Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Paalaaja - 06.03.12 - klo:11:43

Otsikko: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Paalaaja - 06.03.12 - klo:11:43

Yllättävä väitöstulos:
Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä

Asuinalueen rakenne ei vaikuta merkittävästi asukkaiden kasvihuonekaasupäästöihin, Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulusta väittelevä valtiotieteen maisteri Jukka Heinonen toteaa.

Heinosen väitöstutkimus kiistää ajatuksen siitä, että kaupunkirakenteen tiivistäminen on ilmastonmuutoksen näkökulmasta kestävän kehityksen mukaista..

..Väitöstutkimuksessa selvisi, että aluerakenne vaikuttaa merkittävästi ainoastaan yksityisautoilun päästöihin.

Heinonen väittelee Aalto-yliopistossa Espoossa perjantaina


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012030515287146_uu.shtml

Virallinen "urbaanitotuus " on kaadettu, eläköön viherstalinstien yhden totuuden liturgia. Kaiken hyvän tyysijoina tunnettuun kaupunkiin on madellut käärme: miten niinku jossain skogessa vois edes vaik kierrättää...  8)
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Kamikatze - 06.03.12 - klo:11:50
Näyttää siltä että jokaisella aikakaudella on omat ideologiansa joilla ohjaillaan mielipiteitä, päätöksentekoa ja politiikkaa. :o >:(
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: emo-heikki - 06.03.12 - klo:12:27
Eiköhän vallalla ole ollut tämö demareiden filosofia viimäset kolmekymmentä vuotta ????
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Sepedeus - 06.03.12 - klo:13:07
  Ilman muuta maalla asuminen aiheuttaa vähemmän päästöjä periaatteessa. Mutta jos samat palvelut halutaan kuin Kiasman kulmilla, niin maalla asuminen saastuttaa enemmän.  ;D

  Nämä on sellaisia tunne asioita. Moni perustelee maasturin hankintaa turvallisuudella. Metsään menee se turvallisuus.

http://www.iltasanomat.fi/autot/nailla-autoilla-kolaroidaan-eniten---katso-miten-oma-autosi-sijoittuu/art-1288453202653.html

 Lada on turvallinen auto ilman turvatyynyjäkin.  ;D

http://www.iltasanomat.fi/autot/mercedes-benzin-4matic--kylla-neliveto-on-poikaa-liukkailla/art-1288453222413.html

  Kahtena talvena meidän kylätiellä poikkeuksetta kanervikossa käyneet ovat olleet nelivetoja. Minä ne oon käyny vetämässä pois. Hiljasia poikia ovatten ja nöyrästi maksavat mitä pyydän.  ;D
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: emo-heikki - 06.03.12 - klo:13:15
  Ilman muuta maalla asuminen aiheuttaa vähemmän päästöjä periaatteessa. Mutta jos samat palvelut halutaan kuin Kiasman kulmilla, niin maalla asuminen saastuttaa enemmän.  ;D

  Nämä on sellaisia tunne asioita. Moni perustelee maasturin hankintaa turvallisuudella. Metsään menee se turvallisuus.

http://www.iltasanomat.fi/autot/nailla-autoilla-kolaroidaan-eniten---katso-miten-oma-autosi-sijoittuu/art-1288453202653.html

 Lada on turvallinen auto ilman turvatyynyjäkin.  ;D

Eihän sitä noin katota, pitää katsoa kaikki päästöt, myös siitä rakentamisesta tulevat päästöt.
Kaikista ihmisen aiheuttamista päästöistä noin kolmannes tulee rakentamisesta.
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Sepedeus - 06.03.12 - klo:13:29
  Ilman muuta maalla asuminen aiheuttaa vähemmän päästöjä periaatteessa. Mutta jos samat palvelut halutaan kuin Kiasman kulmilla, niin maalla asuminen saastuttaa enemmän.  ;D

  Nämä on sellaisia tunne asioita. Moni perustelee maasturin hankintaa turvallisuudella. Metsään menee se turvallisuus.

http://www.iltasanomat.fi/autot/nailla-autoilla-kolaroidaan-eniten---katso-miten-oma-autosi-sijoittuu/art-1288453202653.html

 Lada on turvallinen auto ilman turvatyynyjäkin.  ;D

Eihän sitä noin katota, pitää katsoa kaikki päästöt, myös siitä rakentamisesta tulevat päästöt.
Kaikista ihmisen aiheuttamista päästöistä noin kolmannes tulee rakentamisesta.

