Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lossimono - 27.01.12 - klo:20:32
-
kuinkas olette rakennusteknisesti toteuttaneet katon rakentamisen ,pitäis tehdä tässä talvenmittaan konehalli,perustukset on jo valmiina ,lähinnä kiinnostaisi se että kuinka olette katon nostaneet seinien päälle,suunnitelmana olisi se että nostettaisiin valmis katto pelteineen nosturilla harjapellin väleistä katolle,eli katolla tarvitsisi kiipeillä mahdollisimman vähän,kuinka pitkissä osissa noston voisi toteuttaa ,ristikoiden valmistaja suositteli nostamista ilman peltejä ,katon pituus on15metriä, jänneväli 10m ,voisiko tälläisen katon nostaa kahdessa osassa eli 7,5 metrin osissa , :D siis pelteineen
-
Itse nostimme 12x20m katon ihan ristikko kerrallaan pari viikkoa sitten, 22 ristikossa meni pienellä wanhalla hiab:illa ja ja kahdella amatöörillä (+ hiabin käyttäjä) 6-7 tuntia. pikkuhiljaa on nyt rakennettu toiseen päätyyn tulevaa välipohjaa, eri tavalla toteutettavaa yläpohjaa ja päätyseinän runkoa ja ensi viikolla toivottavasti saadaan alkuviikosta ruoteisiin ja loppuviikolla pellit paikalleen.
Jokunen aika sitten (kuitenkin kesällä) pellitettiin 400m2 halli, olisiko meitä ollut 3 tai neljä, aikaa meni about 8 tuntia.
Se että rakentaa valmiin paketin, onnistuu käsittääkseni parhaiten niiltä joilla on prosessi hallussa, tietty tarpeeksi tasaista pihaa paketointiin, ja sopiva nostin käytössä. Ja pellittäminen on niin nopeaa suoralla profiililla että sitä ei ainakaan kannata vaikeuttaa mitään valmiita paketteja kyhäämällä.
-
Eipä tuossa muutakuin sopiva peti pihalle vaikka trukkilavoista, laserilla tasot kohdalleen ja siitä kattoa rakentamaan. Noin tehtiin kuivaajan katto, itseasiassa koko yläkerta. Puusta, maassa, ja koko hökötys tasakerran päälle nosturilla.
Samalla olisi voinut nostaa muutakin, nosturin minimiveloituksella meni noin pikkujuttu kun nostopalkkikin laitettiin edellisenä päivänä valmiiksi katolle.
-
miten toi kattorakennelma sitte nostettiin harjalle että pysyi linjassa?
Eipä tuossa muutakuin sopiva peti pihalle vaikka trukkilavoista, laserilla tasot kohdalleen ja siitä kattoa rakentamaan. Noin tehtiin kuivaajan katto, itseasiassa koko yläkerta. Puusta, maassa, ja koko hökötys tasakerran päälle nosturilla.
Samalla olisi voinut nostaa muutakin, nosturin minimiveloituksella meni noin pikkujuttu kun nostopalkkikin laitettiin edellisenä päivänä valmiiksi katolle.
-
miten toi kattorakennelma sitte nostettiin harjalle että pysyi linjassa?
***Vituiks mään. ;D
Eipä tuossa muutakuin sopiva peti pihalle vaikka trukkilavoista, laserilla tasot kohdalleen ja siitä kattoa rakentamaan. Noin tehtiin kuivaajan katto, itseasiassa koko yläkerta. Puusta, maassa, ja koko hökötys tasakerran päälle nosturilla.
Samalla olisi voinut nostaa muutakin, nosturin minimiveloituksella meni noin pikkujuttu kun nostopalkkikin laitettiin edellisenä päivänä valmiiksi katolle.
