Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: 7050 - 24.09.11 - klo:17:23

Otsikko: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: 7050 - 24.09.11 - klo:17:23
Minkälaisia tuntemuksia herätti raatilaisissa? Rupesiko omat kärryt ja kuivaamot tuntumaan pieniltä juttua lukiessa? Omat puinnit rupesi tuntumaan ainakin ihan tarpeettomalta tuhertamiselta. Ei auta muu kuin suunnata maanantaina Multiva kauppaan... Ai niin, Lexioni pitäs tilata kans..
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: pappavolovo - 24.09.11 - klo:17:38
Laskusuunnassa ollut viljelyintokäyrä meinaa alkaa näyttämään lievän nousun merkkejä artikkelin ansiosta.
Tämähän onkin aivan h...vetin hyvää hommaa. Mikäli uskomme uutisvuod....eikun Käytännön Maamiehen tekemää haastattelua. ::) :P :o
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: 65 - 24.09.11 - klo:17:45
se on sitä pisnes viljelyä,kannatavuutta ei tavallinen jauholakki ymmärrä(lexion ja 600ekua vuokraa) :D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: JoHaRa - 24.09.11 - klo:17:46
Ei ruvennut harmittamaan.

20 ha vanhoilla romuilla kerättyä viljaa jättää kuitenkin enemmän rahaa kouraan kuin 200 ha Fendteillä ja superkärryillä toimiessa  :D

Jos traktorin tehtävä on vetää viljakärryä pellolla tai tiellä niin jokainen yli 70 heppainen takaveto osaa sen  ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: AgerSilva - 24.09.11 - klo:17:52
Ei herättänyt kateutta.
Omat pui urakoitsija ja saa puida niin paljon kun kerkee eikä yleensä kärryistäkään pula ole  8)
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 24.09.11 - klo:18:02
Omat viljat ajettiin oikein nelivetoisella kuorma-autolla kuivuriin, tosin puintiurakoijan autolla ;D 8)
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: fds - 24.09.11 - klo:19:37
Luulis , että  polvihousumiehelle on  tullu kalliiksi nuo kärrykokeilut . Jumankekka kun on ollut monensorttista kallista kärryä pihas ja taas on uusittu . Kyllä viljan kuljetukseen on paljon halvempiakin ratkaisuja . Onhan tuo toki paljon komiampaa kun on oikein MULTIVAN kärryjä .
Onneksi ei ole kysellyt multa rahaa noitten ostoon .
Ei mitään kannattavuus ongelmia , ainakaan tuolla tilalla ?
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Fuller - 24.09.11 - klo:20:03
Viljan hintaa voisi tarkastaa alaspäin :P
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: kylmis - 24.09.11 - klo:20:06
Mää lopetin kaikki Koneviestit ja KM:ät juuri näiden Fentti/Lexion/Multivan kiinteälaitaiset isot kärryt juttujen takia. Ei saa mitään irti artikkelista, jossa käsitellään peräkärryä, jonka hinta vie koko meikäläisen tilan vuoden tuloksen ;D

Tänä syksynä siirrettiin 245 tonnia viljoja yhdellä Junkkarin 90:llä kärryllä peltojen ja kuivurin väliä. Meikäläisen tiluksilla toi riitti ihan hyvin. Voisi kai tästä antaa juttuvinkin KM:ään. :D

Meikäläisen salainen ase kuljetuksien tehokkuudessa on lisäviljalaidat ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: pötsjölööm - 24.09.11 - klo:20:10
Eihän se tarkoita jos tiger woodsi pelaa kolopalloa rahasta, että kaikki muutkin golffaajat on vaan rahan perässä kentällä. Ei toisten harrastuksille saa nauraa.  ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: kylmis - 24.09.11 - klo:20:24
Mää en vaan enää jaksa maksaa siitä ilosta, että lueskelen toisten harrastuksista. Oikeastaan teidän pitäisi maksaa mulle, kun kertoilen täällä pölvästelyistäni ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: TDK - 24.09.11 - klo:20:29
Kolme kärryä oli viljan ajossa. Kaikki 100hl vaunuja jostain 80luvulta, taitaa kipa olla vanhempiki. Kuivuri vetää 140hl joten eiköhän nuo kukkurakuormalla ole ihan riittävät. Renkaatki on KVeen mukaan naurettavan pienet 400 pallopyörät mutta niilläki sai hinattua kaiken kotia. Ihme kyllä, eikai tämmösiä vaunuja kukaan käytä enää, mätänevät konekauppiaiden pihaan. Ainaki sen kooveen mukaan.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: 3070 E - 24.09.11 - klo:20:32
Ei tarvita mitään järin suuria kärryjä, kun 85 % pelloista 1,5 kilometrin sisällä.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: zetor8045 - 24.09.11 - klo:20:50
Tuota kärryjen painoja tuossa naapurin isännän kanssa mietittiin että 30 kuutiota vehnää normi keinutelin päällä saattaa olla aikas nannaa telipukeille  :D  Mutta jokainen tyylillään...   ;)
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: roadrunner - 24.09.11 - klo:21:01
Mistä tulee rahoitus hienoihin investointeihin? Taisi olla ennen merämehtiä, nyt vain peräaukko! :P ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Pigman - 24.09.11 - klo:21:06
se on sitä pisnes viljelyä,kannatavuutta ei tavallinen jauholakki ymmärrä(lexion ja 600ekua vuokraa) :D
Eikä protkoja eikä töpseleitä.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Ala-Pertti - 24.09.11 - klo:21:07
Noo tuota. Itse olen tuota kärrypolitiikka seurannut vuosia sieltä suorittavalta puolelta. Siis sieltä puimurin penkiltä ja onneksi nykyiset isännät ovat oppineet enenevässä määrin suhteuttamaan sen kärrytarpeen sen puitavan alan ja puimurin suorituskyvyn mukaan. Pentuna muistan, kun se "kasivitonen" Tuhti/Junkkari riitti vallan mainiosti senaikaisille puimureille, johan niillä sai silloiset kuivaajat tukkoon parilla kuormalla.

Jos olosuhteet ovat kohdallaan, niin nykyisin  tuollainen kasivitonen on puoleen tuntiin kukkurana, ja jos sitä siitä lähdetään muutaman mailin päähän roudaamaan, niin tulee puinnille hintaa siinäkin. Tunnit juoksee, siis puimurissa.
Jos lohkossa on kokoa, vilja puitavaa ja kuivaaja vetää, niin parikin tuollaista 20-30 kuution vetoista kärriä on jo hyvä yhdistelmä, mutta toki ja aina tarpeen ja tilanteen mukaan.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 24.09.11 - klo:21:08
Mää lopetin kaikki Koneviestit ja KM:ät juuri näiden Fentti/Lexion/Multivan kiinteälaitaiset isot kärryt juttujen takia. Ei saa mitään irti artikkelista, jossa käsitellään peräkärryä, jonka hinta vie koko meikäläisen tilan vuoden tuloksen ;D

Tänä syksynä siirrettiin 245 tonnia viljoja yhdellä Junkkarin 90:llä kärryllä peltojen ja kuivurin väliä. Meikäläisen tiluksilla toi riitti ihan hyvin. Voisi kai tästä antaa juttuvinkin KM:ään. :D

Meikäläisen salainen ase kuljetuksien tehokkuudessa on lisäviljalaidat ;D
Asioissa täytyy kuiteski olla suhteellisuutta..
Tosa yx viljanviljelijä ajelee kans viljaa junkkarin ysikympillä pitkiä matkoja ja kiskoo kärryä kolmesataaheppasella jonnulla, melki naurattaa, taitaa joka syksy polttoöljyä ja isoja renkaita kulua jo kärryn hinnan verran..
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: icefarmer - 24.09.11 - klo:21:10
Kolme kärryä oli viljan ajossa. Kaikki 100hl vaunuja jostain 80luvulta, taitaa kipa olla vanhempiki. Kuivuri vetää 140hl joten eiköhän nuo kukkurakuormalla ole ihan riittävät. Renkaatki on KVeen mukaan naurettavan pienet 400 pallopyörät mutta niilläki sai hinattua kaiken kotia. Ihme kyllä, eikai tämmösiä vaunuja kukaan käytä enää, mätänevät konekauppiaiden pihaan. Ainaki sen kooveen mukaan.
ei kait te suoraan kärryyn puimurista pura :o

http://www.muurlantorkhuone.fi/    :D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Pigman - 24.09.11 - klo:21:12
Kolme kärryä oli viljan ajossa. Kaikki 100hl vaunuja jostain 80luvulta, taitaa kipa olla vanhempiki. Kuivuri vetää 140hl joten eiköhän nuo kukkurakuormalla ole ihan riittävät. Renkaatki on KVeen mukaan naurettavan pienet 400 pallopyörät mutta niilläki sai hinattua kaiken kotia. Ihme kyllä, eikai tämmösiä vaunuja kukaan käytä enää, mätänevät konekauppiaiden pihaan. Ainaki sen kooveen mukaan.
Minä käytän.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: fds - 24.09.11 - klo:21:19
Noo tuota. Itse olen tuota kärrypolitiikka seurannut vuosia sieltä suorittavalta puolelta. Siis sieltä puimurin penkiltä ja onneksi nykyiset isännät ovat oppineet enenevässä määrin suhteuttamaan sen kärrytarpeen sen puitavan alan ja puimurin suorituskyvyn mukaan. Pentuna muistan, kun se "kasivitonen" Tuhti/Junkkari riitti vallan mainiosti senaikaisille puimureille, johan niillä sai silloiset kuivaajat tukkoon parilla kuormalla.

