Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: realisti - 18.10.11 - klo:20:14
-
... ja isäntä joutaa sen ansiosta jauhaa paskaa agrossa. Eli moniko ajattaa lantansa? Toista kesää mennään urakoitsijavoimin, on se vredo vaan eri peli 10-12m3 vaunut rypee 20cm syvissä raiteissa ja 19m3 vredo ei jätä edes ruusunkuvia peltoon. Ja kaikki tämä samalla hinnalla kuin mitä ajaisit itse pikku purkilla tavaran pintaan.
-
Ja madot ei enää edes huuda. :o
-
Viime syksynä oman kaivon tavarat ajatin eka kerran urakoitsijalla suoraan maan alle. Olihan iso helepotus, ku ei tarvinnu olla heti lähättämässä aurojen kans paskaa multaamaan. Sen jälkeen en ole ite ajanu...
-
voi vaikka pelata John Deere peliä
(http://3.bp.blogspot.com/_V-fE5a9FGLw/TQI6TE7iTDI/AAAAAAAAT8U/a91JbQUwJbg/s1600/John%2BDeere%2BNorth%2BAmerican%2BFarmer%2B-%2BPC.jpg)
-
Ai miks VeeTeen miehet ei höpötä? No ne fälttää yötä myöden...
täp ::)
-
Ite ajetaan kuhan tulee pakkaset...
-
Ite ajetaan kuhan tulee pakkaset...
Sama kuvio, tosin vähän myöhäiseen. Pystyohraa aikomus puida heti kun pakkanen kovettaa maan puintikuntoon. Ihme kyllä Jyvä ei idä. Nyt ei puutu kun -15- pakkasta ilman lunta, KIITOS. ???
-
Sänget ei kanna enää tänä syksynä, tai en jaksanut enää odottaa. Poijaat kävi tänään nykäsemässä Vredolla lietteet nurmen sisään. Katellaan sitten keväällä, josko viittis/ehtis kuskailla itte paskaa. :)
-
Liete liikahti justihinsa loppuun, huomenna jyskälään.
Perjantaina iltapäivällä kolmen jälkeen kokeilin miten pelto kantaa, ja sehän kantoi oikein hyvin. Siinä sitten yksinäni perjantai ehtoon ja lauantain täpistelin, vuoroin paskoo, vuoroin kyntöö, sunnuntaina ei naapureita hajuilla kiusattu. Maanantaina renki saapui kyntämään ja itte kelkoin paskaa, nyt on 1300 mottia vetensekaista lillua mullattu......
Mutta mää en ehtiny juur agrossa roikkua, joku mättää. Täytyy varmaan ulkoistaa se agroon kirjoittelu....
-
Mä olen sitten vissiin sekakäyttäjä, kun liete on liikkunut omin, kaverin ja urakoitsijan voimin. Kaveri ajoi meidän koneilla omille pelloilleen 250 mottia, urakoitsija kävi ajamassa nurmille multurilla saman verran ja itte oon ajanu 500 mottia sängille. Vielä olisi joku sata mottia laarissa jäljellä, jos vaikka Jyväskylän reissun jälkeen ajaisi sen tyhjäksi.
-
Työpaikalla urakoitsija hoiti kaikki lietteet maanrakoon ja omatkin kuivapaskat hurahti eilen peltoon urakoitsijan uudella jeantililla...No pieni kasa sekalaista kiviäkin mahdollisesti sisältävää jäi omalle pelastuksen vaunulle levitettävää... ;)
-
Vuodesta -96 on urakoitsija ajanut lietteen. Aluksi 13m3 Livakalla ja nyt uudella urakoitsijalla on 15m3 Vredo ja välinajoon Lapin Kullan entinen kaljarekka... :D ;D
-
... ja isäntä joutaa sen ansiosta jauhaa paskaa agrossa. Eli moniko ajattaa lantansa? Toista kesää mennään urakoitsijavoimin, on se vredo vaan eri peli 10-12m3 vaunut rypee 20cm syvissä raiteissa ja 19m3 vredo ei jätä edes ruusunkuvia peltoon. Ja kaikki tämä samalla hinnalla kuin mitä ajaisit itse pikku purkilla tavaran pintaan.
