Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 17.11.11 - klo:17:35
-
Niin voi olla että tossa jatkossa olis turhanpanttina kuski ja raktori tohon talvikauteen (marras- maaliskuu). Mitä tällaisella yhdistelmällä kannattais tehdä. Ainoat mitä tulee mieleen on kalkinlevitys tai metsä-ajo. Molemmat on vaan aika kovia kalustolle ja lisäksi oheislaitteet ovat melko arvokkaat. Tarttis keksiä jotain aika suoraviivasista joka ei ole kauheasti kelistä kiinni ja jossa oheislaitteet olisi aika edukkaat j
-
Vuokraa se Ähtärin Eläintarhaan karhunpesäksi.
-
Vuokraa se Ähtärin Eläintarhaan karhunpesäksi.
Pöh, ei ne mahdu sinne. Tai ainakin pitäs ottaa penkki pois, että olis tasainen lattia ::) Ja sitäpaitsi siellä on johtajana ex-kaupungin johtaja, joka saneeraa kohta varmaan karhutkin pois :'(
-
Minkä kokoinen traktori on?
Osta joku mettäpalsta pystyyn, hakkaa metsuritöinä ja aja tienvarteen. Riski mies siinä palkoille pääsee. Isolla traktorilla vaan eivät kaikki ajata.
Se on kova sana nykypäivänäkin vielä metsurijälki, vanhemmat ihmiset ei motoja metsiinsä laske. Oma isä kuuluu näihin "jääriin".
-
Minkä kokoinen traktori on?
Osta joku mettäpalsta pystyyn, hakkaa metsuritöinä ja aja tienvarteen. Riski mies siinä palkoille pääsee. Isolla traktorilla vaan eivät kaikki ajata.
Se on kova sana nykypäivänäkin vielä metsurijälki, vanhemmat ihmiset ei motoja metsiinsä laske. Oma isä kuuluu näihin "jääriin".
Ei kyllä äkkiseltään huonompaa hommaa löydy kuin puunajo traktorikalustolla oheistöinä ::)
-
Tarttis keksiä jotain aika suoraviivaista...
Onko siinä ohjauksessa vikaa, vikaa, vikaa?
-
Nykyään monessa hommassa semmoset taksat että parasta on vaan vetää pressu sen rakkolin päälle talveksi
-
Ei kyllä äkkiseltään huonompaa hommaa löydy kuin puunajo traktorikalustolla oheistöinä ::)
Lumityöt ?
-
Myy koko romu pois,niin parhaiten tienaat 8)
-
Kaikista tuottavinta on, että ajaa traktorin talliin ja ottaa akun irti. Kuski valtion leipiin työvoimatoimistoon. Maksaa vielä päälle hyvän miehen lisää, ettei karkaa muihin hommiin tai antaa viinaa ilmaiseksi, että on jotain tekemistä.
Vieraalla kuskilla konetöiden teettämisestä ei voi mitenkään saada hyvää bisnestä kaikista hankalimpana vuodenaikana. Päinvastoin omaa aikaa kuluu työnjohtamisessa ja töiden järjestämisessä. Koneet kuluu jne.
Ei tule oikeastaan mitään hyviä puolia mieleen koko hankkeesta :D
-
Ei onneksi ole viellä ko raktoria mutta tulevaisuudessa näyttää että talo tarttee sellasen vajaa puoltoistasataa heppasen raktorin joka olis enemmin tai vähemmin töissä toukokuusta lokakuulle mutta tohon talvelle jäis tyhjää. Samoiten renki pyörii paikalla ja hänellekin olisi hyvä keksiä jotain oikeasti tuottavaa. Muo ainakin syö hieman ajaa uudehko kone talliin kun kulut ei lakkaa mutta tulot loppuu. Homman pitäisi sen takia olla aika yksinkertaista että ei menis siihen työntekijän ohjaamiseen paljoa aikaa. Perjaatteessa joku hakkeen kuskaus olisi helppoa kun edellisenä päivänä kerrottais missä pitää olla seuraavana aamuna tuutin alla ja sitten vaan kelkkomaan tavaraa laitokselle.
-
Osta iso apevaunu. :'(
-
Kauha ja alusterä pitää olla.
Sitten kaupunkiin lumihommaan,kuskille halpa asuntovaunu että saa reservaatin perustettua jonkun kaupan takapihalle.
Aikuisviihdettä ei sovi unohtaa.
Jos on alle 10tn kärry saa kaiketi ilman liikennelupaa ajaa luntakin,niin ne sanoo.
Kunnon täppäri pitää samoja haalareita koko talven sitten.
-
osta traktori lumiurakoittijan kans kimpas,sä ajat kesät ja se talvet
-
Kauha ja alusterä pitää olla.
Sitten kaupunkiin lumihommaan,kuskille halpa asuntovaunu että saa reservaatin perustettua jonkun kaupan takapihalle.
Aikuisviihdettä ei sovi unohtaa.
Jos on alle 10tn kärry saa kaiketi ilman liikennelupaa ajaa luntakin,niin ne sanoo.
Kunnon täppäri pitää samoja haalareita koko talven sitten.
Juuri tavaraliikenteen yrittäjäkurssin käyneenä muistelisin että 11t ois raja kärrissä.
Tarkistan kirjasta kuhan ensin löytäisin sen ;D
-
osta traktori lumiurakoittijan kans kimpas,sä ajat kesät ja se talvet
Tämä on yksi hyvä vaihtoehto. tai ostat vähän halvemman koneen jota voit seisottaa tallissa ja hommaat rengin talveksi jollekkin töihin jolla on sesonki talvella ja hiljaisempaa kesällä, näin yhdessä työllistätte rengin kokovuodeksi. Vaikkapa joku metsäkone urakoitsija?