  Suurin päästönaiheuttaja on ruoka. Kait ne kaupunkilaiset syö yhtä paljon.  ;)
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: de Citonni - 06.03.12 - klo:14:14
Ei se mikään yllätys ole. Sen tajuamiseen riittää aivan tavallinen talonpoikaisjärki, mutta onhan se tietysti hyvä, että joku on vaivautunut sitä tieteellisestikin tutkimaan.  ;D
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 06.03.12 - klo:15:39
  Ilman muuta maalla asuminen aiheuttaa vähemmän päästöjä periaatteessa. Mutta jos samat palvelut halutaan kuin Kiasman kulmilla, niin maalla asuminen saastuttaa enemmän.  ;D

  Nämä on sellaisia tunne asioita. Moni perustelee maasturin hankintaa turvallisuudella. Metsään menee se turvallisuus.

http://www.iltasanomat.fi/autot/nailla-autoilla-kolaroidaan-eniten---katso-miten-oma-autosi-sijoittuu/art-1288453202653.html

 Lada on turvallinen auto ilman turvatyynyjäkin.  ;D

http://www.iltasanomat.fi/autot/mercedes-benzin-4matic--kylla-neliveto-on-poikaa-liukkailla/art-1288453222413.html

  Kahtena talvena meidän kylätiellä poikkeuksetta kanervikossa käyneet ovat olleet nelivetoja. Minä ne oon käyny vetämässä pois. Hiljasia poikia ovatten ja nöyrästi maksavat mitä pyydän.  ;D
taas kerran.. ne kirjainyhdistelmät+neliveto aiheuttaa liikaa luottamusta auton suorituskykyyn.. :D
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: emo-heikki - 06.03.12 - klo:18:16
  Ilman muuta maalla asuminen aiheuttaa vähemmän päästöjä periaatteessa. Mutta jos samat palvelut halutaan kuin Kiasman kulmilla, niin maalla asuminen saastuttaa enemmän.  ;D

  Nämä on sellaisia tunne asioita. Moni perustelee maasturin hankintaa turvallisuudella. Metsään menee se turvallisuus.

http://www.iltasanomat.fi/autot/nailla-autoilla-kolaroidaan-eniten---katso-miten-oma-autosi-sijoittuu/art-1288453202653.html

 Lada on turvallinen auto ilman turvatyynyjäkin.  ;D

http://www.iltasanomat.fi/autot/mercedes-benzin-4matic--kylla-neliveto-on-poikaa-liukkailla/art-1288453222413.html

  Kahtena talvena meidän kylätiellä poikkeuksetta kanervikossa käyneet ovat olleet nelivetoja. Minä ne oon käyny vetämässä pois. Hiljasia poikia ovatten ja nöyrästi maksavat mitä pyydän.  ;D
taas kerran.. ne kirjainyhdistelmät+neliveto aiheuttaa liikaa luottamusta auton suorituskykyyn.. :D

Ajokulut on vaan yksi osa auton kuluista, valmistaminen on leijonan osa hiilijalanjäljestä, mikäli auto kestää esim. viisi vuotta pitempään, kuin joku pikku pärrä, niin eiköhän hiilijalanjälki ole aikalailla tasoissa.
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Paalaaja - 06.03.12 - klo:21:12
  Ilman muuta maalla asuminen aiheuttaa vähemmän päästöjä periaatteessa. Mutta jos samat palvelut halutaan kuin Kiasman kulmilla, niin maalla asuminen saastuttaa enemmän.  ;D

  Nämä on sellaisia tunne asioita. Moni perustelee maasturin hankintaa turvallisuudella. Metsään menee se turvallisuus.

http://www.iltasanomat.fi/autot/nailla-autoilla-kolaroidaan-eniten---katso-miten-oma-autosi-sijoittuu/art-1288453202653.html

 Lada on turvallinen auto ilman turvatyynyjäkin.  ;D

Eihän sitä noin katota, pitää katsoa kaikki päästöt, myös siitä rakentamisesta tulevat päästöt.
Kaikista ihmisen aiheuttamista päästöistä noin kolmannes tulee rakentamisesta.

