Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: 7930 - 20.12.11 - klo:18:26
-
Michelin Axiobib talvipito onko sitä?Trellebori pitää mutta kuluu 3000t vaihto kuntoon,
-
Michelin kestää ,mutta on liukas,todella liukas,siihen on kyllä keksitty konsti nastat tai ketjut.
-
Michelin kestää ,mutta on liukas,todella liukas,siihen on kyllä keksitty konsti nastat tai ketjut.
Ja näistä konsteista ketjut auttavat.
-
jopa kevytketjut!
-
Tänään lähti xeobibit..oli suorastaan hengenvaaralliset aurahommissa.
-
Mulle tuli valmetin mukana michelinit, misukoita ei tule toisia..IKINÄ..valmetin toinen tuleminen on ehkä vielä mahdollinen
-
Michelin on hengenvaarallinen ilman ketjuja talvella. Kaltevalla tiellä traktori hakeutuu ojaan vaikkei aja eteenpäinkään.
Surkeimmat talvirenkaat ikinä. Ei tule Misukkaa toiste. Eivätkä ne pidä kovin hyvin märällä savellakaan, rapamaasta puhumattakaan.
-
Tänään lähti xeobibit..oli suorastaan hengenvaaralliset aurahommissa.
Vesiloska kelissä ajeli appiukko xeopipjiideen huoltoon, ei aja toista kertaa...kesäkelillä loistavat, reilun kahdentuhannen tunnin jälkeen ei enää muokkaus/veto töihin...
-
Onhan ne varsinkin uudella nuoskalumella ihan mahdottomat, kone liukuu lähes itsestään kaltevalla pinnalla, mutta peilikirkkaalla jäätiköllä vesisateessa ne vähinsä pitää jostain ihmeen syystä :o Mutta juuri viime kesänä ensimmäisessä vallun tarjouksessa oli misukat, ilmoitin myyjälle, että kaupankäynti päättyy tähän jos ei rengasmerkki vaihdu, löytyi sitten kontit alle ja ainakin näin ensikokemusten perusteella ihan asialliset, riittää että tuos toises on luistimet, se kumminkin kengitetään joka nurkasta talveksi ovakolaisilla ;D
-
Onhan xeo / axio pellolla ja tiellä sulan maan aikana aivan mahtava rengas. Pehmeä kyyti, matalalla paineella sietää ajaa joten kantavuutta on PALJON. Hyvää "ympärivuodenrengasta" ei vielä ole tehty..
-
Tosi töihin yleensä laitetaan jotakin pyörän päälle ,jollei kyse ole täppäri hommailuista.Joka traktori hommia on tehnyt kauemmin niin yleensä tietää miten toimia,,tai jos on kyse leikkihommista niin asia on eri.
-
hiekotus pääkallo kelillä olis joskus koettava noitten kanssa...
-
Tosi töihin yleensä laitetaan jotakin pyörän päälle ,jollei kyse ole täppäri hommailuista.Joka traktori hommia on tehnyt kauemmin niin yleensä tietää miten toimia,,tai jos on kyse leikkihommista niin asia on eri.
Niin sä pistät viltit renkaitten päälle vai??? ;D
-
Onhan xeo / axio pellolla ja tiellä sulan maan aikana aivan mahtava rengas. Pehmeä kyyti, matalalla paineella sietää ajaa joten kantavuutta on PALJON. Hyvää "ympärivuodenrengasta" ei vielä ole tehty..
-65 sarjan TRI2?
-
Tosi töihin yleensä laitetaan jotakin pyörän päälle ,jollei kyse ole täppäri hommailuista.Joka traktori hommia on tehnyt kauemmin niin yleensä tietää miten toimia,,tai jos on kyse leikkihommista niin asia on eri.
Täälläpäin ihme hommaa, eipä ole kellään ketjuja traktoreissa, pl. yksi lumiurakoitsija pienellä traktorilla. Muistan kun ketjut meni aikoinaan vaihdossa, 80-luvun puolivälin jälkeen ja olivat avaamattomassa puulaatikossa... :) Tosin, eipä ole ollut kaksi tai kolmivetojakaan 70-luvun jälkeen, paitsi nykyinen Valtra, JD ja Deutz ::) Huomaa metsässä ettei nelivedon voittanutta,Valtralla sellaista pakertamista pahoissa paikoissa, kai ne ketjut on ny hommattava :)
-
Onhan xeo / axio pellolla ja tiellä sulan maan aikana aivan mahtava rengas. Pehmeä kyyti, matalalla paineella sietää ajaa joten kantavuutta on PALJON. Hyvää "ympärivuodenrengasta" ei vielä ole tehty..