Omasta mielestä kanssa kaikista tuottavinta on tuossa tapauksessa ajaa traktori talveksi katon alle jos ja kun kuitenkin saat vuoden palkan siitä kesän työstä. Ajat pitkälti yli 10 vuotta ilman isompia remontteja samalla koneella, kun et ryskytä sitä konetta loppuun urakkahommissa.
-
Käytetty tai liisinki kone ja muuna aikana jos ei ole konetta käytössä, niin lainaa naapurilta.
Tuo oli aika hyvä idea tuo rengin kenkääminen metsäkonekuskiksi, niitä lappuja on viimeviikkoina tunkenut postilooraan. Pitäis saada viimeisetkin mehut puristettua maanilveilijöistä, vaikka sitten metsäkoneen kopissa...
Järjetön ajatus että ensin olis kone ja sitten sille pitäis väkisin keksiä töitä. Murphyn laki jo sanelee että ne tarjotut hommat on semmosia että em. traktori ei niihin sovi.
-
Jos hyvän homman keksisin, niin en sitä tänne edes uskaltaisi laittaa. Konekantaa on maakunnassa niin paljon joutilaana juuri talvella, että tulijoita hyviin hommiin varmasti olisi.
-
Osta iso apevaunu. :'(
TÄMÄ OLIS ASIAA !
Jäätyneitä paaleja jauhasit silleen "lentävänä myllärinä", se olis komiaa 8)
-
Kauha ja alusterä pitää olla.
Sitten kaupunkiin lumihommaan,kuskille halpa asuntovaunu että saa reservaatin perustettua jonkun kaupan takapihalle.
Aikuisviihdettä ei sovi unohtaa.
Jos on alle 10tn kärry saa kaiketi ilman liikennelupaa ajaa luntakin,niin ne sanoo.
Kunnon täppäri pitää samoja haalareita koko talven sitten.
Juu ainakin täällä Länsi-Uudellamaalla oli kaupungin ilmoitus et tänä talvena lumenkaatopaikoille tulee kuormamaksu. Ei kannata kauheen piänellä lavalla ainakaan lähteä viemään.
-SS-
-
Jossain toisessa keskusteluketjussa ihmeteltiin miks me maajussit tehdään aina töitä liian halvalla :).... niinpä.........
-
Lunta auraamaan vaan ja kevättalvella hiekoitusta. Syksyllä sit vaikka maansiirtokärryn eteen? Toi on just oikea asenne että koneelle pitää keksiä töitä koko vuodeksi. Ei mulla ainakaan ole varaa ostaa traktoria ja seisottaa puolta vuotta.
-
Kauha ja alusterä pitää olla.
Sitten kaupunkiin lumihommaan,kuskille halpa asuntovaunu että saa reservaatin perustettua jonkun kaupan takapihalle.
Aikuisviihdettä ei sovi unohtaa.
Jos on alle 10tn kärry saa kaiketi ilman liikennelupaa ajaa luntakin,niin ne sanoo.
Kunnon täppäri pitää samoja haalareita koko talven sitten.
Juu ainakin täällä Länsi-Uudellamaalla oli kaupungin ilmoitus et tänä talvena lumenkaatopaikoille tulee kuormamaksu. Ei kannata kauheen piänellä lavalla ainakaan lähteä viemään.
-SS-
Ennenkin on lumen pois ajaminen ollut aina liian kallista niin nyt se vasta kalliiksi muuttuu mutta pihat muuttuu sitten vaan lopputalvesta pienemmiksi niin kertataksalla ajettaessa menee vähemmän aikaa eli jää enemmän rahaa ;D Viime talvenakin yksi piha oli puolet lumikasaa mutta pois ei saanut ajaa ;D
-
Vuokraa se renki ns seurapiirijuntiksi. Eli tarjoat maksukykyisille rouville iltapäiväkahviseuraa, extraa olisi rattori mistä saisi vaikka tripla hinnan.
Ruuhka-aikaan kökit itsekkin näitä hommia.
-
Niin voi olla että tossa jatkossa olis turhanpanttina kuski ja raktori tohon talvikauteen (marras- maaliskuu). Mitä tällaisella yhdistelmällä kannattais tehdä. Ainoat mitä tulee mieleen on kalkinlevitys tai metsä-ajo. Molemmat on vaan aika kovia kalustolle ja lisäksi oheislaitteet ovat melko arvokkaat. Tarttis keksiä jotain aika suoraviivasista joka ei ole kauheasti kelistä kiinni ja jossa oheislaitteet olisi aika edukkaat j
Minkä merkkinen traktori?
-
Niin voi olla että tossa jatkossa olis turhanpanttina kuski ja raktori tohon talvikauteen (marras- maaliskuu). Mitä tällaisella yhdistelmällä kannattais tehdä. Ainoat mitä tulee mieleen on kalkinlevitys tai metsä-ajo. Molemmat on vaan aika kovia kalustolle ja lisäksi oheislaitteet ovat melko arvokkaat. Tarttis keksiä jotain aika suoraviivasista joka ei ole kauheasti kelistä kiinni ja jossa oheislaitteet olisi aika edukkaat j
Minkä merkkinen traktori?
Niin siis sitä raktoria ei ole viellä onneksi. Silloin olisi jo tämä ongelma ratkaistu. Mutta tilanne on se että ykkösraktori on käymässä pieneksi ja joutuu sitä suurentamaan koska kesän hommat rasittaa senvertaa. Kysymys vaan kuuluu että ostaako isomman joka tekee ne kesän raskaammat hommat ja talven sitten jotain. Tämä vanha säilyy yleisraktorina. Toinen vähän mielenkiintoissempi vaihtoehto joka tosiaan kiinnostaa vähintään yhtä paljon on että vaihtaa tän ykkösen vähän isommaksi ja tekee sillä ne kesän ja talven hommat ja sitten joskus päivittää ton 655 vaikka johonkin a sarjalaiseksi jolle olen ehkä keksimässä talvitekemistä. Tänhetkinen tilanne on tosiaan se että n92 tehdään ympäri vuoden vähän kaikkea ja 655 tekee hiukan jotain kesäisin. molemmat valmetteja.
