Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: icefarmer - 20.08.11 - klo:00:15
-
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011081914233158_uu.shtml
-
Vai oliko vaihtolava tullut "syliin", näitäkin välillä sattuu. Ja tietenkin se yksi, pudonnut kaatosuppiloon syystä tai toisesta.
Kaikilla ei vaan vieläkään ole sitä verkkoa siinä montun päällä, tai sitten se luukku joskus unohtuu auki.
Valitettavaa.
-
Isäntä monottanut perälautaa joka on sitten vauhdilla singonnut ohimoon :-[ Perälaudassa on iso voima.
Ilmeisesti painavaa tavaraa ??? Mun kahuilla ei tuollaista vahinkoa pääsisi syntymään. Kahuohra on työturvallisuustekijä 8) Uutinen ei tannut kertoa lajiketta?
-
Mun mielestäni perälautaan pitäisi asentaa molempiin päihin kahva. Yleensä lauta aina jumissa ja joutuu jollain ruuvarilla vääntämään auki, kun laudassa ei ole kunnollista kädensijaa josta saisi kiinni.
Junkkarin ylivoimaa 8)
-
Hydraulinen perälauta on työturvallisuustekijä!
-
Turvallisuus maksaa :D
-
Joku joskus hengellään.
-
Isäntä monottanut perälautaa joka on sitten vauhdilla singonnut ohimoon :-[ Perälaudassa on iso voima.
Ilmeisesti painavaa tavaraa ??? Mun kahuilla ei tuollaista vahinkoa pääsisi syntymään. Kahuohra on työturvallisuustekijä 8) Uutinen ei tannut kertoa lajiketta?
Kahumyyjällä ja kumppaneilla ei pitäis olla varaa vitsailla tälläsillä asioilla >:(
-
toi on oikeesti aika surullista... vaunukuivurissa ei onneksi tuollaista riskiä ole mutta kun niitä ajetaan yhteiseen siiloon niin siellä täytyy kyllä olla tarttana viakka ritilät onki, aina on se riski olemassa että käy jonkinlainen vahinko :(
-
Isäntä monottanut perälautaa joka on sitten vauhdilla singonnut ohimoon :-[ Perälaudassa on iso voima.
Ilmeisesti painavaa tavaraa ??? Mun kahuilla ei tuollaista vahinkoa pääsisi syntymään. Kahuohra on työturvallisuustekijä 8) Uutinen ei tannut kertoa lajiketta?
Olekko saanu myytyä äskooännälle sitä siemeneks kun se parkuu menetetyn hl:n perään? ;D Niinpä tietenkin pitkätukkaisia jymäytetään!
-
Mun mielestäni perälautaan pitäisi asentaa molempiin päihin kahva. Yleensä lauta aina jumissa ja joutuu jollain ruuvarilla vääntämään auki, kun laudassa ei ole kunnollista kädensijaa josta saisi kiinni.
Junkkarin ylivoimaa 8)
--ja Weckmannin.Tosin Tuhdissa kiinnilaitto onnistuu reippaalla yläkierrepotkulla ;)
-
Mun mielestäni perälautaan pitäisi asentaa molempiin päihin kahva. Yleensä lauta aina jumissa ja joutuu jollain ruuvarilla vääntämään auki, kun laudassa ei ole kunnollista kädensijaa josta saisi kiinni.
Joo, ja paras on sitä takalaidan viimeistä lukitusta avatessa seistä vaunun sivulla. Pääsee pölypilveä karkuunkin nopeammin, nimim. "kauran puintikosteus eilen 11,7".
-
Ja ketju perälaudan alareunaan niin se ei hyppää niin lujaa päin naamaa :-\
-
Ja ketju perälaudan alareunaan niin se ei hyppää niin lujaa päin naamaa :-\
Taikka sitten sellainen hyvin matala valutusluukku siinä perälaudan alalaidassa...pakkoko sen on koko laidan aueta viljan ajossa? Ja kippiä ei tietenkään kannattaisi nostaa ennen takalaidan avaamista. Oikein hyviä neuvoja jälkikäteen, ei auta enää työn uhria.