Jos olosuhteet ovat kohdallaan, niin nykyisin  tuollainen kasivitonen on puoleen tuntiin kukkurana, ja jos sitä siitä lähdetään muutaman mailin päähän roudaamaan, niin tulee puinnille hintaa siinäkin. Tunnit juoksee, siis puimurissa.
Jos lohkossa on kokoa, vilja puitavaa ja kuivaaja vetää, niin parikin tuollaista 20-30 kuution vetoista kärriä on jo hyvä yhdistelmä, mutta toki ja aina tarpeen ja tilanteen mukaan.
Juurikin näin . Kyllä kyrsii kun pitää mennä puimaan pari 80hl kärryllistä .
Mutta , mutta , NELJÄ MULTIVAA !!!!!!!
Jistus , ainavaan oon sitä mieltä , että halvempiakin 20-30 kuutioisia kärryjä löytyy seisomaan pihaan/halliin 50 viikkoa/vuosi.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: kylmis - 24.09.11 - klo:21:28
Oma puimuri olisi kova sana.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Topias Funke - 24.09.11 - klo:21:34
Mistä tulee rahoitus hienoihin investointeihin? Taisi olla ennen merämehtiä, nyt vain peräaukko! :P ;D

Viljamiehet ostaa omilla rahoillaan, maitomiehet imee investointituksuja, ja panskua.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: - 24.09.11 - klo:21:58
Kun hyvänmallinen iso lohko on 15km kotoa ja tavaraa tulee kunnolla niin kahdella reilun 20m3 kärryllä kerkeää justiin pelata eikä puimuri oo kun 2045 sampo.
Itsellä yhdelle "kunnon" kärrylle käyttöä ympäri vuoden. Talvella tosin satunnaisemmin, mutta paria viikkoa ei taida seistä koskaan. Loput sitten kaikenmaailman kuorma-autonperiä ym. shaibaa. Onhan ne kuorkin perät niin totaalisen paskoja kärryjä jos valtatieltä tarttee sivuun mennä. Kunnon renkailla oleva tehtaalainen tulee 18t kuormalla pellolta pois 135hp 4,8t painavalla nelosella kun kuorkin perät jää pellolle 16t kuormalla ja veturina 7,6t 220hp kutonen...
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: realisti - 24.09.11 - klo:22:17
350t viljaa hoideltiin pellolta urakoitsijan kuivurille omilla multiva trm 150hd +lisälaidat ja tuhti ws 120 +lisäkorokkeet, molempiin menee noin 19m3 kukkuralla. Lisäksi vuokralla oli tuhti m120 12m3 ja junkkari 85 10m3. Vilja otettiin kuivurilla siiloon josta täyteltiin tuhtiin ja multivaan kukkurat ylivieskaan (30km) ajoa varten, molemmissa yleensä n.12t tavaraa. 150t ajettiin kotiin laakasiiloon elukoita ja myöhemmin myyntiä varten.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: fds - 24.09.11 - klo:22:20
Kun hyvänmallinen iso lohko on 15km kotoa ja tavaraa tulee kunnolla niin kahdella reilun 20m3 kärryllä kerkeää justiin pelata eikä puimuri oo kun 2045 sampo.
Itsellä yhdelle "kunnon" kärrylle käyttöä ympäri vuoden. Talvella tosin satunnaisemmin, mutta paria viikkoa ei taida seistä koskaan. Loput sitten kaikenmaailman kuorma-autonperiä ym. shaibaa. Onhan ne kuorkin perät niin totaalisen paskoja kärryjä jos valtatieltä tarttee sivuun mennä. Kunnon renkailla oleva tehtaalainen tulee 18t kuormalla pellolta pois 135hp 4,8t painavalla nelosella kun kuorkin perät jää pellolle 16t kuormalla ja veturina 7,6t 220hp kutonen...
Miksi se "kuorkin" perästä tehty kärry pitää olla niillä "kuorkin" renkailla ?? Siitähän tuossa vain on kyse , elikkä toisenlaiset renkaat alle . Vai meinaatko , että pelkästään se , että kärry on tehty kuorma-auton alustasta upottaa sen peltoon ??
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: bouli - 24.09.11 - klo:22:26
Äkkiä laskin että semmoinen 1500 hl löytyy kärrykapasiteettia kaverin kanssa kun puinteja tehdään.
Neljä suurinta keskitilavuudeltaan 170hl ja rahaa noissa kaikissa on taitaa olla yhteensä kiinni aika paljon vähemmän kuin kahdessa isossa Multivassa..
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: sikaniska - 24.09.11 - klo:22:35
muskari scania+ aika iso kärry nyykkäri veturina ja puskurivarastona piki.Ei tartte ens vuonnakaan tilata KMää super vinkkeineen :o
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Make - 24.09.11 - klo:23:00
Isäntä toi paikalliselle puintiurakoitsijalle pellolle 8 motin kärryt. Urakoitsija latas kärryt kerralla täyteen ja kysyi, mihin loput pannaan.  ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Karju - 24.09.11 - klo:23:26
Justiin niin maailma muuttu Eskoseni ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: - 24.09.11 - klo:23:44
Kun hyvänmallinen iso lohko on 15km kotoa ja tavaraa tulee kunnolla niin kahdella reilun 20m3 kärryllä kerkeää justiin pelata eikä puimuri oo kun 2045 sampo.
Itsellä yhdelle "kunnon" kärrylle käyttöä ympäri vuoden. Talvella tosin satunnaisemmin, mutta paria viikkoa ei taida seistä koskaan. Loput sitten kaikenmaailman kuorma-autonperiä ym. shaibaa. Onhan ne kuorkin perät niin totaalisen paskoja kärryjä jos valtatieltä tarttee sivuun mennä. Kunnon renkailla oleva tehtaalainen tulee 18t kuormalla pellolta pois 135hp 4,8t painavalla nelosella kun kuorkin perät jää pellolle 16t kuormalla ja veturina 7,6t 220hp kutonen...
Miksi se "kuorkin" perästä tehty kärry pitää olla niillä "kuorkin" renkailla ?? Siitähän tuossa vain on kyse , elikkä toisenlaiset renkaat alle . Vai meinaatko , että pelkästään se , että kärry on tehty kuorma-auton alustasta upottaa sen peltoon ??

Eihän se painakkaan tyhjänä kun vaivaiset 1800kg enemmän... Siihen kun lisää sen ominaisuuden että etummaisen akselin painuessa peltoon se suorastaan imaisee sen syvemmälle vs "hiipivä" teli... Kunnon renkailla se kuorkin perä ei kunnolla tehtynä jää edes paljon halvemmaksi!
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: icefarmer - 25.09.11 - klo:00:15
Kun hyvänmallinen iso lohko on 15km kotoa ja tavaraa tulee kunnolla niin kahdella reilun 20m3 kärryllä kerkeää justiin pelata eikä puimuri oo kun 2045 sampo.
Itsellä yhdelle "kunnon" kärrylle käyttöä ympäri vuoden. Talvella tosin satunnaisemmin, mutta paria viikkoa ei taida seistä koskaan. Loput sitten kaikenmaailman kuorma-autonperiä ym. shaibaa. Onhan ne kuorkin perät niin totaalisen paskoja kärryjä jos valtatieltä tarttee sivuun mennä. Kunnon renkailla oleva tehtaalainen tulee 18t kuormalla pellolta pois 135hp 4,8t painavalla nelosella kun kuorkin perät jää pellolle 16t kuormalla ja veturina 7,6t 220hp kutonen...
Miksi se "kuorkin" perästä tehty kärry pitää olla niillä "kuorkin" renkailla ?? Siitähän tuossa vain on kyse , elikkä toisenlaiset renkaat alle . Vai meinaatko , että pelkästään se , että kärry on tehty kuorma-auton alustasta upottaa sen peltoon ??