-
Niin voi olla että tossa jatkossa olis turhanpanttina kuski ja raktori tohon talvikauteen (marras- maaliskuu). Mitä tällaisella yhdistelmällä kannattais tehdä. Ainoat mitä tulee mieleen on kalkinlevitys tai metsä-ajo. Molemmat on vaan aika kovia kalustolle ja lisäksi oheislaitteet ovat melko arvokkaat. Tarttis keksiä jotain aika suoraviivasista joka ei ole kauheasti kelistä kiinni ja jossa oheislaitteet olisi aika edukkaat j
Minkä merkkinen traktori?
Niin siis sitä raktoria ei ole viellä onneksi. Silloin olisi jo tämä ongelma ratkaistu. Mutta tilanne on se että ykkösraktori on käymässä pieneksi ja joutuu sitä suurentamaan koska kesän hommat rasittaa senvertaa. Kysymys vaan kuuluu että ostaako isomman joka tekee ne kesän raskaammat hommat ja talven sitten jotain. Tämä vanha säilyy yleisraktorina. Toinen vähän mielenkiintoissempi vaihtoehto joka tosiaan kiinnostaa vähintään yhtä paljon on että vaihtaa tän ykkösen vähän isommaksi ja tekee sillä ne kesän ja talven hommat ja sitten joskus päivittää ton 655 vaikka johonkin a sarjalaiseksi jolle olen ehkä keksimässä talvitekemistä. Tänhetkinen tilanne on tosiaan se että n92 tehdään ympäri vuoden vähän kaikkea ja 655 tekee hiukan jotain kesäisin. molemmat valmetteja.
Siis tuolla n92 vedät kombi paalainta?
-
Siis tuolla n92 vedät kombi paalainta?
Juuri näin. Ei uskoisi jos ei näkisi. Lievästisanottuna on vähän tiukilla. Sentakia olisi vähän isompi hakusessa.
-
Siis tuolla n92 vedät kombi paalainta?
Juuri näin. Ei uskoisi jos ei näkisi. Lievästisanottuna on vähän tiukilla. Sentakia olisi vähän isompi hakusessa.
Kyllähän sitä uskotaan kaikenlaista. Varmaan menee lentämällä... :)
-
Miksi ostaa tehokastraktori ja keksiä sille ympärivuoden töitä ???
Ota kesäksi vuokratraktori ja kun hommat tehty, luovutat sen pois. Näin saat uudenkarheella pelillä tehdä työt ja vuokraajaliike huoltaa vielä koneen. 8)
Sama juttu kaivurihommissa, miksi konetta seisottaa lumihangessa, työt kun on kesäaikaan... ja samoin niistä saadut tulot. Halvempaa istua talvi kiikkutuolissa ja harrastaa hiihtämistä, jotta olis seuraavana kesänä kunnon työkunnossa ja ottaa keväällä uusi vuokrakone, mieleisillä varusteilla. :)
-
Juuri näin. Ei uskoisi jos ei näkisi. Lievästisanottuna on vähän tiukilla. Sentakia olisi vähän isompi hakusessa.
No täytyy kyllä olla todella tiukilla, kun hieman laiskemmalla (5445) massikalla oli välillä vaikeuksia vetää welgerin yksikköpaalainta :o
-
Niin siis ongelmahan ei ole se että töitä ei olis vaan se että jos tila tarvitsee vaikka kaksi 70000-100000 euron raktoria. (kyllä uusia koska näen että olemme oikeutettuja käyttämään uutta kalustoa niin kun on kaikki muutkin työläiset.) niin en näe järkeä ajaa nämä halliin ja laittaa renki ja itseni raivaamaan metsää, korjaamaan taloja, jne jne vaan me tehdään tällä kalustolla konetöitä ja muut tulee tekemään raivaukset ja korjaukset ym. Aika hyvin ollaan jo pääsemässä tavoitteeseen että muutamalla työkalulla nämä raktorit olisi työllistetty ympäri vuoden. Talvi on vaan hankala koska en pidä lumihommia ihan palkollisen työnä kun se on liikaa säästä kiinni.
-
Juuri näin. Ei uskoisi jos ei näkisi. Lievästisanottuna on vähän tiukilla. Sentakia olisi vähän isompi hakusessa.
No täytyy kyllä olla todella tiukilla, kun hieman laiskemmalla (5445) massikalla oli välillä vaikeuksia vetää welgerin yksikköpaalainta :o
Tässä tulee ilmi muuttuvakammioisen huomattavat edut tehon kulutuksessa. Itse paalausprosessia tämäkin jaksaa hyvin pyörittää. Ongelmat alkaa vastamäessä tai liian pienessä karhossa kun pitäis saada massaan eli paalaajaan ylimääräistä vauhtia kun kokonaispaino huitelee kuitenkin 12 tonnin tetämillä. Samoiten tiellä olisi hyödyksi 50 laatikko ja siihen tarvittava voima.
-
Voisiko kylvökoneen liisata hiekoitusurakoitsijalle talveksi, komia olisi levittää Rabatilla soraa :o
Vuokraisiko joku meidän lumilingon kesäksi johonkin hommaan? Sillä voisi vaikka levittää paskaa matalasta patterista tai kasoista ???
-
Voisiko kylvökoneen liisata hiekoitusurakoitsijalle talveksi, komia olisi levittää Rabatilla soraa :o
Vuokraisiko joku meidän lumilingon kesäksi johonkin hommaan? Sillä voisi vaikka levittää paskaa matalasta patterista tai kasoista ???