-
Kai sitä pitää niin itsestään selvyytenä, että nää pohjalaisten tekemät koneet ei toimi kuin potkimalla. Mutta olishan se kiva, kun tuotekehitys menisi taas pykälän eteenpäin ja keksittäisiin jotain helpotusta.
Toinen kinkkinen asia on, kun ottaa matalan perälaudan irti ja koittaa laittaa sitä paikalleen. Pitää pujottaa ylälaidassa oleviin tappeihin. Aikamoista tupeltamista, kun joutuu silmäilemään molemmille puolille ja kun tapit ovat tylppiä, niin ainahan ne kanittaa vastaan. Ne pitäisi tehdä kiilamaisiksi, niin olisi helpompi pujottaa laita paikalleen.
Mutta kuten sanoin....
Junkkarin ylivoimaa 8)
-
Kai sitä pitää niin itsestään selvyytenä, että nää pohjalaisten tekemät koneet ei toimi kuin potkimalla. Mutta olishan se kiva, kun tuotekehitys menisi taas pykälän eteenpäin ja keksittäisiin jotain helpotusta.
Toinen kinkkinen asia on, kun ottaa matalan perälaudan irti ja koittaa laittaa sitä paikalleen. Pitää pujottaa ylälaidassa oleviin tappeihin. Aikamoista tupeltamista, kun joutuu silmäilemään molemmille puolille ja kun tapit ovat tylppiä, niin ainahan ne kanittaa vastaan. Ne pitäisi tehdä kiilamaisiksi, niin olisi helpompi pujottaa laita paikalleen.
Mutta kuten sanoin....
Junkkarin ylivoimaa 8)
Pehtooris on toine tappi pitee ja molemmis kartiot päät, hienosti menee niinku "vanahaan ihimiseen" :o
-
täänä just sama tilanne eli laita jumissa mutta rajotuskettinki oli kiinni ja kyseessä oli vaunukuivuri joten täytyi laudan kanssa lyödä irti , toisellakerralla vedin lavan vaan niin pystyyn eettä meinas tulla takapäästä yli niin pano riitti laidan laukaisuun kun lukot oli auki
-
Pehtooris on toine tappi pitee ja molemmis kartiot päät, hienosti menee niinku "vanahaan ihimiseen" :o
Se onki meidän nykykaupungissa tehty. ;)
-
Toinen kinkkinen asia on, kun ottaa matalan perälaudan irti ja koittaa laittaa sitä paikalleen. Pitää pujottaa ylälaidassa oleviin tappeihin. Aikamoista tupeltamista, kun joutuu silmäilemään molemmille puolille ja kun tapit ovat tylppiä, niin ainahan ne kanittaa vastaan. Ne pitäisi tehdä kiilamaisiksi, niin olisi helpompi pujottaa laita paikalleen.
Mutta kuten sanoin....
Junkkarin ylivoimaa 8)
Kyl pelkän alaperälaudan pujottaa helposti, mutta laitas siihen jussiruuvin luukkusysteemi painoksi.
-
täänä just sama tilanne eli laita jumissa mutta rajotuskettinki oli kiinni ja kyseessä oli vaunukuivuri joten täytyi laudan kanssa lyödä irti , toisellakerralla vedin lavan vaan niin pystyyn eettä meinas tulla takapäästä yli niin pano riitti laidan laukaisuun kun lukot oli auki
Ei, ei pojat. Viljan kippauksessa täytyy avata vain se alaperälauta, ei koko perää. Lukot auki ja kiskaiset sen alaperälaudan auki ja lähdet nostamaan kippiä.