Mikähän tuon Verdon omapaino on? Litteestä tulee jo 19000kg ja vaikka rengastus olisi 1050/55 R32 tuntuisi että tulee siitä jonkinlainen pinnalapysymis ongelma?
-
sirkussonni kynteli si pariin päivään noin 80-90ha
ja siinä sivussa veti paskaa 1300 mottia
jos meinään sianliete niin syksy max lelitysmäära 15 kuutio/ha
ja 13 motin kärrylllä vaan sata kuormaa navetan nurkalle kun ei sitä siirtoajoo oo yhtään 8) ;)
-
... ja isäntä joutaa sen ansiosta jauhaa paskaa agrossa. Eli moniko ajattaa lantansa? Toista kesää mennään urakoitsijavoimin, on se vredo vaan eri peli 10-12m3 vaunut rypee 20cm syvissä raiteissa ja 19m3 vredo ei jätä edes ruusunkuvia peltoon. Ja kaikki tämä samalla hinnalla kuin mitä ajaisit itse pikku purkilla tavaran pintaan.
Mikähän tuon Verdon omapaino on? Litteestä tulee jo 19000kg ja vaikka rengastus olisi 1050/55 R32 tuntuisi että tulee siitä jonkinlainen pinnalapysymis ongelma?
Onneksi ne suurtenpainojen maanrakenteeseen vaikuttavat ongelmat on saatu poistettua päiväjärjestyksestä käyttämällä urakoitsijaa. 80-90 luvullahan oli melkein jokaisessa maatalousalan julkaisussa juttua mitä suuret massat vaikuttavat maan rakenteeseen vaikka pintamaahan ei jäisikään jälkiä.
-
... ja isäntä joutaa sen ansiosta jauhaa paskaa agrossa. Eli moniko ajattaa lantansa? Toista kesää mennään urakoitsijavoimin, on se vredo vaan eri peli 10-12m3 vaunut rypee 20cm syvissä raiteissa ja 19m3 vredo ei jätä edes ruusunkuvia peltoon. Ja kaikki tämä samalla hinnalla kuin mitä ajaisit itse pikku purkilla tavaran pintaan.
Mikähän tuon Verdon omapaino on? Litteestä tulee jo 19000kg ja vaikka rengastus olisi 1050/55 R32 tuntuisi että tulee siitä jonkinlainen pinnalapysymis ongelma?
Onneksi ne suurtenpainojen maanrakenteeseen vaikuttavat ongelmat on saatu poistettua päiväjärjestyksestä käyttämällä urakoitsijaa. 80-90 luvullahan oli melkein jokaisessa maatalousalan julkaisussa juttua mitä suuret massat vaikuttavat maan rakenteeseen vaikka pintamaahan ei jäisikään jälkiä.
Jos Verdo painais 17t ja liete 19t=36000kg kahdella akselilla. Eihän sillä sais ajaa lasti päällä edes tielläkään.
Tuntuis kyllä äkkiä että painuu se kyllä peltoonkiin iloisesti... :D
-
Tiivistymistä tapahtuu varmasti, mutta herkemmin pikkukoneilla kuin isoilla. 80-luvulla sössittiin muutaman kuution kärryillä, yhdellä akselilla ja kuorma-auton renkailla. Seurauksia paikkailin omilla pelloilla vielä 2000-luvun alussa. Tänä syksynä lampsittiin penetrometrin kanssa ensin neuvojan kanssa ja sitten yksin, eikä tiivistymiä löytynyt sillä 80 sentin piikillä, jolla maata tökin. Muutaman peltoliittymän kohdalla meni aavistuksen keltaiselle tosin.
Eri asia on, löytääkö lyhyt piikki isojen koneiden ja leveiden renkaiden tekemää anturaa. Se saattaa olla metrissä tai ylikin. Mitä se taas vaikuttaa viljelyyn, on vaikea sanoa. Salaojatkin kun tuppaa olemaan matalammalla....
-
... ja isäntä joutaa sen ansiosta jauhaa paskaa agrossa. Eli moniko ajattaa lantansa? Toista kesää mennään urakoitsijavoimin, on se vredo vaan eri peli 10-12m3 vaunut rypee 20cm syvissä raiteissa ja 19m3 vredo ei jätä edes ruusunkuvia peltoon. Ja kaikki tämä samalla hinnalla kuin mitä ajaisit itse pikku purkilla tavaran pintaan.