Eihän se painakkaan tyhjänä kun vaivaiset 1800kg enemmän... Siihen kun lisää sen ominaisuuden että etummaisen akselin painuessa peltoon se suorastaan imaisee sen syvemmälle vs "hiipivä" teli... Kunnon renkailla se kuorkin perä ei kunnolla tehtynä jää edes paljon halvemmaksi!
lipsauttaa ajovoimanoton päälle niin tuo imaisuvaikutus häviää ???
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: fds - 25.09.11 - klo:08:57



Eihän se painakkaan tyhjänä kun vaivaiset 1800kg enemmän... Siihen kun lisää sen ominaisuuden että etummaisen akselin painuessa peltoon se suorastaan imaisee sen syvemmälle vs "hiipivä" teli... Kunnon renkailla se kuorkin perä ei kunnolla tehtynä jää edes paljon halvemmaksi!
Ok , minä luovutan , mä on vääräs ? Jos sateet loppuu ja peltojen pinta kuivuu , jatkan salaojitusta ja viljan kuljetusta kuorma-auton perästä tehdyllä kärryllä . Tuo rauta lava ei kyllä tosiaankaan ole "hiipivä" , kolisee tyhjänä niin keleesti ,mä on oikeassa .
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Ojala - 25.09.11 - klo:10:03

http://www.muurlantorkhuone.fi/    :D

Mä en ummarra tuota  ::)

Jos joku laittaa nuan paljon rahaa kuivuriin ja koneisto on MEPU, sitä ei... ::)
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Shield - 25.09.11 - klo:10:06
Juurikin näin . Kyllä kyrsii kun pitää mennä puimaan pari 80hl kärryllistä .
Mutta , mutta , NELJÄ MULTIVAA !!!!!!!
Jistus , ainavaan oon sitä mieltä , että halvempiakin 20-30 kuutioisia kärryjä löytyy seisomaan pihaan/halliin 50 viikkoa/vuosi.

Kateellisista saattaa kuulostaa pahalta, jos jollakin on kalusto kunnossa! Kuitenkin joka pitäjästä löytyy pinta-alaan suhteutettuna reilusti enemmänkin ylikoneellistaneita sankareita, joihin ei kuitenkaan kiinnitetä samalla tavalla huomiota! Esim. 300 hehtaarin viljelijä saa nuo neljät multivat varmasti kappaletta kohden huomattavasti halvemmalla kuin yhdet? Neljä kertaa pienemmällä viljelijällä löytyy usein varastostaan esim. hieman pienemmät multivat ja parit muut viljarattaat joista hintaa kertyy suhteessa vähintään saman verran. Samoin 75 hehtaarin tiloilla on tavallisesti jo oma puimuri, kenties 2045/2065 Sampo, joka on hehtaaria kohti kalliimpi kuin toisilla Lexion! En toki kiistä sitä, etteikö vaatimattomammallakin konekannalla 300 hehtaaria kenties viljelisi, mutta jos pinta-alalla ei ole tarkoitustakaan vähentää kiinteitä kustannuksia, on sekin toisaalta ymmärrettävää...

Hehtaarikustannuksia laskettaessa, aivan omaan kategoriaansa menevät sitten pienimmät tilat (alle 20ha), joilla on kuitenkin oma nykyaikainen kalusto käytettävissään!
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Ojala - 25.09.11 - klo:10:07
Asfaltti piha metrin betonireuna yhellä sivulla on kuulemma käyttökelponen puskurivarasto,
siitä sitten Variolla  kuivurin tuuttiin jne... Mikä tässä on vaikeeta  :o
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Cynic - 25.09.11 - klo:10:36
Lainaus
Kateellisista saattaa kuulostaa pahalta, jos jollakin on kalusto kunnossa!

Nimenomaan. Hyvä kun jotkut ostaa sitä mitä haluavat eikä sitä mitä muut käskevät. Foorumeilla ja St1-baarissa tuntuu asiakkailla olevan suuri tarve säästää toisten rahoja, ja yleensä ne jotka panee haisemaan eivät istu joutilaina puolta päivää osuuskaupan ilmaisia kahveja juomassa.

Jos kuitenkin ajattelee taloudellisesti tuskin tuossa Fendt yhdistelmässä pääasia ole ollut se aivan viimeisin taloudellisuus, kuorma-auto kärryssäkin kevytmetallivanteet.

Mikäli peltikärryjen kuutiohinta on 400€ (esim Tuhti 120+l-laidat 18m3 n 7500€), niin kovat saa rahdit olla ennenkuin TR170 (14000€/18 m3) on samalla ajolla kuitattu. Jos muista syistä haluaa siistimmän/mukavamman Multivan niin mikäs siinä, mutta tuskin se on taloudellisesti perusteltavissa jos tarve on määritelty kuorman siirroksi A -> B.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: - 25.09.11 - klo:12:54



Eihän se painakkaan tyhjänä kun vaivaiset 1800kg enemmän... Siihen kun lisää sen ominaisuuden että etummaisen akselin painuessa peltoon se suorastaan imaisee sen syvemmälle vs "hiipivä" teli... Kunnon renkailla se kuorkin perä ei kunnolla tehtynä jää edes paljon halvemmaksi!
Ok , minä luovutan , mä on vääräs ? Jos sateet loppuu ja peltojen pinta kuivuu , jatkan salaojitusta ja viljan kuljetusta kuorma-auton perästä tehdyllä kärryllä . Tuo rauta lava ei kyllä tosiaankaan ole "hiipivä" , kolisee tyhjänä niin keleesti ,mä on oikeassa .

Tilakohtaisia juttujahan nämä on. Oon vaan todennu että omaan käyttöön nuo kuorkin perät ei tahdo sopia. Jos sais ajaa vaan tiellä niin sitten ne on hyviä.


Lainaus
Kateellisista saattaa kuulostaa pahalta, jos jollakin on kalusto kunnossa!

Nimenomaan. Hyvä kun jotkut ostaa sitä mitä haluavat eikä sitä mitä muut käskevät. Foorumeilla ja St1-baarissa tuntuu asiakkailla olevan suuri tarve säästää toisten rahoja, ja yleensä ne jotka panee haisemaan eivät istu joutilaina puolta päivää osuuskaupan ilmaisia kahveja juomassa.

Jos kuitenkin ajattelee taloudellisesti tuskin tuossa Fendt yhdistelmässä pääasia ole ollut se aivan viimeisin taloudellisuus, kuorma-auto kärryssäkin kevytmetallivanteet.

Mikäli peltikärryjen kuutiohinta on 400€ (esim Tuhti 120+l-laidat 18m3 n 7500€), niin kovat saa rahdit olla ennenkuin TR170 (14000€/18 m3) on samalla ajolla kuitattu. Jos muista syistä haluaa siistimmän/mukavamman Multivan niin mikäs siinä, mutta tuskin se on taloudellisesti perusteltavissa jos tarve on määritelty kuorman siirroksi A -> B.

Sä puhut nyt vaan viljan siirrosta. Monella tilalla kärrylle on vähän muutakin käyttöä kun syksyinen viljaralli pellolta kuivaajalle. Itsellä kärryillä ajetaan viljaa (pellolta kuivaajalle ja kuivaajalta elukoille tai kauppaan), perunaa, kuivalantaa, haketta, palaturvetta, kuiviketurvetta, lunta... Tuo tuhtin palapelikärry sopii näistä ajoista välttävästi viljan ja perunan ajoon. Muihin ei juuri kuinkaan...
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: jaana30v - 25.09.11 - klo:13:07
virolaisen 20 kuutioisen saa 11000e alv. 0  ei paljoa kiinnosta ajella ees taas vanhojen velsojen kanssa.

e: ja laitappa 120 tuhtiin 18 kuutiota vehnää. teli pettää ennen kun pääset pellolta pois
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: pötsjölööm - 25.09.11 - klo:13:40

Mikäli peltikärryjen kuutiohinta on 400€ (esim Tuhti 120+l-laidat 18m3 n 7500€), niin kovat saa rahdit olla ennenkuin TR170 (14000€/18 m3) on samalla ajolla kuitattu. Jos muista syistä haluaa siistimmän/mukavamman Multivan niin mikäs siinä, mutta tuskin se on taloudellisesti perusteltavissa jos tarve on määritelty kuorman siirroksi A -> B.