  Suurin päästönaiheuttaja on ruoka. Kait ne kaupunkilaiset syö yhtä paljon.  ;)

Syö, syö, vaan ei pasko... ::)
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Lehtimäki - 06.03.12 - klo:21:14
  Ilman muuta maalla asuminen aiheuttaa vähemmän päästöjä periaatteessa. Mutta jos samat palvelut halutaan kuin Kiasman kulmilla, niin maalla asuminen saastuttaa enemmän.  ;D

  Nämä on sellaisia tunne asioita. Moni perustelee maasturin hankintaa turvallisuudella. Metsään menee se turvallisuus.

http://www.iltasanomat.fi/autot/nailla-autoilla-kolaroidaan-eniten---katso-miten-oma-autosi-sijoittuu/art-1288453202653.html

 Lada on turvallinen auto ilman turvatyynyjäkin.  ;D

Eihän sitä noin katota, pitää katsoa kaikki päästöt, myös siitä rakentamisesta tulevat päästöt.
Kaikista ihmisen aiheuttamista päästöistä noin kolmannes tulee rakentamisesta.

  Suurin päästönaiheuttaja on ruoka. Kait ne kaupunkilaiset syö yhtä paljon.  ;)

Syö, syö, vaan ei pasko... ::)

kaupassa ruoka hävikki  taitaa  ylittää  20  %    ja  kuluttajilla  toiset  20  %  hukkaan ::) ::)
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Timppa - 06.03.12 - klo:21:19
Kyl mulla ainakin haisee paska vaikka asuisin kuinka harvassa.

 :D
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: supersammakko - 06.03.12 - klo:21:32
kaupassa ruoka hävikki  taitaa  ylittää  20  %
On harvinaisen kannattamaton kauppa jos hävikki on tuota luokkaa, eli täyttä satua.
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 06.03.12 - klo:23:51
Jos ihmiset tekisivät kuten kuuluisi tehdä, tiivis asuminen olisi ekotehokasta.

Mutta:
-puistoihin kuseksitaan
-katuja roskataan
-ei niitä koiranpaskoja oikeesti kerätä
-vuokrakämpissä ei säästellä vettä eikä lämpöä
-yksityisautoillaan vaikka julkisiakin kulkisi
-vaikka asutaan tiiviisti, vastapainoksi on se kakkoasunto ja/tai matkustellaan paljon

Hajalla asuessa, kun maksat itse kaiken ja kaikki sotkut tunnistetaan omiksesi, tulee elettyä ihmisiksi. Kaikki päästöt myös laimenevat ja maaperä, vesistöt sekä ilmakehä pystyy niitä puskuroimaan. Eli Soininvaaran ja kumppanien pitäisi aloittaa rodunjalostus tavoitteena Homo urbanus.
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Oksa - 07.03.12 - klo:08:34
eli lissää pekka haavistoja ?                 oukkona ihan pöljä?
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Paalaaja - 07.03.12 - klo:09:29
Kyl mulla ainakin haisee paska vaikka asuisin kuinka harvassa.

 :D

Kas hajapaska se haisee ja luontoa tuhoaa, vaan paskaurbanus se jalostuu kaupunkilaismieltä voimaannuttavaksi viherrakenteeksi kivikylään...
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Sepedeus - 07.03.12 - klo:09:56
Kyl mulla ainakin haisee paska vaikka asuisin kuinka harvassa.