Tai ojamaita.. :o
-
Mun järjen mukaan traktorit kannattaa laittaa naftaliiniin talveksi.
Pelkkä kuski kun menee esim. rakennushommiin niin tuntivelotus on esim. 30€/tunti + alv.
Eikai traktoritöistä kuskin kanssa paljoa enempää makseta?
-
Mun järjen mukaan traktorit kannattaa laittaa naftaliiniin talveksi.
Pelkkä kuski kun menee esim. rakennushommiin niin tuntivelotus on esim. 30€/tunti + alv.
Eikai traktoritöistä kuskin kanssa paljoa enempää makseta?
Tossa on totuuden siemen. 8)
-
Tai mitä jää puhtaana käteen verrattuna tuohon rakennusmiehen tuntipalkkaan nähden niistä traktori hommista ?.
Lisä kysymys paljonks tuohon isoon koneeseen tulis tunteja kesän aikana ns. paalaus tunteja jos oikein ymmärsin?
-
Tai mitä jää puhtaana käteen verrattuna tuohon rakennusmiehen tuntipalkkaan nähden niistä traktori hommista ?.
Känsät ja vitutus.
-
Ydinongelma ei olekkaan traktori vaan traktorin perässä oleva kalusto :D Eikös kaikista kustannustehokkain ratkaisu ole huikkia pois mokoma tehonsyöppö kombipaalain ??? Maksaakin varmaan aivan järjettömästi. Taloudellisesti ajatteleva tila pärjää mielestäni Claas 48 rollantilla vallan mainiosti. Ja arvokin säilyy. Mekin saadaan suurin piirtein kerran vuodessa ostotarjous tuosta paalaimesta. Ei uskoisi ???
-
Voi olla että ihan tosta vaan ei "mennä" kolmenkympin rakennusmieheks -ainakaan talvella
-
Ennätystehtailu. Esim. peruuttaen kipat perässä Hangosta Ivaloon ::) Ja eiku keräileen sponsoria!
-
Järjetöntä ostaa sadan tonnin traktori vetämään 200 tuntia paalainta. Puoleen hintaan saa paalaimen vetokoneen ja saa joutoajat huoletta tehdä paperihommia. Mutta jos ei itsetunto kestä ajaa käytetyllä niin se on sitten eri asia.
-
Mutta jos ei itsetunto kestä ajaa käytetyllä niin se on sitten eri asia.
Mulla ei kestä :(
-
Voi olla että ihan tosta vaan ei "mennä" kolmenkympin rakennusmieheks -ainakaan talvella
Onko rahakkaita traktorihommiakaan tiedossa?
-
Niin tota paalausta tulee tällähetkellä joku reilu 300 ha vuodessa. Tosta combista ei ole aikomus luopua koska ei riitä väkeä erilliskäärintään.
Näyttää siltä että tää iso vehje kannattaa jättää ja ostaa vähän isompi ykkösraktori niin siihen saa kehiteltyä sen 1000 tuntia vuodessa. Sitten rupee tolla pienemmällä tekeen metsänparannusta jolloin siihenkin kertyy se tuhat tuntia. Niin on aika hyvin kalusto käytössä ja käytännössä yksi kokoaikaisesti työllistettty.
En tiedä uskaltaako tätä kertoa mutta siihen toiseen olen suunnitellut asentavani nokalle pienen nosturin talveksi johon liitän raivauspään ja sillä ruvetaan tekee koneellista taimikonhoitoa. Riimut vaan joka pyörään ja sopiva takapaino ja ei kun menoksi. Hyvä venttiilistö tarvitaan mutta käytännössä taitaa olla ainut järkevä raktorilla tehtävä metsähomma.
-
Kyllä noi koneelliset taimikonhoitokokemukset tulee olemaan kiinnostavaa valuuttaa. Tuo on kuitenkin tulevaisuutta. Isot metsäyhtiöt ajaa homman väkisin tuohon suuntaan ja kulttuuri on muutenkin menossa siihen suuntaan, että käsipelillä ei hommia enää suostuta tekemään.
-
Osta haketuskone traktorin perään. Nykyään kiinteällä lämmittäjiä on joka nurkalla ja kun vihreät pilaavat suohommat, niin hakkeen kulutus senkun kasvaa.
-
Osta haketuskone traktorin perään. Nykyään kiinteällä lämmittäjiä on joka nurkalla ja kun vihreät pilaavat suohommat, niin hakkeen kulutus senkun kasvaa.
Toi olis perjaatteessa ihan käypä ratkaisu mutta hakkuri vaatii niin järjettömän raktorin tai oman moottorin jolloin kustannukset pomppaa tähtitieteellisiksi ja sitten se on hyvinkin sitovaa hommaa kun kärrymehiä vilistää ja keskuksien pitää saada tavaraa.
-
vms1:n 655:lle hyvää hommaa olisi tulla minulle pienen rahatukon kera.
Vastineeksi tulisi 120 hp N Hitec, 600 h sievästi sisään ajettuna.
-
Onneksi traktorien vuosittainen arvonalenema on 0, 1 ja 3 €/h joten ei tarvitse väkisin tarvitse keksiä niille paskahommia talveksi. 8) . Köyhyydessä on tämäkin etu 8)
-
Kannattaa miettiä urakoitsijan palkkaamista niihin rehuhommiin tai sitten hommaat senverta lisää urakkaa että voit sitten odottaa lumen sulamista talvella ja mikä tärkeintä, taitaa olla taksapolitiikka pielessä kun laskukone tai -taito jääny hankkimatta..