Kattopeltikärryt on kattopeltikärryjä. Multivalla kulkee sentään jotain muutakin, kun lavallinen kahukauroja, jotka nekään ei ilman teippauksia tahdo kestää noissa, vaan kattopeltien rakosista varisevat kun kertulta pullanmurut. Kannattaa kuunnella kopissa viikatetta ja pohjoista viljaa, samalla kun ajaa kattopellikärryillä vehnää 70 hepan zetorilla kuivuriin.  ;D
http://www.youtube.com/watch?v=4eIC4EenOBo
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: jps - 25.09.11 - klo:14:05
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: fds - 25.09.11 - klo:14:39
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: erik - 25.09.11 - klo:15:15
Mä en ymmärrä tota kammoa noihin kuokin peristä tehtyihin kärryihin
Kuitenkin huomattavasti halvempia kuin tehtaalaiset ja kantavuutta vähintäänkin riittävästi
Ja kestävyys on ihan omaa luokkaansa vaikka siellä jo olisi toista miljoonaa kilometriä pohjalla
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: TRUBADUURI - 25.09.11 - klo:18:36
virolaisen 20 kuutioisen saa 11000e alv. 0  ei paljoa kiinnosta ajella ees taas vanhojen velsojen kanssa.

e: ja laitappa 120 tuhtiin 18 kuutiota vehnää. teli pettää ennen kun pääset pellolta pois
90 Tuhti kantaa komeasti 15m3 vehnäkuormat. Järki päässä täytyy kyllä ajella. Kuivaa vehnää en ole ihan täyttä kärryä ottanut, mutta tuoretta kylläkin. Eikä vie hallissa paljoa tilaa.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 25.09.11 - klo:19:49
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: 65 - 25.09.11 - klo:19:56
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D
viljellään hehtaareita,sehän on yleistä.unohtuu vaan et ne hehtaarit maksaa ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: sivusta seuraava - 25.09.11 - klo:19:58
virolaisen 20 kuutioisen saa 11000e alv. 0  ei paljoa kiinnosta ajella ees taas vanhojen velsojen kanssa.

e: ja laitappa 120 tuhtiin 18 kuutiota vehnää. teli pettää ennen kun pääset pellolta pois
90 Tuhti kantaa komeasti 15m3 vehnäkuormat. Järki päässä täytyy kyllä ajella. Kuivaa vehnää en ole ihan täyttä kärryä ottanut, mutta tuoretta kylläkin. Eikä vie hallissa paljoa tilaa.

Viimeisen puolen vuoden aikana olen ajanut tuolla omalla Tuhti w120 kärryllä 12 kuormaa ohria. Lisä laidat on eli se vajaa 18 kuutioo tilavuutta.
Saldona riekaleiksi räjähtänyt rengas, pyörän laakeri hajos, telin laakeri petti, teli ratkes rungosta, ja aisassakin näky jo hius murtuma olevan. Eikä ollu rasvan puutetta laakeri viat. Kyllä kun tästä kärrystä eroon pääsen, niin ei enää ikinä tule näitä peltikippoja mulle, 12 tonnin kantavuus on täysi vitsi. Kyllä vaan tuntuu kuorkkikärryt hyviltä.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: zetor8045 - 25.09.11 - klo:20:08
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D
viljellään hehtaareita,sehän on yleistä.unohtuu vaan et ne hehtaarit maksaa ;D
No eihän tuossa ole kovin kummonen kalusto kun 800ha (pian 1000ha) vaatii kuitenkin olikos se yli 30kpl kärryjä ja useamman valmettia unohtamatta paria tynnyrihytti jonnikkaa, kolme claassia ja 5 kuivuria 8)  Mun mielestä on hienoa jos joku onnistuu alalla kuin alalla... Ja ennenkaikkea viitsii yrittää, se kun ei ole nykypäivänä helppoa  :P  
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: TRUBADUURI - 25.09.11 - klo:20:15
virolaisen 20 kuutioisen saa 11000e alv. 0  ei paljoa kiinnosta ajella ees taas vanhojen velsojen kanssa.

e: ja laitappa 120 tuhtiin 18 kuutiota vehnää. teli pettää ennen kun pääset pellolta pois
90 Tuhti kantaa komeasti 15m3 vehnäkuormat. Järki päässä täytyy kyllä ajella. Kuivaa vehnää en ole ihan täyttä kärryä ottanut, mutta tuoretta kylläkin. Eikä vie hallissa paljoa tilaa.

Viimeisen puolen vuoden aikana olen ajanut tuolla omalla Tuhti w120 kärryllä 12 kuormaa ohria. Lisä laidat on eli se vajaa 18 kuutioo tilavuutta.
Saldona riekaleiksi räjähtänyt rengas, pyörän laakeri hajos, telin laakeri petti, teli ratkes rungosta, ja aisassakin näky jo hius murtuma olevan. Eikä ollu rasvan puutetta laakeri viat. Kyllä kun tästä kärrystä eroon pääsen, niin ei enää ikinä tule näitä peltikippoja mulle, 12 tonnin kantavuus on täysi vitsi. Kyllä vaan tuntuu kuorkkikärryt hyviltä.
Eikö takuu korvannut?
Minkä merkkinen laakeri?
Aika helpostihan noista eroon luulis pääsevän, jos korjaus hitsaukset on tehty siististi.
Mulla oli noitten Tuhtien valitakriteerinä pieni ulkomitta ja mahdollisimman suuri kapasiteetti. Tyytyväinen olen ollut toistaiseksi.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Kaupoi - 25.09.11 - klo:20:25
90 Tuhti kantaa komeasti 15m3 vehnäkuormat. Järki päässä täytyy kyllä ajella. Kuivaa vehnää en ole ihan täyttä kärryä ottanut, mutta tuoretta kylläkin. Eikä vie hallissa paljoa tilaa.
WS100 oli käytössä muutaman vuojen. Kukkuna sopi ~16m3, mutta renkaat meni jo aakkoselle, mutta palautu aina suoraan tyhjällä kärryllä. Laitoin sen sitte vaihossa pois.

Viimeisen puolen vuoden aikana olen ajanut tuolla omalla Tuhti w120 kärryllä 12 kuormaa ohria. Lisä laidat on eli se vajaa 18 kuutioo tilavuutta.
Saldona riekaleiksi räjähtänyt rengas, pyörän laakeri hajos, telin laakeri petti, teli ratkes rungosta, ja aisassakin näky jo hius murtuma olevan. Eikä ollu rasvan puutetta laakeri viat. Kyllä kun tästä kärrystä eroon pääsen, niin ei enää ikinä tule näitä peltikippoja mulle, 12 tonnin kantavuus on täysi vitsi.
Onneksi WS120 on jo selvästi järiämmästi tehty.
...mutta maalaus on heikkolaatunen; ruostetta pukkaa laajasti maalin alta jo 6-7vuotiaissa tuhteissa.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: sivusta seuraava - 25.09.11 - klo:21:06
virolaisen 20 kuutioisen saa 11000e alv. 0  ei paljoa kiinnosta ajella ees taas vanhojen velsojen kanssa.

e: ja laitappa 120 tuhtiin 18 kuutiota vehnää. teli pettää ennen kun pääset pellolta pois
90 Tuhti kantaa komeasti 15m3 vehnäkuormat. Järki päässä täytyy kyllä ajella. Kuivaa vehnää en ole ihan täyttä kärryä ottanut, mutta tuoretta kylläkin. Eikä vie hallissa paljoa tilaa.

Viimeisen puolen vuoden aikana olen ajanut tuolla omalla Tuhti w120 kärryllä 12 kuormaa ohria. Lisä laidat on eli se vajaa 18 kuutioo tilavuutta.
Saldona riekaleiksi räjähtänyt rengas, pyörän laakeri hajos, telin laakeri petti, teli ratkes rungosta, ja aisassakin näky jo hius murtuma olevan. Eikä ollu rasvan puutetta laakeri viat. Kyllä kun tästä kärrystä eroon pääsen, niin ei enää ikinä tule näitä peltikippoja mulle, 12 tonnin kantavuus on täysi vitsi. Kyllä vaan tuntuu kuorkkikärryt hyviltä.
Eikö takuu korvannut?
Minkä merkkinen laakeri?
Aika helpostihan noista eroon luulis pääsevän, jos korjaus hitsaukset on tehty siististi.
Mulla oli noitten Tuhtien valitakriteerinä pieni ulkomitta ja mahdollisimman suuri kapasiteetti. Tyytyväinen olen ollut toistaiseksi.

Eipä ole takuu voimassa liki 10 vuotiaissa kärryissä. Ei siis ollut uusista kysymys, mutta suht. vähän ajetuista silti.
pyörän laakeri oli venäläinen, ainakin teksteistä päätellen.
Joo, pääseehän noista helposti eroon, ja hyvin ovat hintansa pitäneet, Pitäisi vaan ensin löytää tarpeisiini sopiva järeämpi ratkaisu, Multivoita ei näin vähäiselle käytölle kannata hankkia. Kovasti olen kallistumassa kuorkki kärryihin.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: realisti - 25.09.11 - klo:21:55
90 Tuhti kantaa komeasti 15m3 vehnäkuormat. Järki päässä täytyy kyllä ajella. Kuivaa vehnää en ole ihan täyttä kärryä ottanut, mutta tuoretta kylläkin. Eikä vie hallissa paljoa tilaa.
WS100 oli käytössä muutaman vuojen. Kukkuna sopi ~16m3, mutta renkaat meni jo aakkoselle, mutta palautu aina suoraan tyhjällä kärryllä. Laitoin sen sitte vaihossa pois.