-
muttakun en millään viitsisi alkaa liukastelemaan katolla , koska sieltä ei tarvitse pudota kuin kerran,niin työt on tehty,alkaa oloneuvoksen päivät huonommassa tapauksessa ,turvavaljaissa työntekemisestä ei tule mitään ,lisäksi olet varmaan huomannut että työsaavutus on olematon kun pitää kokoajan pelätä putoamista,sitäpaitsi katon nosto maksaa vain n.200€ ajoneuvonosturilla,sillähinnalla ei kirvesmies ole paljon saanut aikaan korkeuksissa työskennellessä ;)
sopuhintainen nosturi
-
Tuo 10 x 15m nousee kerralla pelteineen. Vanhoista ratapölleistä laserin avulla peti jonka päälle katto rakennetaan. Reevaukset ja kaikki kuntoon, tukeva parru tai vaikka tukeva tukki harjan alle ja siihen kiinnityskohdat. Nuokin saa harjapeltien väleistä niin että katolla ei tarvitse edes käydä. Kesällä voi sitten kiipiä ruuvaamaan nuo harjapeltit kunnolla kiinni.
Katto pitää tehdä riittävän kauas rakennuksesta että nosturi mahtuu väliin ja kulmat riittää nostaessa. Maahan ulottuvat köydet joka nurkkaan, joilla voi ohjata. Ja nosto tyynenä päivänä. ::)
-
Halpoja autonostureita. Kannattaa ensin tehdä katto sokkelin päällä (tulee suora), sitten ottaa nosturin paikalle. Sillä kannattelee kattoa niin kauan, että seinätolpat saa paikalleen.... :'(
-
Jos osissa nostelee, niin mitenkäs pellin jatkoskohta sitten?
Ja kattotuolivalmistajalta kannattanee pyytää tieto, saako nostaa harjalta
-
No ei varmaan kannata ruveta maassa turaamaan nuin pientä kattoa ;) Kai sitä on vara valita keli ettei tarvii lumisateella tehdä. Aika paljon vaan jouduttiin tekemään kelissä kun kelissä kattoja kun talopaketteja ja halleja pystyteltiin...
-
Kovin arvokkaita nostoja ei kyl kannata tehdä nosturilla jonka katsastus ei ole kunnossa. Mikään vakuutus ei korvaa mahdollisia vahinkoja :o
-
kolme kattoa on tehty maaspäin ruodevalmiiksi ja sitte nostettu, 15*15 hallin katto 3 palas (olis menny kahdeski) 12*36 katto 6 palas (olis menny 4) ja viimesimpänä 12*30 4 palas.. nosteltu etukuormaajalla kivien päälle laitettujen lankkujen päälle ja tämmäilty paketiksi, tuettu ja ruoditettu, sitte saumoosta 10cm palat pois ja nosto katolle kestää 1-2h, sen jälkeen saumoihin päälle ruooteen pätkät.. pellit laitettu sitte seuraavana päivänä, viimesimmän 12*30 hallin katon kans meni 4h pellittämises, 4 siirteli pellejä alhaalla toisen rattorin piikeistä toisen kauhan pohjasta laitettuihin pitkien lankkujen päälle jolla sitte nostettiin pellit rästäälle ja siitä veto katolle, yks mies rästäällä ja 4 lappeella, niks naks kii, kenenkää ei tarvinnu palioo siirtyä ja hiki ei tullu ;)
-
Tuommoisessa pakettina nostetussa kannattaa kanssa muistaa että pistää sen paketin kuitenkin kunnolla kiinni siihen seinärunkoon. Sopivasti kun myrskutyyli puhaltaa räystään alta tai avonaisesta päädystä sisään niin voi muutoin joku vuosi löytää katon pihanurmikolta tai viereisen hallin katolta.
-
Halpoja autonostureita. Kannattaa ensin tehdä katto sokkelin päällä (tulee suora), sitten ottaa nosturin paikalle. Sillä kannattelee kattoa niin kauan, että seinätolpat saa paikalleen.... :'(
Komps!! Juuri näin olen aikonut tehdä seuraavalla kerralla kun hallia rakennan. Pienet saranat tolppien ja yläparrun väliin niin tolpat nousevat samalla kertaa ja ovat yläpäästä jo sitten paikoillaan ja hiukan kiinnikin. Tuon kokoiselle katolle voisi olla ehkä 50 tolppaa jotka viisi miestä ruuvaavat kiinni alle kymmenessä minuutissa ja jos sattuu olla yksin niin sittenkin puolessa tunnissa. Tuommoisessa pakettina nostetussa kannattaa kanssa muistaa että pistää sen paketin kuitenkin kunnolla kiinni siihen seinärunkoon. Sopivasti kun myrskutyyli puhaltaa räystään alta tai avonaisesta päädystä sisään niin voi muutoin joku vuosi löytää katon pihanurmikolta tai viereisen hallin katolta.