Mikähän tuon Verdon omapaino on? Litteestä tulee jo 19000kg ja vaikka rengastus olisi 1050/55 R32 tuntuisi että tulee siitä jonkinlainen pinnalapysymis ongelma?
Onneksi ne suurtenpainojen maanrakenteeseen vaikuttavat ongelmat on saatu poistettua päiväjärjestyksestä käyttämällä urakoitsijaa. 80-90 luvullahan oli melkein jokaisessa maatalousalan julkaisussa juttua mitä suuret massat vaikuttavat maan rakenteeseen vaikka pintamaahan ei jäisikään jälkiä.
Joo, likaiset työt voi jättää palkkamurhaajalle. Punnitkaapas piruuttaan myös suurimpien traktori+tankkeriyhdistelmien akselipainoja. Monessa tapauksessa moisia lasteja ei saisi kuorma-autolla ajella asfaltilla.
http://www.ely-keskus.fi/fi/Liikenne/Lupaasiat/Erikoiskuljetukset/Hakemustenkasittely/Documents/suurimmat_sallitut_massat.pdf
EN nyt mistään löytänyt sitä vektorikuvaa, josta selviää se, että suuri rengasmassa johtaa man tiivistymiseen syvältä. Pinnan tiivistyminen, esi. jyräys voi olla jopa positiivista, kyntökerroksen osalta helposti kuohkeutettavaa, mutta syvältä todella hidas prosessi. Se, että kone pääsee eteenpäin tehden vain lievät varhot, ei kerro pohjamaan kohtalosta.
http://www.mtt.fi/mtts/pdf/mtts129.pdf
-
Kyl säiliöt täytyy olla niin isot, ettei syksyn märillä kelillä tarvitse lietteen kanssa taistella.
-
Wredolla lietettä upotettu peltoon v.sta 2009 eikä tulisi mieleenkään enää itse alkaa rekkuloimaan kärrien kanssa. Maksaahan se kun Wredo tulee ajamaan,mutta samaan kauppaan saa huippuammattilaisen kuskin.
Olihan se aikaa 30v sitten kun juntattiin 7m3 kärryillä lietettä sängelle ja ne kuorma-auton etupyörät junttasi maata oikein telin voimalla,voi ziisus ???
-
Olishan se hienoo jos liete liikkuis omillekkin pelloille urakoijan vredolla... Missä hinnoissa mahtaa taksat olla tänäpäivänä?
-
Eikös ainakin pohjoisen suunnalla oleva(t) Vredot liiku jo kuudella pyörällä. Meillä päin oleva Vervaet on kolmipyöräinen, mutta ihmeen hyvin sekin kuulemma liikkuu märälläkin. Siinä missä traktori-kärry-yhdistelmä istuu, niin levittäjästä ei meinaa jäädä edes hokin kuvia peltoon. Reilu 25 tonnia taitaa siinäkin silti olla kokonaispaino kuorma päällä.
-
Eikös ainakin pohjoisen suunnalla oleva(t) Vredot liiku jo kuudella pyörällä. Meillä päin oleva Vervaet on kolmipyöräinen, mutta ihmeen hyvin sekin kuulemma liikkuu märälläkin. Siinä missä traktori-kärry-yhdistelmä istuu, niin levittäjästä ei meinaa jäädä edes hokin kuvia peltoon. Reilu 25 tonnia taitaa siinäkin silti olla kokonaispaino kuorma päällä.
Traktori-kärry yhdistelmiäkin on laidasta laitaan. Kunnollisilla renkailla 700-800 oleva kärry ja traktori paripyörillä menee takuulla puolet paremmin kuin Verdon kolmipyöräinen 25t tai nelpyöräinen 36t painava jytky. Ei ole edes uskon asia vaan perustuu matematiikkaan.
-
Eikös ainakin pohjoisen suunnalla oleva(t) Vredot liiku jo kuudella pyörällä. Meillä päin oleva Vervaet on kolmipyöräinen, mutta ihmeen hyvin sekin kuulemma liikkuu märälläkin. Siinä missä traktori-kärry-yhdistelmä istuu, niin levittäjästä ei meinaa jäädä edes hokin kuvia peltoon. Reilu 25 tonnia taitaa siinäkin silti olla kokonaispaino kuorma päällä.