Viimeisen puolen vuoden aikana olen ajanut tuolla omalla Tuhti w120 kärryllä 12 kuormaa ohria. Lisä laidat on eli se vajaa 18 kuutioo tilavuutta.
Saldona riekaleiksi räjähtänyt rengas, pyörän laakeri hajos, telin laakeri petti, teli ratkes rungosta, ja aisassakin näky jo hius murtuma olevan. Eikä ollu rasvan puutetta laakeri viat. Kyllä kun tästä kärrystä eroon pääsen, niin ei enää ikinä tule näitä peltikippoja mulle, 12 tonnin kantavuus on täysi vitsi.
Onneksi WS120 on jo selvästi järiämmästi tehty.
...mutta maalaus on heikkolaatunen; ruostetta pukkaa laajasti maalin alta jo 6-7vuotiaissa tuhteissa.

meillä on just tuo ws 120 lisäkorokkein ~18m3 ja se on ainakin kestänyt hyvin vuosittaiset n.15 kuormaa viljaa 30 km päähän +200t siirrot kuivurille. Kunhan tuhtin saa hävitettyä niin taidan ottaa tuon oman eestin edustuksen itselle käyttöön, onhan kiinteälaitainen aina parempi.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Cornfarmer - 25.09.11 - klo:22:16
Kun hyvänmallinen iso lohko on 15km kotoa ja tavaraa tulee kunnolla niin kahdella reilun 20m3 kärryllä kerkeää justiin pelata eikä puimuri oo kun 2045 sampo.
Itsellä yhdelle "kunnon" kärrylle käyttöä ympäri vuoden. Talvella tosin satunnaisemmin, mutta paria viikkoa ei taida seistä koskaan. Loput sitten kaikenmaailman kuorma-autonperiä ym. shaibaa. Onhan ne kuorkin perät niin totaalisen paskoja kärryjä jos valtatieltä tarttee sivuun mennä. Kunnon renkailla oleva tehtaalainen tulee 18t kuormalla pellolta pois 135hp 4,8t painavalla nelosella kun kuorkin perät jää pellolle 16t kuormalla ja veturina 7,6t 220hp kutonen...


Kyllä sitä ny kumminki aina kannattaa kattoa että mihin sillä kärryllä on ajamassa... on ne sitten k-a:sta tehdyt tai mitkä ny onkaan jos alkaa tilavuutta olemaan 20 kuutiota ja enemmän ja voi siihen k-a:sta tehtyyn kärryyn, toki niinku joku jo mainittikin asiasta niin vaihtaa toisenlaiset renkaat alle ;D

Ja suurin etu tulee siinä ku nopeutta traktoreilla on siinä 60km/h aina siihen 70km/h pintaan niin ei pompottele kuorma-autosta tehdyt kärryt perässä :D On tosi miellyttävät vetää, tosin ku eräät kotimaiset kärryt joka on maakärryksi ostettu ja siihen on sit viljakasetti viljan ajoon... niin kyllähän pompotuttaa! Ja kuskia vituttaa ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: 3070 E - 25.09.11 - klo:22:38
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D
viljellään hehtaareita,sehän on yleistä.unohtuu vaan et ne hehtaarit maksaa ;D
No eihän tuossa ole kovin kummonen kalusto kun 800ha (pian 1000ha) vaatii kuitenkin olikos se yli 30kpl kärryjä ja useamman valmettia unohtamatta paria tynnyrihytti jonnikkaa, kolme claassia ja 5 kuivuria 8)  Mun mielestä on hienoa jos joku onnistuu alalla kuin alalla... Ja ennenkaikkea viitsii yrittää, se kun ei ole nykypäivänä helppoa  :P  

Unohdit mainita viellä 135 ja 3630 Ferkut, sekä 1520:sen Clayssonin...  :D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: jusu - 26.09.11 - klo:07:53
Eipä ole takuu voimassa liki 10 vuotiaissa kärryissä. Ei siis ollut uusista kysymys, mutta suht. vähän ajetuista silti.
pyörän laakeri oli venäläinen, ainakin teksteistä päätellen.
Joo, pääseehän noista helposti eroon, ja hyvin ovat hintansa pitäneet, Pitäisi vaan ensin löytää tarpeisiini sopiva järeämpi ratkaisu, Multivoita ei näin vähäiselle käytölle kannata hankkia. Kovasti olen kallistumassa kuorkki kärryihin.


tekeillä scanian akseliperänen, nyt ~9m3  hyväkuntoinen kunnostettu kevyt lämpölava, palioko laitetaan laitaa lisää? vai irrotettava kasetti? uusi housukippi on ja veto laitetaan jos tarvis. kyllä se tuhtin retales kelpaa vaihros.. yv..
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Valtramies - 26.09.11 - klo:11:37
Multivoista kova poru, mutta prentistä ei sanota mitää ::) Ehkä ne vähä halvemmallaki veturilla liikkuis  ;)
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: icefarmer - 26.09.11 - klo:12:06

http://www.muurlantorkhuone.fi/    :D

Mä en ummarra tuota  ::)

Jos joku laittaa nuan paljon rahaa kuivuriin ja koneisto on MEPU, sitä ei... ::)
olihan niillä jonnikoitakin   ???
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Cynic - 26.09.11 - klo:12:06
Kyllä tässä huomaa oman ammattitaidon puutteen, kun kohta 25v kuskannut viljaa ja irtotavaraa ihan väärillä vaunuilla. Jos olis ymmärtänyt silloin hankkia tosi kalliit vaunut 80-luvulla olisi arkipäivä näyttänyt täysin erilaiselta kuin nyt, kun ne samat pehtoorit ja tuhdit siellä hallissa vielä seisoo...  ;D

Ei sillai, tietysti jos muutakin ja paljon tavaraa on kuskattavana niin kalusto sen mukaan. Tässä oli nyt lähinnä puhetta vain KM jutusta.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: icefarmer - 26.09.11 - klo:12:53
Eipä ole takuu voimassa liki 10 vuotiaissa kärryissä. Ei siis ollut uusista kysymys, mutta suht. vähän ajetuista silti.
pyörän laakeri oli venäläinen, ainakin teksteistä päätellen.
Joo, pääseehän noista helposti eroon, ja hyvin ovat hintansa pitäneet, Pitäisi vaan ensin löytää tarpeisiini sopiva järeämpi ratkaisu, Multivoita ei näin vähäiselle käytölle kannata hankkia. Kovasti olen kallistumassa kuorkki kärryihin.


tekeillä scanian akseliperänen, nyt ~9m3  hyväkuntoinen kunnostettu kevyt lämpölava, palioko laitetaan laitaa lisää? vai irrotettava kasetti? uusi housukippi on ja veto laitetaan jos tarvis. kyllä se tuhtin retales kelpaa vaihros.. yv..
Jos viljaa pitäis isosti kuskata niin kyllä minä harkitsisin jonkinlaista kuorma-auton alustasta tehtyä tasonostolaitteella olevaa kärryä, yhteen alustaan ehkä kärsis ne kunnon renkaatkin laittaa ja sitte vaan lavoja tarpeellinen määrä. Jalkoja voi tarvii tietty tukevoittaa ja pohjan mille ne jätetään tarttis olla kova. Koukkulava kärryhän ois tietty nopee ja helppo mutta laidoissakin pitäis sitte olla korkeutta jo hankalaks asti ???
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Ojala - 26.09.11 - klo:14:53
Multivoista kova poru, mutta prentistä ei sanota mitää ::) Ehkä ne vähä halvemmallaki veturilla liikkuis  ;)

Ei liikkus, ei ainakaan nuan KOMIASTI  8)
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: hvinnamo - 26.09.11 - klo:18:11
 Minkä takia ihmiset ostavat useamman kymmenen tuhannen euron kärryjä kun samalla rahalla sais todella hyvän kuorma-auton? Ka on sentään tarkoitettu maantieajoon. Ja sais ajaa laillisesti 80 km/h. Perusteluja!
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: jusu - 26.09.11 - klo:18:24
Minkä takia ihmiset ostavat useamman kymmenen tuhannen euron kärryjä kun samalla rahalla sais todella hyvän kuorma-auton? Ka on sentään tarkoitettu maantieajoon. Ja sais ajaa laillisesti 80 km/h. Perusteluja!

ylläpitokustannukset ja ei pääse ku tiellä.. maatilalla kumminki sitä peltohommaaki tiemmä ??? toki eipä oikiasti isolla kärrylläkää asiaa pellolle oo.. onneksi on vain nyssäkkä touhua, ei tarvi ressata kapasiteetista ku ehtii kumminki ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Shield - 26.09.11 - klo:19:38
Minkä takia ihmiset ostavat useamman kymmenen tuhannen euron kärryjä kun samalla rahalla sais todella hyvän kuorma-auton? Ka on sentään tarkoitettu maantieajoon. Ja sais ajaa laillisesti 80 km/h. Perusteluja!