Ps. Mulla paalaimen veturi on kyntöjen ja lannanlevitysten jälkeen koko talven paalisilppuriin kiinnitettynä. 180 hv tappitehoa antaa oljille ja heinille kyytiä mukavasti kahdella tilalla.. Niittokoneveto/lykkäysvehkeellä ajellaan talvella paaleja kotio kymmenkunta viikkotuntia syksyn ketjumuskausten ja maanajon jälkeen, kolmas traktori on naitettuna koko talven metsänosturiperävaunuun ja aikaajoin giljotiinikouralla varustettuna ja neljäs kone on ruokinta/lannanpoistotöissä talven ihan samoin kuin kesänkin..
-
Näyttää siltä että tää iso vehje kannattaa jättää ja ostaa vähän isompi ykkösraktori niin siihen saa kehiteltyä sen 1000 tuntia vuodessa. Sitten rupee tolla pienemmällä tekeen metsänparannusta jolloin siihenkin kertyy se tuhat tuntia. Niin on aika hyvin kalusto käytössä ja käytännössä yksi kokoaikaisesti työllistettty.
En tiedä uskaltaako tätä kertoa mutta siihen toiseen olen suunnitellut asentavani nokalle pienen nosturin talveksi johon liitän raivauspään ja sillä ruvetaan tekee koneellista taimikonhoitoa. Riimut vaan joka pyörään ja sopiva takapaino ja ei kun menoksi. Hyvä venttiilistö tarvitaan mutta käytännössä taitaa olla ainut järkevä raktorilla tehtävä metsähomma.
Osta ~150hv kutoskoneellinen jolla ajat aikalailla kaikki ajot ja pienemmällä sitten kevyet kuten apupaskan levitykset ja metsähommat. Meillä ainakin toimii ihan hyvin tällainen ratkaisu (aina kun maasika siis toimii).
-
Kannattaa miettiä urakoitsijan palkkaamista niihin rehuhommiin tai sitten hommaat senverta lisää urakkaa että voit sitten odottaa lumen sulamista talvella ja mikä tärkeintä, taitaa olla taksapolitiikka pielessä kun laskukone tai -taito jääny hankkimatta..
Ps. Mulla paalaimen veturi on kyntöjen ja lannanlevitysten jälkeen koko talven paalisilppuriin kiinnitettynä. 180 hv tappitehoa antaa oljille ja heinille kyytiä mukavasti kahdella tilalla.. Niittokoneveto/lykkäysvehkeellä ajellaan talvella paaleja kotio kymmenkunta viikkotuntia syksyn ketjumuskausten ja maanajon jälkeen, kolmas traktori on naitettuna koko talven metsänosturiperävaunuun ja aikaajoin giljotiinikouralla varustettuna ja neljäs kone on ruokinta/lannanpoistotöissä talven ihan samoin kuin kesänkin..
Niin siis kysehän ei ole siitä että ei konetta saisi rahotettua kesän hommilla vaan siitä että ei kiinnosta ajaa konetta talliin talveksi kun teoriassa voi ajatella että siinä repee vitonen joka päivä ajettiin sillä tai ei. Vaihtoehtona on vaan että repeääkö kymppi mutta kone tuo kakskymppiä noin teoriassa. Taksapolitiikka on ollut pielessä mutta se on tiedostettu ja pieni muutos on tiedossa asiaan. Sitäkään en kyllä ymmärrä että kesän asiakkaat pitää maksaa puolessavuodessa raktorin kokovuoden kulut vaan sen takia että urakoitsija ei viitti ajaa talvella.
Lopputulema on kuitenkin se että todennäköisesti jossainvaiheessa päivitetään toi ykkösraktori noin 120-150 heppaiseksi ja se tekee ne työt mitä nykyinen ännäläinen eli kivenkeruut, paalaukset/karhotukset, paalinajot, kynnöt ja lumityöt. toi 655 tai sen seuraaja taas saa hoitaa apulannanlevityksen, karhotuksen, ja ehkä talvella tota metsänraivausta jos intoa riittää. Navetassa häärää pienkuormaajat ja muut saa urakoitsija tehdä.
Ehkä järkevin ajatus mun tapauksessa
-
Vähä nyt vaikuttaa että joku pöllö on karannu pöntöstä. Vitonen päivässä, hei haloo, minä nautin vitosella jos ei tarvii joka päivä nousta traktorin hyttiin. Ihmisen pitää hankkia toimeentulo mahdollisimman vähällä työnteolla ja keskittyä nauttimaan vapaasta ajasta jolloin voi harrastaa kaikkea mielenkiintoista.
-
Vähä nyt vaikuttaa että joku pöllö on karannu pöntöstä. Vitonen päivässä, hei haloo, minä nautin vitosella jos ei tarvii joka päivä nousta traktorin hyttiin. Ihmisen pitää hankkia toimeentulo mahdollisimman vähällä työnteolla ja keskittyä nauttimaan vapaasta ajasta jolloin voi harrastaa kaikkea mielenkiintoista.
Niin en ole korvaamaton joten kyllä muutkin saa ajaa sillä koneella. Pääasia mun tapauksessa on että investointi tuottaa tarpeeksi. Perjaatteessa voi sanoa että on saavuttanut jotain kun itte lähtee mökille, kaksi raktoria lähtee töihin ja navetta hoituu työntekijöiden voimasta ja puhelin ei soi kertaakaan. Saa kattoa jos siihen pääsee tämän elämän aikana.
Sitä en kyllä vielläkään käsitä että ihmisiä pelottaa niin paljon käyttää kalustoa mitä he ovat ostaneet.
-
>Sitä en kyllä vielläkään käsitä että ihmisiä pelottaa niin paljon käyttää kalustoa mitä he ovat ostaneet.
Niin kovasti noita lehmipoikia kiinnostaa ratkoreiden käyttö,etteivät malta yöksi sammuttaa tuntien perusteella,vakkei ole äijää kopissa ollenkaan
Itse notkun rattorin kopissa jotain 300h vuodessa ja kyllä se ainakin mulle riittää.
