Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: apemies - 15.09.11 - klo:09:21
-
Kumpi on parempi laakasiiloon purettaessa?
-
Kumpi on parempi laakasiiloon purettaessa?
Eikös noukkari purkaa pohjasta meinaakko tehostaa?
-
taas saa keskustella asiasta mistä allekirjoiittanut ei mitään tiedä. Ääni kipille nopeuden ja hultoystävällisyyden takia. Ainut vaan että sinne siiloon ei ole mitään asiaa vaan laatalle joko eteen tai taakse ylös kipataan ja levittäjät hoitaa rehun siirtämisen siiloon. käytännössä homma toimii niin että kärrym tullessa etuperin poikittain siilon eteen kuski on alkanut kipata jo hieman etukäteen jolloin kippi on jo puolessavälissä. Koneen pysähtyessä perälauta auki ja odotus että kippi nousee ylös asti ja terävä nykäys eteenpäin jonka jälkeen kippi kellunnalle ja perälauta alas. Samalla matka jatkuu kohti peltoa eteenpäin. Paikallaan kärry korkeintaan 20 sekunttia.
-
pohjapurku ehdottomast
Vaikka en enään siilorehua teekkään mut jos nyt alkaisin tekeen niin todennäkösesti hommaisin muutaman vanhan JF ES silppurivaunun mitä saa halvalla ja silppuri vaan mäkeen ja kangas katolta pois
-
Kumpi on parempi laakasiiloon purettaessa?
Ehdottomasti tommoiset ja vähintään kolmet
http://www.joskin.com/images/gamme_transport/gd/silospace_4.jpg
Sillä päässee jo lehtien palstoille
-
Kumpi on parempi laakasiiloon purettaessa?
Eikös noukkari purkaa pohjasta meinaakko tehostaa?
Noukkariketju tuli tiensä päähän mun etäisyyksillä, joten hankittiin kimppakoneena ajosilppuri. Tuota kärrypolitiikkaa olen tässä miettinyt, kun tarjontaa on laidasta laitaan.
-
Siinä kai ne suurimmat erot on, haluaako kuorman purettuna siiloon vai siilon eteen. Isoilla siiloilla ja siilokoneilla sillä ei kai ole merkitystä.
-
Eilis ehtoon maaseutulaases oli hakerekka välin ajossa ja pellolla noukkari.
-
Kumpi on parempi laakasiiloon purettaessa?
Fliegl ASW...
-
Meillä on pikkusilppuri ja kärryt kaikki noin 30m3 ja kippaavia. Ajetaan siiloon päälle ja kipataan. En näe syytä miksei tuo onnistuisi 40-50 kuutioisillakin, kunhan levitys ja tiivistys hoidetaan kunnolla. Edes nyt syksyllä märkänä korjattu herne ei tuottanut vaikeuksia, siilon pinta kesti hyvin kippauksen. Kärryt on kaadettu kolmen vuoden aikana kerran, pellolla. Siilossa ei koskaan...kopkop :D
-
Fliegl ASW...
Jos lompakko ei ahdista, niin näitä 4-5 ;D
Mutta yhden 30 kuutioisen hinnalla saa 3 kippaavaa tempon kärryä 35 kuution laidoilla ja 600mm renkailla. Mun mielestä kärryt ei saa maksaa mitä tahansa, kun niitä käytetään vain kesällä.
-
Saahan nuata kippivaunuja hyödynnettyä paremmin muina aikoina...
-
Fliegl ASW...
Jos lompakko ei ahdista, niin näitä 4-5 ;D
Mutta yhden 30 kuutioisen hinnalla saa 3 kippaavaa tempon kärryä 35 kuution laidoilla ja 600mm renkailla. Mun mielestä kärryt ei saa maksaa mitä tahansa, kun niitä käytetään vain kesällä.
Juu mut meidän flyykeliä soitetaan ympäri vuoden... tasasen tappavaan tahtiin tasan joka toinen päivä. Tempoilla ei mitään virkaa meidän käyttötarkoitukseen.
Eikä toimivaan ketjuun tarvita kuin korkeintaan kolme kärryä, likietuusilta lohkoilta ajettaes riittänee yleensä 2 yhdistelmää. Ainiin... 30 kuution flyykeliin taitaa mennä enemmän tavaraa kuin 35 kuution Tempoon... jostain kumman syystä. Mutta enhän mä näistä mitään tiedä... (kuormaa saa tiivistää peräporttia vasten hydrauliikan painemittarin 100bar lukemaan asti; valmistajan lupaama lukema... omalla vastuulla varmaan maailman tappiin asti)
Ja onhan noita puskutyhjentäviä muitakin merkkejä kuin tuo flyykeli ja ulkomailta varmasti saa kohtuuhintaan tuotua vähän käytettyjäkin niin ei tartte rahoja poonuskauppaan kantaa?
-
Pohjapurku on hyvä läpiajettavassa siilossa. Sen olen huomannut että ylhäältä siiloon kipattaessa rehu leviää valmiiksi pidemmälle kuin tuollaisen purkavan pudottamana, myös tyhjennysaika on lyhyempi tietysti.
-
Mitenkähän toi kuorman tiivistäminen onnaa kesken kuorman teon?
Vieressä ajettaessa kuskilla suu käy ja kädet heiluu prkl. miksei kärrykuski ymmärrä silppurikuskin ajatuksia.
Pikku silppureista kokemusta ,mut yli kaksilla 40 kärryillä pärjää siirtomatkan ollessa alle kilometri ,kolme kilsaa liikaa kolmelle kärryille.