Vois sanoa näin, että siinä vaiheessa kun siitä kymppitonnin rotiskosta (=tuolla rahalla ei kummoista saa) hajoaa jotain, menee siihen helposti toisen auton hinta! Itse vakuutus, vero, yms. kustannukset eivät ole kovin suuri menoerä, vaikka toisin aina pelotellaan. Meillä kahden tilan kimppaan koukkulava kuorma-auto + kippaava vaihtolavaperävaunu ja tuo on varsin toimiva yhdistelmä meidän maatalouskuvioissa. Tosin haaveena hankkia lisäksi traktorin koukkulavaperäkärry, koska auto voi olla esim. puintien aikoina kerralla vain toisen tilan käytettävissä, pitkähkön välimatkan takia. Samoja lavoja voisi kuitenkin hyödyntää...
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: raipe - 26.09.11 - klo:19:55
Minkä takia ihmiset ostavat useamman kymmenen tuhannen euron kärryjä kun samalla rahalla sais todella hyvän kuorma-auton? Ka on sentään tarkoitettu maantieajoon. Ja sais ajaa laillisesti 80 km/h. Perusteluja!

Ei auton pito niin kauhean paljon maksa,mutta niitä ei maatiloilla ole kun kaali- ja muilla vihannestiloilla.Vanhempi sorayhdistelmä kävisi viljanajoon hyvin.Vetäjällä kantaisi kasetin pellolta rattaisiin ja nykypäivän puimurit saavat korkeankin laidan yli torven lavalle.Kytäjän kartanossa olen nähnyt suurimmat raktorikärryt,lienevät yli 30kuutiota.Kahdet siellä taitaa olla.Hitaita ne niitten veturit ovat mutta lyhyet siirrot siellä on verrattuna ison A:n hommiin.Tammisaaresta Nummi-Pusulaan ja Nurmijärvelle.Minä en raktorilla viljaa ajaisi kymmeniä kilometrejä liikenteen tulppana kun kuorma-autoja saa ostaa vapaasti.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Agronautti - 26.09.11 - klo:20:02

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: zetor8045 - 26.09.11 - klo:20:25
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D
viljellään hehtaareita,sehän on yleistä.unohtuu vaan et ne hehtaarit maksaa ;D
No eihän tuossa ole kovin kummonen kalusto kun 800ha (pian 1000ha) vaatii kuitenkin olikos se yli 30kpl kärryjä ja useamman valmettia unohtamatta paria tynnyrihytti jonnikkaa, kolme claassia ja 5 kuivuria 8)  Mun mielestä on hienoa jos joku onnistuu alalla kuin alalla... Ja ennenkaikkea viitsii yrittää, se kun ei ole nykypäivänä helppoa  :P  

Unohdit mainita viellä 135 ja 3630 Ferkut, sekä 1520:sen Clayssonin...  :D
Semmosista ei puhuta kun niitä ei käytetä kokoaikaa  :D 
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Shield - 26.09.11 - klo:20:27

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

Tarvittava määrä direktiivipäiviä tulee suorittaa oliko syyskuuhun 2014 mennessä (?), siihen asti vanhan kortin haltijat voivat ajaa huoletta...
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: kylmis - 26.09.11 - klo:20:30
Se mua on aina askarruttanut, että kuinka pysyy kaikki kalusto tallessa, kun sitä määrää alkaa olla tuossa määrin. Luulisi, että 30:stä peräkärrystäkin aina jotkut on vähintään hukassa. Joku jäänyt Taka-Raiskion vainiolle ja sitten se mikä ajettiin pikaisesti vehnälastissa sateensuojaan vuokraajan suuliin, siellä jossain 30km päässä. Täytyy olla aika hyviä renkejä, että homma pysyy paketissa. Vai pitääkö tuossa määrässä vaan kylmästi lykätä osa luottotappioiden piiriin ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: zetor8045 - 26.09.11 - klo:20:34
Se mua on aina askarruttanut, että kuinka pysyy kaikki kalusto tallessa, kun sitä määrää alkaa olla tuossa määrin. Luulisi, että 30:stä peräkärrystäkin aina jotkut on vähintään hukassa. Joku jäänyt Taka-Raiskion vainiolle ja sitten se mikä ajettiin pikaisesti vehnälastissa sateensuojaan vuokraajan suuliin, siellä jossain 30km päässä. Täytyy olla aika hyviä renkejä, että homma pysyy paketissa. Vai pitääkö tuossa määrässä vaan kylmästi lykätä osa luottotappioiden piiriin ;D
No jo pelkästään kaikkien peltojen muistaminen tuottaisi itselle vaikeuksia ja varsinkin kun on monta kuskia  :D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: bdr-529 - 26.09.11 - klo:21:12
Jepualla aikoinaan sikatilallinen keväällä kyseli rengeiltä että missäs se  135 ferkku on. Lietteen ajo jatkui ja pian alkoi pakoputki pilkottaa pinnan alta. Oli syksyllä unohtunut lietelaariin kun oli takalanalla lykitty pumpulle tavaraa.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Cultor - 26.09.11 - klo:21:31

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

Miksei kelpais?

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273
2 §
Soveltamisala
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
...
8. ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: hvinnamo - 26.09.11 - klo:21:46

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

Miksei kelpais?

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273
2 §
Soveltamisala
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
...
8. ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa


 Aivan! Kyllähän kuorkki nyt saa olla maamiehellä, mutta ei sillä nyt sentään rahtia saa ajaa ilman liikennelupaa ym. Omia tuotteitaan saa kuskata vielä 2015:kin , jos ei laki muutu.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: bouli - 26.09.11 - klo:21:48

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

Miksei kelpais?

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273
2 §
Soveltamisala
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
...
8. ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa


 Aivan! Kyllähän kuorkki nyt saa olla maamiehellä, mutta ei sillä nyt sentään rahtia saa ajaa ilman liikennelupaa ym. Omia tuotteitaan saa kuskata vielä 2015:kin , jos ei laki muutu.

Tästä asiasta vaan on ollut lehdissä hieman erilaisia tulkintoja..
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: 3070 E - 26.09.11 - klo:22:11
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D
viljellään hehtaareita,sehän on yleistä.unohtuu vaan et ne hehtaarit maksaa ;D
No eihän tuossa ole kovin kummonen kalusto kun 800ha (pian 1000ha) vaatii kuitenkin olikos se yli 30kpl kärryjä ja useamman valmettia unohtamatta paria tynnyrihytti jonnikkaa, kolme claassia ja 5 kuivuria 8)  Mun mielestä on hienoa jos joku onnistuu alalla kuin alalla... Ja ennenkaikkea viitsii yrittää, se kun ei ole nykypäivänä helppoa  :P  

Unohdit mainita viellä 135 ja 3630 Ferkut, sekä 1520:sen Clayssonin...  :D
Semmosista ei puhuta kun niitä ei käytetä kokoaikaa  :D 

Oli 3630 sentään rapidin edessä, mikä on metsäpeltojen kylvöä varten...  :D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: zetor8045 - 26.09.11 - klo:22:22
Heh, kolme sivua perusteluja, arvosteluja ja kauhisteluja, kun Jussi KM:ssä taas kiusaa köyhiä. ;)
Toiset ostaa mitä pystyy ja toiset mitä haluaa.
Tuo kärryjuttu menee samaan kategoriaan kuin se Lexionin 7,5m pöytä, se kun on lakoviljassa niin paljon kätevämpi kuin 9 metrin pöytä. :)
Joo koko juttuhan on tiivistettynä tuohon.

