Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jusu - 25.12.11 - klo:17:16

Otsikko: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: jusu - 25.12.11 - klo:17:16
oottako levittäny alavaunuja ja olisko kuvia ja tarpeellista tietoa?
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: veko - 25.12.11 - klo:18:42
mitä tarkemmin tarkoitat, leveämpiä lappuja vai rungonkin levitystä
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: ijasja2 - 25.12.11 - klo:19:05
oottako levittäny alavaunuja ja olisko kuvia ja tarpeellista tietoa?

Kuulostaa työmaalta etten sanoisi, kannattaiskohan hommata leveämmällä alavaunulla oleva kone?

Lappujen vaihto suit sait, mutta muuten menee työlääksi...
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: rene - 25.12.11 - klo:20:13
Mitäs siinä :)    Letkut irti, pilleillä sopivista kohtaa alavaunua halki ja rautaa väliin.    Kannattaa olla tasainen lattia, 4 pullotunkkia joilla kannattelee konetta keskeltä,  hyvät pillit ja riittävästi kaasua, hyvät linjalatat joita vasten vie pilliä.     
    Oikoista levyn soiroa josta voi pätkiä väliin palaa,  jotain peltirainaa jota voi laittaa juuritueksi että saa hitsauksen tehtyä koko levyn paksuudelta.  Hitsaus puhdistettuihin railuihin kohtuullisella virralla monta saumaa päällekkäin.
  Lopuksi vielä alapuolelle jostain 8 tai 10 levystä isot palat alapuolelle vahvikkeiksi, maalia pintaan ja letkut kiinni.     :) :) :) :)
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: JoHaRa - 25.12.11 - klo:20:38
Mitäs siinä :)    Letkut irti, pilleillä sopivista kohtaa alavaunua halki ja rautaa väliin.    Kannattaa olla tasainen lattia, 4 pullotunkkia joilla kannattelee konetta keskeltä,  hyvät pillit ja riittävästi kaasua, hyvät linjalatat joita vasten vie pilliä.     
    Oikoista levyn soiroa josta voi pätkiä väliin palaa,  jotain peltirainaa jota voi laittaa juuritueksi että saa hitsauksen tehtyä koko levyn paksuudelta.  Hitsaus puhdistettuihin railuihin kohtuullisella virralla monta saumaa päällekkäin.
  Lopuksi vielä alapuolelle jostain 8 tai 10 levystä isot palat alapuolelle vahvikkeiksi, maalia pintaan ja letkut kiinni.     :) :) :) :)

Noin voisi hyvin tehdä.. Eikä tarvitse edes tunkkeja, koska kyllä kaivuri itsensä pölkyille nostaa  ;D Levittää ensin toisen puolen ja sitten toisen niin voi puomilla  nostella ihan hyvin. Homma kuullostaa kyllä ärsyttävältä mutta olisi varmaan tehtävissä. Eihän siellä alhaalla ole kuin rautalevyä, eikä välttämättä edes mitään kotelorakenteita.

Mutta miksi tuon tekisi? En mahdu leveämämmät laput vai huvikseenko vain  ??? Enemmän saa kyl kyljestä nostettua mutta siinä se sitten hajoaa lopullisesti  ;D
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: koivumaki - 25.12.11 - klo:21:33
oottako levittäny alavaunuja ja olisko kuvia ja tarpeellista tietoa?

--miksi pitäis levittää?
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: SamiT - 25.12.11 - klo:21:42
Teetkö jotakin pitkäpuomista materiaalinkäsittelykonetta?
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: Rami - 25.12.11 - klo:21:58
Suohommissa tuollaisia näkynyt. Vanhan ojan päältä kaivaminen näyttäisi sillä helpommalta ja yleensä tilaa riittää leveämmällekin koneelle. Kuljetus hivenen hankaloituu.
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: Ojala - 25.12.11 - klo:22:43
oottako levittäny alavaunuja ja olisko kuvia ja tarpeellista tietoa?

Näiltä löytyy tietoo ja taitoo  8)