-
Vähä nyt vaikuttaa että joku pöllö on karannu pöntöstä. Vitonen päivässä, hei haloo, minä nautin vitosella jos ei tarvii joka päivä nousta traktorin hyttiin. Ihmisen pitää hankkia toimeentulo mahdollisimman vähällä työnteolla ja keskittyä nauttimaan vapaasta ajasta jolloin voi harrastaa kaikkea mielenkiintoista.
Toi on kanssa niiin totta! Ei kait tämä ainutkertainen elämä ole tarkoitettu traktorissa istumiseen? Itse käyn mieluummin harrastelemassa vaikkapa liikuntaa kuin ajan minimiliksalla traktoria 2000 tuntia vuodessa. 1000 tuntia saa riittää meikäläiselle sitä hommaa. Ei meinaan käy kateeks muutamaa tuttavaa jotka ovat silmänaluset tummina kun istuvat koneissaan aamusta iltaan ja päinvastoin. Aika rajoitetuksi jää sosiaalinen elämä. 8)
-
Sosiaalinen elämä on aivan yliarvostettua :D
Totta tuokin, että koneita ei uskalleta käyttää. Olin joskus käymässä asiakkaan luona paperitehtaalla ja noustiin sitten hissiin. Matkalla ylempiin kerroksiin hissi kuitenkin jumiutui ja siinähän oltiin. Mietin heti ääneen, että pitänee varmaan painaa tuota hälytysnappia. Kollega siihen totesi vaan rauhallisesti, että kyllä tekniikkaan pitää voida luottaa ja painoi uudelleen kohdekerroksen numeroa. Kas, hissi lähti liikkeelle ja pääsimme perille. Tekemistä varten noi koneet on hommattu :)
-
Samaa mieltä kanssa. Vapaa aikaa täytyy myös olla silloin jaksaa tehdä myös niitä traktori hommia paremmin. Itsellä siitä hyvät hommat, töissä ollaan kun sataa ja arskan paistaessa ollaan mökillä tai talvella jalaksilla seisomassa
Navetasta tienaa helposti sen vitosen takaisin korkojen kera kun panostaa sinne ennenkuin sohlaa pitkin kyliä.
Tuosta taimikon perkaamisesta. Mielestäni traktori ei oikein ole soveltuva moiseen työhön. !0 m puomi on liian järeä ja lyhyemmällä puomilla tulee liikaa ajoa taimikossa. traktorin leveys on likisamaa luokka kuin iso motonkin. Tulevaisuus noissa on joko isot motot pitkillä puomeilla. Pienistä esim usewood tai vastaava.
-
Navetasta tienaa helposti sen vitosen takaisin korkojen kera kun panostaa sinne ennenkuin sohlaa pitkin kyliä.
Tuosta taimikon perkaamisesta. Mielestäni traktori ei oikein ole soveltuva moiseen työhön. !0 m puomi on liian järeä ja lyhyemmällä puomilla tulee liikaa ajoa taimikossa. traktorin leveys on likisamaa luokka kuin iso motonkin. Tulevaisuus noissa on joko isot motot pitkillä puomeilla. Pienistä esim usewood tai vastaava.
Mä olen ihan samaa mieltä. Koneen pitää olla niin painava että saadaan nosturiin pituutta ja urat mistä väkisinkin sotkeutuu taimia riittävän harvaan tai sitten niin pieni että päästään puikkelehtimaan taimiväleistä mahdollisimman pienellä sotkemisella.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen, kyllä mäkin olisin sitä mieltä että yksinkertainen edullinen vetokone paalaimelle ja ylimääräiset täpinöinnit pois, panostaa sen ajan perusliiketoimintaan.
Naapurissa paalaavat päälle 40ha kerta-alalta rehut parikymmentä vuotta vanhalla nyt kai liki 9000h ajetulla traktorilla.
-
Maatalous on ainoa ammattiala jossa ensin investoidaan +100 000€ koneisiin ja sitten aletaan miettimään että mitähän niillä voisi tehdä. Mikään muu toimiala ei voi toimia samalla tavalla :-[ Lainaa ei myönnetä tai firma kippaa ekana tilikautena..
-
Maatalous on ainoa ammattiala jossa ensin investoidaan +100 000€ koneisiin ja sitten aletaan miettimään että mitähän niillä voisi tehdä. Mikään muu toimiala ei voi toimia samalla tavalla :-[ Lainaa ei myönnetä tai firma kippaa ekana tilikautena..
Niin.. tästä syystähän suurin osa vaikkapa kuorma-autoista rakennetaan jollain tavalla vaihdettavalla päällirakenteella. Tollanen betoniajoki talvella on sen verran hanurista et siihen mielellään alkaa kehittää jotain muuta. Sama homma ku traktorin kanssa. Eli on pääasiallinen käyttötarkotus ja sit pienellä investoinnilla voidaan tehdä lisätöitäkin
-
Maatalous on ainoa ammattiala jossa ensin investoidaan +100 000€ koneisiin ja sitten aletaan miettimään että mitähän niillä voisi tehdä. Mikään muu toimiala ei voi toimia samalla tavalla :-[ Lainaa ei myönnetä tai firma kippaa ekana tilikautena..
Ytimekkäästi kerrottu maatalouden ja elikeino toiminnan konkreettinen ero.
-
Maatalous on ainoa ammattiala jossa ensin investoidaan +100 000€ koneisiin ja sitten aletaan miettimään että mitähän niillä voisi tehdä. Mikään muu toimiala ei voi toimia samalla tavalla :-[ Lainaa ei myönnetä tai firma kippaa ekana tilikautena..