 :D

Kas hajapaska se haisee ja luontoa tuhoaa, vaan paskaurbanus se jalostuu kaupunkilaismieltä voimaannuttavaksi viherrakenteeksi kivikylään...

  Tuo on just sitä hirveetä katkeruutta ja vitutusta josta tuossa toisessa aloituksessa on puhe. ???
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Luomujussi - 07.03.12 - klo:15:47
Vanha fakta lienee juuri tuo että kaupunkien ja taajamien asukkaiden ympäristöpäästöt ovat pienimpia ja nyt joku yrittää tämän käsityksen kiistää aika erikoisella tavalla. Ehkä nyt on kyse siitä että sinne taajamiin valikoituu varakasta väkeä, joilla on varaa kuluttaa.....
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Paalaaja - 08.03.12 - klo:11:34
Vanha fakta lienee juuri tuo että kaupunkien ja taajamien asukkaiden ympäristöpäästöt ovat pienimpia ja nyt joku yrittää tämän käsityksen kiistää aika erikoisella tavalla. Ehkä nyt on kyse siitä että sinne taajamiin valikoituu varakasta väkeä, joilla on varaa kuluttaa.....

Kulutustottumusten ero oli toki osa tulosta. Mutta sitäkin selittää osaltaan se, että kaupunkilaiset ovat täysin riippuvaisia muualta tuoduista hyödykkeistä. Eivätkä liikenteenkään tunnetut totuudet päde, elleivät kaupunkilaiset oikeasti käytä julkista liikennettä. Moniko "keski-ikäinen heteromies" kulkee töihin bussilla, muualla kuin kolmella suurimmalla kaupunkiseudulla?

Mutta asumisen osalta tulokset olivatkin jo paljon mielenkiintoisemmat:
Kerrostalotalouksien asumisen kuormitusta on tähän asti määritelty asunnon neliöiden kautta. Samalla on kuitenkin jäänyt huomaamatta kerrostalojen yleisten tilojen käytyävien, rappukäytävien ja varastotilojen osuus. Tämä tekee aikamoisen eron. Onhan vaikkapa yleisimmän kolmen asuinkerroksen talon neljäs, eli alimmainen kerros yleensä pelkästään aputiloja.

Vastaavasti kaupunkien suuresti ylistetyn kaukolämmön toteutus fossiilisella tuontienergialla, keikuttaa vahvasti totusta poikkeavalla tarkasteltua tasetta.

Lisää oheisesta pätkästä alkaen kohdasta 6:40
http://areena.yle.fi/audio/1331111617519
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: JösseJänis - 12.03.12 - klo:17:30
Maalla asumisen ympäristövaikutuksia pienentävät mm. rakentamistapa (puu vs. betoni) ja energian tuotanto (uusiutuvia energialähteitä niin laajassa tuotannossa kuin yksityistalouksissakin), mutta mitä suurimmasas määrin myös elämäntavat. Maalaiset viihtyvät enemmän kotona, käyvät harvemmin kaupassa, ostavat vähemmän jalostettuja elintarvikkeita, ostavat lähempänä tuotettuja elintarvikkeita jne. Myös marjastus, sienestys, kalastus ja metsästys ja kotitarveviljely ovat enemmän maalaisia harrastuksia.

Sitten, jos aletaan ajatella koko yhteiskuntarakennetta, ei voi päätyä kuin samaan ajatukseen Pentti Linkolan kanssa: Ekologisesti kestävässä yhteiskunnassa kaupunkeja voi Suomen kokoisessa maassa olla ehkä yksi tai kaksi ikään kuin kuriositeetteinä. Niissä voidaan harjoittaa niitä harvoja toimia, joissa ihmisten ja työn keskittämisellä saavutetaan etuja. Kuitenkaan ei voida kuvitella satojen tuhansien ihmisten asuvan keskittymissä, jotka eivät itse tuota ruokaa ja joihin energia ja vesi pitää tuoda kaukaa ja jätteet kuljettaa kauas käsiteltäviksi. Tällaisissa keskittymissä ei ole myöskään ekologisesti kestäviä elinkeinoja. Paitojen pesuhan maksetaan pelloilla, metsissä, tehtaissa ja kaivoksissa tehdyn työn tuloksilla.