-65 sarjan TRI2?
TRI2 ja Alliance 550 toimii erittäin huonosti esimerkiksi *askanajossa ja muutenkin pieni kosketusala peltoajoon.
-
mutta peilikirkkaalla jäätiköllä vesisateessa ne vähinsä pitää jostain ihmeen syystä
Tavara liukuu jään päällä yleensä sen takia että pintapaine sulattaa pienen kerroksen vettä jään ja kumin (tai luistimen) välille, vähentäen näin kitkaa. Micheliinillä on pieni pintapaine ja kehittää siten vähemmän liukua kuin isomman paineen omaava. Sinänsä ihme kun ne tinkii eniten ilmoitetuista leveyksistä muttei hinnasta, jos rengas olisi mittojensa mukainen siinähän ei olisi pintapainetta lainkaan. ::)
Tosin esim KM-testissä paras rengas veti jäällä olikosenyt 300 kg kuorman ja seuraava vähän vähemmän, eli paraskin on surkea, eihän tuolla saa edes tyhjää Tuhtikärryä liikkeelle. Etenemiskykyä voi parantaa vähän nostamalla ilmanpaineen, mutta ei se Micheliinin hohtoa nosta. Pintapaine ei pelasta muuten surkeaa talvikäyttäytymistä, jos se sitten johtuu hokkien kumiseoksesta ja muotoilusta.
-
Sitä misukan talvi"pitoa" ei voi käsittää ennenkuin on sen kokenut. Muuten hyvä ja mukava rengas, mutta talvella hengenvaarallinen. Ei uskalla ketään muuta päästää koneen rattiin talviliukkailla!
-
Täälläpäin ihme hommaa, eipä ole kellään ketjuja traktoreissa, pl. yksi lumiurakoitsija pienellä traktorilla. Muistan kun ketjut meni aikoinaan vaihdossa, 80-luvun puolivälin jälkeen ja olivat avaamattomassa puulaatikossa... :) Tosin, eipä ole ollut kaksi tai kolmivetojakaan 70-luvun jälkeen, paitsi nykyinen Valtra, JD ja Deutz ::) Huomaa metsässä ettei nelivedon voittanutta,Valtralla sellaista pakertamista pahoissa paikoissa, kai ne ketjut on ny hommattava :)
Kuskin vika jos jää puut sentakia metsään, On sitä senverran vastaista pohjanmaallakin että jos enempi ajaa niin ketjut tarviaa. Toki jos on varaa ajokelit kyttäillä, niin sitten ehkä löytyy semmonen rakonen että puut saa ajettua ilman ketjuja.
Ja ihan naurettavaa tuosta Fiatista ja sen hammaslukosta paasaaminen. Lopeta jo iso miäs...
Misukan syntinä oli ainakin aiemmin että kulutuspinnasta irtosi pikku paloja. Vanhemmiten rengas oli pykinyt ja päällepäin kuin rotansyömä.
-
Muoviahan nuo Michelinin tr.renkaat on. Ja leveällä harjalla keskeltä. Erittäin liukas. Mutta minäpä ajankin talvella näillä. On hyvä pito.
http://www.michelin.fi/henkiloauton-renkaat/michelin-x-ice-north-xin2
-
Kaikissa pyörissä ketjut edessä Tapiot takana järeät Matti ketjut ja homma käy.Täällä tosi vuoristoa ,olosuhteiden pakosta aina ketjut,onneksi maantieajoa ei juuri lainkaan paitsi metsäpalstoille.
-
Täälläpäin ihme hommaa, eipä ole kellään ketjuja traktoreissa, pl. yksi lumiurakoitsija pienellä traktorilla. Muistan kun ketjut meni aikoinaan vaihdossa, 80-luvun puolivälin jälkeen ja olivat avaamattomassa puulaatikossa... :) Tosin, eipä ole ollut kaksi tai kolmivetojakaan 70-luvun jälkeen, paitsi nykyinen Valtra, JD ja Deutz ::) Huomaa metsässä ettei nelivedon voittanutta,Valtralla sellaista pakertamista pahoissa paikoissa, kai ne ketjut on ny hommattava :)
Ja ihan naurettavaa tuosta Fiatista ja sen hammaslukosta paasaaminen. Lopeta jo iso miäs...