Traktori-kärry yhdistelmiäkin on laidasta laitaan. Kunnollisilla renkailla 700-800 oleva kärry ja traktori paripyörillä menee takuulla puolet paremmin kuin Verdon kolmipyöräinen 25t tai nelpyöräinen 36t painava jytky. Ei ole edes uskon asia vaan perustuu matematiikkaan.
kyllä matematiikasta taitaa jäädä joku muuttuva tekijä pois. Yhtälö ehkä toimis jos kärry olisi vetävä mutta jo 10 kärry multaimella on aika kova vedettävä vastamäessä.
Tarttis se vredo viedä poriin jotta saisi vähän kevyemmän version. Noin yleiseti niin liete liikkuisi parhaiten kunhan joku kevyehö itsekulkeva liikkuis pellolla ja tiekuljetukset tehtäisi eri kalustolla.
-
Eikös ainakin pohjoisen suunnalla oleva(t) Vredot liiku jo kuudella pyörällä. Meillä päin oleva Vervaet on kolmipyöräinen, mutta ihmeen hyvin sekin kuulemma liikkuu märälläkin. Siinä missä traktori-kärry-yhdistelmä istuu, niin levittäjästä ei meinaa jäädä edes hokin kuvia peltoon. Reilu 25 tonnia taitaa siinäkin silti olla kokonaispaino kuorma päällä.
Traktori-kärry yhdistelmiäkin on laidasta laitaan. Kunnollisilla renkailla 700-800 oleva kärry ja traktori paripyörillä menee takuulla puolet paremmin kuin Verdon kolmipyöräinen 25t tai nelpyöräinen 36t painava jytky. Ei ole edes uskon asia vaan perustuu matematiikkaan.
kyllä matematiikasta taitaa jäädä joku muuttuva tekijä pois. Yhtälö ehkä toimis jos kärry olisi vetävä mutta jo 10 kärry multaimella on aika kova vedettävä vastamäessä.
Tarttis se vredo viedä poriin jotta saisi vähän kevyemmän version. Noin yleiseti niin liete liikkuisi parhaiten kunhan joku kevyehö itsekulkeva liikkuis pellolla ja tiekuljetukset tehtäisi eri kalustolla.
Ja puuttuva tekijä on se että noissa itsekulkevissa ei yhtä kohtaa jyrätä kun kerran. Traktoriyhdistelmissä 4-5 kertaa. Koitappa mennä märkään kohtaan traktorilla ajelemaan. Kerran yleensä pääsee yli, mutta jääppä siihen ajelemaan edestakaisin niin ennemmin tai myöhemmin istuu!
-
Traktori-kärry yhdistelmiäkin on laidasta laitaan. Kunnollisilla renkailla 700-800 oleva kärry ja traktori paripyörillä menee takuulla puolet paremmin kuin Verdon kolmipyöräinen 25t tai nelpyöräinen 36t painava jytky. Ei ole edes uskon asia vaan perustuu matematiikkaan.
Tohtiipa tuota eppäillä. Ei perustu uskoon eikä matematiikkaan, vaan ihan vaan visuaaliseen havainnointiin.
-
Traktori-kärry yhdistelmiäkin on laidasta laitaan. Kunnollisilla renkailla 700-800 oleva kärry ja traktori paripyörillä menee takuulla puolet paremmin kuin Verdon kolmipyöräinen 25t tai nelpyöräinen 36t painava jytky. Ei ole edes uskon asia vaan perustuu matematiikkaan.
Juu sun matikkasi erehtyy. Kärryn pitäisi vetää ja renkaita olla puolet vähemmän. Vredo/Vervaet/Xerion tarkoittaa YHTÄ pellon päällä kohdaltaan kulkevaa rengasta, peräkärreissä menee aina traktorin renkaat samoja jälkiä, eikä rapuviritykset perävaunuissa juuri vakuuta, kun limitys on 60% luokkaa. Lisäksi sellainen varusteltu vaunu maksaa jo kuusnumeroisen summan rahaa, ei jää ns parempiin vehkeisiin enää riittävää hintaeroa....