http://www.haggblom.fi/
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: jusu - 25.12.11 - klo:23:14
juurikin nevakäyttöön asiakkaan tarve, 1100 lapot ei mahdu muuten kuin levittämällä alavaunua.. toispuoloisesti levittämällä käy ketjun päälle, ja kun tällä koneella tullaan tekemään töitäki.. huonosti löytyy kuvia ja tietoa vaikka niitä on tehty mailman sivu.. pitää vissiin lähtiä asian tehneiden puheille..
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: rene - 25.12.11 - klo:23:44
Mitäs siinä :)    Letkut irti, pilleillä sopivista kohtaa alavaunua halki ja rautaa väliin.    Kannattaa olla tasainen lattia, 4 pullotunkkia joilla kannattelee konetta keskeltä,  hyvät pillit ja riittävästi kaasua, hyvät linjalatat joita vasten vie pilliä.     
    Oikoista levyn soiroa josta voi pätkiä väliin palaa,  jotain peltirainaa jota voi laittaa juuritueksi että saa hitsauksen tehtyä koko levyn paksuudelta.  Hitsaus puhdistettuihin railuihin kohtuullisella virralla monta saumaa päällekkäin.
  Lopuksi vielä alapuolelle jostain 8 tai 10 levystä isot palat alapuolelle vahvikkeiksi, maalia pintaan ja letkut kiinni.     :) :) :) :)

Noin voisi hyvin tehdä.. Eikä tarvitse edes tunkkeja, koska kyllä kaivuri itsensä pölkyille nostaa  ;D Levittää ensin toisen puolen ja sitten toisen niin voi puomilla  nostella ihan hyvin. Homma kuullostaa kyllä ärsyttävältä mutta olisi varmaan tehtävissä. Eihän siellä alhaalla ole kuin rautalevyä, eikä välttämättä edes mitään kotelorakenteita.

Mutta miksi tuon tekisi? En mahdu leveämämmät laput vai huvikseenko vain  ??? Enemmän saa kyl kyljestä nostettua mutta siinä se sitten hajoaa lopullisesti  ;D
Kyllä kannattaa tehdä molempia puolia yhtä aikaa.   Ja samalla jos vaikka 15 senttiä levittää puolelleen niin saa jo maavaraakin lisättyä samalla, ainakin minä lisäisin.     Ei tuolla lailla kone hajoa, päinvastoin paljon parempi kun saa telalaput keskemmältä kiinni ketjuun.    Telan nurkka kyllä tulee äkkiä kauhan ulottuville mutta niin se tulee leviällä lapulla joka tapauksessa :)
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: jusu - 25.12.11 - klo:23:57
kyseisessä koneessa ei vaikuta alavaunun levitys korkeuteen, kun aikalailla vaakatasossa reidet.. sitä mäkin että yhtä aikaa, kun 200 per puoli pitäs levittää, niin aika hyvin pitää mittoora että pysyy linjas..
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: rene - 26.12.11 - klo:00:24
kyseisessä koneessa ei vaikuta alavaunun levitys korkeuteen, kun aikalailla vaakatasossa reidet.. sitä mäkin että yhtä aikaa, kun 200 per puoli pitäs levittää, niin aika hyvin pitää mittoora että pysyy linjas..
Helppoahan se on laittaa kone pölkyille ja ruveta siirtämään teloja etäämmälle ja mikäs siinä jos maavara on riittävä.  Etenemiskykyä kyllä tulee jos kymmenellä sentillä saisi koneen pohjaa nostettua.   Tuo jos korkeus pidetään samana niin aika helppo on silloin mittauksia tehdä toisesta telastosta jos tekeekin ensin toisen puolen. Jos taas korottaa niin silloin ilman muuta yhtä aikaa :-\
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: veko - 26.12.11 - klo:01:04
Pulkkilassa on turveyrittäjällä 135 lyhytperä koppelo 1400 lapulla ja kärsämäellä on toisella kollegalla 215 hollanti 1500 lapulla sitä on myös jatkettu koppelo on normi pitkällä vaunulla . en tiedä onko kuvia niistä missään, jos kiinnostaa niin ota yv yhteyttä niin voin vinkata nimet
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: kkk - 26.12.11 - klo:08:23
oottako levittäny alavaunuja ja olisko kuvia ja tarpeellista tietoa?
Tuolta löytyy ainakin kokemusta alavaunuista :) http://www.remu.fi/
Sekä uusia alavaunuja myytävänä....
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: Masinisti - 26.12.11 - klo:08:55
Laita suosiolla jostain isommasta koko alakerta. Noista mitoista päätellen siellä on nelosen ketjua ja se ei tule kestämään niiden leveiden lappujen kanssa, jos vielä töitäkin pitäisi tehdä.
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: jusu - 26.12.11 - klo:09:08
ketjun vaihdostaki oli puhetta.. no saa nähdä, pitää tutkaalla. nuo vekon tutut on ehkä vähä kaukana..
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: merheres - 26.12.11 - klo:10:44
Toholampinen suokko yrittäjä/rakentelija oli tekemässä tuota levitys hommaa johonkin alustan, kun naapuri tuli tontille ihmettelemään. Oli tokassu että on nuo alarullat paljon helpompi huoltaa, kun leikkaa pilleillä telarungon irti ja kääntää nurinpäin. ;D

