Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 08.02.12 - klo:18:37
-
Sanokaas taas viisaat kun mulla roikkuu raktorin keulalla siipiaura joka taipuu kasaan niin että leveys on vaikka 2,90 (en tullut mitanneeksi mutta kuitenkin yli 2,60) niin miten sitä pitää kuljettaa liikenteessä. Mitään ylileveysvaloja ei ole mutta pitääkö olla majakat päällä aina kun ajaa vai vaan silloin kun auraa.
-
Saahan peräkonekin (kylvökone, äes, pöyhin, ym..) olla 3 metriä. Peräkärry on eri asia kuin "kiinteät työkoneet" , toki poikkeus on joku paskavaunu?
-
Leveys on merkittävä sekä eteen että taakse näkyvillä punakeltaisilla kilvillä ja lisäheijastimilla. Tämä on vastaus traktorikortin kysymykseen: Miten yli 2,6m leveän traktorin leveys on merkittävä sitä tiellä ajettaessa? Otas tästä sitten selvää.
-
Muusta en osaa sanoa, mutta vilkkumajakka (oranssi) kertoo, että ajoneuvoa käytetään tienhoidossa ja sen kulku saattaa poiketa normiliikenteestä. Jos ei tee tienhoitotyötä, niin majakka ei mielestäni saa olla päällä. Nuo erikoiskuljetukset rekalla ovat sitten ilm.luku sinällään. Käsittääkseni muissa töissä tai siirtymisissä vilkkua ei edes saa käyttää, vaan koneen näkyvyydestä pitää kantaa huolta oikean laatuisilla äärivaloilla ja heijastimilla.
Korjatkoon, ken sen tarpeelliseksi näkee.
-
Muusta en osaa sanoa, mutta vilkkumajakka (oranssi) kertoo, että ajoneuvoa käytetään tienhoidossa ja sen kulku saattaa poiketa normiliikenteestä. Jos ei tee tienhoitotyötä, niin majakka ei mielestäni saa olla päällä. Nuo erikoiskuljetukset rekalla ovat sitten ilm.luku sinällään. Käsittääkseni muissa töissä tai siirtymisissä vilkkua ei edes saa käyttää, vaan koneen näkyvyydestä pitää kantaa huolta oikean laatuisilla äärivaloilla ja heijastimilla.
Korjatkoon, ken sen tarpeelliseksi näkee.
Samaa tuuminu.Mutta millä muullakaan esim.puimurin paremmin huomaa kuin näillä valoilla.Tosin tuntuu välil että vaikka ois mimmonen soihtu hyvänsä ei paljo välitetä.
-
puimurista ja vilkusta joku asiantuntija kirjoitti että vilkku on tarkoitettu sitä varten että se herättää muiden tielläliikkujien huomion poikkeavasti liikkuvaan koneeseen ja puimurissa syy voisi olla sen huomattavan alhainen nopeus.
-
Osta Saksasta muutama sininen vilikku ja net kun laitat kopin kulmiin
niin on ihan VMS olo 8)
-
No onhan toi U-aurakin leveydeltään joku 3,5m kuljetusasennossa mutta tähän mennessä ei oo kukaan osunut ;D On siinä jotkut tehtaan asentamat heijastimet ne saa riittää....
-
No mun mielestä vilkun käyttö kannattaa aina jos on joku poikkeava työkone tai kärry perässä. Tuskin poliisit siitä ainakaan sakkoa antaa. Jos vähäkään epäilyttää, että huomaakohan muut tielläliikkujat normaalista traktorista poikkeavan työkoneen niin kannattaa pitää päällä.
Samoin äärivalot/heijastimet kaikkiin teräviin ja muihinkin traktorin mittojen yli meneviin osiin, ei ainakaan haittaa ole.
-
No mun mielestä vilkun käyttö kannattaa aina jos on joku poikkeava työkone tai kärry perässä. Tuskin poliisit siitä ainakaan sakkoa antaa. Jos vähäkään epäilyttää, että huomaakohan muut tielläliikkujat normaalista traktorista poikkeavan työkoneen niin kannattaa pitää päällä.
Samoin äärivalot/heijastimet kaikkiin teräviin ja muihinkin traktorin mittojen yli meneviin osiin, ei ainakaan haittaa ole.
Koneen havaituksi tulemisessa pitää olla pääajatuksena selkeys. Juuri nuo äärivalot, heijastimet, puna-keltaradoitus ja hitaanajoneuvonkolmio paikoilleen. Näillä havaitaan etenevä kone hyvin. Mutkaisilla sivuteillä esim. puimuria ei havaitse yhtään sen kauempaa oli vilkut päällä tai ei. Pimeälläkin riittävästi työvaloja päälle, jotta tyhmempikin näkee jo kaukaa, notta täältä tullahan ja koneessa on levehyttä niin palijo, mitä arkimarketista ulos saatihi... (rahoittaja kiittää) Sitten kohdatessa valoja pienemmälle.
Liika valosaaste taas kyllä hukkaa havaintoja, että harkintaa peliin. Esim. pimeällä autojonossa on tavallisilla valoilla ajava selkeämmin hahmotettavissa kuin sumuvaloilla terästetty ikiteini tai jo lähes valoseinäksi rakennettu Scanian keula.