Hyvin pysyy kun alhaalla jo on kattotuolit kiinnitetty yläparruun ja seinälaudoitus tulee kiinni myös siihen yläparruun. Tai yksi lankkuhan se "yläparru" tietysti on :)
-
miten toi kattorakennelma sitte nostettiin harjalle että pysyi linjassa?
Eipä tuossa muutakuin sopiva peti pihalle vaikka trukkilavoista, laserilla tasot kohdalleen ja siitä kattoa rakentamaan. Noin tehtiin kuivaajan katto, itseasiassa koko yläkerta. Puusta, maassa, ja koko hökötys tasakerran päälle nosturilla.
Samalla olisi voinut nostaa muutakin, nosturin minimiveloituksella meni noin pikkujuttu kun nostopalkkikin laitettiin edellisenä päivänä valmiiksi katolle.
Yläkerta nostettiin päätyikkunoista läpi työnneettyyn isoon RHS palkkiin, siitä ketjut läpi kattotuolien ja harjan. Harjan päällä nosturin nostopalkki. Eipä tuosta yläkerrasta paljoa normaalia järeämpää tarttenut tehdä kun tuulikuormat piti ottaa huomioon, rakennus tuulisella paikalla ja korkea, joten järeä piti olla muutenkin. 12 Pitkällä pultilla kiinni tasakertaan(4 lankkua sitoo toisiinsa) ja tuuman ja vartin laudoilla reipas revaus ylhäältä alas saakka ettei tuuli vie yläkertaa tai kaada koko hökötystä.
Kuivurin yläkerran rakentaminen maassa täysin valmiiksi vei vajaa pari viikkoa, lattiat, ikkunat ja katto paikoillaan. Itse nosto vei 10m:n korkeuteen tasakerran päälle noin tunnin kaikkineen.
JOS haluaa tehdä konehallin katon paikoillaan, saksilavanostin on kyllä melkoisen etevä peli räystäällä työskentelyyn. Eikä pääse putoamaan katolta ilman valjaitakaan, mätkähtää nostimen pitkälle lavalle :)
Sellainen oli hallin maalamisessa ja kyllä nivelpuominostimet tuntuu sen jälkeen huterilta leluilta. Lavalle mahtuu kolme neljä maalaria yhtäaikaa eikä korkean paikan kammoistakaan pelota noilla korkeuksilla, toisin kuin puominostimissa.
Hinnathan hirveitä, mutta kyselemällä voi saada edullisemminkin kuin hinnastoissa. Lähtöhinta kuitenkin vuorokaudelta samaa luokkaa kuin nosturilla katon nosto kokonaisuudessaan, mikäli työ on hyvin alustettu...
-
Kuivaamon kattoelementin nosto on hieman eri asia kuin kattotuoleista kasatun elementin nosto. Kuivaamon kattorakenne on nimenomaan suunniteltu nostettavaksi harjalta, mutta kattotuolin rakenne on suunniteltu vain kestämään alaspäin vaikuttavia voimia. Kannatta olla yhteydessä tuolin valmistajaa, ettei tule ikävä yllätys nostovaiheessa.
-
Kuivaamon kattoelementin nosto on hieman eri asia kuin kattotuoleista kasatun elementin nosto. Kuivaamon kattorakenne on nimenomaan suunniteltu nostettavaksi harjalta, mutta kattotuolin rakenne on suunniteltu vain kestämään alaspäin vaikuttavia voimia. Kannatta olla yhteydessä tuolin valmistajaa, ettei tule ikävä yllätys nostovaiheessa.