-
Ennen kuin minä jään eläkkeelle, on tähän ongelmaan kunnon ratkaisu olemassa. Palikat siihen on jo olemassa, mutta ei vielä yleisessä käytössä. Nimittäin robottitraktorit. Vetävien pyörien päällä pieni säiliö ja perässä multain. Näitä yksiköitä työmaalla muutama. Operaattori seuraa pellon laidalla monitoreista yksiköiden toimintaa ja vartioi samalla ettei pällistelijät jää alle ja puomittaa välillä jotain yksityistien pätkiä ym. Hän istuu traktorissa, jonka perässä on ropottimien siirtolavetti. Tiellä ajaa ihminen tieajoon optimoidulla tankkeerilla tai useammalla.
-
Ennen kuin minä jään eläkkeelle, on tähän ongelmaan kunnon ratkaisu olemassa. Palikat siihen on jo olemassa, mutta ei vielä yleisessä käytössä. Nimittäin robottitraktorit. Vetävien pyörien päällä pieni säiliö ja perässä multain. Näitä yksiköitä työmaalla muutama. Operaattori seuraa pellon laidalla monitoreista yksiköiden toimintaa ja vartioi samalla ettei pällistelijät jää alle ja puomittaa välillä jotain yksityistien pätkiä ym. Hän istuu traktorissa, jonka perässä on ropottimien siirtolavetti. Tiellä ajaa ihminen tieajoon optimoidulla tankkeerilla tai useammalla.
Höpö höpö cosmix on kattonu liikaa skifiä ;D
pellolla liikkuu korkeintaa talon pienin traktori ja pienin vaunu ja perheen pienin kuljettaja ruokapalkalla ;D
-
Ennen kuin minä jään eläkkeelle, on tähän ongelmaan kunnon ratkaisu olemassa. Palikat siihen on jo olemassa, mutta ei vielä yleisessä käytössä. Nimittäin robottitraktorit. Vetävien pyörien päällä pieni säiliö ja perässä multain. Näitä yksiköitä työmaalla muutama. Operaattori seuraa pellon laidalla monitoreista yksiköiden toimintaa ja vartioi samalla ettei pällistelijät jää alle ja puomittaa välillä jotain yksityistien pätkiä ym. Hän istuu traktorissa, jonka perässä on ropottimien siirtolavetti. Tiellä ajaa ihminen tieajoon optimoidulla tankkeerilla tai useammalla.
Höpö höpö cosmix on kattonu liikaa skifiä ;D
pellolla liikkuu korkeintaa talon pienin traktori ja pienin vaunu ja perheen pienin kuljettaja ruokapalkalla ;D
tai sitten pellolla liikkuu pieniä keltaisia miehiä vetämässä agromiljöö multainta ja lietelaarilla isot mustatmiehet pumppaa letkuun painetta...
-
Traktori-kärry yhdistelmiäkin on laidasta laitaan. Kunnollisilla renkailla 700-800 oleva kärry ja traktori paripyörillä menee takuulla puolet paremmin kuin Verdon kolmipyöräinen 25t tai nelpyöräinen 36t painava jytky. Ei ole edes uskon asia vaan perustuu matematiikkaan.
Juu sun matikkasi erehtyy. Kärryn pitäisi vetää ja renkaita olla puolet vähemmän. Vredo/Vervaet/Xerion tarkoittaa YHTÄ pellon päällä kohdaltaan kulkevaa rengasta, peräkärreissä menee aina traktorin renkaat samoja jälkiä, eikä rapuviritykset perävaunuissa juuri vakuuta, kun limitys on 60% luokkaa. Lisäksi sellainen varusteltu vaunu maksaa jo kuusnumeroisen summan rahaa, ei jää ns parempiin vehkeisiin enää riittävää hintaeroa....
Saa sillä vaunulla ainakin siirtoajoa tielläkin suorittaa. Verdolla ei. Traktori paripyörillä ympäriinsä+ vaunussa 800 renkaat niin tulee rengasta pellonpintaan vajaa 8m. Verdossa 4m.Noin sen mietin, mutta myönnän oleeni väärässä.