-
jos 40-50m3 kippaa kasan päällä,pitää olla passilla kasa vaateris tai kärrys "oikaaseva" alusta,kippi pystys lavan etukulma huojuu 7-8 metris... 30m3 tai alle kärryjä saa edullisesti,mutta niitähän pitää olla enemmän ja traktoria enemmän ja kuskeja enemmän... :D 40m3 kärrylle riittää "pikkukutonen" veturiksi,jos ei tarvi yrittää sinne kasan päälle.... seinäjoen alueella on pari hyvää kärryn tekijää,jos purkupohjasta tykkää,,,
-
fliegelin tiivistysmahdollisuuksiin kannattaa suhtautua varauksella. Ensinnäkin märkää tavaraa ei voi tiivistää, kun vesi tulee ulos. Kuiva ei tiivisty niin hyvin, tätähän jo testattiin Koneviestissäkin. Pakkasin rehua kylillä pari päivää ja ketjussa oli yks fliegel 28 asw. Ton lyhyen kokemuksen perusteella pelkkään rehunajoon aivan ylihintainen kampe, tosin ihan kelpo sellainen. Ympärivuotinen käyttö on eri asia, mutta harva saa koko ketjun kärryille ympärivuotista käyttöä.
Apemiehen ketjuun kolme perävaunua on minimi ja lisäksi on oltava pari vaunua kaukaisimmille lohkoille reservissä. KJL:n tarpeisiin nappivaunu, mutta silppuriketjuun en hankkisi yhtä enempää.
-
Onhan niitä pohjapurkukärryjä JF:llä ja Bergmannilla mm. mutta taitaa niidenkin hinnat pompata kippikärryihin verrattuna.
-
walking floor
-
Mitähän käytetyt roska-autot mahtaa maksaa? ;D Siitä koppi ja katto rälläkällä irti, aisa kiinni, ja silppurin perään.
-
Mitähän käytetyt roska-autot mahtaa maksaa? ;D Siitä koppi ja katto rälläkällä irti, aisa kiinni, ja silppurin perään.
Turha irrottaa koppia, apumies voi käydä siellä nukkumassa.
-
Eilis ehtoon maaseutulaases oli hakerekka välin ajossa ja pellolla noukkari.
tätä olen pohtinut ittekkin vois olla tehoaks peli. Ainakin tuon jutun perusteella jatkavat kokeilulla konseptilla.
-
walking floor
gutiguti vetää liikuvalla lattiallas moonwalkilla pulkkaa :o
http://www.agrikymi.fi/fi/tyokoneet/tempo/peravaunut/rehuvaunu43m3 komiat itsestään purkaantuvat rehuvaunut ajaa jos ego kestää;D
-
http://www.agrikymi.fi/fi/tyokoneet/tempo/peravaunut/rehuvaunu43m3 komiat itsestään purkaantuvat rehuvaunut ajaa jos ego kestää;D
Ihmettelen Agrikymin markkinointiosaston aivoituksia; Tempo-merkillä myydään "itsestään purkaantuvia" härpäkkeitä sekä ihan kelpo kamaa esim. paalivaunu tai maansiirtovaunu ??? ???
Otsikon asiasta: Ehdoton ehkä pohjapurkukalustolle. Menneinä vuosina tuli jokunen rehukuorma kipattua, ei se aina niin hauskaa ollut. Pitkä lava ja syystä tai toisesta kalteva alusta, silppurikuski piruuttaan hämärän turvin ajanut kunnon kukkukuorman, joka jää edestä kaariin kiinni. Siellä se sitten korkeuksissa keikkuu 5 tonnin rehunyytti, eikä tule alas :o
Tuollaisia näin viime suvena liikkuvan: http://www.mattilankoneasema.com/rehunkorjuu.php (http://www.mattilankoneasema.com/rehunkorjuu.php) ihan viisaan oloisia vehkeitä.
-
jos 40-50m3 kippaa kasan päällä,pitää olla passilla kasa vaateris tai kärrys "oikaaseva" alusta,kippi pystys lavan etukulma huojuu 7-8 metris... 30m3 tai alle kärryjä saa edullisesti,mutta niitähän pitää olla enemmän ja traktoria enemmän ja kuskeja enemmän... :D 40m3 kärrylle riittää "pikkukutonen" veturiksi,jos ei tarvi yrittää sinne kasan päälle.... seinäjoen alueella on pari hyvää kärryn tekijää,jos purkupohjasta tykkää,,,
Toki vanhasta turveautosta saa nätisti kärryt. Ainut heikkous on hidas purku ja se ettei ole seinäjokisissa ainakaan ohjaavaa teliä. Murtaa aika rajusti 2 akseliset saati sitten 3 akselinen . Purmossa käytiin katsomassa bakkeria ajossa ja siellä oli asialliset kyläsepän tekemät ohjaavalla telillä olevat kippikärryt
-
Mitenkähän toi kuorman tiivistäminen onnaa kesken kuorman teon?
Vieressä ajettaessa kuskilla suu käy ja kädet heiluu prkl. miksei kärrykuski ymmärrä silppurikuskin ajatuksia.
Pikku silppureista kokemusta ,mut yli kaksilla 40 kärryillä pärjää siirtomatkan ollessa alle kilometri ,kolme kilsaa liikaa kolmelle kärryille.
Yhtälailla tuo onnistuu kuin kärryn vaihto vauhdissa. Ja jos ei onnistu niin voi kysyä että mistä syystä kyseiset henkilöt ovat työpariksi joutuneet. :D Eri asia on jos käy kuin yhdellä merkillä satakunnassa että traktori ei enää liikkunutkaan kun kippi oli pystyssä, olivat öljyt kaikki tuubeissa.