Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 27.11.11 - klo:22:40
-
Vaikka nykykoneet moni haukkuu muovisiksi niin olisiko mahdollista ruveta tekemään koneiden kantavia osia muovista. Kestävyyttä saavutettais varmasti tarpeeksi ja voisi jopa olla halvempaa kuin metalli. Ennenkaikkea saataisi painoa pois josta olisi kiistattomat hyödyt. Mistä johtuu että runkorakenteissa ei ole muovia.
-
Voisi vaihtaa hitsipuikot liimapuikkoihin.
-
Muovin yksi perusongelma on viruminen.Esim.laakeriliuskoissa välykset kasvavat paineen puolella.
Lämpökin voi esim.vaihteiston alueella aiheuttaa jotain.
Noh.tottakai taas kehitetään parempia aineita.
-
"Raudassa ei ole raha hukassa" ;D
-
Niin kait sitä vois käyttää harkiten eikä nyt laittaa ihan moottorin tai vaihteiston lähelle eikä välttämättä ihan laakeriksikaan mutta esimerkiksi työkoneiden rungoksi vois mennä. Vois tollanen maansiirtokärrykin olla puolet kevyempi jos runko olisi muovia.
-
Huippuautot tehdään hiilikuidusta ja perheautoluokassakin osa pelleistä on liimalla kiinni.
Kestävän muovin yms. avaruustekniikan ongelma on hinta. Ja... monen maatalouskoneen teho perustuu just painoon.
-
Muovin yksi perusongelma on viruminen.Esim.laakeriliuskoissa välykset kasvavat paineen puolella.
Lämpökin voi esim.vaihteiston alueella aiheuttaa jotain.
Noh.tottakai taas kehitetään parempia aineita.
Juuri näin. Edes lasikuidulla ei saada virumista pois. Ja jos hiilikuituja ruvetaan käyttämään niin siinä ei ainakaan rahaa säästy. Sen sijaan erityisen lujien terästen käyttö voisi kyllä säästää painoa, runko voisi olla sellaista ja akselit ja laakerit mutta kaiken muun varmaan voisikin tehdä muovista tai alumiinista.
-
Syylärit alkaa jo olla muovia ainaskin päädyt,,,,,
8)
-
Plasto tekee jo nyt muovisia työkoneita. Ja Lego ;D
-
Valtrakin tekee,,,,,,
50 % tisesti kin kö ?
:-X
-
Tässä syksyllä ihmettelin tutun japanilaista autoa että mikä kumman ihme on noin tuohon takaosaan iskenyt, aika tarkkaankin katselin :o Ei tahtoisi uskoa että pylvääseen on peruutettu vauhdilla, kuten väitti, kun yhtään mitään ei näy muovisessa puskurissa :-\
-
Scaniassa on nelossarjassa alusta alkaen ollut muovinen öljypohja.
-
ei kai siihen nyt niin hirviästi mekaanista kulutusta tule, ja kestäähän siinä se peltinenkin pohja, -paitsi volkkareissa ei kestä! ruostuvat puhki!
-
Voishan äkeen tehdä puusta.
----> risukarhi
Ainiin se on jo keksitty.
-
Mulla on "auto" jonka muovikuoret runkokehikon ympärille vaihtamalla saa "autoon" uuden lookin pienellä vaivalla ja edullisin kustannuksin.
Helppo ja halpa vaihtaa "uuteen" vaikka pari kertaa/vuosi, ihan naapureiden ihmetykseksi on sillä gäimyrällä pätäkkää. ;D
Mikähän "auto" on kyseessä?
-
ei kai siihen nyt niin hirviästi mekaanista kulutusta tule, ja kestäähän siinä se peltinenkin pohja, -paitsi volkkareissa ei kestä! ruostuvat puhki!
Ei mulla vaan golffissa ruostu... alumiinia ;)
-
John Deeren E sarjan konepeitot kasattu liimaamalla jigissä.
Aika paljonhan on jo katteita koneissa muovista, mutta uv-säteily on pahaa muoville, estoaineista huolimatta.
-
pappavolovon "auto" lienee Nissan turhake. Autokeskuksen myyjä näytti kuinka vetelät kulmat ko.rakkineessa on. :o
-
Tottakait noita osia missä ei ole isoja kuormituksia voi tehdä muovista.
Mä vaan luulin että kyse oli esim.runkorakenteista,vaikkapa vaihteiston kuorista tms.missä todella rasituksia yhdistetään lämpökuorman kanssa.
Lujuuden puolesta teoriassa muovi kestää aika lailla.Kuten totesin muodonmuutokset yms. sitten aika haasteellisia.
Hiilikuiturakenteet sitten ovatkin oma lukunsa....
-
John Deeren E sarjan konepeitot kasattu liimaamalla jigissä.
Aika paljonhan on jo katteita koneissa muovista, mutta uv-säteily on pahaa muoville, estoaineista huolimatta.
Yhtä hyvin tai paremmin kestää kuitenkin kun maalikin :-\
-
ei kai siihen nyt niin hirviästi mekaanista kulutusta tule, ja kestäähän siinä se peltinenkin pohja, -paitsi volkkareissa ei kestä! ruostuvat puhki!
Ei mulla vaan golffissa ruostu... alumiinia ;)
Mulla on Calibrassa osa lattiaa muovista. Siksi se ei vissiin ole ruostunut :-\
-
pappavolovon "auto" lienee Nissan turhake. Autokeskuksen myyjä näytti kuinka vetelät kulmat ko.rakkineessa on. :o
Eipä olekaan.
Eikä ole turhakekaan. Ainakaan meillä.
Alkoi jo säästämään rahuskaakin vrt. vaihdossa annettuun.
Kulutus tippui alle puoleen. Ajoneuvovero 1/3 entisestä.
-
Valtra voisi viedä väripaletti hommaansa astetta pitemmälle.
Tekisi eri värisiä kuoria joita voisi vaihdella fiiliksen mukaan.
Esim. paskanajossa helmiäisruskea, kylvöillä ja puinneilla keltainen, rehun/heinän teossa vihreä jne.
Ankarimmille täpinöijille voisi olla puolikymmentä erilaista paneelia siihen oikealle puolelle joissa kaikissa ne n.120 nappulaa eri järjestyksissä.
Uutuuden viehätystä pienellä kustannuksella. ;D