Eikös tuo alustan levittäminen ole selvää pajahommaa. Leikkaa ohjarin avulla telan irit, ja laittaa sopivat soirot väliin. Ei tuossa pitäis olla mitään ihmeellistä. ;)
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: leku - 26.12.11 - klo:12:45
eihän homma ole mitenkään kummallinen paja miehelle. miettii vaan hetken mitä tekee, itse aika paljon telekoneiden alavaunu remppoja tehneenä pari vinkkiä/kommentteja kirjoituksiin: koneen maavara ei nouse jos laitetaan leveämmät telat, silloin pitää telarungon ja keskirungon väliin laittaa vaakatasossa levike, laput on aina vahvempia jos kiinnitys keskellä. muuten putää korottaa myös telarunko.  leveillä lapuilla ehdottomasti sukset. samoin hitsaa laput peruskettinkiin kiinni. vaihda peruskettinki isompaan jos pikkuisenkin kuluneisuutta ja meinataan tehdä jokunen tunti koneeseen samalla työmaalla, vähintään b-sarjaan, samalla menee myös laput.
Vaihda samalla työllä kärkipyörät yms järeämpiin, ei vie rahaa eikä työtunteka mutta helpottaa käyttöä 1000 tunnin jälkeen pirusti....
leveillä lapuilla kärkipyörän kehdon vahvistaminen välttämätön.. yms
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: veko - 26.12.11 - klo:15:38
alavaunun levityksessä kannatta muistaa myös kuletushommat elikkä meneekö perusketjut kuinkapaljon yli 255. Kuljetusitilöitäkinhän on monen levyistä ja kokoista mutta niillähän ei sitten saa kuskata normitavaraa
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: jusu - 26.12.11 - klo:17:41
mites tuo lappojen hitsaus ketjuun, millä hitsannu? ja onko todellista hyötyä? tuos ny pariin koneeseen tehny ja toiseen toispuoloset eikä oo löystynykkää, toki niillä ny ei montaa tuhatta h ajettu viä.. sitte tuos yhes 1100 n. 7th ajettu eikä kiristelty.. tuos ei tuu viä onkelmaa leveydes, kun itessään kapia alavaunu..
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: veko - 26.12.11 - klo:22:50
Lappujen hitsauksesta ketjuun en ole kyllä kuullu,voi toimiakin ihan hyvin. omissa levityksissä on laitettu sitten yläpuolinen suksi/luistin suojaamaan kääntökehän pultteja jos on tullu tarpeeksi lähelle kehää lapunpäät.  onko kone alunperin normi alustalla vaiko metsämallilla.
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: rene - 27.12.11 - klo:19:42
Äläkää ny sentään ruvekko lappuja hitsaamaan ketjuun kiinni jos pulteillakin pysyvät ::) ::)

Kestävyydestä sen verran että kyllä ne telat varmaan paremmin kestää jos kone pysyy pinnalla ;D
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: select o speed - 28.12.11 - klo:18:21
Älä ihmees hitsaa lappuja perusketjuun,pysyy pulteillakin kun vaan asennusvaiheessa vedät paperilaikalla lapun ja ketjun vastinpinnat puhtaaksi. Duuni paikan 450 Daewoosta ei oo remontin jälkeen ykskään lappu löystyny vaik koko ajan ollaan louhoksen päällä.
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: rene - 01.01.12 - klo:10:34
Älä ihmees hitsaa lappuja perusketjuun,pysyy pulteillakin kun vaan asennusvaiheessa vedät paperilaikalla lapun ja ketjun vastinpinnat puhtaaksi. Duuni paikan 450 Daewoosta ei oo remontin jälkeen ykskään lappu löystyny vaik koko ajan ollaan louhoksen päällä.
Luulen että pysymistä voi auttaa myös laittamalla kierteisiin hyvää rasvaa,  saa samalla voimalla pultit huomattavasti kireämmälle.
Otsikko: Vs: kaivinkolehien alavaunuusta
Kirjoitti: welger - 01.01.12 - klo:12:07
Älä ihmees hitsaa lappuja perusketjuun,pysyy pulteillakin kun vaan asennusvaiheessa vedät paperilaikalla lapun ja ketjun vastinpinnat puhtaaksi. Duuni paikan 450 Daewoosta ei oo remontin jälkeen ykskään lappu löystyny vaik koko ajan ollaan louhoksen päällä.
Luulen että pysymistä voi auttaa myös laittamalla kierteisiin hyvää rasvaa,  saa samalla voimalla pultit huomattavasti kireämmälle.
Sprayterva vois olla myös hyvä kierteisiin laittaa, ite käyttänyt pyöränpulteissa. Pysyy kiinni mutta lähtee myös irti helposti.