-
Hydraulinen takalaita on kyllä aika jees ;D
-
täänä just sama tilanne eli laita jumissa mutta rajotuskettinki oli kiinni ja kyseessä oli vaunukuivuri joten täytyi laudan kanssa lyödä irti , toisellakerralla vedin lavan vaan niin pystyyn eettä meinas tulla takapäästä yli niin pano riitti laidan laukaisuun kun lukot oli auki
Ei, ei pojat. Viljan kippauksessa täytyy avata vain se alaperälauta, ei koko perää. Lukot auki ja kiskaiset sen alaperälaudan auki ja lähdet nostamaan kippiä.
Tuossa on puintiporukassa käytössä parit puhalluskärryt mihin tehtiin takalaita siten että yläosa on kiinteä, ei aukea kuin rälläkällä.. ;D
-
Vanhan keltaisen Velsan takalaita on hyvä. Salvat auki ja sitten kiskaisemaan etulaidan vivusta laita auki.
Aika hankala jäädä aukeavan laidan alle.
-
Meinasin just kehua samaa. 70-luvulla tehty pohojanmaalla.
-
Hetkinen... Ei kai se ole se systeemi, että takalaidan alaosassa, kärryn rungossa on koukut ja pitkän sivun puolella on vipu, joka sitten vetää koukut auki?
Jos on, niin se vasta täysin paska systeemi olikin :D
-
Hetkinen... Ei kai se ole se systeemi, että takalaidan alaosassa, kärryn rungossa on koukut ja pitkän sivun puolella on vipu, joka sitten vetää koukut auki?
Jos on, niin se vasta täysin paska systeemi olikin :D
ei kun menee vaijerilla tonne etulaidan luo, mulla käytettynä tullu kärry mutta onko joskus ollu ihan ideana että saa ihan kopista poistumatta nykästä laidan auki, en tiedä ;D
-
Sanottiinhan tuossa "etulaidan", mutta kun ei malta lukea kunnolla ::)
-
Hetkinen... Ei kai se ole se systeemi, että takalaidan alaosassa, kärryn rungossa on koukut ja pitkän sivun puolella on vipu, joka sitten vetää koukut auki?
Jos on, niin se vasta täysin paska systeemi olikin :D
Taitaa olla toisinpäin, verrattuna keskenään junkkarin 120
vst velsan 90 (sama kärry kun 120 junkkari suurinpiirtein)
tohon velsaan saa alemman takalaidan helposti yksinkin
paikoilleen /pois, avokoukkusystemi
siinä mielessä tuo velsan takalaidan aukasumekanismi
parempi, ettei tarvi pahimmassa viljanpölyssä
köhiä, saatikka viljavirran tiellä.
tartte kehitellä tulevan talven aikana hydr takalaidat
noihin velsaan / junkkariin... hmm kamilauta tyyppinen
lukitusmekanismi, ei kauhian kummonen operaatio,
keväällä viisaampi ::)
-
Hetkinen... Ei kai se ole se systeemi, että takalaidan alaosassa, kärryn rungossa on koukut ja pitkän sivun puolella on vipu, joka sitten vetää koukut auki?
Jos on, niin se vasta täysin paska systeemi olikin :D
Mitäs vikaa siinä systeemissä on?? Kun koukut vetää auki niin takalaidan pitäisi ihan viljan painosta aueta, ainakin on 23 vuotta vanhoissa Velsoissa toiminut niin kauan kuin minä jaksan muistaa.
-
Tässä mun mielipide: Junkkari 12 lähes joka sauma vuotaa jos ei laitettu silikoni saumoihin 12 vuotta sitten. Takalaita tehtaan jäljeltä viritettevä jos aikoo sujuvasti töitä tehdä, alkaa nimittäin korviin käydä se jatkuva laidan kiinni potkiminen. Kipa 14 kaikki pysyy sisällä ja takalaita kuin kassakaapin ovi, menee millilleen kiinni eikä tarvinnu ylimääräistä voimaa ikuna. Sivulaidat ei pullistele niinku Junkkarissa.