Ytimekkäästi kerrottu maatalouden ja elikeino toiminnan konkreettinen ero.
Plus että maatalous on ainoita liiketoiminnan aloja jonka tulos voi olla positiivinen, vaikka alv-tili olisi miinuksella. 8)
-
Kyllä mulla on tarkoitus että jatkossa saatais navetta ja nämä peltohommat ja raktorit sekä koneet eriytettyä niin taloudellisesti kun työnkin puolesta. Mun mielestä navetan ei pidä maksaa koneiden vajaakäyttöä vaan koneiden on joko tehtävä tarpeeksi muualla tai sitten ne on poistettava vahvuudesta ja käytettävä urakoitsijaa. Toinen mikä on tullut aivan selväksi on että konetyöt ei saa vaikuttaa navettaan eli siellä on oltava ammattitaitoista väkeä oli ne koneet sitten omalla tai naapurin pellolla. Huonon talouden syy on kuitenkin liian usein se että on ostettu liian kalliita koneita joilla ei tehdä tarpeeksi tuottavaa työtä ja navettaa ei hoideta kunnolla koska sinne ei ole palkattu tekijöitä kun omatkin rehut tehdään.
-
Itse kallistuisin kyllä talvikunnossapitoon. (ehkä siksi kun sitä tulee harrastettua)
jos joskus olisi rahaa voisi ostaa toisen kunnon koneen jota pitäisi kesällä keitaalla ::) *haaveilua*
-
Miks ihmeessä kaikki hankinnat täytyy olla niin pirun kannattavia?
:D
-
Itse kallistuisin kyllä talvikunnossapitoon.
jos joskus olisi rahaa voisi ostaa toisen kunnon koneen jota pitäisi kesällä keitaalla ::) *haaveilua*
Meillä tehdään tosiaan vähän talvikunnossapitoa ja en pidä sitä missääntapauksessa rengin hommana epäsäännöllisyytensä takia. Lisäksi kalliille kalustolle on vaikea saada tarpeeksi tunteja.
-
Miks ihmeessä kaikki hankinnat täytyy olla niin pirun kannattavia?
:D
Jos ei elä c alueella niin tulee äkkiä likviditeettiongelmia jos ei investoinnit ole kannattavia. :)
-
Miks ihmeessä kaikki hankinnat täytyy olla niin pirun kannattavia?
:D
Jos ei elä c alueella niin tulee äkkiä likviditeettiongelmia jos ei investoinnit ole kannattavia. :)
On tehty virheinvestointi jos täytyy alkaa esim. traktorille hankkia lisätöitä maatalouden ulkopuolelta että
saa ko laitteen maksuun.
-
Miks ihmeessä kaikki hankinnat täytyy olla niin pirun kannattavia?
:D
Jos ei elä c alueella niin tulee äkkiä likviditeettiongelmia jos ei investoinnit ole kannattavia. :)
On tehty virheinvestointi jos täytyy alkaa esim. traktorille hankkia lisätöitä maatalouden ulkopuolelta että
saa ko laitteen maksuun.
Näinpä, meillä koneet on hinnoiteltu sillai että ne saadaan maksuun ilman lisä hommia mutta ei viitsi talvea ihan vain sänhyn pohjalla makoilla, ja kyllä ainakin "apupoikia" on käytetty eli lähi kylän jannuja iltaisin ja vkl. ajamaan jos on paljon tullut että saa itse edes vähän nukutuksi kun 30h ja 3 tuntia unta ja toiset 30h alkaa olla jo liikaa yhdelle miehelle...
-
Miks ihmeessä kaikki hankinnat täytyy olla niin pirun kannattavia?
:D
Jos ei elä c alueella niin tulee äkkiä likviditeettiongelmia jos ei investoinnit ole kannattavia. :)
On tehty virheinvestointi jos täytyy alkaa esim. traktorille hankkia lisätöitä maatalouden ulkopuolelta että
saa ko laitteen maksuun.
Näinpä, meillä koneet on hinnoiteltu sillai että ne saadaan maksuun ilman lisä hommia mutta ei viitsi talvea ihan vain sänhyn pohjalla makoilla, ja kyllä ainakin "apupoikia" on käytetty eli lähi kylän jannuja iltaisin ja vkl. ajamaan jos on paljon tullut että saa itse edes vähän nukutuksi kun 30h ja 3 tuntia unta ja toiset 30h alkaa olla jo liikaa yhdelle miehelle...
Kuka jaksaa ajaa natikalla 30h putkeen.. ::)
-
Miks ihmeessä kaikki hankinnat täytyy olla niin pirun kannattavia?
:D
Jos ei elä c alueella niin tulee äkkiä likviditeettiongelmia jos ei investoinnit ole kannattavia. :)
On tehty virheinvestointi jos täytyy alkaa esim. traktorille hankkia lisätöitä maatalouden ulkopuolelta että
saa ko laitteen maksuun.
Näinpä, meillä koneet on hinnoiteltu sillai että ne saadaan maksuun ilman lisä hommia mutta ei viitsi talvea ihan vain sänhyn pohjalla makoilla, ja kyllä ainakin "apupoikia" on käytetty eli lähi kylän jannuja iltaisin ja vkl. ajamaan jos on paljon tullut että saa itse edes vähän nukutuksi kun 30h ja 3 tuntia unta ja toiset 30h alkaa olla jo liikaa yhdelle miehelle...
Kuka jaksaa ajaa natikalla 30h putkeen.. ::)
ei yhtään kukaan ! ceissillä pakon edessä :D
-
Miks ihmeessä kaikki hankinnat täytyy olla niin pirun kannattavia?
:D
Jos ei elä c alueella niin tulee äkkiä likviditeettiongelmia jos ei investoinnit ole kannattavia. :)
On tehty virheinvestointi jos täytyy alkaa esim. traktorille hankkia lisätöitä maatalouden ulkopuolelta että
saa ko laitteen maksuun.