Linkola tuli tosin tähän päätelmään jo 1980-luvulla, jolloin tietotekniikan mahdollisuuksista hajauttaa työtä ei tiedetty vielä paljoakaan. Linkolan lisäksi myös professori Eero Paloheimo on niitä vihreiden perustajaisiä, jotka ovat urbanisaation suhteen samoilla linjoilla, mutta jäätyään city-hörhöjen jalkoihin eronneet Vihreästä liikkeestä.
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: emo-heikki - 12.03.12 - klo:20:16
Tässä kaupunkiasumisessa on sellainen harhakuva, että kuvitellaan että ihmiset esim. ajavat autoillaan vähemmän kuin maalla ajetaan, koska on lyhyet matkat, juttu on oikeastaan päinvastoin, kaupngeissa ajellaan ihan vaan huvin vuoksi ja monesti ihan turhaankin.
Kun katotaan kertyneistä kilometrejä, niin tulee niitä kaupungissakin, ei ne ihmiset niissä kopperoissaan sisällä mätäne, ne lähtee kartsalle  ....
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 12.03.12 - klo:21:35
Tässä kaupunkiasumisessa on sellainen harhakuva, että kuvitellaan että ihmiset esim. ajavat autoillaan vähemmän kuin maalla ajetaan, koska on lyhyet matkat, juttu on oikeastaan päinvastoin, kaupngeissa ajellaan ihan vaan huvin vuoksi ja monesti ihan turhaankin.
Kun katotaan kertyneistä kilometrejä, niin tulee niitä kaupungissakin, ei ne ihmiset niissä kopperoissaan sisällä mätäne, ne lähtee kartsalle  ....

EIkä ajeta etteenpäin menemään, vaan kökitään valoissa ja kiihdyttää rempaistaan ja taas pyssätään. Maalla ei parane pyssäillä ettei jää hankeen kii.
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: de Citonni - 12.03.12 - klo:21:46
Tässä kaupunkiasumisessa on sellainen harhakuva, että kuvitellaan että ihmiset esim. ajavat autoillaan vähemmän kuin maalla ajetaan, koska on lyhyet matkat, juttu on oikeastaan päinvastoin, kaupngeissa ajellaan ihan vaan huvin vuoksi ja monesti ihan turhaankin.
Kun katotaan kertyneistä kilometrejä, niin tulee niitä kaupungissakin, ei ne ihmiset niissä kopperoissaan sisällä mätäne, ne lähtee kartsalle  ....

EIkä ajeta etteenpäin menemään, vaan kökitään valoissa ja kiihdyttää rempaistaan ja taas pyssätään. Maalla ei parane pyssäillä ettei jää hankeen kii.

Taitaa sitä polttoaineen kaupunkikulutusta tulla tuplaten maantieajoon verrattuna. Ja ne suojatiet on sitten kerpeleitä yksi ylikulkija voi pysäyttää sata metriä pitkän autojonon seisomaan tyhjäkäynnillä.  ;D
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Petri - 12.03.12 - klo:23:25
"Kehyskuntien autoliikenteeseen perustuva rakenne, josta käydään kovatuloisissa töissä kaupungissa, on yhä kaikkein huonoin vaihtoehto, ja rakenne jossa on eniten kehitettävää. Kaupunkiseutuja on siis päästöjä vähentääksemme tiivistettävä. Tätä ei kuitenkaan tule sotkea maaseutupolitiikkaan ja "oikeaan" maaseutuun, jossa ei tiivistämisellä ole varmaan kovasti potentiaalia."

Edelläoleva oli tosi mielenkiintoisen jutun yksi johtopäätöksistä, eli Ville-Veikko Mastomäen analyysi tästä väitöstutkimuksesta

http://mastomaki.blogspot.com/2012/03/yhdyskuntarakenteen-ilmastovaikutuksia.html?spref=fb

Tämäkään ei ole niin yksinkertaista, korrelaation ja kausaliteetin eroista ei ko. tutkimuksen uutisoinnissa ole paljon analyysiä tehty...