Kateus vie kuulemma kalatkin vedestä . Tiedä sitten .
Mä en kadehdi noita Venttejä , Multivia tai kevytmetallivanteita täysperävaunussa (sitä Lexionia vähän  ::) ) . Ainut mitä mä kadehdin on se , että mistä joillekkin tulee se valtavan paljon parempi tieto ja taito hoitaa työnsä niin , että siinä pärjää paljon , paljon paremmin kuin muut . Ei se tieto varmaankaan ole Proagrian tai miltään muultakaan neuvojalta lähtöisin . Toki ei kai kukaan neuvojaksi ryhdy jos tietää jonkun viisasten kiven , sitähän ryhdytään itse tekemään ja tienataan aivan helkkaristi .
Se on muuten kumma , että näitä päteviä kavereita on alalla kuin alalla .Vaikka kuinka väitetään , että alalla menee todella huonosti , joku pärjää silti . Kunnioitettava piirre .
Joten , Kolminkertainen eläköön huuto KM:lle ja VILJAKÄRRYILLE ja siinä sivussa muillekkin omien alojensa mestareille .
Tämä tästä tältä erää . Näkemiin ja kuulemiin . Bischofshofen vaikenee näihin iloisiin tunnelmiin .
PS: mitäs mieltä urakointipalvelujen suurkuluttaja on , kun ei ole näkynyt kommenttia ??

Mun mielestä aika ylimittanen kalusto kun pinta-alaa kuiteski vaan 300, ellei sitten urakoi lisäx. Kova ammattitaito, tai sitten paljon omaa peltoa ja toisaalta tuloksesta ei oo puhuttu mitään onko se 150 tonttua, vai kymppi ;) ;D
viljellään hehtaareita,sehän on yleistä.unohtuu vaan et ne hehtaarit maksaa ;D
No eihän tuossa ole kovin kummonen kalusto kun 800ha (pian 1000ha) vaatii kuitenkin olikos se yli 30kpl kärryjä ja useamman valmettia unohtamatta paria tynnyrihytti jonnikkaa, kolme claassia ja 5 kuivuria 8)  Mun mielestä on hienoa jos joku onnistuu alalla kuin alalla... Ja ennenkaikkea viitsii yrittää, se kun ei ole nykypäivänä helppoa  :P  

Unohdit mainita viellä 135 ja 3630 Ferkut, sekä 1520:sen Clayssonin...  :D
Semmosista ei puhuta kun niitä ei käytetä kokoaikaa  :D 

Oli 3630 sentään rapidin edessä, mikä on metsäpeltojen kylvöä varten...  :D
Oli vai  :D  Mutta oliks joku valmettikin jossain vaiheessa siinä edessä... Niin juu ja onhan siellä hirvitorni volvokin...
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: pöyhijä - 27.09.11 - klo:09:48

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

Miksei kelpais?

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273
2 §
Soveltamisala
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
...
8. ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa


 Aivan! Kyllähän kuorkki nyt saa olla maamiehellä, mutta ei sillä nyt sentään rahtia saa ajaa ilman liikennelupaa ym. Omia tuotteitaan saa kuskata vielä 2015:kin , jos ei laki muutu.

Tästä asiasta vaan on ollut lehdissä hieman erilaisia tulkintoja..

tähän olisi tosiaan hyvä saada selvyys, olikos se Pellervo vai mikä taannoin kirjoitteli että täytyisi maajussienkin hankkia tuo ammattipätevyys.

Ja kuinka tiukasti tuota yllä siteerattua lain kirjainta tulkitaan? Onko esimerkiksi kyydissä oleva jyvä materiaali, jota kuljettaja "ammattiaan harjoittaessaan käyttää"? Karjatilallinenhan ammatissaan kyllä käyttää sen jyvän elukan läpi, mutta viljanviljelijähän myy sen. Tulkitaanko jyvän/kaalin/korren/klapin myynti "käytöksi" kun sillä luodaan arvoa maataloustuotannolle. Vai onko kyseessä valmiin tuotteen kuljetus joka voitaisiin jotenkin tulkita toimimiseksi kuljetusalan tontilla ja tätä kauttaa vaadittaisiin myös tuota ammattipätevyyttä... Samoinhan sitten sorakeisari voisi kuskailla omalta montulta kiviä ja omia koneitaan ilman ammattipätevyyttä jos päätoimi sattuu olemanan kaivinkonekuski eikä kuorma-autokuski...

Anyway, tämän suhteen olisi hyvä tässä parin vuoden sisään tietää varmasti miten tulkinta menee? Ei huvittaisi jatkossa maksaa ajoluvasta tuollaista 120-150 €uron vuosimaksua turhankaan takia...
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: pappavolovo - 01.10.11 - klo:21:15
Joopasejoo. ???

http://www.nettikone.com/fendt/718-vario-tms/994633
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Ileh - 03.10.11 - klo:08:06
huippukoneet.fi

ps. meillä on 5 sivua kateellisia, taas  ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Make - 03.10.11 - klo:17:17
Ehdin tuossa vilkaista tuon jutun. Aika mitättömiä nuo kuljetusmäärät ovat isollakin viljatilalla.
Esimerkiksi meikäläisellä säilörehua kuljetetaan vuodessa toista miljoonaa kiloa maksimissa 11 km, kuivalantaa sama määrä ja matka virtsaa ja puristemehua 800 tonnia, tuo ajetaan maksimissa 4 km. Juurikasta toista miljoonaa kiloa., tuota ei onneksi tarvitse kauhean kauas kuskata. Pääasiallinen kärry on 14 tonnin Teko maansiirtokärryt, joista ensimmäisestä venäläisestä rengaskerrsta kului  sisärengas esiin. Urakoitsijat kuskaavat pääosan säilörehusta, muut ajetaan itse.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Paalaaja - 03.10.11 - klo:20:48

Eikös Pellervossa (vai missälie, ei löydy lehteä nytten) ollut juttua että maajussillakin pitää olla se kuljettajan ammattipätevyystutkinto jos meinaa  kuorma-autolla tavaroitaan kuskailla??

Wanhan ajan C-kortti kelpaa nykyään mihinkään  ??? ::)

Miksei kelpais?

Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä 16.3.2007/273
2 §
Soveltamisala
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
...
8. ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa


 Aivan! Kyllähän kuorkki nyt saa olla maamiehellä, mutta ei sillä nyt sentään rahtia saa ajaa ilman liikennelupaa ym. Omia tuotteitaan saa kuskata vielä 2015:kin , jos ei laki muutu.

Tästä asiasta vaan on ollut lehdissä hieman erilaisia tulkintoja..

tähän olisi tosiaan hyvä saada selvyys, olikos se Pellervo vai mikä taannoin kirjoitteli että täytyisi maajussienkin hankkia tuo ammattipätevyys.

Ja kuinka tiukasti tuota yllä siteerattua lain kirjainta tulkitaan? Onko esimerkiksi kyydissä oleva jyvä materiaali, jota kuljettaja "ammattiaan harjoittaessaan käyttää"? Karjatilallinenhan ammatissaan kyllä käyttää sen jyvän elukan läpi, mutta viljanviljelijähän myy sen. Tulkitaanko jyvän/kaalin/korren/klapin myynti "käytöksi" kun sillä luodaan arvoa maataloustuotannolle. Vai onko kyseessä valmiin tuotteen kuljetus joka voitaisiin jotenkin tulkita toimimiseksi kuljetusalan tontilla ja tätä kauttaa vaadittaisiin myös tuota ammattipätevyyttä... Samoinhan sitten sorakeisari voisi kuskailla omalta montulta kiviä ja omia koneitaan ilman ammattipätevyyttä jos päätoimi sattuu olemanan kaivinkonekuski eikä kuorma-autokuski...

Anyway, tämän suhteen olisi hyvä tässä parin vuoden sisään tietää varmasti miten tulkinta menee? Ei huvittaisi jatkossa maksaa ajoluvasta tuollaista 120-150 €uron vuosimaksua turhankaan takia...

Tässä taitaa tulla toinen avoinkirja-tapaus mallia "liikennetraktori maatalouskäytössä".
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Ojala - 04.10.11 - klo:19:55
Joopasejoo. ???
http://www.fendt.fi/traktorit_fendt720-724vario.asp

http://www.nettikone.com/fendt/718-vario-tms/994633

Se on myyty  ;D
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 06.10.11 - klo:21:56
Ehdin tuossa vilkaista tuon jutun. Aika mitättömiä nuo kuljetusmäärät ovat isollakin viljatilalla.
Esimerkiksi meikäläisellä säilörehua kuljetetaan vuodessa toista miljoonaa kiloa maksimissa 11 km, kuivalantaa sama määrä ja matka virtsaa ja puristemehua 800 tonnia, tuo ajetaan maksimissa 4 km. Juurikasta toista miljoonaa kiloa., tuota ei onneksi tarvitse kauhean kauas kuskata. Pääasiallinen kärry on 14 tonnin Teko maansiirtokärryt, joista ensimmäisestä venäläisestä rengaskerrsta kului  sisärengas esiin. Urakoitsijat kuskaavat pääosan säilörehusta, muut ajetaan itse.

Eri tuotteilla saman määrän kuskaaminen vaatii toki eri määrän kalustoa.

