharottomat jossei jopa ristuksen suuret. ;D
-
Eikös pienemmät paineet renkaissa auttas jo paljon, mutta monet ei taija niitä laskee vaikka levikepyöriä jaksetaan hillua paikalleen. Mitenkähän pieneks paineet uskaltas laskee noista 460R34 renkaista, että rengas vielä kestää nostolaitekoneilla ajella? Levikepyöriä ei oo.
Riippuu veturin ja koneiden painosta sekä kuinka paljon tieajoa.Noin pienissä tuskin varaa kovin paljoa alle barin paineisiin, nostolaitekoneilla ja peltoteillä.
Vallussa, joka keväisin täyttökärryn edessä ja kyntötraktorina kun toisilla tehdään töitä ;D, renkaat 520/70R38 ja niissä paineet 1bar. Nostolaite aurat ja keulalla perälevy painona, alemmas ei voi paineita pudottaa loppuun kalutuilla renkailla.
Itellä suurimmat renkaat 650mm+20.8 rinnalla, noissa juuripyörissä painetta 0.5-0.6bar ja rinnalla olevissa 0.4bar. Rengasremppaa ei ole tarvinut tehdä mutta vanneremonttia senkin edestä :-[ Ei tahdo kotimainen suora, täysin pokkaamaton umpivanne kestää, repeää joko keskilaipalta tai vanteen ja laipan saumasta.
Levikepyörät, tuollaiset isotkin, heittää kahteen mieheen hetkessä paikoilleen kun on teleskooppikiinnikkeet ja pulttipyssy jolla kiristää kiinni. Ei tartte pyöritellä kohdilleen, turvallisetkin kun yksi kiinnike on hetkessä nakattu paikalleen. Vartissa on takana paripyörät paikoillaan, helpottaa todella paljon kiinnitystä kettinkeihin verrattuna.
Notta maharottomat jossei jopa ristuksen suuret. ;D
Kyllä nuo on lähinnä mopoluokkaa, kun ympärilleen kattelee :P
Mutta riittää hyvin, ei mopolla mahottomuuksiin :)
-
Eikös pienemmät paineet renkaissa auttas jo paljon, mutta monet ei taija niitä laskee vaikka levikepyöriä jaksetaan hillua paikalleen. Mitenkähän pieneks paineet uskaltas laskee noista 460R34 renkaista, että rengas vielä kestää nostolaitekoneilla ajella? Levikepyöriä ei oo.
Riippuu veturin ja koneiden painosta sekä kuinka paljon tieajoa.Noin pienissä tuskin varaa kovin paljoa alle barin paineisiin, nostolaitekoneilla ja peltoteillä.
Vallussa, joka keväisin täyttökärryn edessä ja kyntötraktorina kun toisilla tehdään töitä ;D, renkaat 520/70R38 ja niissä paineet 1bar. Nostolaite aurat ja keulalla perälevy painona, alemmas ei voi paineita pudottaa loppuun kalutuilla renkailla.
Itellä suurimmat renkaat 650mm+20.8 rinnalla, noissa juuripyörissä painetta 0.5-0.6bar ja rinnalla olevissa 0.4bar. Rengasremppaa ei ole tarvinut tehdä mutta vanneremonttia senkin edestä :-[ Ei tahdo kotimainen suora, täysin pokkaamaton umpivanne kestää, repeää joko keskilaipalta tai vanteen ja laipan saumasta.
Levikepyörät, tuollaiset isotkin, heittää kahteen mieheen hetkessä paikoilleen kun on teleskooppikiinnikkeet ja pulttipyssy jolla kiristää kiinni. Ei tartte pyöritellä kohdilleen, turvallisetkin kun yksi kiinnike on hetkessä nakattu paikalleen. Vartissa on takana paripyörät paikoillaan, helpottaa todella paljon kiinnitystä kettinkeihin verrattuna.
Notta maharottomat jossei jopa ristuksen suuret. ;D
Kyllä nuo on lähinnä mopoluokkaa, kun ympärilleen kattelee :P
Mutta riittää hyvin, ei mopolla mahottomuuksiin :)
Ja missä päin suomea se jasjasjas asui................... ;D ;D ;D
-
Ihmeellistä, että jotkut eivät pysy pinnalla siellä rahkanevalla niillä 1,5m leveillä renkaillaan ja täällä vähän pohjoisemmassa pysyy alta puolet pienemmillä renkailla suon pinnalla konekkin perässä. Eihän se oo notta komiaa kylläkään ajella tuollaisilla rimpuloilla.
Kyllä nyt 650 renkailla pitää pysyä pinnalla pellolla kuin pellolla, jos puhutaan alle 200hv traktorista.
-
Täälä yks isäntä ajoo 750 omilla ja 710 pariilla varustetun traktorin kiinni, eikä meinannu viälä sittenkään uskoa että se raivio on liian märkä...
-
Kysymys kuuluu riittääkö pyörän kokoon 650/65/38, 4 kirstys ketjua..?? Vai miten se kannattaa tehdä..?
8 ketjua!