Petri
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Aatami Särkisalami - 13.03.12 - klo:02:46
eli lissää pekka haavistoja ?                 oukkona ihan pöljä?
[/quot

OOKKONÄÄ pölöjä ja pelkääkkönnäää polliisie
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Aatami Särkisalami - 13.03.12 - klo:02:50
..Täällä ei polliisie pelänneet scania varkaat  olivat suunnitelleet  hommansa    ruttasivat parit BMW autot...yx löyty oulusta  arvokas auto...sittemmin katosi  liettuaan päin...lettland

latvia liettua viro   viron pottuja joo  ja käristystä kauhallinen ...keskiyön aikoihin

nå tapaus va8ikuttaa harjoirukseltakin  koska kaikki valvontakamerat olivat aktivoituina...
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Vastaranta - 13.03.12 - klo:08:47
"Kehyskuntien autoliikenteeseen perustuva rakenne, josta käydään kovatuloisissa töissä kaupungissa, on yhä kaikkein huonoin vaihtoehto, ja rakenne jossa on eniten kehitettävää. Kaupunkiseutuja on siis päästöjä vähentääksemme tiivistettävä. Tätä ei kuitenkaan tule sotkea maaseutupolitiikkaan ja "oikeaan" maaseutuun, jossa ei tiivistämisellä ole varmaan kovasti potentiaalia."

Edelläoleva oli tosi mielenkiintoisen jutun yksi johtopäätöksistä, eli Ville-Veikko Mastomäen analyysi tästä väitöstutkimuksesta

http://mastomaki.blogspot.com/2012/03/yhdyskuntarakenteen-ilmastovaikutuksia.html?spref=fb

Tämäkään ei ole niin yksinkertaista, korrelaation ja kausaliteetin eroista ei ko. tutkimuksen uutisoinnissa ole paljon analyysiä tehty...

Petri

Enpä paljoa korrelaatioista ja kausaliteeteista -saati niiden eroista- ymmärrä, joten ei mulla ole edellytyksiä Mastomäen analyysiä analysoida, mutta sanon kuitenkin...

Kova tarve tuntuu Mastomäellä olevan selitellä asiaa siihen muotoon, joka vastaa hänen aiempaa käsitystä asiasta. Esim. "luoko kaupunkilaisuus kulutusta" teemaan, hän vetää omasta hatusta täysin puutaheinää, ja näin "osoittaa" vääräksi tehtyjä johtopäätöksiä..
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Petri - 13.03.12 - klo:20:12
Kova tarve tuntuu Mastomäellä olevan selitellä asiaa siihen muotoon, joka vastaa hänen aiempaa käsitystä asiasta.
Vähän sellaistahan siinä oli sisäänrakennettuna, mutta kuitenkin analyysinä ihan eri tasoa kun aiheesta lehdistössä ollut uutisointi.

Petri
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Katapultti - 13.03.12 - klo:20:31
Tämä viherstalinismi kun on vaan niin kova uskonto, että mikään järkipuhe ei noihin  luomntotalebaaneihin tehoa, ja sitten vielä yrittävät vääristellä ja väännellä  kaikki uskolleen haitalliset tutkimustulokset  mieleisikseen.
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: milkboi - 13.03.12 - klo:20:58
tiiviistä kaupunkirakeenteesta joutuu ajelemaan viikonloppuisin johonkin hornankuuseen,vaikk se niin ihana paikka onkin ;)
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Adam Smith - 13.03.12 - klo:21:04
Tämä viherstalinismi kun on vaan niin kova uskonto, että mikään järkipuhe ei noihin  luomntotalebaaneihin tehoa, ja sitten vielä yrittävät vääristellä ja väännellä  kaikki uskolleen haitalliset tutkimustulokset  mieleisikseen.
Vähän kuin kepulaiset ja maalaistollot, vai mitä? "Me elätetään muita.." +jätevesilaki ;D ;D ;D ;D ;D