Kuivalantaa kuskataan meillä vuodessa n.1000m3 1-6km pääasiassa yhdellä -80-luvun 10 tonnin Tuhdilla, mutta suunnilleen saman viljamäärän kuskaamisessa meinasi kuudella 7,5-13 tonnin kärryllä tulla kiire. Lisäksi viljamäärän kuskaamiseen vaikuttaa merkittävästi muu kalusto ja logistiikka. Esim. iso kuivaaja, kippausmonttu ja puskurisiilo vähentävät kärryjen tarvetta, mutta jo olemassa oleva kalusto usein määrittää mihin tilalla kannattaa panostaa. Meillä on panostettu kuivaajaan, josta ei muodostu nykyisellään pullonkaulaa, mutta esimerkiksi pieni kippausmontto ei toimi puskurina, vaan niihin tarvitaan lukumääräisesti paljon kärryjä.

Eilen sitten tuon tilan "ykköskärryn", eli M100 tuhdin vetopuomi katkesi ja kun kärry muutenkin alkaa olla itsensä tienannut, pitäisi jonkinlaista päivitystä keksiä kuljetuskalustoon. Hyvän, halvan ja monikäyttöisen yhdistäminen vaan taitaa olla hankala yhtälö... ;)

PS. Auringon tilan kalustoa sen kummemmin kommentoimatta, niin tässä loppuu mun ymmrrys: http://www.vaihtokone.com/product.aspx?did=mtkesko&ctl=agriculture&prodid={87143b7b-714a-419d-9cd6-c9c97fccf4b0}&ctgn=agribaletrailers&imageid=1
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: sirkussonni - 06.10.11 - klo:22:00
Tuo kärryhän on kipillä varustettu, siitä saa kivasti tehtyä vaikka jokkisajoihin hyppyrin, kun kippaa lavaa niin paljon, että perä on maassa kiinni, niin "kylä lähtee"

Halvat huvit köyhillä, tai toisinpäin!?
 
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Naturalis - 06.10.11 - klo:22:05
[
PS. Auringon tilan kalustoa sen kummemmin kommentoimatta, niin tässä loppuu mun ymmrrys: http://www.vaihtokone.com/product.aspx?did=mtkesko&ctl=agriculture&prodid={87143b7b-714a-419d-9cd6-c9c97fccf4b0}&ctgn=agribaletrailers&imageid=1
Eihän toi kärry ole mitenkään sopiva paalien kuskaukseen!  :o
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: realisti - 06.10.11 - klo:22:08
Ehdin tuossa vilkaista tuon jutun. Aika mitättömiä nuo kuljetusmäärät ovat isollakin viljatilalla.
Esimerkiksi meikäläisellä säilörehua kuljetetaan vuodessa toista miljoonaa kiloa maksimissa 11 km, kuivalantaa sama määrä ja matka virtsaa ja puristemehua 800 tonnia, tuo ajetaan maksimissa 4 km. Juurikasta toista miljoonaa kiloa., tuota ei onneksi tarvitse kauhean kauas kuskata. Pääasiallinen kärry on 14 tonnin Teko maansiirtokärryt, joista ensimmäisestä venäläisestä rengaskerrsta kului  sisärengas esiin. Urakoitsijat kuskaavat pääosan säilörehusta, muut ajetaan itse.

Eri tuotteilla saman määrän kuskaaminen vaatii toki eri määrän kalustoa.

Kuivalantaa kuskataan meillä vuodessa n.1000m3 1-6km pääasiassa yhdellä -80-luvun 10 tonnin Tuhdilla, mutta suunnilleen saman viljamäärän kuskaamisessa meinasi kuudella 7,5-13 tonnin kärryllä tulla kiire. Lisäksi viljamäärän kuskaamiseen vaikuttaa merkittävästi muu kalusto ja logistiikka. Esim. iso kuivaaja, kippausmonttu ja puskurisiilo vähentävät kärryjen tarvetta, mutta jo olemassa oleva kalusto usein määrittää mihin tilalla kannattaa panostaa. Meillä on panostettu kuivaajaan, josta ei muodostu nykyisellään pullonkaulaa, mutta esimerkiksi pieni kippausmontto ei toimi puskurina, vaan niihin tarvitaan lukumääräisesti paljon kärryjä.

Eilen sitten tuon tilan "ykköskärryn", eli M100 tuhdin vetopuomi katkesi ja kun kärry muutenkin alkaa olla itsensä tienannut, pitäisi jonkinlaista päivitystä keksiä kuljetuskalustoon. Hyvän, halvan ja monikäyttöisen yhdistäminen vaan taitaa olla hankala yhtälö... ;)

PS. Auringon tilan kalustoa sen kummemmin kommentoimatta, niin tässä loppuu mun ymmrrys: http://www.vaihtokone.com/product.aspx?did=mtkesko&ctl=agriculture&prodid={87143b7b-714a-419d-9cd6-c9c97fccf4b0}&ctgn=agribaletrailers&imageid=1

on niitä hyviä, halpoja ja monikäyttöisiäkin saatavissa ;)
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 06.10.11 - klo:22:12
Ehdin tuossa vilkaista tuon jutun. Aika mitättömiä nuo kuljetusmäärät ovat isollakin viljatilalla.
Esimerkiksi meikäläisellä säilörehua kuljetetaan vuodessa toista miljoonaa kiloa maksimissa 11 km, kuivalantaa sama määrä ja matka virtsaa ja puristemehua 800 tonnia, tuo ajetaan maksimissa 4 km. Juurikasta toista miljoonaa kiloa., tuota ei onneksi tarvitse kauhean kauas kuskata. Pääasiallinen kärry on 14 tonnin Teko maansiirtokärryt, joista ensimmäisestä venäläisestä rengaskerrsta kului  sisärengas esiin. Urakoitsijat kuskaavat pääosan säilörehusta, muut ajetaan itse.

Eri tuotteilla saman määrän kuskaaminen vaatii toki eri määrän kalustoa.

Kuivalantaa kuskataan meillä vuodessa n.1000m3 1-6km pääasiassa yhdellä -80-luvun 10 tonnin Tuhdilla, mutta suunnilleen saman viljamäärän kuskaamisessa meinasi kuudella 7,5-13 tonnin kärryllä tulla kiire. Lisäksi viljamäärän kuskaamiseen vaikuttaa merkittävästi muu kalusto ja logistiikka. Esim. iso kuivaaja, kippausmonttu ja puskurisiilo vähentävät kärryjen tarvetta, mutta jo olemassa oleva kalusto usein määrittää mihin tilalla kannattaa panostaa. Meillä on panostettu kuivaajaan, josta ei muodostu nykyisellään pullonkaulaa, mutta esimerkiksi pieni kippausmontto ei toimi puskurina, vaan niihin tarvitaan lukumääräisesti paljon kärryjä.

Eilen sitten tuon tilan "ykköskärryn", eli M100 tuhdin vetopuomi katkesi ja kun kärry muutenkin alkaa olla itsensä tienannut, pitäisi jonkinlaista päivitystä keksiä kuljetuskalustoon. Hyvän, halvan ja monikäyttöisen yhdistäminen vaan taitaa olla hankala yhtälö... ;)

PS. Auringon tilan kalustoa sen kummemmin kommentoimatta, niin tässä loppuu mun ymmrrys: http://www.vaihtokone.com/product.aspx?did=mtkesko&ctl=agriculture&prodid={87143b7b-714a-419d-9cd6-c9c97fccf4b0}&ctgn=agribaletrailers&imageid=1

on niitä hyviä, halpoja ja monikäyttöisiäkin saatavissa ;)

Riippuu onko lypsykarjatilallisen halpa sama kuin muiden. ;)
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: koivumaki - 06.10.11 - klo:22:20
Vaikka aurinkon tilan isäntä koukkukärryn oli hylänny pidän sitä monissa tapauksissa hyvänä vaihtoehtona.
Voi satsata alustan ominaisuuksiin hiukka enempi(jarrut,jousitus,kääntyvät akselistot tms.)
Lavoja sitten saa aika edullisesti moneen tarpeeseen.
Otsikko: Vs: KM ja viljankuskaus
Kirjoitti: jps - 06.10.11 - klo:23:27
Vaikka aurinkon tilan isäntä koukkukärryn oli hylänny pidän sitä monissa tapauksissa hyvänä vaihtoehtona.
Voi satsata alustan ominaisuuksiin hiukka enempi(jarrut,jousitus,kääntyvät akselistot tms.)
Lavoja sitten saa aika edullisesti moneen tarpeeseen.

Tuossa olis ollut "loppuunajettu" ja hyväksi testattu veturi niille Multivoille, sitten kun ne tulee myyntiin.
http://www.nettikone.com/fendt/718-vario-tms/994633