Eipä ole, mulla normikattotuolit kuivaajalla paikallaan tehtynä... Eli ihan samanlainen rakenne kuin vaikkapa konehallissa, kattokulmakin loiva, koko rakennelma tehtiin vain hiukan jäykempänä kuin normaalisti ja suunniteltiin kokonaisena palikkana nostettavaksi.
Kattotuoleista kasatun elementin nosto vaikeutuu jännevälin vuoksi, ja nuo tehdastekoiset kattotuolit saattaa tosiaan hajota hyvinkin helposti.
Nimimerkillä aikoinaan tuli rakennusfirmalta lähes koko konehallin/pajan 15metriä leveät kattotuolit alas tuulen puuskassa kun revasivat liian heikosti asennusvaiheessa. Kukaan ei kuollut, se oli positiivista :P
-
Kuivaamon kattoelementin nosto on hieman eri asia kuin kattotuoleista kasatun elementin nosto. Kuivaamon kattorakenne on nimenomaan suunniteltu nostettavaksi harjalta, mutta kattotuolin rakenne on suunniteltu vain kestämään alaspäin vaikuttavia voimia. Kannatta olla yhteydessä tuolin valmistajaa, ettei tule ikävä yllätys nostovaiheessa.
Eipä ole, mulla normikattotuolit kuivaajalla paikallaan tehtynä... Eli ihan samanlainen rakenne kuin vaikkapa konehallissa, kattokulmakin loiva, koko rakennelma tehtiin vain hiukan jäykempänä kuin normaalisti ja suunniteltiin kokonaisena palikkana nostettavaksi.
Kattotuoleista kasatun elementin nosto vaikeutuu jännevälin vuoksi, ja nuo tehdastekoiset kattotuolit saattaa tosiaan hajota hyvinkin helposti.
Nimimerkillä aikoinaan tuli rakennusfirmalta lähes koko konehallin/pajan 15metriä leveät kattotuolit alas tuulen puuskassa kun revasivat liian heikosti asennusvaiheessa. Kukaan ei kuollut, se oli positiivista :P
No sen verran tässä käytännön kokemusta parikyt vuotta timpurina, että arveluttais ihan ilman tietoa ruveta tuollaisia elementtejä tekemään. Kerran erään sikalan raksalla oltiin nostamassa 23m leveitä tuoleja ylös, kun autonosturi rupesi liian aikaisin hölläämään tuolista, oli aivan hilkulla ettei koko tuoli luhistunut omasta painostaan. Näin vahvoja rakenteita nää on. Ei ole ihme jos joka talvi kattoja tulee alas.
-
Kuvassa 16 metrin jännevälillä 5-7 kattotuolin nippuja, nosturilla nuokin ylös. Olihan paljon helpompi homma asfaltilla kävellen kun neljässä metrissä. Tottakai tyyni päivä ja heti kiinni liimapuupalkkien päälle!
-
Kuivaamon kattoelementin nosto on hieman eri asia kuin kattotuoleista kasatun elementin nosto. Kuivaamon kattorakenne on nimenomaan suunniteltu nostettavaksi harjalta, mutta kattotuolin rakenne on suunniteltu vain kestämään alaspäin vaikuttavia voimia. Kannatta olla yhteydessä tuolin valmistajaa, ettei tule ikävä yllätys nostovaiheessa.
Eipä ole, mulla normikattotuolit kuivaajalla paikallaan tehtynä... Eli ihan samanlainen rakenne kuin vaikkapa konehallissa, kattokulmakin loiva, koko rakennelma tehtiin vain hiukan jäykempänä kuin normaalisti ja suunniteltiin kokonaisena palikkana nostettavaksi.
Kattotuoleista kasatun elementin nosto vaikeutuu jännevälin vuoksi, ja nuo tehdastekoiset kattotuolit saattaa tosiaan hajota hyvinkin helposti.