Siinä petrin linkissä on ruodittu ongelman ydintä, kehyskuntien/kaupunkien pikkuautopendelöintiä. Kasvukeskuksia pitää tiivistää tuosta syystä entisestään ja siinä onnistuminen vaatii kuntaliitoksia just noilla alueilla. Muuten käy niin, että taajama-asutuksen edut pöristellään kehyskuntien toimesta pitkin taivaita. Varsinaisella haja-asutusalueella ei ole suurtakaan vaikutusta.
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Vastaranta - 13.03.12 - klo:21:54

Siinä petrin linkissä on ruodittu ongelman ydintä, kehyskuntien/kaupunkien pikkuautopendelöintiä. Kasvukeskuksia pitää tiivistää tuosta syystä entisestään ja siinä onnistuminen vaatii kuntaliitoksia just noilla alueilla. Muuten käy niin, että taajama-asutuksen edut pöristellään kehyskuntien toimesta pitkin taivaita. Varsinaisella haja-asutusalueella ei ole suurtakaan vaikutusta.

Just äsken st1:n joku pamppu kertoili telkkarissa heidän tuottavan hiilineutraalia polttoainetta, RE85.

Ja pari päivää sitten radiossa haastateltiin kyseisen väitöskirjan kirjoittanutta Jukka Heinosta, joka sanoi, että ilmastonmuutoksen torjunta ei käy perusteeksi yhdyskuntarakenteen tiivistämisvaatimuksille vaan syyt pitää etsiä muualta.

Tiedä sitten, ovatko väittämät totta vai tarua?
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Katapultti - 13.03.12 - klo:22:03
Tämä viherstalinismi kun on vaan niin kova uskonto, että mikään järkipuhe ei noihin  luomntotalebaaneihin tehoa, ja sitten vielä yrittävät vääristellä ja väännellä  kaikki uskolleen haitalliset tutkimustulokset  mieleisikseen.
Vähän kuin kepulaiset ja maalaistollot, vai mitä? "Me elätetään muita.." +jätevesilaki ;D ;D ;D ;D ;D

Siinä petrin linkissä on ruodittu ongelman ydintä, kehyskuntien/kaupunkien pikkuautopendelöintiä. Kasvukeskuksia pitää tiivistää tuosta syystä entisestään ja siinä onnistuminen vaatii kuntaliitoksia just noilla alueilla. Muuten käy niin, että taajama-asutuksen edut pöristellään kehyskuntien toimesta pitkin taivaita. Varsinaisella haja-asutusalueella ei ole suurtakaan vaikutusta.

Niin, valitettavasti sinäkin olet tämän teknosysteemin kannattaja, teknosystemin,missä yhteiskuntaa ajatellaan ikään kuin koneena, ja ihmisiä vain koneen osasina, joita tulee ohjailla ja "rukata" sen mukaan mitä tältä "yhteiskuntakoneelta" halutaan.

Lähestytään jo tiettyä Petovaltio-ajatusta, missä valtio on peto, jolle yksilön tulee parhaansa mukaan uhrauta, Petovaltiossa itse valtio on tärkein, Valtio on itsetarkoitus, jota ihmisorjien tulee palvella, mutta te teknosysteemin kannattajat olette kuuroja ja sokeita, kun ette tajua missä mennään.

Mahdollisimman vähän sääntelyä ja ihmisten käyttäytymisen ohjailua ja holhoamista, sellaista olisi  vapauden yhteiskunnassa, mutta Petovaltiossa jotkut itsensä muiden yläpuolelle korottaneet, kuten esim. luontofasistit, kuviottelevat tietävänsä muita paremmin  mikä on kaikille parasta ja sen mukaan haluavat valtaa ja valtaan, päästäkseen hallitsemaan herroina muita, alempana pitämiään.
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: Adam Smith - 13.03.12 - klo:23:14
Niin, valitettavasti sinäkin olet tämän teknosysteemin kannattaja, teknosystemin,missä yhteiskuntaa ajatellaan ikään kuin koneena, ja ihmisiä vain koneen osasina, joita tulee ohjailla ja "rukata" sen mukaan mitä tältä "yhteiskuntakoneelta" halutaan.