Näinpä, meillä koneet on hinnoiteltu sillai että ne saadaan maksuun ilman lisä hommia mutta ei viitsi talvea ihan vain sänhyn pohjalla makoilla, ja kyllä ainakin "apupoikia" on käytetty eli lähi kylän jannuja iltaisin ja vkl. ajamaan jos on paljon tullut että saa itse edes vähän nukutuksi kun 30h ja 3 tuntia unta ja toiset 30h alkaa olla jo liikaa yhdelle miehelle...
Kuka jaksaa ajaa natikalla 30h putkeen.. ::)
Tämä viesti sai kyllä oikeen naurahtamaan kunnolla... et kuka jaksaa ajaa natikalla 30h putkeen ja kolme tuntia unta kuulaan ja taas 30h täyttä ajoa ;D ;D
Täytyy myöntää et hattua nostan ja korkealle jos joku tekis tätä hommaa...
-
tollasen vuoron viimetalvena aurasin oli muuten tasan ensimmäinen ja viiminen meinas järki kulta mennä...
-
tollasen vuoron viimetalvena aurasin oli muuten tasan ensimmäinen ja viiminen meinas järki kulta mennä...
Vallulla ei varmaan tuntuis juuri missään? ;D
-
tollasen vuoron viimetalvena aurasin oli muuten tasan ensimmäinen ja viiminen meinas järki kulta mennä...
Vallulla ei varmaan tuntuis juuri missään? ;D
en tiä mut liian vähän unta ja koittaa nuokkua kahvin ja roskaruuuan voimalla... ei ei ei enää en aja kun sillä ei edes voittanut mitään :P
-
Paljon kuulee näitä stooreja yli 16 tunnin tuureista ja jotkut ajaa useampia vuorokausia. Mun kokemukseni mukaan 10-12 tuntia on ehdoton maksimi. Sen jälkeen pitäis kuski vaihtua jos meinataan että oikeasti pitäis saada jotain aikaseksi ilman että rikotaan kalustoa kovin paljoa.
-
Kerran pari kun väsyneet lumimiehet teloo koulutaksin tms niin ollaan tyrkyttämässä ajopiirtureita yms -menee hommat lopullisesti piloille........ eli kannattais tolkku pitää niissä ajovuoroissa
-
Paljon kuulee näitä stooreja yli 16 tunnin tuureista ja jotkut ajaa useampia vuorokausia. Mun kokemukseni mukaan 10-12 tuntia on ehdoton maksimi. Sen jälkeen pitäis kuski vaihtua jos meinataan että oikeasti pitäis saada jotain aikaseksi ilman että rikotaan kalustoa kovin paljoa.
joo no riippuu hommasta keitaalla olen pitänyt sitä 20h sellaisena kipurajana minkä vielä voi ajaa ihan hyvillä mielin mutta jos sitä pitemmälle mennään niin alkaa vahinkojen riski kasvaa ::)
-
Mä en tajuu miksi tilan traktorille pitää joka hetkelle olla so*****ja töitä tiedossa tilan ulkopuolella. Ne paras katteiset työt tekee ne jotka pystyy lyhyellä varoitusajalla lähtemään vaativiin töihin. Itse tulin pohjoisesta metsältä ja heti heitti pariksi viikkoa 90€/h+alv töitä joten ne vähät kynnöt sai suosiolla odottaa. Kun seuraa niitä AAA-luokan maansiirtoyrityksiä niin ei niiden koneet ole pukkaamassa koko aikaa töitä, niillä osa koneista saattaa seistä useita viikkoja jos ei ole sopivaa kohdetta tarjolla. Ei sitä katetta tehdä niillä laskutettavilla tunneilla vaan sillä että saadaan kuorittua kermaa. Ja sen kerman kuoriminen on vaikea sovittaa sen varsinaisen pääelinkeinon väliin.
-
Itse kallistuisin kyllä talvikunnossapitoon.
jos joskus olisi rahaa voisi ostaa toisen kunnon koneen jota pitäisi kesällä keitaalla ::) *haaveilua*
Meillä tehdään tosiaan vähän talvikunnossapitoa ja en pidä sitä missääntapauksessa rengin hommana epäsäännöllisyytensä takia. Lisäksi kalliille kalustolle on vaikea saada tarpeeksi tunteja.
No ota vaikka joltain puufirmalta savottatien jäädytys saarisavotoille, siinä on sopiva päivätyö rengille eikä ole oma henkikulta vaarassa. Joskus voi mennä koko talvi ja huonolla tuurilla voi jäätä joutua lisäämään seuraavanakin talvena. ;D
-
Mä en tajuu miksi tilan traktorille pitää joka hetkelle olla so*****ja töitä tiedossa tilan ulkopuolella. Ne paras katteiset työt tekee ne jotka pystyy lyhyellä varoitusajalla lähtemään vaativiin töihin. Itse tulin pohjoisesta metsältä ja heti heitti pariksi viikkoa 90€/h+alv töitä joten ne vähät kynnöt sai suosiolla odottaa. Kun seuraa niitä AAA-luokan maansiirtoyrityksiä niin ei niiden koneet ole pukkaamassa koko aikaa töitä, niillä osa koneista saattaa seistä useita viikkoja jos ei ole sopivaa kohdetta tarjolla. Ei sitä katetta tehdä niillä laskutettavilla tunneilla vaan sillä että saadaan kuorittua kermaa. Ja sen kerman kuoriminen on vaikea sovittaa sen varsinaisen pääelinkeinon väliin.
samaa olen huomannut, useempi rattori ja varsinkin talvisin seisoo myös muita maansiirtokoneita kun muuten on rauhallisempaa tuolla saralla