Nimimerkillä aikoinaan tuli rakennusfirmalta lähes koko konehallin/pajan 15metriä leveät kattotuolit alas tuulen puuskassa kun revasivat liian heikosti asennusvaiheessa. Kukaan ei kuollut, se oli positiivista :P
No sen verran tässä käytännön kokemusta parikyt vuotta timpurina, että arveluttais ihan ilman tietoa ruveta tuollaisia elementtejä tekemään. Kerran erään sikalan raksalla oltiin nostamassa 23m leveitä tuoleja ylös, kun autonosturi rupesi liian aikaisin hölläämään tuolista, oli aivan hilkulla ettei koko tuoli luhistunut omasta painostaan. Näin vahvoja rakenteita nää on. Ei ole ihme jos joka talvi kattoja tulee alas.
Vastasin hiukan epäselvästi, tarkoitin tuossa yllä että tuo oma kuivurin katto ei ole perinteinen kattoristikoton malli, ihan normi ristikoilla.
Totta että isommat ristikot todella veteliä ilman toistensa tukea. Samoin paketin kasaaminen nostoa varten haastavaa, kokemattoman ei ainakaan kannata kokeilla ja kirvesmiehetkään ei välttämättä halua tehdä maassa :-\
-
Kyllä minustakin maassa rakentaminen olisi helpompaa ja nopeampaa, mutta suin päin en siihen ryhtyisi. Kattotuoleja tilattaessa nimenomaan pitäisi tehdä selväksi, että tuolit aijotaan nostaa elementtinä paikoilleen. Silloin tulee huomioon otetuksi tuolinvalmistajillakin nostovaatimukset,reivaukset ym. tuennat. Näillä eväillä eteenpäin, suosittelen. ;)
-
Kyllä minustakin maassa rakentaminen olisi helpompaa ja nopeampaa, mutta suin päin en siihen ryhtyisi. Kattotuoleja tilattaessa nimenomaan pitäisi tehdä selväksi, että tuolit aijotaan nostaa elementtinä paikoilleen. Silloin tulee huomioon otetuksi tuolinvalmistajillakin nostovaatimukset,reivaukset ym. tuennat. Näillä eväillä eteenpäin, suosittelen. ;)
Meillä varmaan revattiin 3-4 -kertaisesti valmistajan ohjeeseen verrattuna, juurikin tuon noston vuoksi. Sitten rakennustarkastaja tuli natisemaan, että noiden ylösnostettujen pakettien välistä parista paikkaa puuttui joku laudanpätkä...
Petri
-
Muutama kesä sitten tehtiin halli 15 x 30 m. Naputeltiin seinäelementit sokkelin sisäpuolella valmiiksi ja maalattiin. Sen jälkeen ristikot sokkelin päälle ja katto peltejä ja räystäslautoja myöten valmiiksi. Nosto harjalta kahtena osana (15 m/pätkä) siten, että jokainen ristikko liinalla kiinni nostopuomiin (joka oli tee se itse mies -tyyliin isoin tukki, mitä metästä löyty, eikä taipunu. Nosturikuski meinas hymyillä) Katto ensin sivuun, seinäelementit pystyyn ja katto päälle. Päivän olin varannut pystytykseen ja se riitti hyvin. Halli pystyssä (räystäskorkeus rapiat 5 m), eikä tarvinu telineillä tuuskata.
Siihen sinun alkuperäiseen kysymyksen että voiko nostaa harjalta, niin voi, kunhan käyttää järkeä (ristikonvalmistaja ei varmaan lupaa). Ristikon harjaa pitää vahvistaa, me ammuttiin vanerilevyt kahtapuolen ristikkoa ja sikana kiinni. Paketin pitää olla tiukka ja tasainen kuormitus, muuten repsahtaa. Kaikkien liinojen pitää kantaa. Parempi ois, jos ristikoiden läpi työntäis parrun ja liinat siitä kiinni. Samoin nurjahdustuenta ja alapaarteen tuenta pitää olla asianmukaisesti tehty.
Kukin taplaa tyylillään, mutta minun mielestä on helpompi rakentaa vaakatasoon maahan, kuin pystyyn tai saatikka korkealle katolle. Olis mulla ollu kuviaki, mutta en jaksanu alkaa niitä tähän pienentelemään.