Lähestytään jo tiettyä Petovaltio-ajatusta, missä valtio on peto, jolle yksilön tulee parhaansa mukaan uhrauta, Petovaltiossa itse valtio on tärkein, Valtio on itsetarkoitus, jota ihmisorjien tulee palvella, mutta te teknosysteemin kannattajat olette kuuroja ja sokeita, kun ette tajua missä mennään.

Mahdollisimman vähän sääntelyä ja ihmisten käyttäytymisen ohjailua ja holhoamista, sellaista olisi  vapauden yhteiskunnassa, mutta Petovaltiossa jotkut itsensä muiden yläpuolelle korottaneet, kuten esim. luontofasistit, kuviottelevat tietävänsä muita paremmin  mikä on kaikille parasta ja sen mukaan haluavat valtaa ja valtaan, päästäkseen hallitsemaan herroina muita, alempana pitämiään.
Joojoo. Yhteiskunta on olemassa ihmisiä varten, kaikkia ihmisiä. Ei vain ahneimpia (kurkkaapa peiliin)

Sitten on se olemisen tarkoitus. Onko tarkoitus rellestää niin maan perkeleesti meidän_jälkeemme_vedenpaisumusmeiningillä vai jääkö/jätetäänkö jotain tuleviin vuosituhansiin? Sun eli ensinmainitulla menetelmällä ihmislaji häviää nopeammin kuin sillä toisella. Onko se sitten tappio vai ei, on se arvovalinta. Tykkään kyllä mahdollisimman vähästä sääntelystä ja holhoamisesta, mutta samalla kertaa ei voi saada kaikkea.
Otsikko: Vs: Yllätys(-kö): Tiivis kaupunkirakenne saattaa jopa lisätä päästöjä
Kirjoitti: apilas - 13.03.12 - klo:23:17
Niin, valitettavasti sinäkin olet tämän teknosysteemin kannattaja, teknosystemin,missä yhteiskuntaa ajatellaan ikään kuin koneena, ja ihmisiä vain koneen osasina, joita tulee ohjailla ja "rukata" sen mukaan mitä tältä "yhteiskuntakoneelta" halutaan.

Lähestytään jo tiettyä Petovaltio-ajatusta, missä valtio on peto, jolle yksilön tulee parhaansa mukaan uhrauta, Petovaltiossa itse valtio on tärkein, Valtio on itsetarkoitus, jota ihmisorjien tulee palvella, mutta te teknosysteemin kannattajat olette kuuroja ja sokeita, kun ette tajua missä mennään.

Mahdollisimman vähän sääntelyä ja ihmisten käyttäytymisen ohjailua ja holhoamista, sellaista olisi  vapauden yhteiskunnassa, mutta Petovaltiossa jotkut itsensä muiden yläpuolelle korottaneet, kuten esim. luontofasistit, kuviottelevat tietävänsä muita paremmin  mikä on kaikille parasta ja sen mukaan haluavat valtaa ja valtaan, päästäkseen hallitsemaan herroina muita, alempana pitämiään.
Joojoo. Yhteiskunta on olemassa ihmisiä varten, kaikkia ihmisiä. Ei vain ahneimpia (kurkkaapa peiliin)

Sitten on se olemisen tarkoitus. Onko tarkoitus rellestää niin maan perkeleesti meidän_jälkeemme_vedenpaisumusmeiningillä vai jääkö/jätetäänkö jotain tuleviin vuosituhansiin? Sun eli ensinmainitulla menetelmällä ihmislaji häviää nopeammin kuin sillä toisella. Onko se sitten tappio vai ei, on se arvovalinta. Tykkään kyllä mahdollisimman vähästä sääntelystä ja holhoamisesta, mutta samalla kertaa ei voi saada kaikkea.

http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/titanicin-rakentajat kansa raataa eliitti juhlii ;)