-
niin toi muu valopuoli on kait aika selkee kun eteenpäin pitää olla keltaiset ja taakse punaiset valot mitkä pitää olla jonkin etäisyyden päässä koneen ulkoreunasta eli sen takia parkit on aina siellä ulokkeen päässä ottamassa kaikki osumat. Sitten kun ylitetään 260 niin tass lukee aika selkeesti että heijastimet ja pimeessä valot sinne varsien päähän. Jostain syystä en ole vaan missään nähnyt aurayhdistelmää edes esittelykäytössä jossa olisi nämä varren päässä olevat heijastin valo systeemit jolloin herää epäilys että lasketaanko myös auran siirto poikkeavaksi tieliikkumiseksi työssä jolloin majakat hoitaa sen varottamisen. Aura-autot tulee ainakin aina majakat päällä vaikka aura onkin ilmassa.
-
Mulla etuaurassa äärivalo ja heijastimet varrenpäässä kuten näkyy olevan kaikissa vinoetuauroissa, ovat laittaneet noita led vilkkuja ihan siihen etupeltiin ja hyvin näkyy.
Ihan oman lompakon takia laittaisin kyllä kyseiseen härpäkkeeseen hyvät äärivalot jotta ei tarvii siyyen selitellä jos jotain tapahtuu.
Noista keltaisten vilkkujen käytöstä, niitä pidetään päällä kun tiellä suoritetaan työtä. Kahvitauon ajaksi kone ajettava muulta liikenteeltä turvalliseen paikkaan ja ne vilkut on sammutettava kun koneella ei suoriteta työtä..
Pikkasen aiheesta sivuten. Kuinkas monella pihojen/ yksityisteiden auraajilla on tieturva ykkönen suoritttuna. Metkon järjestämässä koulutuksessa tuli eräs mielenkiintoinen seikka kun siivotaan valtatiehen liittyvää yksityisliittymää niin tiehallinto edellyttää omilla tienosuuksilla tieturva koulutusta, jos vaikka joku etelän sokea siihen linkoon posauttaa ja ollaankin valtion tien puolella. Onkos kellään kokemusta tuollaisesta tilanteesta?
-
Mulla taitaa olla tieturva 1 suoritettuna edellisestä elämästä kaivinkonekuskina. meneeköhän tuo vanhaksi vai onko se ikuinen.
Tohon valoasiaan niin tarkoitus ole rakentaa koneesta joulukuusta vaan tehdä siitä sääntöjen mukainen. Teoriassa kyseessähän on ylileveä kone joka merkitään niillä heijastimilla ja valoilla mutta koska niitä ei ole missään käytössä edes autopuolella niin epäilen että auran siirto lasketaan työksi jolloin majakat riittää huomioksi. kaipaan vaan faktaa tueksi.
-
Mulla taitaa olla tieturva 1 suoritettuna edellisestä elämästä kaivinkonekuskina. meneeköhän tuo vanhaksi vai onko se ikuinen.
Tohon valoasiaan niin tarkoitus ole rakentaa koneesta joulukuusta vaan tehdä siitä sääntöjen mukainen. Teoriassa kyseessähän on ylileveä kone joka merkitään niillä heijastimilla ja valoilla mutta koska niitä ei ole missään käytössä edes autopuolella niin epäilen että auran siirto lasketaan työksi jolloin majakat riittää huomioksi. kaipaan vaan faktaa tueksi.
5 vuottahan toi tieturva 1 on voimassa ja loppumis kuukausi myös lukee siinä... Mulla on myös työturva (samaa paskaa mutta toinen n.100€ tyhjä maksu) ;D Ja kolme kurssia vielä etä saa ammattipätevyyden ja ne pitää olla niitä AKE:n hyväksymiä..
-
Mulla taitaa olla tieturva 1 suoritettuna edellisestä elämästä kaivinkonekuskina. meneeköhän tuo vanhaksi vai onko se ikuinen.
Tohon valoasiaan niin tarkoitus ole rakentaa koneesta joulukuusta vaan tehdä siitä sääntöjen mukainen. Teoriassa kyseessähän on ylileveä kone joka merkitään niillä heijastimilla ja valoilla mutta koska niitä ei ole missään käytössä edes autopuolella niin epäilen että auran siirto lasketaan työksi jolloin majakat riittää huomioksi. kaipaan vaan faktaa tueksi.
5 vuottahan toi tieturva 1 on voimassa ja loppumis kuukausi myös lukee siinä... Mulla on myös työturva (samaa paskaa mutta toinen n.100€ tyhjä maksu) ;D Ja kolme kurssia vielä etä saa ammattipätevyyden ja ne pitää olla niitä AKE:n hyväksymiä..
Tielaitos ei lakeja kirjoittele, saati säädä... 8)
-
Viisi vuottahan se on sen tieturvan vanhenemisaika, voimassa oleva vielä löytyy. Eikä tuonne tievaltiolle töihin pääsekään, ellei tuota lappusta löydy.
Niistä majakoista liikkuvan pojilta aika-ajoin kysytty, ja kyllä he vaan on sitä mieltä, jotta aina kun noita tavallisuudesta poikkeavia häristimiä tiellä liikkuu, niin kyllä se kaikkien turvallisuuden kannalta on parempi niitä majakoita käyttää.