Maavara ;), etuakselin keinunta, renkaat ja ketteryys :) Lukkoa harvemmin edes tartti, noilla avuilla pärjäs. Tuo etuakselin liikevara ja ketteryys suuri avu, kömpelöjähän nuo valtrat on leveämmillä 28 eturenkailla ::)
Ja voi valkata ne ajokelit ja itse tehdyt urat, nollakeleillä mahdotonta lipsuttelua mutta sopivalla pakkasella etukäteen ajetuilla urilla homma onnistuu hampaita kiristelemättä :) Korkein mäki taitaa olla omissa metsissä metsäojien ylitys tai metsäautotielle nousu, näin karrikoiden...
-
Juu 24" on pareet, saa kääntymään ja keinumaan.
Vähä arvelinkin ettei suurempia vastamäkiä ole siellä maastoissa. Suomaastoillakin pärjää hyvissä oloissa mainiosti ketjuitta.
-
Renkaiden pidoissa on tosiaan eroja paljon. Ymmärrän kyllä nuo kirjoitukset, että tosi hommissa ketjut alla talvella. Näin varmasti monin paikoin töissä. MUTTA. On tärkeää toisinaan, että olisi mahdollisimman pitävät renkaat traktorissa alla ilman kettinkien apuja- Ei juuri kukaan aja ketjujen kanssa lumitöissä kaupungissa. Ainakaan Etelän kaupugeissa. On pitkiä siirtymiäkin. Liikenneketjut ehkä tulis kyseeseen, mut en ole juuri tavannut. Ja kun ei olla edes erityisen mäkisissä maastoissa, niin oikeanlaisilla renkailla- (ehkä jotkut nastojen kanssa) pärjää hyvin. Ja näitä koneita on PALJON. Maatiloilla pyöriminen tai metsäajo sit erikseen.
-
Tuo Misukan talvipito oli mulle ihan uusi asia kun tuli ostettu kone lavetilla pihaan. Ensimmäistä kertaa lähdin sillä sitten ajeleen niin tienpääs jo poikittain ja muutenkin menoa oli semmosta että kaasulla sai suditella kuin tehovehkeillä yleensäkkin. Epäilin jo että onko sitä konetta viritelty jotain *****rallia varten ennenkö totuus selvisi :D
-
Maanataina tuli Valmettiin uudet Taurukset alle vaikka arvelinkin niiden olevan liukkaat talvella, eilisen keleillä arvio osoittautui oikeaksi ja pito on melkoisen surkeanlainen, toivottavasti peltopito on hyvä kun se päätavoitteena kuitenkin on. Onneksi löytyi käytetty palarengassarja talvitöihin alle kun juurikin kaupunkialueella auraillaan kyseisellä koneella.
-
Mikäs rengas vastaavasti pärjää parhaiten ilman ketjuja, tavallisista hokkirenkaista kovemmallakin pakkasella..?
Olisiko joku Nokian Forest versio parhaiten talveen sopivalla kumiseoksella sitä ajatellen...
Vanhan MF 365:en alkuperäisrengastus mulla Goodyearin ristikudokset. Ne on kohtuullisen hyvät myös, ovat vaan jo reilut 20 vuotta vanhat ja meikäläisen harrasteajoilla eivät juurikaan kulu.
-
Alliance 365 hokkirenkaalla on pärjänny mainiosti ilman ketjuja ja nastoja niissä tilanteissa missä misukalla ajo on jo täysin mahdotonta. Niitä voi suositella talvikäyttöön.
-
alkuperäisrengastus mulla Goodyearin ristikudokset.
Nuo ovat tosi hyvät. Lykkää lunta takavedolla siinä missä Micheliin ei pärjää nelivedollakaan.
-
Olisiko joku Nokian Forest versio parhaiten talveen sopivalla kumiseoksella sitä ajatellen...
Nuo ja nokian multiplussat on tehty enempi mehtätarpeiden pohjalta. Yleisajossa ajomukavuus melko surkeaa tasoa.
-
Reiluille painoille tarkoitettuja kumeja ovat,pienen painon alla kumi ei elä ja pito jää huonohkoksi.
Maatilan raktorin renkaiksi eivät parhaat siksi.
Continentalit taitaa ihan oikeasti pitää liukkaalla,tänään katselin.
-
Reiluille painoille tarkoitettuja kumeja ovat,pienen painon alla kumi ei elä ja pito jää huonohkoksi.
Maatilan raktorin renkaiksi eivät parhaat siksi.
Continentalit taitaa ihan oikeasti pitää liukkaalla,tänään katselin.
Tässä sepustuksessa tarkoitin noita forest-metsärenkaita maatalouskäytössä.